Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:53

cherie78 schreef:
horseyfries schreef:
Cherie78, vind jij de piaffe in de openingspost net als de TS een voorbeeld van hoe het moet?

Het "perfecte" wordt niet getoond inderdaad, maar nog altijd beter dan wat de meeste tegenwoordig in de wedstrijdring als "piaffe" laten zien.

Kijk, en nu ben je niet geloofwaardig meer. De piaffe is ongelijk, en op sommige momenten zet het paard zelfs het been naar achteren, hetgeen de grootste fout is die je in piaffe kan maken. Waarom is het zo moeilijk om gewoon te zeggen dat dit niet goed is, en moet er gelijk weer achteraan komen dat het "nog altijd beter is dan...."??
Als je met de FEI regels in de hand kijkt, dan zijn er tegenwoordig een héléboel paarden die de piaffe een stuk beter uitvoeren dan deze. Sterker nog, mijn Fries doet het beter dan deze, kijk maar naar het filmpje.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:53

mang schreef:
Dus maaien is prima maar een groot voorbeen niet..?

Maaien en een "groot" voorbeen zijn allebei exterieurfoutjes.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:54

cherie78 schreef:
mang schreef:
Dan heb ik nog een vraagje over dat voorbeengewapper waar jullie het over hebben, is dat niet juist waar PRE's in uitblinken? Als ik naar de OS kijk dan zie ik toch echt spaanse paarden ontzettend maaien met hun voorbenen, terwijl dat volgens Nombrado juist helemaal verkeerd is..

Het "voorbeen-gewapper" waar ik het over heb, heeft niets van doen met "maaien"

Het gaat bij voorbeengewapper in mijn ogen om ongelijkheid tussen voor- en achterbeen, iets wat ook bijv. Fuego heeft!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:59

horseyfries schreef:
cherie78 schreef:

Het "perfecte" wordt niet getoond inderdaad, maar nog altijd beter dan wat de meeste tegenwoordig in de wedstrijdring als "piaffe" laten zien.

Kijk, en nu ben je niet geloofwaardig meer. De piaffe is ongelijk, en op sommige momenten zet het paard zelfs het been naar achteren, hetgeen de grootste fout is die je in piaffe kan maken. Waarom is het zo moeilijk om gewoon te zeggen dat dit niet goed is, en moet er gelijk weer achteraan komen dat het "nog altijd beter is dan...."?? Als je met de FEI regels in de hand kijkt, dan zijn er tegenwoordig een héléboel paarden die de piaffe een stuk beter uitvoeren dan deze. Sterker nog, mijn Fries doet het beter dan deze, kijk maar naar het filmpje.

Een "piaffe" die een beetje rondhupsen op de voorbenen laat zien, is nog altijd slechter dan de piaffe in
in het filmpje.
Twee voorbenen aan de grond is volgens mij geen beweging die gevraagd wordt in een piaffe??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:00

De echte rijkwaliteiten van de ruiter zijn subjectief. Een wedstrijdniveau geeft zeker wel een indicatie. Niet alleen leuk voor je cv,maar is ook een ervaring. Het kunnen laten zien van een proef onder andere omstandigheden dan in de achtertuin en door meerdere jury's bekeken (mits je meerdere wedstrijden hebt gereden)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:03

ff tussendoor.
dit is er veelal nu aan de hand
ja, dan kan een juiste piaffe ook niet meer uitgevoerd worden
groot voorbeen, is de manier waarop er tegenwoordig getraind wordt. Probleem, je krijgt de achterhand er daardoor slecht bij.
Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:03

Misschien moet je voor de aardigheid eens het filmpje van die zgn goede piaffe van jullie vertraagd afspelen, dan kom je tot je schrik tot de ontdekking dat ook daar dat moment in zit.
Als mijn Fries iets doet is het piafferen vanuit het achterbeen, te zien aan de buiging in zijn gewrichten, het dalen van de achterhand en het opliften van het voorbeen. Een piaffe vanuit de voorhand is nooit met gebogen gewrichten, nooit met het voorbeen liftend voor het lichaam (als dat immers het steunbeen was moest dat onder het lichaam blijven) en is nooit voorwaarts.

Jeetje Nombrado, jij hebt een erg korte training!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:04

horseyfries schreef:
nombrado schreef:
Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.

Eventjes de beginpost er terug bijgehaald, je noemt hier bijv. dat de piaffe zo goed zou zijn. Zie jij niet dat het paard ongelijk is en achterwaarts stapt in de piaffe?

Maar nu je toch terug bent....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:04

superwoman schreef:
De echte rijkwaliteiten van de ruiter zijn subjectief. Een wedstrijdniveau geeft zeker wel een indicatie. Niet alleen leuk voor je cv,maar is ook een ervaring. Het kunnen laten zien van een proef onder andere omstandigheden dan in de achtertuin en door meerdere jury's bekeken (mits je meerdere wedstrijden hebt gereden)

Inderdaad zijn "echte" rijkwaliteiten subjectief.
Maar objectief beoordeeld laat het paard zien wat de ruiter wil.
Dan kan er objectief beoordeeld worden of datgene nu net de bedoeling van opleiden is en dat wordt dan vaak weer subjectief beoordeeld omdat men zich niet meer laat leiden door de FEI-reglementen waarin HET precies beschreven staat.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:05

horseyfries schreef:
Je blijft roepen over FEI reglementen, maar weet je eigenlijk wel wat daarin staat? Ik heb de indruk dat jij alleen naar de piaffe kijkt in een proef, en alle andere onderdelen vergeet. Ik ben grote fan van Fuego en ben van mening dat hij met een betere ruiter die minder feest vierde en netter reed één van de beste paarden ter wereld had kunnen worden. Maar wat Juan Manuel in Londen liet zien was slordig en niet afgewerkt, kijk bijv. maar eens naar de galopappuyementen waar de achterhand veel te ver achter is, naar de fouten in de wissels, enz.enz. http://www.youtube.com/watch?v=SGqDPZPxwfM
Hij had dan ook never nooit niet met de FEI regels in gedachten voor Adelinde kunnen komen, de jurering was totaal correct!

En misschien wil je hier ook nog even op reageren, hoe kun je zeggen dat Fuego voor Parzival had moeten staan met zulke fouten?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:06

cherie78 schreef:
superwoman schreef:

Inderdaad zijn "echte" rijkwaliteiten subjectief.
Maar objectief beoordeeld laat het paard zien wat de ruiter wil.
Dan kan er objectief beoordeeld worden of datgene nu net de bedoeling van opleiden is en dat wordt dan vaak weer subjectief beoordeeld omdat men zich niet meer laat leiden door de FEI-reglementen waarin HET precies beschreven staat.

Wel vreemd dan dat de mensen die dat het hardste roepen, voorbeelden geven met gigantische fouten volgens de FEI reglementen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:06

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:09

Kun je ook een reactie geven op een vraag, of kun je alleen filmpjes posten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:09

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:11

oji

cherie78 schreef:
Het is ook moeilijk voor "leken" om te kunnen beoordelen hoe een paard HOORT te bewegen .

Eens. Daarom worden juryleden opgeleid. Daarom zijn het maar een handjevol juryleden over de gehele wereld die de 5 sterren status bereiken en daamee op grote internationale wedstrijden zoals de OS mogen jureren. Dat zijn de mensen die een zeer ontwikkeld oog hebben, uitzonderlijk veel ervaring en zeer getraind zijn om te beoordelen datgene dat de FEI graag wil zien. Daarom hecht ik inderdaad meer waarde aan hun mening als aan die van de gemiddelde bokker.
cherie78 schreef:
en wat duidelijk bijna nooit meer getoond wordt op wedstrijden.
Uit de FEI-regels blijkt waar jury-leden naar behoren te kijken en wat duidelijk NIET gedaan wordt.

Zei dus die gemiddelde bokker.
Denk dat de FEI een jurylid dat vaak de plank misslaat onmiddelijk de 5 sterren ontneemt en daarmee de mogelijkheid de top te beoordelen.

cherie78 schreef:
Dus nogmaals wedstrijd-resultaten is leuk voor op de CV, maar zegt niets over de ECHTE rijkwaliteiten van een ruiter.
Om hier even een voorbeeld van te geven; kijk naar Totilas. Op een bepaalde manier opgeleid en blijkbaar niet na te rijden.
Terwijl de paarden die door een echte trainer opgeleid zijn, altijd na te rijden zijn.
Maar dit terzijde; is offtopic .

En wie zegt dat ie niet na te rijden is??? Volgens mij was en is Mathias Rath zeer enthousiast over de opleiding die Toot heeft gehad. Dat het een stuk eenvoudiger is om een paard op basis niveau direct na te rijden als een dergelijk hoog opgeleid en exceptioneel bewegend paard, lijkt mij niet dat ik dat uit hoef te leggen. Of Rath ooit de combinatie wordt met Toot zoals die het was met Edward Gal, wie zal het zeggen. Heeft Rath dezelfde rijkwaliteiten als Edward Gal? Weet ik niet, hij is nog jong. Maar de beelden van de laatste wedstrijd van Rath met Toot vond ik wel aansprekend en beloftevol. Ik geef de combinatie nog steeds het voordeel van de twijfel dat het achtervolgd is door een hoop pech en blessureleed (van zowel paard als ruiter) en dat Toot terugkeert op het hoogste niveau.
Toen Utasha van Erik van der Vleuten overging naar Jeroen Dubbeldam, en dubbeldam de OS niet haalde omdat ze niet op tijd klaar waren, ging ook de hele boktcriticastermolen open, dat dat dier nooit bij van de vleuten weggehaald had mogen worden, dat het nooit een combi zou worden etc etc. Inmiddels springt ie beter dan ooit en staan ze bovenaan in het wereldbekerklassement.

cherie78

horseyfries schreef:
Wel vreemd dan dat de mensen die dat het hardste roepen, voorbeelden geven met gigantische fouten volgens de FEI reglementen.

En het is nog triester dat degene die het hardste roepen dat het tegenwoordig zoveel beter is, nooit eens GOED kijken hoeveel "gigantische" fouten er tegenwoordig te zien zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:12

cherie78 schreef:
horseyfries schreef:

En het is nog triester dat degene die het hardste roepen dat het tegenwoordig zoveel beter is, nooit eens GOED kijken hoeveel "gigantische" fouten er tegenwoordig te zien zijn.

Wie doet dat dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:13

cherie78 schreef:
horseyfries schreef:

ach cherie
je zal wel moeten, als je zelf de ambitie hebt GP te willen starten met je paard.
Dan moét je wel dezelfde fouten rijden om die punten te kunnen halen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:14

Wie heeft dat dan geroepen volgens jullie?

veel zoekplezier!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:16

Tomtiedomtiedom..... lekker rustig hier! Al iets gevonden?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:17

Nombrado wil je alstjeblieft voor 1 keer een vraag beantwoorden? Die nutteloze filmpjes uit spanje hebben we nu wel een keer gezien. Beantwoord nu maar eens voor 1 keer een vraag met een goede, inhoudelijk duidelijke post....

oji

horseyfries schreef:

Nombrado heeft haar paarden zo goed voor elkaar, dat ze tijdens de piaff haar smartphone pakt, meeleest en reageert :D :+

mang

oji schreef:
horseyfries schreef:

Nombrado heeft haar paarden zo goed voor elkaar, dat ze tijdens de piaff haar smartphone pakt, meeleest en reageert :D :+

_O- _O-

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:18

oji schreef:
horseyfries schreef:

Het is nu voorlopig wel even rustig, ze moet nu al mijn posts, en dat zijn er heel wat, doorlezen om ergens te vinden dat ik zeg dat de Nederlandse ruiters alles gewéldig doen..... :D