Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:19

Voor een paard dat nog geen 3,5 is, zou ik dat te lang vinden.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:23

topic 100000 jeetje! wat maak dat nou uit! wat een ander er van vindt? jij doet het om dat jij denkt dat het goed is, en ander doet het niet omdat die daar zn redenen er voor heeft!..
als je het zoekt op bokt kun je daar 1000000 topic's over vinden.
En daar kun je je ook in mengen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:25

2,5 vind ik zeker te jong!
[***] ga ik volgend jaar zomervakantie inrijden. Ze staat al wel op stal, en heeft al een hoofdstel ingehad en 1x een zadeltje opgehad.
[***] is 3,5 jaar als ik begin met inrijden.

[***] is 6 jaar, en daar zijn we nu nog bezig met inrijden.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:29

Ik ben met Axel op 3,5 jarige leeftijd begonnen met regelmatig hoofdstelletje in en zadel op..en op 4 jarige leeftijd zijn we rustig begonnen met stappen en draven aan de longeerlijn,, en hij is pas echt helemaal onder het zadel gegaan rond 4,5 / 5 jarige leeftijd :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 09:55

Axel_Clauw schreef:
Ik ben met Axel op 3,5 jarige leeftijd begonnen met regelmatig hoofdstelletje in en zadel op..en op 4 jarige leeftijd zijn we rustig begonnen met stappen en draven aan de longeerlijn,, en hij is pas echt helemaal onder het zadel gegaan rond 4,5 / 5 jarige leeftijd :)

En hoe is dat verlopen op deze leefdtijd?
Had je het idee omdat hij al 4.5 was, dat hij dingen moeilijker begreep? Of kon je juist zelf wat meer doen omdat hij het een en ander al kende? :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:28

Ik ben van mening, ik heb zelf een 2,5 jarig paard staan. hij is nu 1.70 +.
deze maken we ZADELMAK, alleen zadelmak maken dus.
niet rijden enzz alleen beetje longeren met zadeltje of longeersingel.
omdat hij op zijn 2,5 jarige leeftijd al zo groot is gaan wij hem op zijn 3e inrijden.
misschien 2 keertjes erop rijden als hij braaf is dan gaat hij weer een jaar de wei in.
Waarom? omdat hij nog niet sterk genoeg is om nu al in te rijden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:52

een paard word sterker van (rustig) werken, een paard word niet sterker van in de wei staan....
jij word toch ook niet sterker als je alleen maar vakantie hebt ;)

maar idd ik maak mijn paard dus ook zadelmak al (2.5) in januari erop en dan ben ik 3.5 maand aan het longeren (2 tot 3 x in de week) en dan van de zomer ong. 4 a 5 maanden de wei op :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:21

ik leer mijn paarden ook op op 2,5 (in winter) als ze basis kennen gaan ze op wei tot 3,5 jaar en dan rustig beginnen doorrijden. maar ze krijgen wel elk jaar een 2 keer maand weidegang voor op rust te komen.
Ik vind jong beginnen beter omdat ze nog behandelbaar zijn. (ze leren ook supersnel). ouder paard zijn vaak sterker vind k.
ik longeer ze niet op jonge leeftijd (belast het gewricht te veel). gewoon loslopen in piste en dan ik erop.

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:27

Mijn paard is met 3 jaar zadelmak gemaakt daarna heeft hij een half jaar niks gedaan en nu rij ik hem 3x in de week.
De reden voor ons om hem met 3 jaar zadelmak te maken was omdat het een Numero Uno x Heartbreaker is. Ben hartstikke blij dat ik dat gedaan heb want nu krijgt ie heel veel praatjes maar heb ik al wel de dingen bevestigd om hem onder controle te houden. Ook voor de verkoop is het beter maar toch vind ik ook dat mensen al veel verwachten van een jong paard
Kijk is op marktplaats dan staat er gezocht braaf 4 jarig paard. moet verkeersmak zijn,moet niet schrikkerig zijn, mag niet bokken. DAt vind ik wel dikke onzin kom op zeg een jong paard mag toch wel een beetje jolig zijn! En ik ga echt niet met mijn net zadelmakke paard op 4 jarige leeftijd langs de weg.(off topic I know that)

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:59

Rekenen we hier per januari? Dan is die van mij bijna 4 nu, anders 3,5. Ik rij 3x per week met haar (max), de rest van de week heeft ze vrij (gaan we wandelen, spelen of lekker los etc.). Ik denk dat het erg persoonlijk is per paard. Goed kijken en luisteren naar je paard is van groot belang :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:07

Eliza_18 schreef:
En ik ga echt niet met mijn net zadelmakke paard op 4 jarige leeftijd langs de weg.(off topic I know that)

Dat doe ik dan weer wel met een net zadelmak paard langs de weg. Verkeersmak maken kan namelijk eerder dan zadelmak maken.

Ik zou rekenen met de werkelijke leeftijd.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:10

fransje23 schreef:
Eliza_18 schreef:
En ik ga echt niet met mijn net zadelmakke paard op 4 jarige leeftijd langs de weg.(off topic I know that)

Dat doe ik dan weer wel met een net zadelmak paard langs de weg. Verkeersmak maken kan namelijk eerder dan zadelmak maken.

Ik (of mijn bijrijder) ga ook weleens naar buiten; ofwel aan de hand ofwel onder het zadel. Het is een goede training en afwisseling, zéker voor een jong paard!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:14

ik zie veel mensen die op 2,5 jaar al beginnen met longeren dat is veel schadelijker voor je paard dan beginnen met inrijden. ik vind dat je met 2,5 jaar best kan beginnen met het zadeltje erop en het hoofdstel in.
en met 3 wat gewicht erop .. en een paar maanden later probereer je er zelf rustig op te kruipen niet lang maar gewoon voor even om het beesie te laten wennen dat er iemand op de rug zit !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:14

zanakuzies schreef:
omdat hij op zijn 2,5 jarige leeftijd al zo groot is gaan wij hem op zijn 3e inrijden.
misschien 2 keertjes erop rijden als hij braaf is dan gaat hij weer een jaar de wei in.

Ik kan niet uit je reactie halen dat je vindt dat je hem nu vroeg inrijdt of laat en dat het ondanks of juist door zijn grootte is?

Juist grote paarden kun je beter een jaartje langer laten staan imo namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:26

Damariis schreef:
ik zie veel mensen die op 2,5 jaar al beginnen met longeren dat is veel schadelijker voor je paard dan beginnen met inrijden. ik vind dat je met 2,5 jaar best kan beginnen met het zadeltje erop en het hoofdstel in.
en met 3 wat gewicht erop .. en een paar maanden later probereer je er zelf rustig op te kruipen niet lang maar gewoon voor even om het beesie te laten wennen dat er iemand op de rug zit !

Leuk idee, maar als je dan het zadel erop hebt, wat doe je dan? Even je pony laten staan en dan het zadel er weer af halen. Een paar maanden lang voordat je erop kruipt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 17:39

zanakuzies schreef:

Wat versta jij onder zadelmak??

Zadelmak betekend namelijk dat hij de ruiter op de rug kent :)

correct me if I'm wrong!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:56

Lovely schreef:
Damariis schreef:

Leuk idee, maar als je dan het zadel erop hebt, wat doe je dan? Even je pony laten staan en dan het zadel er weer af halen. Een paar maanden lang voordat je erop kruipt?

nouja je wadelt een stukje met het zadel erop en hoofdstel in ..enn ongeveer rond 3,5 ga je erop .. dat bedoelde ik met een paar maanden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:12

En dat elke keer wandelen gaat na 'n maandje wel vervelen lijkt mij :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:23

Jolliegirl schreef:

Bij wie bij de begeleider of het paard? :) Je kan ook van route veranderen hoor.
;)

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:32

Een meisje bij mij op stal rijd nu een 2,5 jarige in.
Het paard pikt alles snel op, is er helemaal klaar voor (fysiek en ook geestelijk)
En als je er allebei klaar voor bent, waarom niet ? Het verschilt per duo of je er wel of niet op kan zitten. En natuurlijk ook hoeveel je vraagt. Lekker op zijn eigen benen laten lopen met de neus in de lucht.
Waar ligt het probleem dan ? Nergens lijkt mij. Hooguit de grens die wij zelf leggen, terwijl de grens bij elk duo anders is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:05

Una schreef:
Een meisje bij mij op stal rijd nu een 2,5 jarige in.
Het paard pikt alles snel op, is er helemaal klaar voor (fysiek en ook geestelijk)
En als je er allebei klaar voor bent, waarom niet ? Het verschilt per duo of je er wel of niet op kan zitten. En natuurlijk ook hoeveel je vraagt. Lekker op zijn eigen benen laten lopen met de neus in de lucht.
Waar ligt het probleem dan ? Nergens lijkt mij. Hooguit de grens die wij zelf leggen, terwijl de grens bij elk duo anders is.

het probleem ligt in dit geval bij de neus in de lucht..............

als je op een jonkie gaat zitten moet je het dier wel helpen correct te dragen............. anders richt je alsnog schade aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:06

Jolliegirl schreef:
zanakuzies schreef:

Wat versta jij onder zadelmak??

Zadelmak betekend namelijk dat hij de ruiter op de rug kent :)

correct me if I'm wrong!

nee 1. zadelmak, 2. ruitermak, 3. beleren :D

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:35

Jolliegirl schreef:

tja je moet er wat voor over hebben he ! en dit hoef je ook niet een maand elke dag te doen !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:09

Kiwiko : Het paard zadelmak maken
Het zadelmak maken van een paard is een nogal breed begrip. Naast het feit dat je het paard wilt laten wennen aan het zadel en het hoofdstel, verstaan we onder zadelmak maken ook nog eens dat je er normaal op kunt zitten. Wat het paard dan verder nog moet leren zit bij de training van het paard inbegrepen en valt dus niet onder zadelmak maken.

Dus dat hij de ruiter op de rug kent ;)
en dan ga je verder emt het ruitermak maken.. dus de training erbij :)

http://www.paarden-info.be/paardrijden- ... -maken.php

Zo heb ik dit altijd geleerd, ook op stage.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:12

nee hoor, staat misschien wel zo in het boekje maar onder vakmensen is zadelmak maken het zadel kennen, ruitermak maken een mens durven dragen en beleren het opleiden :)