TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:19

Lusitana schreef:
concetto schreef:
Lusitana: bedankt voor je uitleg.
Ze is hier nu twee jaar en in die tijd erg slecht in haar vel, qua haren enz.. Slecht verharen, grovere haren minder glans.
heb haar dit jaar voor het eerst geschoren.
Ik heb naast haar allemaal volbloeden die nergens last van hebben, ik heb draversbrok en muesli van een goed merk enz..
Maar in jouw zink en zoutverhaal kan ik me helemaal vinden! Bedankt, ga dit eens opzoeken.

Klinkt echt als een paard dat baat kan hebben bij een zoutgift en pro biotica (daar zit al biotine bij in).
Als ze een opname probleem heeft in de darmen nl, kun je best goede brok voeren waar andere paarden dus wel op gedijen, maar waar zij niet op gedijd. De pro- biotica heeft oa een invloed op de darmen waardoor de opname van stoffen wordt bevorderd.

(naderhand typfouten verwijderd)

En die pro biotica waar zou ik dat kunne vinden?

Lusitana

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:22

Via dierenarts of internet.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:26

Lusitana schreef:
Via dierenarts of internet.

Moet je nagaan, ik werk bij een dierenarts, heb dit diverse keren aangegeven en geen reactie.
Man man man, nu kom ik waarschijnlijk al een stuk verder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:07

Niet idereen, inclusief dierenartsen, denken aan inwendige oorzaken van uitwendige zaken tenzij ze op dat spoor gebracht worden. Dat komt omdat de voedermiddelen tegenwoordig zo uitstekend zijn en het weinig voorkomt. Maar je zult maar een paard met een stofwisselingsprobleem hebben...
Trouwens bepaald gedrag als lusteloosheid of juist rusteloosheid, schrikachtigheid en nervositeit kan door vitaminen/mineralen gebrek komen. Daar denkt me ook niet aan. Men gaat eerder kijken hoe het gedrag te veranderen (met slaag of beloning of parelli, you name it....). Ik kijk als EERSTE naar mogelijk gebrek aan iets, bij om het even welke kwaal of gedrag. Pas als het uitgesloten is dat het niet daar aan ligt, kijk ik naar andere mogelijke oorzaken.
Ik heb bij een hypernerveuse schrikachtige pony bv uitstekende resultaten gehaald met een kruidenmix (valeriaan, kamille etc). Ze had geen specifiek gebrek, maar wel baat bij de kruiden. Doordat ze rustiger was door die kruiden, was het makkelijker met haar werken, kreeg ze meer vertrouwen en was ze DUS rustiger, zodat uiteindelijk de kruiden konden worden weggelaten. Maar dat is weer een heel ander onderwerp....

Even terug op het onderwerp:
Bitloos neemt niet altijd persee de oorzaak van het probleem weg.
En het bit is niet altijd de oorzaak van mondproblemen.
Mondprobleem hoeft dus niet te betekenen dat je nooit meer met bit zou kunnen rijden.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:40

Lusitana schreef:
Niet idereen, inclusief dierenartsen, denken aan inwendige oorzaken van uitwendige zaken tenzij ze op dat spoor gebracht worden. Dat komt omdat de voedermiddelen tegenwoordig zo uitstekend zijn en het weinig voorkomt. Maar je zult maar een paard met een stofwisselingsprobleem hebben...
Trouwens bepaald gedrag als lusteloosheid of juist rusteloosheid, schrikachtigheid en nervositeit kan door vitaminen/mineralen gebrek komen. Daar denkt me ook niet aan. Men gaat eerder kijken hoe het gedrag te veranderen (met slaag of beloning of parelli, you name it....). Ik kijk als EERSTE naar mogelijk gebrek aan iets, bij om het even welke kwaal of gedrag. Pas als het uitgesloten is dat het niet daar aan ligt, kijk ik naar andere mogelijke oorzaken.
Ik heb bij een hypernerveuse schrikachtige pony bv uitstekende resultaten gehaald met een kruidenmix (valeriaan, kamille etc). Ze had geen specifiek gebrek, maar wel baat bij de kruiden. Doordat ze rustiger was door die kruiden, was het makkelijker met haar werken, kreeg ze meer vertrouwen en was ze DUS rustiger, zodat uiteindelijk de kruiden konden worden weggelaten. Maar dat is weer een heel ander onderwerp....

Even terug op het onderwerp:
Bitloos neemt niet altijd persee de oorzaak van het probleem weg.
En het bit is niet altijd de oorzaak van mondproblemen.
Mondprobleem hoeft dus niet te betekenen dat je nooit meer met bit zou kunnen rijden.

Lees je post graag, heb tot nu toe veel geleerd. Dit paard is ook altijd erg schrikachtig, dit heb ik geprobeerd op te lossen met as good as gold, maar dat hielp niet. Wat voor kruiden heb jij gebruikt?
En nee natuurlijk hoef ik met haar niet altijd bitloos te blijven rijden, ik dacht dat dat miscchien een oplossing zou zijn voor een tijdje zodat alles weer kan genezen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:21

Schrikkerig gedrag is de wereld uit te helpen door grondwerk en schriktraining. Eventueel in combinatie met bach bloesem therapie of, als je er in gelooft, het laten behandelen/gronden door iemand die aan energiewerk doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:46

@ concetto. Het laatste was meer algemeen voor het topic.

Je paard wordt wellicht al minder schrikachtig bij gebruik van pro biotica, omdat schrikachtigheid te maken kan hebben met een stofwisselingsonbalans.

Het is al meer dan tien jaar geleden dat ik mijn kruidenmix gebrukte en volgens mij was het deze, de emmer.
Maar er zullen andere leverancieren zijn. Kijk voor mixen met kamille.

Deze leverancier heeft zelfs losse kamille bv. Dat zou je eerst kunnen proberen.

Hoewel schrikachtigheid in het algemeen baat heeft bij gedrags therapie (dus training) zal schrikkerigheid dat een gevolg is van een lichamelijk iets niet oplossen. Een paard met tetanus bv zal zeer heftig op dingen reageren dat zelfs tot toevallen kan lijden, en dat leer je dus niet af, dat is een lichamelijke conditie die de overgevoeligheid en dus schrikachtigheid veroorzaakt.
Als je te maken hebt met een paard dat ook een slechte vacht heeft of andere lichamelijke dingen, is het wijs om altijd verder te denken dan een zuiver gedrags probleem.

Daarbij zit de meeste schrikachtigheid van paarden in gebrek aan leiding nemen van de ruiter, spanning van de ruiter, of in het te sterk onderwerpen. Schrikachtigheid kan te maken hebben met een gebrek aan zelfvertrouwen.
Er zijn verschillende vormen van schrik en angst, van simpel tot complex (fobie) die allemaal een andere aanpak eisen en het is dus moeilijk om gericht advies te geven.
Maar kamille met name werkt algemeen rustgevend, waardoor je het paard beter kunt bereiken en de andere dingen die je ermee doet om angst te overwinnen, dus ook meer effect hebben.

Maar dit gaat wel erg off topic. :o

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:05

Ik vind bitloos eigenlijk beter dan met bit, zelf rijd ik wel met bit :o maar bij een hoofdstel met bit is trekken zo zielig, en soms ga je gewoon automatisch trekken :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:07

En denk je dat je minder zou trekken aan teugels waar geen bit aan zit?

Is het niet handiger om te streven naar een betere ruiter te zijn met goede handen en daar dus aan te werken?

miepje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:19

ik denk dat je goed naar je paard moet kijken voor je beslist of je bitloos wilt rijden. zelf rijd ik wel altijd met bit maar dit is vooral omdat ik onervaren ben met bitloos rijden. uiteindelijk rijd je voor het plezier van jezelf en dat van je paard.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:21

Lusitana, bedankt ga hier zeker mee aan het werk, fijn dat je me zo op weg hebt geholpen!

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:09

let ook eens op het neusbotje van je paard of pony
als jij bitloos gaat rijden komt alle druk op de neus te staan
ligt het bandje precies op dat botje, heb je een groot probleem als je iets te hard trekt ...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:50

Jaa, nou, dan doet het tenminste minder pijn!

Lusitana schreef:
En denk je dat je minder zou trekken aan teugels waar geen bit aan zit?

Is het niet handiger om te streven naar een betere ruiter te zijn met goede handen en daar dus aan te werken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:22

Waarom denk je dat? Er zijn paarden die gevoeliger op de neus zijn dan in de mond en andersom of even gevoelig.

Het aantal zenuwen en waar ze liggen is natuurlijk niet doorslaggevend voor wat er gevoeld wordt.
Neem nu je handen en je voeten. Daar liggen de meest gevoelige zenuwen en ook nog de meeste op een hoopje, zeg maar. Toch kunnen we ook ruwe oppervlakten aftasten met onze vingers zonder dat het zeer doet en op blote voeten lopen zonder dat het zeer doet, tenzij de ondergrond onaangenaam is.
Een bit is glad en dus niet onaangenaam aanvoelend in de mond. Het glijd mee met bewegingen en zorgt dus ook niet voor wrijving. Het bit zelf doet geen pijn. Druk erop ook niet. Plotselinge rukken wel.

De neus kan wennen aan het hebben van een neusriem zonder dat het pijn doet. Als je er druk op neemt, hoeft het ook geen pijn te doen. Maar als je daar plots aan trekt of, zeg het paard een tik op de neus geeft, doet dat echt ook zeer!

Bij de neus zit je meteen op bot, in de mond heb je te maken met structuren als de tond en lippen dat spieren zijn en als "dempers" of kussens werken. Er zijn maar weinig bitten die uitsluitend inwerken op de lagen.

Of neem je oorlel. Dat is een van de gevoeligste delen van je lichaam. Toch kun je daar best (heel erg zelfs) aan trekken, als je het maar niet plots doet.

We rijden niet bitloos omdat je dan een handvat hebt om maar aan te hangen. Je moet altijd zorgen dat je een goede ruiter bent met ene onafhankelijke zit en controle over het paard zonder dat je hoeft te hangen en trekken.
En het is de bedoeling dat we bij het africhten van het paard het paard leert om te luisteren naar normale hulpen. Het is dus niet NODIG om te trekken. Als jij ook gewown hebt leren rijden en eerst hebt geleerd ene onafhankelijke zit te krijgen hoef je niet te trekken en zul je ook niet zomaar trekken.

Wat het neusbotje betreft, we hebben het dan over het dunnere uitsteeksel. allen het uitertste puntje kan breken, maar daar hoort geen enkele neusriem van een bitloos hoofdstel op te rusten. Dan zit het te laag en knijpt het ook de adem deels af als je dan zou trekken.

Geen enkel hoofdstel is trouwens gemaakt om aan te trekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:33

Lusitana: geweldige post!!!! +:)+

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:45

Yamcha schreef:
Lusitana: geweldige post!!!! +:)+

Dat vond ik nou ook!!!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:33

Je weet er wel veel van Maar sommige trekken toch automatisch ;(

Lusitana schreef:
Waarom denk je dat? Er zijn paarden die gevoeliger op de neus zijn dan in de mond en andersom of even gevoelig.

Het aantal zenuwen en waar ze liggen is natuurlijk niet doorslaggevend voor wat er gevoeld wordt.
Neem nu je handen en je voeten. Daar liggen de meest gevoelige zenuwen en ook nog de meeste op een hoopje, zeg maar. Toch kunnen we ook ruwe oppervlakten aftasten met onze vingers zonder dat het zeer doet en op blote voeten lopen zonder dat het zeer doet, tenzij de ondergrond onaangenaam is.
Een bit is glad en dus niet onaangenaam aanvoelend in de mond. Het glijd mee met bewegingen en zorgt dus ook niet voor wrijving. Het bit zelf doet geen pijn. Druk erop ook niet. Plotselinge rukken wel.

De neus kan wennen aan het hebben van een neusriem zonder dat het pijn doet. Als je er druk op neemt, hoeft het ook geen pijn te doen. Maar als je daar plots aan trekt of, zeg het paard een tik op de neus geeft, doet dat echt ook zeer!

Bij de neus zit je meteen op bot, in de mond heb je te maken met structuren als de tond en lippen dat spieren zijn en als "dempers" of kussens werken. Er zijn maar weinig bitten die uitsluitend inwerken op de lagen.

Of neem je oorlel. Dat is een van de gevoeligste delen van je lichaam. Toch kun je daar best (heel erg zelfs) aan trekken, als je het maar niet plots doet.

We rijden niet bitloos omdat je dan een handvat hebt om maar aan te hangen. Je moet altijd zorgen dat je een goede ruiter bent met ene onafhankelijke zit en controle over het paard zonder dat je hoeft te hangen en trekken.
En het is de bedoeling dat we bij het africhten van het paard het paard leert om te luisteren naar normale hulpen. Het is dus niet NODIG om te trekken. Als jij ook gewown hebt leren rijden en eerst hebt geleerd ene onafhankelijke zit te krijgen hoef je niet te trekken en zul je ook niet zomaar trekken.

Wat het neusbotje betreft, we hebben het dan over het dunnere uitsteeksel. allen het uitertste puntje kan breken, maar daar hoort geen enkele neusriem van een bitloos hoofdstel op te rusten. Dan zit het te laag en knijpt het ook de adem deels af als je dan zou trekken.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:51

Ik rij de ene keer bitloos, de andere keer mét bit.

Ik vind beide ok, alhoewel het soms wel kriebelt wanneer ik een beginnend ruiter echt in de mond zie hangen.
Maar met een bitloze optoming kun je zonder kennis even goed dingen fout doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:29

Shawtie schreef:
Ik rij de ene keer bitloos, de andere keer mét bit.

Ik vind beide ok, alhoewel het soms wel kriebelt wanneer ik een beginnend ruiter echt in de mond zie hangen.
Maar met een bitloze optoming kun je zonder kennis even goed dingen fout doen..

En je kan het ook al 30 jaar verkeerd doen....... kennis zegt niet alles wat dat betreft, helaas :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:34

Als iemand niet piano kan spelen of slecht piano kan spelen, is dat dan de schuld van de piano?
Als iemand automatisch aan de teugels hangt die aan het bit vastzitten gaat hangen, is dat de schuld van de teugels of het bit, of de schuld van de persoon in het zadel?
Als iemand niet met instrumenten om weet te gaan is dat niet de schuld van het instrument (en ja ik noem een bit een instrument) maar aan degene die er mee omgaat.

Lieshorses schreef:
Je weet er wel veel van Maar sommige trekken toch automatisch ;(

Lusitana schreef:

@ Lusitana: Zeer mooi geformuleerd! Helemaal mee eens.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:35

Ik ben niet TEGEN spullen,
ik ben TEGEN de mensen die de spullen verkeerd gebruiken ;)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:16

Cassidy schreef:
Als iemand niet piano kan spelen of slecht piano kan spelen, is dat dan de schuld van de piano?
Als iemand automatisch aan de teugels hangt die aan het bit vastzitten gaat hangen, is dat de schuld van de teugels of het bit, of de schuld van de persoon in het zadel?
Als iemand niet met instrumenten om weet te gaan is dat niet de schuld van het instrument (en ja ik noem een bit een instrument) maar aan degene die er mee omgaat.

Als de toetsen van de piano zo scherp zijn dat het pijn doet aan je vingers en je daardoor slecht gaat spelen, dan ligt het inderdaad aan de piano. Het bit ligt namelijk precies op een messcherp stukje bot. Dat doet pijn. Of je er nou hard aan trekt of zacht.
Een neusriem ligt op de neus, daar zit geen scherp randje of gevoelig slijmvlies, dus als dat de piano zou zijn zouden de toetsen vlak zijn.

En dan hebben we het nog niet eens over het effect van een bit op de ademhaling et cetera.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:28

Het bit heeft geen effect op de ademhaling omdat het paard niet door de mond ademt maar door de neus. Alleen een zeer lage neusriem die te strak is aangespannen heeft invloed op de ademhaling.

Het bit op zich heeft nergens invloed op, en zeker niet op een bot. Als een bot messcherp is, heeft dat invloed op het bit (wat ingesneden zou worden) niet het bit op het bot of gevoel van het paard.
Het is de werking van het bit, dus de ruiter, dat enige invloed kan hebben in de zin van prikkels, maar dat is niet anders dan op andere delen van het lichaam.

Het bit ligt opgehangen tussen de lippen (spieren) en rust op de tong (spier) dat wordt altijd even vergeten voor het gemak op anti sites, en al of niet op de lagen (ligt aan het soort bit. Het is niet juist om over het bit te praten alsof er maar 1 soort bestaat). De inwerking ligt aan de ruiter.
Het is niet altijd onplezierig om druk op een staaf in de mond te hebben. Het is onplezierig als er plots aan getrokken wordt, of te hard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:34

e_horse schreef:
Als de toetsen van de piano zo scherp zijn dat het pijn doet aan je vingers en je daardoor slecht gaat spelen, dan ligt het inderdaad aan de piano. Het bit ligt namelijk precies op een messcherp stukje bot. Dat doet pijn. Of je er nou hard aan trekt of zacht.
Een neusriem ligt op de neus, daar zit geen scherp randje of gevoelig slijmvlies, dus als dat de piano zou zijn zouden de toetsen vlak zijn.

En dan hebben we het nog niet eens over het effect van een bit op de ademhaling et cetera.

Heb jij ooit een piano gezien waar de toetsen zo scherp van zijn dat het pijn doet aan je vingers als je daarop gaat spelen?
Ik kan me voorstellen dat je je vingers tot bloedens toe openspeelt als je dagen achter elkaar achter die piano zou zitten, maar dat ligt weer aan de persoon die de piano bespeeld en niet aan je standaard piano...

Verder sluit ik me aan bij Lusitana. Het verfoeien van het bit door bepaalde mensen in dit topic (en de standaard bitloos promotors) komt echt door verkeerde voorlichting cq hersenspoeling, en gebrek aan kennis en bereidheid om zich meer in de materie te verdiepen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:42

De grootste fout die ik hier telkens terug lees is dat mendekt dat er teveel druk op de neus word gezet,
geloof me, ik heb een hele tijd bitloos gereden tot de M waar t stopte met vorige pony, en die pony kon absoluut NIET tegen druk. nou met dat ding gaf die geen kick!
Ofterwijl de druk word zeker wel verdeeld met een bitloos hoofdstel.
Heerlijke wijze van rijden, altijd profeit van gehad