[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:26

quote="S_en_Z"]
nicky_rilana schreef:
http://www.google.nl/imgres?q=adelinde+ ... x=87&ty=83 heeft zijn koppie er ook op en oortjes naar voren. wel zijn mond een klein stukje open. bij jou paard zie ik geen mond

en dan showt ze een plaatje van een in 3 stukken lopend paard :=[/quote]

Op zich ook een knappe prestatie van de amazone, zo'n groot paard in 3 stukken rijden :D

En ik moet het Nicky_rilana nageven, ze is wel consequent in wat ze mooi en goed vindt.......maar of dit nou ook het fijnste is om te zien?[/quote]
ik vind dit niet mooi om te zien hoor, dat staat er ook niet. maar het ging om het handen, en dat doet andelinde wel hoor.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 09:34

Je quote is een beetje misgegaan en ik begrijp je bericht niet helemaal.

Mijn vorige paard was ZWAAR op de hand. Dit paard dat jij laat zien trekt niet aan de ruiter. In tegendeel, dit paard kruipt achter de ruiterhand en opent zijn mond om zo min mogelijk hinder te ondervinden van het bit. Dit paard forceert zichzelf in de kaak waardoor op de hele bovenlijn van de hals alle vorm weg is. Als een paard van achteruit gereden wordt dan wordt deze hele boog rond en zal het paard ook meer naar de ruiterhand toe lopen.

Hij zit kantje boord tegen ademhalingsproblemen aan daar. Hij krult zich zo gigantisch op en NOG loopt hij achter de loodlijn.

Anyhow. In de openingspost staat. Als je een foto van google gebruikt, dan liever een ZO MOET HET foto en geen ZO MOET HET NIET foto. Wil je een zo moet het niet foto plaatsen dient die van jouzelf te zijn.

Alleen een foto plaatsen omdat het paard zijn oortjes naar voren heeft en zijn mond een stukje open doet is geen voorbeeldfoto.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:12

Even een berichtje hier. Ik lees nog steeds mee en vind het een super boeiend topic.

Wat betreft inrijden... Ik ben het liefst op 2-jarige leeftijd al bezig met grondwerk. Gewoon simpel leren om mee te lopen, achterwaarts, aan spannende dingen wennen (verkeer, wapperende dingen, enz).
Ik vind met 3 beginnen met echt inrijden een mooie leeftijd. En dan beginnen in de zin van: wennen aan zadel en hoofdstel, wat stemcommando's erop zetten aan de longe en af en toe eens ruitergewicht erop.
Gewoon zitten, rondje stappen en er weer af. Zo 2/3x in de week, om er spelenderwijs aan te wennen.
En met 3,5 jaar pas echt wat gaan rijden. In de bak, gewoon rechtuit wat stap en draf om sterker te maken, 3x in de week 20 min.
En als hij sterk genoeg is pas de galop meepakken. Ondertussen nog steeds longeren, om ook daar sterker te maken.
En met 4 beginnen met trainen.
Maar goed, dat is mijn mening.

xSimonee schreef:
Goed, ik ga ook maar eens een poging doen.
Dit was gisteren. Ik rij hem een dik jaar nu en bijna een jaar serieus. Ik kwam toen ik begon recht van de manege af. Pony is een 6 jarige Haflinger.
De laatste keer dat ik er op had gereden was in de kerstvakantie en toen ben ik heel hard gevallen, dus ik was al blij dat ie liep. Hij was gisteren wel een beetje hangerig en druk.

Afbeelding

Leuk, weer een haffie :D
Wat vervelend dat je bent gevallen :(:)
Ik zie een pony die volgens mij graag wil lopen. Inderdaad wat hangerig en druk/loperig.
Hij gooit zich daardoor op de voorhand en hangt in je handen.
Zo te zien houd jij ook vast, dus hij kan ook hangen en steunen. Doordat je hem de steun geeft, loopt hij van het achterbeen af en gaat stuwen. Waardoor hij strak wordt in zijn lijf en ook in zijn kaak waarschijnlijk.
Herkenbaar probleem, ik heb er ook een paar jaar mee geworsteld.

De kunst is om los te laten van voren. Hij moet op zijn eigen benen lopen en niet op jouw handen.
En dat is het moeilijkste dat er is :j

Verder complimenten voor jouw houding. Je zit er keurig op!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:42

Hoi Hoi,
Dit is best een leerzaam topic.
Ik zou graag nog wat meer uitleg hebben over het goed kunnen zien van een stuwende en dragende achterhand. Want kan een paard niet dragen en stuwen tegelijk?

Hierbij een foto van mij op mijn vorige paard Vriend.
Hij liep hier in training voor de M2 en was M1 met winstpunten.
Afbeelding
Ik vond hem hier erg fijn lopen.

Mijn nieuwe paardje daarintegen is echt nog maar een puppy en nu enkele maanden onder het zadel.
Ik vind deze toch behoorlijk correct, al is hij naar mijn idee wel wat strak in zijn lijf.
Is natuurlijk nog een wat moeilijk houding voor zo'n jonkie.
Dit was op dat moment dan ook niet het uitgangspunt. Hij bood deze houding zelf aan en kwam er zelf achter dat hij het uiteindelijk nog niet trok.
Toen kwam de lengte :D
Afbeelding

Deze is ook grappig. Hij loopt hier duidelijk op de voorhand en te diep(mag nog) maar heeft wel een zeer actief achterbeen gebruik.
Afbeelding

Deze foto's zijn gemaakt toen hij ruim 2 maanden onder het zadel was.
Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder.
Binnenkort zullen ik en S_en_Z foto's en filmpjes gaan maken :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:39

MiniMouse schreef:
Hoi Hoi,
Dit is best een leerzaam topic.
Ik zou graag nog wat meer uitleg hebben over het goed kunnen zien van een stuwende en dragende achterhand. Want kan een paard niet dragen en stuwen tegelijk?

Hierbij een foto van mij op mijn vorige paard Vriend.
Hij liep hier in training voor de M2 en was M1 met winstpunten.
Afbeelding
Ik vond hem hier erg fijn lopen.

Mijn nieuwe paardje daarintegen is echt nog maar een puppy en nu enkele maanden onder het zadel.
Ik vind deze toch behoorlijk correct, al is hij naar mijn idee wel wat strak in zijn lijf.
Is natuurlijk nog een wat moeilijk houding voor zo'n jonkie.
Dit was op dat moment dan ook niet het uitgangspunt. Hij bood deze houding zelf aan en kwam er zelf achter dat hij het uiteindelijk nog niet trok.
Toen kwam de lengte :D
Afbeelding

Deze is ook grappig. Hij loopt hier duidelijk op de voorhand en te diep(mag nog) maar heeft wel een zeer actief achterbeen gebruik.
Afbeelding

Deze foto's zijn gemaakt toen hij ruim 2 maanden onder het zadel was.
Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder.
Binnenkort zullen ik en S_en_Z foto's en filmpjes gaan maken :D

De foto van Vriend is moeilijk te beoordelen qua hoofd/halshouding, maar ik heb de indruk dat ie toch wat zwaar is van voor, je zit ook erg achterover, misschien dat het daardoor zo lijkt.
Op je puppypaard is de eerste foto best een fijn beeld, zijn neus mag er nog iets meer uit, en er mag dus overall een beetje meer voorwaartse beweging zijn, wat blijer en vrijer zeg maar :)
Op de 2e foto zie ik jou duidelijk in stoelzit zitten, wat ook verklaard waarom de rug is weggedrukt, het achterbben niet lekker meekomt en hij zo op de voorhand loopt, verder is het niet zo handig om je zweep naar achteren te leggen, hierdoor kantel je je hand, en dus je hele arm, probeer de zweep altijd recht naar beneden te houden, hoe oud is je puppypaard als ik vragen mag?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:46

Ik vind dit wel een interessant stuk wbt stuw en draagkracht.

De achterbenen van een paard kunnen stuwen, dragen en veren, de voorbenen van het paard zijn voornamelijk steunpilaren.
•Stuwkracht is nodig om vooruit te komen, om snelheid te maken.
•Draagkracht is nodig om te kunnen tillen, om iets omhoog te kunnen brengen.
•Veerkracht is het vermogen om schokken op te vangen.

Afbeelding

Voorbenen paard

De voorbenen van een paard zijn steunpilaren en kunnen niet stuwen en minimaal veren (ondervoet), alleen dragen. De voorbenen vormen alleen een ondersteuning voor het lichaam en werken niet mee aan het voortbewegen daarvan. Daar zorgen de achterbenen voor.

Achterbenen paard

Met de achterbenen kan een paard stuwen, veren en dragen:

•Bij renpaarden stuwen de achterbenen het lichaam in volle galop de renbaan rond.
•Tijdens het nemen van een hindernis zie je de gewrichten van het achterbeen ’’sluiten’’ zodat een veer ontstaat, waardoor het paard zich kan afzetten voor de sprong.
Doordat de achterbenen zich kunnen buigen, kan het paard steeds meer draagkracht in zijn achterhand ontwikkelen.

Afbeelding
links draagkracht (hoge verzameling) rechts stuwkracht(stuwende op zijn heftigst) (stuwende kan ook gebeuren door hoger optillen hoofd hals, meer kniegang voorbeen en weinig buiging in het achterbeen. Paard zet deze dan veel sneller neer. Niet helemaal gelijkmatig met voorhand.)

Draag/veerkracht

Als een paard zich verzamelt, brengt hij zijn achterbenen meer onder zijn massa, met gebogen, verende en soepel gewrichten. Het bekken kantelt, zijn achterhand komt lager en het paard gaat als het ware meer “zitten”.
Hij draagt meer gewicht met de achterbenen, de voorhand wordt lichter en beweeglijker, het paard beweegt opwaarts en het hele paard wordt korter in zijn lijf en hoger door de oprichting.

Stuwkracht

De meeste paarden hebben van zichzelf uit voldoende stuwkracht in de achterhand. De achterbenen bewegen zich vanuit de loodlijn naar achteren en stuwen alleen maar, zonder te dragen.

Als men niet oppast stuwt het paard zijn volle gewicht tegen de voorhand, waardoor verstijving van de voorhand en overbelasting kan ontstaan.

Van stuwkracht naar draagkracht

Het hoofddoel van de rijkunst is het volledig ontwikkelen van de draagkracht van de achterhand door het buigzaam maken van de achterbenen. Daartoe kan het gewicht dat van nature op de voorhand is gelegd, zoveel mogelijk naar achteren worden gelegd, om zo de fragiele voorbenen zoveel mogelijk te ontlasten.

De ruiter moet de draagkracht leren bezitten om de stuwkracht te kunnen beheersen.

Van draagkracht naar stuwkracht

De Levade is een oefening in de klassieke rijkunst die staat voor de ultieme verzameling en draagkracht. Het volledige gewicht van het paard wordt door de achterhand gedragen doordat het paard in zijn achterhand zakt en zijn voorbenen van de grond houdt.

Als het paard deze opperste verzameling aan kan, kan het paard geleerd worden om de draagkracht weer om te zetten in stuwkracht, waardoor het paard naar voren of omhoog springt in de klassieke schoolsprongen zoals de Courbette of Capriool.

(maar dat is uiteraard waar wij als dressuurruiters niet naar streven := )
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-02-12 12:58, in het totaal 5 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:47

bertie schreef:
Maartenn schreef:
Volgens mij is het niveau wat betreft dressuur veel lager in België dan in Nederland?

De warmbloedfokkerij in België is meer georiënteerd op springpaarden dan op dressuurpaarden.
Dan kan ik me voorstellen dat de dressuur minder aandacht krijgt.
Ik ken Belgen die in Nederland lessen.

Helemaal waar Bertie, ik geef zelf hier en daar wat dressuurles, maar iedereen rijdt dressuur hier op zijn springens...uitzonderingen daargelaten.
ook een vreemd detail, de stoelzit is hier volledig normaal en de martingaal is bijna vergroeid met ieder paard, dressuur of springen maakt daarin geen verschil...alsof ze geboren worden met een martingaal bij wijze van spreken...
Het niveau is niet per definitie lager dan in nederland, ik vind het overall genomen in bedie landen nogal veranderd van niveau door de jaren heen, als ie netjes in de krul loopt is het goed...en dit fenomeen is zich niet bewust van landsgrenzen...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:50

Vriend was niet hangend in de hand, hij kon wel eens sterk worden, maar dat was dan aan het eind van de lijn omdat hij het niet meer trok.
Hij loopt hier netjes tegen mijn hand aan.
Ik vind ook niet dat ik te ver achter over zit, ik zit recht boven mijn paard.

De 2e foto van puppy (3jaar oud) zit ik inderdaad wat in stoelzit, maar ik vind niet dat hij zijn rug daar wegdrukt.
Dit paard drukt eigenlijk nooit zijn rug weg, ja als hij er vandoor gaat haha!
Hij was daar behoorlijk iel in zijn bouw en is vorig jaar.
Hier nog een foto van hoe zijn bouw was.
Afbeelding

Diego is heel lenig en is heel ''fijn'' in de hand, heel lenig en buigzaam.
Hij leert nu pas wat druk/aanleuning op de hand te pakken.
Te diep lopen geef ik niet om op deze leeftijd, dat mag nog en is zeker geen minpunt.

Hier nog een foto
Afbeelding
Hoop binnenkort foto's te plaatsen van hoe hij nu is.
Diego is/was een stopper en op dat moment waren we nog niet bezig met het nog voorwaartser rijden maar al blij zijn dat hij liep :D
Nu is dat al heeeeeeeeeeeeel anders :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:10

S_en_Z: Dan had ik het toch allemaal goed begrepen.
En in een uitgestrekte draf draagt een paard maar stuwt het ook om naar voren te komen?

ellentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:22

erg leerzaam topic.

ik probeer het ook even met mijn paard.
ik heb haar nu ruim een jaar en rijden lekker voor de lol. we rijden af en toe in de bak maar voornamelijk lekker buiten.
binnekort wil ik les nemen met Lola.

hier een foto van Lola en mij. ik geloof dat hij augustus vorig jaar gemaakt is.
Afbeelding

S_en_Z

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:48

Een paard dat op de achterhand (dus bergopwaarts) komt en daardoor met meer buiging in het bekken en in de spronggewrichten naar uitgestrekte draf wordt gereden zal van achteruit meer zijn benen tillen/heffen (dus dragend verruimen/draagkracht tonen) en door die kracht komt het hoofd zonder kracht van de ruiterhand automatisch meer met nek als hoogste punt waarna ruiterhand toestaat naar voren om met de voorbenen ruimte te kunnen nemen. Neus komt dan voor de loodlijn. maar uiteraard moet een paard wel stuwing hebben (hebben alle paarden anders kunnen ze niet bewegen) want hij gebruikt zijn achterbenen Altijd om naar voren te kunnen lopen.

Een paard dat te weinig draagt en teveel stuwkracht heeft valt snel op de voorhand en gaat dan achter te lang en wijd in de benen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:50

Duidelijk toch :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:07

Dacht t wel :D

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:12

nicky_rilana schreef:
http://www.google.nl/imgres?q=adelinde+ ... x=87&ty=83 heeft zijn koppie er ook op en oortjes naar voren. wel zijn mond een klein stukje open. bij jou paard zie ik geen mond

Ik kan dit topic echt niet meer bijhouden, van het weekend maar proberen om weer helemaal bij te lezen. Ik zag deze foto van Adelinde en dacht aan een foto uit een boek en wilde die even delen. Ik vind het leuk om te zien dat ze ook wel eens een buitenrit en een sprongetje maakt.
http://desmond.imageshack.us/Himg836/sc ... res=medium

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:37

Hangt er nou een stang en trens in?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:39

Zo te zien wel ja, of het is een pelham.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:44

aangezien algemeen bekend is dat teveel rijden met stang en trens vreselijk slecht is voor de lagen in de mond hoop ik het niet.. alhoewel pelham ook niet echt vriendelijk is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:45

bertie schreef:
joyce B schreef:
Deze NRPS pony, van april 2000, heb ik gereden van najaar 2003 tot najaar 2005 en gestart vanaf mei 2004 tot en met oktober 2005. 2 buitenseizoenen, 1 binnenseizoen gestart.

<knipperdeknip>

Ben benieuwd.

Wat me in al de foto's opvalt is de hoge staartdracht.
Een staart hoort in een normaal verloop de wervelkolom te volgen. Ontspannen afhangend, helemaal in lijn met ..
Een rugprobleem, misschien?

ik heb zelf nooit het gevoel gehad dat ze een rugprobleem had omdat ze heel fijn ontspannen kon lopen en je vrij goed op haar kon doorzitten. Wel dat ze echt sterker moest worden, en meer balans moest krijgen, gezien dat het achter overspringen in de galop (van goed naar overkruist) minder werd naarmate ik haar langer reed. Kan natuurlijk zijn dat er iets vastzat wat je merkte in de lengtebuiging en ze daardoor snel oversprong achter of wat ging kantelen aan de voorkant.

Ik reed de pony 3 tot 4x per week, leste gemiddeld 2x per week, soms nog een half uurtje extra om aan mijn houding te werken, en verder liep ze regelmatig meer in de kinderlessen. Ook wel op dezelfde middag/dag dat ik reed (dan reed ik gelijk voor of na de ponyles)
Ik had daarbij wel regelmatig een dubbel gevoel, zo van: wat ik er aan liefde, aandacht en training in stop, rijd een ander er misschien zo weer uit. Vandaar dat ik op een gegeven moment gestopt ben. Was ze 10 cm groter geweest, had ik haar denk ik gekocht.

Ze was wel heel erg "arabisch" en als je haar aan de longe had, of ze was aan het showen, dan lag haar staart zo ongeveer omgekeerd op haar rug en zweefde ze 30 cm boven de grond in draf en hield je je hart vast dat ze niet in de war zo raken met die benen of zichzelf aan zou tikken... Dit was dus de "normale" ontspannen staartdracht...
Onder het zadel liep ze met veel minder swung en afdruk (tenzij er iets spannends was ;) ), en op de keuring liet ze zich ook niet goed zien aan de hand.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:47

intresant stuk S_en_Z.

MiniMouse: de vos vind ik wat op de voorhand ogen, knap puppie paard! ik vind de laatste foto die je geplaats heb fijner ogen dan de twee erboven. Als je de horizon van die foto rechtzet zie je wel dat hij nog wat op de voorhand loopt maar dat het neusje er meer uit is.
Zou inderdaad leuk zijn als je foto's hebt van hoe het nu gaat :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:48

Ja moeten we maar regelen MiniMouse.. misschien Agossie lief aankijken voor haar camera.. kan ik ook weer eens oefenen :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:49

S_en_Z schreef:
aangezien algemeen bekend is dat teveel rijden met stang en trens vreselijk slecht is voor de lagen in de mond hoop ik het niet.. alhoewel pelham ook niet echt vriendelijk is.

Pelham is ook een stang en werkt ook zeker op de lagers....tja dan maar net als wij genoemd werden van de week, maar gek doen met paarden als terwijl we toch ''dressuur trutjes'' zijn :D
Dan hebben we ook geen pelham nodig buiten gnagna :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:52

Hahahaha beetje spelen met je paard moet kunnen. Ze hadden het erg naar hun zin

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:56

R_ali_R schreef:
intresant stuk S_en_Z.

MiniMouse: de vos vind ik wat op de voorhand ogen, knap puppie paard! ik vind de laatste foto die je geplaats heb fijner ogen dan de twee erboven. Als je de horizon van die foto rechtzet zie je wel dat hij nog wat op de voorhand loopt maar dat het neusje er meer uit is.
Zou inderdaad leuk zijn als je foto's hebt van hoe het nu gaat :)

De pup is nog zoekende naar aanleuning dus krijg je in één shoot zoveel verschillende houdingen.
De houding van de laatste foto is inderdaad mooi en goed maar eigenlijk nog te zwaar en te veel gevraagd om vol te houden.
Daarintegen is het ook niet goed om constant naar ''dat'' beeld te streven i.v.m de leeftijd.
Ook het achter de loodlijn lopen is een reactie vanuit slapheid en daar wil ik op deze leeftijd nog niet te veel aan sleutelen.
We hebben alle tijd en nemen die ook.
Tuurlijk streef ik ernaar en train ik zoveel mogelijk naar het neusje er uit zowel lang en laag als hoger, maar omdat hij de echte aanleuning nog moet leren zijn dat best een hoop dingen bij elkaar.
Hij moet nog zo veel groeien.
Van de zomer gaat hij lekker een tijd het land op.

Wij rijden/oefenen voornamelijk nu op (constante) aanleuning en balans.
Bedankt voor je reactie!

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:00

Dit is mijn paard tijdens een B proef

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:03

Hij loopt een beetje uit elkaar door te weinig activiteit (ziet er een beetje uit als een braaf sloom drafje)en neigt naar op de voorhand gaan (ruiter gaat daar een beetje in mee, probeer trots te zitten!!)

Trots zitten EN actiever rijden zullen al een hoop verschil maken denk ik!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 24-02-12 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt