Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:24

russel schreef:
Wendy1978 schreef:
:n poown heeft vakantie :+

dus ik stap er niet op vanaaf :n

Grapjas, pown op wei en ook na de vakantie vet en vrouwtje vast ook weer wat kilootjes eraan door niet re rijden. Feest voor pown zijn rug over een paar weekjes. :+

?
Paard staat op kale wei

en ik kom geen kilo's aan?
Lekkere vooroordelen zeg!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:25

D00R schreef:
tamary schreef:
Hoe pijnlijk ook, te zwaar voor de pony is te zwaar voor de pony. Wat je rijkunsten zijn maakt daarvoor niks uit. Daar is les voor.
Zeg 400kg pony*20%= 80kg belasting max. = 70kg ruiter + 10kg kleding en zadel. Zit je daar boven ben je voor die pony altijd te zwaar of je nu wel of niet kan rijden. Redenen zoeken om het rijden te verantwoorden is struisvogelpolitiek. Het kan wel of het kan niet. Is dat leuk? Nee, dat heet verantwoordelijkheid.

Dit regeltje geldt vast niet wanneer je je pony gewoon helemaal vetmest zodat hij zwaarder is he? :+
Neem aan dat je uit moet gaan van het gewicht wat het paard zou moeten hebben.(een gezond gewicht dus).

:j

Correct, je gaat uit van volwassen, goed bespierde pony die op het juiste gewicht is.
Wendy1978 schreef:
Wat bedoel je met model pony? :o?

Vierkant of rechthoek, dus korte of lange rug.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:26

loveidefix schreef:
D00R schreef:

Dit regeltje geldt vast niet wanneer je je pony gewoon helemaal vetmest zodat hij zwaarder is he? :+
Neem aan dat je uit moet gaan van het gewicht wat het paard zou moeten hebben.(een gezond gewicht dus).

Ik meen trouwens dat ze dat ook zei of was dat iemand anders?? zelf heb ik het hier net ook even over gehad

Dan heb ik dat gemist. Sorry :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:27

Wendy1978 schreef:
?
Paard staat op kale wei

en ik kom geen kilo's aan?
Lekkere vooroordelen zeg!

Dus paard krijgt niet te eten?? Hij sport toch niet meer? Dan komt hij aan en jij bent volgens de tabel al te zwaar toch???Dan zal je zonder paardensport ook wel aankomen hoor, geloof mij maar, dat werkt zo......vooroordelen??

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:29

Het valt me nu trouwens wel op dat er veel bokkers zijn die zichzelf nu ineens 'dik' gaan noemen,
terwijl ze dat nou niet bepaald zijn als je in hun profiel kijkt.. Dan snap ik wel direct waarom zoveel
mensen zich aangevallen voelen. Er mankeert dan wel het nodige aan het zelfbeeld geloof ik :).

Wendy1978

Paard krijgt hooi bijgevoerd en peen en appeltjes
en ik heb sinds kort een hond
dus nee
ik kom geen kilo's aan
sterker nog
ik ben al wat kilo's kwijt zonder er wat extra's voor te doen
alleen uren met de hond aan de wandel

dusssss jaaaa russel
vooroordelen ja

LinsxDot

Nou dan word ik de held met de foto.
Denk dat heel veel hier uit topic beetje mijn richting gaan
Afbeelding
Dus dit kan niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:30

noukie175 schreef:
gewicht pony = 450-500 ?? (schat ik)
Model pony = wat bedoel je daarmee?
Gewicht ruiter + kleding + tuig = 90 kg ?

Pony dus onder 148? Richting model sportpony, wel zo van de foto's netjes op gewicht (zie geen dikke hals/buikje,etc) zal eerder richting 400-450 zitten. Model gaat over ruglengte. Korte ruggen kunnen beter gewicht dragen en mogen dan tot 20% hebben, lange(re) ruggen tot 15%.
Afhankelijk van wat je pony werkelijk weegt zit je op of boven de grens, uitgaande van vierkants model = korte rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:30

Wat weeg je dan? het gaat om dat kleine plekje wat op die paar wervels rust....en niet wat jij zelf van je zelf vind, ongeacht of je nou mooi bent of niet...daar gaat het topic niet over.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:31

Citaat:
Ik vraag niet om hoe het er uit ziet, maar wat de cijfers zijn.
Gewicht pony = ?
Model pony = ?
Gewicht ruiter + kleding + tuig = ?
Plaatje is voor foto's en jury's voor hoe zwaar de pony belast wordt is gewicht wat erop ligt kunnen dragen 1e voorwaarde. Niet of het er mooi uitziet.

gewicht pony = 450-500 ?? (schat ik dan omdat pony 1.54 is en je zij 400-450 bij D-poon)
Model pony = normaal denk ik dan, dus de 20%
Gewicht ruiter + kleding + tuig = 90 kg ?[/quote]

Dan kom ik dus uit op : 20% van 450 = 90 kg en bij 500 = 100 kg. Gemmiddelde = 95 dus dn mag ik net...
Laatst bijgewerkt door noukie175 op 11-07-11 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther43

LinsxDot schreef:
Afbeelding
Dus dit kan niet?

Eerlijk gezecht vind ik dit twijvel.
Het meisje is niet zo groot maar wel aardig stevig.
Nu heb je wel een sterk ras dus mag je 20% gebruiken.

Ik zou zeggen reken het uit! :D

LinsxDot

Wat ik weeg?
De meeste hebben het hier nu ook over het plaatje.
Want mijn vriend weegt hetzelfde als een jongen die heeeeel dun is gewicht zegt niet altijd alles als dat je er uit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:32

Nou dan mag je nog 5 kg aankomen :+

LinsxDot

Ik ben het zelf :P

Jellebie

Sabine_Duco schreef:
Wendy ik weet niet of je dit als grapje bedoelt maar anders zou ik er wel aan werken als ik jou was.

Citaat:
Als ik al eens stevige mensen op een paard zie, waarbij het paard gewoon rondgaat in galop draf enz., lijkt het mij niet dat ie er vreselijk last van heeft.

Dat is zeker niet waar, een paard kan daar wel last van hebben maar het niet laten merken. Zo heb ik een pony met een blessure door zien lopen terwijl ze eigenlijk erg last had van haar been. Paarden zijn vluchtdieren en laten liever hun zwakke plekken niet zien. Het kan dus zeker wel zo zijn dat het paard er last van heeft ondanks dat hij galoppeert of draaft.

Wat ik ook wel bijzonder vind is dat mensen het kwetsend vinden als je "dik" zegt (of andere benamingen) maar dat er ondertussen wel dikke ruiters zijn die dunne mensen (/ normaal gewicht) "magere sprietjes" enzo noemen. Wees dan consequent.

nu wil ik me ook even laten horen :) . Een paard heeft er zeker geen last van als er een te zwaar iemand op rijd . Tuurlijk iemand van 500 kg (beetje heel erg overdreven) zal ik ook zeggen van nou.... dat is wel erg zwaar voor dat paard . Maar kom op . Mensen met dat soort gewicht heb ik nog nooit op een paard gezien . het valt dus allemaal reuze mee hoor .... ;)

Anoniem

LinsxDot schreef:
Wat ik weeg?
Want mijn vriend weegt hetzelfde als een jongen die heeeeel dun is gewicht zegt niet altijd alles als dat je er uit ziet.

je snapt dus niet waar het om gaat, wederom die spiegel waar jullie voor gaan staan en denken dan, goh mooi plaatje..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:33

D00R schreef:
MLoeser schreef:

Wauw :wow: Wat ben jij kortzichtig zeg! :oo

Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld door een ziekte (schilklierproblemen zijn een voorbeeld) of door medicatie (prednison is een voorbeeld) steviger zijn dan "mooi" is voor het plaatje. Deze mensen willen over het algemeen GRAAG afvallen, maar door medische problemen kan het simpelweg niet. En wie ben jij om deze mensen de lol van het paardrijden niet te gunnen? :x

Er zijn genoeg aandoeningen waarmee je bepaalde dingen niet mag. Waarom paardrijden dan wel, terwijl het gemiddelde paard niet gebouwd is om veel gewicht te dragen.

Dakotah schreef:
Als ik al eens stevige mensen op een paard zie, waarbij het paard gewoon rondgaat in galop draf enz., lijkt het mij niet dat ie er vreselijk last van heeft.

Ik heb het wel gezien. Meerdere keren zelfs. Niet iedereen is blijkbaar in staat om te bedenken of het wel of niet mogelijk is met zijn of haar gewicht op een paard te gaan zitten. Helaas...

Ik heb ook de ervaring dat ook een man, slank gebouwd maar erg lang en dus meer dan 90 kg, te zwaar was voor een paard. Dat paard was 1.67m, maar zijn bouw liet het ondanks de goede bespiering gewoonweg niet toe.

Volgens mij gaat het niet alleen over het gewicht dat iemand heeft. Zoals eerder gezegd is het makkelijk om aan te geven dat iemand te groot is voor een bepaald paard. En helemaal logisch vindt iedereen het dan dat er een paard gezocht moet worden dat wel bij de ruiter past.
Waarom zou dat minder gelden voor dikke(re) mensen? Ik zie hier genoeg mensen voorbij komen die het lef hebben te zeggen dat ze niet hebben gereden in de periode dat ze echt te dik waren. Ook mensen die te dik zijn door medicatie, maar zichzelf wel grenzen hebben gesteld in hoeveel zij mochten aankomen. Ook nog mensen die door een eetstoornis niet konden rijden, maar zich er doorheen hebben geknokt. Vinden de mensen die te dik zijn en zeggen dat het allemaal maar moet kunnen en de rest niet zo moet zeuren, het echt terecht wat ze zeggen, of is het gewoon ontkenning?

Overigens: er zijn genoeg mensen die een paard hebben dat sowieso geen ruiter meer kan dragen (bijvoorbeeld kissing spines). Die gaan dan andere dingen doen met het paard, omdat het paard een beperking heeft.
Mensen met overgewicht zouden toch hetzelfde kunnen doen... tot ze (meer) op gewicht zijn?

Mensen die mij PB-en met :( en := En me hier aanvallen: Ik zeg ook: te dik voor het mooi.... Ik vind dat iemand met maatje 40 van 70-75 kilo nog prima op een paard kan klimmen zonder dat het paard daar enige ernstige gevolgen van ondervind, maar mensen hier op bokt noemen het te dit omdat de persoon in kwestie een stevig achterwerk heeft. Terwijl de paarden wel keurig lopen.. Tja, dat vind ik gewoon discriminatie, het overkomt mij en mensen op bokt die op HAW of ITP hetzelfde commentaar krijgen. Dat terwijl het bij veel paarden (20% van 400 kilo is 80 kilo, dus dat zou nog wel moeten kunnen). Nog wel zou horen te kunnen.

Dat een dikke kont voor het mooi er niet uitziet als anky en salinero vind ik een belachelijke redenen om mensen gezegend met wat spek, die voor het paard nog te dragen zijn, het paardrijden te ontzeggen, en ze als slecht bezig hier neer te zetten. Niet iedereen heeft de mazzel met ranke botten en een smalle bouw.

Ik blijf bij mijn punt: een ruiter van 75 kilo die haar paard wel netjes rond over de rug laat lopen veel minder schade aanricht dan een ruiter die het paard in twee delen laat lopen, kunstmatig in de krul trekt of andersinds niet goed heeft begrepen wat paardrijden werkelijk inhoud.

En ik zie vanuit mijn interesses regelmatig paarden met rugproblemen, en niet meer dan eens zijn dit paarden in eigendom van een ruiter met prima gewicht die OF het paard niet goed rijd of een zadel heeft dat nergens na ligt! Dus nee. Dikke ruiters zijn niet de hoofdoorzaak van fysiologische problemen bij het paard.

En voor de geintereseerden: op deze foto op bokt kreeg ik werkelijk half bokt over me heen dat ik het niet moet wagen nog vaker zo te rijden omdat de buik van het paard dan binnen no time op de grond zou hangen (=een uitstapfoto). Deze dee het ook niet zo goed (ivm eigenaar paard onherkenbaar, wederom uitstappen) Beide op een 17" zadel
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 11-07-11 15:43, in het totaal 5 keer bewerkt

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:34

Ik snap het wel want vind gewoon ontzettend triest dat je mensen af moet keuren en hun sport moet afkraken omdat ze wat dikker zijn :S waar gaat het over joh
Laat mens lekker in hun waarde paard zakt er heus niet van door de benen hoor snappen zelf ook heus wel dat ze niet meer op een ponytje kunnen

Esther43

:o
russel schreef:
LinsxDot schreef:
Wat ik weeg?

je snapt dus niet waar het om gaat, wederom die spiegel waar jullie voor gaan staan en denken dan, goh mooi plaatje..

Precies :o
Het maakt het paard niet uit hoe je eruit ziet, maar wel wat hij mee moet nemen als bagage! :+

tamary

noukie175 schreef:
gewicht pony = 450-500 ?? (schat ik dan omdat pony 1.54 is en je zij 400-450 bij D-poon)

Dan kom ik dus uit op : 20% van 450 = 90 kg en bij 500 = 100 kg. Gemmiddelde = 95 dus dn mag ik net...

Wat is het werkelijke gewicht van de pony, want met schattingen kan je niet eerlijk rekenen
Rekenhulp:
http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:35

LinsxDot schreef:
Ik snap het wel want vind gewoon ontzettend triest dat je mensen af moet keuren en hun sport moet afkraken omdat ze wat dikker zijn :S waar gaat het over joh
Laat mens lekker in hun waarde paard zakt er heus niet van door de benen hoor snappen zelf ook heus wel dat ze niet meer op een ponytje kunnen

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:36

LinsxDot schreef:
Afbeelding
Dus dit kan niet?

Dit bedoelde ik dus niet met te dik, vind het ook nog best kunnen!

Denk dat TS ook echt moddervet bedoelde, om maar duidelijk te zijn.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:37

essie_blue schreef:
LinsxDot schreef:
Afbeelding
Dus dit kan niet?

Dit bedoelde ik dus niet met te dik, vind het ook nog best kunnen!

Denk dat TS ook echt moddervet bedoelde, om maar duidelijk te zijn.

Nou idd, dit vind ik ook kunnen!!!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:38

echt ik lees met volle verbazing sommige verhalen o.a. het paard kan het niet tillen . wat een onzin . ;)

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:38

tamary schreef:
noukie175 schreef:

Wat is het werkelijke gewicht van de pony, want met schattingen kan je niet eerlijk rekenen
Rekenhulp:
http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

dankje voor site, heb pony niet bij huis maar heb vanavond les, zou kijken of ik eraan denk om op te meten!
Laatst bijgewerkt door noukie175 op 11-07-11 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt