Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:18

Jos Lansink wint net de Grote Prijs van Dubai. 90.000 eurotjes in de pocket. Pietje Raijmakers de beste nederlander. (13e)
Gewoon ff nieuwtje tussendoor.
Laatst bijgewerkt door Springert op 06-02-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:18

KiWiKo dat is een eindeloze herhaling als een eindeloze visuele cirkel van u en ik ga u dat niet uitleggen. U kan dat terug lezen, niet dat het zin zal hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:19

clarence schreef:
Paardentango,

Ik ken HorsesforLife wel. Mij iets te duur, maar de gratis artikelen zijn vaak best interessant. Ik vind het wel grappig dat je dat tijdschrift aanhaalt, want zij propageren volgens mij toch een houding waarin het paard nooit achter de loodlijn gaat. Dat brengt mij op het volgende punt, hetzelfde als Marcel's, want volgens de regeltjes moet een paard toch echt voor of op de loodlijn gaan/lopen. Niet dat het uitmaakt, maar het maakt je mening wel interessant. Aan de ene kant maak ik uit berichten op dat je tegen rollkur bent, maar aan de andere kant ben je voor wat HFL propageert.
Ik begrijp beiden als totaal tegenstrijdig. Daarom heb ik ook moeite om het allemaal te snappen, maar ik krijg meer en meer het idee dat dat aan mij ligt. :?

je kan ook HF rijden, maar toch tegen de methode zijn :) :)

Ik snap het wel.......... in kundige handen is het een fijne tool om je paard flexibel, scherp en krachtig te houden of krijgen...... in wannabe world is het een marteling voor het paard........

Ik ben het er helemaal mee eens dat er veel te veel ruiters zijn die HF hier en daar toepassen welke een paard hebben die het niet aankan EN zelf niet bij machte zijn om dit goed uit te voeren........

maar omdat die idioten denken dat ze de kennis en kunde en het paard met het vermogen hebben dat doen, is nog niet een reden om de mensen die wel de kennis, kunde EN de paarden die het aankunnen te veroordelen :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:19

geerke schreef:
achter de loodlijn is verboden tijdens de proef neem ik aan....zou toch niet moeilijk zijn deze regel ook toe te passen geldend voor het hele wedstrijd terrein....dan is de rollkur daar(op het losrijd terrein) tenminste ook verboden....want dat is ook achter de loodlijn.
Of denk ik nu te simpel?
Dan nog het probleem thuis...de thuis rollkur...dit lijkt mij heel moeilijk aan te pakken..

Nee, ook voor het voorterrein. Waar dan ook op het wedstrijdterrein om precies te zijn. Dus ook achter de tent, bij wijze van spreken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:20

Citaat:
Maar de hoofdreden zijn de beleidsbepalers die niet eens hun eigen regels naleven

Precies zoals ik het al zei: dat is de bijl aan de wortel van de boom slaan.
Ik kan me nog voorstellen dat juryleden er een persoonlijke 'smaak' op nahouden en wellicht 't één wat hoger/lager waarderen dan een ander. Maar regels geven à priori toch een kader aan.. en daar hoort men zich aan te houden. Daarom ben ik ook vaak verbaasd als je in een proef ( of idd op het inrijterrein) iemand de regels met voeten ziet treden en dan toch wegkomt met goede cijfers..
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 06-02-10 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:20

FaberSmid schreef:
KiWiKo dat is een eindeloze herhaling als een eindeloze visuele cirkel van u en ik ga u dat niet uitleggen. U kan dat terug lezen, niet dat het zin zal hebben.

ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag ongeveer 10 uur geleden gesteld........ moet je er echt zolang over nadenken, of weet je het gewoonweg niet?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:24

Jannepauli schreef:
Citaat:
Maar de hoofdreden zijn de beleidsbepalers die niet eens hun eigen regels naleven

Precies zoals ik het al zei: dat is de bijl aan de wortel van de boom slaan.
Ik kan me nog voorstellen dat juryleden er een persoonlijke 'smaak' op nahouden en wellicht 't één wat hoger/lager waarderen dan een ander. Maar regels geven à priori toch een kader aan.. en daar hoort men zich aan te houden. Daarom ben ik ook vaak verbaasd als je in een proef ( of idd op het inrijterrein) iemand de regels met voeten ziet treden en dan toch wegkomt met goede cijfers..

We zijn het helemaal eens. Maarrrr...dat gaat nu veranderen. Er is al een schrijven uitgegaan naar alle nationale federaties over het strikter naleven van de reglementen. Nu nog stewards en juryleden vinden die het aandurven om 'topruiters' (net kleine kinderen soms, geef ze een vinger.....) de oren te wassen. Maar dat gaat goed komen. En dit geldt voor alle takken, niet alleen dressuur.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:26

KiWiKo schreef:
FaberSmid schreef:

ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag ongeveer 10 uur geleden gesteld........ moet je er echt zolang over nadenken, of weet je het gewoonweg niet?

FaberSmid schreef:

Ook dat kan u terug lezen, niet dat het zin bij u heeft.

KiWiKo

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:27

graag antwoord op mijn vraag FS :D ......... die heb ik nog steeds niet :)

maakt niet uit, maar ik heb wel antwoord gegeven op de vraag die mij gesteld is........... nou jij nog joh!! :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:34

KiWiKo graag terug lezen, dan kunt u mijn antwoorden lezen en zien hoe lang u al uw visuele rondje aan het draaien bent.
Bravo u heeft een antwoord op een vraag gegeven, nu de anderen vragen nog.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:37

FaberSmid schreef:
KiWiKo graag terug lezen, dan kunt u mijn antwoorden lezen en zien hoe lang u al uw visuele rondje aan het draaien bent.

Mijnheer FaberSmid KiWido is wel weg van uw antwoorden, ze vind ze vast heel intressant, anders zou ze daar niet zo over doorzeuren, alleen een antwoord van u is belangrijker dan de gehele discussie dat is werkelijk heel frapant.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:38

Wouw, een hele kluif om zo in deze discussie terecht te komen. Er is een hele waslijst met bekende voor- en tegenstanders. Hetzelfde geldt voor medische deskundigen. Al met al een zeer moeilijke materie dus. De FEI gaat zich nu (opnieuw) over deze zaak buigen. Ik hoop niet dat het een kwestie van "koppen tellen" gaat worden.
We praten hier over een gymnastische oefening waarbij het uiteindelijke resultaat in een dressuurproef tot uiting komt. Dat deze gymnastische oefening werkt, blijkt wel uit de resultaten bij verschillende combinaties. De paarden zijn soepeler. Met zoveel bokt-deskundigheid in huis stel ik als leek dat wanneer een paard op het voorterrein zo mishandelt wordt(!?), het toch niet 10 minuten later zo'n topprestatie kan leveren. Een paard is een vluchtdier en zal zich zeker van zijn belager wensen te ontdoen. (Des)ondanks tonen zij tevreden en gehoorzaam. Deze gym. oefening zal niet bij alle paarden passen, net als het niet alle ruiters/amazone past. Zoals bij zoveel trainingsmethode kijkt een goede ruiter naar zijn paard. Het getuigt van goed horsemanship wanneer men in het A-kader stelt dat e.e.a. zijn paard niet past, net zo goed als degene die wel met de trainingsmethode uit de voeten kunnen.
De Rollkur bestaat al lang, kijk maar eens naar oude schilderijen. Het is dus niet iets nieuws .... wellicht is het al ouder van de "klassieke" rijkunst. Het is uit de kast gehaald en van stof ontzien.
De een past het wel, de andere niet. Goed 'horsemanship' komt hier om de hoek kijken.
Helaas bezitten niet veel mensen deze kwaliteit en daarom is het niet aan iedereen om zoiets uit te voeren. Daar schuilt m.i. veel meer het probleem. Allemaal ruiters/amazones die menen dat ze allen zo het A-kader in kunnen door imitatie. Helaas zo simpel is het niet.

Ik kan ook zeer schokkend naar een foto van een opgevouwen turnster kijken en wanneer daar een verklaring van een dokter bij staat dat het verkeerd is, geloof ik dat meteen. Waarom? Ikzelf breek al mijn botten in een dergelijke stand. Dat kan gewoon niet goed zijn. Waarom bij haar dan niet? Simpelweg jaren training en oefening.

Alle voor- en tegenstanders voor succes gewenst. De toekomst zal het uitwijzen. Over 15/20 jaar weten we pas hoe de huidige toppaarden die deze gymnastische oefeningen te doen krijgen erbij staan in hun groene weide :z
Wij als simpele amateur ruiters dienen ons verre te houden van een rollkur. Waarom wij missen de deskundigheid en onze paarden de souplesse.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:38

FaberSmid schreef:

ik neem aan dat we het hier niet gaan hebben over openstaande vragen :D ........ ik zal de vragen die openstaan in diverse topics eens gaan verzamelen....... dan kan je daar morgenmiddag misschien eindelijk eens antwoord op geven :)

maargoed om terug te komen op de vraag......... wie uit de lijst is jouw grootheid :)

en dat antwoord is nog niet gegeven :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:41

Professor schreef:
FaberSmid schreef:

Mijnheer FaberSmid KiWido is wel weg van uw antwoorden, ze vind ze vast heel intressant, anders zou ze daar niet zo over doorzeuren, alleen een antwoord van u is belangrijker dan de gehele discussie dat is werkelijk heel frapant.

ja :D klopt....... ik vind dat je je geld moet stoppen waar je mond is........... en dat geld ook voor jou......... ook nog steeds geen antwoord (althans niet in het Nederlands geschreven :D)

OOK van jubilerende Professor wil ik een antwoord wie er nou in die lijst jouw grootheid is :)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:42

MarcelDufour schreef:
modie schreef:
Het verbaast mij, dat mensen hun tolerantie-grens "verleggen" :+ en vaak steeds meer "zaken" in het huidige paardrijden lijken te accepteren.
En dat is mede, volgens mij, ook een reden "waarom de dressuur-sport onder een vergrootglas ligt.

Maar de hoofdreden zijn de beleidsbepalers die niet eens hun eigen regels naleven. Dat komt ook vaak omdat er stewards toezicht houden die eigenlijk niks durven zeggen tegen die 'topruiters'. Ze moeten mij maar een tijdje aanstellen want ik heb geen ontzag voor heilige huisjes, en ze kennen me, dus weten ze dat ook. Ik neem ook op concours, nooit een blad voor mijn mond. Als ze iets doen wat niet toegestaan is krijgen ze een startverbod aan hun witte broek. Wie ze ook zijn! Dat is weer het voordeel als je op gelijke voet staat met die gasten.

Als die toezichthouders er wel wat van durven te zeggen moeten zij een hele papier winkel invullen en opsturen naar de FEI. Maar daar wordt niks met die papierwinkel gedaan. Sommige stewards vinden dat zo frusterend dat zij dat beroep als agentje spelen niet meer uit willen oefenen. Dat zijn meestal diegene die er wel wat van durven te zeggen maar dat degene die achter hen dient te staan er niks aan doet. Het hele steward systeem zoalls tijdens de wereldruiterspelen in Den Haag was steld nu al niks meer voor.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:44

KiWiKo schreef:
FaberSmid schreef:

ik neem aan dat we het hier niet gaan hebben over openstaande vragen :D ........ ik zal de vragen die openstaan in diverse topics eens gaan verzamelen....... dan kan je daar morgenmiddag misschien eindelijk eens antwoord op geven :)

maargoed om terug te komen op de vraag......... wie uit de lijst is jouw grootheid :)

en dat antwoord is nog niet gegeven :D

Als u dan toch met mijn lijst bezig bent, vergeet u dan niet uw eigen lijst ook te maken.
Mijn antwoord blijft hetzelfde, alle antwoorden zijn terug te lezen. Maar dat heeft geen zin bij u, dus voor mij zal het weten blijven en voor u vragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:46

jouw lijst is er niet fs :D zelfs niet een :)

ik heb mijn vier mensen genoemd die ik grootheden vind..........

graag antwoord op mijn vraag :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:47

Jolanda schreef:
Ik kan ook zeer schokkend naar een foto van een opgevouwen turnster kijken en wanneer daar een verklaring van een dokter bij staat dat het verkeerd is, geloof ik dat meteen. Waarom? Ikzelf breek al mijn botten in een dergelijke stand. Dat kan gewoon niet goed zijn. Waarom bij haar dan niet? Simpelweg jaren training en oefening.

Die turnster doet dat uit vrije wil, een paard wordt gedwongen.
Maar als hoofdargument kan ik inbrengen dat het simpelweg niet toegestaan is volgens de reglementen van de FEI.
En dat is een feit. Achter de loodlijn is verboden, dus nu hoeft de FEI alleen nog maar zijn eigen reglementen strikt te handhaven, en dan is het gedaan met dat flexen. Eigenlijk doet de rest er niet meer toe. het mag gewoon niet, maar het is al jaren gedoogd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:48

andafries schreef:
MarcelDufour schreef:
Maar de hoofdreden zijn de beleidsbepalers die niet eens hun eigen regels naleven. Dat komt ook vaak omdat er stewards toezicht houden die eigenlijk niks durven zeggen tegen die 'topruiters'. Ze moeten mij maar een tijdje aanstellen want ik heb geen ontzag voor heilige huisjes, en ze kennen me, dus weten ze dat ook. Ik neem ook op concours, nooit een blad voor mijn mond. Als ze iets doen wat niet toegestaan is krijgen ze een startverbod aan hun witte broek. Wie ze ook zijn! Dat is weer het voordeel als je op gelijke voet staat met die gasten.

Als die toezichthouders er wel wat van durven te zeggen moeten zij een hele papier winkel invullen en opsturen naar de FEI. Maar daar wordt niks met die papierwinkel gedaan. Sommige stewards vinden dat zo frusterend dat zij dat beroep als agentje spelen niet meer uit willen oefenen. Dat zijn meestal diegene die er wel wat van durven te zeggen maar dat degene die achter hen dient te staan er niks aan doet. Het hele steward systeem zoalls tijdens de wereldruiterspelen in Den Haag was steld nu al niks meer voor.

ik denk dat je daar gelijk in hebt......... de administratieve rompslomp is erger dan de confrontatie met de ruiter.........

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:50

Citaat:
maar het is al jaren gedoogd

Is dit niet een typisch Nederlandse mentaliteit???
Eerst gedogen en dan proberen terug te draaien, doen ze met de coffeeshops ook, en dat lukt ook niet zo goed. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:50

MarcelDufour schreef:
Jolanda schreef:

Die turnster doet dat uit vrije wil, een paard wordt gedwongen.
Maar als hoofdargument kan ik inbrengen dat het simpelweg niet toegestaan is volgens de reglementen van de FEI.
En dat is een feit. Achter de loodlijn is verboden, dus nu hoeft de FEI alleen nog maar zijn eigen reglementen strikt te handhaven, en dan is het gedaan met dat flexen. Eigenlijk doet de rest er niet meer toe. het mag gewoon niet, maar het is al jaren gedoogd.

de 6 jarige turnster in spe doet dat uit vrije wil?????????

dat 25 kilo wegende meiske is peanuts als ze niet doet wat er gedaan moet worden....... de 600 kilo wegende topatleet met het bijbehorende reflexsysteem en karakter......... laat zich niet zo makkelijk in een hoekkie plaatsen.........

als het goed is Marcel weet jij dat ook wel :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:52

andafries schreef:

Stewards hoeven helemaal geen papierwinkel in te vullen! Ze melden aan de jury wat ze geconstateerd hebben, en die sturen het naar de FEI!! En die moeten sowieso van alles opsturen.
En als de steward geen zin heeft om de regels na te leven, dan moet ie lekker opzouten, en stellen we een volgende aan. Net zo lang tot we wel geschikte stewards gevonden hebben. Anders meld ik me vrijwillig, kijken hoeveel praatjes ze dan nog hebben. Dus vind ik dit geen goed argument. Het mag niet, dus gewoon naleven die handel. Niks meer, en niks minder.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:53

Was even wat 'paardenogen' aan het bekijken, opstrooien en wat hooi gegeven. Even nadenken over wat er geschreven staat. Hoop erbij zeg !

Als ik dan wat stro opstrooi en stuk voor stuk bij ze een plak hooi op de gornd leg denk ik; "Waarom komen jullie toch nooit ècht in verzet, wij mensen kunnen zo akelig doen tegen jullie, en tegen elkaar, waarom val je me niet aan of gooi je me van je rug af.'
Het antwoord van hun is dat ze er geen reden toe hebben, sterker nog ze bedenken het amper. Ze willen aardig zijn tegen ons. Bovendien zijn wij zo slim dat ze het niet eens meer zouden kunnen bedenken, want wij weten er wel raad mee. ~~}> Luisteren paard ! LUISTEREN naar de baas. Gaat het nuet goedschiks, dan maar kwaadschiks ~~}>

Even logica, en nee ik ben niet boos *D , ik ben wel sterk betrokken. Maar meer bij het paard, of paarden dan bij de beroemde mensen. Daar let ik niet zo op. Logica: Als je op het inrijterrein niet op of achter de loodlijn zou mogen rijden dan zou de hele discussie nu niet op gang zijn. Slof mocht niet, maar met S&T zo rijden... hmmmm

Dàt is gewijzigd, in Aachen kwam de discussie op gang meen ik. Maar daar ging het een paar stappen te ver en daar werd wat van gezegd. Daar is de discussie op gang ge,komen, hoe moest men daar op reageren. Janssen (met dubbel s) wist het wel, die was niet op zijn mondje gevallen.

In de proeven durf ik het je niet een twee drie te zeggen, behalve dat ik me verbaas over vel opgekropte paarden. Achter lopen ze niet lekker, en voor lijkt het zo 'anders'.

Maarre, ik ben niet boos, waarom zou ik.
Nee, ik ben wel gevoelig voor paarden, ze kunnen zelf niks zeggen, en kan daardoor op vermeende ellende soms wat sterker op reageren. Meer niet.
Ze noemen het ook wel 'gevoelig' , nèt als paarden dat zijn.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 06-02-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:53

Laten we niet vergeten dat het hier een gymnastische oefening betreft. De paarden worden niet continu zo gereden, maar als oefening. In de daadwerkelijk (FEI) proef is het achter de loodlijn rijden niet toegestaan. De FEI regels staan hier ook niet ter discussie, enkel de correctheid van de gym.oefening in de dressuur toch? Daarom ligt deze toch onder het vergrootglas?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:54

Professor schreef:
Is dit niet een typisch Nederlandse mentaliteit???
Eerst gedogen en dan proberen terug te draaien, doen ze met de coffeeshops ook, en dat lukt ook niet zo goed. :D

Heeft niets met Nederland te maken! Dit is een FEI reglement, en daar heeft Nederland zich gewoon aan te houden. Wel vermoeiend hoor, al die opmerkingen die nergens op slaan.