waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:24

pharagirlke schreef:
superwoman schreef:
Hangt er vanaf wanneer dat wordt gezegd, want soms is het wel degelijk een leeftijds"ding" om iets wel of niet te kunnen begrijpen. Je hersenen zijn dan nog volop in ontwikkeling tot 24 jaar en op 14 jarige leeftijd mis je nog een deel.

zoals wanneer?
Je mist trouwens geen hersenen op 14 :D Het gaat bij tieners vnl om het emotionele boven het verstand dat veranderd. Zolang er een volwassene bij is, is dit dus geen goed argument.

Ik lees het zo dat je een deel ontwikkeling mist, en niet een deel hersens.

Het is niet alleen het emotionele dat veranderd. Je leert ook gevaar zien en de gevolgen van je acties te doordenken.
En dan nog: ook al is er een volwassene bij, degene die op de grond staat kan wel zien maar niet voelen wat degene in het zadel voelt...

Ayasha
Blogger

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:48

Je emotionele gaat boven je verstand tot de ontwikkeling volledig is, je handelt dus zonder stil te staan bij gevolgen. DWZ een puber zal iets doen "omdat het leuk is" zonder te denken aan de eventuele "straf" die daar op volgt.

Een volwassene die er bij staat kan niet voelen maar je wel doen herinneren aan eventuele gevaren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:53

We waren in deze discussie niet alleen bezig met het feit of dingen wel veilig zijn. Er is ook aandacht geweest of het beleren wel GOED gedaan wordt. En iemand die het gevoel niet heeft, kan niet geholpen worden vanaf de grond door iemand die dat gevoel wel heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:57

:? Dan zouden een hoop ruiters hopeloos verloren zijn en is het hele mythe achter "neem les dan komt het wel goed" bij deze dus ook ehm "busted". :)

Hangt gevoel trouwens af van leeftijd?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:28

pharagirlke schreef:
zoals wanneer?
Je mist trouwens geen hersenen op 14 :D Het gaat bij tieners vnl om het emotionele boven het verstand dat veranderd. Zolang er een volwassene bij is, is dit dus geen goed argument.

Citaat:
Professor Smit: “Onder normale omstandigheden zullen alle gebieden (fysiek, motivatie,
emotie en beslissen) op 24-jarige leeftijd in balans zijn. In de puberteit is dat duidelijk nog niet het geval.
Een puber vertoont over het algemeen riskant, impulsief gedrag dat door de groep of omgeving wordt
bevorderd. Slechte planning en inschatting, hoge impulsiviteit en het slecht regelen van gevoelens zijn een
gevolg van nog niet volledig ontwikkelde hersengebieden.

http://www.jellinek.nl/informatie_en_ad ... /vraag/221
Citaat:
Tijdens de pubertijd neemt het aantal verbindingen tussen hersencellen toe.

Ook het deel van de hersenen, dat verantwoordelijk is voor redeneren en plannen en zelfbeheersing, is in de pubertijd nog volop in ontwikkeling.

Een belangrijk hersengebied voor leren en geheugen is de hippocampus.

Ook dit deel van de hersenen is tijdens de pubertijd nog volop in ontwikkeling.

http://www.adolescentdevelopment-leiden ... iet_af.pdf
Citaat:
Ontwikkelingsfasen in de psychosociale groei
Ontwikkelingspsycholoog professor Michiel Westenberg stelde met collega's van de afdeling kinder- en jeugdpsychologie van de Universiteit Leiden een schaal
van de psychologische ontwikkeling vast. Daarmee werd het mogelijk om jongeren tussen de 8 en 25 jaar op hun ontwikkeling in te delen, onafhankelijk van
hun kalenderleeftijd. De psychosociale groei naar volwassenheid vindt gemiddeld plaats tussen het 10de en 24ste levensjaar, en verloopt dus trager dan de
lichamelijke of cognitieve ontwikkeling.
De psychosociale groei kent vier ontwikkelingsfasen:
• Vanaf 10 tot 13 jaar: jongere leert voor zichzelf op te komen
• Vanaf 13 tot 17 jaar: jongere leert deelnemen aan groepje gelijkgestemden
• Vanaf 17 tot 21 jaar: jongere gaat zichzelf en anderen beter begrijpen
• Vanaf 21 tot 24 jaar: er ontstaat een gevoel van verantwoordelijkheid voor het eigen doen en laten.
Het doorlopen hebben van de derde fase is voor de meeste adolescenten noodzakelijk om voldoende zelfi nzicht te ontwikkelen waarmee ze een goede
studiekeuze kunnen maken. Westenberg stelt ook vast dat ‘de jeugd van tegenwoordig’ weliswaar meer in verband wordt gebracht met wangedrag, maar dat de
emotionele problemen veel typerender zijn voor de jeugd. Emotionele problemen zijn vaak de oorzaak van gedragsproblemen. Schooluitval is bijvoorbeeld vaak
het gevolg van angst of depressie

idd is het niet letterlijk groeien, maar ze veranderen wel degelijk.
Leeftijd is dus zeker wel belangrijk en niet alleen als het gaat om het beleren van paarden of pony's.
Sommige dingen kúnnen 14 jarige dus niet begrijpen!

Begeleiding is altijd goed (mits de begeleiding goed ervaren is natuurlijk)
Echter geeft dat nooit garanties, sommige mensen jong of oud moeten het gewoon niet doen.
Ik ben zelfs voorstander van dat de meeste mensen er niet aan moeten beginnen, gewoon omdat te veel zichzelf overschatten en paarden daarvan de dupe zijn.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 28-12-09 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:33

Had je nou effe bijgelezen had je gezien dat ik weet dat er veranderingen gebeuren :+

Je hersenen veranderen trouwens gedurende je hele leven :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:34

pharagirlke schreef:
:? Dan zouden een hoop ruiters hopeloos verloren zijn en is het hele mythe achter "neem les dan komt het wel goed" bij deze dus ook ehm "busted". :)

Hangt gevoel trouwens af van leeftijd?

Ja. Gevoel kun je hebben, gevoel kun je ook ontwikkelen. Of beter gezegd, de timing kun je ontwikkelen, zodat gebrek aan gevoel ahw wordt verdoezeld....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:36

Dus een volwassene zonder gevoel mag wel opleiden maar een jongere zonder gevoel niet want die moet nog ontwikkelen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:37

pharagirlke schreef:
Had je nou effe bijgelezen had je gezien dat ik weet dat er veranderingen gebeuren :+

Je hersenen veranderen trouwens gedurende je hele leven :=

ja, maar dat was wel bijzonder onbvolledig uitgelegd. Juist voor jongere erg belangrijk om te weten waarom "ouderen dat zeggen en het niet altijd gelul is"
Laatst bijgewerkt door superwoman op 28-12-09 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:38

Ik vind het enkel zwak om jongeren meteen af te doen als achterlijk omdat ze jong zijn ;) In sommige jongeren zit meer gevoel in de kleine teen dan bij menig volwassene in het gehele lichaam... Zo'n jongere hoor je te motiveren, te laten ontwikkelen en niet te remmen omdat hij of zij jong is. Ik vind die manier van reageren gelul en zelfs een beperking van de ontwikkelingskansen van een jongere en ik ben toch stil aan door mijn puberteit heen :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:39

pharagirlke schreef:
Dus een volwassene zonder gevoel mag wel opleiden maar een jongere zonder gevoel niet want die moet nog ontwikkelen?

Als de volwassene zonder gevoel de nodige timing niet heeft ontwikkelt zou hij niet aan een paard mogen komen...:D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:42

pharagirlke schreef:
Ik vind het enkel zwak om jongeren meteen af te doen als achterlijk omdat ze jong zijn ;) In sommige jongeren zit meer gevoel in de kleine teen dan bij menig volwassene in het gehele lichaam... Zo'n jongere hoor je te motiveren, te laten ontwikkelen en niet te remmen omdat hij of zij jong is. Ik vind die manier van reageren gelul en zelfs een beperking van de ontwikkelingskansen van een jongere en ik ben toch stil aan door mijn puberteit heen :+

Maar voor wie is deze reactie? Wie doet "dan meteen of ze achterlijk zijn, omdat ze jong zijn?" :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:43

Waarom dan dit argument voor jongeren? Gezien deze discussie specifiek over jongeren gaat... Imo geld dat argument gewoon voor elke ruiter.

superwoman: voor de mensen in dit topic die reageren met "Sprak een 11/12/13/14 jarige" en "zei een puber" enz enz.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:50

pharagirlke schreef:
Waarom dan dit argument voor jongeren? Gezien deze discussie specifiek over jongeren gaat... Imo geld dat argument gewoon voor elke ruiter.

superwoman: voor de mensen in dit topic die reageren met "Sprak een 11/12/13/14 jarige" en "zei een puber" enz enz.

Maar het is toch gewoon in sommige gevallen zo dat een 11/12/13/14 jarige het niet kán begrijpen?
Leeftijd blijft gewoon belangrijk.
Wil niet zeggen dat jongeren niet een paard(je) kunnen opleiden met goede begeleiding, maar gaat soms wel over bepaalde denkwijze die totaal logisch is..
Ik zie het probleem niet.

Ben het met je eens dat de argumenten voor elke ruiter geldt, maar het gaat hier in dit topic om pubbers, dus moet je je daar voornamelijk op richten. Zeker bij pubbers spelen er ook nog andere dingen een rol en dat is de ontwikkeling van de hersenen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:53

Ze begrijpen meer dan je denkt, ze zijn niet dommer... Ze reageren gewoon nog niet altijd logisch (niet wat wij logisch noemen, ze reageren vanuit gevoel terwijl wij meer van uit verstand reageren) maar dat betekent niet dat ze het niet kunnen begrijpen :? De respons van een jongere is vaak veel eerlijker dan die van een volwassene net omdat ze zo vlot reageren...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:54

Gaat het nou over pubers in het algemeen of pubers die paarden willen opleiden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:55

Maar hoe moet iemand dan kunnen concluderen (uit een niet-logische reactie) dat de materie wel degelijk begrepen wordt?

De laatste keer dat ik checkte heb ik nog geen telepathisch vermogen bij mezelf kunnen ontdekken :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:56

Hoe doe je dat bij een volwassene? Je legt het uit in duidelijke stappen, je vraagt "begrijp je het? Zou je het eens willen herhalen zodat ik zeker ben dat je het begrijpt?" en komt er vervolgens iets logisch uit dan weet je het, voert ze het dan nog goed uit dan weet je het helemaal zeker, voert ze het niet correct uit dan corrigeer je.

Kom op mensen, we hebben toch allemaal zekere communicatieve vaardigheden?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:58

Afbeelding
Heb je hier iets aan Cassidy? :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:02

Als er een gebruiksaanwijzing bij zit, zou het kunnen lukken.

En anders kan ik het altijd nog proberen met koffiedik kijken.

@Pharagirlke, als ik iedere keer op deze manier te werk moet gaan als een volwassene logisch of onlogisch reageert, (want een logische reactie betekend ook niet dat het echt begrepen is) is 24 uur in een dag niet voldoende hoor!

Een mens heeft maar een beperkte energie om weg te geven, daar moet je zuinig op zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 01:03

pharagirlke schreef:
Ze begrijpen meer dan je denkt, ze zijn niet dommer... Ze reageren gewoon nog niet altijd logisch (niet wat wij logisch noemen, ze reageren vanuit gevoel terwijl wij meer van uit verstand reageren) maar dat betekent niet dat ze het niet kunnen begrijpen :? De respons van een jongere is vaak veel eerlijker dan die van een volwassene net omdat ze zo vlot reageren...

kom op zeg!
Citaat:
• Vanaf 10 tot 13 jaar: jongere leert voor zichzelf op te komen
• Vanaf 13 tot 17 jaar: jongere leert deelnemen aan groepje gelijkgestemden
• Vanaf 17 tot 21 jaar: jongere gaat zichzelf en anderen beter begrijpen
• Vanaf 21 tot 24 jaar: er ontstaat een gevoel van verantwoordelijkheid voor het eigen doen en laten.

Hier staat dus dat zij dat nog niet ontwikkeld hebben, dus kunnen sommige dingen niet begrijpen!
Verbindingen zijn nog niet gemaakt!

Jij maakt er "achtelijk" van, maar dat slaat nergens op wat het gaat slechts om specifieke dingen die niks met "achterlijk zijn " te maken hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 02:37

Dat je de moeite niet wil doen betekent niet dat het niet kan. :+

superwoman: als jij dat denkt... Orthopedagogen denken er anders over :=

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:44

pharagirlke schreef:
superwoman: als jij dat denkt... Orthopedagogen denken er anders over :=

bewijs graag.
Wil er best wat over leren...

Citaat:
Een puber vertoont over het algemeen riskant, impulsief gedrag dat door de groep of omgeving wordt bevorderd. Slechte planning en inschatting, hoge impulsiviteit en het slecht regelen van gevoelens zijn een gevolg van nog niet volledig ontwikkelde hersengebieden.

Hierdoor hebben ze behoorlijk veel hinder om sommige dingen te kunnen begrijpen, zeker ook omdat ze een stuk ervaring missen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:24

Superwoman, ik vind dat je het geweldig hebt gequote, zo wordt het tenminste nog gelezen.

En ik kan me er geheel in vinden. :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:21

Destijds op school heb ik het vak pedagogiek gehad. Helaas heb ik het formulier daarvan niet meer thuis liggen, maar ik zal wel even regelen dat ik het weer krijg.
Daar staan precies de leerprocessen van kind tot volwassene op omschreven.