Hoe stappen jullie op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:05

ik stap op met mijn hoofd richting zijn hoofd dan kan ik ook goed in de gaten houden of hij niet gaat lopen of bijten of iets dergelijks en op die manier prikt mijn voet niet in zijn zij. Bij paarden stap ik op op een krukje komt wel eens voor dat ik net er niet op kom xD

lifeofmarit

Re: Hoe stappen jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:32

met een krukje! ;D

Gaellevdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:24

Ik stap langs de linkerkant op met mijn hoofd richting zijn hoofd, maar je iedereen heeft zo zijn methode :D

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:43

Met een krukje, langst het linker kant, richting zijn hoofd af en toe als hij lastig doet pak ik wat manen voor stabiliteit, en zachtjes neerkomen. :+
Vriendin was er paar weken geleden opgekropen, verloor haar evenwicht en kwam te hard neer in zijn zadel, paard schoot vooruit, vriendin viel eraf, gelukkig kon ze ernog mee lachen :D .

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:49

Zonder krukje, gewoon voet in de beugel en optrekken maar!

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:56

Meestel met een krukje of andere verhoging, en als dat er niet is vraag ik meestal een voetje aan iemand. En als het echt niet anders kan stap ik gewoon op door optrekken, maar dan zorg ik wel altijd dat ik niet de lepel van het zadel pak en naar me toe trek want dat is niet fijn voor het paard. Ohja en altijd aan de linkerkant en richting zijn hoofd.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:58

Ben rechts gaan opstappen, is beter voor zijn rug want hij is een rechts gebogen. Tenen naar voren anders prik ik in z'n buik.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:40

Meestal gewoon voet in de beugel, tenen naar voren en hop. Maar het is hartstikke slecht voor de rug van het paard dus ik wil mezelf gaan verplichten op te stappen met krukje.

Nu is dat op concours wel wat lastiger want na het parcours lopen moet je er weer op en je gaat geen krukje het hele terrein rondslepen. Dus dan stap ik ook gewoon op, maar 'hangt' mijn vader aan de andere kant iets tegen. Niet echt hangen maar om te voorkomen dat er veel druk op links staat waar ik opstap/zadel schuiven etc.

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:40

Als het kan met een krukje en sowieso met je rug naar het hoofd van het paard. Huppekee, zit je er zo op;)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:42

Met een opstapje, of mn vriend geeft me een voetje :D

ras_rimaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:53

Ik sta richting het paard zun buik, voet in de beugel (soms ben ik klunzig en moet ik mun voet wat hoger optillen met mun hand) niet tever in de beugel want dan prik in in zun buik, 1 hupje en me omhoog trekken, dan hang ik aan haar en dan loopt ze eerst altijd weg, ik neem de teugels wat aan en ze staat weer stil en dan zwaai ik mun been er over en dan zit ik :P

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:58

Ik wist dat er verschillende manieren waren om op te stappen, maar niet zo veel.
Bij mijn paard kreeg ik in het begin altijd een voetje omdat ik er niet opkwam. Nu lukt dat wel. Voet in de beugel, tenen naar voren zodat ik niet in der buik prik (anders gaat ze lopen), zet mij goed af en zwaai zo mijn been erover heen. Let er wel op dat ik nooit aan de achterkant van het zadelpak, maar mijn hand erover heen leg om aan de rechterkant ergens houvast te vinden. Anders ben ik bang dat ik het zadel scheef trek.

vosje123m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:28

ik sta ook altijd 'schuin"met mijn hoofd naar het paardenhoofd:D
zo prik ik niet in haar buik en kan ik beter mijn been eroverheen zwaaien.

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:33

Ik stap altijd aan de linkerkant op kijkend naar het paardenhoofd op met een krukje. Als ik op wedstrijd ga neem ik ook altijd een opklapkrukje mee.
Maar wie weet ga ik het ook eens proberen vanaf de rechterkant:)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:31

Linkerkant, voet in de beugel, handen aan het zadel, ik zet me af, kijk naar mijn paard, zorg dat ze stil blijft staan (veel tijd in gestoken om dat te leren), zwaai mijn rechterbeen gecontroleerd over het paard, ga rustig in het zadel zitten, en zoek met mijn rechter voet de andere beugel.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:32

Geef mij maar een krukje :))

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:38

Met een krukje!

En dan met mijn gezicht in de richting van mijn paard, dus teen al naar voren in de beugel.

Ten eerste is het veel beter voor de rug en ten tweede is 1 van mijn paarden echt veeel te groot om zonder krukje op te stappen O:)

Nozelemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:31

Ook met een krukje en dan met mijn linkerbeen op het krukje en de rechter zwaai ik eroverheen. Met mijn hoofd richting mijn paard ;)

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:41

Bij de meeste paarden stappen we op met een krukje.Dit is ook een afspraak die we op stal hebben gemaakt.Dit i.v.m. de rug van de paarden.Al dat getrek is ook niet echt fijn.
We merken dat de paarden heir beter op reageren en waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan?

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:44

Grappig al die manieren!

Ik sta gewoon naast het zadel, beetje richting haar hoofd, voet in de beugel, tenen richting neus zodat ik niet prik en dan in een keer erop.

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:18

eigenlijk sta ik niet met mijn rug naar het hoofd, maar andersom. dus ik kijk naar haar hoofd.

Ik stap ook bijde kanten op voor de druk van het zadel. Er is mij ooit verteld dat als je steeds aan 1 kant opstapt (vooral met een nieuw zadel), dat het zadel 'scheef' word. Dat is er ingeslopen en ik stap al een aantal jaar links én rechts op.

holiday94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:25

ik satp op zonder krukje, maar gewoon me voet erin en dan optrekken.

Sanne009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:13

Via een krukje aan de linkerkant. Ik gebruik altijd een krukje, want de paarden waar ik op rij zijn het krukje gewend en ik stap makkelijker en sneller op. Dit lijkt mij beter voor de paarden. Soms is het zelfs zo erg dat ik bij een pony met krukje opstap. Maar ja even snel en makkelijk opstappen vind ik belangrijker dan hangen en moeilijk erop komen.

wetbagyes14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:17

Als het kan stap ik via een hek of krukje op, ik hoorde dat dit beter is voor de rug van het paard. Als er geen krukje of hek is, stap ik op de gewone manier op maar het liefst wel dat er iemand hangt aan de andere kant :j

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:38

Tammy_ schreef:
ik stap op met m'n hoofd richting m'n paardje z'n hoofd, voet ook richting zijn hoofd in de beugel, op die manier prik ik niet met m'n teen in z'n buikje.
dan twee hupsen en dan hop omhoog, been erover, en zachtjes zitten :Y)

Idem. :o