Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:13

Voelen is subjectief. Je kan zelf wel denken dat je het geweldig doet, en dat je heel fijn aan het rijden bent. Maar door jarenlang op dezelfde manier te blijven rijden, geeft geen groei. Door je op een objectieve manier bewust te worden waar er nog 'pijnpunten' liggen, kan je zoeken naar verbetering.

Op internet rijden we allemaal geweldig en in harmonie, maar ik zou wel willen weten hoe dat feitelijk in elkaar zit. Ik hoef niet iedere dag met een teugeldruk meter, maar daar is het volgens mij ook niet voor. Gewoon een keer om inzicht te krijgen waar er nog 'werkpuntjes' liggen, en dan weer door met 'gewoon' rijden zoals ik al deed, met wat extra aandacht voor wat je ontdekt hebt.

Maar om nou te zeggen dat je vooral niet moet gaan nadenken over hoe je aan het rijden bent, en alleen moet 'zijn' en 'voelen', daar word ik geen betere ruiter van. Ik wil juist nadenken over op welke manier mijn rijden beter kan.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:03

[***] schreef:
Leuk dat je meedoet aan de discussie! Wat ik mij afvraag, als de 2e en 3e foto uit je AdB tijd zijn, wat je daar niet fijn aan vindt? Ik vind het nl 2 hele prettige foto's om naar te kijken. Uiteraard moet er vanuit die positie nog heel wat gaan gebeuren, maar dat duurt gewoon een tijd.

Of misschien begrijp ik het niet goed en zijn die 2 foto's niet uit je AdB tijd?

Dit zijn idd 2 foto's uit de AdB tijd.
Zoals dus goed te zien is ziet het er op de foto fijn uit maar mijn gevoel was in die periode niet fijn, geen voorwaartse drang, hangen op de hand, viel als het ware de bochten door en liep als een plank.
Ik moest "veel moeite doen" om hem maar enigszins vooruit te krijgen.
Het iets meer met contact vragen gaf als resultaat dat ik op een duikboot zat...
(Zo zie je dat een foto heel erg kan vertekenen.)

@ Simpelman: Deze Fries kan zich super met de hals ontspannen maar dan doet het lichaam verder niets, als je kijkt naar de filmpjes van Will Faerber dan geeft het moment dat het paard alles correct los laat en de motor goed gebruikt een duidelijk verschil in beweging als wanneer ze dat niet doen.
De momenten van dat gevoel liet hij niet tonen op de momenten van de AdB periode.
Juist toen ik hem actiever van achteren naar voren ging rijden en van voren wat "meer" in de hand stelde, dat hij een licht contact op kon nemen, ging hij zijn lichaam los laten buik aanspannen en voelde je met licht rijden zo'n groot verschil dat dit mij een heel goed gevoel gaf.
Dat er toevallig een slof omheen hangt is puur dat als deze meneer schrok hij zijn front er op kon zetten en er als een speer vandoor schoot, aangezien ik veiligheid belangrijker vind dan dat mijn paard er even achter kom op zulke momenten dat dat nou net niet kan vind ik reden genoeg om het toe te passen.

Hoe kan je voelen dat een paard met een voorwaartse drang loopt en een losgelatenheid?
Wat versta je onder een natuurlijke houding voor dit paard?

@Terpentijn: (reden van slof op laatste foto staat hierboven)
Ik heb altijd geleerd dat je een paard van achter naar voren rijdt en dat indien hij zijn achterhand op de juiste manier gebruikt hij vanzelf het contact op zoekt met de hand.
Dit naar voren rijden kwam niet correct naar voren tijdens de lessen op de AdB methode met dit paard.
Paard had snel door hoe het spelletje werkte en ging lekker stofzuigen zonder dat ik hem ook maar een pasje sneller kon laten lopen.
Zijn motor deed dus niets meer en ik ben van mening dat dat niet hetgeen is waar je mee door moet aan, zeker dus niet bij dit paard.
Dus dan zoek je een andere weg, hoe krijg je hem weer voorwaarts?
Hoe krijg je die wil om te lopen weer terug?
(en dan niet die geweldige momenten dat hij mij in volle bokkende galop de bak liet zien)
Tijdens de periode van laatste foto had hij zijn looplust weer terug, hij dacht weer vooruit.
En dan kan je weer gaan werken aan ontspanning.
Dat vindt ik een vooruitgang vergeleken met daarvoor.

Vanaf het moment dat je een paard gaat trainen is het een weg van voelen, kijken en uitproberen wat de manier is om een paard op de juiste manier te trainen, hoe krijg je hem sterker?
Hoe zorg je ervoor dat hij zich op een juiste manier ontwikkeld.
Laatste foto is zeker geen doodlopende weg, op dat moment is het een fase om te voelen om de motor weer aan de praat te krijgen.

Er zijn alleen maar doodlopende wegen als je zelf niet open staat om andere wegen in te slaan en daar weer te leren.

Vandaar mijn bijdrage.
Uiteraard hoop ik over een poosje een foto te kunnen laten zien van een paard met de bewegingen en losgelatenheid van foto 4 met de uitstraling (alleen ietsje hoger ingesteld) van foto 2/3

Wel leuk om te zien, korte filmpjes van les bij AdB met een ander paardje (is alweer jaren geleden...)
Is van onze 1e les, paardje was heel scheef en had heel veel moeite om de buitenteugel aan te nemen...
Pas na 4 maanden weer een keer les van AdB en hij was toen helemaal recht aldus AdB, terwijl ik hem niet al die tijd op precies de zelfde manier ben blijven rijden maar ook wat meer ben gaan kijken wat hij de dag van training precies nodig had.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Woestein op 27-11-14 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:16

Bedankt Woestein, je uitleg maakt -althans aan mij- veel duidelijk.

Verder hebben we een duidelijk verschil van opvatting m.b.t. "een losgelaten paard", maar dat mag, neem ik aan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 15:24

Woestein schreef:
Ik moest "veel moeite doen" om hem maar enigszins vooruit te krijgen.

@ Simpelman: Deze Fries kan zich super met de hals ontspannen maar dan doet het lichaam verder niets, als je kijkt naar de filmpjes van Will Faerber dan geeft het moment dat het paard alles correct los laat en de motor goed gebruikt een duidelijk verschil in beweging als wanneer ze dat niet doen.
De momenten van dat gevoel liet hij niet tonen op de momenten van de AdB periode.
Juist toen ik hem actiever van achteren naar voren ging rijden en van voren wat "meer" in de hand stelde, dat hij een licht contact op kon nemen, ging hij zijn lichaam los laten buik aanspannen en voelde je met licht rijden zo'n groot verschil dat dit mij een heel goed gevoel gaf.
Dat er toevallig een slof omheen hangt is puur dat als deze meneer schrok hij zijn front er op kon zetten en er als een speer vandoor schoot, aangezien ik veiligheid belangrijker vind dan dat mijn paard er even achter kom op zulke momenten dat dat nou net niet kan vind ik reden genoeg om het toe te passen.

Hoe kan je voelen dat een paard met een voorwaartse drang loopt en een losgelatenheid?
Wat versta je onder een natuurlijke houding voor dit paard?

Tijdens de periode van laatste foto had hij zijn looplust weer terug, hij dacht weer vooruit.
En dan kan je weer gaan werken aan ontspanning.
Dat vindt ik een vooruitgang vergeleken met daarvoor.

Dat is nou juist en precies waar het om gaat.
Wanneer een paard zich los laat dan MOET het zich in de knieën buigen en vanuit de achterhand opstuwen.
Die achterhand is daar nog niet op berekend en het is ongewoon, dat kost het paard dus moeite, het heeft tijd nodig om die kracht te ontwikkelen en zijn gewoonte aan te passen.
Een paard wordt dan schijnbaar lui en dat is goed.
De rest is tijd en geduld.

Wanneer je hem nu bij de kop pakt en in de krul zet, dan wek je spanning op (hij spant de voorrug aan) en maakt dat hij zich niet meer hoeft te buigen in de knieën, hij gaat in tweeën lopen, we noemen dat schenkelganger.
Jij hebt nu een aantal dingen, controle, levendigheid (hij, hoe komt hij hier van weg) en dus voorwaartse stuwing.
Je hebt nu een gevoel dat alles gaat.
In werkelijkheid drijf je nu weg van je doel, je maakt van je paard een schenkelganger en je zult nooit meer het genoegen vinden van het gevoel gedragen te worden en van daar uit te gaan dansen met een gelijkwaardige partner.

Een paard dat in losgelatenheid gaat strekt zich voortdurend naar het bit, wordt zacht als rubber, het laat zich zonder enige dwang naar alle kanten meenemen.
Ik noem het als een rubberen balletje.
Het voorwaarts voelt dan alsof je in de achterhand zakt, het Centaur gevoel.

Friezen zijn vlijtige trekpaarden, ze denken van nature vooruit, om er een dressuurpaard van te maken moeten ze eerst "omgebouwd worden", dat kost extra tijd.
Het zijn geweldig fijne paarden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:32

Ik ben zelf momenteel erg zoekende, puur omdat ik mij wil blijven ontwikkelen en zoeken naar wat het beste bij het paard en mezelf past. Mijn paard loopt erg fijn, pakt nieuwe dingen super op en we hebben erg goede begeleiding. Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven, vind ik het niet erg om mijn paard iets achter de loodlijn te hebben in training. Zolang ze mijn hand blijft volgen en dus niet achter de teugel kruipt.

Dit topic heeft mij wel een stuk bewuster gemaakt over de hoofd/hals houding. En merk nu nog sneller als ze door kracht/-impulsverlies van achter, achter de teugel wilt kruipen. Dit doet ze overigens alleen in stap.

In de les zijn we ook erg bezig met handen meer naar voren te houden, aangezien ik ooit een instructrice had die mij hele verkeerde dingen heeft aangeleerd. Waaronder teveel met ellebogen naar achteren rijden (waardoor je automatisch ook meer druk op de teugels zet).

Ik rij niet volgens de klassieke manier, maar ook niet volgens de (soms extreme) moderne dressuur. Ik probeer mijn eigen stijl te creëren en dit kan alleen als ik zoveel mogelijk van anderen leer. Ik weet dat er mensen zijn die het niet eens zijn met de manier waarop ik rijd, maar probeer mijn eigen weg te gaan en wil niet in een hokje geplaatst worden qua rijmethode of rijstijl.

Over slofgebruik.. Als je het goed gebruikt is het een hulpmiddel, maar zodra de slof strak staat zie ik het eigenlijk niet meer als hulpmiddel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 15:39

Realiseer je Cardy dat wat we Klassieke Dressuur noemen in wezen het optimum is van wat mensen als rijkunst hebben geëvolueerd in eeuwen.
Klassieke Dressuur is up to date tot vandaag, alle mogelijke beschikbare kennis is er in opgenomen om tot de meest juiste manier van africhting te komen.
Het is net als met techniek of geneeskunde, dat is ook klassieke kennis.
Het is dus niet iets Klassieks in de zin van oud en statisch.

Men heeft een bepaald soort van dressuurrijden "modern" genoemd, dit is in feite bedekt schimpend bedoeld.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:48

Ik snap inderdaad dat Klassieke dressuur niet meteen gezien moet worden als oud. Voor dit topic leek het mij makkelijker om het in tweeën te delen: klassiek en modern. Maar dat is natuurlijk we erg zwart/wit en er zijn zoveel smaakjes. En ik sta altijd open voor de meningen van anderen, zolang het imo maar diervriendelijk is.

Zo zou mijn zusje ook een paard voor een ander gaan rijden. Dier is heel stijf en stug, puur door verkeerd rijden. Mijn zusje ging er op (onder begeleiding van mij) en ze mocht alleen contact houden, maar zeker niet aan de voorkant rommelen. Eerst laten lopen, dat hoofd komt vanzelf wel. Eigenaresse was het er niet mee eens en ze moest het paard maar even "flink doorhalen" of even "de slof eromheen trekken" want het paard zou het allemaal doen om ons te pesten.

Mijn mond viel open.. Arm dier. En wat een lief en meewerkend dier was het, wilde alles proberen maar het leukte niet omdat der lijf pijn deed. Mijn zusje heeft na advies van mij en mensen uit onze omgeving er toch vanaf gezien. We hadden het paard graag willen helpen, maar dan moet de eigenaar er ook open voor staan.

Ik kan dan ook echt niet begrijpen dat mensen zo met hun paard omgaan. Dat paard doet het over een jaar niet meer i.v.m. blessures, dat kan niet anders.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 15:54

@ Terpentijn: Wat voor gevoel geeft een logelaten paard jou?
Vind het zelf moeilijk om het gevoel wat ik heb uit te drukken...

Als ik terug denk aan het gevoel wat hij me gaf tijdens de laatste foto periode (en de lessen daarvoor) even denken hoe ik het moet omschrijven...
Hij voelde als elastiek, als hij zich niet los laat dan voel je dat, je voelt dat zijn achter hand niet mee doet...
In stap bijv. voel je dan elke stap (voorwaarde is zelf los laten in je lichaam) in draf voel je zijn hele lichaam...
Moeilijk te omschrijven hoor :D

@Simpelman: "levendigheid (hij, hoe komt hij hier van weg)": Dat deed hij daarvoor met name, weg vluchten als er iets gebeurde (zogeheten bak/stal/mestbult/buiten/struik/ enz kabouters lieten hem dan schrikken.. hij was geen coole Fries... ~~}>

Ikzelf moet leren hoe de spanning van zulke momenten laten afvloeien zonder zelf te blokkeren.
Ik heb (vindt ik dan) tijdens de periode (foto 4 tijd) zelf kunnen ervaren hoe los laten voelt, hoe ik mijn vertrouwen in eigen kunnen weer omhoog heb kunnen krikken.
En nu wordt het straks weer tijd om met dat vertrouwen hem op de juiste losgelaten manier te gaan trainen.

Nu eerst straks maar weer eens rustig longeren en morgen zelf lekker een Yoga massage te ondergaan om zelf een stap te zetten en weer in balans te komen :z

Zijn er goede instructeurs/ice's in regio Friesland?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:03

In feite proberen de meeste paarden indien met respect en begrip gevraagd, hun uiterste best te doen voor de ruiter, ook al kunnen ze het eigenlijk niet aan. Zelfs indien met grove middelen aangepakt proberen de meeste paarden het nog. Tot ze het opgeven, in de staak gaan, of totaal gaan rebelleren. De braverds gaan door tot ze kapot zijn.
Daar wordt "voor het plaatje" zo vaak misbruik van gemaakt, daar schrik je je een hoedje van,zniet alleen door ruiters, maar zeker ook door instructeurs (die vaak inspelen op de ruiters die voor hun lesgeld snelle resultaten willen zien). Het wordt nog beloond ook door heel veel juryleden, dat is wat ik "moderne dressuur "noem, het afgedwongen plaatjes- rijden. Die plaatjes zijn dan de voorbeelden die we tegenwoordig in de sport meer wel dan niet voorbij zien komen, en waar velen een "voorbeeld" aan nemen.

Tijd neemt in deze hectische tijden niemand meer, waar dan ook voor, een paard dat het niet aan kan dat heet dan "hij doet 't niet" en reng weer een dwangmiddel eraan hangen.

Zelfs zoekenden naar een andere vriendelijker en correcte manier van rijden en opleiden willen vaak snel resultaten , en geven na korte tijd al weer op omdat de wijze niet strookt met hun verwachtingspatroon.

Klassiek (correct klassiek) duurt langer, maar is voor vele zoekers te confronterend, als men al op dwaalwegen is beland.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 27-11-14 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 16:05

Jonge paarden zijn vaak angstig, dat is iets anders dan het "voorwaarts denken" van jouw paard.
Een goed opgeleidt paard "denkt helemaal niet voorwaarts", het is rustig en kalm en gebruikt spierkracht i.p.v. stress om zich te bewegen.
Allemaal nieuwe dingen in hun leven PLUS een figuur op hun rug dat hun evenwicht verstoort en ze belemmert in hun vrijheid.
Ze hebben dan een vriendelijke geduldige begeleider nodig die ze help om hun problemen op te lossen.
Dat vraagt geduld en tijd, dressuren is dan uit de boze.
Met zo en paard ga je 1000km wandelen, zoveel mogelijk verschillende dingen doen, als het gevaarlijk is stap je af en ga je zelf ook wandelen.
Komt van zelf goed.

Ik ben vergeten welke ritmeester (ik geloof Müssler )heeft gezegd:
"de mooie gangen van het jonge paard zijn als de lentebloesem eenmaal afgevallen komen ze nooit meer weerom"
En die mooie gangen zijn dan de verende soepele gangen van een paard in vrijheid.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:17

Zonder EERST ontspannenheid kom je sowieso nergens ECHT met een paard. Die ontspannenheid komt uit (wederzijds )vertrouwen tussen paard en ruiter voort. Ik weet er alles van, hahaha, want ben niet zo'n ontspannen tiep .Dat moet je echt leren, aan jezelf als eerste, en vervolgens gaat je paard mee in je ontspannenheid. Zonder die ontspanning komt niets meer aan bij je paard.
Buitenritten - waar even niets hoeft of moet - zijn top om dat vertrouwen te bewerkstelligen, mits je geen angstige ruiter bent, anders kun je in een groep mee.

Ik zit zelf ook middenin de herzienings-leerfase, en ja, 't is knap confronterend soms. Je paard kan het OHZ niet alleen, dus je zult het every step of the way moeten begeleiden (begeleiden, niet onder dwang controleren). Als men (de haastmakers) nu eens inzag dat een omslag in je eigen instelling, visie en rijden verbazingwekkend snel (ja, ik zei SNEL) een gunstige omslag in je paard teweeg kan brengen, en dat de correcte weg in wezen de kortere weg is wat dat betreft... waren we al een eindje verder dan dit topic.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 16:29

Anoeska schreef:
Maar waarom zou een teugeldrukmeter niet altijd een bron van informatie kunnen zijn. Het kan toch nooit kwaad om eens te kijken hoeveel druk je in elke hand hebt, of links en rechts misschien minimaal verschillen, of je misschien in wendingen andere druk hebt dan op het rechte stuk?

Zo'n ding meet toch gewoon objectief de hoeveelheid druk? Of je je paard nou correct rijdt, of aan de teugels trekt, je ziet gewoon feitelijk terug hoeveel druk je hebt. Die informatie kan toch nooit kwaad?

Ik denk dat het inderdaad super verhelderend kan zijn. Ik ben een groot voorstander van alles wat meer inzicht brengt :j
Je kan wel blijven herhalen dat mensen anders moeten gaan rijden, maar dat zijn alleen maar woorden. Iedereen vind zelf dat hij gewoon "van achter naar voren" rijdt, maar in de praktijk blijk ik daar dan iets heel anders onder te verstaan :D

Met dit soort methodiek kan je gewoon objectief vastleggen wat iemand doet, lijkt me top!
Uiteindelijk zit er natuurlijk altijd nog een groot stuk bij wat degene die de gegeven interpreteert moet vertalen. Ik zou zelf graag de resultaten van bepaalde klassieke ruiters zien :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:38

Je bedoelt: bepaalde resultaten met de teugeldrukmeter van bepaalde klassieke ruiters? Nou dat wil ik ook weleens van bepaalde hedendaagse topruiters, die voor Moderne Dressuur doorgaan.
Ik vind zo'n teugeldrukmeter ook wel een goede test.

Maar er zijn vrees ik maar weinig hedendaagse ruiters die zin hebben zich aan een test wat dat betreft te onderwerpen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:47

Ik zou graag kijken bij ruiters die ik waardeer, hoe de druk bij hen is, hoe ze dat verklaren en hoe dat geïnterpreteerd kan worden.

Je ziet nu op het filmpje dat Menke Imke als voorbeeld neemt bij het uitleggen, je ziet ook dat ze bepaalde aanwijzingen geeft nav het rijden icm wat ze ziet op het scherm van de teugeldrukmeter. Ik denk wel dat het interpretatie-gevoelig is.

Ik zou alsnog graag willen rijden met een teugeldrukmeter op deze manier hoor, het kan alleen maar iets toevoegen :j

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 18:49

Weet ik niet terpentijn. Volgens mij zijn er enkele hedendaagse ruiters die wel met teugeldruk meter rijden of er mee hebben gereden. Adelinde en Imke bijv.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 19:59

Goed rijden is het paard naar het bit laten reiken.
Het is telkens het paard dat naar het bit toekomt.

"De voordeur open", "de rem er af".
Het paard vormt zijn eigen frame vanuit zijn op dat moment aanwezige vermogen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 23:02

Simpelman schreef:
Heeft een paard eenmaal vertrouwen gekregen in deze zachte meegaande hand dan zal het er aanleuning aan willen gaan nemen, het strekt de hals uit om met de tong en de onderkaak een verbinding te maken met de ruiter.
Het recht tegenovergestelde van het in de krul rijden.
Pas nu kunnen we gaan "rijden".
Nageeflijkheid krijg je hierbij cadeau.

Wat ik nog wel eens lastig vindt is de teugeldruk op het moment dat ze de aanleuning gaan opzoeken. Ik rijd die van mij nu grotendeels zo laag aan een contactteugel dat daar haast geen druk op staat. Dat vind hij fijn lopen. Ik vraag hem nu af en toe om iets hoger te komen (geen verzameling of bij elkaar gereden). Hij volgt dan braag mijn hand omhoog en dan geeft hij meer druk op het bit. En dan vind ik het lastig om het verschil te voelen tussen "hangen" op je handen en een goede aanleuning. Want hoe is de teugeldruk bij een juiste aanleunig en wanneer hangen ze.Ik heb mijn man van de week een filmpje gemaakt. Maar zijn achterhand is actief en reikt onder zijn lijf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 10:00

Maar wordt er dan niet heel erg vanuit gegaan dat je met bit rijdt.. Is dat een voorwaarde?

Overigens.. hoe werkt die ideale houding dan bij paarden die niet opgericht gebouwd zijn? Hoe krijg je die dan hoog van voren? (daar puzzel ik al een poosje mee, aangezien ik meestal paarden rijdt waarbij de hals een hele lage inzet heeft, en niet dat natuurlijke opgerichte van bijv een dressuur of spaansachtig paard)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 10:31

damian23 schreef:
Wat ik nog wel eens lastig vindt is de teugeldruk op het moment dat ze de aanleuning gaan opzoeken.
Ik rijd die van mij nu grotendeels zo laag aan een contactteugel dat daar haast geen druk op staat.
Dat vind hij fijn lopen. Ik vraag hem nu af en toe om iets hoger te komen (geen verzameling of bij elkaar gereden).
Hij volgt dan braag mijn hand omhoog en dan geeft hij meer druk op het bit.
En dan vind ik het lastig om het verschil te voelen tussen "hangen" op je handen en een goede aanleuning.
Want hoe is de teugeldruk bij een juiste aanleunig en wanneer hangen ze.Ik heb mijn man van de week een filmpje gemaakt.
Maar zijn achterhand is actief en reikt onder zijn lijf.

Oprichting komt van achteren naar voren.
Dat wil zeggen dat de achterhand en de lendenen van een paard zo sterk zijn geworden dat ze meer gewicht op kunnen nemen.
Het paard tilt zich van voren op. (een heel klein beetje maar...) Het krijgt een langer zweefmoment.

Het sterk maken van de achterhand doen we op de volte, mét stelling (=binnenoog zien, essentieel) en buiging door het hele lijf door voorwaarts te rijden. Voorwaarts rijden is grotere passen maken dan dat het paard van zichzelf zou doen.
Wanneer een paard zich zo dus los laat (laat inbuigen) en op een volte of door een wending gaat dan zal het zich buigen in de binnen knie en zich in de beweging aanspannen in de lendeneen buik en rug en dat is wat we willen.
Nu spreken we de juiste spiergroepen aan.
Paarden die in de krul lopen gaan doorgaans met stijve knieën.(schenkelganger)
Hier passen gebroken lijnen, hoeken, slangenvoltes, achten, mét omstelling, telkens dat binnenoog en buiging.
Na een jaar of zo begint een paard dan successievelijk sterker te worden en zal meer en meer gemakkelijk op beginnen te richten.

Oprichten gebeurt vanuit halve ophoudingen.
We hebben kracht ontwikkeld in de achterhand (1 jaar) en het paard kan nu duidelijk voorwaarts gaan op aandrijvende hulpen.
Op het moment dat we voorwaarts drijven wil het hoofd iets omhoog en naar voren, dit vangen we op in een zacht weerstand biedende hand, deze leidt zacht en soepel de ingekomen "druk" omhoog en laat die vervolgens voorwaarts afvloeien.
Hiermee komt een paar heel langzaam successievelijk in oprichting; (3jaar)

En bovenstaande is natuurlijk verre van volledig maar vooral bedoeld om te laten begrijpen hoe het niet moet.
Losgelatenheid, tact, aanleuning, nageeflijkheid op de binnenteugel, aanleuning op de buitenteugel, stelling, buiging, verlengen van het zweefmoment, oprichting, alles vloeit in elkaar over.
Essentieel is dat het niet te forceren is, dat het niet een plaatje is maar een proces.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 10:36

Cer schreef:
Maar wordt er dan niet heel erg vanuit gegaan dat je met bit rijdt.. Is dat een voorwaarde?

Overigens.. hoe werkt die ideale houding dan bij paarden die niet opgericht gebouwd zijn? Hoe krijg je die dan hoog van voren? (daar puzzel ik al een poosje mee, aangezien ik meestal paarden rijdt waarbij de hals een hele lage inzet heeft, en niet dat natuurlijke opgerichte van bijv een dressuur of spaansachtig paard)

In de KD werkt men met een bit, dit is de zachtste, vriendelijkste manier om een paard met grote precisie te leiden naar oprichting.
Het enige probleem met bitten zijn de handen, mensen denken hun paard met de handen te moeten rijden.
De handen leiden alleen maar, ze horen zorgvuldig, zacht en teder te zijn.
Denk altijd aan de gevoelige tong en lagen van je paard als je aan de teugels komt.

Je kunt niet verder gaan dan dat het paard kan.
Kijk naar het paard als het in de wei speelt, daar zie je je limiet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:08

Simpelman schreef:
Het sterk maken van de achterhand doen we op de volte, mét stelling (=binnenoog zien, essentieel) en buiging door het hele lijf door voorwaarts te rijden. Voorwaarts rijden is grotere passen maken dan dat het paard van zichzelf zou doen.
Wanneer een paard zich zo dus los laat (laat inbuigen) en op een volte of door een wending gaat dan zal het zich buigen in de binnen knie en zich in de beweging aanspannen in de lendeneen buik en rug en dat is wat we willen.
Nu spreken we de juiste spiergroepen aan.
Paarden die in de krul lopen gaan doorgaans met stijve knieën.(schenkelganger)
Hier passen gebroken lijnen, hoeken, slangenvoltes, achten, mét omstelling, telkens dat binnenoog en buiging.
Na een jaar of zo begint een paard dan successievelijk sterker te worden en zal meer en meer gemakkelijk op beginnen te richten.

Oprichten gebeurt vanuit halve ophoudingen.
We hebben kracht ontwikkeld in de achterhand (1 jaar) en het paard kan nu duidelijk voorwaarts gaan op aandrijvende hulpen.Op het moment dat we voorwaarts drijven wil het hoofd iets omhoog en naar voren, dit vangen we op in een zacht weerstand biedende hand, deze leidt zacht en soepel de ingekomen "druk" omhoog en laat die vervolgens voorwaarts afvloeien.
Hiermee komt een paar heel langzaam successievelijk in oprichting; (3jaar)

Met het sterker maken van de achterhand ben ik in april begonnen nadat mijn paard in het hek was gerold heeft de chiropractor hem onder handen genomen. Toen bleek dat hij al langer last had van zijn si, rug en nek. Hij had al eerder aanleungsproblemen in de overgangen, maar dat lag volgens mijn toenmalige lesgever aan mij :( En nu ik meer weet, besef ik dat hij toen eigenlijk altijd achter het bit liep. Ik kreeg huiswerk van de dierenarts mee (lang en laag, voltes en schakelen). Paard ging zich enorm ontwikkelen. En toen gingen we weer lessen. Dat heb ik een keer volgehouden. Lesgever liet me schakelen naar voren (en DA had juist gezegd, geen hoog tempo rijden) en mijn paard drukte direct zijn rug weg bij het schakelen. Ik ben toen gestopt met lessen, heb uren de filmpjes van Will Faeber zitten kijken, ben gaan lezen op internet en in boeken over KD. En ja, dat was wat ik zocht! Ik ben verder gegaan met het lang en laag blijven rijden en na drie maanden was mijn paard weer helemaal gezond. Zijn rugspieren waren ontwikkeld en hij deed het goed. En nu wil ik hem graag goed houden. Ik heb gelukkig een nieuwe lesgever gevonden, maar daar les ik slechts 1 keer per maand bij omdat dit in de vorm van clinics gaat die hij bij ons op de vereniging geeft. Dus ik vind dit topic een hele fijne aanvulling. Ik vind het erg prettig om ervaringen te delen. En nee, niet iedereen doet het in een keer goed. Ik ben ook geen supertalent. Ik kan leuk rondsturen maar ik wil ook verder leren.

Dus eigenlijk moet ik niet eens proberen om hem nu omhoog te vragen en nog lekker doorgaan met het sterker maken van de bovenlijn/achterhand zoals Simpelman hierboven omschrijft en waar Will Faeber zulke prachtige filmpjes over maakt? Mijn paard had natuurlijk al last van zijn rug, dus dan heb je dat jaar ontwikkeling/omvorming denk ik echt we nodig.

https://www.youtube.com/watch?v=OqxD5Hd ... epGXqJlwQw
Will heeft ook eens een filmpje geplaatst van het paard Bailador. Will is 1,5 jaar bezig geweest totdat het paard überhaupt zover was dat hij over de rug wilde gaan lopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:26

Zijn er ook van dat soort filmpjes van haflingers, tinkers, fjorden e.d.? (ik ken wel het filmpje van die draft horse die bij Will gereden wordt). Ik ben heel benieuwd hoe het zou moeten bij een 'lomper' paard..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:50

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:51

ja top, thanks!
(ik loop een tikje achter met zn video's,klaarblijkelijk :D)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:05

Cer, als je een youtube account hebt, kan je je abonneren op de arttoride pagina. Als er een nieuw filmpje online is gezet (ongeveer een keer in de week) krijg je een berichtje in je mailbox. Ik vind het leuke en leerzame filmpjes. Hij heeft het niet alleen over rijdtechnische dingen, maar ook over de hoefsmid, boekbesprekingen, zadelpassen, werken aan de hand etc etc.
https://www.youtube.com/user/ArttoRide/videos