[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:32

themuisje schreef:
En mensen die wel wat vragen maar geen antwoord verwachten. Die dus gewoon uit voorzorg been blijven houden ''want stel dat hij terug komt'' *meldt zich*

In een aanleerproces vind ik sowieso dat je meer been moet houden om activiteit te behouden. Pas als een paard meer bevestigd is kan je je been meer afleggen, maar vaak als het paard ontspant kun je beter gaan zitten en krijg je uberhaupt meer rust in je lichaam en onderbeen.

996981

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:36

True :) een jong paard heeft die begeleiding nodig. Anders worden ze onzeker. Maar ik doe het niet alleen bij jonge dieren :') Ik moet niet te perfect willen rijden. Ik krijg het er nog niet in dat het niet erg is als we samen een fout maken, en dat corrigeren beter is dan op voorhand voorkomen. Maar dat wil er nog niet helemaal in. Maargoed, bewustwording is de eerste stap naar verbetering.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:37

zo, moest even weer heel wat bijlezen! Jullie gaan lekker dames! :D
Toch mooi dat jullie wel kunnen verwoorden wat je precies doet, waarom en wat de reactie is van je paard en de jouwe weer dáárop.

Ook ik ben een gevoelsruiter, en doe "dus maar wat". Ik rij wel bewust, weet ook wat ik doe, maar het goed uitleggen, ho maar, haha
Toch merk ik altijd wel dat, als ik een paard gereden heb (hem ken) ik een andere ruiter wel het goede gevoel kan laten ervaren, dan weet ik het wel uit leggen wat ze doen moeten...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:02

Teigetje008 schreef:
Toch mooi dat jullie wel kunnen verwoorden wat je precies doet, waarom en wat de reactie is van je paard en de jouwe weer dáárop.

Ook ik ben een gevoelsruiter, en doe "dus maar wat". Ik rij wel bewust, weet ook wat ik doe, maar het goed uitleggen, ho maar, haha
Toch merk ik altijd wel dat, als ik een paard gereden heb (hem ken) ik een andere ruiter wel het goede gevoel kan laten ervaren, dan weet ik het wel uit leggen wat ze doen moeten...

Dat heb ik dus ook. Ik heb mijn nichtje zelf leren paardrijden, ook op mijn Z-pony's. Ook als er andere mensen op mijn pony's reden gaf ik ze les. Ik kan dan gek genoeg wel uitleggen wat ze moeten doen, hoe en waarom. Máár dat is niet dezelfde 'waarom' als die hier in het topic staat. Die 'waarom' gaat meer over de 'bouw' van het paard dat daarmee te maken heeft eigenlijk.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:05

Geryon schreef:
Teigetje008 schreef:

Dat heb ik dus ook. Ik heb mijn nichtje zelf leren paardrijden, ook op mijn Z-pony's. Ook als er andere mensen op mijn pony's reden gaf ik ze les. Ik kan dan gek genoeg wel uitleggen wat ze moeten doen, hoe en waarom. Máár dat is niet dezelfde 'waarom' als die hier in het topic staat. Die 'waarom' gaat meer over de 'bouw' van het paard dat daarmee te maken heeft eigenlijk.

klopt!
Daarom is dit topic ook zo goed, omdat je bewuster van "het paard" word.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:18

Ik merk tijdens het rijden dat ik wat bewuster dingen doe :) Altijd fijn ook al zijn het manegepaarden

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:29

pfoe, moeilijk.. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet heel goed zie. Waaraan zie je aan een paard dat hij zijn bekken kantelt? En dan bedoel ik niet met zo'n plaatje van de botten, maar vanaf de buitenkant. Misschien dat ik daar in het vervolg ook beter op kan gaan letten bij mijn paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:30

lovelys schreef:
Ik merk tijdens het rijden dat ik wat bewuster dingen doe :) Altijd fijn ook al zijn het manegepaarden

Wat fijn! Dat is echt mooi om te horen!
Esstherm schreef:
pfoe, moeilijk.. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet heel goed zie. Waaraan zie je aan een paard dat hij zijn bekken kantelt? En dan bedoel ik niet met zo'n plaatje van de botten, maar vanaf de buitenkant. Misschien dat ik daar in het vervolg ook beter op kan gaan letten bij mijn paard..

Ik voel het als ik op mijn paard zit, dat de rug wat boller wordt, je wordt letterlijk wat opgetild.

Afbeelding
Hier zie je het bij mijn paard een beetje, je ziet niet een deukje achter het zadel, zie je dat die ruglijn haast bol wordt?
(mijn houding is bagger, maar het paard doet het best goed) Ze was hier 8 maanden onder het zadel, denk ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:46

Ik vind dat niet echt een fijne foto yamcha :n paard gaat enorm op de voorhand, lijkt stug en duwerig in de hals, en traag achter. Je helpt je paard zelf mee voorover door je been af te steken. Hierdoor kom je achter de beweging. Je armen vindt ik ook erg gespannen.

Wat vind jij precies fijn aan de foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:47

Gaat niet om fijne foto. 't is een beroerde foto, gaat me om dat ze het bekken daar kantelt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:59

Waar zie je dat dan aan? een paard kantelde z'n bekken toch goed als ze vanachter zakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:08

Aan wat er achter het zadel gebeurt. Je ziet daar geen deukje, de rug gaat zo over in het kruis en in te kont, zeg maar. Ze duwt haar rug daar omhoog, alleen is ze helemaal nog niet sterk genoeg om zichzelf de dragen, en het resultaat was dan ook dat ze in mijn hand ging hangen, en nogal duwerig werd, en idd wat traag werd, omdat ze wilde dragen, dat niet kan, dan maar gaat stuwen, maar ze wil wel graag wat ronder in het lijf worden, en dan krijg je dus zoiets :D (en toch voelt het niet verkeerd, omdat ze zo hard probeert, ze doet echt vreselijk haar best)
En als ik dat niet opgevangen had, was ze gaan stofzuigen denk ik, neus over de grond, en langzaam, maar wel met een soort van bolle rug, alleen kan ze zich nog lang niet oprichten, ze probeert het steeds, maar daar is ze nog lang niet sterk genoeg voor. Daar wordt het ook langzaam van.

Nu zijn haar buikspieren alweer sterker, ik zit beter op haar, waardoor ze wat meer horizontaal is geworden, dus het plaatje verandert dan weer, maar toch is het best grappig om te zien wat er toen gebeurde :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:15

Ik zie het nog steeds niet eerlijk gezegd. Maar dat komt mischien ook omdat ik niet elke paardenrug door dezelfde bril wil bekijken. Bij een paard wat bol in de lendenen is zal het altijd lijken dat er geen kuiltje zit. Ookal spant hij de buikspieren niet aan. Hoe beoordeel jij dit dan?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:19

themuisje schreef:
Ik zie het nog steeds niet eerlijk gezegd. Maar dat komt mischien ook omdat ik niet elke paardenrug door dezelfde bril wil bekijken. Bij een paard wat bol in de lendenen is zal het altijd lijken dat er geen kuiltje zit. Ookal spant hij de buikspieren niet aan. Hoe beoordeel jij dit dan?

Mee eens. Of dat 'kuiltje' er al dan niet is, zegt m.i. niet zo veel. Neemt niet weg dat op de foto van Yamcha paard de rug prima gebruikt, naar mijn mening.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:21

Ook mee eens. Ik denk dat je ook vooral naar het complete plaatje moet blijven kijken en je niet moet blindstaren op een kuiltje ergens wel of niet. Daardoor ga je juist dingen verkeerd zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:26

Visitor schreef:
themuisje schreef:

Mee eens. Of dat 'kuiltje' er al dan niet is, zegt m.i. niet zo veel. Neemt niet weg dat op de foto van Yamcha paard de rug prima gebruikt, naar mijn mening.

Da's het leuke. Mijn paard is helemaal niet zo bol in de lendenen:

Afbeelding

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:33

Ik heb ook niet beweerd dat je paard bol is in de lendenen. Maar wat als? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:36

Dan ziet het er nog anders uit :).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:40

Voorbeeldje? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:45

Moet ik even zoeken :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:00

Hmm, lastige kwestie dit. Ik weet dat mijn foto's/paard ook lastig was om te beoordelen.

Standfoto's
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... max/49.jpg
Afbeelding

Hij heeftop stand dus uit zichzelf best wel een 'kuiltje'

Als ik dan foto's erbij pak, allemaal uit 2010, daar heb ik serie van dezelfde dag waar ik iets op zie, namelijk dat mijn paard op het moment dat hij lijkt te kantelen achter, voor wat wil zakken. Dat lijkt mij omdat hij het nog niet bol kan werken achter?

Paar foto's van dezelfde lange zijde:
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 0266-1.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 0267-1.jpg

De foto van vorige keer
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 0271-1.jpg

http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 0272-1.jpg

Naarmijn idee zie je hier dat het paard het kantelen lastig vind. Je ziet het deukje, maar ook dat hij en ik erg zoeken. Ik snap ook helemaal waarom Jolien het niet supr vond, maar zie ook d dingen die andere als positief bestempelde.

Hier een aantal foto's van een SB waarhij meer ging dragen, maar waar hij dus wat zakt voor.
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 0277-1.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 0279-1.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Net als middendraf.
Mét kuiltje
Afbeelding

Zonder kuiltje
Afbeelding

Zie ik en heb ik het nu goed, of mis ik nog dingen?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:52

Wat een interessant topic! Ik wil ook graag proberen mee te doen als dat mag :)
Met 'kuiltje' achter het zadel wordt dus bedoelt dat het hoogste punt van het kruis hoger is dan de lendenen? En het bekken is dus gekanteld als dit in 1 horizontale lijn loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:06

Potverdorie zeg, we staan in de BNB! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:11

Haha top :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:13

Ik ben nog steeds benieuwd naar een foto, waarbij een paard bol is in de lendenen en je toch kan zien dat hij over de rug gaat :)