Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
musiqolog schreef:Jannuh schreef:Moet je je voorstellen als iemand continue in jou buik zat te porren... Brrr moest er niet aan denken...
Moet je voorstellen dat er elke dag mensen op je rug klommen om te gaan rijden. Moet ik ook niet aan denken. Eén-op-éénvergelijkingen tussen mensen en paarden gaan niet op.Citaat:Dieren slaan is nooit een oplossing en al helemaal niet met een zweep! Het gaat om overwicht en niet om overmacht.
Makkelijk praten als je eenmaal een beetje gevorderd bent en het eventueel zonder zweep kunt. En bovendien: je doet net alsof de meeste ruiters zich als wrede slavendrijvers gedragen. Fout! Als je paarden echt pijn doet, krijgt het rijden structureel een negatieve associatie en zullen ze verschrikkelijk gaan bokken en tegenwerken zodra er maar iemand naar hun box/in hun wei komt. Terwijl het gemiddelde manegepaard, als je het eenmaal gezadeld hebt, al gauw ongeduldig met zijn hoeven begint te klappen: "gaan we nog wat doen of hoe zit dat?"
jensvl schreef:Ik wil hier even vermelden dat de flanken van een paard tientallen keren gevoeliger zijn dan de vingertoppen van de mens. Dus ja dat in de buik porren kan je volgens mij heel goed vergelijken met in de ribben porren. Gelukkig voor de meesten went een paard aan heel veel dingen.
JNSW schreef:Zoals de meeste hier zeggen is een zweep niet zielig. Zolang het als hulpmiddel gebruikt wordt is het gebruik van een zweep niet zielig. Zodra mensen echt hun paard ermee straffen keer op keer wordt het wat anders!!! tuurlijk mag je je paard, als die echt loopt te klieren, hem best een keer op z'n plaats zetten. Maar dit hoeft niet onnodig vind ik..
_AlMaraam_ schreef:Ik vind het niet zielig. Als mijn paard bokt geef ik gelijk een tik. Maar ook als ik na 2 keer geen reactie op het been krijg.
musiqolog schreef:jensvl schreef:Ik wil hier even vermelden dat de flanken van een paard tientallen keren gevoeliger zijn dan de vingertoppen van de mens. Dus ja dat in de buik porren kan je volgens mij heel goed vergelijken met in de ribben porren. Gelukkig voor de meesten went een paard aan heel veel dingen.
Dat een paard supergevoelig is op zijn flanken wil niet automatisch zeggen dat het daar ook supersnel pijn heeft. In dat geval zou been geven al snel ondraaglijk worden, en dat is het klaarblijkelijk niet. Bij beginnende ruiters kijkt een paard vaak de kat uit de boom: als je been geeft, reageren ze niet meteen en hopen ze dat je opgeeft. Als het echt gemeen pijn deed, zouden ze dat niet doen; immers: je kunt dan altijd nóg een schopje verwachten.
jensvl schreef:_AlMaraam_ schreef:Ik vind het niet zielig. Als mijn paard bokt geef ik gelijk een tik. Maar ook als ik na 2 keer geen reactie op het been krijg.
Het probleem is dat je de tik van de zweep voor meerdere dingen gebruikt. Je geeft een tik als hij bokt en je geeft een tik als hij niet snel genoeg luistert. Hoe moet hij dan weten wat de tik betekent. Waarvoor wordt hij gestraft? In dit geval zijn het maar 2 dingen dus dat krijgt een paard na verloop van tijd wel door, maar veel mensen gebruiken de zweep voor alles wat het paard fout of niet op tijd doet. Dan weet het paard echt niet meer wat het betekend. Uiteindelijk weet hij zelfs niet dat hij gestraft wordt voor een fout. Als hij het dan wel weet (soms kan dat), zal hij bang zijn om een fout te maken en gaan stressen. Sommige paarden slaan daardoor dicht. Anderen beginnen andere reacties te tonen. Mijn punt is dat je met correctie niets leert. De enige straf die je een paard mag geven met de zweep is naar mijns inziens je verdedigen. Dat is consequent eenzelfde straf op eenzelfde gedrag. Daar leert het paard wel van. Gelukkig gebeurd dat niet vaak dat een paard aanvalt.