Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:08

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:18

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:30

Wat vinden jullie er van dat Bemelmans zijn binnenhand daar op en achter zijn bovenbeen plaatst?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:38

Equimotion schreef:
Wat vinden jullie er van dat Bemelmans zijn binnenhand daar op en achter zijn bovenbeen plaatst?

wat bedoel je? kan je de tijd in het filmpje daarbij vermelden?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:30

Hermelientje schreef:
Even ter aanvulling en om in autoterminologie te blijven in het geval van jouw dochter Cherie gebruikte ze dus eigenlijk niet haar hand als gas en rem, ze gebruikte hem als handrem die ze er af en toe afhaalde. En eigenlijk heel triest dat dit zo vaak het geval is en dat heel veel
instructeurs/juryleden dit ook nog aanmoedigen ook.

Dat juryleden dit ook nog aanmoedigen met een winstpunten-regen, is inderdaad heel triest geweest.
En voor de pony en ook voor mijn dochter.
Was dit "afgestraft", had zij wellicht wel de motivatie gehad om veel beter te oefenen etc

En ze gebruikte die teugel inderdaad als handrem, die af en toe een klein beetje eraf gehaald werd om bv gas te geven.

Gelukkig is ze NU wijzer, al kost het opnieuw aan/afleren van fouten enorm veel inzet en motivatie.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:40

murphy102 schreef:
Er worden hier een heleboel zaken door elkaar gehaald.
Laten we allereerst proberen niet meer over gas, rem en schakelen (overgangen en tepiwisselingen) te praten.
We praten over een levend wezen en níet over een stuk mechanisch metaal...!

* Een paard dat voor los wordt gelaten -en dan bedoel ik los in de zin van in de steek laten, dus letterlijk los- zal gaan rennen of juist stil vallen, afhankelijk van zijn temperament of hoe sensibel hij is en afhankelijk van de evt. inmiddels opgebouwde impuls.
Gaat een paard harder, dan doet hij dat omdat zijn gewicht "onbegeleid" op de voorhand stort, waardoor hij zijn "evenwicht verliest".
Vergelijk het met een mens dat voorover loopt en struikelt. Hij zal harder gaan lopen om niet te vallen.
Een paard heeft gelukkig 4 benen en zal niet zo gauw vallen, maar zal harder gaan om zijn "evenwicht te herstellen".

* We kunnen wel eens letterlijk loslaten, dus letterlijk een bocht in de teugel laten vallen, maar dan doen we dat als een test bij een paard wat al behoorlijk verzameld is om te testen of het paard op zijn eigen benen gaat. Dit heet: geven.
Bijv. in galop 3 of 4 galopsprongen op X bijv.
Gaat het paard versnellen dan hebben we hem niet goed voor elkaar wat verzameling betreft.
Blijft het paard daarentegen in dezelfde takt en aanleuning doorgaan verzameld, dan zijn we goed bezig.

* Toestaan doe je als je bijv. naar een utgestrekte gang wil: je staat het lichaam, het frame toe om zich te kunnen verlengen, zoals gevraagd wordt. De neus gaat iets meer naar voren, hals krijgt wat meer ruimte.
Vanuit de biomecahanica gezien is dit pure logica.
Vergelijk het maar met een accordeon die van dicht naar open gaat: er komen andere, gewenste, tonen uit...!

* Daarnaast nog dit:
- trekt men een wat flegmatieker paard hard aan de teugel, dan zal deze stilvallen.
-trekt men een meer sensibel paard hard aan de teugel, dan zal deze harder en harder gaan rennen en duiken op de voorhand (zeker als de hand geheel niet ontspant).
Overbodig om te zeggen: trekken is altijd fout, tenzij je in een noodsituatie zit (paard slaat op hol).
Daarom rijden zoveel mensen met slofteugels en stang en trens (N.B.: als je enigszins kúnt rijden, heb je geen slof nodig).
Dit doet men dan puur om controle te houden, omdat het hen ontbreekt aan rijkunstig gevoel.
LDR-ruiters doen dat ook, omdat deze paarden onmogelijk naar het achterbeen kunnen komen agv deze trainingsmethode en dus altijd met een "zware" voorhand blijven zitten.

* Op het ontspannen van de hand komt een paard terug in tempo...

Een paard wat van voor "letterlijk" wordt losgelaten, zal normaal gesproken niet stilvallen of harder gaan.
Het is maar net hoe goed dat paard aan de been/zithulpen is.
Juist een sensibel paard zal veel vlugger ontspannen met een losgelaten teugel, ook een letterlijk losgelaten teugel
Het is inderdaad de druk die op een teugel ligt, wat een paard ertoe zal bewegen om steeds meer te gaan krabbelen en korte, snelle passen zal gaan maken.

Als de teugel wordt "losgelaten" in de galop en het paard gaat dan sneller, is dat wederom een teken dat het paard NIET aan been/zithulpen stond.
Het is eigenlijk zo simpel :j

Op het vetgedrukte alleen nog dit; hier schrijf je letterlijk dat DRUK op de teugel nodig is tesamen met een gespannen hand ;(

Het paard behoort nl hetzelfde tempo te blijven als de ruiter gevraagd heeft, JUIST MET ONTSPANNEN HAND.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:06

nombrado schreef:
Equimotion schreef:

wat bedoel je? kan je de tijd in het filmpje daarbij vermelden?

tweede filmpje dat jij plaatst (clinic pt 4)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:28

Equimotion schreef:
tweede filmpje dat jij plaatst (clinic pt 4)

ik zie hem zelf niet zijn binnenhand achter of op zijn bovenbeen plaatsen (plaatsen is voor mij vastzetten en dat doet hij absoluut niet)
wat hij daar aan het doen is, is het paard loswerken bij de schouder/nek, hals spieren en hij blijft flexibel in zijn handen.
zijn zit, rug, bekken , armen en schouders blijven continue meegaan in de beweging. Bemelmans laat echt los in zijn lijf....., en dat is waar je je als ruiter heel bewust van moet zijn. De losheid in je eigen lijf. Bemelmans rijd goed op balans in zijn eigen lichaam, waardoor hij de hulpen heel makkelijk onafhankelijk kan geven.

Het vastzetten van de hand, is idd niet de bedoeling.....

Enig wat ik hieraan zie
dit is een voorbeeld van een paard met een neerwaarts gebouwde romp. Wat dus heel wat lastiger te rijden is dan een paard in evenwichtsmodel gebouwd.
Dit paard beweegt behoorlijk op de voorhand als hij los, in vrije stap beweegt. Je zal dus als ruiter zeker dit paard extra moeten stimuleren het achterbeen beter te gebruiken en voor los te blijven laten.
Als je dit paard vergelijkt met bv Fuego (spaanse hengst eerdere filmpje) trainer bemelmans. Kan je zien dat dat paard zijn lijf veel beter vanuit nature al beweegt
dit komt allemaal door zijn bouw.

setteke

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:21

Nombrado, dat doet hij wel degelijk. Mijn binnenhand zakt nagenoeg nooit. Maar ik schrik eigenlijk wel van je "ideale" filmpje. Gewoon een heel Duits filmpje. Niets mis mee, maar ik had wat anders verwacht....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:24

bulck schreef:
Je spreekt ook over Anky, meervoudig Olympisch kampioen en dat met meerdere paarden. Logisch dat er meerdere factoren meespelen alvoor ze met een nieuwe combinatie buitentreed. En ja dat draait om haar naam, de huidige standaard in de sport waaraan ze moet voldoen en verder uiteraard ook het laten vormen/groeien van een combinatie.
Verder is het haar paard, dus doet ze toch haar zin. Een paard is en blijft een conditioneringsdier, dus als zij ze liever anders geconditioneerd ziet is dat haar ding. En wat is de meerwaarde? Tja vanuit haar gedachtegang wss controle bereikt op haar manier. Net zoals vele hier hetzelfde willen bereiken op 'hun' manier (steunend op andere principes) :-)

En zo'n happy athlete vond ik dat paard toch niet op de filmpjes. (zwiepende staart, taktfouten (vnl trager linksachterbeen door ik denk een te gespannen lendenpartij en door het feit dat het paard de neiging heeft om vaak in de linkerschouder te vallen, bij verruimen ongelijk voorbeengebruik door het niet aan elkaar gereden zijn...)
Bon als ik zo een paard al zelf afgericht zou krijgen en zou starten op dat niveau, dan zou ik al heel tevreden zijn, maar ik zie ook verbeterpunten. Met name de bovenlijn moet opener en ontspannen. Dan zal het paard vooral achter en onder de ruiter soepeler gaan bewegen, ruimer en losser (af)bewegen.
http://www.youtube.com/watch?v=T1wRoozTn5A
http://www.youtube.com/watch?v=P89K3zembRc

Helemaal mee eens, iedereen zet zijn paard naar zijn of haar trainingsmethoden (zelfs Murphy :D ). Ik hoop op een fantastische (r)entree van dit paard....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:54

setteke schreef:
Nombrado, dat doet hij wel degelijk. Mijn binnenhand zakt nagenoeg nooit. Maar ik schrik eigenlijk wel van je "ideale" filmpje. Gewoon een heel Duits filmpje. Niets mis mee, maar ik had wat anders verwacht....

uhm...ik dacht dat het hier over de trainingsmethodes ging..
en daarin is dit niet mijn ideale nee.
maar deze beste man laat wel heel duidelijk zien hoe hij de paarden traint.
Daar hoef je niet meteen een oordeel aan te hangen van goed of fout. (die fase zijn we toch al voorbij niet?)
maar pik op, wat je er van oppikken kan en laat liggen waar je niks mee kan.

Het paard is eigenlijk te beroerd gebouwd om dressuur te lopen helaas.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:05

Ja , mee eens. Ik ben blij met een realistisch beeld van je, want ik was het heel vaak kwijt. Hier ben ik mee opgevoed, naar mijn mijn mening niets mis mee :D .

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:28

Ik vind het enigzins bijzonder dat Anky cs meteen worden afgefikt als er een foto of filmpje te zien is waar een keer een brede hand wordt gebruikt, en als een "klassieke" grootheid als Bemelmans het doet, dan kan er ineens in twee alinea's worden beschreven waarom dat zo goed is.

Het ligt in de praktijk allemaal veel dichter bij elkaar dan sommigen hier willen of kunnen geloven ;)

Zelf vind ik er overigens weinig van, ik heb eerst een opleiding in het springen gehad dus ik vind laag rijden en je hand een keer breed zetten allemaal niet zo spannend...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:00

Citaat:
Zelf vind ik er overigens weinig van, ik heb eerst een opleiding in het springen gehad dus ik vind laag rijden en je hand een keer breed zetten allemaal niet zo spannend...

Idem hier Equimotion maar gelukkig zij er ook springruiters met ruitergevoel die dat op een dusdanige manier doen dat ze er mee wegkomen zonder het paard te maltraiteren.
Evenzoveel slechte kopieeen trouwens.
Dat je die dingen meemaakt en niet spannend vind wil nog niet zeggen dat je niet verder kan kijken/leren toch?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:08

Equimotion schreef:
Ik vind het enigzins bijzonder dat Anky cs meteen worden afgefikt als er een foto of filmpje te zien is waar een keer een brede hand wordt gebruikt, en als een "klassieke" grootheid als Bemelmans het doet, dan kan er ineens in twee alinea's worden beschreven waarom dat zo goed is.

Het ligt in de praktijk allemaal veel dichter bij elkaar dan sommigen hier willen of kunnen geloven ;)

Wat je op dat filmpje ziet heeft níets maar dan ook níets met klassiek rijden te maken.
Jean Bemelman is inderdaad ooit klassiek opgeleid, net als Anky.
En beiden hebben er kennelijk geen moeite mee om hun klassieke principes in de prullenbak te gooien, teneinde .....
Vul maar in, financieel legt het ze in ieder geval geen windeieren, dus...

Dat ligt in de praktijk helemaal niet dicht bij elkaar, klassiek en modern rijden...!!!
Degene die zéggen dat ze klassiek rijden, rijden doorgaans helemaal niet klassiek.
Klassiek rijd je een paard bij elkaar van achteren naar voren.
Modern rijd je een paard in 2 stukken van voor naar achteren.
Iemand die klassiek rijdt en het Scala daarbij gebruikt als richtlijn, zal nooit modern rijden. En als hij/zij dat wel zegt te doen, dan snappen ze de rijtechniek en de biomechanica niet.
Die twee rijstijlen zijn níet met elkaar te combineren!
Ik zou zeggen verdiep je er eens in!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:50

De reactie op de filmpjes vind ik een beetje matig
wel hoor je kreten als, niet klassiek.
niet vanachter naar voor.

Maar....hoe zou je het dán doen?
en zie je, in bv de filmpjes van Bemelmans wát hij doet, om het op de voorhand gebouwde paard zoveel mogelijk op de achterkant te krijgen?

Hoe kan bv een paard leren, vanachter naar voor te bewegen , ook nog eens met een ruiter erop, als het paard al een neerwaarts gebouwde romp heeft, en vanachter hoger staat dan voor.
Wát moet je dan trainen , om dit toch voor elkaar te krijgen? en hoe doe je dat?

Overigens over bemelmans? Ik vind hem echt een hele mooie zit hebben. mooi gevend, onafhankelijke hulpen en los in zijn lijf. balancerend op zijn middelpunt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:32

nombrado schreef:

en zie je, in bv de filmpjes van Bemelmans wát hij doet, om het op de voorhand gebouwde paard zoveel mogelijk op de achterkant te krijgen?

Hoe kan bv een paard leren, vanachter naar voor te bewegen , ook nog eens met een ruiter erop, als het paard al een neerwaarts gebouwde romp heeft, en vanachter hoger staat dan voor.
Wát moet je dan trainen , om dit toch voor elkaar te krijgen? en hoe doe je dat?

Overigens over bemelmans? Ik vind hem echt een hele mooie zit hebben. mooi gevend, onafhankelijke hulpen en los in zijn lijf. balancerend op zijn middelpunt

Gewoon volgens het skala,daar is het nl voor ontwikkeld.Dit paard is niet geschikt voor de dressuur is onzin;dressuur is er immers voor het paard en niet andersom.
Zulke elastische bewegingswonders waren er vroeger nauwelijks.De dressuur is ontwikkeld voor ieder paard en zal voor ieder paard een verbetering betekenen ongeacht
de mate van fysieke tekortkomingen.
Juist het geweldige materiaal waar men heden ten dage over beschikt zorgt voor de z.g. "ontwikkeling"van het rijden,doordat de paarden zo goed gebouwd zijn en bewegen ziet menigeen niet meer welke negatieve gevolgen het "moderne"(met een follow-up van maar liefst plm 20 jaar t.o.v eeuwen ontwikkeling)rijden heeft.
Overigens zal je bij paarden die niet geweldig zijn qua bouw wel heel goed het verschil zien tussen een klassieke rijdwijze en een "moderne".
Moderne tussen aanhalingstekens omdat ik dat geen juiste term vind,vind het meer een soort rage. Een klassieker die ik ken noemt de KR "duurzame dressuur",dat is pas modern

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:52

en wat is gewoon volgens het skala?
want ik zie dat ene zinnetje als antwoord, maar nog geen concreet antwoord op hoe je op wat voor manier traint om dit voor elkaar te krijgen.

wb de bouw? is wel degelijk belangrijk om wel of geen dressuurpaard te ontwikkelen.
je kan onmogelijk een sprinter (die de bouw heeft als een sprinter) balletuitvoeringen laten doen. Het kan wel, maar daar zal je wel je training op moeten aanpassen.
overigens vind ik dit paard absoluut géén bewegingswonder. Daar mist hij de lenigheid voor in zijn lijf.
als je dit nu zou zeggen over Totilas, zeg ik ja! die heeft een natuurlijke lenigheid, waar hij mee geboren is.
Je kan het al voelen als je een been optilt van een lenig of minder lenig paard.
een stijve hark, kan je enigszins leniger krijgen, maar zo soepel als iemand met een aangeboren lenigheid zal je nooit krijgen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:08

Ik bestempel het paard zeker niet als bewegingswonder maar doel darmee op de kwaliteit van het huidige rijpaard in algemene zin.
Voor mij is de balletoefening niet het doel maar de gymnastiek,om maar eens bij jouw metafoor te blijven.
De bouw van een paard kan je niet veranderen,wel de bespiering en manier verbeteren.
Ik hoef het skala toch niet te gaan vertellen aan jou en welke oefeningen daarbij horen?Bovendien ben ik dan een heel poosje bezig.
Ik heb jouw "case" eerder geprobeerd concreet te beantwoorden.Zwecklos

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:26

De dressuur is onstaan om die lompe paarden leniger te maken, dus je slaat de spijker op zijn,kop nombrado, echter is de dressuur daar op afgestemd, en het skala is daar door ontstaan.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:03

piepenfiets schreef:
nombrado schreef:

Gewoon volgens het skala,daar is het nl voor ontwikkeld.Dit paard is niet geschikt voor de dressuur is onzin;dressuur is er immers voor het paard en niet andersom.
Zulke elastische bewegingswonders waren er vroeger nauwelijks.De dressuur is ontwikkeld voor ieder paard en zal voor ieder paard een verbetering betekenen ongeacht
de mate van fysieke tekortkomingen.
Juist het geweldige materiaal waar men heden ten dage over beschikt zorgt voor de z.g. "ontwikkeling"van het rijden,doordat de paarden zo goed gebouwd zijn en bewegen ziet menigeen niet meer welke negatieve gevolgen het "moderne"(met een follow-up van maar liefst plm 20 jaar t.o.v eeuwen ontwikkeling)rijden heeft.
Overigens zal je bij paarden die niet geweldig zijn qua bouw wel heel goed het verschil zien tussen een klassieke rijdwijze en een "moderne".
Moderne tussen aanhalingstekens omdat ik dat geen juiste term vind,vind het meer een soort rage. Een klassieker die ik ken noemt de KR "duurzame dressuur",dat is pas modern

Ik ben het met je eens.
Ik zou zeggen je kunt modern rijden, maar "moderne" dressuur, nee dat bestaat niet, dan heeft men het niet begrepen.
Modern rijden is dresseren, kunstjes aanleren.
Ik begrijp wat je zegt als er over "duurzame dressuur" gesproken wordt.
Anderzijds is dat nu precies wat dressuur inhoudt: de "duurzaamheid" van een paard vergroten, waardoor deze gezond oud kan worden mét ruitergewicht. Dat beoogt dressuur. Dus eigenlijk een beetje dubbelop, denk ik.
Maar ik begrijp wel hoe men daar toe komt.
Het is jammer dat men vaak denkt dat klassiek voor oud en oubollig staat, maar dat komt dan omdat men er geen kennis van en kunde in heeft. Daarom is dressuur nooit ouderwets en net zo min modern en is het voor élk paard, of het nu een wat ouderwetser type Gelder is of een sensibele donder.
Het doel van de dressuur is immers het verkrijgen van lichamelijke ÉN mentale ontspanning, tevredenheid.
Me dunkt dat nu juíst dat ontbreekt bij die sensibele paarden van tegenwoordig.
En zoals logisch is, laat ontspanning zich níet afdwingen...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:03

Murphy102, waarom zo zwart-wit?
Ben je al in training bij Anky of Sjef geweest (of mag zelf daar een leerling van zijn)?
Oefeningen zijn altijd kunstjes, ze dienen altijd om te checken of je controlepunten bevestigd zijn. In die optiek is er dus wederom geen verschil met het klassieke.

Verder vind ik je vergelijk met hetere sensibele paarden niet helemaal opgaan. Heb zelf momenteel een paard in training waar ik echt in geloof. Paard met veel kwaliteit, veel looplust, maar helaas had die 0.0 basis. Zoals eerder gezegd ben ik niet pro of contra een systeem. Met deze ben ik redelijk van 0 begonnen vanuit het scala, terug op lengte krijgen, op eigen benen, ontspannen, vanuit de achterhand over de rug; lengtebuigingen op twee kanten zijn ok; dus de meeste oefeningen krijg ik doorgeloodst (appuyementen, schouderbinnenwaarts, pirouettes. Maar dan... de changementen.
Hoewel het paard dus op eigen benen, los en in balans de enkelvoudige wissels bevestigd doorrijdt, contra ook bevestigd is, gaan de vliegende wissels gepaard met spanning, heet worden. En het is eerder iets mentaal, want als hij ze springt zijn ze ook goed, maar hier is het paard dus echt helemaal op verbrand. Wat zonde is want moest dit verholpen kunnen worden, dan kon die zo lichte tour starten.
Paard heeft ook al wel op bekendere stallen gestaan, helaas zonder resultaat. Ik rijd dat paard op een simpele trens, en zoek de oplossing bij mezelf. Dus vnl lichaamscontrole (bodybalance, ademhaling) en verder heb ik al meerdere paarden de wissels aangeleerd dus dat gegeven is op zich ook niet nieuw. Maar bij deze is dat een blokkade waar ik op bots en waar ik eigenlijk nog geen enkele kundige oplossing op gekregen/gevonden heb. Meestal kan ik na verschillende contralijnen en enkelvoudige wissels wel eens een gewone wissel vragen. Maar na die ene, is alles dus ff kwijt. Laatst dacht ik gewoon de training te stoppen, omdat hij beheerst de wissel gesprongen had en dat erna ook even bleef. Uiteraard in de hoop dat als je afsluit met iets positief dat hij dat zou meenemen de volgende keer. Niet dus :-)

Dus ik ben akkoord dat ontspanning zich niet laat afdwingen, maar wat zou jij concreet aanraden bij dit verder heel fijn meewerkend, ietswat overijverig paard? Paard komt voldoende uit stal en heeft afwisseling in zijn werk (buitenrit, galopbaan etc, stapmolen, longewerk...) en is lichamelijk ook helemaal ok.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:12

Bulk waarom zou iemand ergens willen lessen als het al niet fijn oogt en in strijd is met dat geen waar die persoon voor staat, en waarom mag die persoon daar geen mening over hebben, kan je me dat uit leggen?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:24

murphy102 schreef:
Er worden hier een heleboel zaken door elkaar gehaald.
Laten we allereerst proberen niet meer over gas, rem en schakelen (overgangen en tepiwisselingen) te praten.
We praten over een levend wezen en níet over een stuk mechanisch metaal...!

* Een paard dat voor los wordt gelaten -en dan bedoel ik los in de zin van in de steek laten, dus letterlijk los- zal gaan rennen of juist stil vallen, afhankelijk van zijn temperament of hoe sensibel hij is en afhankelijk van de evt. inmiddels opgebouwde impuls.
Gaat een paard harder, dan doet hij dat omdat zijn gewicht "onbegeleid" op de voorhand stort, waardoor hij zijn "evenwicht verliest".
Vergelijk het met een mens dat voorover loopt en struikelt. Hij zal harder gaan lopen om niet te vallen.
Een paard heeft gelukkig 4 benen en zal niet zo gauw vallen, maar zal harder gaan om zijn "evenwicht te herstellen".

* We kunnen wel eens letterlijk loslaten, dus letterlijk een bocht in de teugel laten vallen, maar dan doen we dat als een test bij een paard wat al behoorlijk verzameld is om te testen of het paard op zijn eigen benen gaat. Dit heet: geven.
Bijv. in galop 3 of 4 galopsprongen op X bijv.
Gaat het paard versnellen dan hebben we hem niet goed voor elkaar wat verzameling betreft.
Blijft het paard daarentegen in dezelfde takt en aanleuning doorgaan verzameld, dan zijn we goed bezig.

* Toestaan doe je als je bijv. naar een utgestrekte gang wil: je staat het lichaam, het frame toe om zich te kunnen verlengen, zoals gevraagd wordt. De neus gaat iets meer naar voren, hals krijgt wat meer ruimte.
Vanuit de biomecahanica gezien is dit pure logica.
Vergelijk het maar met een accordeon die van dicht naar open gaat: er komen andere, gewenste, tonen uit...!

* Daarnaast nog dit:
- trekt men een wat flegmatieker paard hard aan de teugel, dan zal deze stilvallen.
-trekt men een meer sensibel paard hard aan de teugel, dan zal deze harder en harder gaan rennen en duiken op de voorhand (zeker als de hand geheel niet ontspant).
Overbodig om te zeggen: trekken is altijd fout, tenzij je in een noodsituatie zit (paard slaat op hol).
Daarom rijden zoveel mensen met slofteugels en stang en trens (N.B.: als je enigszins kúnt rijden, heb je geen slof nodig).
Dit doet men dan puur om controle te houden, omdat het hen ontbreekt aan rijkunstig gevoel.
LDR-ruiters doen dat ook, omdat deze paarden onmogelijk naar het achterbeen kunnen komen agv deze trainingsmethode en dus altijd met een "zware" voorhand blijven zitten.

* Op het ontspannen van de hand komt een paard terug in tempo...

Ik wil hier toch nog wel even op terugkomen en anderen vragen wat hun visie is in deze.
Volgens mij verwar je hier zelf aangeleerd en instinctief gedrag. Het zal zeker zo zijn dat een paard wat bijvoorbeeld net onder het zadel is reageert op het losgooien van de hand, maar het geval van cherie ging over iemand die al op westrijd gaat. Ik dacht dat in ELKE trainingsmethode een zeer fundamenteel africhtingsprincipe is dat het paard op eigen benen loopt (dus geen steun zoekt op het bit) en in het door de ruiter angegeven tempo door blijft lopen. Dan zou het toch inderdaad zoals cherie zegt (en volgens mij zegt bijvoorbeeld Anky dat ook) het paard in hetzelfde tempo horen te blijven als de ruiter gevraagd heeft, JUIST MET ONTSPANNEN HAND. Waarom zou het paard op de voorhand storten als hij helemaal niet op de hand hoort te hangen?

Het loslaten bij een reeds verzameld paard wat jij geven noemt (is dat wat überstreichen heet in het Duits?) dat is volgens mij een controle op de zelfhouding, kijken of het paard op de zit in dezelfde takt en aanleuning doorgaat en daarbij verzameld blijft. Dat is toch heel iets andere dan uitsluitend hetzelfde tempo bewaren. Het eerste is een hele klus om voor elkaar te krijgen het tweede, namelijk tempocontrole lijkt me gewoon een startpunt in elke africhtingsmethode.

Of moet ik uit wat jij schrijft concluderen dat een klassiek opgeleid paard wel steun zoekt op de hand en niet in één tempo door kan gaan en dus als het ware zijn evenwicht verliest als de hand er niet meer is?

@Bulck
Ik krijg en beetje het idee dat Murphy eigenlijk beweert dat "moderne" dressuur wat dat ook moge zijn conditionering is (dus kunstjes) terwijl "klassieke" dressuur een soort van wisselwerking is van paarden- en mensenlichaam waaraan geen conditionering te pas komt. Maar misschien begrijp ik Murphy niet goed, maar zo komt het op mij over.
Sorry ik heb veel te weinig kennis om ook maar een zinnig woord te zeggen over jouw probleem met de wissels. Maar ik heb wel eens van een zeer ervaren africhter gehoord dat het gewoonweg niet lukt om sommige paarden de vliegende/seriewissels te leren. Vanuit een leerpsychologisch standpunt lijkt het me dat je precies het juiste hebt gedaan door op te houden na de geslaagde wissel, jammer dat het niet werkte.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:30

Moll schreef:
Bulk waarom zou iemand ergens willen lessen als het al niet fijn oogt en in strijd is met dat geen waar die persoon voor staat, en waarom mag die persoon daar geen mening over hebben, kan je me dat uit leggen?

Omdat je anders nooit een volledig vergelijk kan maken, want waarop basseer je je dan om echt tot een gefundeerde mening te komen? Afgaand van wat je ziet bij het opwarmen op een wedstrijd op het allerhoogste niveau, is vaak nog net iets anders dan de theorie en praktische uitvoering in het dagelijkse leven. En wederom dat zie je niet enkel bij Anky en consoorten, maar evenzeer bij andere meer klassiek geschoolde combinaties. Kijk ook mijn eerdere posts van Upindo, die eerder als happy athlete beschreven werd doordat hij klassiek zou zijn opgeleerd. Daar is dan in de ring en tijdens de opwarming voor die proef weinig van te merken. Hoewel ik best wil en durf geloven dat hij dat in C mss wel is. Maar niet als dat wedstrijdgebeuren om de hoek komt kijken.
Idem had ik dit ook al aangehaald bij Klimke met Ahlerich tijdens de OS van 1984.

@Hermelientje, ik erger me enkel aan het vakjesdenken en het wit-zwart beeld dat gecreerd wordt.
Dressuur en zeker in het klassieke waren kunstjes aanleren ten dienste van de ruiter. Zeker de meeste hogeschool oefeningen stonden in functie van het leger. En kwam neer op overzicht, wat resulteerde in betere strategie bepaling en dus een verhoogde kans op overwinning. En ook daar had je wss de basis die goed aangeleerd moest worden, maar welk paard was het beste? Wss degene die het langst in de levade kon blijven staan, het hoogste en het langste in de lucht bleef bij een capriole, idem voor de courbette. En zou dan de pure technische uitvoering altijd geprimeerd hebben?
On topic, de klassieke dressuur en het systeem dat nu modern genoemd wordt heeft gewoon veel gelijkenissen. Enkel willen vaak de klassiekere dat niet toegeven, waar die van de modernere stroming vaak toch heel wat van het klassieke als referentiepunt hebben.
Laatst bijgewerkt door bulck op 09-11-11 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt