Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:22

Ik zei bovenstaande met een glimlach in de mond maar hier wordt ik niet vrolijk van. Als u de paarden ook allemaal zo negatief benaderd als hier de mensen in het topic zie ik daar ook niet veel klassiek in...

Haal het woordje "ongeveer" uit mn tekst en lees m dan nog een keer. Dan sta ik nog achter mn woorden :roll:

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:26

Whinnylando schreef:
Ik zei bovenstaande met een glimlach in de mond maar hier wordt ik niet vrolijk van. Als u de paarden ook allemaal zo negatief benaderd als hier de mensen in het topic zie ik daar ook niet veel klassiek in...

Zullen wij op z'n minst beleefd blijven voordat dit topic ook word gesloten?
Uw mening respecteer ik maar zou u dat alstublieft via een privebericht aan de professor merkbaar willen maken?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:28

Danique, ik geef terug wat ik krijg ;)

Net zoals je van het paard terugkrijgt wat je geeft :)

Raineri

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:34

Uiteraard, daarin geef ik u gelijk. Maar u heeft een keuze in hoeverre u daarop reageerd.
Ik heb geen zin om hier meer woorden aan vuil te maken anders wil ik wel gezellig met u pb'en.
Het ging over lichtheid dacht ik?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:37

Ik reageerde eigenlijk op een laatste post waarin het ging over bewust blijven paardrijden :)

(blijkbaar doe ik dat weer helemaal fout omdat prof twee woorden leest en de rest niet belangrijk vind)

Zo net 10 minuten besteed om de laatste proef van Toti te bekijken. Hmm ja wat moet je ervan zeggen. Het is nog een "jonge combinatie". Vertrouwen tussen ruiter en paard kan er thuis misschien al zijn maar op het wedstrijdterrein nog duidelijk niet. Veel spanning en de gevolgen vandien, maarja fouten kijken schiet ik nu niks mee op met zo'n gespannen proef :\

filmpje wat ik bekeken heb: http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... ?f=&t=3231

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:09

Whinnylando schreef:
Bewuster nadenken ja, is wel iets wat er soms bij inschiet maar waar je ieder uur dat je rijd mee bezig zou moeten zijn. Waarom doet een paard iets? Wat doe ik fout waardoor het nu fout gaat? Wat heb ik over het hoofd gezien? Geef ik mijn hulpen wel goed?

Als er iets niet gaat zoals het zou moeten probeer ik mezelf door de ogen van mn instucteur te bekijken en ga dan heel mn zit en hulpen af. Meestal kom ik dan wel tot het knelpunt :D

precies, bewust blijven en zelfkritiek is het kernpunt van klassiek rijden.
dat wisten de klassiekers ook!
hebben dit zelf ondervonden en maakte net als wij ook "fouten" waar ze van durfde te leren ;)
het ligt altijd aan de ruiter
nooit aan het paard :D ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:38

Whinnylando schreef:
Ik reageerde eigenlijk op een laatste post waarin het ging over bewust blijven paardrijden :)

(blijkbaar doe ik dat weer helemaal fout omdat prof twee woorden leest en de rest niet belangrijk vind)

Zo net 10 minuten besteed om de laatste proef van Toti te bekijken. Hmm ja wat moet je ervan zeggen. Het is nog een "jonge combinatie". Vertrouwen tussen ruiter en paard kan er thuis misschien al zijn maar op het wedstrijdterrein nog duidelijk niet. Veel spanning en de gevolgen vandien, maarja fouten kijken schiet ik nu niks mee op met zo'n gespannen proef :\

filmpje wat ik bekeken heb: http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... ?f=&t=3231

Oke, maar zijn er verbeteringen bij Totilas doordat hij nu klassiek wordt gereden? Er was zelfs iemand die er kritiek op had in dat topic.
Wat ik dacht te zien was dat het leek of hij in de piaffe wat meer ging zitten. Kan het natuurlijk ook fout zien. Ik vind echter nog wel dat hij de achterbenen nog niet voldoende mee neemt in de uitgestrekte draf. Maar dat zal wel komen daar dat het nog niet lang een combinatie is en Totilas ook nog niet lang klassiek word bereden.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:08

Ik heb te weinig naar filmpjes van Gal gekeken om te weten wat het verschil zou zijn. Heb als vergelijk een filmpje geplukt van Gal en Toti in ook een gespannen situatie, de hengstenkeuring in 2010: http://www.youtube.com/watch?v=Dj78ubYS ... re=related

Als het paard nu anders wordt bereden zal het zeker nog wel een tijd duren eerdat het allemaal tot uiting komt met zijn nieuwe ruiter. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nooit zo bezig houd met de top wedstrijdsport. O.a omdat ik me er aan stoor. Snap niet dat sommige dingen goed gevonden worden, zoals bijvoorbeeld de strak gehouden halzen, strenge stangen enz enz. Ook het achterblijven van de achterbenen van Toti heb ik altijd mijn vraagtekens over gehad. Maarja ik ben geen topruiter die in die klasse's meerijd dus behoud me dan ook verder van commentaar. Het door de jaren heen zien van de verschillende losrijfilmpjes hebben mijn mening gevormd dat wedstrijdrijden niet iets zijn wat ik zou willen doen als deze training ervoor nodig is om zo hoog te eindigen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:52

Misschien zou je eens irl bij het losrijden moeten kijken in plaats van je mening te baseren op gemanipuleerde filmpjes. Wellicht doet dat je beeld veranderen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:59

Zonder hier heel mn leven te moeten verantwoorden kan ik zeggen dat ik mijn mening gebaseerd heb door ook hetgeen wat ik op de wedstrijdterreinen zelf zag. Ik veroordeel het niet maar het is niet mijn ding meer dus ik houd me er niet mee bezig.

Dat jij graag wedstrijden rijd is je goed recht en daarom ben je voor mij niet minder hoor ;) Heb respect voor mensen die de juiste manier willen promoten :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:03

Whinnylando schreef:
Het door de jaren heen zien van de verschillende losrijfilmpjes hebben mijn mening gevormd dat wedstrijdrijden niet iets zijn wat ik zou willen doen als deze training ervoor nodig is om zo hoog te eindigen.

Tja, dat zet je er niet bij. Is het nu gebasseerd op filmpjes? Of op wat je door de jaren heen gezien hebt?
Whinnylando schreef:
kan ik zeggen dat ik mijn mening gebaseerd heb door ook hetgeen wat ik op de wedstrijdterreinen zelf zag. :)
Laatst bijgewerkt door Zooist op 15-06-11 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:06

Ik mag hopen dat de ruiters hier niet als kortzichtig bekeken worden. Zelfs als ik naar een losrijfilmpje kijk op internet zoek ik niet de propaganda filmpjes op. Maar zoiets in de trant van wat ik liet zien een paar pagina's terug. Een lange film van het losrijden in aken, zonder knippen en plakken en in het beeld springende foto's erbij.

Ik zie nu je edit, zou je dan heel de zin willen quoten? "Zonder hier heel mn leven te moeten verantwoorden" hoorde er nog bij :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:56

Ik denk niet dat een paard dat van de LDR/Rollkur manier trainen afkomt binnen een half jaartje
omgeschoold is tot een klassiek gereden spetter.

Dat hij bespiering heeft is leuk maar volgens mij worden de spieren met klassiek toch heel anders
gereden.

Overigens vond ik bij de proef van Toti waar hij zo gespannen is dat hij veel in de hoofd/halshouding
doorknikt. Het blijft een geweldige danser maar daar wijst voor mij toch uit dat hij nog lang niet genoeg
van achter naar voren is, ook al toont hij voorwaarts.

En daarbij zal iedereen fouten maken met de kans om daarvan te leren.. dus 1 paard dat in de
schijnwerpers staat en die ene proef die dan "klassiek" gereden zou zijn hoeft niet te betekenen dat alles
ook direct zo hoort.. zelfde als met LDR.

Tevens ben ik het er mee eens dat de topsport van nu eigenlijk geen voorbeeld kan/mag zijn. Nu scheelt
het dat ik me er eigenlijk vanaf penny af aan nooit in heb geinteresseerd hoe Anky reed of hoe
Cocktail liep (die was er nog in die tijd wat een geweldig paard was dat) maar wel dat hij zo prachtig was
van vorm etc.

Ik wordt iedere week of 1x in de 2 weken op de film gezet (soms zelfs 2x per week) niet om te kijken
hoe paardjelief het doet, maar om mezelf te bekritiseren. Als mijn paard niet los komt is dat omdat ik
haar spanning geef.. en ik moet zeggen.. ergens is het juist heel leerzaam om zelf je fouten op te speuren :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:11

Dat met Rollkür of Hyperflexie is op een ander topic, dus dat vervuild meer dan dat het wat toevoegt. [RT-D] LDR en/of Rollkur

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:16

Mijn vraag is wie heeft eigenlijk een paard zelf de Piaffe en of Passage bijgebracht??

Het is nog belangrijker de losmakende oefeningen eens te bespreken.
Oefeningen die het paard werkelijk losmaken en waarom en hoe?
Het goed losmaken van het paard is zeer belangrijk en heeft tot gevolg dat de uitvoerende oefeningen veel gemakkelijker gaan.
En het beoordelen van een Piaffe of Passage is wel leuk maar dat is het eindproduct van het berijden van je paard, en men begint toch bij het begin hoe bereid ik mijn paard voor op deze of andere oefeningen of te wel hoe rij ik mijn paard werkelijk los en daardoor soepel.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:29

:o Wij zijn bezig met het aanleren,
het beginstadium zeg maar.

vanuit een kleine volte in stap,
leren klein te stappen wel voorwaarts,
en dan klein aandraven,
het binnenachterbeen iets naar buiten brengen en dan naar de halve tritte.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:34

ullaatje schreef:
:o Wij zijn bezig met het aanleren,
het beginstadium zeg maar.

vanuit een kleine volte in stap,
leren klein te stappen wel voorwaarts,
en dan klein aandraven,
het binnenachterbeen iets naar buiten brengen en dan naar de halve tritte.

Halbe Tritte in stap of in draf??
Begrijp niet dat binnenachterbeen iets naar buiten brengen?
Halbe Tritte is een afleiding ergens van weet u die ook?
Nu kan ik eens vragen stellen..... 8-) Zelf doe ik het anders maar niet voor elk paard het zelfde of in de zelfde volgorde.
Gaat u eerst naar de Passage of eerst naar de Piaffe??? Of wat het paard het eerste aanbiedt?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:34

wij zijn nu zo ver dat de passage niet meer aangeleerd hoeft te worden, maar uitgebouwd wordt naar meer afdruk, meer Schwung en ruime veerkrachtige beweging. en verder zijn we bezig met het aanleren van de piaffe.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:37

quadripes schreef:
wij zijn nu zo ver dat de passage niet meer aangeleerd hoeft te worden, maar uitgebouwd wordt naar meer afdruk, meer Schwung en ruime veerkrachtige beweging. en verder zijn we bezig met het aanleren van de piaffe.

Dus het verbeteren van de uitdruk van de Passage?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:39

ja dat bedoel ik. ik ben beetje moe van het trainen van mijn beide paarden vandaag... ik voel me alsof ik een halve marathon heb gelopen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:39

In Duitsland leerden we de paarden eerst piaffe, al op redelijk jonge leeftijd en later pas de passage.
De piaffe aan de hand en aan de wand. Meestal op 4 en 5 jarige leeftijd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:41

setteke schreef:
In Duitsland leerden we de paarden eerst piaffe, al op redelijk jonge leeftijd en later pas de passage.
De piaffe aan de hand en aan de wand. Meestal op 4 en 5 jarige leeftijd.

Meer aanleren is dat, nog niet bevestigen.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:43

Ulla word het nu ook aangeleerd vanaf de grond.
Erop doen we de halbe tritte vanauit stap en we doen eerst de piaffe, passage zal het probleem niet opleveren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:57

ullaatje schreef:
Ulla word het nu ook aangeleerd vanaf de grond.
Erop doen we de halbe tritte vanauit stap en we doen eerst de piaffe, passage zal het probleem niet opleveren.

Vroeg dat omdat het paard een tamelijk groot zweefmoment laat zien, men dient op te passen dat de Passage geen zweefdraf word wat te vermijden is, maar vaak niet op gelet word, zulke paarden leer ik het liever vanuit een langzame goede passage aan, zij neigen vaak tot een te snelle Piaffe, maar dat is mijn ervaring.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:01

We kiezen bewust voor aanleren vanuit de stap omdat ze bij het klein draven erg de neiging heeft af te slaan en het over te nemen.
En vanuit de halbe tritte aandraven leert ze gelijk klein te draven.
Ik ben leek hoor en ga geheel op het advies van mijn instructeur in, ze alleen erg gecompliceerd.