Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:51

Een zwaardere ruiter is niet automatisch te zwaar. Maar hoe minder hoe beter uiteraard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:19

jasmijn78 schreef:
julius_juut schreef:
En dan verschilt het ook nog wélk boomloos zadel. De nieuwere barefoots hebben een beter systeem om het gewicht van zwaardere ruiters te verdelen dan de oudere modellen.
.

Het is een lapmiddel. Een zadel moet gewoon goed passen, dat is één. Maar een zadel dat een zware ruiter moet compenseren? Dat is symptoombestrijding...

Een boomloos zadel is geen lapmiddel maar meestal een bewuste keuze. Tegenwoordig heb je zadels die de druk behoorlijk goed verdelen (trekker, startrekk enz) en zich in beweging toch nog aan het paard passen. Een boomzadel kan dit niet en de kans dat je ergens onder die boom extra druk hebt is vrij groot. Als je daar vervolgens een zware ruiter op zet wordt dat paard er al helemaal niet blij van.
ECHT passende boomzadels zijn gewoon zeldzaam en er zijn niet voor niets veel paarden die er gewoon beduidend beter onder lopen. Overigens vind ik op het gebied van barefoots en zadels die erop lijken dat ze inderdaad niet geschikt zijn voor regelmatig, inderdaad vanwege de drukverdeling.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:06

Snoevie schreef:
Een zwaardere ruiter is niet automatisch te zwaar. Maar hoe minder hoe beter uiteraard

\dat is zeker waar ik zie liever iemand van 1.80 en 90 kilo dan iemand van 1.60 met hetzelfde gewicht
ik vind echt dat een manege een persoon moet kunnen weigeren,
op de manege waar ik eerst reed had ik 3 mensen in de les en die hadden gewoon ernstig overgewicht(dan heb ik het over 120 kilo bij iemand van 1.65 ongeveer) daar snap ik niet van dat de manege die heeft geaccepteerd ! je kon gewoon zien dat ieder dier waar ze op reden pijn in de rug had moeite met lopen niet willen galloperen enz.
maar ja kan ik dan tegen die manege zeggen dit kan niet?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:44

Hoi,

Hier mijn persoonlijke ervaring/situatie.

Ik ben 150 klein en weeg 90 kilo.
Na 10 jaar niet gereden te hebben ben ik sinds kort weer begonnen bij een manege.
Ik maakte bij binnenkomst grapjes zo van wel een stevig paard die mijn gewicht kan dragen enz.
De eigenaar heeft me tot nu toe alleen op hele grote paarden gezet ( 170 en hoger)
( Natuurlijk een drama met opstijgen ook met krukje)

Tijdens de les let ik goed op de aanwijzingen en op het paard.
Als ik merk dat bv het paard waar ik laatst op zat heel hoog opgooit en ik het net nog niet aankan om vloeiend mee te gaan met de beweging neem ik gas terug...ik stap dan meer en rij figuren.

Als ik dan zie, anderen die een mooi figuurtje hebben die hun ( eigen) paard dan zo laten dampen, niet uitrijden, zweetdeken erop, uur gaan kleppen in de kantine, hup andere deken en naar huis....
Nee, ik neem de tijd ruim een uur van tevoren om lekker te poetsen, tutten enz, dan uurtje rijden, maar nooit dat het paard gaat zweten, veel stappen ( 2/3e) van de les, 2 rondjes draven, weer stappen en van de hele les 1 rondje galop.
15 min uitstappen met en zonder zadel, dan naar de stal en weer zeker 30 min bezig ermee.

De eigenaar zei tegen mij dat hij liever iemand heeft met over gewicht die soepel genoeg is om de gangen te volgen dan iemand die alleen maar bonkt en snel wil gaan.
En daarbij zijn er hier ook mannen die 100+ kilo wegen en ook rijden.
Er word rekening gehouden met welk paard en manier van rijden.

Tja ook als ziet het plaatje er niet uit, wedstrijd ambitie heb ik niet meer, ik rij nu om mn balans te trainen om dadelijk lekker buiten te gaan.

En door medicijnen heb ik overgewicht, kan er niks aan doen behalve niet nog meer gaan wegen door bv te veel te gaan eten.
Komt een dag dat de medicijnen niet meer nodig zijn en dan gaat het gewicht ook wel omlaag.
Zou ik tot die tijd dan ook niet mogen rijden?

Gr. Natalie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:22

muissie5 schreef:
Hoi,

Hier mijn persoonlijke ervaring/situatie.

Ik ben 150 klein en weeg 90 kilo.
Na 10 jaar niet gereden te hebben ben ik sinds kort weer begonnen bij een manege.
Ik maakte bij binnenkomst grapjes zo van wel een stevig paard die mijn gewicht kan dragen enz.
De eigenaar heeft me tot nu toe alleen op hele grote paarden gezet ( 170 en hoger)
( Natuurlijk een drama met opstijgen ook met krukje)

Tijdens de les let ik goed op de aanwijzingen en op het paard.
Als ik merk dat bv het paard waar ik laatst op zat heel hoog opgooit en ik het net nog niet aankan om vloeiend mee te gaan met de beweging neem ik gas terug...ik stap dan meer en rij figuren

Als ik dan zie, anderen die een mooi figuurtje hebben die hun ( eigen) paard dan zo laten dampen, niet uitrijden, zweetdeken erop, uur gaan kleppen in de kantine, hup andere deken en naar huis.....

Maar dat is ook niet goed en heeft niks met het mooie figuurtje te maken...

Citaat:
Nee, ik neem de tijd ruim een uur van tevoren om lekker te poetsen, tutten enz, dan uurtje rijden, maar nooit dat het paard gaat zweten, veel stappen ( 2/3e) van de les, 2 rondjes draven, weer stappen en van de hele les 1 rondje galop.
15 min uitstappen met en zonder zadel, dan naar de stal en weer zeker 30 min bezig ermee.

De eigenaar zei tegen mij dat hij liever iemand heeft met over gewicht die soepel genoeg is om de gangen te volgen dan iemand die alleen maar bonkt en snel wil gaan.
En daarbij zijn er hier ook mannen die 100+ kilo wegen en ook rijden.

Er word rekening gehouden met welk paard en manier van rijden.

Ik heb liever iemand zonder over gewicht en mee gaat met de beweging. Dit is een keuze uit 2 kwaden...
Dat er ook mannen 100+ zijn en blijven rijden is ook een argument die imo nergens op slaat, want wat een ander doet hoeft niet goed te zijn..

Citaat:
Tja ook als ziet het plaatje er niet uit, wedstrijd ambitie heb ik niet meer, ik rij nu om mn balans te trainen om dadelijk lekker buiten te gaan.

En door medicijnen heb ik overgewicht, kan er niks aan doen behalve niet nog meer gaan wegen door bv te veel te gaan eten.
Komt een dag dat de medicijnen niet meer nodig zijn en dan gaat het gewicht ook wel omlaag.

Gr. Natalie.

Ik vind het rot voor je dat je over gewicht hebt (door medicijnen) en of jij gaat/blijft paardrijden is iets wat jij zelf moet beslissen.

Maar je argumenten die je nu op geeft vind ik niet kloppen en dáár wou ik wel op reageren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:27

Inmiddels krijg ik uit dit topic het gevoel dat het grootste deel van de mensen van 60 kilo (zoals ik) zitten te butsen op hun paard. Zo vaak wordt het als argument gebruikt dat met teveel gewicht op je paard gaan zitten eigenlijk helemaal niet zo erg is :?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:57

Nou is mijn ervaring juist dat slankere ruiters juist vaker netter zitten dan stevigere ruiters (met beiden vergelijkbare ervaring). Gewoon omdat het dan veel makkelijker is om netjes te zitten en mee te gaan in de bewegingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:14

Dat vind ik inderdaad ook onzin en ik ben geen 60 kg :p en inderdaad zit je makkelijker met minder kg's al is dat niet altijd zo

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:31

Anoeska schreef:
Inmiddels krijg ik uit dit topic het gevoel dat het grootste deel van de mensen van 60 kilo (zoals ik) zitten te butsen op hun paard. Zo vaak wordt het als argument gebruikt dat met teveel gewicht op je paard gaan zitten eigenlijk helemaal niet zo erg is :?

Inderdaad. Alle mensen met overgewicht zitten heel goed mee, het zijn de slanke ruiters die de schade toebrengen. }:0

Ik vind het hoe en waarom iemand te zwaar is totaal niet interessant. Je moet je gewoon afvragen of je wel met een vrijbriefje op je paard wilt zitten, terwijl je weet dat je te zwaar bent. De reden van overgewicht doet er niet toe; je paard tilt er niet minder kilo's om. De schade wordt er ook niet minder van.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 11:33

Ik wil ook nog even toevoegen dat te zwaar voor jezelf niet automatisch te zwaar voor je paard is...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:18

muissie5 schreef:

Dat sommige dunne mensen in jouw ogen hun paard niet goed uitstappen heeft niets met de discussie over overgewicht en verantwoord paardrijden te maken. Je kunt de schadelijke gevolgen voor het paard door rijden met (zwaar) overgewicht niet compenseren met een beetje tutten en poetsen.

muissie5 schreef:

Maar ben jij dan degene die de uitzondering op de regel is? Die ondanks haar (zwaar) overgewicht wel goed kan meebewegen? Dat betwijfel ik, want eerder zeg je dit:
muissie5 schreef:
Als ik merk dat bv het paard waar ik laatst op zat heel hoog opgooit en ik het net nog niet aankan om vloeiend mee te gaan met de beweging neem ik gas terug...

Dus je loopt er wel degelijk tegen aan dat je niet mee kan komen in de beweging...

Verder is het onwaarschijnlijk dat jij met jouw lengte en gewicht, waarmee je in de categorie 'morbide obesitas' valt geen gezondheidsproblemen hebt (je hebt dan een verhoogde kans op hoge bloeddruk, hart en vaatziekten, diabetes en artrose) Je geeft zelf ook al aan dat je medicijnen gebruikt. Het is dus ook onwaarschijnlijk dat jouw conditie voldoende is om een goede houding aan te nemen. Het kan niet anders dat jouw postuur dat ook vrijwel onmogelijk maakt...

muissie5 schreef:
ik rij nu om mn balans te trainen om dadelijk lekker buiten te gaan

Je balans kun je ook in de sportschool trainen, daar zijn hele goede oefeningen voor. Dan hoef je daar een paard niet voor te misbruiken. Sorry, maar ik vind een paard geen fitnessapparaat...

muissie5 schreef:

Zodra het schadelijk/onverantwoord voor het paard wordt niet nee, als je het mij vraagt. Hoe vervelend ik het ook voor jou vind dat je overgewicht hebt. Het welzijn van het paard gaat dan wat mij betreft voor. Je kunt ook andere dingen met een paard doen tot je weer in shape bent...

(verder niet bedoeld als een persoonlijke aanval, maar je stelt hier tenslotte wel je eigen situatie ter discussie... Als je de discussie een beetje hebt gevolgd kun je verwachten dat niet iedereen hier gaat roepen: Nou meid, het kan nog best...)

superwoman schreef:
Dat er ook mannen 100+ zijn en blijven rijden is ook een argument die imo nergens op slaat, want wat een ander doet hoeft niet goed te zijn..

Precies; dat andere mensen dingen doen wat niet kan, maakt hetgeen wat jij doet niet automatisch goed of minder erg. Iedereen moet zijn eigen verantwoording nemen. Ik heb zo'n hekel aan van die argumenten als: ja maar wat die of die doet is veel erger. Dat is gewoon je kop in het zand steken.

Anoeska schreef:
Inmiddels krijg ik uit dit topic het gevoel dat het grootste deel van de mensen van 60 kilo (zoals ik) zitten te butsen op hun paard. Zo vaak wordt het als argument gebruikt dat met teveel gewicht op je paard gaan zitten eigenlijk helemaal niet zo erg is

Ik kan daar ook niet bij. En alle zware ruiters hier in dit topic vormen allemaal de uitzondering op de regel, namelijk dat zij wel een top conditie hebben voor paardrijden. Ook dat is zo ongeloofwaardig.

Snoevie schreef:
Ik wil ook nog even toevoegen dat te zwaar voor jezelf niet automatisch te zwaar voor je paard is...

Nee, inderdaad. Maar als je te zwaar bent kan dat wel van negatieve invloed zijn op je conditie en vermogen om een goede houding aan te nemen. Hoe zwaarder je bent hoe meer gezondheidsrisico's je loopt als mens. Deze factoren vergroten wel het risico dat je als ruiter je paard steeds meer in de weg gaat zitten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:23

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:30

Willen paardrijden lijkt me alleszins wel een mooie motivatie om wat aan dat overgewicht te gaan doen. Eigenlijk zou er een soort lessenpakket moeten bestaan dat al vóór de rijlessen met de training begint, nl. met die van de ruiter. En om het leuk en met paarden te houden kan dat met grondwerk en conditietraining naast het paard. Genoeg te leren vanop de grond.. In de Weense rijschool kom je het eerste jaar ook niet in het zadel ;-)

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:31

Ik ben 17 a 18 kilo afgevallen een jaar geleden. Daarvoor zat ik 5 a 9 (verschilde) kilo in de overgewicht (niet de obesitas, maar de overgewicht) zone en kon mijn 1.65 kwpner mij ook goed dragen.
Maar nu ik middenin het gezonde groene bmi gebied zit gaan sommige dingen toch wel echt duidelijk makkelijker. Verder is het fijn te weten dat ik mijn paard minder belast. Vet is dood gewicht en komt achter de beweging aan heeft mijn toenmalige lieve instructrice me in de vorige fase al uitgelegd. Ze vond me vroeger niet dik maar wel stevig en het kon best op mijn paard, maar was wel zo eerlijk uit te leggen wat vet doet en hoe in een beweging krachten op je paard komen die meer kunnen zijn dan je eigen gewicht, maar die wel meer zijn naarmate je meer gewicht hebt.
Ik denk dat echt obesitas mensen op hele zware brede paarden horen eigenlijk..
Het is heel jammer, als je veel medicijnen slikt en er niets aan kunt doen metname, maar je kan ook de paarden er niet onder laten lijden... en je kan gaan mennen als er geen brede zware paarden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:33

Ik wilde uitgebreid gaan reageren, maar Jasmijn en Superwoman verwoorden mijn gedachten weer helemaal.
daydream schreef:
Ik denk dat echt obesitas mensen op hele zware brede paarden horen eigenlijk..

Die horen helemaal niet op een paard. Vet komt altijd achter de beweging aan, het is onzin dat je dan zou kunnen meegaan met de beweging. Ga maar fitnessen en afvallen.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:37

Yamcha, eigenlijk heb je ook wel een beetje gelijk, maar ik zat echt aan Shires en Belgische Trekpaarden te denken.. Misschien kan het daarbij wel denk ik, en er is verschil tussen net obesitas en hele erge obesitas, dat laatste moet niet op paarden zitten natuurlijk. eigenlijk zou je eens goed onderzoek moeten doen zodat het vast staat, en er geen excuses gebruikt worden om op een luxe kwpner te kruipen van 1.60 met echt totale obesitas.(EN ja, ik heb ooit iemand gezien met obesitas en zo'n eigen paard). Of heb ik nu teveel vertrouwen in de doorwerking van echt goed wetenschappelijk onderzoek?
Mijn eigen ervaring suggereert in ieder geval dat van wat overgewicht naar een gezond bmi al goed effect heeft.
Laatst bijgewerkt door daydream op 28-01-11 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:37

Ik vind eigenlijk dat zwaardere ruiters beter niet kunnen rijden. Nou ben ik sowieso al niet al te enthousiast over rijden op paarden en de manier waarop, maar het gewicht vind ik helemaal belangrijk. Ik ben zelf 72 kg (1.71 lang) en ik rijd niet eens meer, omdat ik gewoon vind dat ik het paard in de weg zit en dat het gewoon niet verantwoord is. Alleen al dikkere bovenbenen zorgen ervoor dat je beenhouding niet correct is en alleen daardoor zorg je al voor een verkeerde druk op de rug (benen te ver naar voor/achter zorgt voor scheve inwerking op de rug)

Ga dan lekker mennen met een groot beest (of een tweespan), dan wordt de druk heel anders verdeeld en zit je zelf niet op een rug te bonken. Er zijn zoveel leukere dingen dan rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:50

@ daydream: overgewicht vind ik tot daar aan toe, maar als het meer op obesitas gaat lijken, dan heb je zoveel onbestuurbaar vet wat alle kanten opdanst, dat goed leren lichtrijden voor de ruiter geen zin meer heeft, om maar een stom voorbeeld te geven, want dat vet doet wat het zelf wil en blijft sowieso steeds achter de beweging, en dat kan alleen maar heel erg vervelend zijn voor een paard.

Ik geloof direct dat alles nu makkelijker gaat, met name ook omdat vet niet bestuurbaar is, bij vrouwen met name op de bovenbenen en heupen/billen zit, en dat maakt goed zitten verrot moeilijk. Ik roep altijd dat je je bovenbeen gewoon moet laten afhangen vanuit ontspannen heupen, dan zit je onderbeen als vanzelf op de goede plek, zonder kapstokjes. Alleen is dan onmogelijk als je zware bovenbenen hebt. Op je kont zitten...... mag je proberen met overtollig vet, en vrouwen hebben al zo de neiging om op hun doos te gaan zitten......
En als het vet niet daar zit, dan zit het op de buik en borsten, wat niet bevordelijk is voor netjes rechtop zitten (en in het geval van zware borsten) ontspannen schouders. Dan krijg je dat de rug hol getrokken wordt, want buikspieren aanspannen is dan vrijwel onmogelijk. Ontspannen zitten gaat niet, want ontspannen betekent dan ook vet dat op en neer klapt, en dat is niet bevordelijk voor de ontspanning.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:47

Yamcha: maar dat van die dikke bovenbenen enzo, is toch alleen maar van toepassing als je dressuurwedstrijden rijd enzo. Als je allleen wat rondhobbelt in de piste en voor de rest boswandelingen maakt dan maakt dat toch niet uit of uw benen perfect liggen of niet.

Even mij al vb geven: jaren geleden ben ik 15 kilo afgevallen, ik was overal afgevallen (kreeg zelfs commentaar ik teveel was afgevallen) maar aan mijn billen veranderde niet veel (maar een klein beetje). Ik had nog 10 kilo meer kunnen verliezen (dat was teveel geweest voor mijn lengte) dan nog waren mijn billen te dik. Heb het erover gehad met mijn dieëtiste op 'tmoment en die zij dat de bouw van het lichaam is en je daar niets aan zou kunnen veranderen.
Hoe denk je errover als iemand het perfecte gewicht heeft maar wel dikke billen ( dit is perfect mogelijk), mag die geen paard meer rijden omdat die "in de weg zit met zijn billen"?

Is niet aanvallend bedoeld ofzo, ben geen geirriteerde bokker ook al heb ik wel wat overgewicht (zeg het er al op voorhan bij zodat er geen geen misverstand kan ontstaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:53

Ik weet idd dat de vorm van je lichaam niet verandert, ook al val je af en kom je aan. Als ik geen aanleg heb om een dikke kont te krijgen, krijg ik zeg maar nooit een dikke kont (in verhouding dan he) ook al kom ik heel veel kilo's aan.
chanel1985 schreef:
Yamcha: maar dat van die dikke bovenbenen enzo, is toch alleen maar van toepassing als je dressuurwedstrijden rijd enzo. Als je allleen wat rondhobbelt in de piste en voor de rest boswandelingen maakt dan maakt dat toch niet uit of uw benen perfect liggen of niet.

Het maakt uit voor de effectiviteit van je hulpen, je zithulpen bv zijn gewoon minder effectief (want minder gecoördineerd) met zware bovenbenen. Ik heb het ook over obesitas he, even voor de duidelijkheid, niet over 10 kg overgewicht. Al zul je het verschil wel merken, en zeker als je afvalt :)
chanel1985 schreef:
Hoe denk je errover als iemand het perfecte gewicht heeft maar wel dikke billen ( dit is perfect mogelijk), mag die geen paard meer rijden omdat die "in de weg zit met zijn billen"?

Ik denk dat het correct rijden dan wel moeilijker wordt :j Die persoon zal meer zijn best moeten doen om hetzelfde te bereiken als iemand die niet beperkt wordt door dikke billen.
Dat is net zoiets als dat gebrek aan lengte een handicap kan zijn als je wilt basketballen, terwijl het op zich heel geen probleem is :) Dan kun je best heel goed kunnen basketballen, maar je kan niet zo goed worden als iemand van 2.00 zeg maar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:00

Maar Moeilijk gaat ook zeggen ze hé. Dus het zal wat meer moeite vragen maar het is niet onmogelijk, dan zijn we het is eens in dit topic, mag oook eens hé ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:13

Is alleen maar leuk toch? :D

Nah, als het moeilijk is, en het lukt toch, en je krijgt een perfecte zit, dan ben je een doorzetter :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:35

Yamcha schreef:
Ik denk dat het correct rijden dan wel moeilijker wordt :j Die persoon zal meer zijn best moeten doen om hetzelfde te bereiken als iemand die niet beperkt wordt door dikke billen.
Dat is net zoiets als dat gebrek aan lengte een handicap kan zijn als je wilt basketballen, terwijl het op zich heel geen probleem is :) Dan kun je best heel goed
kunnen basketballen, maar je kan niet zo goed worden als iemand van 2.00 zeg maar.

Ik vind dat een mooi voorbeeld! Het leven is niet altijd even eerlijk en daardoor heb je niet allemaal dezelfde kansen. (zijn ook een hoop dingen die ik niet kan, die ik bijzonder graag zou willen)
Het is imo érg egoistisch om ten koste van het paard toch door te gaan terwijl het eigenlijk niet meer kan.
Natuurlijk is paardrijden al egoistisch want ze zijn er niet voor gemaakt, maar door goede training kan het relatief toch veilig voor het paard en vinden de meeste paarden het nog leuk ook (gelukkig).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:38

Blijft moeilijk een discussie als deze,maar wel respectvol gelukkig!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:16

Ik vind dat forsere ruiters gewoon een paard moeten rijden wat bij hun lengte en gewicht past,net zo goed als een klein iel ruitertje ook een combinatie moet zijn met zijn/haar paard.Ik heb voorbeelden genoeg gezien van een lichte ruiter die zijn of haar paard meer dwars zat wat betreft meegaan met de beweging dan menig forsere ruiter.Er zijn zoveel rassen,er is voor ieder postuur wel een paard. Bovendien hoef je als forse ruiter niet altijd een groot paard te nemen,je heb ook genoeg paarden die door hun breedte meer been nemen zodat je benen niet onder de buik uitkomen.
Een beetje gelders paard heeft geen moeite met een stevige ruiter.