Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:41

ik wil hier wel antwoord op geven, ik ben namelijk oudhistorica en ik ben bezig met een wetenschappelijk onderzoek naar cavalerie en cavalerietraining ten tijde van xenophon. ik heb ook andere schrijvers gelezen en me verdiept in de renaissance en barok training alsmede de cavalerietraining van bijvoorbeeld Pruisen enz

je vraagt alleen voor een groot deel naar de kern van mijn onderzoek en dat wil ik niet prijsgeven, voordat ik mijn boek heb gepubliceerd. Dat zal ergens halverwege 2012 worden.

ok: om dan toch iets te zeggen: rijkunst is kunst en net zoals dat er veel mensen leuk kunnen zingen, kunnen er maar weinig opera zingen.

dat staat los van het paard als gebruikspaard zoals in de Doma Vaquera of in de cavalerie.

Barokrijderij is ontstaan vanuit het paard op het slagveld, maar is verworden tot een kunst.

Natuurlijk is vroeger niet alles perfect gegaan. Er zijn maar een paar meesters geweest en die hebben ook hun dwalingen gekend. Zij hebben boeken geschreven, maar dat wil zeker niet zeggen dat iedereen zijn paard toen zo opleidde. Ik denk dat het niet anders was dan nu, veel mensen waren zoekende, maar slechts weinigen wisten echt van de hoed en de rand. Dat is de reden waarom deze mensen de geschiedenis zijn ingegaan als 'meesters'.

Het lijstje dat u noemt is helemaal niet compleet.

en wat ik ook wil zeggen: tot een twintigtal jaar geleden, waren er vrijwel geen vrijetijdspaarden. Tenminste, niet in zo'n groot aantal. De meeste mensen hadden beroepsmatig met paarden van doen (militair, koetsier, boer enz) of het was de elite die er zelf trainers voor hun paarden op nahielden, die paarden had. En omdat paardrijden dan bij je opvoeding hoorde, werd het ook op die manier aangeleerd: eerst leren waar het om draait, voordat je ueberhaupt op een paard mocht stappen.

De cultuur in NL is heel anders. Ik heb een paard voor mijn plezier en ik ga niet eerst een half jaar aan de longe zitlessen nemen, bijv.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 30-01-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:00

Oké duidelijk, dank voor uw antwoord. Het boek dat u gaat publiceren lijkt mij zeer interessant! Kunt u mij misschien zeggen hoe er meer Nederlandstalige betrouwbare informatie te vinden is over de grootmeesters? Via google kom ik steeds terecht op de websites van mw. de Jong en aanverwanten. Op bol.com ed. kom ik ook niet verder.
En zijn de grootmeesters bij leven tot grootmeester benoemd of is dat pas gebeurd nadat ze zijn overleden en hun werk daarna pas op waarde geschat werd net zoals bij een aantal oude meesters in de schilderkunst?

Ik hoor het graag wanneer uw boek af is in de winkels verschijnt! :j Het lijkt mij zeer interessant +:)+

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:05

bij mijn weten is er maar weinig beschikbaar. Ik heb het meeste gelezen in andere talen dan het NL. Meeste van die oude werken worden niet herdrukt en zeker niet in het NL omdat de afzetmarkt te klein is. Mijn boek wordt overigens ook Engelstalig.

Ik denk dat grootmeesters niet zichzelf zo hebben betiteld. Xenophon bijvoorbeeld heeft alleen maar een heel praktisch handboek geschreven voor zijn 'peers' en een handboek voor de cavaleriecommandant. Hij wilde alleen graag zijn kennis doorgeven en zegt er meteen bij, dat hij alleen uit eigen ervaring praat.

Ik denk zelfs wel eens dat de ware 'grootmeesters' helemaal niet zijn overgeleverd, omdat die waarschijnlijk helemaal de tijd niet hadden of de zin niet hadden om een boek te gaan schrijven :D - die zaten op hun paarden hun kunst te verfijnen

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:08

* Xenophon
* Federigo Griso, genannt Grisone
* Antoine de Pluvinel
* William Cavendish
* Marquis de Marialva
* François Robichon de la Guérinière
* Ludwig Hünersdorf
* François Baucher
* James Fillis
* Louis Seeger
* Gustav Steinbrecht
* Federico Caprilli
* Alexis l´Hotte
* General Decarpentry

Dan schrijft iedereen natuurlijk maar Caprilli????
Er zijn overleveringen van deze Meesters vaak schreven hun leerlingen de boeken de Meesters zelf zaten op paard en reden.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:13

een van mijn favorieten is trouwens Dom Duarte met zijn boek 'Bem Cavalgar toda sela'. Tegenwoordig ook in Engelse taal verkrijgbaar.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:16

Citaat:
Baucher starb am Morgen des 14. März 1873 in seinem Haus an der rue Amelot. Er ist begraben auf dem Friedhof Père-Lachaise.
Posthum erscheint eine 14te Ausgabe seines Werkes “Méthode d’équitation basée sur de nouveaux principes” – verfasst von General Faverot der Kerbrech und Henri Baucher.



Citaat:
Gustav Steinbrecht (1808 - 1885)
In Steinbrechts Todesjahr 1885 erschien sein Lebenswerk “Das Gymnasium des Pferdes”, das für die deutsche Reiterei richtungsweisend wurde und bis heute seine Gültigkeit behauptet. Das Buch wurde anhand von Steinbrechts Aufzeichnungen von seinem Schüler Plinzner herausgebracht.


Citaat:
De la Broue ist mit Antoine de Pluvinel und Chevalier Saint-Antoine einer der drei bedeutenden Schüler Giovanni Battista Pignatellis aus der neapolitanischen Schule. Zusammen mit Pluvinel gilt er als Gründer der französischen Reitschule. Er war Hofstallmeister Heinrichs des IV. von Frankreich.

Der große Francois R. Guérinierè schätzte nur zwei Werke über die Reitkunst, das Buch von de la Broue und das des Herzogs von Newcastle.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:22

ik zal zeker een berichtje op Bokt plaatsen als mijn thesis af is en publicabel. ondertussen probeer ik hier nog wat te schrijven, maar word soms wat afgeleid door de hele discussie hier :D

edit: ernstige grammaticafout in mijn NL.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 30-01-11 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:24

quadripes schreef:
bij mijn weten is er maar weinig beschikbaar. Ik heb het meeste gelezen in andere talen dan het NL. Meeste van die oude werken worden niet herdrukt en zeker niet in het NL omdat de afzetmarkt te klein is. Mijn boek wordt overigens ook Engelstalig.

Ik denk dat grootmeesters niet zichzelf zo hebben betiteld. Xenophon bijvoorbeeld heeft alleen maar een heel praktisch handboek geschreven voor zijn 'peers' en een handboek voor de cavaleriecommandant. Hij wilde alleen graag zijn kennis doorgeven en zegt er meteen bij, dat hij alleen uit eigen ervaring praat.

Ik denk zelfs wel eens dat de ware 'grootmeesters' helemaal niet zijn overgeleverd, omdat die waarschijnlijk helemaal de tijd niet hadden of de zin niet hadden om een boek te gaan schrijven :D - die zaten op hun paarden hun kunst te verfijnen


Hopelijk wordt uw boek ook leesbaar voor iemand met enkel het middelbare school Engels? Vaak zijn de goede werken in het Nederlands voor mij al lastig te begrijpen, laat staan in een andere taal. Dus in principe kan in mijn zoektocht naar de werken van de oude meesters dan wel een beetje gaan staken als deze niet herdrukt worden?

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:24

quadripes schreef:
ik zal zeker een berichtje op Bokt plaatsen als mijn thesis af is en publicabel. ondertussen probeer ik hier nog wat te schrijven, maar wordt soms wat afgeleid door de hele discussie hier :D

+:)+ ik wacht het af en ben zeer benieuwd!

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:28

mijn thesis is een wetenschappelijk boek, dus ik weet niet in hoeverre dat te lezen is voor anderen dan wetenschappelijk onderlegden. Wellicht, bij voldoende belangstelling, zou er een populair-wetenschappelijke versie van kunnen komen.

De werken van de oude meesters zijn, bij mijn weten, niet of nauwelijks in het NL verkrijgbaar. Wel in Duits, Frans of Engels.

Daarbij is de tekst vaak dermate lastig te lezen, dat ik mij afvraag of het geschikte kost is voor een gemiddelde ruiter zonder noemenswaardige klassieke achtergrond of historische achtergrond.

Het boek dat ik toch eenieder aanraad is Steinbrecht. Goed te lezen en in het Nederlands verkrijgbaar. Dat boek is een schat aan kennis en moet eigenlijk elke dag opnieuw bestudeerd worden, niet alleen maar gelezen.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:34

Persoonlijk heb ik de boeken graag in de oorspronkelijke taal, dus Das Gymnasium in oud Duits enz... vertalingen vind ik vaak net niet dat.
En Engels is voor mij een vreemde taal in de Klassieke Dressuur, aangezien de Angelsachsen een geheel ander rijcultuur erop na hielden, ook al inverband met hun milytair historie.
Frans en Duits zijn eigenlijk de talen van de Klassieke Rijkunst.
Daarin staat het ook het meest zuiver beschreven.
Laatst bijgewerkt door Professor op 30-01-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:36

quadripes schreef:
De cultuur in NL is heel anders. Ik heb een paard voor mijn plezier en ik ga niet eerst een half jaar aan de longe zitlessen nemen, bijv.


Het is nog veel erger, je meldt je niet belast door enige kennis aan bij een manege en denkt dat je daar gaat leren paardrijden.
Gaandeweg kom je erachter dat er meer is, maar hoe moet je als beginner weten wat de juiste weg is?
Aangezien je dan al zekere kennis zou moeten bezitten, terwijl je dacht (nadruk op dacht) die daar te kunnen verzamelen.

quadripes schreef:
ik zal zeker een berichtje op Bokt plaatsen als mijn thesis af is en publicabel. ondertussen probeer ik hier nog wat te schrijven, maar wordt soms wat afgeleid door de hele discussie hier :D


Hou me aanbevolen, wetenschappelijk of niet, maakt niet uit, scheelt een hoop nonsens als het wetenschappelijke publicatie is.

Het succes van AR of wat voor stroming dan ook zit hem er denk ik in, dat mensen op reguliere maneges en in reguliere lessen niet vinden
wat ze zoeken, ze proberen dan wat anders. En ik denk dat AR voor velen dan een manier kan zijn. Ook al is het geen KR en zal het dat nooit worden.
Ik krijg geen les in AR, geen les in KR. Echter probeer netzoals velen een weg te vinden om mijn paard (en mijzelf) netjes op te leiden,
wat niet eenvoudig is, want waar zou je moeten gaan lessen voor de echte KR?

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:38

@ Professor mbt vertalingen: Ben ik het hartgrondig mee eens. Je zit dan altijd met de interpretatie van de vertaler en diens vakkundigheid of onkundigheid mbt het inhoudelijke deel van het boek.

Ik lees zelf alles ook het liefst in de originele taal; ik kan me voorstellen, dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Nouja ik doelde op het Engels mbt het boek van Dom Duarte, dat is geschreven in Portugees uit de 15e eeuw. Ik heb het Portugees ook gelezen, maar ik was toch wel erg blij met de Engelse vertaling....

En ja, Engelsen en klassieke dressuur... dat is een echte 'no no'.

Ik lees overigens het boek 'Workbooks from the Spanish School' weer wel in het Engels. Want dat is door een Engelsman geschreven! En dat boek is toch ook wel een beetje een 'bijbel'. Deze Engelsman mag overigens niet tot de grootmeesters worden gerekend, maar wie weet wordt zijn boek wel ooit opgenomen in de Canon der Klassieken.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 30-01-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivat

Berichten: 1278
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Someren Eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:39

Helaas is Steinbrecht op dit moment nog steeds uitverkocht in het Nederlands, gelukkig heb ik het van iemand kunnen lenen.
Zou het kunnen dat door een 'gebrek' aan het leesbare en de verkrijgbaarheid van goede werken van de meesters er 'dwalingen' ontstaan? En dat hieruit zich bij gebrek aan beschikbare informatie de diverse methodes en disciplines hebben ontwikkeld?

Professor ik begrijp wat u bedoeld, sommige dingen kunnen niet exact vertaald worden en hierdoor ontstaan er verwarringen. Echter beschik niet iedereen over een talenknobbel :=
Met kennis van het zakelijk Engels en 'vakantie Frans' denk ik dat het lezen van een boek over de rijkunst wat hoog gegrepen is.

juno
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:00

Er kan hier helemaal geen eerlijke discussie worden gevoerd. Een aantal mensen richt hun pijlen op de AR (waarover de aanhangers zeer open zijn en bvb video en foto's op internet plaatsen) Maar ze laten niet zien hoe het dan anders kan, hoe zij het zelf doen bijvoorbeeld.

Ja er wordt gesmeten met termen; schwung, aanleuning, verzameling en ga zo maar door. Maar die termen, daar schermt iedereen mee! Ook de moderne dressuurmensen, ook de KR'ers en ook de AR'ers. ..

Ik sta in beginsel voor elke stroming open, belangrijkste is dat ik mijn paard op een gezonde en eerlijke manier kan trainen. Maar ja, het is lastig om achter een stroming te staan of er iets van te leren als ik kennelijk geen foto's of video's mag zien... Jammer.

Iedereen heeft het hier over wat juist is en hoe we onze paarden zouden moeten trainen. Maar ik denk dat mensen niet alleen eerlijk naar hun paard moeten zijn, maar ook naar andere mensen. Want hoe eerlijk is het om een publiek persoon volledig kapot te schrijven, alleen maar omdat zijn of haar stijl niet jouw ding is?

Heb respect voor elkaar. Discussieer op feiten en niet op meningen. Of agree to disagree. En met feiten en voorbeelden van beide kanten is de discussie een stuk zuiverder.

Voor verdere ondersteuning: http://www.carrieretijger.nl/functioner ... gumenteren
en http://www.1gr.tihh.org/nederlands2a/de ... /feit1.htm

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:11

juno schreef:
Er kan hier helemaal geen eerlijke discussie worden gevoerd. Een aantal mensen richt hun pijlen op de AR (waarover de aanhangers zeer open zijn en bvb video en foto's op internet plaatsen) Maar ze laten niet zien hoe het dan anders kan, hoe zij het zelf doen bijvoorbeeld.

Ja er wordt gesmeten met termen; schwung, aanleuning, verzameling en ga zo maar door. Maar die termen, daar schermt iedereen mee! Ook de moderne dressuurmensen, ook de KR'ers en ook de AR'ers. ..

Ik sta in beginsel voor elke stroming open, belangrijkste is dat ik mijn paard op een gezonde en eerlijke manier kan trainen. Maar ja, het is lastig om achter een stroming te staan of er iets van te leren als ik kennelijk geen foto's of video's mag zien... Jammer.

Iedereen heeft het hier over wat juist is en hoe we onze paarden zouden moeten trainen. Maar ik denk dat mensen niet alleen eerlijk naar hun paard moeten zijn, maar ook naar andere mensen. Want hoe eerlijk is het om een publiek persoon volledig kapot te schrijven, alleen maar omdat zijn of haar stijl niet jouw ding is?

Heb respect voor elkaar. Discussieer op feiten en niet op meningen. Of agree to disagree. En met feiten en voorbeelden van beide kanten is de discussie een stuk zuiverder.

Voor verdere ondersteuning: http://www.carrieretijger.nl/functioner ... gumenteren
en http://www.1gr.tihh.org/nederlands2a/de ... /feit1.htm

Dus u beweert dat u meer als 20 zijde van dit topic gelezen te hebben?
En dan oordeeld u?
Stijl of methode dat is een groot verschil, en leest u eens terug en leest u een het thema, misschien begrijpt u dan dat slechts alleen de laatste zijde door toedoen van AR mensen de sfeer omslaat.
Wanneer men een stijl aanspreekt die door een bepaald persoon word gehandhaafd valt men de stijl aan niet de persoon. Deze word niet afgekraakt zijn systeem word aangevallen niet meer en niet minder. Bovendien zeer onderbouwd.

juno
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:41

Citaat:
Dus u beweert dat u meer als 20 zijde van dit topic gelezen te hebben?
En dan oordeeld u?
Stijl of methode dat is een groot verschil, en leest u eens terug en leest u een het thema, misschien begrijpt u dan dat slechts alleen de laatste zijde door toedoen van AR mensen de sfeer omslaat.
Wanneer men een stijl aanspreekt die door een bepaald persoon word gehandhaafd valt men de stijl aan niet de persoon. Deze word niet afgekraakt zijn systeem word aangevallen niet meer en niet minder. Bovendien zeer onderbouwd.


Ja ik heb meer dan twintig pagina's gelezen. En dan oordeel ik. Ik krijg het idee dat u dat niet gelooft. Maar het is een feit. (ook wel eens leuk voor de verandering ;-))

Het woord 'charlatan' riekt toch behoorlijk naar op de man spelen, en niet alleen het beoordelen van een stijl.

En nu we elkaar toch zo aan het helpen zijn: http://webdisk.planet.nl/hup00026/publi ... ebruik.htm
Laatst bijgewerkt door juno op 30-01-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:44

liberty22 schreef:
[quote="
Citaat:
dat van de galop pirroutte , zodra een 4 takt galop ontstaat betekent dat dat er geen diagonaal meer is in de galop zonder deze diagonaal drukken de paarden de rug weg ik denk dat het daaruit ontstaat.

Denk dat dit eenvoudiger te verklaren is, 4 takt galop onstaat doordat de zweeffase er niet meer is, de voorwaartse beweging de schwung is niet meer aanwezig, wat altijd een moeilijk punt is en blijft in het rijden van de Pirouette, zeker als erop de weg er na toe fouten gemaakt zijn.



maar isdwaarom de 4 takt galop dan toch minder wenselijk of gewoon erg valkuil gevoelig[/quote]


maar als ik mij goed herriner hoor heb ik volgens mij haast nog nooit een drie takt piroutte gezien , volgens mij gaat eens zoeken ook in de huidige gp niet

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:55

Wat in de GP getoont word is zeer vaak geheel niet goed ook niet naar de regels van de FEI.
Het is ook verschrikkelijk moeilijk een 3 takt galop te houden in een pirouette, daarom hoort het ook bij de Hogeschool. Niets is perfekt bij het rijden, maar dat streven daarna kan geweldig zijn die minuten dat wel alles lukt.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:59

juno schreef:
Ja ik heb meer dan twintig pagina's gelezen. En dan oordeel ik. Ik krijg het idee dat u dat niet gelooft. Maar het is een feit. (ook wel eens leuk voor de verandering ;-))

Het woord 'charlatan' riekt toch behoorlijk naar op de man spelen, en niet alleen het beoordelen van een stijl.

En nu we elkaar toch zo aan het helpen zijn: http://webdisk.planet.nl/hup00026/publi ... ebruik.htm

Fijn dat u niets inhoudelijks meer te schrijven heeft dan d en t, wanneer u meer als 35 jaar geen Nederlands meer geschreven heeft wens ik u veel geluk dat u de taal nog perfekt beheerst.Charlatan ja dat schrijf ik dat durf ik openlijk te schrijven en verdedigen kan deze mijnheer zich wel degelijk, alleen ook hij weet wat ik daarmee bedoel.
Laatst bijgewerkt door Professor op 30-01-11 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:00

nou ik woon in nederland beheers het ook niet

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:01

liberty22 schreef:
nou ik woon in nederland beheers het ook niet


idem.....

juno
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:12

Citaat:
Fijn dat u niets inhoudelijks meer te schrijven heeft dan d en t, wanneer u meer als 35 jaar geen Nederlands meer geschreven heeft wens ik u veel geluk dat u de taal nog perfekt beheerst.Charlatan ja dat schrijf ik dat durf ik openlijk te schrijven en verdedigen kan deze mijnheer zich wel degelijk, alleen ook hij weet wat ik daarmee bedoel.


Ik vond mijn vorige reactie ten aanzien van het op de man spelen toch redelijk inhoudelijk. Charlatan blijft een persoonlijke mening, maar dat geeft u nu zelf ook toe. Zelf vind ik dergelijke persoonlijke betitelingen niet thuis horen in een eerlijke discussie. U kennelijk wel. Dat zegt meer over u, dan over mij.

Over het taalgebruik; iemand die zijn paard netjes wil africhten dient ook een nette zit te hebben en basisbegrip te hebben van het wezen paard. Zo is het met taal en schrijven niet anders.

Ik ga deze discussie echter verlaten. Ik kom hier niet tot nieuwe inzichten dus ik kan mijn energie beter in de africhting van mijn paarden steken.
Leven en laten leven zou ik zeggen. Ik hoop dat iedereen veel plezier beleeft aan de opleiding van zijn of haar paarden. In welke stijl of richting; dat mag u zelf besluiten.
Laatst bijgewerkt door juno op 30-01-11 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:14

nou u bent anders van harte welkom , misschien kunt u leuke inzichten verschaffen @ juno

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:17

Erg jammer dat er nu persoonlijk naar mensen wordt uitgehaald. Ieder zijn mening, toch? Ik vind het juist reuze interessant ieders visie hierop. En ieder doet toch wat hij denkt dat het best voor zijn paard is.