Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vidya

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:54

Ik denk dat een actief paard wel heel goed is voor je rijkunsten ja. Op een slomere kun je af en toe wegdromen en je aandacht verslappen.. Ik ga toch voor t laatste, lekker relaxed!!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:53

Ligt eraan hoe makkelijk het slomere paard met je been (eventueel zweep/sporen) naar voren is te rijden en hoe goed een actief paard reageert op je zithulp en teugelhulp (eventueel stem) :roll:

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:56

actief vind ik toch wel prettiger. Inhouden vind ik prettiger dan continu moeten drijven :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:57

Ik heb liever een rustig, desnoods sloom paard. Mijn vorige paard was erg voorwaarts en kijkerig, daar had ik altijd mijn handen vol aan. De merrie die ik nu heb is veel rustiger en ik vind het veel ontspannender rijden.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:59

Ik heb ook liever een rustig/sloom paard, bij een heet paard ben ik vaak bang dat ik controle verlies :j

martine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:33

ga dan toch voor een actiever paard,
kan er niet tegen als een paard niet vooruit te branden is :P
maar het liefst natuurlijk der tussen in..

Celectic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:38

Jammer dat er geen poll bij is!

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:40

Jezzi schreef:
Ik heb ook liever een rustig/sloom paard, bij een heet paard ben ik vaak bang dat ik controle verlies :j

Hier ben ik het helemaal mee eens! :o

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:49

geen van beide.
maar als ik echt moest kiezen,,,liever te actief.
maar moet in de omgang wel rustig zijn

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:39

ik rijd een paardje dat meestal lekker actief is, en daar ben ik blij mee, want ik vind het maar niks om de hele tijd te moeten drijven, met de zweep rijden, enz. al word ik soms wel moe van dr hoor :P

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:48

Ik rijd op een manege, en rijd liever op een wat actiever paard(niet té druk) dan een wat slomer paard

Leylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:58

allebei, om en om! haha daar leer je superveel van

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:02

Ik zou dan kiezen voor een te actief paard, hou wel van voorwaarts :D

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:21

Longeer je paard voordat je gaat rijden :) Dan is hij zijn overtollige energie kwijt en kun je met hem werken op de manier waarop je dat graag hebt.

Paarden kunnen ook wel eens last hebben van verzuring of spierpijn of ze hebben gewoon een slechte dag. Mensen denken vaak nog steeds dat een paard een fiets is met een staart en een hoofd. Door harder erop te meppen gaat hij heus niet harder of beter lopen.

En dan heb je nog de groep paarden die wat meer motivatie nodig heeft om te lopen. De meesten grijpen graag naar een zweep of de sporen, lekker makkelijk. Train die benen en knijpen! Doe eens iets wat je paard ook leuk vindt (geen hooi eten hoor) en rijdt een rondje door het bos, spring een parcoursje, cross een eind! Leuk voor je paard en voor jou

jhuntjens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:23

Ik kies zelf voor een actief paard. Mijn benen zijn op de een of andere manier snel uitgeput en een zweep pak ik er pas bij als een paard ECHT niet wil en loopt te klieren. Mijn armen hebben een beter uithoudingsvermogen =)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:04

Ik heb ze ook liever lekker voorwaarts. Van een sloom paard raak ik uiterst gefrustreerd, geef mij maar een hittepetit, lekker zitten en ontspannen ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:53

jhuntjens schreef:
Longeer je paard voordat je gaat rijden :) Dan is hij zijn overtollige energie kwijt en kun je met hem werken op de manier waarop je dat graag hebt.

Werkt lang niet altijd, hoor. Er zijn genoeg paarden die dan eerst lekker opwarmen zodat ze alleen maar gemakkelijker druk kunnen doen. ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:56

Ik heb 2 heerlijke tegenpolen.
Mijn kruising is liever lui dan moe soms, en dan is ze niet vooruit te branden, of duurt het gewoon een half uur eer ze actief word :+.

Mijn haf is weer een heethoofd, die moet je echt telkens terug rijden.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:13

Waratje schreef:
jhuntjens schreef:

Werkt lang niet altijd, hoor. Er zijn genoeg paarden die dan eerst lekker opwarmen zodat ze alleen maar gemakkelijker druk kunnen doen. ;)

Hahaa ja daar ken ik er ook wel wat van, plus dat ze hiermee een nog groter uithoudingsvermogen opbouwen en dus nog langer door kunnen gaan ;)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:34

Ik heb gelukkig de 2 grootste tegenpolen, een liever slome ruin die ik hard aan het werk moet zetten, en sinds kort een jong paard merrie die erg sensibel en heet is. En het liefst zit ik toch echt op het hete beestje. geweldig om daar op te zitten. die wil Zo ontzettend graag voor je werken, en soms tja ze heeft haar hete buien, maar dat vindt ik niet erg.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:44

Tja moeilijk...... Heb een enorm heet en sensibel paard en het gevoel van er voor spek en bonen erop zitten ken ik maar al te goed. Om gek van te worden! Het probleem met deze paarden is ook vaak dat ze zich niet fijn laten bewerken.
Ik heb vaak gewoon met hem meegelift in de ring en pas sinds een klein jaar mag ik hem ook in de ring bewerken, met hier en daar een terugval.
Mijn andere paard lijkt wat minder heet te zijn, maar wel behoorlijk sensibel. Ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren....

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:48

Zeker weten kies ik voor een te actief paard! Ik heb twee tegenpolen en dat slome vind ik echt maar niets! Gelukkig hebben we het er bijna uit en is het nu een heerlijk paardje om te rijden ;-)

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:58

Ik heb persoonlijk liever dat ik een paard in moet houden dan vooruit moet 'schoppen' mijn ervaring is dat paarden die langzaam zijn het vaak ook niet zo heel erg leuk vinden. Natuurlijk is een té heet paard ook weer niet alles maar over het algemeen ben ik zelf heel kalm en ontspannen en merk dat paarden daar heel sterk op reageren. Dus bij mij past het een en bij een ander het ander weer..

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:13

Mijn pony is heel actief, je kan er wel de hele dag op rijden, ze wordt niet moe :P
Maar dit heeft ze ook wel nodig. We rijden Z2. ;)
Ik heb liever een te actief paard, soms wordt je er gek van, maar toch heb ik het liever. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:29

Mijn vorige paard was zo actief dat ik er niet goed mee overweg kon. Buiten het voorwaartse, was ze ook heel kijkerig, wegspringen, snel aandacht bij mij weg. Nu heb ik een rustig paard en dat vind ik zelf fijner.