Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
JessicaD88 schreef:Begrijpend lezen is duidelijk niet jullie sterkste punt. Ik zeg dat jullie je gedragen of het goud al binnen is. Dat heeft niks met niveau van rijden te maken. Dat is hoe jullie doen, arrogant. Maargoed, ga gerust zo door met mensen afzeiken en bekritiserendenk dat je er heel ver mee komt in je leven. Ik stop in ieder geval met deze discussie.
JessicaD88 schreef:Ik heb echt heel vaak (dezelfde) redenen gegeven. Dat jij dat geen goede reden vind tja is jou keuze. Maar voor mij zijn die redenen genoeg om ze te gebruiken. Jullie niet, oke, ook prima. Iedereen rijdt op een manier die voor hem/haar werkt.
JessicaD88 schreef:Ik heb echt al 100 keer antwoord gegeven op steeds dezelfde vragen.
Ik zal even citeren uit een boek (De eenvoud van de dressuur') om te voorkomen dat ik het in mn eigen woorden zodanig uitleg dat niemand het weer begrijpt;
afstoten wil zeggen: 'het paard laat de impuls vanuit de achterhand over zijn rug, hald en nek doorvloeien tot in de gesloten, maar 'levende' mond. Hij leunt vol vertrouwen op het bit. Gelijktijdig stoot hij ook licht en bijna onmerkbaar af van het bit. De ruiter merkt dat de aanleuning nog fijner en lichter wordten dat de drijvende en aanhoudende hulpen optimaal doorkomen. Het paard toont nergens in zijn lijf enige weerstand.'
maaikedewit schreef:ik vraag af en toe even en dan geef ik ook gelijk kuit en na een tijdje als ze goed los is hoef ik niet meer te vragen en is ze super braaf.
x_Marr schreef:maaikedewit schreef:ik vraag af en toe even en dan geef ik ook gelijk kuit en na een tijdje als ze goed los is hoef ik niet meer te vragen en is ze super braaf.
Je hebt hier al eerder gereageerd.
Ik vraag me af wat jou reden is om nogsteeds te zitten kneden?
Je weet nu toch dat een paard dat onprettig vind? Wat is dan de reden dat je er mee doorgaat?
maaikedewit schreef:Ik vind het moeilijk om een konstante aanleuning bij haar te krijgen, dat vind ze zelf ook nog erg moeilijk.
Maar ik geef dan een kneedje en dan geef ik lichte kuit en dan word haar hals weer een stukje langer.
Eerst liep ze bij mij heel opgekropt en veelste diep en veelste hard, nu loopt ze niet meer opgekropt en haar hals word steeds weer een stukje langer dus dan ontspant ze ook meer, de snelheid is nogsteeds een beetje een probleem maar ik heb les dus nu gaat het steeds een stukje beter.
x_Marr schreef:maaikedewit schreef:Ik vind het moeilijk om een konstante aanleuning bij haar te krijgen, dat vind ze zelf ook nog erg moeilijk.
Maar ik geef dan een kneedje en dan geef ik lichte kuit en dan word haar hals weer een stukje langer.
Eerst liep ze bij mij heel opgekropt en veelste diep en veelste hard, nu loopt ze niet meer opgekropt en haar hals word steeds weer een stukje langer dus dan ontspant ze ook meer, de snelheid is nogsteeds een beetje een probleem maar ik heb les dus nu gaat het steeds een stukje beter.
Als ik het zo hoor dan is dat kneedje nieteens nodig, op het oment van de lichte kuitdruk dan gewoon ietsjes je hand naar voren doen, waarschijnlijk helpt dat ook
x_Marr schreef:As je haar bij de les wil houden gewoon veel oefeningen doen, kleine volte's, gebroken lijnen, overgangen maken. Dan moet ze zich wel concentreren op jou
x_Marr schreef:As je haar bij de les wil houden gewoon veel oefeningen doen, kleine volte's, gebroken lijnen, overgangen maken. Dan moet ze zich wel concentreren op jou
superwoman schreef:x_Marr schreef:As je haar bij de les wil houden gewoon veel oefeningen doen, kleine volte's, gebroken lijnen, overgangen maken. Dan moet ze zich wel concentreren op jou
Die oefeningen zijn voornamelijk om de ruiter bezig te houden.![]()
Veel ruiters reageren te laat en door ze oefeningen te laten doen, blijven ze rijden ipv meeliften
maaikedewit schreef:zou je het beter kunnen uitleggen? ik snap het nl niet..
superwoman schreef:maaikedewit schreef:zou je het beter kunnen uitleggen? ik snap het nl niet..
Paardrijden is voelen en reageren...
Wanneer de ruiter niet actief aan het rijden is, let hij niet goed op het paard. (meeliften)
Wanneer je de ruiter meer oefeningen laat doen, moet deze hulpen gaan geven en reageren op de reacties van het paard.(begrenzen etc) Dan gaat de ruiter dus actiever rijden en krijgt het paard een leider en zal minder snel afgeleid zijn.
x_Marr schreef:Wanneer je eerst een bibber moet geven omdat de aanleuning te zwaar is is de aanleuning gewoon niet goed, dat vind jij als ruiter misschien onprettig om te horen maar een correcte aanleuning voelt gewoon fijn aan.