[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:35

Oke, ik ga een poging doen. Verwacht er niet teveel van want ik ben verre van een expert. :o

Bij degene met het blauwe shirtje loopt hij volgens mij net wat meer met het neusje eruit. Ook rijd degene met het oranje shirtje hem wat lager. Lijkt wel of het paard net wat actiever loopt bij degene met blauwe shirt en persoonlijk vind ik dat een fijner beeld geven.

Tot zover mijn oordeel. :Y) Verder heb ik er nog niet genoeg verstand van om echt verbeterpunten te geven ofzo, behalve dat ze allebei niet hun hakken uitdrukken maar helaas is dat niet zo topic gerelateerd. :o

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:42

S_en_Z schreef:
[ Afbeelding ]

Iemand die de verschillen kan benoemen tussen het rijden van persoon 1 en persoon 2? Wat zie je voor veranderingen aan het paard? En wat maken 1 en 2 voor fouten en hoe denk je dat ze dit kunnen verbeteren?

(behalve dan dat persoon 2 geen cap, geen handschoenen en geen rijlaarzen draagt? Het is een SCHANDE :+ )

bij de persoon met het beige shirtje loopt hij volgens mij in een valse knik
hij lijkt ook niet actief genoeg en drentelt maar wat op de voorhand :o
persoon 2 blauw shirtje
die rijd hem iets ronder en in een goede halshouding
ook lijkt hij meer op de achterhand te komen en is hij actiever
ze lijkt wel strenger in de hand

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:43

Mwoh.. kan wel invloed hebben op... hoor.

Wie denk je dat er harder rijd? Die met het oranje shirtje of die met het blauwe shirtje?

little, waarom denk je dat zij strenger is met de hand?

(als mijn computer nou eens meewerkt :') )

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:47

ik denk zo te zien met het blauwe shirtje omdat hij daar in een valse knik loopt,
misschien zeg ik het verkeerd niet strenger maar duidelijker ?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:50

little_birdy schreef:
ik denk zo te zien met het blauwe shirtje omdat hij daar in een valse knik loopt,

Maar de persoon met het blauwe shirtje reed hem toch net in een betere halshouding? Hij liep toch in een valse knik bij die met het beige shirtje? (jaaaaaaa ik laat je nadenken!)

Je zegt niets verkeerd hoor wbt handen.. je hoeft niet gelijk van mening te "veranderen". Waarom denk je dat te zien? Komt dat door het verschil van handhouding?

maralyn

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:53

Beige shirt....Paard loopt niet los vanuit de schoft, paard loopt op zijn voorhand en ruiter heeft handen erg laag.

blauw shirt. Paard loopt los vanuit de schoft, achterhand is er bij onder gezet, in iedergeval actief. Maar de ruiter kijkt wel naar beneden.

Wat k wel zie bij beide, is dat de benen ver naar achteren worden gelegd en hakken omhoog, dus daar zou ik nog wat aan werken.

Verder netjes.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:57

Ik durf niet maar ga het toch proberen. :+

Bij de persoon met het beige shirtje loopt het paard op de voorhand en in een valse knik. Heb het idee dat ze meer met de voorkant bezig is dan met de rest van het lichaam, waardoor het paard zijn lichaam niet goed/niet optimaal kan gebruiken.
De persoon in het blauwe shirt rijdt het paard netjes vanuit de achterhand en heeft een vriendelijkere hand. Hij zakt netjes vanuit de schoft. Erg fijn plaatje om te zien trouwens. :j

Denk dat de persoon in het beige shirtje het paard wat over het tempo laat lopen, waardoor hij op de voorhand valt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:02

S_en_Z schreef:
little_birdy schreef:

Maar de persoon met het blauwe shirtje reed hem toch net in een betere halshouding? Hij liep toch in een valse knik bij die met het beige shirtje? (jaaaaaaa ik laat je nadenken!)

Je zegt niets verkeerd hoor wbt handen.. je hoeft niet gelijk van mening te "veranderen". Waarom denk je dat te zien? Komt dat door het verschil van handhouding?

oeps ik bedoel het andersom :')
de beige rijd hem in een valse knik sorry

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:10

Maar wie rijd hem harder dan? := Die met het beige shirtje?

Herfstwind leuk dat je mee kijkt! Heb je al vaker beoordeeld? :D

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:17

Nee nog niet! Vind het altijd eng haha, dat soort dingen laat ik liever aan anderen over die zeker weten waar ze over praten. :+ Vind het altijd wel interessant om mee te lezen. :j
Heb wel foto's geplaatst van mezelf gisteren, pagina 18 geloof ik. :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:26

hu? Post is weg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:28

ja die met het beige shirtje is harder,
die met het blauwe shirtje duidelijke daarmee bedoel ik dus vriendelijker beetje krom uitgelegt sorry :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:31

little_birdy schreef:
ja die met het beige shirtje is harder,
die met het blauwe shirtje duidelijke daarmee bedoel ik dus vriendelijker beetje krom uitgelegt sorry :o

Ik denk dat ze bedoelt harder qua tempo....Dat is volgens mij de linker fotoserie. Je ziet dat het paard op de linker foto's vlak en groot loopt. Op de rechter foto's krijgt hij de tijd om zijn benen ook op te tillen, waardoor hij actiever maar toch qua tempo rustiger is.

Veelgehoorde kreet tijdens mijn les: 'Je moet rustig rijden, maar wel actief' of 'Activiteit moet rust uitstralen' of 'Hard jagen wil niet zeggen dat je paard actief of aan je been is, twee heel verschillende dingen'.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:42

Uploaden is traag := Ik reageer zo ook hoor.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:08

Ik dacht ik zet er even kort een muziekje onder het filmpje maar dan duurt het gelijk een jaar langer voor hij geupload is haha.

Wat ik zelf zie is vooral dat de ruiter met het beige shirtje de handen afsteekt en te stijf blijft in de armen, de handen zijn hierdoor ook niet gedragen. Ze trekt haar knieen op en duikelt wat naar voren. Dat in combinatie met net te vlot draven zorgt ervoor dat het paard uit elkaar valt en het paard wel in een knikje loopt, maar niet naar de hand toe zakt en rond wordt.

Vooral als je de middelste foto van links vergelijkt met die rechtsonder zie je op beiden wel dat het paard met het neusje nog iets meer naar voren zou mogen maar het grootste verschil zit hem in het beenwerk en de hals. Bij de linker is de drafpas van de voorbenen groter en de halsboog niet rond. Hij is recht en enkel het laatste stukje knikt. Rechtsonder is het paard niet bergop maar is het gewicht wel verdeeld over 4 benen. De passen zijn evenwijdig en de halsboog is rond. Het paard zakt dus wel naar de hand toe. Als je goed kijkt zie je dat de handen van de ruiter met het blauwe shirtje "open" zijn, je ziet de vingers naar voren steken. Dit hoort eigenlijk niet maar ze gunt het paard wel de teugel mee naar beneden te nemen als ze in deze fase nog verder wil zakken. Eigenlijk had ze ook de hand gewoon iets naar voren kunnen geven.

Op de foto linksonder zet de ruiter haar polsen vast door ze geheel naar haar toe te kantelen. Dit laat zien dat ze probeert het contact met het paard te herstellen door met haar handen te werken.

De ruiter met het blauwe shirtje heeft het paard net iets beter aan de hulpen staan. Het paard is actief en loopt naar de hand toe. Zou voor het mooie de ruiterhand nog net iets meer mee mogen nemen naar voren. De handhouding van de ruiter is ook niet helemaal zoals ik graag zie want de ruiter heeft de handen (op 1 plaatje na) niet gedragen.

Wie van de twee ruiters rijd het paard vaker denken jullie?

Het filmpje is ondertussen op 44% (en dat voor die paar seconden die er op staan.. pff.. traag ding)

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:39

Ik kom even spontaan binnenvallen, en ben jou stukje eens gaan lezen met de foto's erbij, denk dat ik het allemaal begin te snappen! Ik denk dat de blauwe hem vaker rijdt, maar vooral omdat ik het gevoel heb dat deze 2 al meer een team zijn, en dat de beige ruiter en het paard nog moeten 'leren' samen werken (doormiddel van les?)

Ik denk dat als de blauwe ruiter op de laatste foto haar handen net wat meer had gedragen en wat meer had geopend/teugels wat meer laten vieren dat het echt een heel erg fijn beeld was geweest.

Edit; dit is de eerste keer dat ik hier iets post, wel eens in de vorige topic wat meegelezen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:41

Heb het filmpje gezien (in de korte tijd dat hij erop stond). Wat een verschil tussen beide ruiters! Maar vond het aan de ene kant toch wel iets te strak ogen bij de vrouw met het blauwe shirtje.
Paard was bij haar wel een stuk meer aan elkaar, maar toch wel met te kleine pasjes, paard draaft niet lekker door vind ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:03

Hier een stille meelezer :) heb in het eerste topic actief mee gereageerd onder de naam themuisje. Reageren doe ik niet meer maar meelezen nog wel. Ik heb twee foto's waarvan ik vind dat ze redelijk correct zijn. Ik heb ze zelf voorzien van commentaar, Ben benieuwd wat jullie kritische oog er nog aan toe kan voegen :)

Afbeelding
afgelopen vrijdag: uitdrukking is goed, mond gesloten, verbinding met de hand fijn al dan niet wat te los. Nek zou wellicht nog iets duidelijker het hoogste punt mogen zijn, wel lekker los achter de kaak en goed door de hals. Beweegt fijn vanuit de schouder, beenzetting is oké achterhand zou een fractie actiever mogen doortreden. Blijft iets lang achter het zadel, algehele beeld zou opwaartser moeten.

Afbeelding
maand of twee geleden: knikt iets te veel in. Handen zijn te hoog, moeten niet willen tillen. Wederom fijn vanuit de schouder, rug is ontspannen. Beenzetting is correct. Uitdrukking geconcentreerd

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:05

S_en_Z schreef:
Maar wie rijd hem harder dan? := Die met het beige shirtje?

Herfstwind leuk dat je mee kijkt! Heb je al vaker beoordeeld? :D

Ik denk dat het meisje met het beige shirtje hem niet actief aan het lopen heeft en haar handen vast zet of veel vraagt waardoor het paard op een verkeerde manier 'in knikt'.
Het meisje met het blauwe shirt rijd hem denk ik iéts over zijn tempo en lekker actief, waardoor het paard goed van achter naar voren word gereden en vanuit ontspanning nagefelijk loopt :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:07

Klopt wat je op de fotos zag ook met het beeld dat je hieronder ziet?

Zo nee, wat is er dan anders?

Wie rijd het paard harder? Wie rijd het paard actiever?

Jullie doen het trouwens best wel goed hoor! :)

(ik zie dat het filmpje nog aan het verwerken is (dat geeft youtube tenminste aan), hij zal vanzelf wel verschijnen.. maar wss slapen jullie al... dan zien jullie hem maar wanneer jullie tijd hebben! Ik wil nu ook graag naar bedje toe hihi)

edit: Op bokt geeft hij wat anders aan... hmm.. ik hoop dat ie vanzelf te voorschijn komt. En anders probeer ik het morgen nog wel een keer.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:17

S_en_Z schreef:
Ik dacht ik zet er even kort een muziekje onder het filmpje maar dan duurt het gelijk een jaar langer voor hij geupload is haha.

Wat ik zelf zie is vooral dat de ruiter met het beige shirtje de handen afsteekt en te stijf blijft in de armen, de handen zijn hierdoor ook niet gedragen. Ze trekt haar knieen op en duikelt wat naar voren. Dat in combinatie met net te vlot draven zorgt ervoor dat het paard uit elkaar valt en het paard wel in een knikje loopt, maar niet naar de hand toe zakt en rond wordt.

Vooral als je de middelste foto van links vergelijkt met die rechtsonder zie je op beiden wel dat het paard met het neusje nog iets meer naar voren zou mogen maar het grootste verschil zit hem in het beenwerk en de hals. Bij de linker is de drafpas van de voorbenen groter en de halsboog niet rond. Hij is recht en enkel het laatste stukje knikt. Rechtsonder is het paard niet bergop maar is het gewicht wel verdeeld over 4 benen. De passen zijn evenwijdig en de halsboog is rond. Het paard zakt dus wel naar de hand toe. Als je goed kijkt zie je dat de handen van de ruiter met het blauwe shirtje "open" zijn, je ziet de vingers naar voren steken. Dit hoort eigenlijk niet maar ze gunt het paard wel de teugel mee naar beneden te nemen als ze in deze fase nog verder wil zakken. Eigenlijk had ze ook de hand gewoon iets naar voren kunnen geven.

Op de foto linksonder zet de ruiter haar polsen vast door ze geheel naar haar toe te kantelen. Dit laat zien dat ze probeert het contact met het paard te herstellen door met haar handen te werken.

De ruiter met het blauwe shirtje heeft het paard net iets beter aan de hulpen staan. Het paard is actief en loopt naar de hand toe. Zou voor het mooie de ruiterhand nog net iets meer mee mogen nemen naar voren. De handhouding van de ruiter is ook niet helemaal zoals ik graag zie want de ruiter heeft de handen (op 1 plaatje na) niet gedragen.

Wie van de twee ruiters rijd het paard vaker denken jullie?

Het filmpje is ondertussen op 44% (en dat voor die paar seconden die er op staan.. pff.. traag ding)

Nou zat er niet zo ver vandaan :))
Ik denk dat het meisje met het beige shirtje het paard vaker rijd omdat het paard zich al een houdingheeft gegeven op haar manier van rijden (weet niet zo goed hoe ikhet moet uitleggen :)) )

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:18

Video is niet beschikbaar

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:19

S_en_Z schreef:
Klopt wat je op de fotos zag ook met het beeld dat je hieronder ziet?

[ Video ]

Zo nee, wat is er dan anders?

Wie rijd het paard harder? Wie rijd het paard actiever?

Jullie doen het trouwens best wel goed hoor! :)

(ik zie dat het filmpje nog aan het verwerken is (dat geeft youtube tenminste aan), hij zal vanzelf wel verschijnen.. maar wss slapen jullie al... dan zien jullie hem maar wanneer jullie tijd hebben! Ik wil nu ook graag naar bedje toe hihi)

edit: Op bokt geeft hij wat anders aan... hmm.. ik hoop dat ie vanzelf te voorschijn komt. En anders probeer ik het morgen nog wel een keer.

Ik deed nogal lang over mijn laatste post, haha.

Ik zie ook geenf filmpje...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:27

996981 schreef:
[ Afbeelding ]
afgelopen vrijdag: uitdrukking is goed, mond gesloten, verbinding met de hand fijn al dan niet wat te los. Nek zou wellicht nog iets duidelijker het hoogste punt mogen zijn, wel lekker los achter de kaak en goed door de hals. Beweegt fijn vanuit de schouder, beenzetting is oké achterhand zou een fractie actiever mogen doortreden. Blijft iets lang achter het zadel, algehele beeld zou opwaartser moeten.

[ Afbeelding ]
maand of twee geleden: knikt iets te veel in. Handen zijn te hoog, moeten niet willen tillen. Wederom fijn vanuit de schouder, rug is ontspannen. Beenzetting is correct. Uitdrukking geconcentreerd

Bij de eerste foto:
Zelf-kritiek is goed, maar tenzij je weet dat je het beeld normaliter opwaarster hebt, zou ik niet zeggen dat het "moet". Waarom omdat het een 'dooddoener' is. Alles kan altijd 'beter' en 'mooier'. Dit beeld ziet er heel goed uit.
Bij de tweede foto:
Hier zou ik alleen de neus iets verder eruit willen hebben, een klein beetje maar. Zou het paard dan echter de swung verliezen, wat zou kunnen omdat de africhting nog niet helemaal af is, dan zou ik de houding zo laten. Handen mogen ook niet te laag komen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 00:45

Argh.. rot video.. ik zet hem nogmaals op YT en dan plaats ik hem morgenochtend wel in het topic.

*klaagmodus uit*

Hallo Kadankovitch, wat leuk dat je mee kijkt!