Wat is dat toch met die dunne ruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:59

Als je een beetje vetjes hebt,en je valt, breek je veel minder snel wat dan iemand die veel te mager is ;) Toch een fijn idee

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:43

iti schreef:
Als je een beetje vetjes hebt,en je valt, breek je veel minder snel wat dan iemand die veel te mager is ;) Toch een fijn idee

Wat een onzin. Ik ben zo vaak gevallen (zeker vroeger als kind) en heb nog nooit wat gebroken. Ligt er vooral aan hoe je valt namelijk en ook aan hoe sterk je botten zijn. Denk jij echt dat je vet je botten beschermd? ;)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:45

Twiggy2008 schreef:
iti schreef:

Wat een onzin. Ik ben zo vaak gevallen (zeker vroeger als kind) en heb nog nooit wat gebroken. Ligt er vooral aan hoe je valt namelijk en ook aan hoe sterk je botten zijn. Denk jij echt dat je vet je botten beschermd? ;)

Agh toch een leuk idee, het enige vet dat ik heb zijn 'zwembandjes, neukteugels' of hoe je ze noemt. Dus ik denk niet dat ik dan ooit me heup breek :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:55

Mijn oma was ook niet bepaald mager, toen ze viel en haar heup brak. Helaas, haar vet beschermde toch echt haar botten niet. ;)

Snoevie

Re: Wat is dat toch met die dunne ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:12

ik geloof niet dat vet echt beschermd. misschien tegen de kou :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:21

Snoevie schreef:

Ja, misschien wel. ;)
Al hoewel ik altijd in hele dunne kleren loop (ik haat dikke truien e.d.) en mensen vaak zeggen
'joh, heb je het niet koud?' En ik heb niet zoveel vet, hoor, verre van.......
Sinds ik weer meer sport, heb ik het niet snel koud meer.
Toen ik nog anorectisch was, had ik het wel koud, maar toen at ik gewoon te weinig, toen was ik doodziek.
Daar heb ik nu geen last meer van, want ik ben tegenwoordig dol op eten. :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:22

hmmm ik ben een tijdje juist te dol op eten geweest,eigenlijk nog wel :D

maargoed,vet of geen vet,iedereen is wel anders,ik moet zeggen dat het echt lang niet altijd even warm heb,ondanks mijn laagje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:03

Snoevie, ik denk dat doordat ik bv veel sport, mijn bloedsomloop goed is en ik het daardoor minder snel koud heb.
Maar afgelopen winter in die vrieskou kon ik het ook ijskoud hebben, hoor. ;)
Maar over het algemeen heb ik het niet snel koud, waar andere mensen (dik of dun) het wel sneller koud hebben.
Dus ik weet het ook niet, hihi...... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:13

Dan moet ik hoognodig meer vet op de schouders kweken, want ik heb na een val van het paard mijn sleutelbeen gebroken. Heeft iemand tips, hoe ik het daar krijg 8-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:30

Snoevie schreef:

Vet beschermt wel, maar niet je botten, je organen. ;)

neutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:34

jeetje laat de mensen toch lekker kletsen,,,.. .
je ziet goed uit!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:35

Ayasha schreef:
Vet beschermt wel, maar niet je botten, je organen. ;)

Tot op zekere hoogte misschien, want te veel vet maakt je organen juist weer ziek..... Heb je weer andere problemen. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:45

klopt! daarom hebben relatief veel surinaamse mensen ook diabetes,omdat zij een verhoogde vetopslag in hun buik hebben tov 'nederlanders' en dat verhoofd de kans op diabetes flink.

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 06:55

ik schrok best wel van je bericht. hoe kunnen ze jou nou dik noemen?!?! echt belachelijk! vreselijk als je zo wordt aangesproken.....nix van aantrekken hoor! volgens mij hebben de meeste vrouwen in nederland gemiddeld maat 40. ik heb soms 38 soms 40, toch meestal wel 40, maar dat is een normaal postuur.....lekker nix van aantrekken hoor, en lekker doorgaan met waar je mee bezig bent

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:57

Ik heb nog nooit zoiets gehoord :n ...
en je bent absoluut niet dik
vind het behoorlijk asociaal dat ze dat tegen je zeggen!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:06

mensen kunnen elkaar soms niks gunnen!

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:47

Jeetje wat mensen ook allemaal kunnen zeggen tegenwoordig pff..
wat maakt het in godsnaam uit als je wat dikkere kuiten of wat dan ook hebt,
Ik ben zelf ook niet een van de lichtste maakt het je dan gelijk een mindere ruiter NEE!!
Dus ik zou zeggen blijf gewoon je zelf is het allerbeste wat je kunt doen ;)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 18:05

Ania schreef:
Ik word regelmatig geconfronteerd met het feit dat ik eigenlijk te dik ben voor een ruiter.
Ik ben 180cm en weeg 72 kilo. Heb broekmaat 40 en heb helaas de pech dat ik XL kuiten heb (43-44 cm omtrek).
Ik begrijp er echt niks van. Behalve dat ik stevige benen heb, is mijn BMI gewoon goed. Mijn conditie is goed en ik heb niet het idee dat ik in de categorie dik val. Mijn buik is ook gewoon plat.
Toch krijg ik regelmatig te horen dat ik te dik ben voor een amazone. Op een stal werd er zelfs van me verwacht dat ik "enkele kilo's" afviel omdat ik niet representatief zou zijn zo. Het paste in het totaalplaatje/uitstraling van de stal. Oftewel ik viel op tussen alle andere meiden met maatje 34/36.
Laatst werd ik zelfs aangesproken dat ik maar beter moest gaan mennen. Omdat dat beter bij me zou staan. Komt best hard aan allemaal.

Ligt het nou aan mij of is het echt zo dat het allemaal maar smaller en mooier moet? Ben ik echt te dik om representatief te kunnen zijn voor een amazone? Is er tegenwoordig een limiet aan broekmaten om te mogen paardrijden? Zijn er meer mensen die dit mee hebben gemaakt? Hoe gaan jullie ermee om?

TSSSSSSSSSS TE DIK!!!! wat moet ik dan wel niet zijn ik ben 1.72 en weeg 77 kilo. Meid jij bent echt niet te dik. Ik heb ook brede kuiten 43 cm := ik heb ook maat 40 van paardrijbroek en shirt. Mij hebben ze nog nooit gezegt jij bent te dik. En als je een groot barrok paard hebt...en je zet er zo'n dun iemand op vind ik niet zo mooi....Als ik 10 kilo minder woog zou ik mijn ezelruin niet hebben kunnen trainen als hij tegen mij op stijgerde kon ik hem van me af drukken 10 kilo lichter was ik omgevallen :o Ik heb trouwens wel is gehad dat iemand tegen iemand anders zei kijk dat is delano(tinkerxkwpn) owja is dat meisje niet te dik toen ben ik erheen gegaan en vroeg wat ze zeiden en wou ze uitleggen dat delano 90 kilo kan dragen maar mijn karakter en energie is een beetje fel dus...heb ze denk een beetje bang gemaakt ze liepen weg terwijl ik niet eens boos was :? Dus niet op reageren wat ze zeggen :D

(als ik overboord val blijf ik drijven :D :D )

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:46

je bent helemaal niet dik...
sommige mensen zitten egt te zeuren soms

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:21

Ik zou zoooooo niet meer op zo'n stal willen staan!! Waar ze dat soort dingen van je verwachten echt belachelijk

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:03

Wat een gezeur zeg!! Ik heb even in je profiel gekeken en ik vind je helemaal niet dik! Het ziet er goed uit hoor!!

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:12

wat een gezeik over gewicht

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:16

Ik vind het echt schandalig, belachelijk, debiel, pesterij, grrr -:(-
Hoe durven ze jou, TS, dik te noemen!? Je bent prachtig slank! precies goed :)
Nou ben ik zelf wel een 'dunne' ruiter (veel mensen zeiken dat ik meer moet eten/ mager ben, hou je d'r buiten denk ik dan) maar ik zou dit dus echt nooit zeggen/ denken.
Laat mensen in hun waarde, niet zeggen dat ze te dik zijn, en ook niet dat ze te mager zijn..

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:23

180 lang en 72 kilo is zeker niet te zwaar! Wat een flauwekul zeg.
Je kan een beetje aanhouden dat als je bv 1.60 bent dan 60 dan je max is, dan is je bmi nog ok.
Als je lang bent weeg je nou eenmaal ook wat meer.
Ik ben 1,65 en ongeveer 10 kilo te zwaar maar tegen mij zeggen ze dus nooit dat ik met mijn gewicht niet op een paard zou passen.
Tsssssss belachelijk.
Als je nou 150 kilo woog en je kan niet eens fatsoenlijk lichtrijden, ja dan is t zielig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:19

nanette1 schreef:
Als ik 10 kilo minder woog zou ik mijn ezelruin niet hebben kunnen trainen als hij tegen mij op stijgerde kon ik hem van me af drukken 10 kilo lichter was ik omgevallen

Sorry hoor, maar dit vind ik wel een hele belachelijke redenatie... Dat het beter is dat je 10 kilo te zwaar bent omdat je het dan beter kunt hebben als je paard/ezel TEGEN JE OP STEIGERT? Hoe verzin je het! }:0

nanette1 schreef:
Ik heb trouwens wel is gehad dat iemand tegen iemand anders zei kijk dat is delano(tinkerxkwpn) owja is dat meisje niet te dik toen ben ik erheen gegaan en vroeg wat ze zeiden en wou ze uitleggen dat delano 90 kilo kan dragen maar mijn karakter en energie is een beetje fel dus...

Is het ooit wel eens tot jouw doorgedrongen dat het niet perse gaat om de verhouding tussen het gewicht van de ruiter en het maiximale gewicht wat een paard kan dragen, maar des te meer om de conditie/fysieke gesteldheid van de ruiter?

Kun jij met je felle karakter en energie dan misschien uitleggen hoe jouw conditie is? Tot welke trap kom jij bijvoorbeeld met de shuttle-runtest? Dat zijn gegevens die daar wat over zeggen...

isis_karel schreef:
wat een gezeik over gewicht

Precies. Als je het hebt over gezond en verantwoord paardrijden voor zowel paard als ruiter dan zorg je als ruiter in eerste instantie dat je zelf in goede (sport) conditie bent. Dus wie doet er naast het dagelijkse uurtje knolhobbelen nog wat aan zijn/haar eigen conditie? Een paard is tenslotte geen fitnessapparaat.

delfa schreef:
Laat mensen in hun waarde, niet zeggen dat ze te dik zijn, en ook niet dat ze te mager zijn..

Ik vind dat in het kader van het welzijn van het paard over het algemeen wel wat gezegd mag worden over het gewicht, maar liever nog over de algehele conditie van de ruiter. Ik vind dat het taboe daarop wel eens doorbroken mag worden.

Bijvoorbeeld als een ruiter door zwaar overgewicht geen juiste houding aan kan nemen en het paard daardoor in de weg zit, of wanneer een ruiter na twee rondjes doorzitten buiten adem raakt en met een rood verhitte kop rondstuitert (en dat kan ook bij dunne ruiters voorkomen) En dan bij voorkeur moet er wat van gezegd worden door de instructeur, die de ruiter dan een goed trainingsprogramma mee geeft om weer in goede conditie te komen. En de ruiter er op aanspreekt als hij/zij er niets mee doet. Of bijvoorbeeld een advies om naar de dietist te gaan. Net zoals een goede instructie ook wat moet zeggen als het paard te vet/te mager/niet in goede conditie voor sport is.

Ik zou het een teken van kracht/deskundigheid en betrokkenheid bij het welzijn van het paard vinden als instructeurs ruiters zouden weigeren nog les te geven tot zij weer of hun paard in enigzins fatsoenlijke conditie verkeren. (ipv maar in het midden van de bak te gaan staan omdat ze daar nu eenmaal voor betaald worden, betaald om de ruiter naar de mond te praten, ipv echte rijkunst over te brengen)

Wie serieus met paardensport bezig is zorgt dat hij/zij zelf ook in goede conditie verkeerd. En bij een goede conditie/fyzieke gesteldheid hoort geen (zwaar) overgewicht, horen geen michelin-banden rond de taille, hoort geen roodaangelopen hoofd en een ademhaling als een stoomtrein na 2 rondjes doorzitten.

Searcher schreef:
Als je nou 150 kilo woog en je kan niet eens fatsoenlijk lichtrijden, ja dan is t zielig.

Als je 60 kg weegt bij een lengte van 1.60 op een pony van 1.45 en je door een slechte conditie (omdat je bv rookt en buiten het dagelijkse uurtje knolhobbelen verder niet in beweging komt) niet fatsoelijk kunt lichtrijden en je paard in de weg gaat zitten dan is dat ook zielig.