is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:22

Agossie schreef:
Het is zo jammer dat zoveel mensen hem verkeerd gebruiken, het kan een prachtig hulpmiddel zijn in de juiste handen.

Dat is bij de meeste hulpmiddelen trouwens zo.

Je moet ook altijd kijken naar zowel paard als ruiter. Bij mij krijgen ruiters die niet stabiel zijn geen slof in hun handen gedrukt, tevens paarden die te vaak hun onderhals gebruiken (zoals die van mij) daar gebruik ik ook liever geen slof.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:22

The_Stig schreef:
Agossie schreef:
Stig, ik vraag me dan af, als je paard zo los is en zo gemakkelijk te rijden zonder slof, waarom heb je hem er dan op zitten?
Om die lossigheid heb ik er bij mijn vorige paard heel af en toe een slof opgezet. Ze kon zich enorm vast zetten en inderdaad, ik kreeg steeds meer spierballen en eelt tussen mijn vingers... 8)7 Alleen was het bij haar jammer dat ze met slof gewoon "een houding" aan nam, en niet lossig werd door voorwaarts te lopen. Bij mij zat het gevaar dat ik hem gemakkelijk (veel) te strak pakte. Mijn huidige paard kan ik lossig rijden door haar voorwaarts te rijden en mijn houding te corrigeren. (Ik vind het heel moeilijk, maar het gaat steeds beter!)

Ze wil zich nogal eens heel heet maken en heeft angst voor andere paarden, ze kan bij het passeren gigantisch ontploffen. Stukje zelfbescherming voor mij dus. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je soms moeilijke stukjes in de training opzoekt, ik wil daarbij niet dat ze zich op gaat drukken. De slof geeft dan wat meer controle, soms staat hij er dan iets meer aan, maar dat is dan voor kort. Ik hoef zo in iedergeval geen gevecht aan te gaan. Om te controleren of ze echt los is rij ik ook wel eens zonder slof hoor, uiteindelijk moet het toch ook zonder kunnen. Ook doe ik veel halsstrekken tijdens de training om te controleren of ze de hand nog naar beneden wil volgen en uit wil schuiven en niet te rond in de hals blijft lopen. Ik vind de slof een handig hulpmiddel wanneer je hem juist gebruikt.

heel herkenbaar...
ook dat opdrukken... zo opgekropt gaan lopen met de hals, rug wegdrukken en maar scheuren... :oo

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:37

pfff....zoveel mensen en zoveel wensen. Ontspanning hier, ontspanning daar, ruggebruik, achterhandgebruik. Heb nog veel te leren als ik af zou moeten gaan op alle wijsheden hier.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Uquido84 op 03-01-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:41

euhm... snap deze inbreng niet helemaal denk ik :)

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:46

M_D_H schreef:
euhm... snap deze inbreng niet helemaal denk ik :)

Is ook niet gebaseerd op uwer creatieve posts. Afgaande op hetgeen ik gelezen heb sinds pagina 15.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:50

Uquido, die foto is niet zozeer een voorbeeld van slofgebruik, deze hangt los, maar ik vind dit echt geen fijn beeld... Het lijkt of de stang veel te strak is aangenomen. Is dit een still van bewegende beelden?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:51

mijn creatieve posts... leg eens uit :)

hmm, geen fijne foto in ieder geval...
de ruiter rijd het paard in ieder geval in de rolkur houding...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:55

Getver! Stang en trens en dan ook nog een slof? Nee dat vind ik echt niet kunnen!!!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:00

@Uquido, je bent nooit uitgeleerd toch?
Ik denk dat de meeste hier met een uitgesproken mening, hun manier van rijden niet echt gaan veranderen, maar je kunt natuurlijk wel altijd open staan voor andere manieren en meningen. Soms kun je hier iets goeds kleins uit pikken, waardoor je eigen systeem nog beter word.
Daarbij word door te discusseren je manier van het rijden te verwoorden beter, wat weer handig is voor instructeurs. Al vind ik dat de manier van verwoorden door sommige wel wat genuanceerder kan...

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:00

Agossie schreef:
Uquido, die foto is niet zozeer een voorbeeld van slofgebruik, deze hangt los, maar ik vind dit echt geen fijn beeld... Het lijkt of de stang veel te strak is aangenomen. Is dit een still van bewegende beelden?

Yep, is momentopname van een docu die ooit gemaakt is en uitgezonden op ned3.
De stang is idd goed aangenomen te zien aan de open mond van het paard.

Overigens zijn er meerdere foto's te vinden van fout slofteugelgebruik, ook op topstallen. Echter zijn dat ook momentopnames.

Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:02

ben het met schoentje eens, je leert altijd nog, zelfs tijdens discussie waarin je begon met een uitgesproken mening kun je na de discussie wel voorledig omgeslagen zijn :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:02

Uquido84 schreef:
Agossie schreef:

Yep, is momentopname van een docu die ooit gemaakt is en uitgezonden op ned3.
De stang is idd goed aangenomen te zien aan de open mond van het paard.

Overigens zijn er meerdere foto's te vinden van fout slofteugelgebruik, ook op topstallen. Echter zijn dat ook momentopnames.

Afbeelding

niet dat deze foto een beter beeld zit met een ruiter die zover naar achter leunt met de slof in de handen... :?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:04

Inderdaad Tendance, drie dwangmiddelen er aan, het zal vast goed zijn voor de gemoedsrust van de ruiter 8)7

Een slof doet maar één ding, het is een hefboom die zorgt dat je met dezelfde armkracht véél meer druk op het bit en eventueel achter de oren kan zetten. Punt.. meer is er niet. Kan je dus:
-hoofd in een bepaalde houding mee dwingen
-een paard in 3 minuten leren hoe hij moet doen alsof hij nagefelijk is
-remmen op de mond
-straffen op de mond bij ongewenste acties
-je paard laten ervaren dat het zeer zal doen als hij zich verzet, en dat hij zich maar beter kan schikken naar jouw wensen

Dat is het zo'n beetje..
Dus dat zo veel mensen dat niet zien als een hulpmiddel om een paard écht mee te scholen is niet zo vreemd.
En dat ze dat op 'topstallen' wel doen heeft te maken met tijdsgebrek, het gaat daar nl. alleen over verkoop, dus het moet een beetje vooruitgaan met die beesten.

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:05

Tendance schreef:
Getver! Stang en trens en dan ook nog een slof? Nee dat vind ik echt niet kunnen!!!!

Buitenom het feit wat ik daar van denk, vraag ik me ten zeerste af wat het doel van die ruiter is om deze optoming te gebruiken. Sta overal voor open, en probeer het te snappen.
Al strookt het niet met de manier waarop ikzelf train. En dus ook niet zal gaan doen. Maar dat neemt niet weg dat ik me rot lach om de posts die men plaatst op een dergelijk medium, en dus oko geroepen voel te reageren.

Uquido84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:06

Citaat:
niet dat deze foto een beter beeld zit met een ruiter die zover naar achter leunt met de slof in de handen... :?

Daarom staat er fout slofteugelgebruik.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:07

oh correctie, daar had ik even over heen gelezen sorry :o

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:08

volledig omslaan heb ik niet zo. Als ik aan een discussie begin sta ik voor 100% achter mijn standpunt, anders begin ik er niet aan.
Na deze discussie zal ik echt niet anti-slofteugel worden, maar ik word wel een beetje bewuster van m'n slofteugelgebruik, doordat ik er nu eens op let hoe ik hem eigenlijk gebruik. Omdat je door de tijd heen bepaalde dingen in het rijden automatisch doet op gevoel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:08

Uquido84 schreef:
Buitenom het feit wat ik daar van denk, vraag ik me ten zeerste af wat het doel van die ruiter is om deze optoming te gebruiken. Sta overal voor open, en probeer het te snappen.

Rem vanvoor en dan flink prikken. Zo kan je dat paard héél snel leren dat hij zich nep-nagefelijk en in een valse verzameling met de voorbenen zwaaiend door de piste moet bewegen, want daar krijg je vreemd genoeg veel punten voor in een dressuurring tegenwoordig (en dat verkoopt dus ook goed).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:09

schoentje schreef:
volledig omslaan heb ik niet zo. Als ik aan een discussie begin sta ik voor 100% achter mijn standpunt, anders begin ik er niet aan.
Na deze discussie zal ik echt niet anti-slofteugel worden, maar ik word wel een beetje bewuster van m'n slofteugelgebruik, doordat ik er nu eens op let hoe ik hem eigenlijk gebruik. Omdat je door de tijd heen bepaalde dingen in het rijden automatisch doet op gevoel.

ja dat is ook zo :)
ik denk ook niet dat ik nu volledig zal omslaan.
maar je wordt je er inderdaad wel bewuster van en gaat net iets meer nadenken er over :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:14

En dat is natuurlijk een mooi doel van de discussie. Ik was anti-slof, zoals Bandida hierboven, maar ik zie ook wel mensen die hem juist gebruiken, zoals bijvoorbeeld de foto's van MyWishMax aantonen. Zij rijden het paard niet op de slof, maar hebben het puur als beveiliging en de slof hangt los. En dan bedoel ik niet zoals in de foto die Uquido heeft geplaatst. Beide foto's vind ik het topvoorbeeld van zeer fout slofgebruik en bijzonder schadelijk voor het paard, lijkt mij. Het doet mij pijn aan de ogen, net als die strakgetrokken stang...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:15

Ik gebruik ook stang en trens hoor, maar zou dit nooit in combinatie met een slof doen! Nooit!!!
Overigens zegt die open mond niet alles hoor! Mijn merrie heeft met een bit in altijd de mond iets open. Zelfs aan de lange teugel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:27

Agossie schreef:
maar ik zie ook wel mensen die hem juist gebruiken, zoals bijvoorbeeld de foto's van MyWishMax aantonen. Zij rijden het paard niet op de slof, maar hebben het puur als beveiliging en de slof hangt los.

Juist gebruik is dus ter zelfverdediging van de ruiter?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:29

Tendance schreef:
Mijn merrie heeft met een bit in altijd de mond iets open. Zelfs aan de lange teugel.

En stel jij je daar geen vragen bij als je dat ziet? Dan raakt het bit waarschijnlijk altijd haar lagen als ze haar mond zou sluiten..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:32

Tendance schreef:
Ik gebruik ook stang en trens hoor, maar zou dit nooit in combinatie met een slof doen! Nooit!!!
Overigens zegt die open mond niet alles hoor! Mijn merrie heeft met een bit in altijd de mond iets open. Zelfs aan de lange teugel.

Nou dat lijkt me toch echt niet helemaal goed!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:34

Nee, want dat doet ze ook met een bitloos hoofdstel ook. Met longeren en met rijden. Ze doet het als ze aan het werk gaat gewoon.
Geloof me, het is al jaren terug onderzocht!
Het zit hem puur in inspanning.
Zelf doe ik bijvoorbeeld als ik me inapan mijn tong uit mijn mond.