LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:04

setteke schreef:
Precies, wil je het stukje over de rug en wil je ademen met je zit en hulpen, of wil je lange teugels en kom je met al je hulpen te laat?

Kan je deze iets meer uitleggen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:15

Morgen, maar wat je kan voelen, is meer dan 2 individuen. Dat is gewoon samensmelten, en ja, ik heb het gevoeld.
Stop het verfoeien van trainingswijzen, als je niet weet waarover je het hebt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:22

Pardon? Ik dacht we hier nu eindelijk eens normaal met elkaar aan het praten waren en nu gooi je me deze onterechte sneer naar het hoofd. Bah wat laag :(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:10

Annet555 schreef:
De spijker op zijn kop!
Er is niemand in dit topic die op topnivo rijd en ook niemand die LDR toepast, dus alle meningen zijn gebasseerd op iets waarvan men zelf in de praktijk gewoonweg niets van weet.

Ook ik niet ;)

Dat is een veronderstelling, maar geen weten.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:19

Kan niks anders bedenken dan dat dit allebei dierenmishandeling is :( Het feit dat het gewoon een benaming heeft ;(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:49

Zo en waarom is Laag Diep en Rond niet goed??????
Denk dat dit in het begin helemaal niet erg was, dat men het paard iets meer in de handgesteld wilde hebben en meer doorgesteld

Het beroerde is de internationaal LDR hetzelfde is als Hyperflexie, alleen dat laatste was zo´n rotwoord.

Zelf heb ik enkele paarden zo ingesteld gehad als Bonfire, dit deed men net zo als hals laten strekken maar iets dieper als men verlangt op wedstrijden, men liet het paard strekken tot de neus op de grond, dit enkele passen, dan nam men de teugels weer op en vertraagde met de hand het tempo, waardoor men automatisch in deze houding komt, net zo als omgekeerd men laat het paard de teugel uit de hand kauen maar vertraagd met de hand, de bovenlijn van de hals word langer en het paard komt achter de loodlijn, dit wisselde men af dus ik ook door meer te laten strekken, zal u een paar foto´s laten zien vandaag.

Alles heb ik in mijn paardenleven uitgeprobeerd alleen de hyperflexie niet, omdat dit het euvel is maar niemand van de bobo´s in Nederland durft daar iets van te zeggen, anders is hij of zij zijn baantje kwijt omdat SJ de dictator in eigen persoon enkele persoonlijke gegevens naar voren brengt.
En zo probeert men de mensen de mond te snoeren, net zo als vele topic´s over Hyperflexie ook, en Hyperflexie is gelijk aan Rollkür.
En het woord LDR word misbruikt om Hyperflexie/Rollkür te verbergen en iedereen trapt daar maar in omdat SJ het gezegt heeft.

Whinnylando

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:00

Aha dat maakt het wel duidelijker in deze discussie. Want de foto die ik een pagina terug zette is namelijk ldr. En zoals ik al zei is het niet zo extreem als heden ten dagen getoond wordt. Maar dat is dan dus het verschil tussen ldr en rolkur/hyperflexie zoals hierboven uitgelegd door de professor.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:05

Whinnylando schreef:
Mooi ter vergelijk: Rembrandt werd door Nicole met ldr gereden. Het broertje van de moeder van Rembrandt: Ahlerich, werd door dr. Reiner Klimke klassiek gereden. Beide haalden aanzienlijke resultaten in de GP dressuur. Toch ben ik bang dat een Klimke het nu niet meer zou redden met zijn "rust" tussen al het spektakel. Hoe jammer ik dat ook vind.

Dat is dus wat ik bedoelde in het andere topic (klassieke rijkunst) over de jurering.. Wat moeten we daar nu mee? En alvast als voorbode op de reacties van Setteke: Als je een paard klassiek traint, wil het niet zeggen dat hij sloom, met weinig impuls, enz. een proef doorloopt. Ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet. Het gaat mij om de vele open monden die je tegenwoordig ziet, paarden kort in de hals, weinig ruggebruik, maar paarden met ZOveel kwaliteit dat die dan dus wel spectaculair (=dat altijd goed??) kunnen lopen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:31

Tjuppie, paarden met open monden, weinig ruggebruik, kort in de hals zie je op een gewone zaterdag in de basissport lopen. En die worden helemaal niet LDR gereden.
Veel mensen denken dat een langzamer tempo verzameling betekent. Als je het gangwerk van je paard uit kan bouwen naar spectaculair, ben je m.i. toch op de goede weg. Maar natuurlijk niet als het ten koste gaat van ruggebruik en de bovengenoemde zaken.

Whinnylando, de opmerking die ik maakte, was over hoe er algemeen tegen aangekeken wordt. Niet speciaal voor jou, sorry.
En ik heb les, ik hoop paardrijden niet te leren via internet, maar dat ik er wel dingen uit kan halen, die nuttig kunnen zijn :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:44

En dat spectaculair lopen is het hem juist.
De paarden moeten gaan, en gaan komt uit de achterhand, en het is een tekort aan kunnen om dat niet te verkrijgen door Klassiek te rijden, dan weet men niet wat Schwung betekent.
De Hyperflexie getrainde paarden lopen, en dat is duidelijk te zien, alleen door de show worden velen zand in de ogen gestrooid.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:56

Weet men dan hier op het topic wat Flexion is???
Het word in de Klassieke Dressuur toegepast.
Hyperflexion is dat wat SJ laat trainen, hyper is nooit goed, daar krijg ik altijd een naar gevoel van :brr:

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:42

Ik weet het niet. Ik heb de term nog nooit horen gebruiken in de klassieke dressuur. Maar ja, echt klassieke dressuur weet ik waarschijnlijk ook niet zo veel van, tenminste als je het hebt over de werkelijke klassiekers. Het zal wel iets te maken hebben met lengtebuiging en oprekken van de spieren oid?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:52

de klassieke Flexion hebben we het in het klassieke topic over gehad: dat is het inbuigen van de nek naar links en rechts om daar de spieren losser te maken en dat mag niet in de hals gebeuren. omdat de nek aan de hals vastzit, kun je bijna niet voorkomen dat het beginstuk van de hals mee komt, maar in feite moet je het proberen te vermijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:52

Het is opmerkelijk dat men deze dingen niet weet, het opmerkelijke het staat in de Nederlandse handleiding beschreven, en in het boek van van Reede.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:23

Nou zie ik ook altijd overal wel iets ' kritisch' aan, maar wat hier gebeurt gaat me een beetje boven de pet. Ik vind het gewoon beschamend om de commentaren te lezen. Ik snap best dat als iemand hoog van de toren blaast over ' hoe het allemaal hoort en hoe niet' en de indruk wekt zelf heel hoog te rijden. En de beelden van het eigen rijden iets anders zijn dan verwacht kan worden dat daar kritiek op komt. Maar om gelijk met pek en veren klaar te gaan staan gaat me te ver.
Als het nou om Professor ging, ja zou het wat anders zijn.... geintje.. Proffie.. *\o/*

Het laat wel fraai zien dat men theoretisch van alles kan weten, maar het zelf toepassen ervan is iets anders. Ik schrik soms ook wel van hoeveel kennis mensen kunnen hebben, en dan word ik ook onzeker. Maar inmiddels weet ik dat kennis hebben en kennis toepassen zijn vaak nogal elkaars contrast zijn. Ieder zijn of haar eigen weg. Durf je die te laten zien, super, daar voel ik bewondering voor. Beter dan tegen anderen schreeuwen en je verschuilen als Repelsteeltje (voor de ouderen onder ons ;) )

Boekenwijsheid is ook een wijsheid. De interpretatie ervan zal wel vaker verschillen. Of paarden daar nou zoveel slechter van worden, och. Dat is nou zo fraai aan paarden ze vergeven ons zoveel.
Zijn zij daarmee niet een prachtig voorbeeld voor ons?
LDR is een stuk akeliger voor een paard, ik blijf het zien als ' professioneel een dier martelen'.

Dan zie ik liever Quadripes en haar brave paard, zij is op onderzoek naar het beste voor haar paard vanuit passie.
Tuurlijk zien we allemaal wat kritische noten, een paard aansporen (met sporen) vlak onder een zadeldekje verbaast me ook wel. Die kende ik ook nog niet.

Maar kom op zeg. Geef elkaar wat ruimte, respect en leer te luisteren naar anderen.
Ondanks dat ik Professor ook vaak op een respectloze manier mensen onderuit zie halen heb ik wel bewondering voor zijn doorzettingsvermogen.

Kon het niet laten om even te melden.
Ga weer netjes in de leesmodus.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:35

Paardentango schreef:
Nou zie ik ook altijd overal wel iets ' kritisch' aan, maar wat hier gebeurt gaat me een beetje boven de pet. Ik vind het gewoon beschamend om de commentaren te lezen. Ik snap best dat als iemand hoog van de toren blaast over ' hoe het allemaal hoort en hoe niet' en de indruk wekt zelf heel hoog te rijden. En de beelden van het eigen rijden iets anders zijn dan verwacht kan worden dat daar kritiek op komt. Maar om gelijk met pek en veren klaar te gaan staan gaat me te ver.
Als het nou om Professor ging, ja zou het wat anders zijn.... geintje.. Proffie.. *\o/*

Het laat wel fraai zien dat men theoretisch van alles kan weten, maar het zelf toepassen ervan is iets anders. Ik schrik soms ook wel van hoeveel kennis mensen kunnen hebben, en dan word ik ook onzeker. Maar inmiddels weet ik dat kennis hebben en kennis toepassen zijn vaak nogal elkaars contrast zijn. Ieder zijn of haar eigen weg. Durf je die te laten zien, super, daar voel ik bewondering voor. Beter dan tegen anderen schreeuwen en je verschuilen als Repelsteeltje (voor de ouderen onder ons ;) )

Boekenwijsheid is ook een wijsheid. De interpretatie ervan zal wel vaker verschillen. Of paarden daar nou zoveel slechter van worden, och. Dat is nou zo fraai aan paarden ze vergeven ons zoveel.
Zijn zij daarmee niet een prachtig voorbeeld voor ons?
LDR is een stuk akeliger voor een paard, ik blijf het zien als ' professioneel een dier martelen'.

Dan zie ik liever Quadripes en haar brave paard, zij is op onderzoek naar het beste voor haar paard vanuit passie.
Tuurlijk zien we allemaal wat kritische noten, een paard aansporen (met sporen) vlak onder een zadeldekje verbaast me ook wel. Die kende ik ook nog niet.

Maar kom op zeg. Geef elkaar wat ruimte, respect en leer te luisteren naar anderen.
Ondanks dat ik Professor ook vaak op een respectloze manier mensen onderuit zie halen heb ik wel bewondering voor zijn doorzettingsvermogen.

Kon het niet laten om even te melden.
Ga weer netjes in de leesmodus.

Tja, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Leuk om weer even een stukje te lezen van je Paardentango.
;)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:50

setteke schreef:
Tjuppie, paarden met open monden, weinig ruggebruik, kort in de hals zie je op een gewone zaterdag in de basissport lopen. En die worden helemaal niet LDR gereden.
Veel mensen denken dat een langzamer tempo verzameling betekent. Als je het gangwerk van je paard uit kan bouwen naar spectaculair, ben je m.i. toch op de goede weg. Maar natuurlijk niet als het ten koste gaat van ruggebruik en de bovengenoemde zaken.

Dat vind ik dus echt wel het probleem (precies wat jij noemt/denkt): 'Als je een paard spectaculair kunt laten bewegen, ben je al op de goede weg' |o Aii, volgens mij zit daar het probleem al. Iedereen wil dat maar, maar dat heeft toch niets met correct paardrijden te maken? Zeker momenteel vaak niet (al weet ik niet hoe het 30 jaar geleden was, want zo oud ben ik niet).

Over jouw eerste opmerking, IK heb het niet over basissport. Ik heb het over de subtopwedstrijden (waar ik wekelijks kom) en de jurering nationaal. Als je klassiek rijdt dan val je momenteel echt op, zoveel worden de paarden met de kin op de borst getrokken. Erg vervelend dat ik het zo moet zeggen, want ik krijg het idee dat jij het maar onzin vindt, maar dat is de werkelijkheid. En als men dan vervolgens wel wint, dan vind ik dat verdrietig.

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:55

Vandaag op wedstrijd reed iemand met een zeer knap paard in een tweede spectaculaire draf in het M. Die kreeg uitzonderlijk lage punten van de jury met de opmerking dat dit niet in de basis gezien mag worden. En dit is niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren, maar de zoveelste keer. Dus waar hebben jullie het toch iedere keer over?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:15

Tjuppie, ik heb echt heel wat wedstrijden afgelopen, maar in de subtop zie ik eigenlijk nooit dat paarden met de kin op de borst getrokken worden. Dat is Rollkür en dat is verboden.

Als je je paard netjes gymnastiseert en traint is er een mogelijkheid om steeds meer de gangen uit te bouwen. Als je paard de mogelijkheden bezit natuurlijk.

Ik snap wel wat je bedoelt, als je gewoon een technisch correcte proef in de subtop neerzet, krijg je weinig punten. Bij de basis krijg je juist weer heel veel punten hiervoor.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:15

Tjuppie ziet het goed. Spektaculair en correct gereden zijn nl. 2 totaal verschillende zaken.
Wat heeft men laten zien in die M2-proef van vandaag: de drafkwaliteiten van het paard; de drafkwaliteiten van het paard nog wat spektaculairder "gereden" tot een soort van zweefdraf wat je vaak ziet tegenwoorddig agv van LDR?
Waarschijnlijk niet de correct gereden draf die de jury had wíllen zien, anders had ze dat er niet bijgeschreven.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:17

Annet555 schreef:
Vandaag op wedstrijd reed iemand met een zeer knap paard in een tweede spectaculaire draf in het M. Die kreeg uitzonderlijk lage punten van de jury met de opmerking dat dit niet in de basis gezien mag worden. En dit is niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren, maar de zoveelste keer. Dus waar hebben jullie het toch iedere keer over?

In de basis wordt het niet erg gewaardeerd, een spectaculaire draf. Maar was de draf niet passage-achtig? Dat zie je ook veel gebeuren en mag natuurlijk ook niet (alhoewel ik veel mensen de Z heb zien winnen met een passage draf).

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:19

setteke schreef:
Tjuppie, ik heb echt heel wat wedstrijden afgelopen, maar in de subtop zie ik eigenlijk nooit dat paarden met de kin op de borst getrokken worden. Dat is Rollkür en dat is verboden.

Tja misschien is ons referentiekader dan anders, vindt jij iets anders 'kin-op-de-borst' dan ik..
Overigens heb ik er ook al naast gestaan dat deze ruiters op hun flikker kregen van de federatievertegenwoordiger ( *\o/* ze zijn er nog!), dus tja het gebeurt wel degelijk. Dat wil alleen niet zeggen dat de juryleden die bij de ring zitten dit ook weten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:19

setteke schreef:

Als je je paard netjes gymnastiseert en traint is er een mogelijkheid om steeds meer de gangen uit te bouwen. Als je paard de mogelijkheden bezit natuurlijk.

Ik snap wel wat je bedoelt, als je gewoon een technisch correcte proef in de subtop neerzet, krijg je weinig punten. Bij de basis krijg je juist weer heel veel punten hiervoor.

Dan zie ik -en kennelijk Tjuppie ook- toch andere situaties dan jij, Setteke.
De Rollkur/LDR wordt niet in de proef getoond natuurlijk, maar wel bij het losrijden of het losrijden thuis. Je ziet het wel aan allerlei "kenmerken" hoe een paard gereden wordt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:20

murphy102 schreef:
Tjuppie ziet het goed. Spektaculair en correct gereden zijn nl. 2 totaal verschillende zaken.
Wat heeft men laten zien in die M2-proef van vandaag: de drafkwaliteiten van het paard; de drafkwaliteiten van het paard nog wat spektaculairder "gereden" tot een soort van zweefdraf wat je vaak ziet tegenwoorddig agv van LDR?
Waarschijnlijk niet de correct gereden draf die de jury had wíllen zien, anders had ze dat er niet bijgeschreven.

Ik ben toch wel ervan overtuigd, dat spectaculair en correct gereden goed hand in hand kunnen gaan.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:21

Dat kan ook zeker setteke!! Maar ik vraag me af of de meerderheid van de ruiters zo rijdt. En dat is jammer.