pharagirlke schreef:zoals wanneer?
Je mist trouwens geen hersenen op 14

Het gaat bij tieners vnl om het emotionele boven het verstand dat veranderd. Zolang er een volwassene bij is, is dit dus geen goed argument.
Citaat:
Professor Smit: “Onder normale omstandigheden zullen alle gebieden (fysiek, motivatie,
emotie en beslissen) op 24-jarige leeftijd in balans zijn. In de puberteit is dat duidelijk nog niet het geval.
Een puber vertoont over het algemeen riskant, impulsief gedrag dat door de groep of omgeving wordt
bevorderd. Slechte planning en inschatting, hoge impulsiviteit en het slecht regelen van gevoelens zijn een
gevolg van nog niet volledig ontwikkelde hersengebieden.
http://www.jellinek.nl/informatie_en_ad ... /vraag/221
Citaat:
Tijdens de pubertijd neemt het aantal verbindingen tussen hersencellen toe.
Ook het deel van de hersenen, dat verantwoordelijk is voor redeneren en plannen en zelfbeheersing, is in de pubertijd nog volop in ontwikkeling.
Een belangrijk hersengebied voor leren en geheugen is de hippocampus.
Ook dit deel van de hersenen is tijdens de pubertijd nog volop in ontwikkeling.
http://www.adolescentdevelopment-leiden ... iet_af.pdf
Citaat:
Ontwikkelingsfasen in de psychosociale groei
Ontwikkelingspsycholoog professor Michiel Westenberg stelde met collega's van de afdeling kinder- en jeugdpsychologie van de Universiteit Leiden een schaal
van de psychologische ontwikkeling vast. Daarmee werd het mogelijk om jongeren tussen de 8 en 25 jaar op hun ontwikkeling in te delen, onafhankelijk van
hun kalenderleeftijd. De psychosociale groei naar volwassenheid vindt gemiddeld plaats tussen het 10de en 24ste levensjaar, en verloopt dus trager dan de
lichamelijke of cognitieve ontwikkeling.
De psychosociale groei kent vier ontwikkelingsfasen:
• Vanaf 10 tot 13 jaar: jongere leert voor zichzelf op te komen
• Vanaf 13 tot 17 jaar: jongere leert deelnemen aan groepje gelijkgestemden
• Vanaf 17 tot 21 jaar: jongere gaat zichzelf en anderen beter begrijpen
• Vanaf 21 tot 24 jaar: er ontstaat een gevoel van verantwoordelijkheid voor het eigen doen en laten.
Het doorlopen hebben van de derde fase is voor de meeste adolescenten noodzakelijk om voldoende zelfi nzicht te ontwikkelen waarmee ze een goede
studiekeuze kunnen maken. Westenberg stelt ook vast dat ‘de jeugd van tegenwoordig’ weliswaar meer in verband wordt gebracht met wangedrag, maar dat de
emotionele problemen veel typerender zijn voor de jeugd. Emotionele problemen zijn vaak de oorzaak van gedragsproblemen. Schooluitval is bijvoorbeeld vaak
het gevolg van angst of depressie
idd is het niet letterlijk groeien, maar ze veranderen wel degelijk.
Leeftijd is dus zeker wel belangrijk en niet alleen als het gaat om het beleren van paarden of pony's.
Sommige dingen kúnnen 14 jarige dus niet begrijpen!
Begeleiding is altijd goed (mits de begeleiding goed ervaren is natuurlijk)
Echter geeft dat nooit garanties, sommige mensen jong of oud moeten het gewoon niet doen.
Ik ben zelfs voorstander van dat de meeste mensen er niet aan moeten beginnen, gewoon omdat te veel zichzelf overschatten en paarden daarvan de dupe zijn.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 28-12-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt