Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:24

HappyH schreef:
Ik kom zomaar even dit topic binnenvallen. Ik ben eigenlijk altijd met rechtrichten bezig als ik rijd (natuurlijk niet alleen maar, maar het is wel verweven met mijn rijden). Omdat ik vind dat een paard dat recht en in balans is pas optimaal zijn lijf kan gebruiken en i.m.o. helpt het blessures voorkomen.
Ik heb zeker niet alles gelezen, alleen viel de reactie van Johanna59 me op, ook dat jullie er verder niet op in willen gaan. Dat is een keuze, maar ik kan me wel vinden in de reactie. Ik denk dat Johanna59 meer vanuit de zit rijd, dan heb je je hand niet nodig om de schouderpositie te bepalen.
Ik gebruik mijn been wel om de "baan van de schouder" in de wending te bepalen. Op een computer kun je niet precies zien waar en hoe het paard compenseert ,maar even uitgaande van het voorbeeld. Als een paard wend, hoort het zich te buigen volgens het beloop van de wending. In het geval dat je rechtsom rijdt en het paard zich onttrekt door de achterhand naar binnen te zwaaien betekend dat ook dat de buik teveel naar buiten(links) uitzwaait, als je een (begrenzende) beenhulp op die buik uitoefend werkt dat door naar de schouder en de achterhand.

Ach, ik snap wat je bedoelt hoor, en bij een aantal paarden werkt het zeker zo. Maar ik wil je vragen een keer mijn paard te rijden, op die manier, en dan zul je merken dat je er niet komt. Door eerst te gaan rechtrichten en dan door te gaan meer richting tde dressuur krijg ik mijn paard wel zo aan het lopen als ik wil. En de manier maakt niet veel uit toch, ieder zijn ding erin. Zolang je maar het gewenste resultaat krijgt!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:28

Het is wel een mooie discussie zo ;)

Ik ken helaas meer dan genoeg paarden waar hetgeen dat jij zegt, HappyH niet zo maar even van toepassing is. Dezen zijn dusdanig scheef (gereden, ontwikkeld, trauma, enz.) dat dat niet zo 1-2-3 te bereiken is. Dan moet je gaan kijken naar andere manieren.
Voor mij is dat het werken aan de hand en longeren geworden. Het het werpt zijn vruchten meer dan af ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 02:35

Eindelijk weer eens een foto :D Fijn dat je hem zo kan longeren en dat het steeds beter gaat. Op de foto lijkt hij wel te buigen in de hals, geen echte stelling, maar over de buitenschouder weg te vallen. Verder ziet het er ontspannen uit en dat is bij heethoofden ook veel waard!
Je tweede foto is mooi!

HappyH schreef:
Ik heb zeker niet alles gelezen, alleen viel de reactie van Johanna59 me op, ook dat jullie er verder niet op in willen gaan. Dat is een keuze, maar ik kan me wel vinden in de reactie. Ik denk dat Johanna59 meer vanuit de zit rijd, dan heb je je hand niet nodig om de schouderpositie te bepalen.
Ik gebruik mijn been wel om de "baan van de schouder" in de wending te bepalen. Op een computer kun je niet precies zien waar en hoe het paard compenseert ,maar even uitgaande van het voorbeeld. Als een paard wend, hoort het zich te buigen volgens het beloop van de wending. In het geval dat je rechtsom rijdt en het paard zich onttrekt door de achterhand naar binnen te zwaaien betekend dat ook dat de buik teveel naar buiten(links) uitzwaait, als je een (begrenzende) beenhulp op die buik uitoefend werkt dat door naar de schouder en de achterhand.

Ik wil best ingaan op de reactie van Johanna als zij die wat meer onderbouwt. Maar aangezien zij niet gemotiveerd is om uitleg te geven op ons niveau ben je snel klaar. :)

Zwaait het paard werkelijk de achterhand naar binnen of valt het meer over de buitenschouder weg? Mijn paard brengt graag rechtsom veel gewicht op het buitenvoorbeen en niet op het rechtachterbeen. Ik denk dat als ik daar enkel een beenhulp voor zal geven (wat al moeilijk is bij mijn paard wegens overreactie) zal ze misschien de achterhand iets achter het voorbeen plaatsen maar dat veranderd nog weinig aan de buitenschouder.
De voorhand is natuurlijk smaller dan

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 10:40

Fransje, ja, mijn eigen "oordeel" biij de foto is dat z'n lijf rechtdoor loopt en dat z'n hoofd net links gaat. M.a.w. ik vind het niet helemaal goed. Zal proberen om vandaag nog wat op de camera te krijgen, hoop dat dat lukt.

Voor de rest ga ik met jou mee: ik wil overal wel op ingaan, maar het moet wel onderbouwd worden. Alle manieren van rechtrichten kunnen aan bod komen, maar leg het wel goed uit hoe je bezig bent en waarom. En wat voor de een niet werkt, werkt misschien voor de ander weer wel.

Zelf heb ik jarenlang geprobeerd om met m'n benen de scheefte te corrigeren. Mijn eigen ervaring daarmee was toch dat je dan op een gegeven moment alleen maar bereikt dat je zelf ook scheef op je paard zit (scheef + scheef lijkt recht). NB ik merk dat nu NOG steeds, als ik nu rechtsom galoppeer dan merk ik dat ik heel sterk de neiging heb om mijn linkerbuitenbeen VOOR de singel te houden. Dat doe ik natuurlijk omdat hij sterk de neiging heeft z'n hoofd naar links te steken op de rechtervolte. Dmv dat been probeer je dat dan te corrigeren. Ik probeer dat nu wel anders te doen. Voor mij werkte dat dus juist niet. Je rekt dan m.i. de korte spieren ook niet op zodat je paard beter in balans komt. En dat is voor mij toch wel een zwaar punt in de oefeningen die ik nu doe, dat je de korte kant goed stretcht.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:28

Goedemorgen...
Ik heb weinig tips, maar heb gister wel super gereden met mn les...Ben zo verbaasd dat mn grote zwartje het zo goed oppakt...
Dit is pas de tweede les en hij pakt het super op......vorige week in het begin nog wat spanning wat leidde tot krabbelige pasjes en gisteren totaal geen krabbelige pasjes maar mooie ruime en losse gangen....
Ik wil wel een keer proberen fotos/flmpje te maken, maar mn les is savonds, dus ik weet niet of het resultaat dan te zien is....
Ik doe het rechtrichten via de AdB methode en dit werkt voor mijn paard echt heel goed.

KDS

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:31

Ik werk ontzettend veel aan de hand, op allerlei manieren, aande longe, of los in een spelletje (ze heeft een rare voorliefde voor achter een plastic zak die aan een zweep zit rennen, waarbij ze heel mooi lang en laag loopt en met de juiste bochtjes ook de goede buiging meeneemt en met lekker veel overgangen ook echt der achterhand erbij komt (tot het moment dat haar hoofd dan omhoog komt in een hele mooie houding, maarja... dan kan ze niet bij die plastic zak haha).
Maar vandaag besloot ik maar weer eens te rijden in het zonnetje, dit keer mijn bitloze hoofdstel ingedaan maar ik merkte al heel snel dat al het wekr op de grond nu ontzettend zijn vruchten afwerpt, ze is steeds meer te buigen links en rechts maar vooral ook haar achterhand die er steeds meer onder komt en het hoofd wat ze op de juist plaats houdt uit zichzelf. Dat voelt zo goed, het is wel ontzettend zwaar voor der dus we wisselen het lekker veel af met lang en laag hard draven (andere voorliefde) en dan weer terug naar een mooi rustig drafje in de opgerichtere houding. Na 20 minuten is ze er dan ook wel klaar mee, niet door en door nat (maar waarom zou dat moeten?) maar ontspannen en ze heeft goed der spieren gebruikt dus dan ga ik weer terug naar grondwerk. Moet volgende keer echt een camera meenemen want ben zelf ook heel benieuwd naar de plaatjes 'van opzij gezien'.

Merk wel dat mijn zadel niet ideaal is voor het meer opgerichtere werk, mijn beugels hangen te ver naar voren om fijn je voet in te houden dus halverwege gaan mijn beugels dan uit (maar dan slingeren ze zo irritant) dus misschien nu toch echt tijd voor een zadel met wat meer centrale beugelophanging?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:27

Grrr, had ik een heel verslag getikt..is druk ik even op een verkeerd knopje en..weg...
Dit wordt dus een iets kortere versie. Heb ook geen foto's omdat ik geen camera had. :o

Vandaag weer les gehad en het ging erg goed. Wij gaan geen stapjes maar sprongen vooruit. Dingen die een paar weken terug nog lastig waren zijn nu eigenlijk heel normaal. Het tempo is geen issue meer. Ze stapt en draaft erg rustig in een mooi tempo.
Rechtsom blijft het lastig om haar rechterachterbeen goed onder de massa te krijgen. Het is de bedoeling dit been sterker te maken m.b.v schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Op de volte gaat is dat nog even te lastig voor haar en daarom doen we het langs de lange zijde.
Belangrijke punten voor mij zijn: recht blijven zitten (niet meegaan met alles wat Koek doet) en haar hoofd niet teveel naar naar binnen vragen. Ze buigt dan alleen in haar hals en brengt haar buitenschouder mooi verder naar buiten. Dus het hoofd moet rechter voor haar lichaam.

Nu het tempo goed is en ze een stuk beter kan ontspannen zijn we begonnen met een goede verbinding tussen voor- en achterhand te maken. Linksom ging dit heel erg goed. Ze volgde netjes mijn hand en ging ook laag lopen zonder op het voorhand te vallen. De passen met haar voorbenen waren wel wat rommelig maar daar komt later vast verbetering in.

Rechtsom kon ik geen aanleuning houden. Ze zat of hoog met haar hoofd en dan had ik wel contact en dook vervolgens achter de teugel en het contact was weer weg. Ik moest haar dan wat liften, handen omhoog, tot het moment dat ik weer contact had. Dit was allemaal erg moeilijk.

Dus terug naar stap en weer even oefenen om een goede aanleuning te krijgen. Na dat ze op de lange zijde haar rechterachterbeen er goed onder had gezet weer terug op de volte. Na een hele mooie overgang naar draf liep ze nu wel erg netjes en had ik wel contact! Ik kon haar meer teugel geven en het contact bleef in stand. Na 2 voltes in deze draf was het genoeg voor vandaag, het was een superafsluiter!!

Wij gaan echt met sprongen vooruit!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:22

Fijn om te horen dat het zo goed gaat :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:02

Gos Fransje, je bent wel reuzegoed bezig! Het klinkt allemaal hartstikke positief.

Bij ons gaat het helaas wat stroef, vandaag opnieuw de conclusie getrokken dat als je zo weinig gelegenheid hebt om te rijden, echt goed oefenen er eigenlijk ook niet in zit. Hij is dan snel dwars, wil niet buigen, affijn, alle problemen-van-het-eerste-uur passeren de revue. Ging dus niet lekker, veel verzet en weinig ontspanning. Wel doorgezet tot ik een redelijk gehoorzaam paard had, maar ik snap het eigenlijk ook wel, zo wil dit niet echt.

Zal toch echt regelmatiger moeten rijden / oefenen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 20:55

Hier de filmpjes van vandaag, ter lering ende vermaak. Vooral dat eerste dan! Want het ging vandaag dus eigenlijk helemaal niet zo best. Maar dacht zo, ik hoef natuurlijk ook niet alleen filmpjes te plaatsen van die keren dat het goed gaat. Dus ik zou zo zeggen, kom maar met het commentaar.

We zijn maar begonnen met longeren, op zich was hij nog best te doen (qua temperament) maar helemaal eens waren we het niet. Hij loopt dan in het begin met z'n hoofd te schudden en te doen. Heb de tip gekregen daar niet al teveel op in te gaan, ik kan wel aan z'n hoofd gaan lopen trekken maar dan wordt het een hele strijd (en dus erger). Eerst zie je dat hij alle kanten op giechelt, op het laatst begint het ook rechtsom wel een beetje te komen. Filmpjes van het goeie moment heb ik even niet toen zat de filmproducent de vingers te warmen in de kantine :D (kreeg kouwe tengels).

Affijn op deze manier dus geprobeerd het heerschap een beetje warm en in de juiste stemming te krijgen:
http://www.youtube.com/watch?v=oWdkpC795Q4

Dan in een stapje en draf op de volte. Ik had het touw over de schouder echt nodig, om te voorkomen dat hij over de schouder de bocht uitzwierde. En ook met het touw bleef hij dat doen, vooral op de rechterkant (achterbeen komt ook niet goed mee). En op de linkerkant zie je dus juist die kont eruit zwaaien (zie je vooral goed aan het begin van het filmpje). Dat blijft dus nog steeds een probleem. OOk dat gehap in het touw is erg lastig, ook daar heb ik de tip gekregen dat gewoon te negeren (heb wel geprobeerd om dat te corrigeren maar dat helpt dus niet).
http://www.youtube.com/watch?v=WSmzEWnF3Ro

Nog een poging en ik ben bijna zover dat ik denk "ik heb hier de kracht niet voor". Maar goed, in de wetenschap dat het na een tijdje meestal wel beter wordt, toch maar doorgegaan.
http://www.youtube.com/watch?v=l6ts4Z7qNGQ

Nah en dit is dan nog een poging van vandaag, met nog steeds een frusti Torop. Ik krijg nauwelijks buiging, hij wil best naar beneden en met z'n hoofd over de grond kuieren maar buigen is hij echt niet van plan. Je ziet ook duidelijk het andere probleem, ook de (andere) keren dat ik er nauwelijks aankom, verschuift de kaptoom totaal en eindigt ergens tegen z'n oogrand aan, wat voor hem natuurlijk heel irri is. Hebben jullie dat ook?

Uiteindelijk ben ik maar gestopt op een punt dat hij wat toe begon te geven, maar toen waren we eigenlijk al te lang bezig. Meer kon ik er vandaag niet uithalen.
http://www.youtube.com/watch?v=l6ts4Z7qNGQ

Kijk dat stijve kontje (en dat gefrustreerde kwaaie hoofd), het lijkt echt nergens op.

Advies voor mezelf: zal toch gewoon ECHT vaker moeten oefenen, zo werkt het echt niet. Ook het rijden ging lang niet zo lekker als het voorheen was, doorzitten en zo merk je nu direct weer dat het stuiteren wordt.

Nee, ik was er niet tevreden over. Maar misschien wel weer goeie filmpjes om commentaar op te geven (wees eerlijk, niet zo moeilijk om nu commentaar te geven!!! Haha :D )

PS Susupluus bedankt weer voor het filmen!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:41

euhm eerst even een soort technische mededeling, het klopt dat je latste filmpje verwijst naar het filmpje ervoor? Precies dezelfde link namelijk?

Nouja, ik vind het altijd heel lastig om commentaar te geven in een topic maar misschien wat kleine dingen die je kunt proberen?

Wat ik echt wel prettig vind om te zien bij het longeren is dat je hem de vrijheid bij zijn hoofd geeft om zelf de juiste houding te vinden in plaats van gepiel en gepluk.
Wat ik zelf nog wel eens doe, volgens mij heb ik die van Bastiaan de Reght (Recht, Regt, nouja weet niet meer precies) om op vier punten van de volte stelling te vragen. Hierbij vraag je dus heel kort even zijn neus naar binnen, en laat je direct weer los. Mijn ervaring is dat ze hier erg vaak goed op reageren, met kleine stukjes en beetjes weliswaar. En hoe reageert hij als jij je houding verandert, dus in plaats van naar hem gekeerd (je neus naar hem) staan, je positie zo maken dat je eigenlijk dezelfde richting op kijkt, voor mij helpt dit doordat ik dan mijn heup zelf ook een beetje inzak (en mijn hoofd stelling geef en naar beneden doe, serieus... ik sta voor aap met mijn heupwiegingen in de bak), voor mij werkt het dan een stukje beter.

Daarbij het stukje rechtsom waarbij de draf wordt gedaan, ik weet niet of je dit al heel vaak doet; maar je vraagt hem natuurlijk al op dat tempo te draven dat jij mee kan lopen, dat vraagt al een zekere vorm van verzameling, en een paard kan pas lekker verzamelen als hij goed recht is (is mij geleerd) dus dat hij daar op dit moment moeite mee heeft, lijkt me niet heel raar.

Hierbij zou je misschien ook kunnen proberen wat er gebeurd als jij je heupen anders 'neerzet' (ja ik ben nogal een heupen mens... komt doordat het bij mij zo goed lijkt te werken dat ik echt hele samba passen heb gedaan om te kijken 'wanneer het paard wat doet' het staat je vrij het in de wind te slaan) nu staan je heupen voor de schouder van het paard, naar het paard; dat is een houding die ik aanneem als ik haar schouderbinnenwaarts wil laten doen aan de lange teugel, ik 'blokkeer' haar van voren, en zeg met mijn heupen 'die kant' (is opzij) maar je was hier op de volte bezig toch? dus als je uitzoekt wat er gebeurd als jouw heupen wat meer in de volte meewerken (wordt wel lastig achterom kijken) en misschien wat meer naast de schouder gaat staan dan ervoor?

Ik wil even benadrukken dat alles wat ik zeg komt uit 'wat men mij heeft geleerd' en 'wat ik opmerk bij paarden als ik dit of dat doe', maar misschien gewoon wat dingen die je als je wilt uit kunt proberen om te bekijken of het vor jou ook zo werkt?

Even algemeen: ontzettend leuk paardje! Hoe hou je ze zo wit? :~

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:36

Volgens mij heb ik 2x dezelfde film geupload (en'm anders genoemd), ik kom telkens bij hetzelfde filmpje terecht. Het zijn er dus maar 3, sorry.

M'n neus naar voren doen, ja, dat zou ik idd eens kunnen proberen, dat is me trouwens al eens eerder gezegd maar ik vergeet het telkens eens uit te proberen. Maar moet wel zeggen, dat je dan de hele "controle" van de achterkant mist, je kunt dan dus helemaal niet meer zien wat daar gebeurt c.q. misgaat. En omdat er aan de achterkant nogal wat schort, heb ik dus erg de neiging me "om te wenden" en dat te bekijken (en dan gaan je heupen dus idd meer naar het paard toe, dat klopt).

Dat kort corrigeren, zo leer ik het ook. Dat probeer (met d e nadruk op probeer) ik ook toe te passen ;-) . Ja, niet dat dat zo geweldig lukt vandaag, als ik aan het longeren ben lukt dat doorgaans beter.

En heu ... wit was hij niet zo, maar zo'n wit peerd heeft op de film de neiging om wat over te belichten en dat pakt altijd gunstig uit voor de poepvlekken ;-) hahaha. Zonder hem helemaal te douchen krijg je hem sowieso niet helemaal vlekkeloos (en daar beginnen we niet elke keer aan!)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 00:08

Ossiecar schreef:
De oplossing voor hoefkatrol, spat, kissing spine, artrose, hanetred, headshaking en vele andere kreupelheden. Maar ook bij problemen zoals ongelijke aanleuning, scheef zitten, moeilijk buigen (naar één kant), tandenknarsen, onrustige aanleuning, paard is niet voorwaarts of staakt, niet vierkant halthouden, één kant moeilijk willen galopperen, versnellen na galopwissel, galopwissel na springen, hoofd kantelen, oefeningen naar één kant moeilijk, schudden met hoofd, schuin achteruit stappen, rugproblemen, onregelmatig lopen, scheef bekken, versnellen, verzet, gedrags- en nog vele andere problemen.

Persoonlijk vind ik dit toch altijd een wat te enthousiast verhaal... Je kan wel wat oplossen met rechtrichten maar zoveel en het dan als DE oplossing te profileren. Dat staat mij dus een beetje tegen aan de methode van AdB.

Hannah, ik heb je filmpjes wel bekeken maar ben nu niet scherp genoeg om er wat zinnigs over te schrijven :o Komt morgen wel weer.

Vandaag ben ik met Koek (en de trailer) naar de veluwe geweest. Even lekker wat anders maar ook tijdens de buitenrit goed om mijn houding gelet en haar zo recht mogelijk gehouden en met een goed rug gebruik. :) Was wel heerlijk om daar weer eens te rijden!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:12

@ Hannah, leuk dat je op dezelfde manier bezig bent als wij :-)
Leuke bier heb je.
Zjief wil ook altijd naar zijn teugels happen met grondoefeningen.
Hij is wel lekker fris zo te zien.
Ik zou hem iets lager instellen, maar niet te laag, omdat hij anders zijn binnenachterbeen er niet onder kan plaatsen. Dat is de reden dat je hem hoger instelt toch?
Wat mij opvalt is dat hij steeds over zijn buitenschouder valt. Helemaal goed te zien op het draffilmpje. Doordat je hem niet bij kunt houden haal je zijn hals te ver naar binnen denk ik.
Je bent (naar mijn mening) iets te fel bezig met je binnenhand. Hij kantelt zijn hoofd, maar weet niet of dat daar door komt.

Zorg ervoor dat je zelf een volte in je hoofd hebt en blijf daarop lopen. Dan voel je precies wanneer hij over zijn buitenschouder valt, als de volte groter wordt, of als de volte kleiner wordt dan valt hij op zijn binnenschouder.

Ik ben niet zo goed ik commentaar geven, maar dit is wat ik zie, zo even snel.

Hoe lang ben je met grondwerk bezig?

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:40

@Hannah, ik ben niet zo thuis met deze methode, maar wat mij opvalt is dat ie inderdaad achter stijf is.. Dit scheef je echter zelf ook al..

Ik heb van het weekend zelf ook gereden en foto's laten maken.
Mijn verzorgster heeft ook gereden, na 2maanden. Ik heb haar verteld hoe en wat. Aangezien Lay altijd een loopje neemt met haar vond ik dat het erg goed ging voor een eerste keer op dee methode. Lay ontspande zelfs een paar keer. Ook hield ze een rustig tempo aan. Alleen baalde ik dat mijn verzorgster haar ineens niet meer terug kreeg.
Foto's van mijn verzorgster:
Afbeelding Stap rechtsom
Afbeelding draf linksom
Afbeelding draf rechtsom
Daarna zelf nog even opgepakt. Ik merkte wel dat ze wat zwaarder aan voelde en ook een beetje uitprobeerderig. Maar ja was na een paar rondjes weer over. Dit is het resultaat:
Afbeelding Draf linksom
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding Draf rechtsom

Afbeelding Stap..

Afbeelding en een galopje, alleen is het een beetje jammer dat de foto bewogen is...

Lay is rechtsgebogen, wat vinden jullie?
Ik zit nog erg naar voren en Lay loopt nog op de voorhand,maar hier zijn we nog mee bezig..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:24

Ja, nou weten we het wel Ossiecar. 1 x is al teveel, 2 x is gewoon irritant. :(

Jeanine: dat hoofdkantelen is inderdaad 1 van de problemen. Dat doet hij trouwens ook als hij het "zelf" goed probeert te doen (iets wat hij gisteren dus duidelijk niet van plan was). Hij was tijdens de oefeningen redelijk gefrustreerd en een beetje nijdig, maar echt temperamentvol (gelukkig) niet. Ik ben nog niet zo heel lang bezig, maar deze winter is er gewoon de klad in gekomen omdat ik nu aan het omscholen ben en dus veel te weinig tijd heb om paard te rijden. En het is gewoon geen paard dat voldoende heeft aan 2x per week een rondje oefenen (als we dat al halen). Ik wou eigenlijk het liefst 4x per week met hem bezig zijn, maar dat lukt nu gewoon niet.

Fransje waar ben je geweest op de Veluwe? (ik woon in Apeldoorn). Ontspanning is noodzaak!

Lay: tijdens de galopfoto meen ik wel te zien dat je paard rechtsgebogen is. En hij loopt idd wel op de voorhand (naja, mijn biertje ook nog zeker, en ik betwijfel trouwens ook of we dat er ooit wel uit gaan krijgen, met dat stijve kontje van hem.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:48

@ Hannah: Ondanks dat je zelf vind dat het rechtsom ***** gaat, ben je rechtsom wel echt aan het trainen. Je paardje wilt continu op rechtsvoor vallen. Op het moment dat je hem rechtsom dus buigt in schouderbinnen, moet hij gewicht van rechtsvoor naar linksvoor verplaatsen, waardoor hij boos wordt omdat dat moeilijk is. Is niet erg, gewoon steeds kleine beetjes vragen. Hoewel het beeld heel rommelig is rechtsom, ben je rechtsom wel goed aan het trainen. Je mag zijn hoofd nog iets meer naar binnen stellen totdat ie nageeft, en dan met de buitenteugel opvangen en binnen loslaten. Daardoor gaat het binnenachterbeen nog iets meer ondertreden.

Linksom laat je je paard te veel stelling aannemen, waardoor hij dus wederom zijn rechtervoorbeen gaat overbelasten. Probeer om hem deze kant aanvankelijk helemaal recht te laten zijn in zijn hals, of evt zelfs in renvers, dat zou een hele goede oefening zijn linksom! Ook dan moet je paard zijn gewicht van rechtsvoor afhalen, linksvoor meer gaan belasten en treedt linksachter nog steeds meer onder.

Waarom begin je trouwens aan de enkele longe? Is dubbele niet handiger? Dan heb je ook weer controle over het tempo en kun je de schouder alvast wat rechtstellen?

Ik neem overigens wel aan dat je aan het ubertreten bent, en niet zoals velen zeggen voltes oefent? Leuk paardje trouwens! :j

*edit, halverwege werd hij ineens een zij :o en vervolgens werden mijn wijzigingen niet aangepast >;) *
Laatst bijgewerkt door Woodstock op 14-12-09 18:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:54

@Lay: Je paard is idd rechtsgebogen, je ziet haar regelmatig op linksvoor vallen. Linksom mag je wat meer binnenstelling vragen om haar van dat binnenbeen af te krijgen. Het lijkt wel of haar kont continu naar rechts gedraaid gaat, kan dat? Dat zou wel betekenen dat je niet alleen linksom je zit in de gaten moet houden, maar ook rechtsom. Je hebt niet zo'n makkelijk projectje uitgezocht, wel leerzaam ;)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:22

Citaat:
En heu ... wit was hij niet zo, maar zo'n wit peerd heeft op de film de neiging om wat over te belichten en dat pakt altijd gunstig uit voor de poepvlekken hahaha. Zonder hem helemaal te douchen krijg je hem sowieso niet helemaal vlekkeloos (en daar beginnen we niet elke keer aan!)

en daarom wil ik een wit paard als ik film, en een donkerder paard als ik poets :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:17

Woodstock schreef:
Linksom laat je je paard te veel stelling aannemen, waardoor hij dus wederom zijn rechtervoorbeen gaat overbelasten. Probeer om hem deze kant aanvankelijk helemaal recht te laten zijn in zijn hals, of evt zelfs in renvers, dat zou een hele goede oefening zijn linksom! Ook dan moet je paard zijn gewicht van rechtsvoor afhalen, linksvoor meer gaan belasten en treedt linksachter nog steeds meer onder.

Ik weet niet of het bij Hannah ook zo gaat maar ik merk aan mijn paard dat ze ook heel graag erg naar binnengesteld wordt in haar geval rechtstom, zodat ze lekker makkelijk, op het linkervoorbeen kan vallen. Het is een soort valkuil inderdaad om die stelling, of eigenlijk teveel buiging, dan ook te vragen. Het werkt bij ons heel goed om de oefeningen op de lange zijde, langs de bakrand, te doen.

Lay: Leuk dat je foto's plaatst! +:)+ Je hebt al wat tips gehad! Ik vind zo op de foto het geheel er erg stijf uit zien. Het lijkt of je paard de rug vastzet. Daarbij valt hij inderdaad op de voorhand maar dat had jezelf al geschreven ;)
Ik weet niet of je het al ergens geschreven hebt maar is je paard al eens gecontroleerd door een osteopaat? Bij veel dravers zijn er toch wat problemen bij de lendenen en het losmaken daarvan kan erg goed helpen.

Ik heb Ossiecar overigens getemd.. ;)

Hannah, ik was bij de Kootwijk ( de Paalhoeve) op de Veluwe.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:02

Ah, weer leuk, foto's :)

Ik lees dadelijk even bij, maar wou ook even mijn foto's showen. Dankzij het rechtrichten en aan de hand werken is mijn paardje zo vooruit gegaan dat ik dat toch even moet laten zien :)
[EJL-ITP] Van lelijk eendje tot knap paard, kijk je mee?

*gaat nu braaf bijlezen*

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 01:09

Bedankt voor de ondersteunende woorden Woodstock ;-). Hij wordt inderdaad juist boos op die momenten dat je "erdoorheen" wilt (op de linkerkant hapt hij nauwelijks). Daarom negeer ik dat gefrustreerde gehap (en soms gesteiger) toch maar zoveel mogelijk ... ik ga er vanuit dat hij ook niet echt kan begrijpen waarom ik juist DAT wil doen wat voor hem het moeilijkst is.

Het hoofd verder naar binnen stellen doe ik normaal gesproken wel, maar lukte deze keer dus helemaal niet, omdat hij dat dan voelt aankomen, hij spant zich dan juist aan en dan zwaait die hele achterkant er weer uit en heb je weer niks.

Dusseh ... ik zou linksom dan renvers moeten (kunnen) doen? Je bedoelt op de volte? Of op de hoefslag? Maar dat zou dan wel inhouden dat je paard continu rechtsgesteld loopt ... wordt dat dan niet een beetje teveel van het goede?

Je bedoelt een dubbele longe, zoals met dubbele teugel? Dat vind ik bij hem niet zo veilig, hij kan dat op zich keurig netjes, maar in de winter komt er dan altijd zo'n kaboutermoment dat hij me dwars door de touwen heenspringt. Ik ben zelf ook een sukkel met touwen trouwens.

Wat ubertreten is, weet ik niet precies? Ik neem aan dat je daarmee dat onderplaatsen van het achterbeen bedoelt?

Ik hoop eigenlijk dat ik volgende week nog wat meer filmpjes kan (laten) maken, dan heb ik wat meer tijd om te oefenen, misschien dat het dan weer ergens op gaat lijken.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:27

@Fransje, Ja ik ben bijna 8maanden bezig geweest om alles los te krijgen(2x een osteopaat,2xeen chiropractor en de nodige fysiotherapie) De laatste keer was eind oktober en toen is Steffi van de Laarse nog langs geweest. Lay voelde toen helemaal goed. Alleen nog wat gevoelig op haar spieren. Hier heb ik nu voedingsupplementen voor en ze reageert hier goed op. Ik wil binnenkort nog wel 1x een sportmasseur laten komen.. Maar der rug ontspant ze voor haar doen erg goed. Op sommige foto's die ik heb zie ik ook dat ze haar buikspieren goed begint te gebruiken.

@Woodstock: Ja ik rijd haar op de rechte stukken vaak nog in contra-stelling. Op de voltes vraag ik haar inderdaad wat meer naar binnen. Maar op de lange stukken loopt ze dan juist over de buitenschouder weg en begint dan ook erg te slingeren.
Over haar kontje, dat was mij nog nooit opgevallen, maar nu je het zegt zie ik het ook op de foto! Thanks, ik ga dit van de week ook even aan mijn lesgeefster vragen.
Ze heeft wel een hele tijd slecht onder kunnen treden met rechts achter.

Ik heb een vraagje in het algemeen. Ik rijd nu via AdB methode en het bavalt me eigenlijk wel prima, maar als ik jullie zo aan de hand bezig zie via de methode van Brent Branderup begin ik te twijfelen. Kan ik dit er ook bij doen? Dan blijf ik rijden volgens AdB en ga ik aan de hand werken volgens BB.
Is dit verstandig??

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:29

HannahFrouk schreef:
Gos Fransje, je bent wel reuzegoed bezig! Het klinkt allemaal hartstikke positief.

Bij ons gaat het helaas wat stroef, vandaag opnieuw de conclusie getrokken dat als je zo weinig gelegenheid hebt om te rijden, echt goed oefenen er eigenlijk ook niet in zit. Hij is dan snel dwars, wil niet buigen, affijn, alle problemen-van-het-eerste-uur passeren de revue. Ging dus niet lekker, veel verzet en weinig ontspanning. Wel doorgezet tot ik een redelijk gehoorzaam paard had, maar ik snap het eigenlijk ook wel, zo wil dit niet echt.

Zal toch echt regelmatiger moeten rijden / oefenen.

Dit is iets waar ik al heel vaak ben tegenaan gelopen.
Ik ben sinds 3 weken nu echt lekker bezig merk serieus verschil.
En weiger nog toe te geven aan slecht weer.
Oke dat is wat veel gezegd.
Maar ik gaan echt doelen stellen en door trainen ik ga er alleen maar meer plezier van hebben achteraf.
En als onze buitenpiste niet meer rijd dan ga ik naar een binnenbak gaan. no more exuses.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:35

Volgens mij doe je er goed aan om te leren het met twee teugels of touwen zoals je wilt, je paard te werken. Zo heeft het geen effect. Althans, als rechtrichten je doel is. Het paard wordt zo niet beter, omdat je hem niet traint. Een paard verbetert, als je hem dingen laat doen, die hij moeilijk vindt, dus dat laat doen, waar hij een beetje moeite voor moet doen. Jouw paard hoeft geen moeite te doen, want hij loopt aan alle kanten onder je hulpen uit en onttrekt zich zo heel makkelijk aan jou pogingen om hem recht te richten. Zonde van je moeite en energie op deze manier als je het mij vraagt. ;)