cherie78 schreef:Het is ook moeilijk voor "leken" om te kunnen beoordelen hoe een paard HOORT te bewegen .
Eens. Daarom worden juryleden opgeleid. Daarom zijn het maar een handjevol juryleden over de gehele wereld die de 5 sterren status bereiken en daamee op grote internationale wedstrijden zoals de OS mogen jureren. Dat zijn de mensen die een zeer ontwikkeld oog hebben, uitzonderlijk veel ervaring en zeer getraind zijn om te beoordelen datgene dat de FEI graag wil zien. Daarom hecht ik inderdaad meer waarde aan hun mening als aan die van de gemiddelde bokker.
cherie78 schreef:en wat duidelijk bijna nooit meer getoond wordt op wedstrijden.
Uit de FEI-regels blijkt waar jury-leden naar behoren te kijken en wat duidelijk NIET gedaan wordt.
Zei dus die gemiddelde bokker.
Denk dat de FEI een jurylid dat vaak de plank misslaat onmiddelijk de 5 sterren ontneemt en daarmee de mogelijkheid de top te beoordelen.
cherie78 schreef:Dus nogmaals wedstrijd-resultaten is leuk voor op de CV, maar zegt niets over de ECHTE rijkwaliteiten van een ruiter.
Om hier even een voorbeeld van te geven; kijk naar Totilas. Op een bepaalde manier opgeleid en blijkbaar niet na te rijden.
Terwijl de paarden die door een echte trainer opgeleid zijn, altijd na te rijden zijn.
Maar dit terzijde; is offtopic .
En wie zegt dat ie niet na te rijden is??? Volgens mij was en is Mathias Rath zeer enthousiast over de opleiding die Toot heeft gehad. Dat het een stuk eenvoudiger is om een paard op basis niveau direct na te rijden als een dergelijk hoog opgeleid en exceptioneel bewegend paard, lijkt mij niet dat ik dat uit hoef te leggen. Of Rath ooit de combinatie wordt met Toot zoals die het was met Edward Gal, wie zal het zeggen. Heeft Rath dezelfde rijkwaliteiten als Edward Gal? Weet ik niet, hij is nog jong. Maar de beelden van de laatste wedstrijd van Rath met Toot vond ik wel aansprekend en beloftevol. Ik geef de combinatie nog steeds het voordeel van de twijfel dat het achtervolgd is door een hoop pech en blessureleed (van zowel paard als ruiter) en dat Toot terugkeert op het hoogste niveau.
Toen Utasha van Erik van der Vleuten overging naar Jeroen Dubbeldam, en dubbeldam de OS niet haalde omdat ze niet op tijd klaar waren, ging ook de hele boktcriticastermolen open, dat dat dier nooit bij van de vleuten weggehaald had mogen worden, dat het nooit een combi zou worden etc etc. Inmiddels springt ie beter dan ooit en staan ze bovenaan in het wereldbekerklassement.