Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
NHevaVD schreef:Heb zonet een filmpje voorbij zien komen van tuigers voor de kar, waarom beginnen we daar niet ook nog over?![]()
De paardensport veranderd als het gaat om het streven en om wat men wil zien om punten te scoren. Het is nu eenmaal zo.
Er zijn zoveel rassen en sporten waarbij paarden 'te extreem' lopen, maar om nu precies Totilas als discussievoorwerp te gebruiken
snap ik dus niet
horseyfries schreef:Het gaat erom dat de uitvoering van de oefeningen door Totilas in veel onderdelen de perfectie benaderd die wordt beschreven in de reglementen van de FEI.
Bomba schreef:NHevaVD schreef:Heb zonet een filmpje voorbij zien komen van tuigers voor de kar, waarom beginnen we daar niet ook nog over?![]()
De paardensport veranderd als het gaat om het streven en om wat men wil zien om punten te scoren. Het is nu eenmaal zo.
Er zijn zoveel rassen en sporten waarbij paarden 'te extreem' lopen, maar om nu precies Totilas als discussievoorwerp te gebruiken
snap ik dus niet
Tuigers zijn erop gefokt om hun benen zo ontzettend hoog op te tillen. Je wilt toch ook geen tuiger in de dressuurring zien? Waarom dan wel een dressuurpaard dat met zijn benen op neushoogte loopt te zwaaien?
Bomba schreef:NHevaVD schreef:Heb zonet een filmpje voorbij zien komen van tuigers voor de kar, waarom beginnen we daar niet ook nog over?![]()
snap ik dus niet
Tuigers zijn erop gefokt om hun benen zo ontzettend hoog op te tillen. Je wilt toch ook geen tuiger in de dressuurring zien? Waarom dan wel een dressuurpaard dat met zijn benen op neushoogte loopt te zwaaien?
Bandida schreef:horseyfries schreef:Het gaat erom dat de uitvoering van de oefeningen door Totilas in veel onderdelen de perfectie benaderd die wordt beschreven in de reglementen van de FEI.
Is wat de FEI beschrijft dan zo erg veranderd in de laatste twee decennia dat een hoop 'oude garde' zich niet meer kan vinden in de wijze waarop de sport nu wordt gejureerd? Gaan we naar een klassieke dressuur, een moderne klassieke dressuur en nu een postmoderne klassieke dressuur?
liedje89 schreef:Ik denk niet dat je dat dressuur objectief gemeten kan worden. Omdat er niks aan gemeten word. Iemand kijkt ernaar en geeft zijn oordeel, Hoe deskundig dat oordeel ook mag zijn het is nooit objectief. Iemand heeft namelijk altijd iets in zijn hoofd van wat het hoort te zijn.Je kan het allemaal exact beschrijven natuurlijk, toch kan jij bijv een heel anderbeeld hebben bij dezelfde tekst als ik. Dus de jury is gewoon niet objectief.
liedje89 schreef:Ik vond het filmpje van de jog er net zo min opslaan vanddar de tuigers. Er word inderdaad in veeltakken van sport extreem gereden maar in dressuur is het vrij 'nieuw' volgens mij daarom een dresuurpaard als voorbeeld. Hier lijkt het nu extremer te worden, terwijl dat volgens de eigen richtlijn(efficiencie) niet het doel zou zijn. Bij hackneys vind ik het ook niet mooi trouwens ik hou nit van dat gezwaai. (Het lijken wel jonge honden)
Citaat:ik neem aan dat je wel het verschil kan zien tussen de draf van een dressuurpaard en en tuiger toch? mag ik hopen?
liedje89 schreef:Ik vond het filmpje van de jog er net zo min opslaan vanddar de tuigers. Er word inderdaad in veeltakken van sport extreem gereden maar in dressuur is het vrij 'nieuw' volgens mij daarom een dresuurpaard als voorbeeld. Hier lijkt het nu extremer te worden, terwijl dat volgens de eigen richtlijn(efficiencie) niet het doel zou zijn. Bij hackneys vind ik het ook niet mooi trouwens ik hou nit van dat gezwaai. (Het lijken wel jonge honden)
Bandida schreef:horseyfries schreef:Het gaat erom dat de uitvoering van de oefeningen door Totilas in veel onderdelen de perfectie benaderd die wordt beschreven in de reglementen van de FEI.
Is wat de FEI beschrijft dan zo erg veranderd in de laatste twee decennia dat een hoop 'oude garde' zich niet meer kan vinden in de wijze waarop de sport nu wordt gejureerd? Gaan we naar een klassieke dressuur, een moderne klassieke dressuur en nu een postmoderne klassieke dressuur?
liedje89 schreef:@HC: Er had eigenlijk moeten stan dat dresuur op deze manier objectief gemeten kan worden. Maar ik denk dat zelfs waneer je wel zou gaan meten je nooit 100% objectief word omdat je dan uit moet gaan van een gemiddeld paard en relatieve metingen. Dat is ook niet 100% objectief als je paard bijv anders dan gemiddeld gebouwd is.
@horseyfries: stond een paar pagina's terug een direct quote uit het regelement volgens mij.
Marliesje schreef:liedje89 schreef:Ik vond het filmpje van de jog er net zo min opslaan vanddar de tuigers. Er word inderdaad in veeltakken van sport extreem gereden maar in dressuur is het vrij 'nieuw' volgens mij daarom een dresuurpaard als voorbeeld. Hier lijkt het nu extremer te worden, terwijl dat volgens de eigen richtlijn(efficiencie) niet het doel zou zijn. Bij hackneys vind ik het ook niet mooi trouwens ik hou nit van dat gezwaai. (Het lijken wel jonge honden)
Er werd gezegt dat een paard het lang moest volhouden. En het gaat er duidelijk over dat een aantal mensen vinden dat Totilas zijn benen 'te' hoog optilt.
Vandaar het filmpje met de jog, dit paard tilt zijn benen zeker niet hoog op, en kan dit uuuuuuren volhouden.
Maar dit is toch niet wat we in de ring willen zien.
We trainen toch juist erop om die expressie te krijgen in de beweging. En nu is er een paard dat ontzettend veel expressie heeft. En daarnaast nog erg goed zijn oefeningen loopt. En nu is dat ineens 'te'?
Ben het ermee eens dat ie afentoe nog iets te fanatiek is. Maar als dit paard zo doorgaat, dan ben ik benieuwd wat ie over een paar jaar laat zien.
horseyfries schreef:liedje89 schreef:@HC: Er had eigenlijk moeten stan dat dresuur op deze manier objectief gemeten kan worden. Maar ik denk dat zelfs waneer je wel zou gaan meten je nooit 100% objectief word omdat je dan uit moet gaan van een gemiddeld paard en relatieve metingen. Dat is ook niet 100% objectief als je paard bijv anders dan gemiddeld gebouwd is.
@horseyfries: stond een paar pagina's terug een direct quote uit het regelement volgens mij.
Misschien moet je het toch zelf nog eens nazoeken voor je klakkeloos dingen gaat nazeggen.....
pharagirlke schreef:Zozo wat een leuk topic is het geworden zeg. Heerlijk dat respect van beide kanten
Overigens: wil je niet dat mensen die het niet beter kunnen er niets over zeggen, ontsla dan maar meteen de hele FEI jury want er zitten daar een hoop tussen die waarschijnlijk niet eens meer op een paard geraken. Dus das de grootste kul die ik al heb gehoord in deze discussie.
KiWiKo: hoe weet jij of hij zo in training niet loopt? Het moet toch ergens vandaan komen lijkt me?