Babootje schreef:ja, en referenties geven ho maar. Citaten, interessantdoenerij en gebakken lucht. (dat ruik je op een afstand)
Daarom had ik me al gedistantieerd Babootje, en te druk gehad met paardrijden en werk.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
liljebo schreef:Simpelman schreef:Ik ben na 45 jaar aangekomen in wat ik omschrijf als "stilte", met steeds minder hetzelfde resultaat krijgen. Dit gaat heel ver, zoals je ook schreef, bij het paard.
Alles dat men "doet" geeft ruis en verstoort de communicatie en daarmee de juiste uitvoering van het gevraagde.
En dat is dus wat ik bedoel. Een paard heeft een bijzonder scherp observeringsvermogen en men doet meestal te veel. En daarmee krijg je dus te maken met ruis, waarvan menig trainer zich niet bewust is, maar wat wel zichtbaar is in het resultaat
(en waarbij het paard nogal eens de schuld krijgt, als het gaat om een ongewild resultaat)
Juist de mensen die zeer helder zijn en goed weten wat ze doen en het eenvoudig houden (klinkt gemakkelijk, is moeilijk en vergt veel training), bereiken goede resultaten.