Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:50

nou idd!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:57

Achter mij waren een aantal ruiters die zaten te zeiken? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij het hier ook over de Nederlandse ruiters heeft. Die hebben sowieso al de reputatie dat ze altijd zitten te zeiken. Zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:58

vur schreef:
Achter mij waren een aantal ruiters die zaten te zeiken? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij het hier ook over de Nederlandse ruiters heeft. Die hebben sowieso al de reputatie dat ze altijd zitten te zeiken. Zucht.

:D

You go Carl! 8-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:32

Zou het niet met alle jury sporten zo gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:39

Sizzle schreef:
Zou het niet met alle jury sporten zo gaan?

Ben bang van wel Sizzle: blijft mensenwerk die bedoel of onbedoeld anderen kunnen bevoordelen of benadelen. Ieder zal z'n persoonlijke voorkeur (on)bewust mee laten spelen... Verander je niks aan en als je daar niet tegen kunt dan moet je er niet aan beginnen: zo simpel is het volgens mij....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:42

Ach met voetbal ligt het immers ook altijd aan de scheids :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:06

Het artikel gaat niet over dat het aan de scheids (of jury) ligt, maar over de kift onderling bij dressuur en het gehak op dressuurruiters op social media.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:26

Artikel niet gelezen, reageerde op de posts boven mij.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:14

Ach, zolang de jeugd dit soort dingen: https://c5.staticflickr.com/9/8636/2950 ... 7a2b_b.jpg wordt getoond op h. Event als zijnde de "norm & normaal" maak ik me niet druk wat mdr nu wel of niet precies goed of fout doet.

Feit is , dat ik van Marijke het eerste paardje nog moet tegenkomen wat gesloopt of verkl**t is door haar manier van training.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:26

Peetstap schreef:
Ach, zolang de jeugd dit soort dingen: https://c5.staticflickr.com/9/8636/2950 ... 7a2b_b.jpg wordt getoond op h. Event als zijnde de "norm & normaal" maak ik me niet druk wat mdr nu wel of niet precies goed of fout doet.

Feit is , dat ik van Marijke het eerste paardje nog moet tegenkomen wat gesloopt of verkl**t is door haar manier van training.

Wat van jou voor marijke geldt, geldt voor mij bij mdr..Inderdaad nog nooit gehoord of gezien dat zij een paard heeft verklooid..Ze zijn er altijd met sprongen op vooruit gegaan..Voor mij meer dan genoeg bewijs dat t werkt!..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 05:49

Ik zeg gulden midden weg. Ik ben altijd in dubio over de druk die ik mag nemen in mijn hand. Ik probeer zo zacht mogelijk ze zijn en dan gooit hij zijn volle gewicht in mijn hand. Dan zal het dus qua pijn wel meevallen denk dan. Hoopelijk kan ik snel eens een filmpje plaatsen voor jullie.

De oplossing is dan niet trekken, natuurlijk. Het geeft wel perspectief. Hij reageert schijnbaar niet op zachte druk. Ik vraag hem dan te reageren op mijn been. Daarna zoveel druk dat nodig is, lateraal, voor een reactie. Dan kan ik hem zachter gaan maken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:17

Ik heb een aantal pb's gehad van mensen naar aanleiding van mijn topic die hun paard kapot hebben gereden dankzij mdr. Het is alleen zo jammer dat deze mensen dit niet OOK eerlijk durven te vertellen. Dat ze het niet aan de grote klok hangen vind ik overigens best begrijpelijk het valt niet mee om er open voor uit te komen dat je je paard verkeerd hebt gereden en dan ook nog is naast alle succes verhalen, dan is de kans groot dat je een bult kritiek over je heen krijgt. Dus ik snap het wel maar dat betekend niet dat ze er niet zijn omdat het niet aan de grote klok hangt.

Ik vind het vooral belangrijk dat men kritisch blijft en niet de grote massa maar achterna rent of in hokjes plaatst. Goed kijken wat bij jou en je paard past.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:03

Dit soort zaken moet je wel relativeren.
Er zijn een aanzienlijk aantal mensen die hun paard ongeacht welke methode ook "kapot rijden".
Goed rijden is in de eerste plaats kunnen voelen en gezond verstand en daar ontbreekt het vaak aan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:07

Het is ook een samenwerking tussen ruiter en instructeur. Je kunt uiteindelijk niet zoen wat de ruiter ervaart. Je kunt een goed idee hebben maar je zit er immers zelf niet op. Dan voel je uiteindelijk niet wat er gebeurt. De ruiter moet duidelijk zijn wat hij/zij voelt en dan op een z'n eenvoudig mogelijke manier overbrengen. Dan kan de instructeur, met de expertise die die hoort te hebben, een oplossing formuleren.

Is die communicatie niet duidelijk dat kun je met elke methode een paard in de kreukels rijden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:14

Simpelman schreef:
Er zijn een aanzienlijk aantal mensen die hun paard ongeacht welke methode ook "kapot rijden".
Goed rijden is in de eerste plaats kunnen voelen en gezond verstand en daar ontbreekt het vaak aan.

Simpelman: leuk dat je er weer bent! En ik ben t met je eens..

Ik zou graag horen wie zn paard " stuk" is gegaan met methode mdr..? Mag uiteraard per pb! Methode mdr is miss een groot woord zij is net als marijke een leerling van de Bodt..mdr heeft wel zo haar eigen lesmethode ontwikkelt..

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:22

Simpelman schreef:

Je bent er weer! *\o/*

Ik vind het ook nogal flauw om te zeggen dat een bepaalde instructeur een paard kapot maakt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:54

Ik ben daar ook niet van: mits je met keiharde bewijzen kunt komen en dat lukt vrijwel nooit..Er zijn zoveel factoren bepalend voor t wel of niet slagen van een bepaalde rijmethode! Wel een zeer dubbel gevoel daar ik weet dat mdr dit juist gestart is om vele paarden juist weer op de rit te krijgen! En juist hordes paarden aangeboden krijgt die verklooid zijn.. marijke trouwens net zo!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:18

He's back :)
Welkom terug Simpelman!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:38

Marinke wat jammer dat je hier zo ongefundeerd iets stelt. Je hebt in je eigen topic over Monique en haar methode al laten merken sceptisch te zijn over deze methode. Monique heeft haar visie daarin uitgelegd. Dat iets je ding niet is kan zijn, daarin ben je vrij, maar door dit soort uitspraken die kant noch wal raken kun je wel iemand schade toedoen. Wanneer er mensen zijn die denken hun paard te hebben vernield dan kunnen zij dit zelf vertellen en ik vind het niet aan een derde die slechts één kant van een verhaal hoort en die er zelf niet bij is geweest om een dergelijk oordeel te vellen. Er zijn zoveel factoren die erin meespelen om een paard stuk te maken dat je, in mijn opinie, zo niet kunt oordelen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:17

Lijkt op modder gooien marinke 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:21

DarkoFoitzik schreef:
Het is ook een samenwerking tussen ruiter en instructeur. Je kunt uiteindelijk niet zoen wat de ruiter ervaart. Je kunt een goed idee hebben maar je zit er immers zelf niet op. Dan voel je uiteindelijk niet wat er gebeurt. De ruiter moet duidelijk zijn wat hij/zij voelt en dan op een z'n eenvoudig mogelijke manier overbrengen. Dan kan de instructeur, met de expertise die die hoort te hebben, een oplossing formuleren.

Is die communicatie niet duidelijk dat kun je met elke methode een paard in de kreukels rijden.

Dit ben ik helemaal met je eens. Al heb ik soms het gevoel dat mijn instructeur exact ziet wat ik voel :D en dat is erg prettig.

Ik ken MdR ook, super aardig mens. Weet niet heel veel van haar manier van lesgeven, maar het feit dat er nu ongenuanceerd verklaard wordt dat er mensen zijn die zeggen dat het MdR haar schuld is dat ze hun paard kapot hebben gereden gaat mij wat ver. Dan heb je als ruiter toch ook iets behoorlijk fout gedaan. Maar goed, dat geeft simpelman ook al aan:
Citaat:

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:35

Ik ben niet aan het modder gooien, ik ben gewoon kritisch. Over de traditionele en moderne manier van rijden is al meer dan genoeg gezegd en daar blijft men ook dingen over zeggen, zowel positief als negatief. En dat vind ik persoonlijk top, dat houd mensen namelijk scherp en aan het denken. Het zorgt er voor dat mensen hun eigen gezonde verstand gebruiken en zelf keuzes maken.

Ik reageerde hier op met mijn reactie:

pol1 schreef:
Peetstap schreef:

Wat van jou voor marijke geldt, geldt voor mij bij mdr..Inderdaad nog nooit gehoord of gezien dat zij een paard heeft verklooid..Ze zijn er altijd met sprongen op vooruit gegaan..Voor mij meer dan genoeg bewijs dat t werkt!..

En dat vind ik best gevaarlijk om te zeggen. Tuurlijk kun je met elke methode een paard kapot rijden. Maar deze 2 reacties schetsen wel het beeld dat je je paard niet kapot rijd zolang je maar volgens haar methode rijd. Want ja immers is er nog geen enkel paard kapot gereden met die methode. Alsof die methode altijd werkt. En dat klopt gewoon niet.

Ik heb pb's gekregen waarin mensen vertelde dat ze hun paard met die methode kapot hebben gereden en dat is erg pijnlijk en ik snap heel goed dat je zo iets niet aan de grote klok hangt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:43

@_Marinke_,

Wanneer je tegen iemand zegt dat het in Zeeland nooit regent behalve wanneer het regent en je vraagt hem dat door te geven dan zul je verbaast zijn wat er na 3 passages uitkomt als boodschap.

Mensen interpreteren zaken op hun eigen manier en gaan dan met hun interpretatie aan het werk.
Wat ze niet aanstaat vergeten ze, dat waar ze altijd al voorstander van waren pikken ze er uit.
Dat wat toegepast wordt heeft heel vaak niets te maken met de intentie van de boodschap.

Je ziet het al heel veel verwoord in dit topic, "ik pik er uit dat wat goed is voor mijn paard", dat wil zeggen dat wat diegeen bevalt, dat wat diegeen de minste inspanning oplevert, dat wat voor diegeen het snelst een toonbaar resultaat oplevert.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:46

Ik geloof niet dat er 1 methode is voor elk paard! Naar mijn mening moet er gekeken worden naar de bouw van een paard Een paard wat al op de voorhand is gebouwd moet je vooral niet op de kop laten lopen En bv een tuiger model die zich graag uit drukt moet je zoveel mogelijk uitnodigen om de bovenlijn op te bollen dus wat langer en lager

Nu ben ik zwz van het wisselen in houding te lang 1 houding is imo nooit goed of dit nu met de neus op de grond is of in oprichting

Dat is dan ook wat mij tegenstaat aan de "methodes" dat het op elk soort paard het zelfde wordt toegepast

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:54

Ieder paard heeft zijn sterke en zwakke kanten.
Dat maakt de verschillen in nadruk in de africhting, het systeem is altijd hetzelfde.

Losgelatenheid en tact
Aanleuning en nageeflijkheid
Schwung
Recht richten
Verzameling

Tegenwoordig hebben veel mensen erg veel moeite met de begrippen losgelatenheid en aanleuning, om daar te komen moet de ruiter afzien, het kost veel tijd, geduld, tact.
Het vormen van
Losgelatenheid en tact
Aanleuning en nageeflijkheid
is de essentie van de klassieke dressuur, deze worden gebouwd op vertrouwen, respect, harmonie.