[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:44

S_en_Z schreef:
Been terug en kantelen kan maar 1 kant op toch?? (naar voor lijkt me erg logisch :+ )

Dat dacht ik ook.
Joolien schreef:
Men neme een stoel. Men gaat zitten met de voeten goed op de grond, ongeveer een halve meter uit elkaar. Ga dan je buikspieren aanspannen en weer ontspannen. Daarbij druk je je kruis naar voren. Succes :D

Maar dit (IMO bekken naar achteren kantelen) helpt voor Piekosjj, dus daar snap ik niks van...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:54

Ympi schreef:
bertie schreef:
Nou JAAA zeg..
Heb ik net een heel verhaal gepost, lees ik jouw bijdrage.
Kort en krachtig! ~~}>
Waarom heb ik daar zoveel woorden voor nodig? _O-

Super! +:)+

Ik ben van het kort en krachtige, soms té kort maar in dit geval net goed kennelijk :)
En ik weet heel goed hoe dat BLIJ rijden voelt omdat ik het verschil tussen BLIJ en niet blij (=gefrustreerd) rijden maar al te goed ken :o

Haha. Jij bent van het kort en krachtige, en ik ben van het (soms) tegen het groffe aan.
Ik herken je stijl. <3
Inderdaad, het probleem is vooral de frustratie tegenover het blije.
Ik sta liever niet stil bij de frustratie - ook al BEGRIJP ik wel dat mensen gefrustreerd raken...
Liever zet ik mijn energie in om mensen te stimuleren BLIJ te rijden.
Dat is nog een hele uitdaging - dat BLIJE rijden! Want HOE doe je dat? Hoe ZORG je ervoor dat JOUW manier van rijden een BLIJ paard geeft. (jij - algemeen bedoeld)
BLIJ rijden .. dat is een enorme uitdaging!
Ik hoop dat mensen hun eigen zoektocht starten!

Blijf maar lekker kort en krachtig. Het is een gave! <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:03

Goeiegrutten, jullie gaan me tandje te hard, dit is met snel bordje leeg eten op schoot en nog paarden doen niet bij te houden.

Kort en krachtig.
Ik BLIJ met Toobs, geloof dat we elkaar langzaam aan gaan snappen.
(maar hebben ondertussen nog wel hele lange weg te gaan met diverse obstakels, vnl ben ik het obstakel,
maar het obstakel wordt handiger in minder obstakelig zijn.)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:10

BLIJ is voor mij juist de zoektocht naar een eigen weg. Bij mijn laatste bijrijdpaard onderzocht ik van alles zelf en probeerde van alles op mijn eigen manier. Ik had een BLIJ paard en daarvan werd ik BLIJ! Nu bij mijn eigen paard ben ik veel meer bezig met HOE het MOET en hoort te zijn, dat maakte mij voornamelijk gedemotiveerd. Mijn trainingen waren niet meer uren poetsen en lekker rijden en focusen, maar snel poetsen een uur zwoegen en paard wegzetten. BLIJ en LEUK was het niet meer. Maar ik heb mezelf terug gevonden en geef ONS de kans om BLIJ overnieuw te beginnen. Paardrijden is LEUK!
Inmiddels zit ik al een week ziek thuis en het kriebelt zo om mijn ingeslagen pad verder te gaan onderzoeken! Eén van mijn prioriteiten bij de zoektocht naar instructie is dan ook dat ik het ten alle tijden LEUK moet vinden!

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:32

bertie schreef:
Coeffie schreef:
Leuke foto's SheeNegro!

Volgens mij kun je ook BLIJ longeren hoor. Om heel eerlijk te zijn moet je er volgens mij de term BLIJ trainen van maken. Hoe je ook traint, je brengt altijd iets van je stemming over op je paard. Als jij dus frustraties hebt aan de andere kant van de longeerlijn, heeft dat dezelfde uitwerking op je paard als wanneer je gefrustreerd gaat rijden.
Dus, probeer het uit Anne_mieke88!!!

Oh, wat geweldig! Fijn! *\%/*
Je begrijpt wat ik bedoel en probeer uit te dragen!
En daar word ik dan ook weer BLIJ van! <3 <3

:= :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:17

koeke schreef:
S_en_Z schreef:
Been terug en kantelen kan maar 1 kant op toch?? (naar voor lijkt me erg logisch :+ )

Dat dacht ik ook.
Joolien schreef:
Men neme een stoel. Men gaat zitten met de voeten goed op de grond, ongeveer een halve meter uit elkaar. Ga dan je buikspieren aanspannen en weer ontspannen. Daarbij druk je je kruis naar voren. Succes :D

Maar dit (IMO bekken naar achteren kantelen) helpt voor Piekosjj, dus daar snap ik niks van...

Mwoh. Logischer was geweest:

Gaan staan alsof je op je paard zit. Hakken terug, iets door je knieën zakken. Rechtop met je bovenlijf.
Onderste buikspieren aanspannen (dwarse buikspieren) door wanneer je uitademt zzzzzzzz geluid te maken) als n wespje. Terwijl je je buikspieren aangespannen houd (wel blijven ademen) je billen lichtjes aanknijpen zodat je kruis naar voren (denk naar voor en omhoog) beweegt.

En weer ontspannen. Het gebruiken van je buikspieren om je romp in balans te houden is heel belangrijk. Geleerd bij de fysio :D (hihihi)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:18

Joolien schreef:
bertie schreef:

Krijgt weinig ruimte van het voorbeen, zeg je?
hmm ..

Ik zou liever zeggen: amazone geeft (zie terugwerkende hand) geen ruimte om het voorbeen vanuit de schouder naar voren te brengen.
Jij bent toch een springjuf dacht ik, Joolien?

Vergis je niet bij springpaarden, HOE belangrijk die voorhand is!
Nu ben je -zo te zien- aan het begrenzen. JUIST een springpaard moet toch echt aan die voorkant als eerste OMHOOG! Met alle RUIMTE die nodig is. Vrijheid, eh .. blijheid ja ook!
Ik dacht dat het bij dressuurpaarden altijd een probleem is, dat opwaartse.
Maar als ik jou zo zie met jouw paard dan denk ik dat je vergeet dat een springpaard toch echt met die voorhand als EERSTE over de balk moet. ~~}>

Bertie, ik ben zelf een ruiter die met een hele lichte hand rijd, ik kan hier het paard wel meer geven aan de voorkant, maar dat vond ik ontzettend lastig. Echt lager dan dit kon ik hem niet geven. Hier is mijn aanleuning ook echt heel fijn, ik begrens niet, ben alleen in contact.
Met dit paard was ik ook nog niet aan het springen, ja een enkel sprongetje, dan vroeg ik hem niet eens rond maar liet ik hem in licht contact er gewoon naar toe lopen.

Hoi Joolien,

Je zegt "iets lager dan dit kon ik niet geven".
Waarom het 'lager'? - dat begrijp ik niet zo goed.
Ik zou eigenlijk liever zien dat je paard juist NIET lager gereden wordt.
'Rijden' gaat niet alleen om 'geven', het gaat ook om 'vragen', je paard 'uitdagen'.

Ik heb moeite met hoe veel ruiters het 'lang en laag' interpreteren.
'Lang en laag' moet VOORAL NIET leiden tot een paard dat op de voorhand loopt.
'Lang en laag' kan HEEL GOED BETEKENEN dat een paard juist OPWAARTS gaat lopen.

Dat OPWAARTS, dat willen we juist! Of je nou dressuurt, of springt.

Met lang, en laag heb ik geen probleem. Maar dan wél OP DE ACHTERHAND.

Excuses, Joolien, dat ik jouw bijdrage gebruik voor een algemene overweging.

Overigens ben ik de komende zomer weer (Z) dressuurjurylid tijdens de Almelose Ruiterdagen.
De Almelose Ruiterdagen, die raken me.
In 1967 reed ik zelf mee tijdens de Almelose Ruiterdagen. Ik won de M2. Bestonden de Almelose Ruiterdagen toen al officieel?

Het lijkt me heel leuk je deze zomer in Almelo te ontmoeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:18

S_en_Z schreef:
Mwoh. Logischer was geweest:

Gaan staan alsof je op je paard zit. Hakken terug, iets door je knieën zakken. Rechtop met je bovenlijf.
Onderste buikspieren aanspannen (dwarse buikspieren) door wanneer je uitademt zzzzzzzz geluid te maken) als n wespje. Terwijl je je buikspieren aangespannen houd (wel blijven ademen) je billen lichtjes aanknijpen zodat je kruis naar voren (denk naar voor en omhoog) beweegt.

En weer ontspannen. Het gebruiken van je buikspieren om je romp in balans te houden is heel belangrijk. Geleerd bij de fysio :D (hihihi)

Je vult me weer perfect aan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:22

bertie schreef:
Joolien schreef:

Bertie, ik ben zelf een ruiter die met een hele lichte hand rijd, ik kan hier het paard wel meer geven aan de voorkant, maar dat vond ik ontzettend lastig. Echt lager dan dit kon ik hem niet geven. Hier is mijn aanleuning ook echt heel fijn, ik begrens niet, ben alleen in contact.
Met dit paard was ik ook nog niet aan het springen, ja een enkel sprongetje, dan vroeg ik hem niet eens rond maar liet ik hem in licht contact er gewoon naar toe lopen.

Hoi Joolien,

'Rijden' gaat niet alleen om 'geven', het gaat ook om 'vragen', je paard 'uitdagen'.

Overigens ben ik de komende zomer weer (Z) dressuurjurylid tijdens de Almelose Ruiterdagen.
In 1967 reed ik zelf mee tijdens de Almelose Ruiterdagen. Ik won de M2. Bestonden de Almelose Ruiterdagen toen al officieel?

Ik dacht dat je eerst doelde op meer lengte maar je bedoeld dus iets meer oppakken? Dat was dus met deze heel erg dokteren want als ik teveel op de achterhand zette zat dat voorbeen weer in de weg. Het is al even geleden dus ik weet het niet precies meer maar ik weet wel dat dit was wat hij aankon. Waarschijnlijk vanwege het lijf. Ik pb je nog even.

Het lijkt me heel leuk om je dit jaar te zien, vorig jaar ben ik je mis gelopen!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:25

pien_2010 schreef:
Omdat we midden in de verhuizing zitten richting Frankrijk kan ik onmogelijk dit topic bijhouden. Teveel werk is hier binnen en buiten het huis en daarbij ben ik ook nog eens doodmoe van al het gesjouw enz. Dat is dus de reden dat ik een tijdje zeer passief ben en zal zijn op BOKT. Is even niet anders.
Wel wil ik even kort reageren op het blijde rijden van Bertie en anderen. Voordat we vertrokken uit NL kreeg ik van twee mensen onafhankelijk terug dat ze altijd zo'n plezier hadden om mij te zien rijden. Ik zeer verbaasd OK maar waarom dan?
Van beiden kreeg ik terug dat ze vonden dat ik en mijn paardje altijd zo'n zichtbaar plezier hebben in waar we mee bezig zijn. Tja nu vind ik paardrijden ook het allerleukste en fijnste wat er is in het leven om te doen <3 . En paardje vindt het met het nieuwe rijden ook veel fijner geworden en is super ijverig bijna altijd.
MAAR toen voegde een er aan toe, dat ze zelden een ruiter had ontmoet die zo verschrikkelijk veel geduld had met haar paardje. Ze zei, dat ze nog nooit mee had gemaakt dat ik boos werd, ruw of mijn geduld verloor.
Dat was voor mij een eye opener maar wel een waarin ik mezelf herken want als ik geduld dreig te verliezen stap ik af. Want als paardje over de mik ga dan ben ik weken verder van huis.
Dus Bertie en anderen over het blijde rijden volgens mij heeft dat ook te maken met geduld op kunnen brengen niet alleen voor je eigen leerproces maar ook voor dat van je paard. En volgens mij is dat nu waar het vaak in ons leven, in onze maatschappij aan ontbreekt en waarom het dus zo fout gaat. Alles moet altijd in een keer goed gaan en anders worden wij boos. Paarden voelen dat dus gaan op slot.

Jeetje, je krijgt het wel voor je kiezen met je verhuizing en alles.
Fijn dat je toch reageert.
Ik ben het eens met je opmerking over 'geduld'.

Zou het ook iets met leeftijd te maken kunnen hebben?
Soms 'hoeft' het allemaal niet meer zo.
Als je wat ouder wordt leer je meer genieten. Dan kun je meer samen MET het paard genieten.
Voor jongeren is 'genieten' vooral persoonsgericht, ben ik bang.
Pas later kom je er achter dat 'genieten' méér is.
Fijn dat je dit aspect aankaart!

En sterkte met je verhuizing!
ben ondertussen wel heel benieuwd wat je ertoe gebracht heeft om naar FR te gaan, en wat je er gaat doen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:29

bertie schreef:

Als er maar geen C aan de overkant zit!!

(ik moet iedere keer weer grinniken als ik denk aan je geweldige blogs)

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:33

Dames, Over taktfouten,

Voel je dat als je draaft, dat je paard een taktfout maakt?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:42

Joolien schreef:
bertie schreef:
Hoi Joolien,

Ik dacht dat je eerst doelde op meer lengte maar je bedoelt dus iets meer oppakken? Dat was dus met deze heel erg dokteren want als ik teveel op de achterhand zette zat dat voorbeen weer in de weg. Het is al even geleden dus ik weet het niet precies meer maar ik weet wel dat dit was wat hij aankon. Waarschijnlijk vanwege het lijf. Ik pb je nog even.

Het lijkt me heel leuk om je dit jaar te zien, vorig jaar ben ik je mis gelopen!

Ik begrijp je wel wanneer je het woord 'oppakken' zegt.
Maar ergens heb ik een beetje een hekel aan dat woord, en ik kan niet goed aangeven waarom.
Hm .. denk denk .. misschien ben ik gelukkiger met het woord 'sluiten'.
Maar ik kan het verschil niet goed onder woorden brengen.
Wat spannend, eigenlijk! Die woorden!

Ik vind het leuk om te lezen hoe je zoekt naar iets meer hier, en iets minder daar. Je 'dokteren'.
BLIJ rijden is niet zo simpel. BLIJ rijden is VOORAL een ZOEKTOCHT.
Ik lees dat je de zoektocht bent begonnen.
En DAAR word ik heel BLIJ van!

Net als vorig jaar ga ik naar Almelo MET HOED. Zodat je me kunt herkennen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:45

Piekosjj schreef:
Hallo allemaal, ik kruip even snel uit m'n meelezershoekje want ik heb een vraagje :)
Het gaat niet zo zeer over het aan de teugel rijden, maar indirect toch wel denk ik.
Ik heb namelijk vrijdag eindelijk weer eens les gehad, helaas niet op m'n eigen pony maar het is een stap vooruit, en ik kreeg het commentaar dat ik m'n onderbenen vees te ver naar voren leg. Maandag meteen geoeffend met het onderbenen naar achter leggen, en verrek, m'n houding werd opeens 10x zo stabiel en netter, en Q (m'n pony) begon opeens heerlijk te lopen omdat ik veel fijner zat. Ook voelde ik dat ik m'n bekken kantelde, iets wat ik dus blijkbaar nooit heb gedaan want het voelde heel 'nieuw'. Wat een eye-opener! _/-\o_
Ik wil graag oefenen met het bekken kantelen/onderbenen naar achter zodat ik vrijdag ook op de lespaarden zo fijn kan zitten. Helaas kan ik mijn oudje niet zo vaak rijden, maar toch wil wel heel graag en veel oefenen. En aangezien jullie hier allemaal zo verschrikkelijk veel verstand hebben van allerlei zaken en zo fijn kunnen uitleggen, denk ik dat jullie mij misschien wel wat kunnen helpen met bijv wat oefeningetjes oid voor het kantelen van m'n bekken :)
Groetjes! :wave:

Heb je foto's?
Dat lijkt me ter ondersteuning van je verhaal echt nodig!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:58

Snackie schreef:
Dames, Over taktfouten,

Voel je dat als je draaft, dat je paard een taktfout maakt?

mmm... ja.. :j Ik heb inmiddels ook de kleine taktfouten leren voelen.

De grote taktfouten voel je sowieso.. (denk aan een hinkeltje maken in een middendraf.. ongelijkmatig stappen)

Kleine taktfouten kun je snel herkennen.. zoals bijv:

De ene kant op makkelijker (blijft zelfde tempo) door een hoek rijden dan de andere kant op.(valt bijv. terug in tempo)

Er zijn veel momenten waar je het aan kunt voelen.

Een paard die bijv. op de voorhand loopt (geeft vaak het gevoel dat je veel moeite moet doen rechtop te blijven). Je hebt het idee alsof je bergafwaarts op de fiets zit. Een paard die op de voorhand loopt belast altijd zijn voorbenen meer dan de achterbenen.. dus taktfout...

Zo kan ik nog wel even doorgaan op heel veel scenario's.. maar dat doe ik niet.. als je kijkt naar de foto's wbt romprichting paard, het gevoel dat de foto je geeft en de bijbehorende takt-tekeningetjes en je blijft simpel denken.. dan kom je er al op heel veel meer :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-02-13 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:01

Maar dat zal niet makkelijk zijn dus.
Dan moet je echt heel bewust zijn van alle benen wil je dat tijdens het rijden voelen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:04

Niets aan paardrijden is makkelijk.. *D Behalve je teugels losgooien en uitstappen :=

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:06

Of even lekker het zandpad op gaan en de beentjes strekken, is ook makkelijk (en leuk!).

Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:10

Jeh heerlijk. Ik scheur bewust alleen op t strand. Buitenrijden moet verder braaf zijn.
Jep. Ik heb een tinker die eigenlijk arabier wilde zijn. Hihi

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:11

bertie schreef:

Zeg Bertie,

Als je een plekje over hebt in de auto zou ik graag je schrijfster zijn als dat mag :D

Lijkt me een hele gezellige en leerzame ervaring!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:18

Jotoma schreef:
BLIJ is voor mij juist de zoektocht naar een eigen weg. Bij mijn laatste bijrijdpaard onderzocht ik van alles zelf en probeerde van alles op mijn eigen manier. Ik had een BLIJ paard en daarvan werd ik BLIJ! Nu bij mijn eigen paard ben ik veel meer bezig met HOE het MOET en hoort te zijn, dat maakte mij voornamelijk gedemotiveerd. Mijn trainingen waren niet meer uren poetsen en lekker rijden en focusen, maar snel poetsen een uur zwoegen en paard wegzetten. BLIJ en LEUK was het niet meer. Maar ik heb mezelf terug gevonden en geef ONS de kans om BLIJ overnieuw te beginnen. Paardrijden is LEUK!
Inmiddels zit ik al een week ziek thuis en het kriebelt zo om mijn ingeslagen pad verder te gaan onderzoeken! Eén van mijn prioriteiten bij de zoektocht naar instructie is dan ook dat ik het ten alle tijden LEUK moet vinden!

Paardrijden is niet alleen maar lekker buiten rijden.
Ik had tijdens een workshop een keer een paard dat weliswaar 'blij' gereden werd, maar alleen maar de linkergalop kon. En dan nog ZO stijf .
Ik ben toen héél boos geworden.
Je kunt wel 'blij' met een grote grijns op een paard zitten, maar als je een paard kapot rijdt omdat een paard zó eenzijdig gereden wordt dan is het resultaat bepaald NIET blij.
Mijn boosheid heeft kennelijk indruk gemaakt.
Twee jaar later kreeg ik ineens een mail met een filmpje met galopwissels. <3
Geen dressuur wissels, maar het paard was inmiddels voldoende soepel geworden om parelli-wissels te doen. En dat is dan ook prima, toch?

Jij zegt dat hoe het HOORT, en hoe het MOET je demotiveerde.
Dat kan ik me heel goed voorstellen!
Want het zijn uitgangspunten die vooral frustratie oproepen. _-:(

Véél leuker is de zoektocht aangaan: hoe het KAN! :):)
Met als uitgangspunt vooral FIJN rijden, met PLEZIER. +:)+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:24

S_en_Z schreef:
bertie schreef:

Zeg Bertie,
Als je een plekje over hebt in de auto zou ik graag je schrijfster zijn als dat mag :D
Lijkt me een hele gezellige en leerzame ervaring!

Albrecht (mijn hubby) gaat zich wel redden.
Dus ja, je bent aangenomen. In Almelo zitten we niet in een auto, maar in een hokje.
Ik hoor nog wanneer ik word ingedeeld, maar als je die dagen aanwezig bent heb ik je graag als schrijfster!
Leuk!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:29

Oh .. over de Almelose Ruiterdagen.
Afgelopen jaar was ik wat laat met mijn mededeling.
Je kunt me herkennen aan mijn HOED, en ik hoop dat mensen met hun protocollen komen om erover te praten. En dat hoeven niet alleen protocollen te zijn van combinaties die ikzelf beoordeeldheb.
En .. langskomen voor de gezelligheid is natuurlijk OOK leuk!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:39

bertie schreef:
Albrecht (mijn hubby) gaat zich wel redden.
Dus ja, je bent aangenomen. In Almelo zitten we niet in een auto, maar in een hokje.
Ik hoor nog wanneer ik word ingedeeld, maar als je die dagen aanwezig bent heb ik je graag als schrijfster!
Leuk!

Ik hoor het graag als je bent ingedeeld. Ik kan niet iedere dag ben ik bang maar ik wil sowieso een dag naast je zitten om lekker te pennen! Ik ga vast oefenen op de afkortingen, dan kan ik meer KIJKEN. De Z-combi's kennen ze toch allemaal wel. (zoals bijv. niet (vierkantje tekenen), te weinig lb, laat s.been staan. App. doorrijden tot (letter) of uhm.... niet // ) :D

Ik vind deze foto leuk..

Afbeelding

Sammie was trots!! Waarom?? Ze zocht mijn hand op en nam hem mee omlaag!!!

BRAAAAAF!!!

Al een oude foto, van december 2011.. maar het gevoel dat ik toen voor de eerste keren had kan ik nog steeds voor me halen..

Wat ben ik BLIJ dat ik kleine vooruitgangen heb leren waarderen <3

En ik ben BLIJ dat wanneer mijn paard probeert uit te vogelen wat ik van haar vraag ik haar een schouderklopje kan geven als het er wel op lijkt maar het nog niet helemaal is en zeg.. Kom.. dat proberen we nog een keer..

Dat ene schouderklopje.. die ene.. zegt haar dat ze in de buurt is maar nog harder haar best moet doen om zoete lieve vrolijke oprechte woordjes uit mijn mond te krijgen.

En als ze die vervolgens krijgt en even mag bijkomen/stappen dan voel je gewoon dat ze echt ontspant na haar opperste concentratie. Oortjes gaan erop en ze is gewoon lekker wakker en vrolijk.

Soms hoor ik haar zelfs zuchten.. alsof ze denkt "Pfieuwww.. ik deed het goed"

Bij de wat oudere en "simpelere" dingen (bevestigd) heeft ze geen liefdadige aanmoediging meer nodig. Dan kan ik haar gewoon een beetje meer vragen tot ze uitvoert wat ik vraag en dan zachtjes "braaf meisje" zeggen.. zolang ze maar weet wanneer het goed is is zij ook tevreden.

Het grappige is.. mijn paard is er inmiddels zo op ingesteld.. als ik iets nieuws vraag bijv. in stap en ze komt in de buurt van wat ik vraag maar ik vergeet haar dat schouderklopje te geven en denk.. dit is te misschien te moeilijk we gaan even iets anders doen.. dan haalt ze vanalles uit de kast om dat schouderklopje te krijgen.. (denk aan: Op het geringste scheef zitten gaan schouderbinnenwaarts of wijken.. of appuyeren en travers.. of ik krijg ineens een grote keertwending := ) Ze blijft net zolang uitvogelen wat ik van haar vraag tot ze dat klopje krijgt of Braaaf hoort.

Tuurlijk loopt ze rechtuit zolang/wanneer ik recht zit... vaak krijgt ze dan het Braaf te horen.. want ondanks ik misschien een beetje scheef zat gaf ik er geen hulp bij die haar aanzet tot een oefening..... maar het is toch wel grappig.. hoeveel harder een paard wil werken als je subtiel bent. En na die beloning.. voel je haar weer ontspannen.. want ze doet het goed.. en dan kunnen we weer verder :+

Ik zit niet een uur lang met een big smile op mijn paard. Daarbij stilstaan kost me teveel energie. Ik ben me aan het concentreren.. aan het voelen wat mijn paard doet.. aan het voelen wat ik doe.. aan het voelen hoe mijn paard loopt en reageert. (uiteraard zit ik er niet boos op en heb ik ook geen paars aangelopen hoofd)

Het gaat er voor mij niet om dat iemand aan mijn glimlach kan zien dat het rijden fijn gaat.. het gaat me er om dat mijn paard weet dat ik een blij gevoel in mijn lijf heb wanneer ze het goed doet. Door het schouderklopje geeft mijn lichaam het signaal af dat ik bijna tevreden ben. Door mijn braaf zeggen vloeit mijn laatste beetje eigen spanning ook af.. waar mijn paard uiteraard op reageert.

Die schouderklopjes en beloningen zijn er niet voor haar, maar voor mij! ZIJ gaat af op de signalen die IK afgeef.. en niet andersom! En daar worden we samen BLIJ en VOLDAAN van! <3

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:02

S_en_Z schreef:
Niets aan paardrijden is makkelijk.. *D Behalve je teugels losgooien en uitstappen :=

Haha inderdaad :)

_Marinke_ schreef:
Of even lekker het zandpad op gaan en de beentjes strekken, is ook makkelijk (en leuk!).

[ Afbeelding ]

Heerlijk :D *\o/*