Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hermelientje schreef:Even ter aanvulling en om in autoterminologie te blijven in het geval van jouw dochter Cherie gebruikte ze dus eigenlijk niet haar hand als gas en rem, ze gebruikte hem als handrem die ze er af en toe afhaalde. En eigenlijk heel triest dat dit zo vaak het geval is en dat heel veel
instructeurs/juryleden dit ook nog aanmoedigen ook.
murphy102 schreef:Er worden hier een heleboel zaken door elkaar gehaald.
Laten we allereerst proberen niet meer over gas, rem en schakelen (overgangen en tepiwisselingen) te praten.
We praten over een levend wezen en níet over een stuk mechanisch metaal...!
* Een paard dat voor los wordt gelaten -en dan bedoel ik los in de zin van in de steek laten, dus letterlijk los- zal gaan rennen of juist stil vallen, afhankelijk van zijn temperament of hoe sensibel hij is en afhankelijk van de evt. inmiddels opgebouwde impuls.
Gaat een paard harder, dan doet hij dat omdat zijn gewicht "onbegeleid" op de voorhand stort, waardoor hij zijn "evenwicht verliest".
Vergelijk het met een mens dat voorover loopt en struikelt. Hij zal harder gaan lopen om niet te vallen.
Een paard heeft gelukkig 4 benen en zal niet zo gauw vallen, maar zal harder gaan om zijn "evenwicht te herstellen".
* We kunnen wel eens letterlijk loslaten, dus letterlijk een bocht in de teugel laten vallen, maar dan doen we dat als een test bij een paard wat al behoorlijk verzameld is om te testen of het paard op zijn eigen benen gaat. Dit heet: geven.
Bijv. in galop 3 of 4 galopsprongen op X bijv.
Gaat het paard versnellen dan hebben we hem niet goed voor elkaar wat verzameling betreft.
Blijft het paard daarentegen in dezelfde takt en aanleuning doorgaan verzameld, dan zijn we goed bezig.
* Toestaan doe je als je bijv. naar een utgestrekte gang wil: je staat het lichaam, het frame toe om zich te kunnen verlengen, zoals gevraagd wordt. De neus gaat iets meer naar voren, hals krijgt wat meer ruimte.
Vanuit de biomecahanica gezien is dit pure logica.
Vergelijk het maar met een accordeon die van dicht naar open gaat: er komen andere, gewenste, tonen uit...!
* Daarnaast nog dit:
- trekt men een wat flegmatieker paard hard aan de teugel, dan zal deze stilvallen.
-trekt men een meer sensibel paard hard aan de teugel, dan zal deze harder en harder gaan rennen en duiken op de voorhand (zeker als de hand geheel niet ontspant).
Overbodig om te zeggen: trekken is altijd fout, tenzij je in een noodsituatie zit (paard slaat op hol).
Daarom rijden zoveel mensen met slofteugels en stang en trens (N.B.: als je enigszins kúnt rijden, heb je geen slof nodig).
Dit doet men dan puur om controle te houden, omdat het hen ontbreekt aan rijkunstig gevoel.
LDR-ruiters doen dat ook, omdat deze paarden onmogelijk naar het achterbeen kunnen komen agv deze trainingsmethode en dus altijd met een "zware" voorhand blijven zitten.
* Op het ontspannen van de hand komt een paard terug in tempo...
Equimotion schreef:tweede filmpje dat jij plaatst (clinic pt 4)
bulck schreef:Je spreekt ook over Anky, meervoudig Olympisch kampioen en dat met meerdere paarden. Logisch dat er meerdere factoren meespelen alvoor ze met een nieuwe combinatie buitentreed. En ja dat draait om haar naam, de huidige standaard in de sport waaraan ze moet voldoen en verder uiteraard ook het laten vormen/groeien van een combinatie.
Verder is het haar paard, dus doet ze toch haar zin. Een paard is en blijft een conditioneringsdier, dus als zij ze liever anders geconditioneerd ziet is dat haar ding. En wat is de meerwaarde? Tja vanuit haar gedachtegang wss controle bereikt op haar manier. Net zoals vele hier hetzelfde willen bereiken op 'hun' manier (steunend op andere principes)
En zo'n happy athlete vond ik dat paard toch niet op de filmpjes. (zwiepende staart, taktfouten (vnl trager linksachterbeen door ik denk een te gespannen lendenpartij en door het feit dat het paard de neiging heeft om vaak in de linkerschouder te vallen, bij verruimen ongelijk voorbeengebruik door het niet aan elkaar gereden zijn...)
Bon als ik zo een paard al zelf afgericht zou krijgen en zou starten op dat niveau, dan zou ik al heel tevreden zijn, maar ik zie ook verbeterpunten. Met name de bovenlijn moet opener en ontspannen. Dan zal het paard vooral achter en onder de ruiter soepeler gaan bewegen, ruimer en losser (af)bewegen.
http://www.youtube.com/watch?v=T1wRoozTn5A
http://www.youtube.com/watch?v=P89K3zembRc
setteke schreef:Nombrado, dat doet hij wel degelijk. Mijn binnenhand zakt nagenoeg nooit. Maar ik schrik eigenlijk wel van je "ideale" filmpje. Gewoon een heel Duits filmpje. Niets mis mee, maar ik had wat anders verwacht....
Citaat:Zelf vind ik er overigens weinig van, ik heb eerst een opleiding in het springen gehad dus ik vind laag rijden en je hand een keer breed zetten allemaal niet zo spannend...
Equimotion schreef:Ik vind het enigzins bijzonder dat Anky cs meteen worden afgefikt als er een foto of filmpje te zien is waar een keer een brede hand wordt gebruikt, en als een "klassieke" grootheid als Bemelmans het doet, dan kan er ineens in twee alinea's worden beschreven waarom dat zo goed is.
Het ligt in de praktijk allemaal veel dichter bij elkaar dan sommigen hier willen of kunnen geloven
Zelf vind ik er overigens weinig van, ik heb eerst een opleiding in het springen gehad dus ik vind laag rijden en je hand een keer breed zetten allemaal niet zo spannend...
nombrado schreef:De reactie op de filmpjes vind ik een beetje matig
wel hoor je kreten als, niet klassiek.
niet vanachter naar voor.
Maar....hoe zou je het dán doen?
en zie je, in bv de filmpjes van Bemelmans wát hij doet, om het op de voorhand gebouwde paard zoveel mogelijk op de achterkant te krijgen?
Hoe kan bv een paard leren, vanachter naar voor te bewegen , ook nog eens met een ruiter erop, als het paard al een neerwaarts gebouwde romp heeft, en vanachter hoger staat dan voor.
Wát moet je dan trainen , om dit toch voor elkaar te krijgen? en hoe doe je dat?
Overigens over bemelmans? Ik vind hem echt een hele mooie zit hebben. mooi gevend, onafhankelijke hulpen en los in zijn lijf. balancerend op zijn middelpunt
piepenfiets schreef:nombrado schreef:De reactie op de filmpjes vind ik een beetje matig
wel hoor je kreten als, niet klassiek.
niet vanachter naar voor.
Maar....hoe zou je het dán doen?
en zie je, in bv de filmpjes van Bemelmans wát hij doet, om het op de voorhand gebouwde paard zoveel mogelijk op de achterkant te krijgen?
Hoe kan bv een paard leren, vanachter naar voor te bewegen , ook nog eens met een ruiter erop, als het paard al een neerwaarts gebouwde romp heeft, en vanachter hoger staat dan voor.
Wát moet je dan trainen , om dit toch voor elkaar te krijgen? en hoe doe je dat?
Overigens over bemelmans? Ik vind hem echt een hele mooie zit hebben. mooi gevend, onafhankelijke hulpen en los in zijn lijf. balancerend op zijn middelpunt
Gewoon volgens het skala,daar is het nl voor ontwikkeld.Dit paard is niet geschikt voor de dressuur is onzin;dressuur is er immers voor het paard en niet andersom.
Zulke elastische bewegingswonders waren er vroeger nauwelijks.De dressuur is ontwikkeld voor ieder paard en zal voor ieder paard een verbetering betekenen ongeacht
de mate van fysieke tekortkomingen.
Juist het geweldige materiaal waar men heden ten dage over beschikt zorgt voor de z.g. "ontwikkeling"van het rijden,doordat de paarden zo goed gebouwd zijn en bewegen ziet menigeen niet meer welke negatieve gevolgen het "moderne"(met een follow-up van maar liefst plm 20 jaar t.o.v eeuwen ontwikkeling)rijden heeft.
Overigens zal je bij paarden die niet geweldig zijn qua bouw wel heel goed het verschil zien tussen een klassieke rijdwijze en een "moderne".
Moderne tussen aanhalingstekens omdat ik dat geen juiste term vind,vind het meer een soort rage. Een klassieker die ik ken noemt de KR "duurzame dressuur",dat is pas modern
murphy102 schreef:Er worden hier een heleboel zaken door elkaar gehaald.
Laten we allereerst proberen niet meer over gas, rem en schakelen (overgangen en tepiwisselingen) te praten.
We praten over een levend wezen en níet over een stuk mechanisch metaal...!
* Een paard dat voor los wordt gelaten -en dan bedoel ik los in de zin van in de steek laten, dus letterlijk los- zal gaan rennen of juist stil vallen, afhankelijk van zijn temperament of hoe sensibel hij is en afhankelijk van de evt. inmiddels opgebouwde impuls.
Gaat een paard harder, dan doet hij dat omdat zijn gewicht "onbegeleid" op de voorhand stort, waardoor hij zijn "evenwicht verliest".
Vergelijk het met een mens dat voorover loopt en struikelt. Hij zal harder gaan lopen om niet te vallen.
Een paard heeft gelukkig 4 benen en zal niet zo gauw vallen, maar zal harder gaan om zijn "evenwicht te herstellen".
* We kunnen wel eens letterlijk loslaten, dus letterlijk een bocht in de teugel laten vallen, maar dan doen we dat als een test bij een paard wat al behoorlijk verzameld is om te testen of het paard op zijn eigen benen gaat. Dit heet: geven.
Bijv. in galop 3 of 4 galopsprongen op X bijv.
Gaat het paard versnellen dan hebben we hem niet goed voor elkaar wat verzameling betreft.
Blijft het paard daarentegen in dezelfde takt en aanleuning doorgaan verzameld, dan zijn we goed bezig.
* Toestaan doe je als je bijv. naar een utgestrekte gang wil: je staat het lichaam, het frame toe om zich te kunnen verlengen, zoals gevraagd wordt. De neus gaat iets meer naar voren, hals krijgt wat meer ruimte.
Vanuit de biomecahanica gezien is dit pure logica.
Vergelijk het maar met een accordeon die van dicht naar open gaat: er komen andere, gewenste, tonen uit...!
* Daarnaast nog dit:
- trekt men een wat flegmatieker paard hard aan de teugel, dan zal deze stilvallen.
-trekt men een meer sensibel paard hard aan de teugel, dan zal deze harder en harder gaan rennen en duiken op de voorhand (zeker als de hand geheel niet ontspant).
Overbodig om te zeggen: trekken is altijd fout, tenzij je in een noodsituatie zit (paard slaat op hol).
Daarom rijden zoveel mensen met slofteugels en stang en trens (N.B.: als je enigszins kúnt rijden, heb je geen slof nodig).
Dit doet men dan puur om controle te houden, omdat het hen ontbreekt aan rijkunstig gevoel.
LDR-ruiters doen dat ook, omdat deze paarden onmogelijk naar het achterbeen kunnen komen agv deze trainingsmethode en dus altijd met een "zware" voorhand blijven zitten.
* Op het ontspannen van de hand komt een paard terug in tempo...
Moll schreef:Bulk waarom zou iemand ergens willen lessen als het al niet fijn oogt en in strijd is met dat geen waar die persoon voor staat, en waarom mag die persoon daar geen mening over hebben, kan je me dat uit leggen?