[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:06

Het klopt inderdaad dat mijn paard een groot voorbeen & klein achterbeen heeft.
Hij is half tuiger en heeft dus heel erg knie-actie.

Hier een foto van middendraf (is niet zijn sterkste punt):

Afbeelding

En mijn houding is inderdaad erg slecht, daar ben ik mij van bewust.
Daar ben ik zo ondertussen al 8 jaar op aan het oefenen, en het gaat met hele kleine stapjes vooruit.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:08

lailapri schreef:
hihi foto 1, pas op dat je hoofd er niet af valt :P
Ik vind dat je op de goede weg bent, als je nog wat verfijnt in de houding zou het plaatje nog mooier worden. Waar het paard er iets achter kruipt vind ik hem er zoekend uit zien en zou ik me om die momenten als ze kort zijn niet zo druk maken, gewoon lekker van achter naar voor rijden en zorgen dat je hoofd op je romp blijft (verlies hem niet :+ ) dan denk ik dat het wel goed komt.

wie verliest zijn hoofd nou?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:08

@ Fryskhynders: Snap ik :j Sommige jury's kijken kritisch naar dit soort dingen, anderen willen gewoon de oefeningen op de letter en stellen geen hoge eisen aan de uitvoering ervan.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik regelmatig rijfoto's laten maken & kritisch kijken naar wat jij doet en hoe je paard daarop reageert :j Graag gedaan, hoop dat je er iets aan hebt!

@xLoki: Op die foto zie je het probleempunt veel duidelijker :j Dit doet hij ook in de arbeidsdraf, maar in kleinere mate!
Moet zeggen dat ik je houding helemaal niet zo beroerd vind hoor. Je houdt je hand netjes voor, het enige wat ik zie is dat je je handen gelijk moet gebruiken & iets meer mag gaan zitten :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:26

Babeth schreef:
Afbeelding
Ontspannen buitenritje.

Afbeelding
Verzamelen.

Afbeelding

wat vinden jullie hiervan?

Ik heb erg benieuwd wat jullie hiervan vinden?
Ik vind haar zelf hier op de foto's heel fijn lopen.

Mioux

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:55

je kan op je eerste foto duidelijk zien dat ze heerlijk ontspannen loopt ! de tweede vind ik ook netjes al lijkt t bij de 3e alsof ze zich meer gespannen gedraagd ?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:58

Ik vind haar super mooi lopen :)
Heel mooi de achterhand eronder en het echte zitten al op de 3e foto, de voorkant lijkt mooi opwaarts te gaan. De volgende stap miss om de hals ook meer op te richten? :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:00

@fryskhynders ik vind jouw paard op deze foto's niet mooi in aanleuning lopen, eerder zwaar op de hand, of beter gezegd met zware hand gereden, paard schuimt nogal hard, doordat de "krul" er teveel inzit, de neus mag iets voor, of op de loodlijn, op deze foto's zit de neus erachter, de mond is ook op iedere foto geopend, al belet je sperriem je paard hierin, rijdt een tijdje zonder sperriem en houdt de VRIJWILLIG gesloten mond als uitgangspunt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:02

@Babeth: de eerste foto is idd lekker ontspannen:)
De 2 foto's erna, en vooral de laatste geven voor mij bij dit paardje het perfecte beeld, zachte binnenhand van de ruiter waarvoor als beloning het binnenachterbeen mooi ondertreed, en de neus op de loodlijn blijft, goed bezig!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:03

Zouden jullie ook nog naar mijn foto's willen kijken van de vorige pagina :o :o ? Bij voorbaat dank!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:04

@xloki: De neus van je paard mag er nog iets meer uit, de binnenhand zacht proberen te houden, verder best een goed beeld al, en jouw houding is niet zo heel slecht hoor, beter teveel mee in de beweging, dan achteroverhangend:)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:07

@Fargo: op de tweede foto vind ik de hals teveel opgekropt, opgekrult. neus er meer uitrijden, binnenhand niet laag vastzetten, maar evenhoog als de buitenhand houden en iets naar voren brengen, ruimte geven dus.
op de eerste foto vind ik het beeld te rond, MAAR, wel fijn om te zien dat je met je binnenbeen zo goed ruimte geeft waardoor je hem met je buitenbeen en hand mooi kunt laten indraaien,waardoor het een heel eerlijk beeld geeft.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:10

@Marcella: ik zie liever die losgegooide binnenteugel dan de foto in de link, met die losse binnenteugel is er plaats voor je paard om zijn binnen achterbeen onder te brengen, op de foto in de link is dat minder goed mogelijk, dus geen fout hoor.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:23

Mioux schreef:
je kan op je eerste foto duidelijk zien dat ze heerlijk ontspannen loopt ! de tweede vind ik ook netjes al lijkt t bij de 3e alsof ze zich meer gespannen gedraagd ?

Dat zou goed kunnen hoor. Ik was aan het oefenen met verzamelen en eruit rijden. Dan wil ze soms een beetje gespannen worden.
Zeker als ik haar even extra doorzet om haar achterhand goed onder te treden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:23

freeride schreef:
@Babeth: de eerste foto is idd lekker ontspannen:)
De 2 foto's erna, en vooral de laatste geven voor mij bij dit paardje het perfecte beeld, zachte binnenhand van de ruiter waarvoor als beloning het binnenachterbeen mooi ondertreed, en de neus op de loodlijn blijft, goed bezig!

Dank je wel!! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:48

freeride schreef:
@Fargo: op de tweede foto vind ik de hals teveel opgekropt, opgekrult. neus er meer uitrijden, binnenhand niet laag vastzetten, maar evenhoog als de buitenhand houden en iets naar voren brengen, ruimte geven dus.
op de eerste foto vind ik het beeld te rond, MAAR, wel fijn om te zien dat je met je binnenbeen zo goed ruimte geeft waardoor je hem met je buitenbeen en hand mooi kunt laten indraaien,waardoor het een heel eerlijk beeld geeft.

Dank je wel. Ik probeer in ieder geval altijd eerlijk te zijn als ruiter, verder is het zelf ook een heel eerlijk paard. Handen op dezelfde hoogte, daar heb je een goeie te pakken. Bij vlagen doe ik dat prima en soms ineens weer slechter, zal er weer op gaan letten want als ik het wel doe dan zakt ie (nog) beter en makkelijker naar mijn hand :o . Dusss, vanavond weer eens extra op letten! Zo rond heb ik hem eerlijk gezegd normaliter ook niet trouwens dat klopt, maar heb de foto er toch maar bij gedaan.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:29

VisibreTeam schreef:
Ik vind haar super mooi lopen :)
Heel mooi de achterhand eronder en het echte zitten al op de 3e foto, de voorkant lijkt mooi opwaarts te gaan. De volgende stap miss om de hals ook meer op te richten? :D

Ik probeer haar juist nog iets meer in de lengte en lager te krijgen. Ze heeft de neiging zich op te kroppen, zeker als het een moeilijke oefening betreft. Ik pak haar alleen iets hoger op aan het eind van de training. Althans, voorheen. Nu is ze al half met pensioen en we rijden weinig dressuur nog. Ze loopt al een jaar of 3 niet volledig zuiver meer. (Gelukkig wel pijnloos.)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 17:20

Mooi dat mijn topic is gaan lopen. Ik zal zelf ook proberen op sommige foto's wat in te gaan.

@Suzanne_J
Paard rent onder je vandaan en is te gespannen. Ruiter reageert hier verkeerd op door te gaan hangen. Probeer wat rechter te blijven zitten en ga veel schakelen en daarbij maar heel kleine stukjes naar voren rijden. Dan zal de aanleuning ook beter worden, want het paard mag wel wat meer ontspannen met name in de kaak en dus gaan nageven.

@Bizzybijtje
Pony loopt prima gezien zijn bouw en de leeftijd van het kind.

@Lynn_x
Op de eerste foto vind ik dat de achterhand mooi ondertreed alleen de ruiter heeft teveel binnenhand en zit scheef. Door deze fout van de ruiter loopt het paard iets gespannen, achter de loodlijn en is de nek niet meer het hoogste punt. Probeer je binnenbeen niet te ver naar achteren te plaatsen.

Op foto 2 heeft de ruiter door een platte handhouding geen mooie verbinding. Paard lijkt hierdoor ook wat vast te houden en loopt minder mooi van achteren door als op foto 1.

@boedjang
Op foto 1 kijkt het paard naar binnen maar dit heeft verder weinig met stelling en/of buiging te maken.
Op foto 2 lijkt het paard erg door jouw binnenbeen heen te vallen, daarnaast let op je handhouding wat je zelf al aangaf.

@Lisanne_
Pony loopt lekker ontspannen op de foto's.

@Myour
Op foto 1 zakt de ruiter wat in elkaar en mis je verbinding.
Op foto 2 lijkt het paard al wat actiever en de verbinding constanter.
Op foto 3 is de hals wel rond maar zou hij juist bij de nek het hoogste punt moeten hebben, dit zal verbeteren als het paard wat meer door zou springen. Het uitdraven op foto 4 ziet er ontspannen uit.

@Giolli
Op foto 1 loopt het paard heel braaf maar je teugels hangen wat los. Hierin zou jij meer contact moeten zoeken en moeten gaan schakelen om het paard wat actiever te laten lopen.
Op foto 2 is de hals in plaats van de nek het hoogste punt en kruipt het paard achter de loodlijn. Hij lijkt ook wat door je binnenbeen te vallen.

@Milou
Het filmpje ziet er een beetje "saai" uit. Je paard loopt braaf met zijn hoofd naar beneden maar er gebeurt weinig. Als hij lekker ontspant moet je met hem aan het werk gaan. Hand wat mooier voor je houden voltes gaan rijden, schakelen, overgangen etc. Ik weet welk moment van de training dit was?

@_Linn_
Ik vind het er netjes en ontspannen uitzien. Vooral voor een manegepaard. In de training zal ik veel gaan schakelen om hem beter aan je been te krijgen.

@inepeet
Paard loopt er maar wat bij alsof je aan het uitstappen bent. Heb je andere foto's van de training?

@Romana01
Als je kijkt waar je vandaan komt is dit al een hele verbetering. Maar ga hiervan uit het paard nog meer proberen om gewicht over te nemen op de achterhand. Hij loopt nu van voren makkelijker, nu moet je hierin veel overgangen maken en schakelen in het tempo.

@nicky_rilana
Foto 1 ziet er niet verkeerd uit maar het lijkt wel of het paard nog wat spanning heeft en zijn rug niet helemaal ontspant.
Foto 2 ziet er al beter uit het paard lijkt wat meer van achter aan het werk te zijn.
Foto 3 vind ik een netjes beeld

Ik ga binnenkort weer verder met commentaar geven. Ben je het niet met mij eens zeg het gerust.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:46

Laat ik hier ook maar eens binnen vallen, en kijken wat jullie aan 'ons' kunnen opmerken.
Niveau is B en dit was deze zomer. Inmiddels rijden we richting L1 niveau.(geen wedstrijden).

Afbeelding

Goed; goed over de benen, actief voorbeen.
Fout; net mijn spoor erin, houding niet netjes.

Afbeelding

Goed; volgt de hand mooi, zo te zien weer fijn over de benen. Rustig beeld vind ik zelf.
Fout; mijn houding+handhouding alweer. Net teveel binnenhand.

Afbeelding

Goed; goed achterbeen voor ons doen. Oplettend koppie.
Fout; teveel hand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:46

Philips BDP7600: Leuk paard 8-)
Je houding is een groot probleem. Je zit naar voren, waardoor het paard meer op de voorhand gaat lopen.
Op foto 2 zie je dat je handen niet op dezelfde hoogte zijn, dat zou wel moeten. Op foto 3 zou je je binnenhand van de hals moeten brengen.
Pas op dat je het paard niet scheef trekt en ga dus jezelf trainen ipv het paard ;)
Ik hoop dat je er wat aan heb :Y)

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:31

verography schreef:
Overigens een vraag. Schuimen staat gelijk en verzet las ik niet. Nu ben ik bezig met een 22 jarige haflinger die voornamelijk karrewerk en recreatie heeft gelopen. Ik wil haar dressuurmatiger oppakken zodat ze nog lekker lang mee kan en wel buigzamer in het lijf is. Nu heb ik soms ook dat het paard (zeker als ze in verzet gaat omdat sommige oefeningen moeilijker zijn of nadat ze heeft willen uitbreken) schuimt maar niet altijd als ze in verzet is geweest. Ook vaak als ik haar gecorrigeerd heb bij iets wat ze moeilijk vind en ze het uiteindelijk goed uitvoert. Is schuimen echt altijd verzet, of doen paarden het ook als ze iets heel moeilijk vinden?

http://www.bitloos.nl/downloads/publica ... huimen.pdf

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:05

@ yamcha waarom reageer jij hier niet meer.
Er lopen nu verschillende stromingen door topic.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:10

Lara_Silver schreef:
Helaas ben ik niet veel op bokt en heb ik dit topic net gevonden dus zelf nog geen tips kunnen geven.

Mijn eigen uitleg bij de foto van zo een 4 maanden terug, druk bezig met verder rechtrichten, activeren, en neus eruit. Op de foto begin ik net met een lichte verruiming op de diagonaal, net op het moment dat ik beide teugels op gelijk contact heb en vlak voordat de nieuwe buitenteugel het weer gaat overnemen. Mijn handen plaats ik bewust een stukje naar voren om te voorkomen dat hij in de verruiming achter de teugel kruipt.

Positief aan de foto vind ik zelf het feit dat hij er met zijn neusje uit is en de nek het hoogste punt is, hij ontspant en zijn achterbeen eronder brengt. (want dat was nog wel eens anders)

Negatief: Mijn hakken die ik destijds enorm op trok ook al is de pony op zit gereden. Er is een lichte taktfout. Er zou meer impuls moeten zijn, die zou er waarschijnlijk ook zijn als ik mij ellebogen netjes tegen het lichaam had. Maar de pony kroop destijds maar al te graag achter de teugel dus was er echt constant mee bezig zijn neus eruit te rijden.

Afbeelding

edit: Mijn niveau kan ik overigens niet aangeven, rijd geen wedstrijden met hem.

Ben na 7 pagina's toch wel benieuwd naar de mening van meerdere bokkers. :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:01

@Lara_Silver, ik vindt de hoofdhalshouding van jouw pony op de fot qua hoogte-instelling prima, echter mag de hals nog iets losser naar voren, nu krijg je een opgekropt effect, maar dat heb je erg snel bij Welsh types,door de zware hals-kaak verbinding.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:05

@Daisydarling: Op de eerste foto zie ik een net beeld, de neus mag er iets meer uit bij die lage instelling.
De 2e foto is moeilijk te beoordelen, de derde foto vind ik teveel gebogen vanuit de hals, en niet vanuit de schoft, dus daar mag de beus er iets meer uit en de hals wat vrijer, het achterbeen treedt nu wel mooi onder, maar met iets meer vrijheid en hogere instelling zal ie beter kunnen gaan zitten in de galop;
Wel een knapperd!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:08

Pion schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8BUVVYAU.jpg

Even een linkje ivm dat ik de foto al eerder geplaatst heb.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er mensen zijn die vanaf de foto het 'probleem' kunnen zien wat ik tijdens het nemen van deze foto met de galop had.
Zonder stiekem terug te spieken in het topic. :)

Ik zie een paard met een geblokkeerd kaakgewricht dat wel wil ondertreden in galop, maar de ruimte niet krijgt doordat de beiden handen te streng zijn, en vooral de binnenhand iets naar voren geplaatst zou moeten worden. Paard is zwaar op de hand, of moet ik zeggen, paard heeft geleerd dat ie op dehand moet hangen in een buiging vanuit de hals?