Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:11

Huertecilla schreef:
cherie78 schreef:
Dit topic gaat over "zonder hoofdstel op buitenrit" en juist dit is wat Huertecilla dus overduidelijk laat zien.

Hier mijn hengst het optomingsloze 1-1-2 reddingspaard ;)
*KNIP*

Ik zal voor degenen met een leeshandicap nógmaals herhalen dat optomingsloos rijden alleen betrouwbaar veilig is als de combinatie een solide basis heeft van optomingsloze R+ dressuur.
Anders is een optoming zonder P+ mogelijkheid veiliger en toch ethisch acceptabel.
Voor uitleg over R+, P+ etc.; zie mijn site. Of niet.

Ik blijf het geweldig vinden :j die foto's van je.
Laatst bijgewerkt door delerium op 12-04-12 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote verwijderd

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:14

Juut schreef:
StefenYnia schreef:
En toen zat deze spijkerharde tant van in de 30 ineens te blozen als een klein kind dat voor het aller eerst een compliment heeft gehad. :o :o :o

:D

Shhhhh! ;-)

Juut schreef:
@ HC; en nog steeds ga je totaal voorbij aan posts gericht aan jou...en jij durft het over leeshandicap te hebben?
Ik ga de 'foei-knop'maar eens uitproberen, gefeliciteerd; wéér een persoon die je helemaal zelf hebt weg gejaagd.

Maar off-topic fotos spammen kan wel... En ik zou ze best leuk vinden... ware het niet voor het feit dat ik er letterlijk misselijk van wordt. Ik kan, net als een dier, zeer slecht tegen liegen en bedriegen. En ik voel me werkelijk bedrogen door deze 'meneer'.

Weet je, ik denk dat ik met je mee ga met die foei-knop. Ik heb het wel gezien. Normaal gesproken kopen mannen een sportwagen en nemen een jonge vriendin als ze in de mid-life crisis zitten... hij schijnt te moeten horen hoe geweldig hij wel niet is. Zolang je hem verafgod beantwoord hij je vragen. Maar zodra je kritiek geeft, is hij in geen velden of wegen te bekennen. :P

(En heel vervelend voor zijn 'aanhangers' maar als je op deze manier behandeld wordt, onterecht, heb je er op een gegeven moment geen positief woord meer voor over.)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:16

cherie78 schreef:
StefenYnia schreef:
Mag ik vragen, hoe lang je Cobs en jij al samen zijn? (Ik moet heel eerlijk bekennen, dat ik niet zo heel bekend ben met de karacter trekken van de Irish Cob. :s )

Het zijn Welsh Cob's. We hebben ze thuis vanaf 4 maanden ongeveer.
De grote heb ik gekocht voordat hij geboren werd.
De kleinere toen die een week of 3 was.

We zijn dus al heel wat jaartjes bij elkaar, want ze worden nu allebei 17

Een welsh Cob is temperamentvol, eigenwijs, ondeugend, speels.
Maar of dit nu echt de eigenschappen zijn die bij een Welsh Cob horen?

Ah, Welsh Cob, t'was een gok, ik heb fout gegokt. Mijn excuses! ;-)
Neuh, ik geloof wel heel sterk dat paarden, net als mensen, een eigen personaliteit hebben. En sommige paarden zijn meer geschikt voor het een, andere paarden weer voor iets anders. Uiteindelijk gaat het erom in mijn ogen, dat je op een ongedwongen manier toch van elkaar kan genieten! *\o/*

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:20

Foei-knop gevonden
*rust!*

Terug naar de oorsprong van deze discussie.
Ik kan me hier volledig in vinden;
StefenYnia schreef:
Ik kan onder de buik van mijn Fjord door kruipen, ik kan tegen haar benen aan gaan zitten. Ik vertrouw haar blindelings, een vertrouwen dat wij in de iets meer dan 2 jaar dat we nu samen zijn samen hebben opgebouwd. Ik leer nog dagelijks van haar, en zij vast en zeker ook van mij.

En toch, ondanks alles wat ik hier omschreven heb, zal je mij nooit op een halsriem alleen naar buiten zien gaan. Waarom niet? - Hoor ik sommige al roepen, en onder die mensen zullen ook vast mensen zijn die al met een mening klaar staan 'dat ik het vertrouwen in mijn paard toch niet heb'.
Nee, haar vertrouw ik. Anderen niet. Ik ken iemand wiens pony letterlijk door een stel 'stoere' jongelui is aangereden. Paardje moest afgemaakt worden. En dat omdat een stel eikels van 18-19 jaar zonodig de lolbroek uit moesten hangen.

Nee, misschien heb ik wel net zo veel/weinig controle als met een halsriem. Maar als het gaat om het leven of de dood van mijn lief vriendinnetje, ga ik GEEN risicos nemen, alleen maar omdat 1 persoon vind dat ik dan toch niet de band met mijn paard heb die ik in zijn ogen zou MOETEN hebben.

Ik heb aan niemand iets te bewijzen, maar leven zonder mijn lief vriendinnetje... nee, dan zou ik er zelf ook liever niet meer zijn...

Wat mij betreft mogen mensen die op neckrope rijden zichzelf ook best die vraag stellen; waarvoor doen ze het???
Levert het werkelijk hun paard zoveel meer veiligheid op? Of gaat het om ego, bewijs leveren aan de omgeving?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:22

StefenYnia, geeft niets dat je mis gegokt hebt.

Ze hebben ook allebei hun eigen persoonlijkheid. Want die karaktereigenschappen die ik noemde passen ook weer bij mijn andere paarden en op momenten zelfs bij de bejaarde Shetlander.

Juist die persoonlijke trekjes in ieder paard, maakt het zo leuk.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:26

cherie78 schreef:
StefenYnia, geeft niets dat je mis gegokt hebt.

Ze hebben ook allebei hun eigen persoonlijkheid. Want die karaktereigenschappen die ik noemde passen ook weer bij mijn andere paarden en op momenten zelfs bij de bejaarde Shetlander.

Juist die persoonlijke trekjes in ieder paard, maakt het zo leuk.

Helemaal mee eens! Ik moet daarbij stiekum zeggen, dat ik -eigenlijk- 2 paardjes heb. De Exmoortjes die anders de salami in zouden gaan? (Ja, ik heb iets met paarden van salami redden, geloof ik... niet bewust!! :P ) Een van die paardjes is door mij aangekocht, maar om trauma te voorkomen, verblijft hij momenteel met 3 van zijn broertjes bij de geweldige Bokster Annebé - een super mens, geen andere woorden voor. Ik kan bijna niet wachten tot ik zijn persoonlijkheid echt mag gaan verkennen, zoals je zegt, die persoonlijke trekjes maken het juist zo leuk!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:28

Juut schreef:
Foei-knop gevonden
*rust!*

Terug naar de oorsprong van deze discussie.
Ik kan me hier volledig in vinden;
StefenYnia schreef:
Ik kan onder de buik van mijn Fjord door kruipen, ik kan tegen haar benen aan gaan zitten. Ik vertrouw haar blindelings, een vertrouwen dat wij in de iets meer dan 2 jaar dat we nu samen zijn samen hebben opgebouwd. Ik leer nog dagelijks van haar, en zij vast en zeker ook van mij.

En toch, ondanks alles wat ik hier omschreven heb, zal je mij nooit op een halsriem alleen naar buiten zien gaan. Waarom niet? - Hoor ik sommige al roepen, en onder die mensen zullen ook vast mensen zijn die al met een mening klaar staan 'dat ik het vertrouwen in mijn paard toch niet heb'.
Nee, haar vertrouw ik. Anderen niet. Ik ken iemand wiens pony letterlijk door een stel 'stoere' jongelui is aangereden. Paardje moest afgemaakt worden. En dat omdat een stel eikels van 18-19 jaar zonodig de lolbroek uit moesten hangen.

Nee, misschien heb ik wel net zo veel/weinig controle als met een halsriem. Maar als het gaat om het leven of de dood van mijn lief vriendinnetje, ga ik GEEN risicos nemen, alleen maar omdat 1 persoon vind dat ik dan toch niet de band met mijn paard heb die ik in zijn ogen zou MOETEN hebben.

Ik heb aan niemand iets te bewijzen, maar leven zonder mijn lief vriendinnetje... nee, dan zou ik er zelf ook liever niet meer zijn...

Wat mij betreft mogen mensen die op neckrope rijden zichzelf ook best die vraag stellen; waarvoor doen ze het???
Levert het werkelijk hun paard zoveel meer veiligheid op? Of gaat het om ego, bewijs leveren aan de omgeving?

Tja... dat is inderdaad een vraag die ik mezelf ook af, maar goed, in de huid van een ander kruipen kan ik niet, zou ik ook niet willen. Het enige wat ik dan hoop, is dat zij nooit in de situatie komen zoals die vriendin van mij... dat zou ik mijn ergste vijand niet toewensen...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:31

Huertecilla schreef:
NeverGiveUp schreef:
En gave foto!

Speciaal voor jou dan een leuke van mijn race-muts bij een endurance. Ze begreep niet waarom al die paarden zich vóór de start zo inspanden:

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-4ZHTPMML.jpg[/img
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UBEU6U8.jpg[/img

Bij de veterinaire keuring was het nóg _O- der, maar dat is hier offtopic.

Speciaal voor mij, haha, heel leuk, zie je niet zo vaak!

(Ik snap niks van deze discussie en wie HC is maargoed, maakt niet uit, ik lees bij iedereen dingen die ik begrijp en het eens ben)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 23:50

Het is voor mij heel simpel. Ik werk toe naar een situatie waarin ik geen druk nodig heb om het paard te sturen, en in de bak zijn we een heel eind. Ook buiten komt het zelden voor dat ik de teugels moet opnemen, en die situaties worden langzaamaan steeds minder. In theorie kunnen we dus binnenkort op een neckrope op pad.

Toch zal ik niet, nooit, zonder iets van een hoofdstel op pad gaan, ook als ik ervan overtuigd ben dat het kan. Heel leuk voor mij dat ik dat weet, maar een gemiddelde voorbijganger en paardenleek, weet dat niet. En ik heb domweg geen zin in (terecht!) gezeik van omstanders en voel ook niet de dringende noodzaak de wereld te tonen wat ik wel niet kan met DIT paard.

Het feit dat ik WEET dat ik veilig de weg op kan, ook langs het spoor kan rijden waar zowel persoonstreinen als goederentreinen (kolenwagens) elke paar minuten langsdenderen, dat mijn paard stuurbaar blijft zonder grof te worden wanneer er grootverkeer rakelings passeert en eventueel nog extra kabaal gaat maken. Toch ga ik het gevaar niet opzoeken. Er hoeft namelijk niet altijd een voor jou zichtbare reden te zijn om het paard toch in een blinde trance weg te laten racen. Vergeet nooit dat het paard een ander blikveld heeft dan jij, en dingen ziet die jij niet KAN waarnemen, puur vanwege je menselijke lichaamsbouw en de positie van jouw ogen ten opzichte van die van het paard! En dan kan een hoofdstel toch wel een heel fijn middel zijn om je paard te laten weten dat jij er ook nog bent en hem echt wel beschermt indien nodig.

Besef ook eens goed dat er hele volksstammen zijn die hun paard met zware stangbitten, slofteugels en weet ik veel wat nog niet fatsoenlijk door het verkeer kunnen krijgen, hoe kan je dan ooit van een paardenleek (en zelfs een paardenkenner) verlangen dat die zomaar weet dat jij dat wel kan? Dat jij wel de benodigde jaren training en oefening die daaraan vooraf gaan hebt gevolgd? Dat jij dagelijks staat te werken aan de verhoudingen tussen het paard en jou, terwijl een ander alleen maar aankomt, z'n paard laat opzadelen en erop springt?

De pijnprikkels waarover ik het eerder had, die mag je alleen maar toepassen als je paard ECHT op hol slaat. Niet wanneer hij er even tussenuit piept omdat ie zo snel mogelijk ergens langs wil komen. Dan komen ze namelijk vanzelf weer tot rust als het enge iets buiten blikveld is. Bij ECHT op hol slaan is het dier niet meer in staat om te luisteren naar wat jij als ruiter vraagt en kan letterlijk zich doodlopen. En een dergelijke trance is ALLEEN te doorbreken met een harde pijnprikkel, zodat het dier uit die toestand van trance komt, Goddank komt dat vrij zelden echt voor, en noemen veel mensen het wegrennen van iets engs al op hol slaan. En daar zit toch echt een heel erg groot verschil tussen.

Let wel, er zijn maar weinig ruiters die ECHT op hol slaan ooit hebben meegemaakt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:19

Het boeit niet wat wij er (als 'kenners') van vinden, maar hoe er door ooggetuigen, rechters en verzekeringen geoordeeld zal worden in geval van een ongeluk.
Probeer een leek maar eens uit te leggen dat zonder zichtbare hulpmiddelen net zo veilig is of kan zijn als met.

Stel je rijdt toevallig in de auto achter een dierbare, die haalt iemand te paard (Zonder hoofdstel) in op veilige wijze, paard schrikt toch ergens van en belandt bij hem/haar op de motorkap. Jou dierbare belandt in het ziekenhuis.
Jij bent ooggetuige, hoe ga je je verhaal doen? Er worden uiteraard vragen gesteld over de optuiging. Politie die ter plaatse is, ziet ook wel dat het paard niks om heeft, als die m niet inmiddels al gepeerd is, want niemand kan m vasthouden aangezien hij niks om heeft.
En ongetwijfeld zal je zelf ook je oordeel over de ruiter klaar hebben. (Hoe zou je over die ruiter denken in dit geval?)

En hoe denk je dat er geoordeeld zal worden in dezelfde situatie, maar deze keer is je dierbare wel echt te dicht bij het paard langs gereden. Denken jullie werkelijk dat er in die situatie voorbij zal worden gegaan aan het feit dat het paard geen hoofdstel om had?
(Zelfde met andere opzettelijk vervelende weggebruikers die je kan tegen komen.)

* Overigens vindt ik het zelf ook onverantwoord om zonder hoofdstel (met of zonder bit, maar iig iets) de weg op te gaan hier in het drukke Nederland. Op afgesloten terrein of voor mij part ergens midden in de rimboe, waar je geen anderen in gevaar kunt brengen is het een ander verhaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:30

cherie78 schreef:
Ik blijf het geweldig vinden :j die foto's van je.

Graag gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:47

Juut schreef:

Lees mijn website.
Daar staat het wat míj betreft al helder uitgelegd op.
Ook dat het m.i. geen doel op zich mag zijn en dat het mbt het etische aspect niet nodig is.

Al met al een heel Néderlands topic weer dit.
Alles wat een milimeter boven het maaiveld uitsteekt moet een kopje kleiner; de rest voelt zich anders te klein en de meeste stemmen gelden. Ofwel de dictatuur van de middelmaat. Die kan/snapt iets niet, dus een ander mag het niet...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 01:03

Faline schreef:
Probeer een leek maar eens uit te leggen dat zonder zichtbare hulpmiddelen net zo veilig is of kan zijn als met.

Dat gaat véél makkelijker dan aan de ruiterij :j
Die leek heeft véél vaker een 21ste eeuwse visie op bio-ethiek dan de modale ruiter.
Zoals ook in dit onderwerp weer blijkt -O-
Wat menig leek betreft mag het hele paardrijden verboden worden. Die ziet geen verschil tussen

Afbeelding

en

Afbeelding

Hier een setje NLse leken wat nu anti paardensport is +:)+

Afbeelding

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 01:33

respect! Echt wel!
Maar ik vind het vrij dom om het in een land te doen waar niemand rekening met elkaar houdt en waar het zo druk is. Kijk als je nou in een huis woont in de middle of nowhere en je eerste buren 5km verderop wonen dan vind ik het pas eigen risico :P
Hier is de kans groot dat er een derde bij wordt betrokken als je paard wat onverwachts doet en jij ff niets meer te zeggen hebt.
Kijk als je nou vrolijk zo rijdt in de bak, wei of in een privebos of whatever dan zal mij het een worst wezen, kan me ook nooit zo druk maken om mensen die zonder cap rijden.
Krijg ineens het woord levensmoe niet meerb uit m'n'hoofd.
Ik vind (net dat beetje extra) veiligheid erg belangrijk. Vooral met die roekeloze mensen hier

Iedereen kan wel vrolijk een hoofdstel om doen maar dan moeten de teugels er ook aan zitten he haha ;)

Editjes.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 11-04-12 02:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 02:02

Poiuytrewq schreef:
respect! Echt wel!
Maar ik vind het vrij dom om het in een land te doen waar niemand rekening met elkaar houdt en waar het zo druk is.

Tja, hier is het nu eenmaal allemaal niet zo luxe noch -goed geregeld allemaal als in NL.
Hier helaas geen ruiterpaden, geen fietspaden, zelfs geen bermen naast de provinciale weg waar je een stuk over ´moet´ rijden |(
Wel greppels met uit het raam weg(kapot)gegooide flessen, traktoren, bromnozems, vrachtwagenchauffeurs met haast en 700.000 automobilisten zonder rijbewijs op de weg.
46 doden in het verkeer het afgelopen weekeinde-----
Een paard dat bij jou als veilige haven wíl blijven is dan noodzaak :)*
Het is echt schrikwekkend om te ervaren hoe erg het eigenlijk is wanneer je in uniform te paard rijdt. Het verschil is onthutsend. Hier tenminste wel. Ineens wordt de vouw niet uit je broek gereden en krijg je zelfs voorrang terwijl je het niet hebt.

Hier een halsring-kiek uit 2005:

Afbeelding

Wegenverf?? Waar 8)7
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-04-12 02:11, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 02:10

cherie78 schreef:
Marjoow schreef:
Wanneer het gebruikt word op de manier waarop het gebruikt zou moeten worden, doet het geen pijn. Kan me nog een hele fijne fotoreeks herinneren van een paard dat gewurgd werd door een neckrope :=

Een bit geeft DRUK, dat is iets anders dan PIJN.

Het kán met verkeerd gebruik, gelijk staan aan pijn, maar dat is met álles zo.

Een bit geeft DRUK op één van de gevoeligste plaatsen die een paard heeft, nl de lagen, waarin allerlei zenuwen samenkomen.
Zelfs de allerlichtste DRUK staat gelijk aan pijn.

Als iemand dat beseft, is het behoorlijk confronterend. Tenminste voor mij wel.

En het is nu éénmaal "klassiek" om te denken, dat een paard MOET LUISTEREN.
Is het niet goedschiks, dan maar "kwaadschiks"
Snap je wat ik bedoel?

Paarden kunnen schijnbaar alleen pijn in hun mond hebben :? . Als de binnenkant van een paardenmond nu zo verschrikkelijk gevoelig is hoe kan een paard dan harde, stengelige en scherpe planten eten. Dat zou dan toch ook pijn moeten doen :? .
De neus van een paard is ook gevoelig daar lopen ook een heleboel zenuwen en zitten ook zenuwknopen. Wanneer je je paard een touw om de keel bind KAN je hem daar mee wurgen. Maar nee hoor daar heeft een paard geen last van :Y). Overgens heb ik wurgen echt wel eens als advies gehoord als aller-aller-aller laatste noodgreep als je op een blind paard zit de keus hebt tussen stoppen en een motorkap dus wat dat betreft is een neckrope veiligheidstechnisch gezien nog helemaal geen gekke optie :Y)

Overgens ben ik niet zo van overtuigd dat het een klassieke opvatting is dat een paard moet gehoorzamen en dat dat ook kwaadschiks kan. Moderne methodes gaan er net zo goed van uit dat je er naar streeft de leiding te hebben en of dat nu altijd zo goedschiks gaat :Y)

Poiuytrewq

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 02:30

Erg leuk hc maar ik zit liever op een paard met effectjes en situaties dan op een robot.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 02:39

liedje89 schreef:
[ Moderne methodes gaan er net zo goed van uit dat je er naar streeft de leiding te hebben en of dat nu altijd zo goedschiks gaat :Y)

De ´moderne´ methodes zoals LDR zijn inderdaad niet zo goedschiks nee.

Een heel ander modern leiderschapsmodel stoelt op ´je krijgt wat je beloont´.
Dat is inmiddels al mistens 40 jaar oud overigens. Dat is nl. wanner het eerste boek wat ik erover heb is uitgegeven.
Omdat paarden in families op weide vlaktes geëvolueerd zijn, waar ze vrijwillig kiezend in/met een groep samenleefde op basis van een veilig gevoel kan je als veel intelligentere mens heel makkelijk dat veilige leidersgevoel bieden. Uiteraard goedschiks. Kwaadschiks werkt alleen als het paard niet kiezen kán. Dat is een kwestie van prikkeldrempels. Het goedschikt is gebaseerd op wíllen volgen van de bewezen betrouwbare leider.

Ik heb vergelijkend onmderzoek gedaan naar comunicatie tussen honden, paarden, varkens en geiten.

Afbeelding

Heel leerzaam, ook confronterend om dat te zien dat wij mensen net als honden zijn. Varkens zijn veel vaardiger manipulators van paarden. Zonder de stress van het drijven krijgen ze veel meer voor elkaar.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 02:40

Poiuytrewq schreef:
Erg leuk hc maar ik zit liever op een paard met effectjes en situaties dan op een robot.

Jij denkt dat een ongebroken paard een robot is?
Ok.
Tant pis.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 07:44

HC: Mag ik je er even aan herinneren dat foto's spammen in dit topic níet is toegestaan? Nee, dat is niet mijn mening, dat zijn de boktregels. Hoe geweldig jij ook bent: Iedereen moet ze opvolgen.
En, wanneer zien we Babe op Totilas in de Grand Prix ring verschijnen?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:11

Ik vind zonder hoofdstel buitenrijden ongelovelijk onverantwoord. Je paard kan nog zo goed opgeleid zijn en nog zo braaf zijn, als hij op hol slaat HEB JE NIKS IN TE BRENGEN. Niet met hoofdstel, niet met bit, niet met neuriem en al helemaal niet met neckrope.

En nu zal ik wel tot paardenmishandelaar worden gekroond, maar ik trek mijn paard liever een aan bit om zodat ie stil staat (of desnoods trek ik 'm een weiland/ akkerland in) dan dat ik met mijn NH-verantwoorde neckrope de autoweg opvlieg, een enorme klap met een auto voel waarbij waarschijnlijk mijn paard, de automobilist(en) zekerweten gewond raken.
Ja, ik weet het, ik ben heel gemeen tegen mijn paard. Maar sorry hoor, een vluchtdier dat op hol geslagen is, is een gevaar voor omgeving, die breng ik dan liever met iets hardere hand tot stilstand, dan dat ik het risico loop om ongelukken te veroorzaken

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:13

Huertecilla schreef:
Juut schreef:

Lees mijn website.
Daar staat het wat míj betreft al helder uitgelegd op.
Ook dat het m.i. geen doel op zich mag zijn en dat het mbt het etische aspect niet nodig is.

Al met al een heel Néderlands topic weer dit.
Alles wat een milimeter boven het maaiveld uitsteekt moet een kopje kleiner; de rest voelt zich anders te klein en de meeste stemmen gelden. Ofwel de dictatuur van de middelmaat. Die kan/snapt iets niet, dus een ander mag het niet...

Ja, wij zijn zo slecht hier :Y)

waarom kom je dan eigenlijk hier in topics spammen, als je het er hier zo erg aan toe vind gaan??

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:16

En weer geen antwoorden op mijn vragen. Ik begin te geloven dat ze gewoon te moeilijk en confronterend zijn, en dat meneer er geen antwoorden voor heeft.

Ach. Tant pis voor hem dan.

In ieder geval, topic bij mods aangekaart vanwege spam van fotos, en het continue reclame maken voor sites. Ben het nu gewoon zat om nog verder uitgemaakt te worden voor 'dieren mishandelaar', ik vind dat namelijk toch wel een erg grove beschuldiging, zeker omdat er gewoon totaal geen bewijs voor is - en dat ik zelf al meermaals heb aangegeven met geen van de 'martelwerktuigen' te werken waar ik wel van beschuldigd wordt. Wie niet horen wil, moet maar voelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:19

StefenYnia schreef:
En weer geen antwoorden op mijn vragen. Ik begin te geloven dat ze gewoon te moeilijk en confronterend zijn, en dat meneer er geen antwoorden voor heeft.

Lees mijn site héb ik al geantwoord :)*
Die is daarvoor opgezet en wordt daarvoor door sponsors belangenloos beschikbaar gehouden.
Als je daarna meer wil weten is er de literatuurlijst.
Wil je daarna, met een goede basis aan kennis, kunde en begrip, verder in die richting in jezelf investeren, dan kan je een mail sturen.
Als ik dat zinvol acht, steek ik daar dán kwali-tijd in.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:34

Marjoow schreef:
Even van de site die Stefenynia in haar OS heeft:

In the photo below, when a horse is tied with a good rope halter and lead rope, he will not break away because a snap or buckle breaks. He will only pull once or twice, he will learn he cannot get away and then stand nicely. Using rope halters give much better feel to the horse. Many people use the web halters which are soft, comfortable and don't put any pressure on the horse. Web halters may seem nicer, but they then to teach a horse to pull and tell the horse that he can pull harder without any uncomfortable pressure. This is not good and the horse will soon learn that you cannot stop him from pulling and that you cannot make him uncomfortable when he does pull. Every time a web halter or snap breaks, you teach your horse to pull to get free (release).

Ai.

Prijs je maar gelukkig met dat jonge paard dat 'once or twice' trekt, veel jonge paarden zullen in paniek raken van de pijn van de snijdende touwen in hun hoofd en zichzelf erg kunnen beschadigen.

Zelfs een stalhalster kan bij veel jonge paarden paniek veroorzaken, ook vastzetten is iets dat je het paard met rust en beleid moet leren, waarbij je maar moet hopen dat zich er geen onvoorziene situaties voordoen waardoor het schrikt.

Het is natuurlijk wel aan te raden een veilige ruimte en goed, stevig en paardvriendelijk materiaal te gebruiken.

Wat betreft optomingsloos buitenrijden: in een panieksituatie kan de mogelijkheid om je paard zijn hoofd te sturen en dus het hele paard van richting te laten veranderen, wél het verschil betekenen tussen rakelings passeren en frontaal botsen.

Ook op een paard dat je blindelings vertrouwt en dat optomingsloos prima te berijden is, kan overig verkeer ervoor zorgen dat je in zon situatie raakt.