Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:15

Het is logisch omdat dresuur het doel an sich is geworden. Logisch wanneer je zoiets bedenkt als een kur op muziekdat het een demonstratie/show word.

En ja dat komt mischien uit economische belangen, maar die kunnen ook logisch zijn natuurlijk. Zeg toch niet dat ik het goed of slecht vind ik vind het logisch.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:15

inderdaad, voor de kar hoort het maar ohz zadel is het meteen dood en verderf.. Juist ja! :')

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 15:16

NHevaVD schreef:
Heb zonet een filmpje voorbij zien komen van tuigers voor de kar, waarom beginnen we daar niet ook nog over? :\
De paardensport veranderd als het gaat om het streven en om wat men wil zien om punten te scoren. Het is nu eenmaal zo.
Er zijn zoveel rassen en sporten waarbij paarden 'te extreem' lopen, maar om nu precies Totilas als discussievoorwerp te gebruiken
snap ik dus niet :)

Tuigers zijn erop gefokt om hun benen zo ontzettend hoog op te tillen. Je wilt toch ook geen tuiger in de dressuurring zien? Waarom dan wel een dressuurpaard dat met zijn benen op neushoogte loopt te zwaaien?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:17

horseyfries schreef:
Het gaat erom dat de uitvoering van de oefeningen door Totilas in veel onderdelen de perfectie benaderd die wordt beschreven in de reglementen van de FEI.

Is wat de FEI beschrijft dan zo erg veranderd in de laatste twee decennia dat een hoop 'oude garde' zich niet meer kan vinden in de wijze waarop de sport nu wordt gejureerd? Gaan we naar een klassieke dressuur, een moderne klassieke dressuur en nu een postmoderne klassieke dressuur?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:18

Bomba schreef:
NHevaVD schreef:
Heb zonet een filmpje voorbij zien komen van tuigers voor de kar, waarom beginnen we daar niet ook nog over? :\
De paardensport veranderd als het gaat om het streven en om wat men wil zien om punten te scoren. Het is nu eenmaal zo.
Er zijn zoveel rassen en sporten waarbij paarden 'te extreem' lopen, maar om nu precies Totilas als discussievoorwerp te gebruiken

Tuigers zijn erop gefokt om hun benen zo ontzettend hoog op te tillen. Je wilt toch ook geen tuiger in de dressuurring zien? Waarom dan wel een dressuurpaard dat met zijn benen op neushoogte loopt te zwaaien?

ik neem aan dat je wel het verschil kan zien tussen de draf van een dressuurpaard en en tuiger toch? mag ik hopen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:19

HC, het is voor iedereen duidelijk dat het doel van de hedendaagse dressuursport niet meer boodschappen doen is, waar in de FEI reglementen zie jij staan dat dat het doel is?
De regels hoeven helemaal niet veranderd te worden, er staat prima omschreven wat er gevraagd wordt, alleen maak jij ervan dat dat buiten een dressuurring moet. Dan waren er wel andere testen ontworpen hé!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:19

Bomba schreef:
NHevaVD schreef:

Ik ken tuigers genoeg die Grand Prix dressuur lopen hoor, zou niet weten waarom je dat niet zou willen zien??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:20

Ik vond het filmpje van de jog er net zo min opslaan vanddar de tuigers. Er word inderdaad in veeltakken van sport extreem gereden maar in dressuur is het vrij 'nieuw' volgens mij daarom een dresuurpaard als voorbeeld. Hier lijkt het nu extremer te worden, terwijl dat volgens de eigen richtlijn(efficiencie) niet het doel zou zijn. Bij hackneys vind ik het ook niet mooi trouwens ik hou nit van dat gezwaai. (Het lijken wel jonge honden }:0 )

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:21

Bandida schreef:
horseyfries schreef:
Het gaat erom dat de uitvoering van de oefeningen door Totilas in veel onderdelen de perfectie benaderd die wordt beschreven in de reglementen van de FEI.

Is wat de FEI beschrijft dan zo erg veranderd in de laatste twee decennia dat een hoop 'oude garde' zich niet meer kan vinden in de wijze waarop de sport nu wordt gejureerd? Gaan we naar een klassieke dressuur, een moderne klassieke dressuur en nu een postmoderne klassieke dressuur?

Ik ken een heleboel "oude garde" die het prachtig vind wat er momenteel getoond wordt in de ring. Je blijft echter overal mensen tegenkomen die alleen maar negatief kunnen doen en anderen mensen menen naar beneden te moeten halen om er zelf beter uit te komen. Daarvoor is het echt niet nodig om de jurering of de regelgeving te veranderen, dat zou iets teveel eer zijn voor deze azijntongen.

KiWiKo

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:23

ook hier geld............. stilstand is achteruitgang :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:25

liedje89 schreef:
Ik denk niet dat je dat dressuur objectief gemeten kan worden. Omdat er niks aan gemeten word. Iemand kijkt ernaar en geeft zijn oordeel, Hoe deskundig dat oordeel ook mag zijn het is nooit objectief. Iemand heeft namelijk altijd iets in zijn hoofd van wat het hoort te zijn.Je kan het allemaal exact beschrijven natuurlijk, toch kan jij bijv een heel anderbeeld hebben bij dezelfde tekst als ik. Dus de jury is gewoon niet objectief.

Er kan wel dgelijk geobjectiveerd worden door meten.
Daar heb ik al zo´n vijf jaar terug alweer een concrete invulling voor gegeven.
Er kan al jaren budget-neutraal een viertal criteria via telemetrie live inzichtelijk gemaakt worden.
De kern is dat objectivering genadeloos inhoudelijk data laat zien; de billen bloot laat zien.
Het maakt subjectief geneuzel voor een deel onmogelijk en dat wíl de huidige structuur helemaal niet.

Het is een kwestie van tijd.
De FEI zoekt een verbreding van de publieksbelangstelling voor ringdressuur én loopt tegen de ethische vragen van de niet-ruiterij aan.
Telemetrie van een paar sleutelfactoren is een per direct te implementeren oplossing die beide vliegen in dezelfde klap slaat.

Dan nog een sectie ´bijzondere verrichtingen´ ;) opnemen en klaar voor de 21ste eeuw.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:26

liedje89 schreef:
Ik vond het filmpje van de jog er net zo min opslaan vanddar de tuigers. Er word inderdaad in veeltakken van sport extreem gereden maar in dressuur is het vrij 'nieuw' volgens mij daarom een dresuurpaard als voorbeeld. Hier lijkt het nu extremer te worden, terwijl dat volgens de eigen richtlijn(efficiencie) niet het doel zou zijn. Bij hackneys vind ik het ook niet mooi trouwens ik hou nit van dat gezwaai. (Het lijken wel jonge honden }:0 )

Ik kan de richtlijn "efficiencie" even niet vinden bij de FEI. Waar heb jij die zien staan??

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 15:26

Of ik het verschil tussen een tuiger en dressuurpaard zie? Nee... Absoluut niet! :7

Natuurlijk zie ik wel het verschil tussen de draf van een tuiger en een dressuurpaard, moge dat duidelijk zijn. Iemand gaat hier alleen tuigers erbij in de discussie komen door te zeggen dat daar niet over gezeurd wordt, maar de tuigsport is iets compleet anders dan dressuur. Ik zie Manno nou niet bepaald een dressuurproef lopen hoor!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:27

Citaat:
ik neem aan dat je wel het verschil kan zien tussen de draf van een dressuurpaard en en tuiger toch? mag ik hopen?

Natuurlijk zie ik het verschil, maar aangezien menig hier een complete scene staat te maken over het feit dat Totilas zo extreem beweegt snap ik gewoon niet. Men wil het nu gewoon zien, het paard loopt zo en ik zie persoonlijk écht niet zoveel verschil met menig
ander paard. Ja, het viel mij op dat hij écht woest bewoog, maar daar stoorde ik me niet aan. Wil me hier ook niet bij de discussie voegen, ik heb hier gewoon niet zoveel verstand van als Edward die (laten we dat niet vergeten) hier immers op Totilas rijd,

dus waarom neem je geen contact met hem op, stuur hem dit topic door en wacht op een reactie waar iedereen op wacht: uitleg :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:30

@HC: Er had eigenlijk moeten stan dat dresuur op deze manier objectief gemeten kan worden. Maar ik denk dat zelfs waneer je wel zou gaan meten je nooit 100% objectief word omdat je dan uit moet gaan van een gemiddeld paard en relatieve metingen. Dat is ook niet 100% objectief als je paard bijv anders dan gemiddeld gebouwd is.

@horseyfries: stond een paar pagina's terug een direct quote uit het regelement volgens mij.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 15:30

Een spectaculair maar toch in evenwicht gaand paard:

http://www.youtube.com/watch?v=uIQw24J4Ffo

De schwung die hij daar toont is ongelofelijk, daar kan Totilas nog een puntje aan zuigen... Deze hengst toonde de perfectie van oprichting.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:31

liedje89 schreef:

Er werd gezegt dat een paard het lang moest volhouden. En het gaat er duidelijk over dat een aantal mensen vinden dat Totilas zijn benen 'te' hoog optilt.

Vandaar het filmpje met de jog, dit paard tilt zijn benen zeker niet hoog op, en kan dit uuuuuuren volhouden.
Maar dit is toch niet wat we in de ring willen zien.

We trainen toch juist erop om die expressie te krijgen in de beweging. En nu is er een paard dat ontzettend veel expressie heeft. En daarnaast nog erg goed zijn oefeningen loopt. En nu is dat ineens 'te'?

Ben het ermee eens dat ie afentoe nog iets te fanatiek is. Maar als dit paard zo doorgaat, dan ben ik benieuwd wat ie over een paar jaar laat zien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:32

Bandida schreef:
horseyfries schreef:

...en is een koppeling met betrouwbaar veilig verhogen van de mobiliteit van de mens nog een punt? Hebben we het nog over paardrijden?
Het is zoals ik al schreef een stuk verhelderender voor de meeste ruiters als het duidelijk is wat deze vorm van dressuur inhoudt.
Dan hoeven ruiters die ´gewoon´ betrouwbaar veilig willen kunnen rijden in de werkelijke wereld in hun opleiding niet meer vermoeid en verward te worden met zaken die een winstpunt bij het jureren van een ontkoppeld en daarvoor contraproductief plaatje opleveren. Zoals het onderwerp van de ts.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:33

liedje89 schreef:
@HC: Er had eigenlijk moeten stan dat dresuur op deze manier objectief gemeten kan worden. Maar ik denk dat zelfs waneer je wel zou gaan meten je nooit 100% objectief word omdat je dan uit moet gaan van een gemiddeld paard en relatieve metingen. Dat is ook niet 100% objectief als je paard bijv anders dan gemiddeld gebouwd is.

@horseyfries: stond een paar pagina's terug een direct quote uit het regelement volgens mij.

Misschien moet je het toch zelf nog eens nazoeken voor je klakkeloos dingen gaat nazeggen..... :)*

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:35

Marliesje schreef:
liedje89 schreef:

Er werd gezegt dat een paard het lang moest volhouden. En het gaat er duidelijk over dat een aantal mensen vinden dat Totilas zijn benen 'te' hoog optilt.

Vandaar het filmpje met de jog, dit paard tilt zijn benen zeker niet hoog op, en kan dit uuuuuuren volhouden.
Maar dit is toch niet wat we in de ring willen zien.

We trainen toch juist erop om die expressie te krijgen in de beweging. En nu is er een paard dat ontzettend veel expressie heeft. En daarnaast nog erg goed zijn oefeningen loopt. En nu is dat ineens 'te'?

Ben het ermee eens dat ie afentoe nog iets te fanatiek is. Maar als dit paard zo doorgaat, dan ben ik benieuwd wat ie over een paar jaar laat zien.

Ik weet niet zo heel veel van pleasure maar ik denk toch dat het erg moeilijk word dit paard goed te laten strekken of een piaffe te laten doen. Hij is denk ik een stuk minder makkelijk en snel te manoeveren. Er zijn paarden die hun energie veelefficienter gebruiken dan totilas en toch dat soort oefeningen correct itvoeren volgens mij.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:36

horseyfries schreef:
liedje89 schreef:

Misschien moet je het toch zelf nog eens nazoeken voor je klakkeloos dingen gaat nazeggen..... :)*

???
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 28-09-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:37

Ik ben het met Marliesje eens, het paard is nog jong, moet nog zoveel leren. Hij is vaak nog te fanatiek, klopt :j

Ik ben heel benieuwd hoe hij zich in een aantal jaren verder gaat ontwikkelen.

Ayasha
Blogger

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:39

Zozo wat een leuk topic is het geworden zeg. Heerlijk dat respect van beide kanten :j

Overigens: wil je niet dat mensen die het niet beter kunnen er niets over zeggen, ontsla dan maar meteen de hele FEI jury want er zitten daar een hoop tussen die waarschijnlijk niet eens meer op een paard geraken. Dus das de grootste kul die ik al heb gehoord in deze discussie. :j

KiWiKo: hoe weet jij of hij zo in training niet loopt? Het moet toch ergens vandaan komen lijkt me?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:40

Liedje89, wat is er zo moeilijk aan? Kijk de FEI reglementen na en probeer ergens het woord "efficiencie" terug te vinden (op welke manier dan ook geschreven ;) ).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:40

pharagirlke schreef:
Zozo wat een leuk topic is het geworden zeg. Heerlijk dat respect van beide kanten :j

Overigens: wil je niet dat mensen die het niet beter kunnen er niets over zeggen, ontsla dan maar meteen de hele FEI jury want er zitten daar een hoop tussen die waarschijnlijk niet eens meer op een paard geraken. Dus das de grootste kul die ik al heb gehoord in deze discussie. :j

KiWiKo: hoe weet jij of hij zo in training niet loopt? Het moet toch ergens vandaan komen lijkt me?

Pharagirlke, welke van de FEI juryleden heeft volgens jou niet op hoger niveau dressuur gereden??