Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:39

Ja hoor, waarom niet? Kan ze het inderdaad zelf eens aanvoelen, en dan verbetert je les misschien ook.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:54

Pikeur schreef:
Jahoor, dan ging ze even zitten en dan zegt ze 'kijk als ik zo doe dan doet ie direct dat zie je wel'
Dan weet je gelijk :)* zo moet dat inderdaad, en zie je direct de reactie

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Amen.

Mijn lesgeefster is ook wel eens op mijn pony gaan zitten, gewoon om even aan te voelen. :)
Ze vond haar trouwens een beetje eng, ik heb niet een hele brave pony. :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:49

Ik heb vanavond nog een meisje lesgegeven, ben op een gegeven moment ook even op haar pony gaan zitten zodat ik precies kon voelen wat er gebeurde.
Heb de pony er wat meer 'doorheen' gereden, fijner aan het been gemaakt. Even laten zien wat ik bedoelde.
Meisje is 11, dus krijgt sommige dingen nog niet fijn voor elkaar (pony is erg flegmatiek), nu reed ze net wat makkelijker weg en kon ze goed zien (en later voelen) wat de bedoeling was.

lydia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:53

op mijn paard zouden ze best mogen rijden maar dan wel onder toezicht van mezelf en als haar rijstyl mij niet bevalt dan niet maar zo kan ze wel een beetje meet weten wat je zelf ook onder je kont hebt ;)

Pammes84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:29

Maar als haar rijstijl niet bevalt, zoek je toch zoiezo een andere instructrice? Een instructeur/trice zal altijd lesgeven naar een eigen visie.
Dus zal ze jou hjetzelfde lesgeven als dat ze zelf rijd.

Mijn paard reageerde heeel erg slecht op de lessen en rijstijl van mijn eerste instructrice en ik ben met mijn huidige weer helemaal van voor af aan begonnen maar de merrie doet het super nu!

Kris

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:39

Oud topic, ik heb getemd.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:55

In het verleden heb ik het zo gehad dat mijn (dressuur)instructeur eens per week mijn paard een uur reed, ik was dan ook altijd erbij en keek toe. De rede in de begin was dat ik een jonkie van een paard had, en ik veel te onervaren. :o Ik was gewoon doods- bang om iets verkeerd te doen. Ik vond het heel prettig dat iemand met grote kennis mijn paard ook doorreed. Zo kreeg ik feedback en wist ik dat ik op de juiste spoor zat.

De lessen werden zo wel heel precies, dus ben ik het blijven doen met al mijn paarden. Maar dan misschien om de week. Mijn instructeurs wisten dan precies waar de knop zat en kon mij helpen om die te vinden. Ik vond het ook altijd heel leuk om te zien hoe mijn paard liep aan het werk. Dat mis ik wel, als je je paard in het echt van de grond ziet zie je ook beter wat scheef is en waar de spieren niet goed werken. Zo kan je beter gaan trainen. Ik vind het moeilijk dat ik nooit Zugero onder een goede ruiter gezien heb, behalve een beetje in de spiegel. Mijn huidige instructeur stapt absoluut alleen op als het helemaal misgaat.

Ik heb daartegen nooit toegestaan dat iemand met mijn paard springt. Ook hebben wel instructeurs dat graag gewild. :) Ik heb altijd regelmatig and loss-springen gedaan, dus de techniek kon ik toch goed zien. En nog belangrijker als mijn paarden niet wilde springen, was de volgende halte de kliniek en een grondig onderzoek ... want tegen staan of stoppen, dat deden ze gewon niet, tenzij iets fysiek mankeerde. :D

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:59

Mijn instructrice heeft een tijdje geleden ook op mijn paard gereden. normaal komt er niemand (behalve mn beste vriendin) op als ik er niet bij ben maar ik heb haar zelf al meerdere keren zien rijden.. En nu kunnen we er alleen maar van leren want zij heeft precies gemerkt waar we nog aan moeten werken dus daar kunnen we alleen maar weer vooruitgang door maken! Dus ik ben er absoluut een voorstander van.

Nicoletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 08:12

Ryttare schreef:
In het verleden heb ik het zo gehad dat mijn (dressuur)instructeur eens per week mijn paard een uur reed, ik was dan ook altijd erbij en keek toe. De rede in de begin was dat ik een jonkie van een paard had, en ik veel te onervaren. :o Ik was gewoon doods- bang om iets verkeerd te doen. Ik vond het heel prettig dat iemand met grote kennis mijn paard ook doorreed. Zo kreeg ik feedback en wist ik dat ik op de juiste spoor zat.

Zo heb ik het ook aangepakt met mijn jonge paard.
Op een gegeven moment kwam het er steeds minder van,
maar nu ik een beetje last van mijn ruiterspier heb heeft hij hem weer een paar keer bereden en bijgeschoold.

eefjeXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:58

ik denk dat dat heel erg aan je paard en jou ligt.
Als mijn instrictrice bijvoorbeeld op mijn paard stapt heeft dat niet zoveel zin, want mijn paard kan het maar ik niet. Dus dan is het gewoon een kwestie van oefenen.
Maar als je bv. een jong of ondeugend paard hebt kan het wel goed zijn want dat waat je ten 1e zo goed als zeker dat je niks doet en ten 2e kan je instructrice misschien wat sneller of handiger zijn.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:42

Mijn instructeur zit wel eens op mijn paard, maar dat is meer van: wanneer ik een probleem heb, kan mijn instructeur ook voelen wat mijn probleem is, en zo gerichter naar een oplossing zoeken :).

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:19

Mijn industrice van de ponyclub komt er niet op, want die stuiterd en wil met zweep rijden, nou daar moet je bij casper niet mee beginnen.
Mijn oude industrice waarvan ik prive les kreeg is er een keer op gegaan zodat zij ook merkte dat pony zelf met zn hoofd bewoog en ik het niet deed :+

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:12

IK laat mijn instructeur ook op mijn paard als ik problemen echt niet zelf opgelost krijg. Hij rijd toch op een hoger niveau en is niet voor niets instructeur

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:43

Tuurlijk.

Ik krijg Bai' echt niet op binnenstelling op haar moeilijke kant. Bij m'n lesgeefster lukt dit in no time.
Beetje vals spelen natuurlijk, maar daarna voelt Bai' veel fijner aan voor mij.
(gebeurt overigens max. 1x per maand ofzo hoor, ik probeer vooral zélf!)

Of om iets te laten zien, wat ze vanop de grond niet aan m'n verstand gepeuterd krijgt :D

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:31

Ik denk ook dat je lesgeefster je pas volledig 'begrijpt' en kan helpen als ze weet hoe het paard aanvoelt en reageert op de hulpen. Dus volgens mij leer je daar ontzettend van bij!

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:36

Ja, ik heb een aantal keer mijn lesgeefster op mijn paard laten rijden, omdat ze dan pas weet wat je voelt,
en ze me dan nog beter ken helpen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:40

Mijn instructrice rijdt standaard 1 keer per week op een van de twee paarden. Ze rijdt ze ook als ik op vakantie ben, ziek of geblesseerd ben. Ideaal. :)

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:20

In het begin is mijn instructrise een keertje op mijn pony geklomen om 'm gewoon even aanvoelen, meestal kun je er dan veel beter over praten met je instructrise omdat je dan weet waar je het over hebt en wat je dan voelt.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:59

De dochter van mijn lesgeefster heeft wel een keer op mijn paard gereden.
Maar dat was vooral omdat in het begin te onervaren was voor mijn merrie, en ze nog veel moest leren.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:57

Mijn instructrice doet dit standaard. Als er iets niet zo soepel loopt, stapt zij even op om te kijken waar de knelpunten liggen en hoe dit op te lossen valt. Als het haar wel lukt, stap ik weer op en kan ze gericht aanwijzingen geven. Erg handig moet ik zeggen :) Dit doe ik alleen niet bij mijn Arabier. Die kan er niet tegen als anderen zomaar opstappen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:02

Mijn instructeur doet het regelmatig.

Ik vind het zelf verschrikkelijk fijn. Helemaal als ik in een dip zit.
Hij kan dan nog beter aanvoelen waar ik tegenaan loop.

En hij rijd nou eenmaal veel beter dan ik :)

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:06

Ja hoor mijn instructrice mag er zo op.

heeft ze bij mijn vorige paard ook een aantal keer gedaan,
we liepen tegen heel wat problemen aan, en toen vroeg ze of ze hem een keer aan mocht voelen.
Toen ze er vanaf kwam was het eerste wat ze zei: oke, hij is toch echt een stuk moeilijker als dat ik dacht.
haha, vanaf toen ging het wel een stuk beter in de lessen omdat ze wat meer wist hoe en wat er moest gebeuren. Ik heb nu sinds een week een nieuw paard en ook daar mag ze zo op, als ze dat wil.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:59

Ja heb ik 1x gedaan, ze zei wel dat ze mijn houding en problemen beter begreep,
ze zei Jezus dat jij geen enorm gespierde benen hebt :')

rintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:48

Mijne gaat er nooit op, omdat ze er niet op durft :+
Maar de lessen gaan wel altijd goed, dus het is ook niet heel erg nodig :)

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:24

waarom niet? zo kan je instructeur ook voelen hoe je paard rijdt, dus ook beter commentaar geven. vind natuurlijk niet dat het elke x moet. Want jij bent tenslotte diegene die les neemt.