Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Axel_Clauw schreef:Ik ben met Axel op 3,5 jarige leeftijd begonnen met regelmatig hoofdstelletje in en zadel op..en op 4 jarige leeftijd zijn we rustig begonnen met stappen en draven aan de longeerlijn,, en hij is pas echt helemaal onder het zadel gegaan rond 4,5 / 5 jarige leeftijd
fransje23 schreef:Eliza_18 schreef:En ik ga echt niet met mijn net zadelmakke paard op 4 jarige leeftijd langs de weg.(off topic I know that)
Dat doe ik dan weer wel met een net zadelmak paard langs de weg. Verkeersmak maken kan namelijk eerder dan zadelmak maken.
zanakuzies schreef:Ik ben van mening, ik heb zelf een 2,5 jarig paard staan. hij is nu 1.70 +.
deze maken we ZADELMAK, alleen zadelmak maken dus.
niet rijden enzz alleen beetje longeren met zadeltje of longeersingel.
omdat hij op zijn 2,5 jarige leeftijd al zo groot is gaan wij hem op zijn 3e inrijden.
misschien 2 keertjes erop rijden als hij braaf is dan gaat hij weer een jaar de wei in.
Waarom? omdat hij nog niet sterk genoeg is om nu al in te rijden.
Damariis schreef:ik zie veel mensen die op 2,5 jaar al beginnen met longeren dat is veel schadelijker voor je paard dan beginnen met inrijden. ik vind dat je met 2,5 jaar best kan beginnen met het zadeltje erop en het hoofdstel in.
en met 3 wat gewicht erop .. en een paar maanden later probereer je er zelf rustig op te kruipen niet lang maar gewoon voor even om het beesie te laten wennen dat er iemand op de rug zit !
zanakuzies schreef:Ik ben van mening, ik heb zelf een 2,5 jarig paard staan. hij is nu 1.70 +.
omdat hij op zijn 2,5 jarige leeftijd al zo groot is gaan wij hem op zijn 3e inrijden.
misschien 2 keertjes erop rijden als hij braaf is dan gaat hij weer een jaar de wei in.
Lovely schreef:Damariis schreef:ik zie veel mensen die op 2,5 jaar al beginnen met longeren dat is veel schadelijker voor je paard dan beginnen met inrijden. ik vind dat je met 2,5 jaar best kan beginnen met het zadeltje erop en het hoofdstel in.
en met 3 wat gewicht erop .. en een paar maanden later probereer je er zelf rustig op te kruipen niet lang maar gewoon voor even om het beesie te laten wennen dat er iemand op de rug zit !
Leuk idee, maar als je dan het zadel erop hebt, wat doe je dan? Even je pony laten staan en dan het zadel er weer af halen. Een paar maanden lang voordat je erop kruipt?
Una schreef:Een meisje bij mij op stal rijd nu een 2,5 jarige in.
Het paard pikt alles snel op, is er helemaal klaar voor (fysiek en ook geestelijk)
En als je er allebei klaar voor bent, waarom niet ? Het verschilt per duo of je er wel of niet op kan zitten. En natuurlijk ook hoeveel je vraagt. Lekker op zijn eigen benen laten lopen met de neus in de lucht.
Waar ligt het probleem dan ? Nergens lijkt mij. Hooguit de grens die wij zelf leggen, terwijl de grens bij elk duo anders is.
Jolliegirl schreef:zanakuzies schreef:Ik ben van mening, ik heb zelf een 2,5 jarig paard staan. hij is nu 1.70 +.
Wat versta jij onder zadelmak??
Zadelmak betekend namelijk dat hij de ruiter op de rug kent
correct me if I'm wrong!