Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:27

Volgens mij ook niet. Ik vind het knap dat je in de oefeningen altijd zit volgens het boekje; je moet tenslotte ook nog hulpen geven, mooi zitten en rijden moet in ballans zijn. Naar mijn bescheiden mening is dit bij Edward het geval.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:28

johnvannim schreef:
lijntje87 schreef:
En dit is nou precies wat een jury ook doet. zo hoteldebotel van Edward en maar strooien met 10en. Zonder dat hij ze verdiend. "ach zijn pirouettes kloppen niet? toch maar een 10, het is zo'n mooi paard." Dat kan toch niet! Je moet je punten verdienen. Niet cadeau krijgen omdat men gek is van dat mooie zwarte paard

Nogmaals, beste lijntje; hoe kan het als je gelijk hebt dat ik nog nooit in mijn leven van jou heb gehoord terwijl Edward wereldwijd hoge scores rijdt? Hoe zou het komen? Heb je gewoon geen talent? Kun je geen fatsoenlijk paard betalen? Is je instructie goedkoop uit een Penny-advertentie gepikt? Het maakt niets uit hoor, waarschijnlijk rijdt jij 1000 x beter dan dat ik voor elkaar krijg, maar waarschijnlijk ook 1000 x minder dan dat Edward voor elkaar bokst. En hoef durft men hier zo af te geven op deze wereldruiter? Ik kan technisch gezien niet zeggen of hij goed of slecht bezig is. Ik geef toe dat ik daar te weinig oog voor heb, maar feit blijft dat het een wereldruiter is. En weet je wat het allermooiste is? Als hij een gratis clinic geeft zijn het altijd deze zielige, gefrustreerde dressuurprikkers die op komen draven. Want dan is hun commentaar in eens niet zo groot meer en een stuk genuanceerder.

Ik boor hém niet de grond in, maar de persoon die die punten uit deeld.
Ik heb absoluut respect voor hem, en ik ben uiteraart jaloers dat hij op top niveau presteerd. Maar waar het mij om gaat is dat hij punten krijgt die hij (imo) niet verdiend en iemand anders wel. En dat vind ik zonde. Ik vind dat het lijkt alsof hij die punten krijgt omdat iedereen helemaal wild is van Totilas, en niet zozeer omdat hij ze verdiend. En daar struikel ik over. Als andere zo zouden zitten als hij zouden ze geen 10 krijgen, en als andere een pirouette zouden draaien met 4 galop sprongen ipv de 6-8 die voorgeschreven staan, zouden ze geen 10 krijgen. Dat is volgens mij oneerlijk en dat vind ik niet kunnen.

En nee ik ben geen penny, ik heb ontzettend veel lol met mijn paarden op amateur niveau. En dit is gewoon een discussie topic, geen afkraak topic. Maar blijkbaar snappen mensen dat niet en voelen ze zich persoonlijk aangevallen als er over hun favoriete paard en/of ruiter gesproken wordt. Jammer, dat verpest de sfeer in dit topic waar tot voorheen met GOEDE argumenten gediscussieerd werd
Laatst bijgewerkt door lijntje87 op 04-08-10 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:34

Joolien schreef:
Goh, misschien moeten we de mensen hier uit dit topic maar in de jury gaan zitten...

8)7

Uiteraard worden sommige argumenten hier goed onderbouwt, maar is het niet zo dat de huidige dressuur gewoon veranderd? Zoals ik al zei is dressuur vaak een kwestie van smaak, oftewel, een jurysport. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat de regelementen worden aangepast, want de fokkerij streeft nu eenmaal naar perfectie en een paard als Totilas nadert deze perfectie toch ten zeerste. Of je het mooi vind is het tweede.

Verder lijkt het me ook een beetje gek dat Edward zijn paard zou hinderen door zijn zit. Een paard zou nooit zo kunnen lopen als de zit niet ok zou zijn. En dan heb ik het niet over een perfect uitziende zit, maar een functionele zit.

Volgens mij zijn die regelementen er om het paard te beschermen. Dan moet je ze niet gaan aanpassen omdat we dat zo mooi vinden. Het gaat om het welzijn van het paard. En als een paard emt een weg gedrukte rug, kin op zijn borst loopt (IMO) vraag ik mij af of dat wel zo prettig is voor hem. Maar goed dat is mijn MENING

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:36

lijntje87 schreef:
Joolien schreef:
Goh, misschien moeten we de mensen hier uit dit topic maar in de jury gaan zitten...

8)7

Uiteraard worden sommige argumenten hier goed onderbouwt, maar is het niet zo dat de huidige dressuur gewoon veranderd? Zoals ik al zei is dressuur vaak een kwestie van smaak, oftewel, een jurysport. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat de regelementen worden aangepast, want de fokkerij streeft nu eenmaal naar perfectie en een paard als Totilas nadert deze perfectie toch ten zeerste. Of je het mooi vind is het tweede.

Verder lijkt het me ook een beetje gek dat Edward zijn paard zou hinderen door zijn zit. Een paard zou nooit zo kunnen lopen als de zit niet ok zou zijn. En dan heb ik het niet over een perfect uitziende zit, maar een functionele zit.

Volgens mij zijn die regelementen er om het paard te beschermen. Dan moet je ze niet gaan aanpassen omdat we dat zo mooi vinden. Het gaat om het welzijn van het paard. En als een paard emt een weg gedrukte rug, kin op zijn borst loopt (IMO) vraag ik mij af of dat wel zo prettig is voor hem. Maar goed dat is mijn MENING

Dat is jouw mening idd. :) Ik ben van mening dat een paard niet zo zou kunnen bewegen als hij niet correct wordt gereden. :)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:39

lijntje87 schreef:

Dat is jouw mening idd. :) Ik ben van mening dat een paard niet zo zou kunnen bewegen als hij niet correct wordt gereden. :)[/quote]

Weet je hoeveel paarden bijvoorbeeld in de springsport, met het tikken van de balken tegen de benen, verplicht worden hoger te springen. Dat is volgens mij niet correct? maar ze lopen wel op top niveau??? Dus zoiets alleen maar aannemen vind ik kudde gedrag. En dat is nou net waar het nu om gaat. Accepteren we het en kwijlen we mee? of kijken we verder naar de welzijn van het dier en praten we daarover. (ik zeg verder niet dat Edward dit soort praktijken uithaald, ik geef alleen een voorbeeld)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:42

lijntje87 schreef:
Joolien schreef:

8)7

En ik vraag me nu af hoe je erbij komt dat het zo is da hij de rug wegdrukt e.d. Ik heb meer vertrouwen in de beoordeling van juryleden op dat niveau dan iemand die ' ontzettend veel lol heeft op amateurniveau', niet naar bedoeld verder, want voor mij geldt hetzelfde. ;) Hij loopt ook niet met de kin op de borst, want dat is in die oprichting helemaal niet mogelijk, de borst zit zo laag dat het middenstuk van de hals het hoogste punt zou zijn en dan is er dus geen sprake van oprichting. Hij heeft een korte dikke nek, maar zijn hoofd is meestal keurig op de loodlijn met het stuk nek achter de oren als hoogste punt, zoals het hoort.

Ik denk dat er op amateurdressuurgebied meer te verbeteren valt m.b.t. dierwelzijn dan in Edward zijn rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:43

Een veelbesproken uitspraak is:

Topsport neigt naar dierenmishandeling. Ik wil niet zeggen dat dit ok is. Ik wil ook niet zeggen dat dit altijd het geval is. Maar ik blijf erbij dat een paard niet zo kan lopen als hij op wat voor manier dan ook belemmerd zou worden of niet correct door zijn lijf is.
En een paard forceren met springen, ja dat wordt gedaan ja. Maar forceer jij zelf met rijden ook niet heel soms? Ben jij dn wel zo heilig? Leef jij in volle harmonie met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:44

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:46

En de rest van de proeven, dat zijn toch niet allemaal tienen, toch? Ik heb ook wel eens een onderdeel waarvan ik denk; ' Goh, bedankt, maar niet terecht' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:48

Horseyfries vroeg of Edward wel tienen voor zijn zit heeft gekregen en in Aken kreeg hij er maar liefst 3 voor dat onderdeel.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:51

De wegen van een jurylid zijn ondoorgrondelijk, zo zie je maar weer. :P Maar ik vind zijn gemiddelde score op houding en zit berekend over alle wedstrijden dit jaar relevanter voor de discussie dan alleen deze drie cijfers in deze wedstrijd, toch?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:52

Het viel mij in het laatste exemplaar van De Strengen op hoever naar voren de zweetbladen van zijn zadel zijn gesneden. Het is net een springzadel. Als je dat vergelijkt met het zadel van bijvoorbeeld Imke snap ik wel dat Edward vaak stoelzit in het zadel zit. Hij kan met dit zadel zijn bovenbenen niet recht naar beneden laten hangen en misschien is dat vanwege zijn beenlengte ook niet mogelijk. Ik vind het op zijn zachtst gezegd heel apart, dat zadel en ik vraag me of in hoeverre dit zadel een negatieve dan wel positieve invloed heeft op de manier waarop het paard zijn lichaam gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:54

Lante, maar dat was de vraag niet :). Hij kreeg in Aken verder negens, dus echt laag zal dat gemiddelde niet worden. Wat mij verder ook opviel in een artikel over een trainingsseminar was de uitspraak van Werner dat zij met hun zit liefst niks doen, maar vooral mee willen zijn en het paard niet hinderen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-10 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:54

Citaat:

Citaat:

Citaat:
En ik vraag me nu af hoe je erbij komt dat het zo is da hij de rug wegdrukt e.d. Ik heb meer vertrouwen in de beoordeling van juryleden op dat niveau dan iemand die ' ontzettend veel lol heeft op amateurniveau', niet naar bedoeld verder, want voor mij geldt hetzelfde. ;) Hij loopt ook niet met de kin op de borst, want dat is in die oprichting helemaal niet mogelijk, de borst zit zo laag dat het middenstuk van de hals het hoogste punt zou zijn en dan is er dus geen sprake van oprichting. Hij heeft een korte dikke nek, maar zijn hoofd is meestal keurig op de loodlijn met het stuk nek achter de oren als hoogste punt, zoals het hoort.

Ik denk dat er op amateurdressuurgebied meer te verbeteren valt m.b.t. dierwelzijn dan in Edward zijn rijden.

Daar kom ik niet zomaar bij, dat is duidelijk te zien op alle filmpjes die ik tot nu toe heb gezien.
En omdat een jury iets vind, betekend voor mij neit meteen dat dat heilig is. Het zijn ook mensen, daarom mag je daarover discussieren. Als onze premier iets roept waar hij van overtuigd is (en waarschijnlijk de meeste verstan van heeft en anders zijn adviseurs wel) dan ga je daar toch ook niet als kip zonder kop mee in zee? dat stel je toch ook te discussie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:56

Lante schreef:
De wegen van een jurylid zijn ondoorgrondelijk, zo zie je maar weer. :P Maar ik vind zijn gemiddelde score op houding en zit berekend over alle wedstrijden dit jaar relevanter voor de discussie dan alleen deze drie cijfers in deze wedstrijd, toch?

Horseyfries vroeg ook of hij ALTIJD tienen kreeg op dat onderdeel en ja, jouw manier van berekenen is een stuk interessanter voor de discussie dan een uitschieter van een jurylid op een bepaalde wedstrijd.
Niet dat ik dat persé onterecht zou vinden, want op deze wedstrijden zat hij idd erg mooi, rustig en kwam de kleinste hulp door. Daar mag hij van mij dan ook een tien voor hebben als zijn tenen een beetje naar buiten gedraaid zijn. Nergens in de reglementen staat dat dat niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:57

Diane65 schreef:
Het viel mij in het laatste exemplaar van De Strengen op hoever naar voren de zweetbladen van zijn zadel zijn gesneden. Het is net een springzadel. Als je dat vergelijkt met het zadel van bijvoorbeeld Imke snap ik wel dat Edward vaak stoelzit in het zadel zit. Hij kan met dit zadel zijn bovenbenen niet recht naar beneden laten hangen en misschien is dat vanwege zijn beenlengte ook niet mogelijk. Ik vind het op zijn zachtst gezegd heel apart, dat zadel en ik vraag me of in hoeverre dit zadel een negatieve dan wel positieve invloed heeft op de manier waarop het paard zijn lichaam gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

De zweetbladen zijn recht, ze steken alleen wat schuin naar voren, waarschijnlijk omdat Edward zo lang is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:58

Dat kun je toch niet recht noemen? Ze staan duidelijk schuin in exact dezelfde schuinte als de schouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:00

Ja maar de zweetbladen zelf zijn recht, ze steken alleen naar voren zodat hij zijn knie goed kwijt kan. Denk ik althans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:07

horseyfries schreef:
Komen we terug bij de vraag: wat willen we zien, een functionele zit of een bezemsteel? ;)

Ik weet niet eens zeker OF Edward ooit een tien heeft gekregen op houding en zit, maar mocht dat zo zijn dan kan ik je volgen als je zegt dat dit nooit een tien kan zijn, omdat er mensen kunnen komen die net zo'n fijne harmonie hebben met hun paard, en nog mooier kunnen zitten op momenten als de uitgestrekte draf, want dat uitgestrekte bovenlichaam wat ze omschrijven is daar niet optimaal.

horseyfries schreef:
Er wordt nu steeds meer vanuit gegaan in deze discussie dat Edward tienen verdient met zijn zit. Maar is dat ook echt zo?

Dat 'altijd' moesten we er maar even zelf bijbedenken? Edward krijgt dus tienen op zijn zit en dat is het antwoord op de vraag. Naar mijn idee is dat dus wat overgewaardeerd. Een andere bedenking die ik heb bij sommige scores is dat die per onderdeel ver uit elkaar kunnen liggen en varieren soms van een 6 tot een 9 of van een 7 tot een 10. Dat begrijp ik dus niet, hoe kan de ene jury hetzelfde onderdeel een 7 vinden (tamelijk goed) en een ander een 10 (uitmuntend).

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:07

Ik denk dat het zadel zo ligt omdat ie achterover kiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:10

lijntje87 schreef:
Ik denk dat het zadel zo ligt omdat ie achterover kiept.

Mm lijkt me niet echt logisch :+ Denk dat het zadel best wel goed ligt, zou beetje gek zijn als iemand op dat niveau met een slecht zadel rijdt :+

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:12

Nee, ik zeg neit dat het zadel slecht ligt. Dat begrijp je verkeerd.
Ik denk dat het paard zijn rug zo loopt, of zo houd of zo heeft geleerd te houden (maak ervan wat je wilt) maar als je de lijn van de rug volgt dat zie je ook een behoorlijke holle rug.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:15

Joolien schreef:
Ja maar de zweetbladen zelf zijn recht, ze steken alleen naar voren zodat hij zijn knie goed kwijt kan. Denk ik althans.

Zo zie ik het ook. Veel zadels zijn zo gevormd, kom het heel vaak tegen met jureren (van lagere proeven voor alle duidelijkheid).
Dit zadel kiept niet en het klappert ook niet in de beweging als ik hem zie rijden op wedstrijden. Voor zover ik weet heeft Edward maar 1 of 2 zadels waar hij vrijwel alle paarden mee rijdt.

Edward zit ook niet in stoelzit naar mijn mening. Vrijwel alle ruiters die wel in stoelzit zitten hangen achterover en steken hun onderbenen naar voren rechtuit af. Edward zit correct met zijn oor/schouder/heupgewicht op 1 "rechte" lijn. Zijn heup/enkelgewricht is geen rechte lijn maar hij steekt zijn benen absoluut niet af.

Verdient Edward een 10 voor zijn zit? Dat is wellicht wat overgewaardeerd maar hij zit wel uiterst functioneel en uiteindelijk toch redelijk correct en dat is te verkiezen boven een strijkplank die prachtig een verticlae lijn in het lichaam heeft maar muurvast zit en stoort.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:17

Lovely schreef:
Dat 'altijd' moesten we er maar even zelf bijbedenken? Edward krijgt dus tienen op zijn zit en dat is het antwoord op de vraag. Naar mijn idee is dat dus wat overgewaardeerd. Een andere bedenking die ik heb bij sommige scores is dat die per onderdeel ver uit elkaar kunnen liggen en varieren soms van een 6 tot een 9 of van een 7 tot een 10. Dat begrijp ik dus niet, hoe kan de ene jury hetzelfde onderdeel een 7 vinden (tamelijk goed) en een ander een 10 (uitmuntend).

Een deel van het verschil kan worden verklaard door de positie in of rond de rijbaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:17

lijntje87 schreef:
Nee, ik zeg neit dat het zadel slecht ligt. Dat begrijp je verkeerd.
Ik denk dat het paard zijn rug zo loopt, of zo houd of zo heeft geleerd te houden (maak ervan wat je wilt) maar als je de lijn van de rug volgt dat zie je ook een behoorlijke holle rug.

Dat van een holle rug vertekend denk ik wat. Kijk maar naar de standfoto...