zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:35

Ik gebruik zelf ook niet heel vaak een zweep met rijden,
behalve als het echt nodig is.
Maar ik gebruik hm wel altijd met vrijheidsdressuur, maar dan natuurlijk niet om te 'straffen' of wat dan ook.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:36

ik rij ook met dressuur zweep
maar slaan doe ik nooit
ik denk altijd
beter een klein tikje met zweep dat hij doorloopt
dan kijhard in zijn buik schoppen

Jetta

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:45

Een zweep is het verlengstuk van mijn arm of been. Als een zweep wordt gebruikt om een dier te mishandelen, is dat fout. Een zweep is om aanwijzingen mee te geven. Als je een kort lontje hebt, blijf dan uit de buurt van levende wezens.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:55

musiqolog schreef:
Jannuh schreef:
Moet je je voorstellen als iemand continue in jou buik zat te porren... Brrr moest er niet aan denken...

Moet je voorstellen dat er elke dag mensen op je rug klommen om te gaan rijden. Moet ik ook niet aan denken. Eén-op-éénvergelijkingen tussen mensen en paarden gaan niet op.

Citaat:
Dieren slaan is nooit een oplossing en al helemaal niet met een zweep! Het gaat om overwicht en niet om overmacht.

Makkelijk praten als je eenmaal een beetje gevorderd bent en het eventueel zonder zweep kunt. En bovendien: je doet net alsof de meeste ruiters zich als wrede slavendrijvers gedragen. Fout! Als je paarden echt pijn doet, krijgt het rijden structureel een negatieve associatie en zullen ze verschrikkelijk gaan bokken en tegenwerken zodra er maar iemand naar hun box/in hun wei komt. Terwijl het gemiddelde manegepaard, als je het eenmaal gezadeld hebt, al gauw ongeduldig met zijn hoeven begint te klappen: "gaan we nog wat doen of hoe zit dat?"

Ik wil hier even vermelden dat de flanken van een paard tientallen keren gevoeliger zijn dan de vingertoppen van de mens. Dus ja dat in de buik porren kan je volgens mij heel goed vergelijken met in de ribben porren. Gelukkig voor de meesten went een paard aan heel veel dingen.
Ik ben er bovendien van overtuigd dat slaan idd niet moet. Zweep dient daar ook niet voor, maar dient om vanop afstand met lichte aanrakingen een bepaalde vooraf aangeleerde betekenis aan te brengen. Het is dus niet nodig om te rijden. Voor beginners is het compleet overbodig. Zweep dient ook niet om een paard te versnellen dat niet graag versneld. Heb je anders een harde stamp nodig dan wordt het tijd dat je iets veranderd aan je technieken. Als een paard bovendien wel sneller gaat lopen van een klein tikje van de zweep maar niet van een zachte aanraking van het been, is hij duidelijk bang van de zweep (tenzij je het aanraken van de zweep hebt aangeleerd dat dat wil zeggen versnellen), dan wantrouwt het paard de zweep en kan je moeilijk spreken van de basis namelijk het onderling respect en vertrouwen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:04

jensvl schreef:
Ik wil hier even vermelden dat de flanken van een paard tientallen keren gevoeliger zijn dan de vingertoppen van de mens. Dus ja dat in de buik porren kan je volgens mij heel goed vergelijken met in de ribben porren. Gelukkig voor de meesten went een paard aan heel veel dingen.

Dat een paard supergevoelig is op zijn flanken wil niet automatisch zeggen dat het daar ook supersnel pijn heeft. In dat geval zou been geven al snel ondraaglijk worden, en dat is het klaarblijkelijk niet. Bij beginnende ruiters kijkt een paard vaak de kat uit de boom: als je been geeft, reageren ze niet meteen en hopen ze dat je opgeeft. Als het echt gemeen pijn deed, zouden ze dat niet doen; immers: je kunt dan altijd nóg een schopje verwachten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:16

JNSW schreef:
Zoals de meeste hier zeggen is een zweep niet zielig. Zolang het als hulpmiddel gebruikt wordt is het gebruik van een zweep niet zielig. Zodra mensen echt hun paard ermee straffen keer op keer wordt het wat anders!!! tuurlijk mag je je paard, als die echt loopt te klieren, hem best een keer op z'n plaats zetten. Maar dit hoeft niet onnodig vind ik..

Nou, toen een paard tijdens het longeren gericht naar mij trapte, was het enige wat ik even snel bij de hand had een zweep, dus die heb ik echt een mep verkocht, gericht trappen mag totaal niet.
Hoewel ik niet van mening ben dat je een paard bij ieder klein dingetje een mep moet verkopen.

Maar verder totaal met je eens :j

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:19

Ik vind het niet zielig. Als mijn paard bokt geef ik gelijk een tik. Maar ook als ik na 2 keer geen reactie op het been krijg.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:34

ik gebruik altijd een zweep voor longeren/grondwerk/vrijheidsdressuur als verlengstuk van m'n arm, anders zou het moeilijk gaan. als je goed met de zweep omgaat vind ik er niks zieligs aan, mijn paarden zijn er ook helemaal niet bang voor.
en tuurlijk zijn er mensen die de zweep verkeerd gebruiken en onterecht gaan lopen meppen, dat vind ik wel zielig.

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:53

Ik vind het niet zielig, zoland je het goed gebruikt en niet misbruikt. En ik vind ook niet dat als je paard niet meteen luistert je hem meteen een harde klap moet geven, maar gewoon even dat hij/zij nu toch wel weet datie moet luisteren, dus dit hoeft niet meteen hard te zijn. :)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:29

Ik gebruik mijn zweepje als verlengde van mijn arm/been, en als aanwijsstok.
Meppen ermee doe ik nooit, tenzij het paard ons in een (levens)gevaarlijke situatie brengt en ik zo even geen andere oplossing kan bedenken (is maar 1 keer gebeurd).

Overigens rijd ik al een aantal jaar niet meer met een zweep :P

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:28

ik heb nog maar een keer in m'n leven m'n paard echt behoorlijk harde klappen gegeven. toen stond ik met m'n paard op het spoor en gingen die bomen dicht.. ben nog nooit zo bang geweest!

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:42

Een zweep is een hulpmiddel, niet om je paard met af te straffen.
Al kom je toch wel enkele gevallen waarbij mensen de zweep
gebruiken om het paard te straffen. Zolang je de zweep gebruikt als
hulpmiddel vind ik het niet zielig, zodra het wordt gebruikt om je paard te straffen
en lekker in elkaar te meppen is het wel zielig.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:08

_AlMaraam_ schreef:
Ik vind het niet zielig. Als mijn paard bokt geef ik gelijk een tik. Maar ook als ik na 2 keer geen reactie op het been krijg.

Het probleem is dat je de tik van de zweep voor meerdere dingen gebruikt. Je geeft een tik als hij bokt en je geeft een tik als hij niet snel genoeg luistert. Hoe moet hij dan weten wat de tik betekent. Waarvoor wordt hij gestraft? In dit geval zijn het maar 2 dingen dus dat krijgt een paard na verloop van tijd wel door, maar veel mensen gebruiken de zweep voor alles wat het paard fout of niet op tijd doet. Dan weet het paard echt niet meer wat het betekend. Uiteindelijk weet hij zelfs niet dat hij gestraft wordt voor een fout. Als hij het dan wel weet (soms kan dat), zal hij bang zijn om een fout te maken en gaan stressen. Sommige paarden slaan daardoor dicht. Anderen beginnen andere reacties te tonen. Mijn punt is dat je met correctie niets leert. De enige straf die je een paard mag geven met de zweep is naar mijns inziens je verdedigen. Dat is consequent eenzelfde straf op eenzelfde gedrag. Daar leert het paard wel van. Gelukkig gebeurd dat niet vaak dat een paard aanvalt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:11

musiqolog schreef:
jensvl schreef:

Dat een paard supergevoelig is op zijn flanken wil niet automatisch zeggen dat het daar ook supersnel pijn heeft. In dat geval zou been geven al snel ondraaglijk worden, en dat is het klaarblijkelijk niet. Bij beginnende ruiters kijkt een paard vaak de kat uit de boom: als je been geeft, reageren ze niet meteen en hopen ze dat je opgeeft. Als het echt gemeen pijn deed, zouden ze dat niet doen; immers: je kunt dan altijd nóg een schopje verwachten.

Daar heb je gelijk in, maar ze voelen sneller pijn dan de meesten denken. Voor die pijn kunnen ze echter gedesensibiliseerd geraken. Langs de andere kant is het de taak van de mens om het paard te sensibiliseren (iets dat maar weinig mensen doen), zodat je niet zult moeten trappen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:50

jensvl schreef:
_AlMaraam_ schreef:

Het probleem is dat je de tik van de zweep voor meerdere dingen gebruikt. Je geeft een tik als hij bokt en je geeft een tik als hij niet snel genoeg luistert. Hoe moet hij dan weten wat de tik betekent. Waarvoor wordt hij gestraft? In dit geval zijn het maar 2 dingen dus dat krijgt een paard na verloop van tijd wel door, maar veel mensen gebruiken de zweep voor alles wat het paard fout of niet op tijd doet. Dan weet het paard echt niet meer wat het betekend. Uiteindelijk weet hij zelfs niet dat hij gestraft wordt voor een fout. Als hij het dan wel weet (soms kan dat), zal hij bang zijn om een fout te maken en gaan stressen. Sommige paarden slaan daardoor dicht. Anderen beginnen andere reacties te tonen. Mijn punt is dat je met correctie niets leert. De enige straf die je een paard mag geven met de zweep is naar mijns inziens je verdedigen. Dat is consequent eenzelfde straf op eenzelfde gedrag. Daar leert het paard wel van. Gelukkig gebeurd dat niet vaak dat een paard aanvalt.

Stel je paard begint gemeen te bokken, wat doe jij dan?

DaisyKick14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:55

Ik rij bijna altijd met een zweep op mijn paardje, het is niet zielig want een zweep gebruik je alleen als een betere correctie dan met je been. Natuurlijk moet je eerst corrigeren met je benen en dan als het paard niet luistert dan pas met de zweep, al mag je het niet hard doen want dat is wel echt zielig. Maar als je gewoon de zweep gebruikt om te corrigeren is dat niet zielig. Veel mensen zeggen dat het zielig is, en dat het paard 10x beter voelt ofzo, maar ik kan je verzekeren als je gewoon normaal met een zweep omgaat is dit alles behalve zielig!

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 03:18

ik heb altijd een zweepje bij op het paard. Een zweep is een heel goede ondersteuning voor de beenhulpen als je het correct gebruikt. en dus niet om als u paard iets niet kan of hij schrik eens hem een pak rammel mee te geven. maar een paard wat je aanport met u been en niet onmiddellijk reageert heeft een tikje nodig anders krijg je u paard nooit 100% aan het been. welk soort zweepje ik bij heb hangt van het paard en de situatie af.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 12:43

Stel je paard begint gemeen te bokken, wat doe jij dan?[/quote]

nadenken wat ik fout heb gedaan in de training en het bokken uitzitten. Uiteindelijk vind ik mijn fout wel. Ik besef dat bokken of een lichamelijk probleem is of een probleem in de training van het paard. Bokken is te voorkomen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:20

Bokken is niet altijd lichamelijk. Ik heb een halfbloed die tijdens het canteren gemeen kan bokken, doet ze bij iedereen, een ander geeft dan een vreugdebokje omdat ze fris is.

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:40

Ik gebruik bijna nooit een zweep, alleen wanneer ik de achterhand er meer onder wil hebben.
Zoals in de verzameling in galop kan het nog weleens handig zijn.
Het is zeker geen straf want het zijn kleine verfijnende tikjes geen meppen.
Bij echt slaan vind ik dit zeker een straf.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:11

Klein kind geef je toch ook wel eens een tik(je) op de billen als ie niet luisterd? (niet iedereen doet het, maar sommige ouders wel, dan bedoel ik dus niet met volle kracht, maar kind kan er wel van schikken, en weet vaak ook dat ie fout zit).

als je een zweep goed gebruikt vind ik zelf niets verkeerd aan, maar als je hem overal voor gebruikt en keihard tikken blijft geven, zonder dat je zelf goede hulpen geeft, vind ik het dus wel erg.
Maar als je een tik geeft, terwijl je goede hulpen aangeeft en paard/pony weet wat ie eigenlijk moet doen, maar je paard/pony is te koppig om niet te luisteren, kan een tikje (of na de miljoenste keer een tikje geven, een hardere tik) niet veel kwaad.
Want je blijft tegen een kind toch ook niet rustig zeggen: nee, dat mag niet? Want dan zou het zo kunnen zijn dat het kind denkt: oh, kijk, dit mag niet (of weet niet eens dat het niet mag), maar je doet voor de rest niets? Ik kan dan wel effe doorgaan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:47

Af en toe kan dat nodig zijn, maar ik ga er ook van uit dat een paard de onderlinge band als leuk moet ervaren. Als hij iets niet wil doen zijn er veel mogelijkheden. Als het echt gewoon koppigheid is (wat ik heel zelden heb meegemaakt), dan zegt het paard dat hij zich niet volledig goed voelt en begrijp ik ook dat ik moet proberen iets te veranderen. Begrijp me niet verkeerd. Ik laat het paard niet zijn zin doen, maar ik luister ook wel eens naar mijn paard. Ik heb gemerkt dat als je je paard af en toe en ook maar echt af en toe zijn zin geeft, hij zeker niet verwend wordt, maar liever zal meewerken. Je stelt je dan meer als partner op dan als dictator. Maar natuurlijk zijn er grenzen die niet overschreden mogen worden. (Ik heb zelfs gemerkt dat als je af en toe een toegeving doet, het paard volgzamer wordt en uiteindelijk niets meer betwist, omdat hij automatisch te weten komt dat mijn gedachten bijna altijd beter zijn dan zijn eigen gedachten. Uiteindelijk protesteerd hij niet meer. Maar daar kan wel een jaar of langer over heengaan. Het kan zelfs tijdelijk nog verergeren. Je moet wel weten wanneer en hoe vaak het kan in jou geval en hoe je moet reageren, want het is niet ongeinteresseerd het paard maar wat laten doen. Als het ongewenst is wat hij doet, dan zorg je ervoor dat het minder leuk is om zijn zin te doen dan de jouwe. Kan het niet veel kwaad, laat hem dan eens een paar keer per jaar zijn zin doen. Let wel evenwichtig zijn is noodzakelijk anders kan je paard wel verwend worden.)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:38

Ik heb mijn haf sinds ik haar rijd (april 2011) 2 keer een mep gegeven.

De eerste keer om iets waar we al heel lang een discussie over hadden (stoppen om gras te eten tijdens t longeren). Die vond ze niet leuk, maar het is nooit meer gebeurd.

De tweede had ik meteen spijt van, die was nl veel harder dan bedoeld: ze lette niet op tijdens de les. Ik wilde een klein tikje geven, maar mijn zusje had het gefilmd en toen ik het terug zag, was t veel harder dan ik dacht.
Gek genoeg was mn pony helemaal niet boos om die tik, alleen verbaasd.

Nu kijk ik echt wel uit wat ik doe met mn zweep.
Ik neem m wel vaak mee, om er even mee over haar kont te kriebelen als ze niet oplet, bijvoorbeeld. Om haar er aan te herinneren dat ik wèl een zweep heb en dat ik er geen zin in heb om in mn eentje mn best te gaan zitten doen.
En ik gebruik m natuurlijk als aanwijsstok bij vanalles, of om haar te kroelen als ze t goed doet.

Ze is niet bang voor de zweep, maar kan aan mij lezen of ik met die zweep dreig, aanwijs of beloon. Zoals t hoort, denk ik, is de zweep een verlengstuk van mij zelf.

Ohja, ze is nogal dominant (maar ik ook, dus das niet erg) maar als ik haar een mep zou geven als ik achter haar sta, geeft ze een mep terug. We zijn wel aan elkaar gewaagd ; )
Al zal zij nooit beginnen met slaan, ze wil wél met respect behandeld worden!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 05:37

logisch dat je paard met respect wil behandelt worden. Dat verdient iedereen.
Mij lijkt het wel dat je goed met de zweep omgaat. Je hebt dus duidelijk verschil in lichaamstaal tussen aanwijzen, dreigen of belonen. Het paard zal dan idd geen angst hebben voor de zweep en weet door je lichaamstaal wat de zweep zal gaan doen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:50

ik rij eigenlijk altijd met zweep. Meestal om een klein tikje op zijn kont te geven als hij niet goed genoeg aan mijn been is, of een klein tikje achter mijn been om hem wat meer opzij te zetten.
Ook bij het springen leg ik soms de zweep op zijn schouder op het moment dat ik wil dat hij afzet en ik voel dat hij twijfelt. Geen harde tikken hoor, alleen even aanleggen.

Als hij bokt is het een ander verhaal, dan krijgt hij een flinke mep, niet dat hij daar echt op reageert op zon moment, maar dan is het tenminste duidelijk dat ik het er niet mee eens ben.