Lusitana schreef:Niet idereen, inclusief dierenartsen, denken aan inwendige oorzaken van uitwendige zaken tenzij ze op dat spoor gebracht worden. Dat komt omdat de voedermiddelen tegenwoordig zo uitstekend zijn en het weinig voorkomt. Maar je zult maar een paard met een stofwisselingsprobleem hebben...
Trouwens bepaald gedrag als lusteloosheid of juist rusteloosheid, schrikachtigheid en nervositeit kan door vitaminen/mineralen gebrek komen. Daar denkt me ook niet aan. Men gaat eerder kijken hoe het gedrag te veranderen (met slaag of beloning of parelli, you name it....). Ik kijk als EERSTE naar mogelijk gebrek aan iets, bij om het even welke kwaal of gedrag. Pas als het uitgesloten is dat het niet daar aan ligt, kijk ik naar andere mogelijke oorzaken.
Ik heb bij een hypernerveuse schrikachtige pony bv uitstekende resultaten gehaald met een kruidenmix (valeriaan, kamille etc). Ze had geen specifiek gebrek, maar wel baat bij de kruiden. Doordat ze rustiger was door die kruiden, was het makkelijker met haar werken, kreeg ze meer vertrouwen en was ze DUS rustiger, zodat uiteindelijk de kruiden konden worden weggelaten. Maar dat is weer een heel ander onderwerp....
Even terug op het onderwerp:
Bitloos neemt niet altijd persee de oorzaak van het probleem weg.
En het bit is niet altijd de oorzaak van mondproblemen.
Mondprobleem hoeft dus niet te betekenen dat je nooit meer met bit zou kunnen rijden.
Lees je post graag, heb tot nu toe veel geleerd. Dit paard is ook altijd erg schrikachtig, dit heb ik geprobeerd op te lossen met as good as gold, maar dat hielp niet. Wat voor kruiden heb jij gebruikt?
En nee natuurlijk hoef ik met haar niet altijd bitloos te blijven rijden, ik dacht dat dat miscchien een oplossing zou zijn voor een tijdje zodat alles weer kan genezen...