De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:25

modie schreef:
"Als een ruiter het paard niet stoort in de mond, het paard op eigen benen laat lopen, in balans zit op het paard zodat het paard niet hoeft te compenseren, de achterhand de gelegenheid geeft op sterk en krachtig te worden", zal geen enkel paard spannen in het lijf.
Het zal eerder gemotiveerd worden om zijn lijf te gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Ik kan me bijna helemaal vinden in het prakje dat je liefdevol hebt bereid voor professor en fabersmid. Het 'in balans zitten' volstaat i.m.o. echter niet altijd, bijvoorbeeld ingeval het paard met een recidive scheefheid kampt. Het is m.i. de taak van de ruiter om actief de leiding te nemen in het bereiken van de gezamenlijke balans, dat is een evenredige gewichtsverdeling van het gezamenlijke gewicht over de dragende benen van het paard. Als dit niet binnen een paar rondjes op z'n minst een paar passen bereikt is, kan 'de methode' als ineffectief in de prullenbak wat mij betreft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:29

Ik verwonder mij over het feit dat volgens Nombrado nageeflijkheid niet belangrijk is, maar ze zelf wel met een bit (of twee)rijdt en duidelijk dus een bit gebruikt. Of is dat slechts voor de sier?

Dat je mijn antwoord niet vindt kunnen zal me eerlijk gezegd ergens jeuken waar de zon niet schijnt :D

Natuurlijk moet de verbinding zo licht mogelijk zijn, maar communicatie is er bij mij ook gewoon via de teugels, hoe licht ook, rijden is een combinatie van hand, been en zit, met als streven zo veel mogelijk lichtheid. Echter blijft een paard niet als vanzelf drie kwartier in de juiste houding bewegen, dus zullen we hem steeds kleine seintjes moeten geven.

Lichtheid, maar wel verbinding:
Afbeelding
@Kiwiko, mens je hebt gelijk ook, het heeft toch geen enkele zin om met dit groepje een gesprek te voeren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:33

LB_ schreef:
modie schreef:
"Als een ruiter het paard niet stoort in de mond, het paard op eigen benen laat lopen, in balans zit op het paard zodat het paard niet hoeft te compenseren, de achterhand de gelegenheid geeft op sterk en krachtig te worden", zal geen enkel paard spannen in het lijf.
Het zal eerder gemotiveerd worden om zijn lijf te gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Ik kan me bijna helemaal vinden in het prakje dat je liefdevol hebt bereid voor professor en fabersmid. Het 'in balans zitten' volstaat i.m.o. echter niet altijd, bijvoorbeeld ingeval het paard met een recidive scheefheid kampt. Het is m.i. de taak van de ruiter om actief de leiding te nemen in het bereiken van de gezamenlijke balans, dat is een evenredige gewichtsverdeling van het gezamenlijke gewicht over de dragende benen van het paard. Als dit niet binnen een paar rondjes op z'n minst een paar passen bereikt is, kan 'de methode' als ineffectief in de prullenbak wat mij betreft.

Een evenredige verdeling is natuurlijk het "startpunt" om vandaar uit verder op te leiden.

"De Methode" is uitermate effectief :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:36

Mindfields schreef:
Ik verwonder mij over het feit dat volgens Nombrado nageeflijkheid niet belangrijk is, maar ze zelf wel met een bit (of twee)rijdt en duidelijk dus een bit gebruikt. Of is dat slechts voor de sier?

Dat je mijn antwoord niet vindt kunnen zal me eerlijk gezegd ergens jeuken waar de zon niet schijnt :D

Natuurlijk moet de verbinding zo licht mogelijk zijn, maar communicatie is er bij mij ook gewoon via de teugels, hoe licht ook, rijden is een combinatie van hand, been en zit, met als streven zo veel mogelijk lichtheid. Echter blijft een paard niet als vanzelf drie kwartier in de juiste houding bewegen, dus zullen we hem steeds kleine seintjes moeten geven.

Lichtheid, maar wel verbinding:
Afbeelding
@Kiwiko, mens je hebt gelijk ook, het heeft toch geen enkele zin om met dit groepje een gesprek te voeren.

Inderdaad, het heeft geen enkele zin blijkbaar om hier op door te gaan :+

Maar Mindfields ik ben toch wel nieuwsgierig ;( ik zie wel een dikke spier net achter zijn/haar kaak ;(
hoort dit bij "de juiste nageeflijkheid"?
Zo ja, dan laat ik mijn bordje maar staan :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:40

Mindfields schreef:
Tjongejonge Nombrado, we kennen elkaar al een tijdje, maar je blijft me verbazen met dit soort vragen.

Waarom rij jij je paard aan de teugel, waarom heb jij er een stang en trens in, waarom zit jij er ueberhaupt nog op als je dit soort vragen blijft stellen?

Mindfields

1 ding hierover!
Ik had je heel wat eerder je een verzoek gedaan om mij aan te spreken met mijn profielnaam!
Ik ken jou niet (alleen via fora)
en jij kent mij niet (alleen via fora)
zullen we het daarbij laten?
Je krijgt op een domme opmerking gewoonweg een domme vraag!
Meer niet

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:41

Modie ik kan slechts erg hard lachen om die opmerking!

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:41

Hoe zou het leven zijn als je jezelf en anderen kon wijsmaken dat jij als mens op ieder afzonderlijk moment in de beweging in alle situaties volledig kon bepalen wat "de juiste houding" van het paard moest zijn. God himself is vergeleken met zoiemand toch maar een nietig prutsertje die er niks van begrepen heeft. De natuur, de schepping, dat ben ik. Wauw, wat een immens levensmotto.

LB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:47

Je hebt gelijk, modie, dat lijntje (o.a.) hoort daar niet en verraadt de afwezigheid van de gepretendeerde lichtheid.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:50

LB_ schreef:
Je hebt gelijk, modie, dat lijntje (o.a.) hoort daar niet en verraadt de afwezigheid van de gepretendeerde lichtheid.

Dit zijn misschien situatie's die een "halve ophouding" noodzakelijk maken, mits de halve ophouding goed wordt uitgevoerd.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 21-05-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:50

LB_ schreef:

Laat dan eens zien hoe je het zelf doet, je pretendeert namelijk dat je het beter kunt, show me :D

Maar nee, leeg profiel, geen foto's, geen echte namen, veel geblaat weinig wol he? Net als Modie en Nombrado.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:51

Mindfields schreef:

Hieruit blijkt
dat je hetgeen ik erover geschreven hebt, totaal niet begrepen hebt.
de "nageeflijkheid" krijg je vanzelf mits je het "met je eigen lichaam" het paard ondersteund en begeleid in zijn balans. Is het paard recht? dan gaat dat echt vanzelf
hoofd vh paard wordt dan gebruikt als balansstok, waarin je niet inwerkt met binnenhand omhoog om het te bewerkstelligen het "complete"plaatje voor elkaar te krijgen. Daarvoor zal je veel dieper en zorgvuldiger moeten omgaan. En zeer bewust te zijn , of het paard daadwerkelijk recht is/gaat, maar dat kan je leren voelen.
zolang je die rechtheid probeert voor elkaar te krijgen met hand, heb je niet begrepen waar rechtheid ontstaat.
of het nu met bit, zonder bit, met halster, of los is. is in dit verhaal onbelangrijk........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:51

precies........... vul je profiel met foto's van je eigen kunnen en dan weten we tegen wie we moeten praten :) :)

tot die tijd.............. is het voor mij een nono :D :D

je kan citeren uit boeken wat je wil........... kan ieder jan boeren fluit :)

laat het maar eens zien, laat maar zien hoe jij op een paard zit, hoe jij het africht, hoe jij problemen oplost..........

en zolang ik dat niet kan of mag zien, ben je voor mij geen gelijkwaardige gesprekspartner

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:56

Citaat:
Hieruit blijkt
dat je hetgeen ik erover geschreven hebt, totaal niet begrepen hebt.
de "nageeflijkheid" krijg je vanzelf mits je het "met je eigen lichaam" het paard ondersteund en begeleid in zijn balans. Is het paard recht? dan gaat dat echt vanzelf
hoofd vh paard wordt dan gebruikt als balansstok, waarin je niet inwerkt met binnenhand omhoog om het te bewerkstelligen het "complete"plaatje voor elkaar te krijgen. Daarvoor zal je veel dieper en zorgvuldiger moeten omgaan. En zeer bewust te zijn , of het paard daadwerkelijk recht is/gaat, maar dat kan je leren voelen.
zolang je die rechtheid probeert voor elkaar te krijgen met hand, heb je niet begrepen waar rechtheid ontstaat.
of het nu met bit, zonder bit, met halster, of los is. is in dit verhaal onbelangrijk........

Gek dat men het paard recht richten kan zonder nageefelijkheid.
Gek een paard rechtrijden zonder nageven?
Raar dat niemand daarop gekomen is, heel vreemd, honderden nee miljoenen mensen niet tot dat er Nombrado, Lb en modie waren die hebben werkelijk het licht gevonden? :D

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:58

LB_ schreef:
Hoe zou het leven zijn als je jezelf en anderen kon wijsmaken dat jij als mens op ieder afzonderlijk moment in de beweging in alle situaties volledig kon bepalen wat "de juiste houding" van het paard moest zijn. God himself is vergeleken met zoiemand toch maar een nietig prutsertje die er niks van begrepen heeft. De natuur, de schepping, dat ben ik. Wauw, wat een immens levensmotto.

Paardrijden hoort dacht ik niet in het scheppingsverhaal thuis!
Met zulke antwoorden kan je beter maar naar een natuur, of geloofsforum gaan.
Natuurlijk weet een paard zijn eigen houding te bepalen, maar ik weet niet of het paard de FEI regels heeft gelezen, en ik denk dat hij zijn houding aanpast aan zijn specifieke bouw- en bewegingsvorm.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:58

Professor schreef:
Gek dat men het paard recht richten kan zonder nageefelijkheid.
Gek een paard rechtrijden zonder nageven?
Raar dat niemand daarop gekomen is, heel vreemd, honderden nee miljoenen mensen niet tot dat er Nombrado, Lb en modie waren die hebben werkelijk het licht gevonden? :D

ik snap het niet professor, wat je er niet van begrijpt
je weet toch waar rechtheid bij een paard vandaan komt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:02

Citaat:
ik snap het niet professor, wat je er niet van begrijpt
je weet toch waar rechtheid bij een paard vandaan komt?

De oprechtheid van het paard ja, maar u manier van denken niet.
Ben het volkomen met de opvattingen van Mindfields eens.
Wij hebben dan wel een andere stijl van schrijven maar hebben wel een zelfde lijn van denken over het rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:04

Professor schreef:
De oprechtheid van het paard ja, maar u manier van denken niet.
Ben het volkomen met de opvattingen van Mindfields eens.
Wij hebben dan wel een andere stijl van schrijven maar hebben wel een zelfde lijn van denken over het rijden.

binnenhand omhoog? om rechtheid te krijgen? ( of dat oprecht is naar het paard betwijfel ik)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:06

vestasiana schreef:
LB_ schreef:

Paardrijden hoort dacht ik niet in het scheppingsverhaal thuis!
Met zulke antwoorden kan je beter maar naar een natuur, of geloofsforum gaan.
Natuurlijk weet een paard zijn eigen houding te bepalen, maar ik weet niet of het paard de FEI regels heeft gelezen, en ik denk dat hij zijn houding aanpast aan zijn specifieke bouw- en bewegingsvorm.

Ik weet ook wel zeker, dat menig ruiter de FEI-regels ook niet gelezen heeft :+ getuige de beelden die mij regelmatig onder ogen komen van (sub)topcombinatie's ;(

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:09

nombrado schreef:
binnenhand omhoog? om rechtheid te krijgen? ( of dat oprecht is naar het paard betwijfel ik)

Nooit iets van gehoord, wat dit betekent?
Hoe dit funktioneert?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:10

Professor schreef:
nombrado schreef:

Nooit iets van gehoord, wat dit betekent?
Hoe dit funktioneert?

oh, professor,
daarvoor moet je bij mindfields zijn
die kan alles vertellen over binnenhand omhoog
daar je op dezelfde manier denkt en rijdt zal je hier toch bekend mee zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:13

Professor............... wanneer zie ik beeldmateriaal van jouw rijden???

want voorlopig nog steeds een heul leeg profiel, en alles wat ik weet van je mag niet openbaar gemaakt worden........

put your money where your mouth is........ doet mindfields ook!!

en dat geld ook voor alle andere lawaaipappagayen in dit toppic.........

kom maar op met beeldmateriaal waarin je laat zien hoe het moet!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:15

Het is echt hilarisch hoe hier angstvallig geprobeerd wordt mijn rijstijl te bekritiseren, en ik nog steeds tevreden achteroverleunend zit te glimlachen. :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:16

Citaat:
oh, professor,
daarvoor moet je bij mindfields zijn
die kan alles vertellen over binnenhand omhoog
daar je op dezelfde manier denkt en rijdt zal je hier toch bekend mee zijn

Denk niet dat u de betekenins daarvan kent, en hoe dat bedoeld word.
Maar ik stop, met u, u heeft met modie en LB al heel het topic kapot gemaakt, en u 3 eenheid gaat u maar rustig verder, met het belachelijk maken van Grootmeesters en anderen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:19

Mindfields schreef:
Het is echt hilarisch hoe hier angstvallig geprobeerd wordt mijn rijstijl te bekritiseren, en ik nog steeds tevreden achteroverleunend zit te glimlachen. :)

Zo angstvallig is het echt niet bedoeld hoor :o
Ik vroeg me gewoon af, waarom die spier daar zit :+ als ik die zag, bij één van de Cob's, riep ik "HANDEN LOS" of ik trek je ervan AF :o

Daar had mijn dochter een heilig ontzag voor }>

Maar TOPCOB liep ook meestal 3 winstpunten per proef :o

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:23

Ha Modie , je wist dus niet dat dat de oorspeekselklier was, geen spier dus!
Die komt er bij sommige paarden inderdaad makkelijk naar voren, zegt niets over het rijden, bij sommigen zie je die gewoon op stand, en komen naar buiten wanneer het paard afbuigt.