Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:20

KimE schreef:
Toch iemand die het opvalt :D Heel duidelijk op deze foto inderdaad. Daarom ook bitloos geprobeerd. Mijn paard doet het met bit ook braaf, maar loopt er net niet fijn mee. Dit gaat al beter. Andere hulpteugels loopt ze helemaal niet fijn mee, dan durft ze niet te zakken (al laat die teugel dat altijd wel toe!). Loopt er dan altijd net tegenin te hangen. Met deze durft ze wel te ontspannen.

Ik vind de houding van je paard heel fijn, fijn ook dat ze durft te ontspannen. Toch leer je haar nu aan die constante links-rechts los-vast beweging te negeren.

Als je perse met een hulpteugel wil longeren zou ik voor iets statisch gaan, iets wat niet beïnvloed wordt door de benen van het paard zelf :D Een chambon of stootteugel om te voorkomen dat ze omhoog gaan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:28

Appelflapje schreef:
Volgens mij is regelmatig tussendoor stretchen juist essentieel in de training, omdat dat het moment is waarop de spieren weer beter doorbloed worden, waardoor ze zich ontwikkelen. Het zou best kunnen dat je paard daar in eerste instantie even aan moet wennen, omdat hij normaal gesproken klaar is na het stretchen, maar ik denk dat ze het snel genoeg doorhebben en het dan juist zien als een fijne beloning tussendoor.

Ik merk dat mijn paard onrustig wordt wanneer ik hem in stap wat hoger in stel (hij denkt dan dat er wat komt, galop ofzo), dus ik wissel het af om hem daarin relaxt te krijgen.

In draf is hij nog niet constant, vooral met het aandraven de eerste keer moet hij zijn balans even vinden, later zijn er best mooie constante stukjes. Wanneer ik hem ietsje hoger instel merk ik dat hij het weer moeilijk vindt, dan zak ik weer.

In galop linksom kan hij best constant vwnw lopen en pak ik hem terwijl ik een volte sluit wat op en laat hem weer zakken wanneer ik de volte weer open (beloning). Zijn houding in deze gang is sinds ik dit doe (al wel 1,5 week :') ) al met 200% verbeterd! Hij 'klappert' niet meer met zijn hoofd en zijn neus is heel duidelijk voor de loodlijn *\o/* De rechtergalop vindt hij moeilijker om zichzelf helemaal los te laten wanneer ik hem laag vraag, iets hoger en daar wat spelen is voor hem makkelijker. Ik merk wel dat wanneer ik de galop wat langer aan laat houden hij wat went en zijn balans gaat vinden. Net alsof hij nog gestresst is omdat hij die galop altijd al moeilijker vond maar dat dan ineens het kwartje valt dat ik niks spannends vraag en het hem juist wat makkelijker wil maken. Dan ineens loopt hij op eigen benen gedragen op de volte. Pas dan ga ik de volte iets sluiten en hem wat meer oppakken.

Ik denk dat als ik dit vol blijf houden het beeld over 2 weken alweer anders is, hij loopt nu al zoveel anders in zo'n korte tijd. En wat ik al eerder zei, hij is een stuk relaxter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:33

sanne83 schreef:
Jij gaat door voor de koelkast :')
De buispieren hebben al een vrij zware taak, namelijk de enorme ingewanden van het paard op z'n plaats houden. De buikspieren zijn allemaal vrij dunne lapjes, waar heel veel bindweefsel in zit. Aan de anatomie te zien, is het dus helemaal niet logisch dat de buikspieren zo'n prominente rol innemen in de beweging.

Twee verschillende theorieën uitgelegd in plaatjes:

[ [url=m/5KUqoQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jQlzAV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou je hier wat meer uitleg bij de verschillende theorieën willen geven?

De reactie van Simpelman begrijp ik maar volgens mij zijn "verzamelde gangen en uitgestrekte gangen" geen theorie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:42

Simpelman schreef:
Van uitgestrekte bewegingen naar verzamelde. (moet je de plaatjes wel even andersom zetten)

De plaatjes zijn eigenlijk getekend om twee verschillende theorieën weer te geven.
De ene geeft de belangrijkheid van de rug-, broek-, en bovenhalsspieren aan (de bovenlijn), de ander de focus op de buikspieren (de onderlijn). Heeft niets met verzameld of uitgestrekt te maken.

De laatste theorie is er een die de laatste tijd heel er "in" is. Dat de buikspieren aanspannen zodat de rug kan ontspannen. Maar hoe logisch is dat als je naar de anatomie kijkt?

De anatomie van de rugspieren is ontzettend ingewikkeld. Het is niet één lange spier. Het zijn allemaal verschillende compartimenten, die allemaal schuin inwerken (sommige naar voren, sommige juist naar achteren). De buikspieren zijn vrij dun en zijn helemaal ingelegd met bindweefsel.

Daarnaast heb je de massa van de rugspieren gezien. Is het logisch om aan te nemen dat de buikspieren ook maar iets kunnen beginnen als de rugspieren aangespannen zijn?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:00

Komen we weer terug op het Scala.
Eerst losgelatenheid en dat is natuurlijk relatief, want het paard beweegt en spant zich in de beweging aan.
Het gaat er om dat er geen onnodige en inefficiënte spanning in het lichaam is, het is een staat.

Het bewegingsmechanisme is heel complex.
De uitdrukking van het aanspannen van de buikspieren is simplistisch, maar wat moet je anders zeggen?
Toch is het essentieel bij een goede bewegingsafloop dat de antagonisten van de rug aan het werk gaan, het is namelijk niet essentieel voor het voortbewegen.
Kijk maar naar een jong angstig paard dat onder de ruiter vlucht, rug aangespannen, hol, buik bol, knieën recht.

Onze hele rijkunstige benadering van het bewegen van het paard is om praktische redenen gesimplificeerd.

@[***],
Geen theorie, maar bij de uitgestrekte en de verzamelde bewegingen spelen heel andere aanspanningen, net zoals in de verschillende theorieën, dus waar hebben we het over.

Uitgangspunt zou naar mijn mening altijd moeten zijn "de natuurlijke bewegingen van het paard", zo blijven we in harmonie met en met respect voor het organisme.

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:05

Hallo allemaal!

Ik zou graag eens weten wat jullie vinden van mijn 'dressuur-rijkunst'! :)
Foto in link. Op de foto rijden we met pessoa omdat hij in die periode zichzelf enorm sterk kon maken.
We zijn inmiddels weer overgestapt naar een dubbelgebroken trensje :)
http://nl.tinypic.com/r/apftwp/8
Alle tips zijn welkom.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:11

Simpelman schreef:
Komen we weer terug op het Scala.
Eerst losgelatenheid en dat is natuurlijk relatief, want het paard beweegt en spant zich in de beweging aan.
Het gaat er om dat er geen onnodige en inefficiënte spanning in het lichaam is, het is een staat.

Het bewegingsmechanisme is heel complex.
De uitdrukking van het aanspannen van de buikspieren is simplistisch, maar wat moet je anders zeggen?
Toch is het essentieel bij een goede bewegingsafloop dat de antagonisten van de rug aan het werk gaan, het is namelijk niet essentieel voor het voortbewegen.
Kijk maar naar een jong angstig paard dat onder de ruiter vlucht, rug aangespannen, hol, buik bol, knieën recht.

Het enige wat er moet gebeuren, is dat de rugspieren zelf eerst moeten ontspannen. Dan kunnen ze ongehinderd hun werk doen (van aanspannen en ontspannen)
Je kan prima gespannen rugspieren hebben, terwijl je je buikspieren aanspant.

Naar mijn idee nodigt dit soort (niet-kloppende) terminologie uit tot beginnen met activeren en kracht trainen, terwijl er eerst gefocused zou moeten worden op loslaten en ontspannen. (even ter verduidelijking: in dit topic lijkt iedereen doordrongen van het feit dat je eerst een ontspannen, losgelaten paard moet hebben voordat je ook maar iets kan trainen, maar dat is vrij zeldzaam :D ik zie vaker dit soort effect: https://www.youtube.com/watch?v=ym9Hps8E-PM )

Appelflapje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:35

Het is eigenlijk bizar hoezeer we gewend zijn geraakt aan het beeld van paarden die (iets) achter de loodlijn lopen, met een knik op de verkeerde plek in de hals. Dat zie je op het filmpje hierboven weer, maar ook op de livebeelden vanaf het CHIO die je via internet kunt zien. Daar valt ook echt op hoeveel paarden een flinke deuk achter het zadel hebben zitten, en dat op dat niveau. Ik ben heel blij dat dit topic en de filmpjes van Will Faerber wat dat betreft echt mijn ogen hebben geopend, maar dan schrik je er wel van hoe vaak je het anders ziet gaan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:41

Appelflapje schreef:
Lante, ik vind het er heel vriendelijk uitzien. Je ziet dat hij nog erg zoekende is, maar dat is niet meer dan logisch op die leeftijd. Wat ik wel zie, is dat je vrij druk bezig bent met je binnenhand, die haal je regelmatig naar binnen. Ik denk dat je dat doet om hem uit te nodigen om zijn hoofd weer te laten vallen, maar het gevolg lijkt soms te zijn dat zijn neus teveel naar je toekomt en dat is juist wat je niet wilt. In plaats van steeds vragen met je binnenhand, kun je misschien beter proberen een stabiel contact te houden en hem van daaruit steeds naar beneden te begeleiden. Het kan beter wat langer duren en dat hij dan netjes uit zichzelf zakt en daarbij zijn neus naar voren houdt, dan dat hij 'afbreekt' in reactie op je handhulp.

Klopt, dat viel mezelf ook op inderdaad. Ik geef te grote hulpen en te veel hulpen met mijn binnen teugel. Erg fijn als iemand een keer kan filmen, dan zie je toch weer dingen die je onbewust niet goed doet.

Ik heb een flexchair les gepland en daar achteraan een les op Otto bij http://www.ruiterbalanscentrum.nl, ben erg benieuwd. Bovendien heb ik een teugeldrukmeter gekocht om een stukje extra bewust wording bij mezelf te creëren tijdens het rijden. Niet dat ik met veel druk rij, want dat is niet zo, maar met name om te kijken of ik onbewust toch vaker druk zet op de binnenteugel dan ik denk/dacht. Meten is weten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:40

Ik heb net gereden met een elastiekje en ik zal proberen te omschrijven wat ik voelde.

Allereerst liep mijn paard vwnw tot een stuk voorbij zijn knie. Sinds een week of twee (nadat ik ben ga longeren met een chambon) heeft hij ontdekt dat hij dus met zijn neus tot de bodem kan gaan (verder dan dit ging het elastiekje niet) en dat voelt heel anders. Het tempo (in voorwaardse snelheid) komt wat hij terug (ik weet niet of dat ook zo is, maar zo voelt het) en je krijgt het gevoel alsof je op een veer zit. Een soort trampoline. Het lichtrijden gaat traag, maar ik wordt hoog opgegooid (of dat gevoel geeft het omdat het voor het gevoel trager gaat). Ik ga toch eens vragen of manlief van het weekend eens wil filmen want ik wil eigenlijk wel zien hoe dit er uitziet als hij zo heel erg laag loopt.

In het begin vond ik het een beetje eng omdat je het gevoel hebt totaal geen controle meer te hebben. Je hebt helemaal geen hals meer voor je en je teugels heb je helemaal weggegeven. Ik moet er echt bij nadenken dat ik rechtop blijf zitten. Handen zo ver mogelijk meer naar beneden omdat anders mijn teugels te kort zijn (hebben jullie dat probleem ook?)

Want hoe diep laten jullie je paard stretchen? Ik weet dat de meningen hierin wat verdeeld zijn. Zo heb ik hier een boek liggen van Stefan Radtke en daarin staat dat de neus niet voorbij de knieen mag komen omdat ze anders op de voorhand komen. En bij Will Faeber kunnen ze niet diep genoeg lopen.
Ik moet wel zeggen dat hoe lager hij naar de grond gaat met zijn neus, hoe anders het gevoel wordt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:44

Ik ben echt heel benieuw wat ik ga voelen. Mijn paard heeft een enorm 'opgooiende' draf zoals vele dat zeggen, maar ik voel dat niet. Wel kan ik met de minste heupbeweging/ samentrekking buikspieren iets duidelijk maken. Ik ga streven naar meer ontspanning, maar ik heb ergen het gevoel dat mijn paard vrij correct loopt. Ik heb nooit bewust heel uitgesproken vw nw gereden, maar ben altijd onbewust vanuit dit principe vertrokken. Zou het genoeg geweest zijn? Ik was 14 toen ik met Bolero begon en herinner me veel dingen niet meer, maar ik heb altijd heel veel feeling gehad met dat paard. Ik ben echt benieuwd of ik alles verkeerd gedaan heb, of heel veel vanuit het verleden nog ga kunnen meenemen :). Is het niet zo, begin ik opnieuw, ik maak mezelf niets wijs.

edit: Sorry damian :) mijn paard stretcht zo diep als ik hem dat vraag, maar niet volledig naar de grond in draf. Met lintje en onze 'nieuwe' gedachtegang ben ik nog niet begonnen, dus eigenlijk is dit niet het juiste beeld voor mijn paard. Ik laat het je zo snel weten als ik ermee aan de slag ben gegaan ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:25

@damian ik heb touwteugels gekocht want ik moest in verlichte zit helemaal voorover om de stretch te kunnen volgen met mijn handen :')
Hier stretch ik voorbij de voorknieën. Ik krijg dan dat extra beetje veer wat ik mis bij het niet verder dan tot de knieën stretchen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:25

Vanavond met de chambon gelongeerd en het was een succes! Normaal zakt mijn paard ook wel tot de grond maar hij bleef nu veel constanter zo laag.

Na de galop nog een stukje draf gedaan en daarin verruiming gevraagd. Met de neus over de grond en zijn lijf swingde alle kanten op :) zo mooi om te zien! Hij doet dat zo makkelijk, en het neusje was er steeds heel mooi uit.

Morgen ga ik ermee rijden, kijken hoe dat gaat :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:04

[***] schreef:
sanne83 schreef:
Jij gaat door voor de koelkast :')
De buispieren hebben al een vrij zware taak, namelijk de enorme ingewanden van het paard op z'n plaats houden. De buikspieren zijn allemaal vrij dunne lapjes, waar heel veel bindweefsel in zit. Aan de anatomie te zien, is het dus helemaal niet logisch dat de buikspieren zo'n prominente rol innemen in de beweging.

Twee verschillende theorieën uitgelegd in plaatjes:

[ [url=m/5KUqoQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jQlzAV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou je hier wat meer uitleg bij de verschillende theorieën willen geven?

De reactie van Simpelman begrijp ik maar volgens mij zijn "verzamelde gangen en uitgestrekte gangen" geen theorie.

Interessant leesvoer, naast deze artikelen is er nog wel meer te vinden;

http://horsetalk.co.nz/2013/01/16/bent- ... z3dUNYTai1

http://horsetalk.co.nz/2013/02/26/stret ... z3dUNYTai1

http://horsetalk.co.nz/2013/09/04/stret ... z3dUNYTai1

http://horsetalk.co.nz/2013/09/04/stret ... z3dUNYTai1

Uit 1 van bovenstaande artikelen;
Citaat:
The question might be; but why then does the horse lower the neck spontaneously after work? The response is simple. The horse eases the work of the upper neck muscles using the elastic resistance of the nuchal ligament. The nuchal ligament is inserted on the dorsal spines of the first through fourth thoracic vertebrae. At the other end, the funicular element of the nuchal ligament is attached on the skull. The nuchal ligament is not under tension when the neck is held in an alert position but does, in fact, come under tension when the horse lowers the neck.

The nuchal ligament, which can be compared to a strong bungee cord, elongates assisting the upper neck muscles in their task of supporting the head and neck. The nuchal ligament replaces 55% or more of the work of the upper neck muscles at the walk.

At the trot and canter, the assistance of the nuchal ligament replaces between 32 to 34% of the work of the upper neck muscles. As the horse lowers the neck, the tension of the nuchal ligament increases and the work of the upper neck muscles decreases.

This is not stretching; this is simply easing the work of the upper neck muscles.

The thought that the lowering of the neck increases the range of motion of the horse’s thoracolumbar spine is also inaccurate. Measurements have been made recording loss and gains in vertebral mobility when the neck is lowered.

The experiment involved five specimens. All the five specimens gained vertebral mobility between T6 and T9 when the neck was lowered. T6 and T9 is the front part of the withers. Such gain of mobility is mainly due to the fact that the supraspinous ligament, which is the continuation over the tip of the dorsal spines of the nuchal ligament, is still somewhat elastic until T9. One of the five specimens lost mobility between T9 and T14 when the neck was lowered. The other four specimens did not gain vertebral mobility in the same area, associated with the lowering of the neck. Another specimen lost vertebral mobility between T14 and T18 when the neck was lowered. The other specimens did not gain mobility in this specific area when the neck was lowered. All the specimens lost vertebral mobility in the lumbar vertebrae. The five specimens gained mobility in the lumbosacral junction. This is the reason why uneducated observations lead to the belief that the lumbar vertebrae flex when the neck is lowered

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:53

Horseware schreef:
@damian ik heb touwteugels gekocht want ik moest in verlichte zit helemaal voorover om de stretch te kunnen volgen met mijn handen :')
Hier stretch ik voorbij de voorknieën. Ik krijg dan dat extra beetje veer wat ik mis bij het niet verder dan tot de knieën stretchen.

Ja mijn teugels zijn ook eigenlijk te kort. Ik zit met beide handen bij het uiteinde en dan moet ik helemaal naar voren leunen. Mijn instructrice zei al dat ik langere teugels moest kopen. :P

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:08

*kruipt onder de fanatieke meeleessteen vandaan*

Ik heb vandaag die oefening met dat elastiekje (of in dit geval wit plukje manen) geprobeerd.
Merkte dat hoe verder dit plukje weg kwam, hoe losser en beter in balans ze liep, en hoe groter ze haar passen maakte :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:02

*komt om het hoekje kijken*
Erg interessant topic. Kijken of ik wat tijd kan vinden met terug werkende kracht alles te lezen, want zo scannend komt er een hoop interessante informatie voorbij. Leuk.

Mijn merrie is qua rijden & ontspanning niet de makkelijkste. Inmiddels al lange tijd geleden (2009) een andere weg ingeslagen met vooral gaan focussen haar recht en op eigen benen te krijgen. En dat is wel een langzaam maar leerzaam proces. Stiekem denk ik ondertussen wel dat ze mogelijk wat 'mankeert' omdat haar eigen houding zo verschrikkelijk is. Ze moet echt bijgehouden worden met bakwerk, anders gaat ze al snel te scheef, loopt ze vast in haar lichaam en gaat ze dingen overbelasten. Niet makkelijk, wel leuk. Ik heb een hele rits filmpjes en beeldmateriaal van de afgelopen jaren, ik zal jullie daar niet mee doodgooien maar eerst netjes even bijlezen en doen :)

Wel alvast even een topic erbij, alweer een paar jaar geleden gemaakt zie ik, maar zie je wel goed een process in.
[RIJ-ITP] Wietje en ik gaan langzaam vooruit - overzichtje

Vorig jaar hebben we een beetje een domper gehad met allemaal gezondheids tegenslagen. Vorig jaar augustus heeft ze een hoefgewrichtsband blessure opgelopen, en momenteel zitten we nog steeds aan een opbouwschema van de DA vast. Moet wel zeggen dat het opbouwschema (en sowieso een blessure) je bewuster maakt van hoe je aan het trainen bent. Weer een leerproces zo :)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:09

Ook ik heb nu gereden met een elastiekje.
Op het moment dat het van me af gaat krijg ik een hele fijne ontspannen draf, (gelukkig voelde dit mij al bekent dus betekent dat ik in mijn training op een goede weg zit) en leek hij inderdaad meer de tijd te nemen om zijn passen af te maken.
Zal in ieder geval vaker met een merktekentje gaan rijden, net even wat makkelijker!

Wat me opviel was dat hij ook veel makkelijker een pasje opzij wilde, waar ik anders als ik hem wat hoger heb een rennerig paard bij krijg.
Dus hiermee maar verder trainen!

Korte teugels heb ik ervaring mee....
Krijg vaak de reactie of hij nog lager kan waarop ik reageer "nee mijn teugels zijn te kort :D"
Dus even op zoek naar langere.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:35

Is het misschien handig om en de openingspost een overzichtje te maken van interessante links die in dit topic genoemd zijn?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:50

Lijkt mij wel een goed idee. Het zou zonde zijn om alle nuttige informatie die hier voorbij komt in het topic te laten verdwijnen, wat waarschijnlijk toch gaat gebeuren als er meer pagina's bijkomen. Als iemand ze wil verzamelen en naar een van de RT-D moderators wil sturen, kunnen ze aan de openingspost worden toegevoegd. :j

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:38

Tuhan schreef:
Maar pakken jullie het paard na deze houding nog wel op? Ik heb zondag weer een wedstrijd en wil veel meer ontspanning. Heb zelf a.s. dinsdag een flexchair training, omdat ik mij ervan bewust ben dat ik mijn paard nu eigenlijk in de weg zit met doorzitten.

Maar ik moet natuurlijk in de wedstrijd niet zo stretchen. Zie ik het goed om te beginnen met stretchen en dan even mijn paard oppakken en dan tussendoor ook te proberen te stretchen of maak ik het dan verwarrend?

Mijn instructrice zegt dat je regelmatig moet stretchen. Lekker voor het paard, en een goede oefening. En voor jezelf meteen een controle of je inderdaad (want dat denk je vaak wel hihi) zo lekker los gereden hebt. Als je paard ontspannen en door het lichaam is, zal hij meteen mee willen in het stretchen. Houdt het paard of de ruiter ergens vast, dan hapert het stretchen vaak eventjes.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:44

Ik zie vaak voorbij komen dat de paarden ontspannen ogen met deze oefeningen. Dat is ook iets wat mij echt elke keer opvalt met rijden.
Ik zet mijn paard op de poetsplaats. Ze is gewoon ontspannen zichzelf. Ze laat haar hoofd en hals iets vallen (staat niet rechtop alert) en laat het poetsen lekker over zich heen komen.
We rijden, dat voelt elke keer als samenwerken. Zonder frustraties, dwang, protest of wat dan ook. Tuurlijk moeten we elkaar af en toe stimuleren een stapje meer te doen ;-)
Maar na het rijden gaat ze altijd met haar borst tegen de bakrand staan. En hangt haar hoofd over de bakrand. Altijd. Of ze nu een uur les gehad heeft, of 20 minuutjes wat "loswerken". Het ziet er totaal ontspannen uit, en zo kijkt en gedraagd ze zich ook.
Zoiets kleins, maar wel iets waar ik me elke keer over verwonder en het maakt me blij. Om me heen staan ze te drammen, te schrapen, mopperen met zadelen. Dan wordt er flink gereden met een tik en een vloek hier. Wij kachelen er "rustig" tussendoor. Zo heerlijk. Echt iets waar ik me elke keer bewust van ben...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 17:07

Wie rijdt er wel eens zo?

Afbeelding

Of zonder sperriem?

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:26

Ik rijd altijd zonder sperriem. Trek ik meteen uit het hoofdstel als ik weer es een nieuwe heb gekocht.
Zonder neusriem heb ik ook wel gereden, laatste tijd wat minder omdat je zulke MOOIE neusriemen hebt tegenwoordig, hahaha. Maar da's een andere kwestie.

Beiden zijn niet nodig, dus ieder zou zonder moeten kunnen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:31

Ik rijd zonder sperriem, met wordt mijn merrie namelijk heel onrustig en blijft ze op haar bit kauwen en met haar hoofd slaan.

Hiervoor reed ik er wel mee, puur omdat het "normaal" gevonden wordt.
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 19-06-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt