[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:04

Hier een stille meelezer, ik heb toch besloten kritiek te gaan geven. als ik dat fout heb kunnen jullie mij daar op aanspreken en daar leer ik weer van. :)*

_Marinke_ ik heb het idee dat je met je zit constant te laat bent met de beweging van het paard. Ik durf er bijna om te wedden dat als je lichtrijdt je je zadel een beetje hoort/voelt 'klapperen' onder je kont. Ook lekker vooruit kijken en je schouderbladen naar elkaar toe drukken.

Ik heb geleerd dat paardrijden de enige sport is waarbij je wordt bewogen, en de kunst van goed kunnen paardrijden dus goed kunnen meebewegen en je paard daarbij dus (letterlijk) niet in de weg zitten is. Klonk voor mij ontzettend logisch, aangezien ik van mening ben dat je paard eigenlijk alles al van zichzelf kan maar wij hem dus vaak onbewust in de weg zitten :)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:12

Marinke, heb je filmpje bekeken en ik vind dat jullie al aardig op weg zijn :)
Ik weet niet waar jullie vandaan komen, dus dat stukje is lastig.
Wat mijn op viel is dat je schouders wat afhangen. Zoals hierboven ook al aangegeven wordt schouderbladen naar elkaar toe :)
Verder heb ik het idee dat in draf zijn achterhand er nog meer onder mag?
Het is nog een jong paard toch? Gewoon lekker dooroefenen, dan kom je er vanzelf wel :j

Nu even een vraag van mij aan jullie.. :)
Ik ben vandaag bezig geweest met actieve overgangen rijden, alleen wordt mijn verzorgpaard daar snel dribbelig van, waardoor ze haar nek omhoog brengt en haar rug weg drukt. Hoe kan ik haar dan het beste opvangen?

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:15

Ik hoop niet dat er overheen gelezen is dat ik het ondanks mijn commentaar, er ook goed uit vind zien hoor! :j :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:56

Sjolvir schreef:
Dat idee heb ik ook altijd bij touwtjes en andere constructies, er zit dan toch ergens een boem is ho, waar geen enkele flexibiliteit meer is.
Terwijl juist die flexibiliteit uitnodigend werkt naar mijn idee.

Dat valt best mee. Het paard zoekt zelf zijn ruimte/flexibiliteit wel. De strikte grens is helemaal niet verkeerd. Teveel flexibiliteit juist wel. Daarom werkt een elastiek ook niet. Gaan ze (altijd) op hangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:05

_Marinke_ schreef:
Hihihi moest toch wel even lachen om; 'ga lekker op je billen zitten' want ik kan totaal niet lekker stil zitten op hem... :x |o Als ik mij zelf echt volledig los laat (dus helemaal op mijn eigen lichaam / spieren concentreer en die allemaal stuk voor stuk los laat en ontspan) min of meer ga denken alsof je in een luie stoel zit dan zit ik er juist als een stuiterbal op..... :? Is verre van 'lekker zitten', daarom moest ik er wel even om lachen. ;) Snap helemaal wat je bedoeld hoor! :)

Dat jij nog niet lekker op hem kunt zitten komt omdat je paard enorm op de voorhand loopt en niet zijn rug geeft. Hij beweegt wel mooi groot (dat dan weer wel). Je paard is wel lekker voorwaarts en dat voorwaartse moet je omzetten naar impuls. Dus geen lange rechte stukken rijden (want dat zie ik je nu alleen maar doen) maar op de volte trainen en figuren rijden om hem meer op het achterbeen te krijgen. Je teugels moeten min. 20 cm korter. Ziet er verder wel ontspannen uit hoor.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:31

Maar zie ik het goed dan Babootje dat op de momenten dat ik hem dus even wat voorruit rijd (vlak na de galop) hij wel beter op de achterhand komt en fijner in het lichaam word? In tegen stelling tot wat verder in de draf waarin hij meer en meer op de voorhand knalt en activiteit verliest imo. Hij is voor mij lastiger uit te zitten in een hoger/actiever tempo, net na de galop had ik er best moeite mee, terwijl aan het eind van het filmpje ik fijner kan zitten. Maar wat ik zelf op beeld zie, het juist tegenovergesteld eruit ziet. :?

(of ik zie het helemaal verkeerd dat ik er juist aan moet gaan rijden, dit weer op moet vangen met zit zodat hij niet harder gaat maar meer actiever word in de achterhand en meer gaat dragen?)

Volte werk zijn we erg vertrouwd mee, doen we eigenlijk alleen maar, zo vertrouwd dat paardlief (vooral in galop) zelf de volte al op zoekt, in de galop bewust dus even rechtuit gereden, iets eerder afgewend (wending van mij blijft en hij niet gaat wenden vanwege de bakrand). In de draf voelde hij best lekker aan, net na de galop even paar passen voorruit gereden en op de hoefslag blijven plakken.. :=

Zo gauw ik intensiever figuren ga rijden, lees voltes, door s van hand veranderen, 8-en, volte verkleinen / vergroten. Maar ook gebroken lijn (5 meter of bv. van F naar E naar M (dus hele baan), slangenvoltes etc. Word hij wel meer van 'mij'.

Teugelvoering, dat is een ramp, als ik ze korter pak dan heb ik het idee dat hij zich juist opkrult en vast gaat houden en ik hem niet voldoende lengte kan geven, terwijl als ik mee ga in het lengte geven ze te lang worden en ik mijn handen bijna op mijn rug moet plaatsen om contact te houden. Ik ben daar zo mee aan het klooien. Als ik ze dus 20cm korter pak heb ik ze vóór het eerste blokje en dan krijg ik echt het idee dat hij erg bovenin gaat lopen en sterk word en opkropt... Ik kan het helemaal verkeerd voelen maar fijn rijd dat niet. Maar als ik hem dan daarin juist meer lengte geef word dat snel weer te veel en dan ben ik hem kwijt. Ben nu vooral aan het oefenen / op aan het letten dat ik mijn handen meer vóór me neer zet, netjes naast elkaar, en draag i.p.v. breed, laag en dicht bij mijn lichaam. Plus zorgen dat ik contact blijf houden en ze niet los-vast-los-vast gaan. Ben nog erg aan het 'experimenteren' in de lengte van de teugels daarin........

Bedankt iedereen trouwens! Het valt me tot nu toe nog mee... pff ik zat echt even heel bang te wezen voor het commentaar omdat het lang en lang nog niet goed is en er nog zóveel dingen zijn die verbeterd moeten worden. Vooral bij mij, was/ben echt bang voor het commentaar eigenlijk wel een beetje. :o Toch gek want ik weet hoe fijn dit topic is....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:31

Hij loopt op de voorhand, leunt aan je hand.. Maakt zich in de rug en de hals hol bij de schoft en voor de schoft op de hals. Het tempo is niet van jou. Hij loopt onder je vandaan of valt teveel terug.

Actief vind ik m ook niet heel erg in draf. Hij galoppeert ook best wel in drieën (weinig sprong)

Ik herken het wel :j hij is sws wat slungelig. Ik neem het je niet kwalijk.. Maar ik zou liever zien dat je hem veel schakelt in tempowisselingen waarbij die echt aan je been moet reageren. Onder Jou moet blijven.. Zijn gewicht meer verdelen over vier benen.. En hem dan eigenlijk wat meer uitnodigen over zijn rug te komen. Nu doet hij dat niet.. mede omdat jij zelf op zoek bent naar zijn tempo in je rijden.

Althans zo oogt het. Het ziet er uit alsof jij heel veel moet doen. Wat je zelf zegt.. Dat je t gevoel hebt dat ie opgedirkt loopt als je m oppakt en lang word als je m iets meer geeft. Dat is echt het stukje rug niet geven, hals niet dragen en over jouw/zijn tempo gaan. Hij leunt in jouw handen. Hoe korter je hem neemt hoe meer hij "afbreekt" (en holler word).

Kleine stapjes. Eerst tempo van jou. Veel klein schakelen. Niet toestaan dat hij onder je vandaan de voorhand op walst. Niet te lang laten worden maar wel ontspannen in je hand. Wanneer hij je LAAT lichtrijden en ONDER jou blijft hem uitnodigen zijn rug te geven. Zorg dat ie z'n hoofd zelf blijft dragen. Dan steekt ie z'n neus er maar n x uit als jij met extra been in moet komen. Dat leunen leert ie niets van. Denk dat hij door het stukje consequentie hier in best wel fijn kan ontspannen dan. En DAN hebben je oefeningen rijden ook meer zin. Nu rijd je ze om hem op jouw tempo te krijgen.. Maar dan loopt ie alsnog op de voorhand en in je handen ipv aan je benen.

Heb op m'n telefoon gekeken en getypt. Als ik onvolledig blijk probeer ik het aan te vullen of anders even een brul geven als t niet duidelijk is. Heb zoveel last van m'n hooikoorts dat ik t niet trek m'n tekst 20x te herlezen. Xx

Annalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:36

Wow heel intressant topic! Ik ben nu momenteel bezig met mijn 5 jarige pony, heb wel les maar dit is echt een handig extra'tje. Dus als ik tijd heb maar even teruglezen ....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:09

Sam, dat veel schakelen is een hele goede tip en ik snap het nut er ook van alleen voor mijn gevoel gaan we dan schakelen op de verkeerde manier. Als je snapt wat ik bedoel?

Voor mijn gevoel houd hij zich dan erg strak, zie ik ook dat zijn hals niet 'los' is (als hij wel los laat zie je echt de hele hals 'trillen' (de manenkam zeg maar) zie je ook het stukje net voor het zadel opbollen. Als hij zich strak houd zie je net voor het zadel niks, ik heb het idee dat hij alleen maar strakker word als ik daarin dan veel ga schakelen. Moment dat hij ontspant en zijn hals wil laten vallen moet ie meer schakelen, zoals in dit filmpje vind ik hem best ontspannen ogen (zo voelde hij ook aan) op zo'n moment kan ik hem fijn gaan schakelen denk ik en dan gaat dat nut hebben. Net na de galop kakte hij in waardoor ik een paar passen even voorruit reed een paar keer. Ik vind hem dan ook beter lopen (actiever) is echt maar even een paar pasjes maar ze zijn wel te zien bij ± rond/net na 0.35 en 0.47.

Citaat:
Kleine stapjes. Eerst tempo van jou. Veel klein schakelen. Niet toestaan dat hij onder je vandaan de voorhand op walst. Niet te lang laten worden maar wel ontspannen in je hand. Wanneer hij je LAAT lichtrijden en ONDER jou blijft hem uitnodigen zijn rug te geven. Zorg dat ie z'n hoofd zelf blijft dragen. Dan steekt ie z'n neus er maar n x uit als jij met extra been in moet komen. Dat leunen leert ie niets van. Denk dat hij door het stukje consequentie hier in best wel fijn kan ontspannen dan. En DAN hebben je oefeningen rijden ook meer zin. Nu rijd je ze om hem op jouw tempo te krijgen.. Maar dan loopt ie alsnog op de voorhand en in je handen ipv aan je benen.

Dit komt echt heel erg op ruitergevoel aan of niet? En vliegensvlug kunnen handelen...
Zoals mijn instructrice wel eens heeft gezegd of wanneer jij hem terug rijd dan neemt ie het tempo over door te veel terug te komen of als je hem daar dan vervolgens weer uit wilt hebben gaat ie weer in een te hoog tempo lopen. Héél soms heb ik zeldzame momentjes dat ik een paar passen denk hé verrekt ik kan zitten! :D Dan merk ik dat ik zelf ook direct netter ga/kan zitten, maar helaas zijn we dat na een paar passen ook gelijk weer kwijt. Dat stukje is dat het moment dat je bedoeld met dat hij mij LAAT lichtrijden en ONDER mij loopt? Waarin ik hem kan vervolgens kan vragen de rug los te gaan laten? Het leunen in mijn hand snap ik even niet, hoewel ik het wel zie op sommige foto's, onder het rijden voel je dat namelijk niet zo. Werkpuntje..

Eerder gaf ik de teugels helemaal los, heb ze nu al meer op een net contact maar dan heb je dit weer. :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 10:20

Tuurlijk bouwd je paard met veel overgangen in het begin meer spanning op! Dat is in mijn ogen eigenlijk ook best logisch. Voorbeeldje; Gaspard gooit zijn hoofd omhoog zodra ik wat ga schakelen in tempo, terwijl hij daarvoor juist lekker ontspannen is. Dat is gewoon een stukje spanning wat er nog in zit. Wat je eigenlijk zou moeten doen is je paard net zo lang in dat tempo rijden tot hij daar gaat ontspannen. Ontspant hij? Dan loop je in dat tempo nog ff door en maak je weer een tempowisseling. Je krijgt was weer een paard dat z'n hoofd omhoog gooit of spanning opbouwd, maar weer ga je door in dat tempo totdat je paard ontspant. Ontspant je paard? Weer een ander tempo. Op een gegeven moment vloeid die spanning eruit en gaat je paard aan je been lopen, komt de achterhand eronder en word het tempo van jou. Je paard ontspant, loopt niet meet op de voorhand en bij schakelen blijft die ontspanning erin zitten. :)
Don't shoot me if im wrong! Of als er niks van klopt, ik zit ook op mijn mobiel =P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:46

Nee hij hangt niet, maar hij vormt ook niet. Hij leunt die ene kant op waar hij t liefst loopt. En jij bent zo lief dat toe te staan.

Strakker worden in schakelen... Kan zijn dat jij teveel spant om m terug te krijgen op je zit. Het duurt te lang.. Hij loopt door jou heen en jij wacht en wacht en wacht en die ene reactie zul je vast belonen maar duurt te lang. Door jouw sluitspanning en zijn doordenderen hou je samen teveel spanning vast.

Als ie dan terugkomt is het door verkrampen/krabbelen en heb je t idee dat ie "in elkaar kruipt" ipv dat ie onder jou komt en "marcheert". Daar komt jouw gevoel ook vandaan denk ik of niet?

Het kan zijn dat je te groot schakelt voor hem om terug te komen (nog). Wellicht door onbewust teveel hulp naar voren. Dan moet je eerst heel minimale schakelingen gaan vragen, tussendoor overgangen en wanneer t heel klein schakelen beter voelt dan ga je t rustig uitbouwen.

Enne ja, die stukjes bedoel ik idd.

wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:43

@ LoveUggs: bedankt voor je tips ivm het sturen! Ik zal zeker rustig aan doen :) kvind dat hij t goed doet voor n 5 jarige :) bedankt voor je reactie!

@ destino: zitles is bij mij id buurt helaas niet mogelijk.. Het weglopen over de schouder is vooral op de hoefslag en ook op de volte in galop, in draf minder! Ik zal ns n les nemen! Bedankt voor je reactie!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:06

_Marinke_ schreef:
Hij is voor mij lastiger uit te zitten in een hoger/actiever tempo, net na de galop had ik er best moeite mee, terwijl aan het eind van het filmpje ik fijner kan zitten. Maar wat ik zelf op beeld zie, het juist tegenovergesteld eruit ziet. :?

(of ik zie het helemaal verkeerd dat ik er juist aan moet gaan rijden, dit weer op moet vangen met zit zodat hij niet harder gaat maar meer actiever word in de achterhand en meer gaat dragen?)

Dat laatste idd ja. Want meer impuls betekent zeker niet een hoger tempo. Dus activiteit vagen, opvangen en impuls behouden.

_Marinke_ schreef:
Teugelvoering, dat is een ramp, als ik ze korter pak dan heb ik het idee dat hij zich juist opkrult en vast gaat houden en ik hem niet voldoende lengte kan geven, terwijl als ik mee ga in het lengte geven ze te lang worden en ik mijn handen bijna op mijn rug moet plaatsen om contact te houden. .... Ben nog erg aan het 'experimenteren' in de lengte van de teugels daarin........

Als hij vast blijft houden (aan jou trekken) geeft hij nog niet na. En pakt hij steeds meer een stukje ruimte van jou (zodat ie dan weer lekker op de voorhand kan lopen).
Je paard moet zich leren plooien binnen de ruimte die jij hem geeft (met een zachte hand, uiteraard). Dus trekt hij aan je, zet je hem iedere keer weer een stukje terug met korte ophoudingen. Dat is een stukje africhting.

_Marinke_ schreef:
Bedankt iedereen trouwens! Het valt me tot nu toe nog mee... pff ik zat echt even heel bang te wezen voor het commentaar omdat het lang en lang nog niet goed is en er nog zóveel dingen zijn die verbeterd moeten worden. Vooral bij mij, was/ben echt bang voor het commentaar eigenlijk wel een beetje. :o Toch gek want ik weet hoe fijn dit topic is....

Zie je wel, het is zo erg nog niet. :D :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:20

hoi

Ik ben al een tijdje niet op Bokt. Zat nog in het vorige topic, en nu al in het nieuwe topic op pagina 22!

Update thuissituatie.

We moeten wennen aan een nieuwe werkelijkheid.
We zijn beiden weer aan het werk.

A gaat wekelijks naar de huisarts om status te bespreken, en evt medicatie aan te passen.
Er komen weer vervolgonderzoeken.

Het is raar, A mankeert gewoon nooit iets.
Eh .. mankeerde.

We zijn even back to basics. Werk, paarden verzorgen, huis, tuin. Dat moet gewoon doorgaan.
Geen extra dingen die energie of tijd vragen, zoals Bokt. Ik lees Bokt momenteel ook amper.

Dank mensen die PB'en!
Het geeft een bijzonder gevoel wanneer iemand die je niet persoonlijk kent interesse toont!
Het ontroert me. Dank jullie wel!

bertie

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 21:33

Bertie, jullie eigen leven weer op de rails krijgen en van elkaar genieten is belangrijker dan bokt ooit kan zijn.
Dus neem vooral de tijd voor elkaar en geniet van elkaar en het leven.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:06

dank je wel, Sjolvir!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:37

Knuf bertie!

Ik lees trouw mee dames! vind het allemaal super intressant, zeker om de goed onderbouwde commentaren te lezen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:46

Marinke, als eerste wil ik toch even kwijt dat ik het jammer vind dat je niet op mijn laatste PB hebt gereageerd.
Ik blijf er bij dat je echt eens les moet nemen bij andere instructie, die je in een paar lessen veel meer kan laten voelen.
De dingen die je instructice zegt zijn leuk, maar geen bal waard als ze het verder niet weet over te brengen.
Je bent al zolang aan het aanklungelen met haar... Ik snap dat echt niet.

Hoelang je nu al bezig bent, hoevaak je de mogelijkheid hebt om te rijden.... je had al zoveel verder kunnen zijn. Incl. paard.

Ik blijf er bij dat je jezelf tekort doet door bij je instructie te blijven hangen.

Het allerlastigste van paardrijden is de theorie overbrengen naar de praktijk... dat kan niet via internet, dat moet instructie je leren. Ruitergevoel laten ontwikkelen.
Op het moment dat dat bezig is zit je niet met zoveel vraagstukken en problemen.

marjo_elise schreef:
Nu we het hier toch over longeren hebben. Ik heb een vraagje. Ik rijd mijn verzorgpaard bitloos. En met stelling vragen buigt hij alleen in zijn nek en niet met zijn hele hals. Op rechts meer dan op links. Ben met het rijden veel figuren aan het rijden zodat hij lekker los wordt. Nu zij mijn instructrice dat ik wel met touwtjes kon rijden en die aan het zadel vast maken. En daarbij dan de ene kant wat strakker vast maken dan de ander. Ik weet niet of dit een goed idee is. Kan ik dit ook met longeren beter oplossen? Heb geen bijzet touwtjes of passoa of iets dergelijks. Longeersingel wel en een gewoon halster. (vanwege bitloos hoofdstel, hackamore) Bedankt!

Ach, dan kan je ook je handen op je knieen plaatsen en aan de kant waar je stelling wil je hand vastzetten...... maar heeft dat ook maar iets met fijn rijden te maken? Met gymnastiseren?
De steling wordt niet goed aangenomen omdat de andere kant van zijn lichaam ''korter'' is kwa spieren.... dat moet rustigaan getraind worden om de spieren niet te belasten, op het moment dat je gaat vastzetten, met je hand of met touwtjes, wordt hij gedwongen en worden de spieren geforceerd. Niet hetgene wat je wil.

Echt, lieve mensen, op het moment dat je met je instructie blijft aanklungelen terwijl je zoveel basis!problemen al tegen komt.... dat klopt gewoon niet. Op het moment dat je zoveel vragen hebt, twijfelt aan dingen die je instructie verteld.. ga dan eens goed bij jezelf na waar je je geld in stopt.

Je koopt toch ook geen wasmachine waar je vrolijk mee blijft wassen ookal komen je kleren er iedere keer net zo vies uit?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:00

Leuk topic! Heb vooral de openingspost door gekeken, wat een ongelovelijke hoeveelheid informatie, super! Die ga ik ook nog eens rustig doorkijken! Ik zou het fijn vinden als jullie ook even met mijn foto's mee willen kijken. Zelf ben ik namelijk, eerlijk is eerlijk, best tevreden met dit beeld, maar ik ben best benieuwd hoe een buitenstaander er naar kijkt :)

Deze draf foto vind ik hem fijn in de aanleuning, je ziet dat er weinig spanning op de teugel staat en dat hij de teugel aanneemt. Mijn houding blijft een issue, Jauke zit helaas niet heel makkelijk en daardoor heb ik de neiging wat voorover te gaan zitten. Als ik heeeel erg goed oplet kan ik wel rechtop blijven, maar dat gaat dan weer ten koste van mijn aanleuning en fijn rijden omdat ik dan meer met mijn zit bezig ben.
Afbeelding

Ook hier weer, zitten, maar ik ben wel blij met de lengte in de hals, het feit dat het bit aangenomen wordt en de opwaarts (oke, de horizon is ook wat scheef :+ ) gesprongen galop.
Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie mening :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:29

Air dit vind ik echt niet leuk meer overigens. Je laatste pb kwam naar mij erg negatief over waarin je alleen maar mijn instructrice aan het afbranden bent en zegt; "Ga naar een andere instructrice" klaar punt. Wat moet ik daar op reageren dan??? In discussie over blijven gaan..... Ik ben blij met mijn instructrice en toch logisch dat we nog niet zover zijn als ik me been gebroken heb gehad en tijdens de winter periode geen lessen heb gehad? :oo

Daarbij, zo veel fijne en goede instructrice zijn er helaas hier niet in de regio. Meesten zijn van het ruk en pluk werk, ben al lang blij dat ik er 1tje heb die ontspanning érg belangrijk vind én ik merk dingen die zij zegt terug komen in dit topic. Andersom ook....

Wil best bij een gaan lessen die aan de andere kant van het land zit hoor, maar al te graag als we daar beter van worden. Maar sponsor jij het dan? Alvast bedankt in elk geval!!

Beetje makkelijk zo te roepen van instructie is niet goed en blabla en je moet een andere zoeken blabla, maar vervolgens zie ik je geen namen noemen van goede instructie bij mij in de buurt? Plus je leest niet goed want Jolien (die hier in de buurt woont) is bereid ons te helpen in real life, of je moet haar ook 3 keer niks vinden en helemaal verkeerd dat kan. Maar naar mijn mening kan Jolien juist wel goed uitleggen! :j

Heb je trouwens ook al eens een les in real life van mijn instructrice mee gemaakt? Weet je wie zij is? Nee... beetje heel erg makkelijk oordelen dus zo via het internet.

Sorry voor deze post, maar de berichten die jij aan mij schrijft (zowel in dit topic als pb) komen op mij érg negatief over met weinig toegevoegde waarde en alleen; "Zoek een andere instructrice" terwijl ik toch echt mijn moeite doe (/deed dan, ik steek er nu geen energie meer in inderdaad) om je dingen te laten zien etc. etc. Vind het behoorlijk kortzichtig van jou..

Ben juist blij met de tips e.d. die hier in het topic voorbij komen, ik leer er veel van! Vooral het 'leren zien' en het 'zien' gaan terug koppelen aan 'gevoel'. Dat ik nog erg veel te leren heb is logisch, doe ik ook maar al te graag! Maar aan dingen als; "Zoek een andere instructie" tig duizend keer herhalen heb ik niet zoveel.... terwijl ik WEL mijn best doe om GOEDE begeleiding om mij heen te hebben...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 23:40

Pffff morgen ofzo even bijlezen en een update geven van mijn les vanavond... Dat overigens een drama was... Ben kapot! Maar kon het niet laten!

Bertie! Neem alsjeblieft zo lang de tijd als dat nodig is, tot jullie leven weer op de rails is!! Zoals al gezegd; je familie is het belangrijkste! Bokt is bijzaak. Ook al doen alle berichtjes zo veel met je, wij zijn maar 'gewoon' mensen die je niet kent! Dikke knuffel!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 00:24

Marinke ik heb wel degelijk instructie genoemd, lees je pb nog maar eens na. :)
Ik heb het al eerder gezegd, je hebt verteld dat je instructie je geholpen heeft vanaf het inrijden..... echt, op het moment dat je dan echt goede instructie bij je hebt, dan kom je deze problemen gewoon niet tegen.... een paard gaat niet vanzelf zomaar in een valse knik lopen en er niet meer uit komen.

Ik vind het namelijk oneerlijk om hier van iedereen te verwachten dat er iedere keer uitleg komt, terwijl er dan in de praktijk niks veranderd.
Ik snap ook niet waarom je zelf niet wil geloven, dat je met goede instructie zelf gewoon ook al een stuk verder was en waarom je dat negatief opvat, want zo is dat niet bedoelt. Ik denk dat je de kritiek op je instructie echt te persoonlijk neemt.

En nee, ik ken je instructie inderdaad niet in real life. Maar we zijn hier ook niet in real life. We moeten het met de dingen doen die we krijgen te zien en horen, en alleen daar kan je je via internet je beoordeling op hebben.

Nogmaals: je doet jezelf tekort door te denken dat het probleem bij jou ligt, terwijl andere instructie je waarschijnlijk wel kan helpen. Als ik het namelijk kan, geboren met 0,0 ruitergevoel en relatief laat begonnen met rijden, dan kan iedereen het. :+

Als je het fundament, een paard in vw-nw tendens, ontspannen en recht, eenmaal hebt gevoeld, en weet hoe je het moet bereiken dan kan je je daar aan vast houden. En dan kan je blij rijden. Als iets moeilijkers namelijk niet lukt, ga je terug naar dat fundament, dat is een heel fijn gevoel. Je kan het dan zowel voor jezelf als voor het paard fijn afsluiten. Omdat dat punt dan 'simpel' rijden is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 03:18

Ik vind het gewoon echt belachelijk hoe je mijn instructrice zo de grond in boort.... :n
Die jij hebt genoemd komt hier overigens niet in de buurt.

En in de praktijk niks veranderd??? :oo :x %)
We zijn al een heel stuk voorruit gegaan..

Verder ga ik er niet meer over in discussie, zinloze discussie die mij alleen maar bozer en bozer maakt en erg negatief op mij over komt (ook andere dingen die je benoemt). Vind het knap schandalig hoe je iemands werkwijze zo de grond in trapt zonder de werkwijze echt te kennen of het gezien te hebben.

----------------------------------------------------

Jolien, Samantha, Babootje, LoveUggs, ankehoix, goldenarrow, en anderen die gereageerd hebben, super bedankt voor het fijne commentaar waar ik zeker wel wat aan heb! Sorry als ik niet overal even volledig op reageer als ik zou willen, ik lees het wel en neem het wel mee.. :) Commentaar dat aansluit op hetgeen waar we o.a. ook in de les aan werken.. (fijn die bevestiging dat je wel degelijk op de goede weg zit). Ik WEET dat we er nog lang en lang niet zijn, maar ik ben toch al blij met waar we nu zijn. Zeker als ik bekijk waar we vandaan komen en ik het echt knap lastig op hem vind. Ik voel soms zo'n verschil met mijn eigen en andere (groene) paarden....

----------------------------------------------------

Bertie fijn om een berichtje in het topic van je te lezen! :)
Doe het maar rustig aan met mekaar en heel veel sterkte (en beterschap!) :(:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 07:58

Bertie, idd.. neem je tijd <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:53

bertie schreef:
hoi

Ik ben al een tijdje niet op Bokt. Zat nog in het vorige topic, en nu al in het nieuwe topic op pagina 22!

Update thuissituatie.

We moeten wennen aan een nieuwe werkelijkheid.
We zijn beiden weer aan het werk.

A gaat wekelijks naar de huisarts om status te bespreken, en evt medicatie aan te passen.
Er komen weer vervolgonderzoeken.

Het is raar, A mankeert gewoon nooit iets.
Eh .. mankeerde.

We zijn even back to basics. Werk, paarden verzorgen, huis, tuin. Dat moet gewoon doorgaan.
Geen extra dingen die energie of tijd vragen, zoals Bokt. Ik lees Bokt momenteel ook amper.

Dank mensen die PB'en!
Het geeft een bijzonder gevoel wanneer iemand die je niet persoonlijk kent interesse toont!
Het ontroert me. Dank jullie wel!

bertie

Hoi Bertie, fijn weer even van je te horen. Een enorm zware en angstige tijd, zowel voor je man als voor jou.
Ik wens jullie heel veel sterkte toe en hoop dat jullie snel weer in een wat "rustiger vaarwater" komen