Lusitana schreef:Als een paard zijn leven in de wei slijt, verwaarloosd de eigenaar zijn paard. Hij gebruikt het niet. Hij slaat er geen acht op. Dat is het enige dat ik bedoelde.
Als je een fiets ongebruikt in de schuur hebt staan, verwaarloos je je fiets. Dat is niet hetzelfde als mishandelen. Het is jammer dat het zo gelezen is.
Ik snap de vergelijking van een fiets met een paard niet.

Een fiets is een ding, een voorwerp, een product. Een paard is een levend wezen met bepaalde behoeften. Een kuddeleven, beweging, buiten zijn, fourageren. Geef je ze dat niet, dan worden ze er niet gelukkiger op. Mijn fiets interesseert het geen bal dat 'ie in de schuur staat.

Het is wat anders als een eigenaar niet naar zijn dier(en) omkijkt. Dat geldt voor een paard op het land, maar ook op stal. En ook voor paarden, die wel bereden worden, maar waar eigenlijk niet goed mee omgegaan wordt. Dus wat wil je nou zeggen eigenlijk met je opmerking? Dat een weidepaard, waar niet op gereden wordt verwaarloosd wordt? Er op rijden is toch iets wat WIJ willen, maar niet iets waar een paard per se om gevraagd heeft?