ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:45

hier hetzelfde Vorame :)

ik heb paarden met 2.5 zadelmak gemaakt die het ook nog steeds gewoon keurig doen......... en die zijn nu echt gewoonweg grijs aan het worden.......

ik heb in "hun" ogen de meest foute digen gedaan........ bezems gebroken op een paardenkont bijvoorbeeld........

maar er is er nog niet een in de salami beland.

Maar "hunnie" hebben ook niet te doen met dit soort paarden. Wellicht kan ik heel moeilijk met hun type paarden omgaan, dat denk ik wel omdat de stouterikken me toch altijd meer trekken :)

Ik weet zeker dat "hunnie" niks met mijn paard zouden kunnen...... en ik denk ook zeker te weten dat ik niks met die van hunnie kan :)

ik ben gewend aan sensibele, snelle, hete, sterke paarden MET heel veel karakter.......... en dan het liefst heel eerlijk :) moge de lieve heer mijn vege lijf liefhebben :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:50

KiWiKo schreef:
het is gewoon een vaststaand feit dat jouw en mijn belevingswereld gewoon mijlen ver uiteenstaan van die van HUNNIE :D :D :D

Krijgen we die smoes weer? Jullie snappen het niet want je kent onze wereld niet? Zucht.. weerom einde discussie met dat soort drogredenen.
Spijtig, want ik vond het wel interessant om te horen wat mensen die de feiten kennen ivm groei dan de grens van overbelasting van een 3 jarige vinden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:51

OKHannes schreef:
HC wanneer ga je de vraag beantwoorden waarom jij met jouw filosofie uberhaupt rijdt ??? Die vraag is door meerederen nu inmiddels gesteld. Want je ontspringt nu al een tijdje de dans met je wetenschappelijk (???) bewezen betogen. En ik blijf de mening toegedaan dat alle wetenschap subjectief ( methodologisch bewezen) is en we er dus nooit uit gaan komen.

Dat is:
1. off-topic persoonlijk
2. al beantwoord als je leest

Het is erg jammer dat veel ruiters door haast het paardrijden op zich in diskrediet brengen.
De PvdD heeft door het modaal véél te jong inrijden en de waarschijnlijk mede daaraan te relateren geringe levensverwachting sterke argumenten tegen de ruiterij.
Omdat ik graag paardrij, verdedig ik paardgericht paardrijden en is het in mijn belang misstanden aan te vechten opdat het paardrijden op zích niet onder vuur komt. :)*

Wellicht is de leeftijd waarop een paard bereden mag worden een punt om in de invulling van de vrijheden te zetten.
Dat zal dan waarschijnlijk een aan schoftmaat en lengteverhouding gerelateerde 5 en 6 jaar worden.

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:55

Kiwiko
Het gaat er niet om of hun mijn paard leuk vinden en ik die van hun.
het gaat erom of je een paard altijd kapot rijd met vroeg inrijden.
Want dat is de stelling voor sommige dat als je dat doet dat zeker is en je gewoon een rotmens bent.
Als je dan mensen er even op wijst dat ze ook eerst eens naar zichzelf moeten kijken ipv altijd maar wijzen naar die ander, dan ben je op de man aan het spelen.
Terwijl dit hele topic door enkele continue op de man wordt gespeeld, alleen niet net een naam gequote, maar iedereen weet wie er bedoeld wordt.
Ga dan geen partijtje zielig doen als je dat terug krijgt op je bord.
Maar incasseer dat dan ook gewoon en jammer dan niet dat de discussie kapot wordt gemaakt, want dat werd hij telkens al.
maar soms is er die druppel.

Er zijn géén bewijzen dat een vroeg ingereden paard daar schade van krijgt.
Dat een overbelast schade ondervind zal ongetwijfeld waar zijn, maar dat is niet leeftijd gebonden.

Dat is bij kinderen ook zo, zie het eerder geplaatste artikel.
En ik kan helaas geen precieze leeftijd vinden wanneer de heupen bij een mens zich sluiten.
Ik kom alleen zover dat er staat puberteit.

Als ik dan lees dat mensen om die reden hun kind pas laten rijden tot de 8 zijn ze ook niet goed bezig.
Een paardrijles kost een uur.
dat is dan ook veel te belastend.
Dan is wat je met een 3 jarige doet, die 60 minuten verdeeld over 3 keer veel beter.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:58

Mijn paardjes zijn nu 5 en een paar maandjes oud, en ik rijd er nu inmiddels 3x per week een buitenritje mee!
Dat is veel rechtuit dus, en het gaat super goed met ze. Ik ben begonnen met het inrijden op hun 5de jaar.
Dus nog maar pas bezig.
3 jaar vind ik zelf dus ook veeeeeeeeeeeel te jong.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:01

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
het is gewoon een vaststaand feit dat jouw en mijn belevingswereld gewoon mijlen ver uiteenstaan van die van HUNNIE :D :D :D

Krijgen we die smoes weer? Jullie snappen het niet want je kent onze wereld niet? Zucht.. weerom einde discussie met dat soort drogredenen.
Spijtig, want ik vond het wel interessant om te horen wat mensen die de feiten kennen ivm groei dan de grens van overbelasting van een 3 jarige vinden.

ga je in fout.............. want die ken ik namelijk redelijk goed :)

ten eerst heb ik vrij veel paarden goed moeten krijgen (zal andersom ook zo zijn) en ten tweede ben ik ontzettend natuurlijk bezig met sportpaarden......

Ik hoop dat je je niet persoonlijk aangevallen voelt....... zie mijn eerdere post

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:01

vorame schreef:
Kiwiko
Het gaat er niet om of hun mijn paard leuk vinden en ik die van hun.
het gaat erom of je een paard altijd kapot rijd met vroeg inrijden.
Want dat is de stelling voor sommige dat als je dat doet dat zeker is en je gewoon een rotmens bent.
Als je dan mensen er even op wijst dat ze ook eerst eens naar zichzelf moeten kijken ipv altijd maar wijzen naar die ander, dan ben je op de man aan het spelen.
Terwijl dit hele topic door enkele continue op de man wordt gespeeld, alleen niet net een naam gequote, maar iedereen weet wie er bedoeld wordt.
Ga dan geen partijtje zielig doen als je dat terug krijgt op je bord.
Maar incasseer dat dan ook gewoon en jammer dan niet dat de discussie kapot wordt gemaakt, want dat werd hij telkens al.
maar soms is er die druppel.

Dat een overbelast schade ondervind zal ongetwijfeld waar zijn, maar dat is niet leeftijd gebonden.

Dat is bij kinderen ook zo, zie het eerder geplaatste artikel.
En ik kan helaas geen precieze leeftijd vinden wanneer de heupen bij een mens zich sluiten.
Ik kom alleen zover dat er staat puberteit.

Als ik dan lees dat mensen om die reden hun kind pas laten rijden tot de 8 zijn ze ook niet goed bezig.
Een paardrijles kost een uur.
dat is dan ook veel te belastend.
Dan is wat je met een 3 jarige doet, die 60 minuten verdeeld over 3 keer veel beter.

dat bedoel ik referentiekader verschil :)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:02

Vorame, +:)+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:03

vorame schreef:

Had je dat artikel gelezen?
Er zijn door dierenartsen wel degelijk 'schadebeelden' te herkennen van skeletproblemen die enkel konden ontstaan terwijl het bot nog aan het groeien/uitharden was. Dat is dus wel degelijk een leeftijdsgebonden probleem.

KiWiKo

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:05

bandida............. er zijn ook artikelen te vinden die schadebeelden geven van het natuurlijke gebeuren :)

Ik wou dat iedereen eens ophield met zogenaamde onderzoeken na te lopen en gewoon eens zelf ging kijken en ondervinden.............

want er zijn ook wetenschappelijk onderbouwde artikelen dat marsmannetjes echt bestaan :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:06

Ik ben met drie ook niet op mijn huidige paard gaan zitten omdat ik hem nog veel te veulenachtig vond aandoen. Nu hij vier is loopt ie een keer of 3 per week onder het zadel.

Ik hoop dat hij het minstens net zo lang blijft doen als zijn moeder die inmiddels 21 is en spijkerhard op de benen en nooit een dag kreupel of onregelmatig is geweest.

Kortom, ik vind dat je naar het paard als individue moet kijken en een jong paard niet moet overvragen maar er rustig een jaar de tijd voor uit moet trekken om de pezen op sterkte te laten komen.

Overigens vraag ik me wel af wat de bron van die gemiddelde leeftijd van een sportpaard is. Ik neem aan dat dat onderzocht is??? Waar kan ik dat teruglezen of is het gewoon maar natte vingerwerk en wordt elke pretshet die de worst indraaid ook meegenomen in die levensverwachting?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:07

Dat bedoel ik dus kiwiko, alle wetenschappelijke onderzoeken zijn subjectief. Daarom zie ik dingen liever zelf een keer, voordat ik verder kijk.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:08

Bandida schreef:
vorame schreef:

Had je dat artikel gelezen?
Er zijn door dierenartsen wel degelijk 'schadebeelden' te herkennen van skeletproblemen die enkel konden ontstaan terwijl het bot nog aan het groeien/uitharden was. Dat is dus wel degelijk een leeftijdsgebonden probleem.

Ja natuurlijk bestaat dat.
Maar weten ze ook het exacte verleden van het paard?

Zo zijn er ook kaken van paarden waarop bewezen werd dat een bit schade bracht.
Van wie dat paard ooit geweest is, is niet bekend.
Wat voor bit er er in heeft gehangen en hoe die reed is niet bekend.
Dat stuk bot wordt ook aangedragen als zie je wel het is slecht.

Maar dat kun je niet weten zonder voor geschiedenis.

Kiwiko heeft naar mijn idee veel paarden gereden, geen kreupel.
Ik heb er zelf ook wel een boel gereden, maar de mensen om me heen waar ik van leerde nog veel meer.
geen kreupele paarden, terwijl van de meeste wel bekend is waar ze zijn gebleven.

Dat is dan niets waard?
Als wij er dan een interesant artikeltje over schrijven en een dierenarts die ondertekend dan wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:10

Volgens mij is dit hele topic een gebed zonder einde, niemand wordt het eens. Er is zelfs een wij en hunnie aan de gang. Wordt het lekker eens dat je het niet eens kan worden. Niemand geeft een duimbreed toe. Dezelfde argumenten worden pagina na pagina herhaald.
Het wordt steeds persoonlijker en steeds feller met het einddoel dat niemand het eens wordt, elkaar overtuigen lukt toch niet. Volgens mij kun je beter kappen met de hele discussie en het een ieder voor zichzelf uit laten zoeken.

OJa en een ieder die het paard na 6 jaar inrijdt is niet per definitie iemand die alles 'natuurlijk of recreatief' doet
en iemand die een paard met 3 jaar rijdt is niet per definitie een dierenbeul.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:11

een 3 jarige kan makkelijk ingereden worden
je kan ze dan lekker voorwaaarts neerwaarts rijden
er is niks mis mee en idd voor de ervaring is het goed
als je kijkt worden heel veel paarden ingereden op de 3de :D

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:11

Anne GTI

natte vinger werk.

En slacht shetten zijn niet verzekerd.

vorame schreef:
http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefi ... ijden.html

Citaat:
knip... Ook zouden verzekeringsmaatschappijen naar buiten gebracht hebben dat paarden gemiddeld maar 7-8 jaar oud worden.

Voor ons reden genoeg om contact op te nemen met Hippo Paarden Verzekering.

Aldus Dhr de Boer Geerlings: Ten eerste, de gemiddelde leeftijd van 7-8 jaar oud is voor mij onbekend. Het enige wat ik hierover kan melden is dat ongeboren vruchten ook verzekerd worden en paarden ouder dan 15 jaar minder vaak (uitgebreid) verzekerd worden. Dit alles bij elkaar trekt de gemiddelde “verzekerde leeftijd” van het paard omlaag. De hoeveelheid kreupelheden welk wij moeten uikeren als gevolg van (slecht) hoefbeslag is nihil te noemen. De kreupelheden welk wij moeten uitkeren zijn helaas vaak het gevolg van scheve bekkenstand bij de paarden en/of de matige rijkunst van de ruiter. ..knip

En veel verzekeringen die een paard van 17 er zelfs uit gooien.

Dus dat verzekeringsmaatschappijen het de wereld in geholpen hebben kan nu wel met zekerheid naar het land der fabelen.

Ga dus maar gewoon uit van een gemiddeld paard.
Laatst bijgewerkt door vorame op 16-08-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:12

KiWiKo schreef:
bandida............. er zijn ook artikelen te vinden die schadebeelden geven van het natuurlijke gebeuren :)

Ja en? Wat heeft 'het natuurlijke' hier mee te maken?
We hadden het over de grens van overbelasting voor een 3 jarige, met in het achterhoofd de kennis dat die zijn rug nog niet volgroeid is.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:16

Hun, zij, die van hun ? Hunnie... en jullie, ik raak de draad kwijt.

Natuurlijk gedoe wordt erbij gehaald?
Wat gaan we nou toch allemaal krijgen.

Beetje raar hoor om zo een gelijk af te willen dwingen.

Waar zou ik zitten... hmmm...Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 16-08-09 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:17

Ik zit op mijn bureau stoel. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:19

vorame schreef:
Zo zijn er ook kaken van paarden waarop bewezen werd dat een bit schade bracht.

.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 16-08-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:21

Nog een goede reden om er geen bit in te hangen bij mijn paardjes.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:22

Ga je misschien in de verzekeringen Vorame?

Of ben je een beetje Afbeelding

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:23

Dat voorbeeld ging over botwoekering te zien met het blote oog.

Da je bijvoorbeeld wat ziet aan de tanden, dat kan best zo zijn.
Zo vind onze hond het erg leuk om op echt harde dingen te bijten.
En dat zie je ook aan zijn gebit.
dat gaat sneller dan je denkt.
Pijn heeft hij denk ik niet, anders hield hij wel op.

Ik vraag me ook af of jij verschil ziet van de jaren.
Vroeger reed bijna iedereen met een stang.
Lijkt me erg interesant.
En ik denk ook dat er voor de kar niet zo nauw gekeken werd wat een paard in had en alles wel zo goed paste.

Maar hoe kun jij nu zien of een dood paard bereden was of alleen maar ingespannen?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:25

Paardentango schreef:
Ga je misschien in de verzekeringen Vorame?

Of ben je een beetje Afbeelding

Van de appelsap misschien? :D

Maar eigenlijk snap ik je opmerking niet. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:29

vorame schreef:
Maar hoe kun jij nu zien of een dood paard bereden was of alleen maar ingespannen?

Aan het schadebeeld. Belasting boven op de rug geeft een ander beeld op het skelet als bijvoorbeeld een paard dat zware lasten moest trekken. Werken onder belasting zorgt ook voor meer en anders gebouwde spieren als bij een paard dat nooit belast werd. Ook dat laat zijn sporen na op het skelet.

Citaat:
dat gaat sneller dan je denkt.

Daar ben ik het helemaal mee eens.