Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:50

Ik heb een paard van ± 1.60m (stevig type, Gelder x NRPS) en een (sport)haflinger van, ik schat, tussen de 1.45m - 1.50m en ik ben ± 1.81m en ik weeg ± 70kg. Voor het plaatje vind ik het niet helemaal mooi maar beide paarden kunnen het prima aan. Ze gaan beiden ook regelmatig naar de osteo.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:11

ilayda schreef:
Jeetje al een tijdje mee gelezen en ben nou wel benieuwd.

Ik heb een haflinger van 1.50 en ik ben 83 kilo en 1.80 lang (ik weet is misschien geen mooi plaatje maar daar gaat het niet om)
Ben ik te zwaar?

Ligt een beetje aan wat je met 'm doet en hoe ie gebouwd is, en hoe oud de haf is....ik vind het zo 123 niet kunnen, maar wellicht kun je aanvulling geven en wijzigt mijn mening nog?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:36

Dimple schreef:
Ik denk dat dit topic daar prima voor is.

Ilayda, ik denk dat je inderdaad wel wat zwaar bent voor je paard. Zeker gezien je eigen lengte. Heb je een foto?

Foto heb ik eigenlijk niet want rijd er maar heel soms op, maar zal er van de week is opstappen

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:39

marjootje schreef:
@Ilayda Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe je haflinger gebouwd is, daar zit tegenwoordig nogal een verschil in.

Hij zit er een beetje tussen in

hier een foto van hemAfbeelding
By ceyda1 at 2012-01-12

als dat helpt:)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:42

freeride schreef:
ilayda schreef:

Ik heb een haflinger van 1.50 en ik ben 83 kilo en 1.80 lang (ik weet is misschien geen mooi plaatje maar daar gaat het niet om)
Ben ik te zwaar?

Ligt een beetje aan wat je met 'm doet en hoe ie gebouwd is, en hoe oud de haf is....ik vind het zo 123 niet kunnen, maar wellicht kun je aanvulling geven en wijzigt mijn mening nog?

foto van de haf hierboven :) en ik rijd hem misschien 3x in de maand een half uurtje gewoon recreatief. Maar het is wel de bedoeling om hem binnenkort zeker 2x in de week te rijden. En met afvallen ben ik begonnen alleen het gaat niet altijd even snel.
o en hij is 15

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:43

Sees schreef:
Ik heb een paard van ± 1.60m (stevig type, Gelder x NRPS) en een (sport)haflinger van, ik schat, tussen de 1.45m - 1.50m en ik ben ± 1.81m en ik weeg ± 70kg. Voor het plaatje vind ik het niet helemaal mooi maar beide paarden kunnen het prima aan. Ze gaan beiden ook regelmatig naar de osteo.

Als ik dit zo lees dan zou ik best nog wel om mijn haf kunnen rijden ben wel 13 kilo zwaarder maar mijn haf is geen sport haflinger.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:53

ilayda schreef:
ilayda schreef:

Ben ik te zwaar?

De haf op de foto met de 2 kindjes erop is volgens mij klein, te dik(extra belasting voor het dier) en heeft een slappe achterhand zo te zien, met zijn 15 jaar vind ik niet dat je erop kunt met je 83 kilo, sorry, ook niet voor recreatief....

foto van de haf hierboven :) en ik rijd hem misschien 3x in de maand een half uurtje gewoon recreatief. Maar het is wel de bedoeling om hem binnenkort zeker 2x in de week te rijden. En met afvallen ben ik begonnen alleen het gaat niet altijd even snel.
o en hij is 15[/quote]

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:59

Ben ik te zwaar?
[/quote]

Ligt een beetje aan wat je met 'm doet en hoe ie gebouwd is, en hoe oud de haf is....ik vind het zo 123 niet kunnen, maar wellicht kun je aanvulling geven en wijzigt mijn mening nog?[/quote]

De haf op de foto met de 2 kindjes erop is volgens mij klein, te dik(extra belasting voor het dier) en heeft een slappe achterhand zo te zien, met zijn 15 jaar vind ik niet dat je erop kunt met je 83 kilo, sorry, ook niet voor recreatief....

o en hij is 15[/quote][/quote]

oke bedankt voor je mening.

Hij is 1.50 dus heel klein is hij niet. En hij is daar indd dik maar het was in de zomer dat is hij inmiddels niet meer.

Maar effe een vraagje offtopic over de slappe achter hand, aan wat kan je dat zien? (heb daar geen verstand van) en wat kan je daar aan doen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:06

Sowieso hoe zwaarder je bent denk ik dat je paard ook meer massa (spieren) moet hebben om te kunnen dragen. uiteraard zou ieder paard fysiek correct getraind moeten worden

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:18

Een sterke achterhand krijg je door je paardje recht te richten, tempo aan te leren en vervolgens te zorgen dat je ook ophouding kan vragen door dat die voorruit is en de oefeningen die daar ook mee samengaan.
Hij moet stuwen op zijn achterhand waardoor zijn kader klopt.
Best wel ingewikkeld en onmogelijk om zo even allemaal uit te leggen.

Probleem is dat meeste paarden op hun voorhand gaan lopen en volledig uit het kader gaan getrokken worden als men er niets mee doet. Bij intensievere of regelmatige trainingen gaat dit een grote kans geven op "kreupelheid" zoals men dat zo mooit noemt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:46

matharitje schreef:
Een sterke achterhand krijg je door je paardje recht te richten, tempo aan te leren en vervolgens te zorgen dat je ook ophouding kan vragen door dat die voorruit is en de oefeningen die daar ook mee samengaan.

Probleem is dat meeste paarden op hun voorhand gaan lopen en volledig uit het kader gaan getrokken worden als men er niets mee doet. Bij intensievere of regelmatige trainingen gaat dit een grote kans geven op "kreupelheid" zoals men dat zo mooit noemt.

AARGGGH, hij moet nooit stuwen, hij moet dragen, over de rug neus voor de LL en over de rug lopend, zo wordt een paard sterker in de achterhand.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:47

ilayda schreef:

Ben ik te zwaar?

Ligt een beetje aan wat je met 'm doet en hoe ie gebouwd is, en hoe oud de haf is....ik vind het zo 123 niet kunnen, maar wellicht kun je aanvulling geven en wijzigt mijn mening nog?[/quote]

o en hij is 15[/quote][/quote]

oke bedankt voor je mening.

Hij is 1.50 dus heel klein is hij niet. En hij is daar indd dik maar het was in de zomer dat is hij inmiddels niet meer.

Maar effe een vraagje offtopic over de slappe achter hand, aan wat kan je dat zien? (heb daar geen verstand van) en wat kan je daar aan doen?[/quote]

Ik zie dat de achterhand heel plat is en hoekig van vorm, gebrek aan bespiering op de juiste plaatsen.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:51

freeride schreef:
matharitje schreef:

AARGGGH, hij moet nooit stuwen, hij moet dragen, over de rug neus voor de LL en over de rug lopend, zo wordt een paard sterker in de achterhand.

Ja verkeerde woordkeuze, bedoel gewoon dat de actie mee mooi van achteren moet komen en niet er achteraan moet hobbelen.
Excuus hoor AAARGGHHH

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:45

freeride schreef:
matharitje schreef:

Ja verkeerde woordkeuze, bedoel gewoon dat de actie mee mooi van achteren moet komen en niet er achteraan moet hobbelen.
Excuus hoor AAARGGHHH[/quote]

hihihi :o

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:52

Ik ben rond de 1.60, mijn paard ook.
Sietske is een stevig gebouwde, sterke Fries en ik ben rond de 80 kilo.
Wie houdt mij tegen om op haar te gaan zitten als ik goed mee kan komen?

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:53

xStrawberry schreef:

Mn paard is 14 wordt in juli 15 btw

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:37

xStrawberry schreef:
xStrawberry schreef:
:)

Ik zal je niet tegen houden

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:29

xStrawberry schreef:
xStrawberry schreef:

het kan het wel, maar dan moet er wel voldaan worden aan deze 2 voorwaarden:
Is je paard kerngezond?Geen rugproblemen, soepel, goed getraind, niet te zwaar van gewicht.
Kun jij goed genoeg rijden, altijd mooi mee in de beweging, geen gehobsebobs in de draf bijvoorbeeld, blijf je geplakt zitten in galop?
heb je een goede balans?

En dan nog, voor ongeveer 80 kilo ben je vrij klein, dan wordt het denk ik toch een beetje los oncontroleerbaar gewicht voor op een paardenrug.
(stukje eerder in het topic als eens besproken, mocht je meer willen weten, geldt ook voor vrouwen met een zware grote boezem hoor).
En dan de moeilijke vraag, vindt jij oprecht dat het prima kan, of wil je graag een beetje afvallen, zodat je jezelf en je paard iig nog minder in de weg zult zitten?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:32

ilayda schreef:
xStrawberry schreef:

Ik zal je niet tegen houden[/quote]

Zou ook vreemd zijn he, Ilayda, je weegt zelf nog ietsje meer en rijdt op een kleiner paardje...wat vindt jijzelf overigens als je heel eerlijk kijkt naar jezelf en je paardje als combi, en naar Strawberry en haar paardje?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:45

Hm.. het topic wordt zo wel een beetje een 'ben ik te groot/zwaar voor mijn paard' topic..
(á la [YRT] [Centraal] Ben ik te groot/te zwaar voor mijn pony deel 18!)
Als er blijkbaar intresse is in ook zo'n topic voor volwassenen (niet-Young-Riders) is het misschien geen gek idee om er ook een te openen voor volwassenen?
(Dat mensen bijvoorbeeld een standfoto posten van hun paard, een foto van zichzelf op het paard en dan nog lengte+gewicht, stokmaat paard, leeftijd paard?)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:06

freeride schreef:
Mn paard is 14 wordt in juli 15 btw[/quote]

Ik zal je niet tegen houden[/quote]

Zou ook vreemd zijn he, Ilayda, je weegt zelf nog ietsje meer en rijdt op een kleiner paardje...wat vindt jijzelf overigens als je heel eerlijk kijkt naar jezelf en je paardje als combi, en naar Strawberry en haar paardje?[/quote]

Het was ook sarcastisch bedoeld:)

Oke ik zal effe heel eerlijk zijn:)
Mijn pony en ik zijn geen mooie combinatie voor het zicht dit omdat ik 1.80 ben maar dat heeft niks te maken met mijn gewicht het is gewoon geen mooi plaatje vanwege mijn lengte.
Ik denk niet dat ik mijn pony in de weg zit, ik hobbel niet enz enz. ik ben 83 kilo maar voor mijn lengte zie ik er niet heeeeeeeeel dik uit. Dit is geen excuus natuurlijk ik weet dat er zeker een aantal kilo's vanaf moeten.
Ik denk dat het bij Strawberry makkelijk kan het is een Fries geen klein paardje. Alleen ik denk dat het voor haar zelf moeilijker is omdat ze vrij klein is kwa bewegingen enzo zou het in de weg kunnen zitten maar dat kan ik niet aangeven natuurlijk want ik ben 1.80 en mijn gewicht belemmert mij NOG niet.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:06

Tessa_1 schreef:
Hm.. het topic wordt zo wel een beetje een 'ben ik te groot/zwaar voor mijn paard' topic..
(á la [YRT] [Centraal] Ben ik te groot/te zwaar voor mijn pony deel 18!)
Als er blijkbaar intresse is in ook zo'n topic voor volwassenen (niet-Young-Riders) is het misschien geen gek idee om er ook een te openen voor volwassenen?
(Dat mensen bijvoorbeeld een standfoto posten van hun paard, een foto van zichzelf op het paard en dan nog lengte+gewicht, stokmaat paard, leeftijd paard?)

Ja is misschien wel een goed idee :)

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:28

Ik heb vrij grote borsten en stevige bovenbenen, maar die zitten mij totaal NIET in de weg met rijden. Fijn dat jullie ook denken dat het kan. Zit er soms wel eens over in.. :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:35

Ik denk daar wel iets anders over, niet eens zozeer je gewicht an sich, wel de verdeling van gewicht en lengte

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:34

xStrawberry schreef:
Ik heb vrij grote borsten en stevige bovenbenen, maar die zitten mij totaal NIET in de weg met rijden. Fijn dat jullie ook denken dat het kan. Zit er soms wel eens over in.. :o

Dat begrijp ik dat je er weleens over in zit, en ik heb idd gezegd dat het in principe kan, maar dat er bepaalde vorowaarden aan verbonden zijn:

Niet om je aan te vallen, maar is jouw paardje niet heel erg scheef?, ik begreep uit een ander topic dat de osteopaat zou komen?
En welk niveau rijdt je zelf, dat is ook van belang, omdat de ene ruiter de andere niet is qua goed stilzitten op de juiste plaats v/d rug etc.
Volg je les?