Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:46

dat trapje hebben wij ook op stal :Y) , hier stapt iedereen met krukje op dus nu ben ik dat eigenlijk
ook gaan doen. Scheelt me uiteindelijk ook net dat vervelende halve gaatje in mn beugelriem.
Op mijn vorige paard van 1.72 klauterde ik altijd gewoon zonder krukje, no problemo en dat terwijl
ik zelf maar krap 1.62 ben.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 20-05-10 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:49

maar als je dan ergens in het bos bent,. en je moet afstappen om een hek open te doen... dan moet je er wel opkomen natuurlijk :+

daffodil

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:00

Als er ergens een plek is met legio mogelijkheden om op te stappen met behulp van iets, is het het bos wel!!!

Dat hek zelf bijvoorbeeld of een omgevallen boomstam......nooit problemen mee gehad!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 18:08

Mijn paard staat dan echt niet stil, die vindt het buiten veels te leuk! :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:49

Mindim schreef:
beantsje schreef:

Hoeft niet; ik gebruik een ikea-keukentrapje
Afbeelding
Inderdaad zet ik een voet in de beugel maar die belast ik niet. ik zet af met mijn rechter voet en kom meteen tot steun op mijn handen. Op die manier belast ik mijn paard niet scheef.

Met zo'n klein plastic opstapje van 25 cm red ik dat niet.

Overigens ben ik eergisteren nog een keer zonder opgestapt, bij gebrek aan krukje op dat moment. Dat lukt echt nog wel maar ik merk dat ik mijn paard daar geen plezier mee doe.

Hoe groot is jouw tinker Beantsje?

1.61
(en ik ben zelf 1.63 dus ongeveer even groot)

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 08:52

Haha dat krukje van de ikea heb ik ook :D

En we gaan heeeeeerlijk offtopic }>

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:00

ahahaha ja offtopic aan 1 kant...andere kant toch ook niet?! hihih

Hier ook net zo'n Ikea trap. En ook in 1 de vrachtwagen. Een bierkratje wil ook voor de wat langere dames of lagere paardjes. En in het bos...boomstammetjes, bankjes, hekjes, een verhoging van de bosgrond, paard in iets lager deel zetten. Naast stoeprand, jij erop. Och zoveel mogelijkheden hahha.

Wij hebben 1 niet echt makkelijke pony/paardje. En ook hij heeft het geleerd, met het krukje. Vinden ze het moeilijk, dan iedere keer als je er bent...aaien op het krukje....als hij eet, jij ernaast op het krukje, poetsen op het krukje, gewoon wat kletsen met stalgenoot...ernaast op krukje.
Binnen no time is krukje niet meer zo gek eng dan ;)

Voor veel paarden is het opstijgen al een heel vervelend iets geworden, dus met oefenen met krukje kun je dan misschien beter beginnen tijdens andere dingen (poetsen, eten, etc)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:22

Bij de jonge hengst die ik heb gereden ben ik inderdaad zo begonnen. Dat was nogal een miep met dingen.
Dus gewoon gaan poetsen op het krukje.
Na een week kon ik probleemloos opstappen.

Mijn haflinger was zoiezo een drama met opstijgen, dus we hebben eerst geoefend met stilstaan. (hij rende weg terwijl ik er half op hing, al bokkend en wel :+ ).
Nu blijft hij keurig staan. Duurde een paar weken en een hoop hulp van anderen om hem vast te houden. Maar nu gaat het goed.
Het enige wat hij nog wel eens doet is een stapje opzij als ik op het krukje sta. Grapjas :D
Ik heb overigens gewoon zo'n Curver krukje van plastic. Maar ja, mijn haf is dan ook maar 1.50 :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:38

Ik ben bang dat dat met mijn paard niet meer gaat lukken, ja, als ze 30 is :') maar al jaren is het erop komen een gedoe.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:16

Amanda schreef:
Het enige wat hij nog wel eens doet is een stapje opzij als ik op het krukje sta. Grapjas :D

Deze herken ik!!! :)) En net zo ver dat ik er net niet meer bij kon... :+

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 15:59

hihi dat deed die van mij dus ook, heb hem toen iedere keer als hij dat deed in zijn achteruit gezet. Na 3x heeft hij dat niet meer gedaan.

Wij hebben op stal een boomstam net voor de bak staan, zo'n stronk van ongeveer 80 cm hoog. Ideaal. Ik denk dat ik er zonder krukje niet eens meer op zou komen..

Caline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:46

Ik ben redelijk fors maar ik denk dat ik met mijn 1.63 en 67 kilo echt wel op mijn forse paard van 1.74 kan gaan zitten zonder schade aan te richten.

Als je zuiver gaat kijken naar 100% goed moet je er niet op gaan zitten want daar is een paard niet voor gebouwd in de oorsprong!

Maar zonder gekheid, het gaat om de combi idd. In een goede balans op je paard zitten en het paard niet hinderen door je zit.
Maar het is altijd goed om tijdens het rijden af te wisselen met doorzitten en lichtrijden of een stukje in verlichte zit te gaan zitten om hem even te laten ontspannen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 15:06

Ben ik het mee eens Celine!

Ik bedacht me iets maar weet niet of het een kloppende vergelijking is..... Stel een paard van 600 kilo draagt een persoon van 100 kilo, dat is 1/6 van zijn gewicht. En als een persoon van 70 kilo 1/6 van zijn gewicht zou dragen is dat ongeveer 11 kilo. 11 kilo op een mijn rug kan ik zonder moeite dragen, en dan sta ik maar op 2 benen. Of is dat een hele kromme vergelijking?! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:32

Ja, dat is een kromme vergelijking...was het maar zo simpel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:06

Heel krom, want jij staat op twee benen, je rug wordt dus verticaal belast. Paard staat op 4 benen, rug wordt ook verticaal belast, maar loopt ongeveer horizontaal.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:00

vind dit echt de grootste onzin
een paard van minimaal 1.60 die weegt meer als 600 kilo
zou die dan niet iemand van 80 kilo of meer kunnen dragen?
slaat tog nergens op of wel soms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:15

wilmatj schreef:
vind dit echt de grootste onzin
een paard van minimaal 1.60 die weegt meer als 600 kilo
zou die dan niet iemand van 80 kilo of meer kunnen dragen?
slaat tog nergens op of wel soms?

Wel met het juiste harnachement. Ik had net het foto topic van de afvalrace van je paard bekeken en zie daar dat je best een klein zadel hebt voor je postuur. Om gewicht fijn draagbaar te maken voor een paard moet het harnachement voor beide partijen iig passen zijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:42

Mijn pony is alleen maar beter gaan lopen! En dan kan ik toch niet zeggen dat ik niet "fors" volslank ben. Ik pas me aan aan mijn paard. Ik stap op met krukje, ik ga niet iedere dag uren lang met haar rijden. Ik laat mijn paard in de regelmaat controleren door een dierenarts, en mijn zadel laat ik ook in de zoveel tijd na kijken, op mijn paard.

Micksam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:11

Als je zorgt dat je balans goed is en je een heel goed passend zadel heb dan moet het zeker kunnen, niet op een pony gaan zitten met 100 kilo. Maar wel een zwaarder dier nemen als je zelf ook fors bent. Je ziet heel vaak dat de billen van de ruiter veel te groot zijn voor het zadel daar moet veel meer naar gekeken worden. Tenslotte kost dit wel anders de rug van je paard.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:55

Hangt er van af hoe het rpaard gebouwd is en de persoon zelf ook !

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:22

natuurlijk zit is er wel een max gewicht voor een paard/pony wat die kan dragen meer over het algemeen is een ruiter met overgewicht die wél mee gaat beter voor een paard dan een ruiter zomder gewicht die een paard in de weg zit.
Eigenlijk heeft het (tot op een bepaal punt natuurlijk!) geen negatief effect mits je mee kan komen met de bewegingen maar niet mee komen met de bewigingen is ook sowieso niet goed voor een paarden rug
En een 'advies' max gewicht is 20% van het lichaams gewicht van het paard zelf (mijn haflinger is +/- 600 kg en kan dus tot ruim 100 kg dragen)

En daarbij is opstappen met een opstapje altijd beter. opstappen zonder opstapje o.i.d. zorgt voor een hefboom effect en iemand van 50 kg is dan al zwaar ;)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:22

Een haflinger van 600 kilo?? Typfoutje mag ik hopen...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:11

Zo niet, dan mag de ruiter alleen maar minder wegen, beestje sleept al teveel eigen gewicht mee.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:35

Ecudes schreef:
Een haflinger van 600 kilo?? Typfoutje mag ik hopen...

het gaat om een voorbeeld dat hij zoveel kán dragen en hij is niet vet ofzo hoor maar het is een brede haflinger met flinke bespiering. hij is niet 600kg maar waarschijnlijk zit hij op een ruime 500, door de DA geschat en niet té dik. kijk maar in mijn profiel hij is normaal formaat :P
http://94.100.114.53/959900001-95995000 ... _L8Zt.jpeg ( recente foto )

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:38

SteffiiY schreef:
MontyRulezz schreef:
Weet je wat een negatief effect op een paard heeft, mensen zonder balans die niet weten wat ze doen en zo het paard hinderen in al zijn bewegingen. Dat heeft niks met gewicht te maken.

dat is inderdaad nog belangrijker dan je gewicht.