Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:08

Ik heb echt heel vaak (dezelfde) redenen gegeven. Dat jij dat geen goede reden vind tja is jou keuze. Maar voor mij zijn die redenen genoeg om ze te gebruiken. Jullie niet, oke, ook prima. Iedereen rijdt op een manier die voor hem/haar werkt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:10

JessicaD88 schreef:
Begrijpend lezen is duidelijk niet jullie sterkste punt. Ik zeg dat jullie je gedragen of het goud al binnen is. Dat heeft niks met niveau van rijden te maken. Dat is hoe jullie doen, arrogant. Maargoed, ga gerust zo door met mensen afzeiken en bekritiseren ;) denk dat je er heel ver mee komt in je leven. Ik stop in ieder geval met deze discussie.

Waarom beantwoord je mijn vragen nou niet even? Leg eens uit wat jij verstaat onder smakelijk en wat jij het verschil vind tussen gefriemel en een 'bibber'.

Ik mag toch wel hopen dat je snapt dat we mensen opbouwend commentaar willen geven om te zien hoe het ook kan en hoe het ook hoort. Want ik mag toch aannemen dat niemand zijn paard wil irriteren in de mond? Alleen doen dus heel veel mensen dat wel zonder er verder bij na te denken dat het ook onprettig kan zijn voor het paard.

Hoezo doen wij arrogant als we om het welzijn van het paard denken? Denken vanuit het paard, eraan denken hoe het in de mond moet voelen.
Wanneer je eerst een bibber moet geven omdat de aanleuning te zwaar is is de aanleuning gewoon niet goed, dat vind jij als ruiter misschien onprettig om te horen maar een correcte aanleuning voelt gewoon fijn aan. Dan kan je er wat mee doen zodat je het rijden kan verbeteren, het rijden prettiger kan maken en je je paard niet hoeft te irriteren in de mond.
Ik vind het arrogant als je denkt dat je zo al perfect rijd en niet inziet dat er misschien iets niet klopt, je kan het immers proberen.
Het is belangrijk om open te blijven staan voor andere meningen en om over het welzijn van je paard te blijven nadenken, dingen verbeteren die je kan verbeteren en nieuwe dingen uit te proberen als het het welzijn van je paard niet schaadt.

Is dat nou zoveel gevraagd? Hebben we dat niet voor een paard die ons op zijn/haar rug toelaat en heel veel fouten toelaat over?

Je komt pas heel ver in je leven als je al denkt uitgeleerd te zijn. Je hele leven blijf je doorleren, al helemaal als je met dieren omgaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:13

JessicaD88 schreef:
Ik heb echt heel vaak (dezelfde) redenen gegeven. Dat jij dat geen goede reden vind tja is jou keuze. Maar voor mij zijn die redenen genoeg om ze te gebruiken. Jullie niet, oke, ook prima. Iedereen rijdt op een manier die voor hem/haar werkt.

het hoe en waarom het paard zo reageerd leg je niet uit. Alleen dat het volgens jou werkt.
Dus wijken voor druk = een réden hoe het werkt dat het paard opzij gaat bij het aandrijven van 1 been.

CM_

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:52

Mooi gesproken Xmar !

Overigens moet je been een te zware aanleuning oplossen, geen "bibber" Maar goed,JessiccaD88 waarschijnlijk ben jij te arrogant om het hele topic eens door te lezen?
Want argumenteren doe je niet, je bent alleen maar aan het vingertje wijzen en hebt in deze discussie een enorme muur voor je ogen staan... Niemand dringt tot je door.
Wellicht voel jij het daarom als arrogantie?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:32

Jessica, wat houdt dat 'afstoten van het bit' dan in? Ik begrijp niet wat ermee bedoelt wordt, jij blijkbaar wel. Enlighten me :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:10

@Kinke: (vorige blz ;) )

JessicaD88 schreef:
Ik heb echt al 100 keer antwoord gegeven op steeds dezelfde vragen.
Ik zal even citeren uit een boek (De eenvoud van de dressuur') om te voorkomen dat ik het in mn eigen woorden zodanig uitleg dat niemand het weer begrijpt;
afstoten wil zeggen: 'het paard laat de impuls vanuit de achterhand over zijn rug, hald en nek doorvloeien tot in de gesloten, maar 'levende' mond. Hij leunt vol vertrouwen op het bit. Gelijktijdig stoot hij ook licht en bijna onmerkbaar af van het bit. De ruiter merkt dat de aanleuning nog fijner en lichter wordten dat de drijvende en aanhoudende hulpen optimaal doorkomen. Het paard toont nergens in zijn lijf enige weerstand.'

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:22

sorry, maar ik snap het nog steeds niet. Er wordt geen uitleg gegeven wat dat 'afstoten' dan is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:26

idd, werd er ook niet wijzer van , maar goed ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:19

een paard heeft geen teugels nodig om aan de teugel te lopen maar wel om in de krul getrokken te worden.

nozliwki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:37

Het liefst een stille hand, een aanleuning komt tenslotte vanuit achter en vanuit de rug en hoort niet uit mijn hand te komen.
Hooguit wil ik even vragen, om direct weer te geven.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:09

ik vraag af en toe even en dan geef ik ook gelijk kuit en na een tijdje als ze goed los is hoef ik niet meer te vragen en is ze super braaf.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:11

maaikedewit schreef:
ik vraag af en toe even en dan geef ik ook gelijk kuit en na een tijdje als ze goed los is hoef ik niet meer te vragen en is ze super braaf.

Je hebt hier al eerder gereageerd.
Ik vraag me af wat jou reden is om nogsteeds te zitten kneden?
Je weet nu toch dat een paard dat onprettig vind? Wat is dan de reden dat je er mee doorgaat?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:18

x_Marr schreef:
maaikedewit schreef:

Je hebt hier al eerder gereageerd.
Ik vraag me af wat jou reden is om nogsteeds te zitten kneden?
Je weet nu toch dat een paard dat onprettig vind? Wat is dan de reden dat je er mee doorgaat?

Ik vind het moeilijk om een konstante aanleuning bij haar te krijgen, dat vind ze zelf ook nog erg moeilijk.
Maar ik geef dan een kneedje en dan geef ik lichte kuit en dan word haar hals weer een stukje langer.
Eerst liep ze bij mij heel opgekropt en veelste diep en veelste hard, nu loopt ze niet meer opgekropt en haar hals word steeds weer een stukje langer dus dan ontspant ze ook meer, de snelheid is nogsteeds een beetje een probleem maar ik heb les dus nu gaat het steeds een stukje beter.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:19

Ik rijd over het algemeen met methode 2, alleen is Lorna een paard wat er vaak even doorheen moet (kijken naar dingen, kop er even opzetten) en dan geef ik altijd een lichte druk op de teugels, 9 van de 10 keer is dit ook genoeg en kan ik daarna haar met "rust" laten, dan rijd ik verder op been en figuren (waar ze fijn los van raakt)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:23

maaikedewit schreef:
Ik vind het moeilijk om een konstante aanleuning bij haar te krijgen, dat vind ze zelf ook nog erg moeilijk.
Maar ik geef dan een kneedje en dan geef ik lichte kuit en dan word haar hals weer een stukje langer.
Eerst liep ze bij mij heel opgekropt en veelste diep en veelste hard, nu loopt ze niet meer opgekropt en haar hals word steeds weer een stukje langer dus dan ontspant ze ook meer, de snelheid is nogsteeds een beetje een probleem maar ik heb les dus nu gaat het steeds een stukje beter.

Als ik het zo hoor dan is dat kneedje nieteens nodig, op het oment van de lichte kuitdruk dan gewoon ietsjes je hand naar voren doen, waarschijnlijk helpt dat ook :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:46

x_Marr schreef:
maaikedewit schreef:

Als ik het zo hoor dan is dat kneedje nieteens nodig, op het oment van de lichte kuitdruk dan gewoon ietsjes je hand naar voren doen, waarschijnlijk helpt dat ook :)

ja, daar heb je gelijk in.
Maar in het begin is ze helemaal niet op mij gericht dus dan hou ik haar bij de les doormiddel van dat kneepje

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:47

As je haar bij de les wil houden gewoon veel oefeningen doen, kleine volte's, gebroken lijnen, overgangen maken. Dan moet ze zich wel concentreren op jou :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:50

x_Marr schreef:
As je haar bij de les wil houden gewoon veel oefeningen doen, kleine volte's, gebroken lijnen, overgangen maken. Dan moet ze zich wel concentreren op jou :)

ja, het is een beetje ingewikkelt om het uit te leggen.
Ik moet geven omdat ze anders opgekropt gaat lopen, maar tegelijkertijd moet ik mijn buitenhand er wel aan houden en ook af en toe vragen.
Maar het komt erop neer dat ik toch echt dat kneden even nodig heb, want daardoor is ze meer bij de les.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:28

x_Marr schreef:

Die oefeningen zijn voornamelijk om de ruiter bezig te houden. ;)
Veel ruiters reageren te laat en door ze oefeningen te laten doen, blijven ze rijden ipv meeliften :(:)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:42

superwoman schreef:
x_Marr schreef:

Die oefeningen zijn voornamelijk om de ruiter bezig te houden. ;)
Veel ruiters reageren te laat en door ze oefeningen te laten doen, blijven ze rijden ipv meeliften :(:)

zou je het beter kunnen uitleggen? ik snap het nl niet..

judith1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:01

Dat verschilt natuurlijk per paard,
het ene paard gaat goed nageeflijk lopen als je met je benen richting je stille hand rijd, en zo zelf de verbinding opzoekt,
als het paard nite zelf verbinding zoekt zou het misschien helpen om wat te spelen met je handen.

zelf gebruik ik de stille hand, dus methode 2 ;)

ladyitaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:09

Ik heb altijd met mijn vingers gespeeld en dat hielp maar ze gaat alleen weer telkens terug van de teugel af lopen dus er niet aan... Nu heb ik les van een hele leuke lesgeefster en ze vertelde dat ik mijn handen gewoon netjes stil moet houden en al mijn vingers moet plaatsten richting de mond. En geloof me dat hielp gelijk ze ging heel netjes ontspanne uit zichzelf aan de teugel en bleef er ook netjes aan de hele les en natuurlijk wel vaak der hals laten strekken want ze is het natuurlijk nog niet helemaal gewend

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:11

maaikedewit schreef:

Paardrijden is voelen en reageren...
Wanneer de ruiter niet actief aan het rijden is, let hij niet goed op het paard. (meeliften)
Wanneer je de ruiter meer oefeningen laat doen, moet deze hulpen gaan geven en reageren op de reacties van het paard.(begrenzen etc) Dan gaat de ruiter dus actiever rijden en krijgt het paard een leider en zal minder snel afgeleid zijn.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:20

superwoman schreef:
maaikedewit schreef:

Paardrijden is voelen en reageren...
Wanneer de ruiter niet actief aan het rijden is, let hij niet goed op het paard. (meeliften)
Wanneer je de ruiter meer oefeningen laat doen, moet deze hulpen gaan geven en reageren op de reacties van het paard.(begrenzen etc) Dan gaat de ruiter dus actiever rijden en krijgt het paard een leider en zal minder snel afgeleid zijn.

bedankt voor de uitleg!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:49

x_Marr schreef:
Wanneer je eerst een bibber moet geven omdat de aanleuning te zwaar is is de aanleuning gewoon niet goed, dat vind jij als ruiter misschien onprettig om te horen maar een correcte aanleuning voelt gewoon fijn aan.

Ik wil graag even op deze stelling reageren want daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Deels wel trouwens maar niet helemaal ;)

Mijn mening:

Als ik de africhting in klassen verdeel volgens de dressuurproeven dan heb je rond de B/L meestal een fijn voelende aanleuning. Paard laat zich los, maar loopt nog wel teveel op de voorhand. Soms heb je dan rond de overgangen nog dat je paard wat sterker aanvoelt omdat je dan vraagt de achterhand extra onder te brengen en dat kunnen ze nog niet altijd goed verwerken.

Toewerkend naar de klasse M en in de klasse M echter, ben je bezig met beginnende verzameling. Je gaat je paard vragen om achter steeds onder te treden, om iets te kantelen in het bekken en zo meer gesloten en bij elkaar te lopen. Een paard vindt dat in het begin helemaal niet simpel en daar zie je allerhande van problemen opduiken. Een paard kan zich onttrekken door de achterhand er niet onder te zetten of naast de massa. Een paard kan zich onttrekken door lang te worden. En een paard kan zich onttrekken door een mooi beeld te geven van geslotenheid maar teveel druk te nemen op de hand. Iets komt altijd voor, je hebt geen enkel paard dat van vandaag op morgen zegt: en nu loop ik verzameld.
In die periode kan je aanleuning dus op zich 'goed' zijn (paard zoekt de hand op en laat daar ook los), maar zwaar aanvoelen. Met alleen je been kom je daar niet vanaf, dan worden ze nog zwaarder in de hand want ze kunnen simpelweg die kracht die gevraagd wordt nog niet verwerken. (Het is dus ook geen stugheid, luiheid of kwaadwillendheid, zoals het soms geinterpreteerd wordt, maar een stukje fysieke zwakheid van het paard.) Dan is het toch soms best nodig om een paard los te trillen van de hand om even te zeggen: kom jongen, probeer het nog eens met je eigen achterbeentjes!

Rond de klasse Z zou dit weer ver opgelost moeten zijn qua basislopen en wordt een paard weer lichter, hij is sterk genoeg om zichzelf te dragen en hoeft geen steun meer te zoeken in jouw hand. Bij weer meer verzamelende oefeningen zoals de pirouette kan het weer even de kop op steken.

Als Jessica dus een paard heeft/paarden rijdt die rond die trainingsfase van de beginnende verzameling zitten, kan het heel goed dat ze er niet meer komt met simpelweg alsmaar meer been, omdat haar paard dan dus alleen maar zwaarder en zwaarder zal worden in de hand. Dat zegt niks over de kwaliteit van haar aanleuning, maar wel over de trainingsfase waarin zij zich bevindt met dat paard.

Enfin, dat is mijn beeld ervan.