Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:15

Reneee_ schreef:
Maar zo kan je over verder op ingaan.
Eerst kijken of dat niet goed is, dan kijken of dat niet goed is enz enz.
En wat nou als het geen medische klachten zijn?

Het hoeft niet medisch te zijn, kan ook psychisch zijn. Wellicht is het paard overvraagd?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:16

Nelefleur, dat hóeft niet zo te zijn. Maar als je daar zelf al van overtuigd bent, zal het waarschijnlijk ook zo zijn.

Mijn paarden doen het niet fout. Ze doen wellicht iets anders dan ik graag had gewild en dus ervaar ík het als vervelend.
Daar kan ik mijn paard straf voor geven, of mezelf.
Dat wil niet zeggen dat ik nooit fouten maak. Maar ik vraag me wel bij alles af, of ik het op de juiste manier heb opgelost.
Een paard doet namelijk niets zomaar... Veel vaker zal het aan mij liggen dan aan het paard.

Daarbij sluit ik me volledig aan bij degenen die aangeven dat slaan, schoppen, zagen, trekken enz. niet de oplossing is.
Tenzij je het prettig vindt te weten dat je paard niet loopt omdat hij wil, maar de gevolgen van niet doen wat de ruiter eist, erger zijn dan dat waar hij eigenlijk last van heeft om te kiezen voor bepaald (in de ogen van de ruiter) vervelend gedrag...

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:16

Reneee_ schreef:
Maar zo kan je over verder op ingaan.
Eerst kijken of dat niet goed is, dan kijken of dat niet goed is enz enz.
En wat nou als het geen medische klachten zijn?

Stel dat er geen medische klachten zijn, paard is binnenstebuiten gekeerd en 100% gezond gekeurd(lichamelijk en in 't koppie) door verschillende DA's.
Zadel past, hoofdstel past, alles past perfect en jij stoort je paard niet (stel, want dit kan uitzonderlijk zijn) Dan moet je kijken of 'ie je hulp wel snapt (zoals dat been en dat paard wat al een paar jaar stilstond). Ben je ook zeker dattie 't snapt en neemt hij gewoon een loopje met je nou, dan zou ik ook wel eventjes strenger rijden, daarom nog geen slaag geven, maar kordaat zijn, laten zien dat als hij luistert ook vrijheid krijgt, maar als hij loopt te kloten dat zijn vrijheid beperkt wordt. (En dan maar hopen dat je paard niet nog meer in verzet gaat :Y) )
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 23-08-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:17

Huertecilla schreef:
SETEFURII schreef:
Hangt er vanaf wat 't paard verkeerd doet natuurlijk :j

´Verkeerd´????
*uitleg*

Ik formuleer 't anders, hangt er vanaf wat 't paard doet en jij als fout aanziet. :)

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:17

Maar er word ook een pagina hier voor iets gezegt ove mishandeling is daar de betekkenis wel helemaal van duidelijk want het word zo maar maar gezegt terwijl waar deze hele topic overgaat totaal niks met mishandeling heeft te maken, maar als je er een lesje dier en welzijn bij wilt hebben moet je het zegge hoor want dan kan iknog wel even door gaan!!

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:19

Huertecilla schreef:
SETEFURII schreef:
Hangt er vanaf wat 't paard verkeerd doet natuurlijk :j

´Verkeerd´????

Het paard doet alleen wat het geleerd heeft. Zelfs eten doet het omdat het geleerd heeft dat dit honger stilt.
Het doet nooit iets verkeerd.
Als het paard door joú ongewenst gedrag vertoont moet je het leren het door jou wél gewenste gedrag te vertonen.
Hoe paarden (en mensen) léren staat onder ´Je krijgt wat je beloont´ op mijn site.

Je kan een paar niets vragen wat het niet kent of niet kan.
Als een paard bewust ongehoorzaam is vraag je teveel; is het de moeite niet waard.
Allemaal JOUW fout.
Doe een stap terug. Analyseer wát er gebeurt. Zoek uit waarom. Verzin een list en bedenk iets wat wél de moeite waard is.

Ja, veel paarden leven in een uitzichtloze situatie waarin hersendodende dingen van hen gevraagd wordt.
´Verkeerd´ gedrag?
Niet paardgerichte behandeling!

Dus jij wil beweren dat wanneer mijn paard een keer eigenwijs is of een dag geen zin heb, dat mijn schuld is. Omdat ik hem geleerd heb eigenwijs te zijn en lui te zijn.
Ik heb maar één paard om op te rijden dus wanneer die geen zin heb, mag ik niet rijden omdat hij geen zin heeft. Dan kan ik net zo goed stoppen met hem rijden want dan heeft die nooit zin.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:20

Een paard neemt geen loopje met je...... Hij weet niet wat dat is.

Als dat nog niet duidelijk is, hebben jullie er niet veel van begrepen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:21

Reneee_ schreef:
Dus jij wil beweren dat wanneer mijn paard een keer eigenwijs is of een dag geen zin heb, dat mijn schuld is. Omdat ik hem geleerd heb eigenwijs te zijn en lui te zijn.
Ik heb maar één paard om op te rijden dus wanneer die geen zin heb, mag ik niet rijden omdat hij geen zin heeft. Dan kan ik net zo goed stoppen met hem rijden want dan heeft die nooit zin
.

Klopt :j gelijk afstappen want anders mishandel je je paard :j

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:22

WinBinChes schreef:

Moet jij mijn pony's eens die wei zien spelen. Dan pest de één de ander toch echt hoor. Waarom zou die zijn ruiter niet pesten?

SETEFURII

WinBinChes schreef:

Hij heeft misschien gewoon z'n dagje niet? Zo bedoel ik het :j eigenlijk.
Normaal zou je dan moeten zegge. "Oke, jij hebt je dag niet, kan gebeuren." En terug de wei op met 't paard.
Maar dat zie ik HEEL weinig mensen doen, ik heb 't 1x gedaan en toen kreeg ik meteen de commentaar dat "Hij zo leert onder 't werk uit te komen, onzin dus!"

Salim1995

Nounou renee zeg niet zo mijn woutertje afkraken he!:P Maar je hebt wel gelijk het is gewoon onzin het is gewoon echte onzin!! @Huertecilla doe jou paarden eigelijk wel wat want als ik het zo hoor wat jij allemaal niet doet als ze geen zin hebben en blablabla dan lijkt het er wel heel erg op of niet soms??

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:24

@Salim, zo lang je daar zo van overtuigd blijft zul je er nooit achter komen dat je misschien ongelijk hebt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:25

SETEFURII schreef:
WinBinChes schreef:

Hij heeft misschien gewoon z'n dagje niet? Zo bedoel ik het :j eigenlijk.
Normaal zou je dan moeten zegge. "Oke, jij hebt je dag niet, kan gebeuren." En terug de wei op met 't paard.
Maar dat zie ik HEEL weinig mensen doen, ik heb 't 1x gedaan en toen kreeg ik meteen de commentaar dat "Hij zo leert onder 't werk uit te komen, onzin dus!"

Toch nog iemand die het wel snapt :P

Salim1995

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:27

Oh ja denk je dat nou leg mij dan eens haar fijn uit waarom dat zo is he doe dan!! want dan ben ik wel benieuwd
waar het zo is als je paard geen zin heeft dat je dan moet stoppen of weet ik veel
als jou paard daar NOOIT zin in heeft dan lijkt het mij dat hij geen zak doet of wel!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:27

Huertecilla schreef:
galley schreef:
Ik heb zowaar gisteren mijn zweep kapot geslagen(en niet tegen het hek) :o

Tja, Bokt is een ruíterforum.
Geen forum voor paardenliefhebbers dat blijkt weer.

Het idee met mijn paard is dat een zacht tikje niet aankomt, zeker niet als ze er niet helemaal bij is(wat juist het probleem was). Ik voel me er niet slechter op hoor, het was terecht. Mijn zweep was ook redelijk oud en mogenlijk versleten, maar dat maakt verder niet uit. Ik kan beter een keer duidelijk meppen dan 100x half, zonder reactie.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:29

Salim1995 schreef:
Oh ja denk je dat nou leg mij dan eens haar fijn uit waarom dat zo is he doe dan!! want dan ben ik wel benieuwd
waar het zo is als je paard geen zin heeft dat je dan moet stoppen of weet ik veel
als jou paard daar NOOIT zin in heeft dan lijkt het mij dat hij geen zak doet of wel!!

Mijn paard heeft NOOIT NOOIT zin. En die van HC hebben ook NOOIT NOOIT zin.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:30

Dat betekent dus ook dat jouw paard al zover is dat die aan een zacht tikje gewend is.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:31

Ik was laatst op stap met mijn broer en gingen mooie stallen langs om voor hem ideeën op te doen (hij ontwerpt stallen en binnenbakken). We kwamen in NB bij een heele grote luxe stal waar we niet inmochten. Dat roept mij de nodige vragen op.
Zullen we dat er dan maar ook bij betrekken? Want dat zal dan wel je reinste dierenmishandeling zijn.. Of zijn wij nou eenmaal mishandelaars omdat wij ons er NIET voor schamen om erover te praten?

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:31

fanci_mike schreef:
Soms moet je, om goed te corrigeren, nou eenmaal een keer goed doorkomen. Ik vind dat het pas "slecht" wordt als men er een gewoonte van maakt om dan maar op voorhand zo te gaan rijden. Je kan mij vast ook wel eens op een foto zetten met een (te) strenge hand, of iets te enthousiast spoorgebruik. oliebol happens. Zolang je je er maar van bewust bent en probeert te verbeteren.

inderdaad!

Salim1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:32

WinBinChes schreef:
Salim1995 schreef:

Mijn paard heeft NOOIT NOOIT zin. En die van HC hebben ook NOOIT NOOIT zin.

Okee hier snap ik dus geen ... van want wat heeft dat te maken met het uitleggen van??

Azmay

Reneee_ schreef:
Dat betekent dus ook dat jouw paard al zover is dat die aan een zacht tikje gewend is.

Zeker, verschrikkelijk irritant, maar zo heb ik haar nou eenmaal gekocht. Het gaat gelukkig steeds beter, ik word zelf natuurlijk ook niet blij als ik mijn paard moet slaan.

D00R

Salim, ik probeer te zeggen dat als je je niet openstelt voor de mogelijkheid dat het wellicht anders is dan jij denkt, het dus ook niet anders zal worden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:33

Reneee_ schreef:

Nog niet duidelijk dat ik mijn paard niet sla ( en zelfs niet met zweep rijd ) Lees je uberhaupt wel?

SETEFURII

Salim1995 schreef:

Stel, jij wordt wakker, 's nachts ongesteld geworden, lakens onder bloed, daarnaast overslapen, en ja hoor! De auto staat in panne want je hebt de lichten laten aanstaan! De rest van de dag verloopt met een slecht humeur. Zoiets kan je paard ook hebben (ongeveer dan, paard zal er niet mee zitten dat de auto in panne staat..) ,Merrie is hengstig, nieuw paard naast haar is niet haar vriendje en ze kunnen elkaar niet hebben, daarnaast heeft je merrie een beetje spierpijn enz..
Nou dan kan ik erinkomen dat die merrie absoluuuuuut geen zin heeft in wat rondhobbelen.
Op zo'n moment (en zo een moment heb je wel door hoor als je een band hebt met je paard :j ) moet je kunnen zeggen, vandaag poets ik gewoon nog en dan ga je lekker de wei op. Lekker weg van dat andere paard etc..

Azmay

WinBinChes schreef:
Reneee_ schreef:

Nog niet duidelijk dat ik mijn paard niet sla ( en zelfs niet met zweep rijd ) Lees je uberhaupt wel?

Dat sloeg volgens mij op mij...