Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:13

Lusitana schreef:
Als een paard zijn leven in de wei slijt, verwaarloosd de eigenaar zijn paard. Hij gebruikt het niet. Hij slaat er geen acht op. Dat is het enige dat ik bedoelde.
Als je een fiets ongebruikt in de schuur hebt staan, verwaarloos je je fiets. Dat is niet hetzelfde als mishandelen :+ . Het is jammer dat het zo gelezen is. ;)

Ik snap de vergelijking van een fiets met een paard niet. :+
Een fiets is een ding, een voorwerp, een product. Een paard is een levend wezen met bepaalde behoeften. Een kuddeleven, beweging, buiten zijn, fourageren. Geef je ze dat niet, dan worden ze er niet gelukkiger op. Mijn fiets interesseert het geen bal dat 'ie in de schuur staat. :+

Het is wat anders als een eigenaar niet naar zijn dier(en) omkijkt. Dat geldt voor een paard op het land, maar ook op stal. En ook voor paarden, die wel bereden worden, maar waar eigenlijk niet goed mee omgegaan wordt. Dus wat wil je nou zeggen eigenlijk met je opmerking? Dat een weidepaard, waar niet op gereden wordt verwaarloosd wordt? Er op rijden is toch iets wat WIJ willen, maar niet iets waar een paard per se om gevraagd heeft?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:14

arabesk:
heb je je zelf wel eens op een slecht moment gefilmd en dat in slomotion aangepast? :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:15

joenohoe schreef:
Het gaat er niet om of ze op het juiste been lichtrijdt, maar de beweging die ze maakt als ze uit het zadel komt, die klopt niet. Heb een lesje equisimilator gehad en als je op dat ding niet op de juiste manier lichtrijdt, beweegt hij niet. Is erg confronterend moet ik zeggen...

Ik heb de filmpjes bewust niet gekeken.

Ik heb van de week ook op een simulator gezeten en zitles gehad. Ik vond wel dat ik veel moest doen om hem te laten bewegen, heb het op mijn paard uitgeprobeerd, maar die loopt dan echt onder me vandaan. Alleen met de voorwaartse overgangen was het heel handig. De persoon die de les gaf kon zien dat ik voorwaartse paarden had en vond dat ik netjes dicht bij het zadel bleef. Alleen als ik zo dicht bij het zadel bleef kreeg ik dat ding niet aan de gang, dan moest ik voor mijn gevoel echt een centimeter of 10 uit het zadel komen. Als dat ding dan een beetje hobbelde (klinkt wat oneerbiedig, maar zo bedoel ik het niet) dan hield ik het nog wel aan de gang ook. Wel veel van geleerd en zeker voor herhaling vatbaar :j

Ik denk dat steekproefsgewijs, alle wedstrijden zijn niet mogelijk, een dierenarts die de paarden controleert niet verkeerd zou zijn. Al is het alleen maar op zuiverheid van de gangen. Bij SGW en endurance is dit gewoon. Bij SGW zie relatief weinig een onregelmatig paard in de dressuur. Meeste ruiters weten dat ze eruit gepikt worden bij de dierenarts en dan heeft een wedstrijd starten/opgeven weinig zin.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:35

Ik ben het zo met je eens TS !

Oké , moet ik er eerlijk voor uit komen dat ik Orlando ook wel eens ongepast een tikje of een schop geeft , maar dan denk ik later wat was ik nouweer dom bezig dan, dat was mijn schuld :oo !

maar ik probeer mij heel veel aan mijn paard aan te passen , maar ook heeft hij zich aan mij aan moeten passen. Ik ga er niet mee akkoord dat hij omdraait en gaat staken als ik buiten ga rijden en hij heeft geen zin. ( Dat doet hij ondertussen allang al niet meer hoor ;) )
Ik probeer zoveel mogelijk recht te zitten ( maar ik ben dus scheef , en hang naar rechts ( heel licht , maar je ziet verschil.)) En ik doe heel erg mijn best om recht te zitten , zo licht mogelijk in mijn handen en goed passend zadel. Ook heb ik het lichste bitje voor hem ( nouja we een D) D-dubbelgebrokentrens :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:48

Twiggy2008 schreef:
Ik snap de vergelijking van een fiets met een paard niet. :+
Een fiets is een ding, een voorwerp, een product. Een paard is een levend wezen met bepaalde behoeften. Een kuddeleven, beweging, buiten zijn, fourageren. Geef je ze dat niet, dan worden ze er niet gelukkiger op. Mijn fiets interesseert het geen bal dat 'ie in de schuur staat. :+

Het is wat anders als een eigenaar niet naar zijn dier(en) omkijkt. Dat geldt voor een paard op het land, maar ook op stal. En ook voor paarden, die wel bereden worden, maar waar eigenlijk niet goed mee omgegaan wordt. Dus wat wil je nou zeggen eigenlijk met je opmerking? Dat een weidepaard, waar niet op gereden wordt verwaarloosd wordt? Er op rijden is toch iets wat WIJ willen, maar niet iets waar een paard per se om gevraagd heeft?

Ik had het nergens over het niet rijden, dat was een ander.
Het gaat ook niet om de fiets, maar om uitleg van het woord "verwaarlozen", in de vergelijking.
Dat is dus niet er naar om kijken, er geen waarde aan geven.
Je kunt niet zeggen het paard staat in de wei DUS is het gelukkig. Er zijn voorwaarden voor nodig om het welzijn van een weidepaard te waarborgen en een er van is dagelijkse check-up bv .

Dat is het laatste dat ik er over zeg, want het hoort niet in dit topic thuis. Lees in het andere topic anders even wat ik daar heb gezegd, misschien wordt het dan duidelijker.
En ik geloof zelfs dat we het gewoon met elkaar eens zijn.
;)

DDW1190

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:52

helemaal mee eens :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:17

Sorry ik denk, dat ik hier niets meer te zoeken heb.
Het laatste filmpje, daar zitten dingen in die ik niet leuk vind om te zien, maar de overige filmpjes vind ik best wel meevallen er wordt naar mijn idee het paard geen onrecht aangedaan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:23

Tendance schreef:
Het laatste filmpje, daar zitten dingen in die ik niet leuk vind om te zien, maar de overige filmpjes vind ik best wel meevallen er wordt naar mijn idee het paard geen onrecht aangedaan.

Dan geeft dat toch direct het niveau aan.... blijkbaar is zagen en rukken dus al normaal gevonden...

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:25

Dat zegt inderdaad wel een heleboel over Tendance := Dus nee, in dat geval zitten wij totaal niet op 1 lijn. Maar zo'n idee had ik al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:27

Air schreef:
Tendance schreef:

Dan geeft dat toch direct het niveau aan.... blijkbaar is zagen en rukken dus al normaal gevonden...

En dat vind ik schrikbarend... Ik bedoel, dat er mensen zijn die dat blijkbaar dus 'normaal' vinden...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:27

Air schreef:
Tendance schreef:

Je ziet een slowmotionfilmpje iedere paardenmond beweegt wel iets als je aan het rijden bent.
Ik vind het niet het mooiste beeld, maar zie zeker geen mensen die hun paarden mishandelen!!!
Heb het dan niet over het laatste filmpje.

Ik vind mishandelen toch echt wel iets anders dan dit!!!

Succes zou ik zeggen!!

Ik zou jullie graag allemaal een uur willen zien rijden zonder dat het paard even een momentje te diep of te hoog loopt, laat staan zijn mond beweegt....
Dit is een momentopname van 2 tellen...
Laatst bijgewerkt door Tendance op 06-07-11 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:28

DDW1190 schreef:
_Bitje_ schreef:
wat voor controles hadden jullie in gedachte? en wanneer zouden ze dat moeten controleren? dat lijkt me nog het lastige er aan :)
:o neemt niet weg dat het een hoop paardenleed zou kunnen besparen!

Ik vind het wel overdreven hoor, tuurlijk niemand is heilig, maar nu komt het over dat we het wel erg hebben getroffen met onze sport :o

kwam ook wel een beetje brut over, maar opzich zou ik niet tegen een controle zijn. Als het maar niet te veel tijd kost op een wedstrijd :o

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:30

Bitten produceren met een drukmeter :D
En bij iedere harde ruk een stroomschok voor ruiter!
zijn we snel van veel problemen af! :Y)

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:32

Het is natuurlijk allemaal wel erg bedroevend maar kijk maar eens naar de ontwikkelingslanden daar worden paarden pas onrecht aan gedaan!(zal hier verder niet over uitwijden aangezien dit niet helemaal het onderwerp is)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:33

daar heb je gelijk in Jacobien12, heb een hele tijd terug een documentaire gezien van Brook Hospital..
Nou dat is pas echt schrikbarend! :\

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:34

weet je wat ik pas erg vind, die mensen die elk jaar een nieuw paard hebben wat ze vervolgens helemaal kapotrijden en dan achteraf roepen: ik heb altijd zo'n pech met paarden, ik heb altijd de verkeerde.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:35

helemaal mee eens, dezelfde problemen komen toch wel weer terug als ik mezelf niet zou willen verbeteren :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:36

Maar dat is de hele tendens tegenwoordig, de schuld ligt altijd bij een ander of bij het paard, nooit bij de eigenaar.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:37

DDW1190 schreef:
Bitten produceren met een drukmeter :D
En bij iedere harde ruk een stroomschok voor ruiter!
zijn we snel van veel problemen af! :Y)

_O-

ja opzich wel een idee :')

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:37

@DDW1190
Ja ik heb zo'n documentaire ook laatst gezien :\

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:38

Ik heb de filmpjes nog een keer bekeken en het zagen is het enige wat ik echt niet vind kunnen. Verder zie ik geen echte vorm van onrecht.
Het laatste filmpje met de steigerende paarden voor de kar, daar ken ik de achtergrond niet van plus dat ik totaal geen verstand van mennen heb, dus wel een mening kan hebben, maar naar mijn idee te weinig kennis om erover te oordelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:46

Daar heb ik uitleg over gegeven, ik ben toevallig wel thuis in die sport.

De filmpjes zijn opgezet om fouten uit te vergroten en vanuit een anti mening en niet objectief. Daarom ben ik nooit zo voor het laten zien van dit soort materiaal.
Buiten dat is het niet "normaal" om een paard met de kin tegen de borst te willen laten lopen. Of om te zagen om een krul te verkrijgen.
Feit is dat er heel veel heil wordt gezocht in het te diep laten lopen. Terwijl volgens de regels van de dressuur het paard voor de loodlijn moet. Dan is het vaak van "ik moet het hoofd kunnen zetten waar ik wil", maar het blijkt in veel gevallen dat ze dat hoofd, buiten een moment van uitgestrekte draf, helemaal niet aan de teugel voor de loodlijn kunnen "zetten". Ze falen dus met hun uitspraak. Paarden willen vaak niet eens meer zakken met de hals.
Daarbij gaat het heel vaak gepaard met uit elkaar vallen, zwaar worden, onevenreden optillen van benenparen etc.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:53

Ik denk dat die filmpjes ook wel moment opnamens zijn. En een rukje aan de teugel is niet het einde van de wereld. :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:54

Rianne12 schreef:
Ik denk dat die filmpjes ook wel moment opnamens zijn. En een rukje aan de teugel is niet het einde van de wereld. :j

Is je paard het daar ook mee eens?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:55

Sorry welke uitleg?
Weet niet waar je die hebt staan, maar dan nog ga ik het niet veroordelen, want ik heb er zelf geen kennis van....
Inderdaad vind ik de filmpjes niet objectief en doen paarden in ontwikkelingslanden er waarschijnlijk een moord voor om zo gereden te worden...
Wat op de filmpjes gebeurd is niet allemaal netjes, maar naar mijn idee zeker geen reden om er 22 pagina's over gediscussieerd te hebben.
Als ik had geweten, dat het over deze situaties ging dan had ik mij waarschijnlijk niet eens in de discussie gemengd...