setteke schreef:Precies, wil je het stukje over de rug en wil je ademen met je zit en hulpen, of wil je lange teugels en kom je met al je hulpen te laat?
Kan je deze iets meer uitleggen?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Whinnylando schreef:Mooi ter vergelijk: Rembrandt werd door Nicole met ldr gereden. Het broertje van de moeder van Rembrandt: Ahlerich, werd door dr. Reiner Klimke klassiek gereden. Beide haalden aanzienlijke resultaten in de GP dressuur. Toch ben ik bang dat een Klimke het nu niet meer zou redden met zijn "rust" tussen al het spektakel. Hoe jammer ik dat ook vind.
Paardentango schreef:Nou zie ik ook altijd overal wel iets ' kritisch' aan, maar wat hier gebeurt gaat me een beetje boven de pet. Ik vind het gewoon beschamend om de commentaren te lezen. Ik snap best dat als iemand hoog van de toren blaast over ' hoe het allemaal hoort en hoe niet' en de indruk wekt zelf heel hoog te rijden. En de beelden van het eigen rijden iets anders zijn dan verwacht kan worden dat daar kritiek op komt. Maar om gelijk met pek en veren klaar te gaan staan gaat me te ver.
Als het nou om Professor ging, ja zou het wat anders zijn.... geintje.. Proffie..![]()
Het laat wel fraai zien dat men theoretisch van alles kan weten, maar het zelf toepassen ervan is iets anders. Ik schrik soms ook wel van hoeveel kennis mensen kunnen hebben, en dan word ik ook onzeker. Maar inmiddels weet ik dat kennis hebben en kennis toepassen zijn vaak nogal elkaars contrast zijn. Ieder zijn of haar eigen weg. Durf je die te laten zien, super, daar voel ik bewondering voor. Beter dan tegen anderen schreeuwen en je verschuilen als Repelsteeltje (voor de ouderen onder ons)
Boekenwijsheid is ook een wijsheid. De interpretatie ervan zal wel vaker verschillen. Of paarden daar nou zoveel slechter van worden, och. Dat is nou zo fraai aan paarden ze vergeven ons zoveel.
Zijn zij daarmee niet een prachtig voorbeeld voor ons?
LDR is een stuk akeliger voor een paard, ik blijf het zien als ' professioneel een dier martelen'.
Dan zie ik liever Quadripes en haar brave paard, zij is op onderzoek naar het beste voor haar paard vanuit passie.
Tuurlijk zien we allemaal wat kritische noten, een paard aansporen (met sporen) vlak onder een zadeldekje verbaast me ook wel. Die kende ik ook nog niet.
Maar kom op zeg. Geef elkaar wat ruimte, respect en leer te luisteren naar anderen.
Ondanks dat ik Professor ook vaak op een respectloze manier mensen onderuit zie halen heb ik wel bewondering voor zijn doorzettingsvermogen.
Kon het niet laten om even te melden.
Ga weer netjes in de leesmodus.
setteke schreef:Tjuppie, paarden met open monden, weinig ruggebruik, kort in de hals zie je op een gewone zaterdag in de basissport lopen. En die worden helemaal niet LDR gereden.
Veel mensen denken dat een langzamer tempo verzameling betekent. Als je het gangwerk van je paard uit kan bouwen naar spectaculair, ben je m.i. toch op de goede weg. Maar natuurlijk niet als het ten koste gaat van ruggebruik en de bovengenoemde zaken.
Annet555 schreef:Vandaag op wedstrijd reed iemand met een zeer knap paard in een tweede spectaculaire draf in het M. Die kreeg uitzonderlijk lage punten van de jury met de opmerking dat dit niet in de basis gezien mag worden. En dit is niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren, maar de zoveelste keer. Dus waar hebben jullie het toch iedere keer over?
setteke schreef:Tjuppie, ik heb echt heel wat wedstrijden afgelopen, maar in de subtop zie ik eigenlijk nooit dat paarden met de kin op de borst getrokken worden. Dat is Rollkür en dat is verboden.
setteke schreef:Tjuppie, ik heb echt heel wat wedstrijden afgelopen, maar in de subtop zie ik eigenlijk nooit dat paarden met de kin op de borst getrokken worden. Dat is Rollkür en dat is verboden.
Als je je paard netjes gymnastiseert en traint is er een mogelijkheid om steeds meer de gangen uit te bouwen. Als je paard de mogelijkheden bezit natuurlijk.
Ik snap wel wat je bedoelt, als je gewoon een technisch correcte proef in de subtop neerzet, krijg je weinig punten. Bij de basis krijg je juist weer heel veel punten hiervoor.
murphy102 schreef:Tjuppie ziet het goed. Spektaculair en correct gereden zijn nl. 2 totaal verschillende zaken.
Wat heeft men laten zien in die M2-proef van vandaag: de drafkwaliteiten van het paard; de drafkwaliteiten van het paard nog wat spektaculairder "gereden" tot een soort van zweefdraf wat je vaak ziet tegenwoorddig agv van LDR?
Waarschijnlijk niet de correct gereden draf die de jury had wíllen zien, anders had ze dat er niet bijgeschreven.