Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:44

Arm arm arm paard, wat zal uw paard u gemist hebben. Denk dat er op stal een groot feest gaande is, waar de ruiter van stal is dansen de paarden op stal.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:46

Haha, nou dat hoop ik niet, want als het tegen zit, ligt hij dan zo op zijn giechel _O-

Maar ik ga nu echt vreselijk off-topic :o

Heren en dames organisatoren: is de tijd rijp voor het topic over de locatie van de clinic?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:50

Jannepauli schreef:
Ik vind de discussie vooral alleen nog maar vermakelijk ... en men kan zich echt afvragen hoe mensen die onderling zó met elkaar harrewarren over terminologie en het niet eens worden, dan ooit een fatsoenlijke clinic kunnen geven. Was het doen niet ooit om verschillen tussen trainingswijzen aan te geven? Ik zie de bui en het gekrakeel al hangen. Wat een verspilde tijd en moeite.

Ik ben het overigens met Horseyfries eens dat je, zeker met onervaren ruiters, het beste kunt beginnen met J&J-taal, goed uitleggen wat de bedoeling is en als het gesnapt wordt kun je er een 'jargon-term' aanhangen als dat de gevorderde communicatie en het inzicht bevordert.

Ik heb het stukje tekst even duidelijk gemaakt waar ik het nog even over wil hebben...
Is het niet zo, dat als je (op de juiste manier) les krijgt je de benaming (vakjargon) te horen krijgt en daarbij de uitleg (in J&J taal)? Ik doe dat namelijk wel zo. Je moet eerst uitleggen wat "iets" betekent en eventueel ook voordoen.
Dan komt het stukje gevoel om de hoek kijken. Iemand iets laten doen en dan laten voelen wat de reactie van het paard onder je is. Uitleggen, uitleggen en nog eens uitleggen.

Het meisje wat nu sinds ruim een jaar bij mij rijdt heeft hiervoor 10 jaar op een manege gereden. In die 10 jaar is haar nog niet eens uitgelegd wat aanleuning, nageven, ophouding enz. is. Zij kende de benaming niet en wist ook niet wat de bedoeling was. Ik ben met haar dus echt op nul begonnen en als ik nu iets tegen haar zeg (van deze nog eenvoudige dingen) dan begrijpt ze me.
De uitleg van hoe de zit kan inwerken en op welk moment. Dat soort dingen, die kun je alleen in de praktijk goed overbrengen. In een boek kan staan, dat een oefening er zo behoort uit te zien, het gevoel, dat ene moment van: tjee, wat gebeurt er onder mijn kont... dat moment is de praktijk. dat is wat ik graag doe. Mensen proberen te leren aanvoelen hoe een paard (op zijn eigen niveau) net dat stukje extra doet. Hoe een combinatie steeds beter op elkaar inspeelt. Steeds meer een eenheid gaat vormen en dat je opeens een eenheid ziet lopen.....

(Blijft moeilijk om het goed uit te leggen op tekst..)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:52

Nu zal ik nog even iets schrijven en het dan rusten laten.
Vakuitdrukken heeft het voordeel wanneer men een opgave geeft aan de ruiter dat men met zeer korte bewoordingen kan zeggen wat men wil en bedoeld.

Die vakuitdrukken hoeven niet uitgelegd te worden, aangezien die in de theorie lessen geleerd zijn.
Persoonlijk vind ik wordt er in de les te veel uitgelegd, onnodige dingen, wanneer het duidelijk is wat tempi is en overgangen zijn, dan hoef ik dat niet uit te leggen, het zijn twee verschillende dingen.
Correcties die geeft men met les geven, uitleg kort wat niet begrepen is of wordt, kan men kort uitleggen.
Na de les kan men het uitgebreider uitleggen, en zelfs die jonge ruitertjes zijn vaak veel beter in staat iets te begrijpen dan oudere ruiters.
Maar Jip en Janneke taal heb ik nooit nodig gehadt, en mensen geloof mij ik werk elke dag met ruiters/paarden in werkelijk alle leeftijds klassen.
En voor horseyfries zal ik bij ons treffen eens een boekje meenemen die voor kinderen is geschreven en wat zij "allemaal" moeten leren voordat zij aan wedstrijden mogen meedoen.
En daar is geen Jip en Janneke taal bij, dat is nuchtere vaktaal, natuurlijk uitgelegd.
En navragen mag iedere ruiter, graag zelfs, maar niet de uitleg van wat is Tempiunterschieden, of wat zijn overgangen.
Dat zijn vaste gegevens, en die zijn internationaal eigenlijk vastgelegd.
Correcties op de oefeningen qua hulpengeving en qua stelling en noem maar op, dat is het belangrijkste bij het rijden, en hoe pas ik het op dat paard toe, en proberen je gevoel in de correcties te leggen om zodicht mogelijk bij de combinatie te komen, om het rijgevoel, het rijkunstiggevoel te ontwikkelen.
Denk dat de meesten denken dat ik soort computertje ben die zijn lesje opzegt, nee geheel niet.
Maar hou mij vast aan duidelijkheid, en die heeft bij mijn ruiters altijd goed gefunctioneerd en funktioneerd nog steeds.
Het moeilijkste is het gevoel in het rijden verder te geven, zelfstandig denkende en kritisch denkende ruiters te vormen, met veel gevoel voor de materie.
Daarom geen Babalonische spraakverwarring maar duidelijke taal, zodat iedereen waar en hoe hij ook lesgehad heeft en van wie dan ook kan verstaan wat er bedoeld wordt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:57

Toch lees ik ook hier terug Professor dat u in een les niet bereid bent om dingen uit te leggen als u van mening bent dat de leerling die kennis al had moeten hebben. Dat is dan een heel groot verschil met mijn manier van lesgeven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:06

horseyfries schreef:
Toch lees ik ook hier terug Professor dat u in een les niet bereid bent om dingen uit te leggen als u van mening bent dat de leerling die kennis al had moeten hebben. Dat is dan een heel groot verschil met mijn manier van lesgeven.

Nee horseyfries ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt.
Waar zijn de theorie lessen voor???
Of worden die niet meer gegeven?
U denkt dat vakuitdrukkingen zo moeilijk zijn, dat kan men leren.
Bij voetbal heeft men een vrijetrap iedereen weet wat dat is.
In die richting moet u denken.
Correctie en uitleg liggen dicht bij elkaar, het corrigeren dat is het hoofdthema met rijden.
En wanneer wij allen één taal daar in zouden gebruiken dan is dat veel duidelijker.
Wanneer ik een lehrgang (clinic noemen ze dat hier) geef dan zou ik dus eerst moeten uitleggen wat ik bedoel met het woord huppelepup, en steeds weer omdat niemand hetzelfd woord ervoor gebruikt.
Een uitleg bv wordt dan veel diepgaander, omdat men het over de moeilijkheden enz, en niet steeds de uitleg van de uitleg van de termologie.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:09

horseyfries schreef:

Denk dat het niet eens ter sprake komt, discussie horen niet thuis in de les maar buiten de les. Als de theorie goed geleerd wordt, waaronder de vaktaal. Dan is overbodige uitleg met jip en janneke taal niet nodig. De kunst is het kort maar duidelijk uit te leggen, niet met een heel verhaal zodat de les al ten einde is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:07

Discussie is niet hetzelfde als een duidelijke explanatie Fabersmid. En hoe lang men nodig heeft om een leerling iets duidelijk te maken, dat hangt van de kunst van de lesgever af om iets duidelijk te maken.

Professor, dus als u meewerkt aan deze clinic dan moet er dus eigenlijk een theoriecursus vantevoren komen? Of neemt u uw eigen leerlingen mee, die perfekt uw theorie kennen? Lijkt mij persoonlijk het interessantste, het resultaat van een jarenlange samenwerking met een leerling te tonen. Dat is tenslotte uiteindelijk waar het om gaat: het opbouwen van een dusdanige relatie met ruiter en paard zodat zij beiden zodanig ontwikkeld worden dat zij nergens tegen een grens aanlopen, maar telkens verder ontwikkelen.
Zullen we dus afspreken dat we allebei iemand meenemen die we jarenlang les hebben gegeven om zo een soort "eindresultaat" te kunnen tonen van deze trainingen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:08

oe dan doe ik ook mee :D :D

heb nog wel wat succesverhalen op mijn conto staan :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:10

KiWiKo schreef:

Omdat er niet meer genoeg tijd was voor een clinic van Modie waarin ze laat zien hoe te rijden zonder ophoudingen en nageven en ik daar ook zeer benieuwd naar ben, zou ik willen voorstellen dat er gelijk nog een clinic achteraan georganiseerd wordt waarin Modie en Kiwiko dan elk hun eigen clinicgedeelte verzorgen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:15

horseyfries schreef:
Discussie is niet hetzelfde als een duidelijke explanatie Fabersmid. En hoe lang men nodig heeft om een leerling iets duidelijk te maken, dat hangt van de kunst van de lesgever af om iets duidelijk te maken.

Professor, dus als u meewerkt aan deze clinic dan moet er dus eigenlijk een theoriecursus vantevoren komen? Of neemt u uw eigen leerlingen mee, die perfekt uw theorie kennen? Lijkt mij persoonlijk het interessantste, het resultaat van een jarenlange samenwerking met een leerling te tonen. Dat is tenslotte uiteindelijk waar het om gaat: het opbouwen van een dusdanige relatie met ruiter en paard zodat zij beiden zodanig ontwikkeld worden dat zij nergens tegen een grens aanlopen, maar telkens verder ontwikkelen.
Zullen we dus afspreken dat we allebei iemand meenemen die we jarenlang les hebben gegeven om zo een soort "eindresultaat" te kunnen tonen van deze trainingen?

De indeling van wat wij doen op de clinic mag u zelf invullen.
Denk dat u veel niet begrepen heeft wat ik geschreven heb, en wil juist duidelijkheid, snap niet waarom u, dingen door elkaar haalt, dat u die zoveel weet of denkt te weten de vakuitdrukkingen en wat ik daarmee bedoel te zeggen niet begrijpt.
Elke instructeur waar ook te wereld heeft zijn eigen intonatie en didaktiek, maar de taal is hetzelfde, daarmee bedoel ik de vaktaal.
Waarom om een brabbel taaltje, u heeft naar mijn weten toch ook vakuitdrukkingen geleerd?
Heb het niet over de Skala der Ausbildung, die hoort in Nederland helemaal niet thuis.
Dat is uit een boek dat helaas veel door elkaar gegooid heeft.
Het gaat erom dat men elkaar snel begrijpt, wanneer de termologie gelijk houdt, en niet die veranderd, dan wordt het uitleggen van het uitleggen, en dat is misschien wel typisch Nederlands, waarom makkelijk als het moeilijk ook kan.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:18

Paardentango schreef:
ik denk dat er een aantal dingen vastliggen. Galop = galop net als verzameling nog altijd hetzelfde is .....

Zo zie je maar weer hoe lastig het is met jargon en vertalingen.
Galop is bijvoorbeeld voor de Engelstaligen juist helemaal geen galop. Zij noemen galop "canter". Galop (of gallop) is bij hun iets dat een dressuurpaard nooit doet, nou ja misschien een heel beroemd dressuurpaard wel eens een keertje tijdens de prijsuitreiking maar verder galoppeert een dressuurpaard toch echt nooit bij de Britten. Galop ziet men daar op de renbaan.

Ook het begrip verzameling is aan erosie onderhevig. Er zijn mensen hier op bokt die beweren dat je daar slechts (liefst bitloos) een heuveltje voor op en af hoeft te rijden. Dat geeft dan meteen perfect weer wat het probleem is met vakjargon dat een handeling beschrijft, namelijk dat men het niet eens over hoe die handeling eruit hoort te zien.

In bijvoorbeeld muziekonderwijs weet bijna iedere leerling wat vivace betekent, namelijk opgewekt en vlug. Maar ik kan je verzekeren dat vivace bij de ene persoon veel vlugger is dan bij de ander. Dus een duidelijke aanwijzing in eenvoudige taal, namelijk speel iets sneller is dan veel handiger voor docent en leerling dan steeds maar vivace blijven roepen. Bij het lesgeven hebben zowel jargon als simpele taal een belangrijke functie.

Paarden spreken een heel andere taal. Verder is er ook steeds meer bewijs dat het niet mogelijk is voor paarden om op een gegeven moment meer dan 1 aanwijzing te verwerken (voor mensen is dit al zeer lastig). Het geven van meerdere aanwijzingen tegelijkertijd zou volgens wetenschappers zinloos zijn. Dat is dan misschien een interessant gegeven om in gedachten te houden bij de clinic.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:21

het is ook niet de vaktaal......... maar de definitie die iemand daaraan hangt, en diens zienswijze. dus de praktijk :D

in theorie klopt alles wel..........

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:22

horseyfries schreef:
KiWiKo schreef:

Omdat er niet meer genoeg tijd was voor een clinic van Modie waarin ze laat zien hoe te rijden zonder ophoudingen en nageven en ik daar ook zeer benieuwd naar ben, zou ik willen voorstellen dat er gelijk nog een clinic achteraan georganiseerd wordt waarin Modie en Kiwiko dan elk hun eigen clinicgedeelte verzorgen?

+:)+ Daar ben ik ook zeer benieuwd naar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:23

ik had me al aangegeven voor de dag zelf :D :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:26

Professor schreef:
horseyfries schreef:

Nee horseyfries ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt.
Waar zijn de theorie lessen voor???
Of worden die niet meer gegeven?
U denkt dat vakuitdrukkingen zo moeilijk zijn, dat kan men leren.
Bij voetbal heeft men een vrijetrap iedereen weet wat dat is.
In die richting moet u denken.
Correctie en uitleg liggen dicht bij elkaar, het corrigeren dat is het hoofdthema met rijden.
En wanneer wij allen één taal daar in zouden gebruiken dan is dat veel duidelijker.
Wanneer ik een lehrgang (clinic noemen ze dat hier) geef dan zou ik dus eerst moeten uitleggen wat ik bedoel met het woord huppelepup, en steeds weer omdat niemand hetzelfd woord ervoor gebruikt.
Een uitleg bv wordt dan veel diepgaander, omdat men het over de moeilijkheden enz, en niet steeds de uitleg van de uitleg van de termologie.

Professor, u noemt hier zelf theorielessen. Daarmee neem ik aan dat u les wilt geven aan mensen die de theorie onder de knie hebben zoals u dat wenst zodat u een goede clinic kunt geven, dus lijkt het mij heel goed als u één van uw eigen leerlingen meeneemt die perfect kunnen voordoen wat u wilt en de terminologie helemaal onder de knie hebben om zo idd die diepgaande uitleg te kunnen volgen ipv te verzanden in dat oeverloze uitleggen.
Ik ga ervan uit dat u dit met plezier zult doen omdat dit ook voor u een mooie gelegenheid is om het resultaat van een langdurige training onder uw begeleiding te kunnen tonen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:27

Dat idee van modie en kiwiko lijkt mij zeer leerzaam.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:29

ergens eerder in dit topic staat dat ik ook best wel een stukkie wil gaan rijden........... op deze dag.

valt me tegen dat dit niet op de voorbespreking besproken is

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:32

Kiwiko, ik nodig je bij deze uit om in mijn clinic mee te rijden. Dan heb ik ook een voor mij vreemde combinatie, ik heb begrepen dat Professor ook les gaat geven aan een hem onbekende combinatie.

Ik zou daarnaast echter graag een eigen combinatie meebrengen om het resultaat op lange termijn ook te kunnen laten zien, dat zegt tenslotte uiteindelijk het meeste over een manier van trainen: het eindresultaat!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:34

tuurlijk is geen probleem :D :D

het enige is dat ik het wel even van te voren wil weten aangezien ik het laatste half jaar niet meer op een paard heb gezeten en ik dan conditiegewijs iets aan mezelf moet doen :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:36

Hup, trainen jij! ;)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:39

KiWiKo schreef:
tuurlijk is geen probleem :D :D

het enige is dat ik het wel even van te voren wil weten aangezien ik het laatste half jaar niet meer op een paard heb gezeten en ik dan conditiegewijs iets aan mezelf moet doen :D

Je gaat je nu toch zeker niet terugtrekken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:40

hahahahaa zal moeten niet............. :D als ik niet na 10 minuten dood op het paard wil liggen :)

ik trek me niet terug hoor Hopla, ik weet wat ik wel en niet kan :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:47

Goedzo dames, da's opbouwend dat zijn 'cojones'. Afbeelding

(Vertaald : ballen !)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:05

HIER IS DAN EINDELIJK HET VERSLAG VAN DE VOORBESPREKING VAN DE VELDSLAG TUSSEN DE DRESSUURSTROMINGEN HOLLANDSE SCHOOL EN MODERN KLASSIEK:

Zoals inmiddels al wel duidelijk is uit de berichten in dit topic is er op zaterdag 28 november een bijeenkomst geweest ter voorbereiding van een clinic waarin de "Hollandse school" en de "moderne klassieken" hun werkwijze kunnen toelichten. Aanwezig waren Modie, Professor, BBreedveld, Vur, Kadankovitch en ikzelf (Hermelientje). Het zal inmiddels ook wel duidelijk zijn dat de bijeenkomst constructief en vreedzaam verlopen is. Iedereen was het ermee eens dat een dergelijke clinic uitsluitend nut heeft en goed kan verlopen indien men zijn eigen standpunt promoot en niet het standpunt van de ander aanvalt. Er is dus afgesproken dat een en ander gaat plaatsvinden met "IK" boodschappen, dus ik doe het zo omdat ......

Kadankovitch werd aangewezen als de inleidende spreker op de dag van de clinic. Hij behoort namelijk niet tot één van de strijdende "scholen" en hij spreekt zeer graag en veel over dressuur, kortom de ideale persoon. Verder werd het idee van Vur gevolgd dat het beter was om de clinic slechts één dagdeel te laten duren en bij gebleken succes eventueel een tweede clinic te organiseren waar dan andere "scholen" hun manier van werken kunnen laten zien. De bedoeling en opzet van de eerste clinic zou dan zijn om Horseyfries de Hollandse school te laten vertegenwoordigen. Professor zou dan de moderne klassieke richting voor zijn rekening nemen, gebruik makend van het aanbod van het paard Nicky Mindfields van Mindfields op bokt. Als geschikte tijd werd gekozen voor maart/april 2010. De plaats van de clinic zou centraal in Nederland moeten zijn, met een voorkeur voor omgeving Utrecht. BBreedveld bood aan om een lijst te maken van geschikte accommodaties en eventueel een topic te openen op Bokt met een verzoek om mee te helpen zoeken naar een geschikte accommodatie. Ikzelf bood aan om een verslagje te maken en te controleren of Horseyfries en Mindfields nog steeds bereid waren hun medewerking te geven.
De bedoeling is dat de twee bovenstaande stromingen op de praktijkdag hun manier van rijden en trainen laten zien en toelichten, na elkaar, waarbij men alles laat zien vanaf het moment dat de ruiter opstapt. Dus ook het losrijden laten zien en toelichten. Verder moet er gelegenheid zijn om vragen te stellen. Vur stelde in het topic al voor dat men van te voren met vragen komt, een heel goed idee. En natuurlijk verwacht iedereen dat de veelbesproken correcte schouderbinnenwaarts getoond gaat worden. Inmiddels is in het desbetreffende topic al gebleken dat Horseyfries en Professor het over de uitvoering van de schouderbinnenwaarts geheel eens zijn (alleen taalkundig is er nog een klein meningsverschilletje), dus hopelijk krijgen we meer dan 1 correcte schouderbinnenwaarts te zien. ;)
Professor wil die dag laten zien wat de klassieke rijstijl voor oplossingen heeft voor rijtechnische problemen en Horseyfries wil uitleg geven over wat hyperflexie voor toegevoegde waarde kan hebben.

Met deze opzet was er helaas niet voldoende tijd om het systeem van Modie, die een rijsysteem aanhangt zonder teugelophoudingen en dat ook graag wilde tonen, in te plannen. Er werd afgesproken dat bij succes van de praktijkdag er nog een volgende praktijkdag zou volgen waarin zij haar systeem zou toelichten het liefst in combinatie met een andere minderheidsstroming.

Een voorstel om sponsors te zoeken werd verworpen.

Tot zover de bijeenkomst. Horseyfries bevestigde haar deelname aan de clinic. Ook Mindfields wil meewerken, en vanwege haar zwangerschap zal de streefdatum voor de clinic naar voren worden gehaald, we streven nu naar een weekend in februari (om precies te zijn een datum vanaf zondag 7 februari).

Alle andere mensen die in dit topic hun rijkundige medewerking hebben toegezegd heel hartelijk bedankt voor jullie aanbod, jullie staan allemaal op een lijst in mijn computer, met jullie boktnamen natuurlijk ;) , en die lijst had ik wel degelijk bij me op de voorbespreking. Mocht het nog nodig zijn om een beroep op jullie te doen dan weten we jullie te vinden.