HappyH schreef:Ik kom zomaar even dit topic binnenvallen. Ik ben eigenlijk altijd met rechtrichten bezig als ik rijd (natuurlijk niet alleen maar, maar het is wel verweven met mijn rijden). Omdat ik vind dat een paard dat recht en in balans is pas optimaal zijn lijf kan gebruiken en i.m.o. helpt het blessures voorkomen.
Ik heb zeker niet alles gelezen, alleen viel de reactie van Johanna59 me op, ook dat jullie er verder niet op in willen gaan. Dat is een keuze, maar ik kan me wel vinden in de reactie. Ik denk dat Johanna59 meer vanuit de zit rijd, dan heb je je hand niet nodig om de schouderpositie te bepalen.
Ik gebruik mijn been wel om de "baan van de schouder" in de wending te bepalen. Op een computer kun je niet precies zien waar en hoe het paard compenseert ,maar even uitgaande van het voorbeeld. Als een paard wend, hoort het zich te buigen volgens het beloop van de wending. In het geval dat je rechtsom rijdt en het paard zich onttrekt door de achterhand naar binnen te zwaaien betekend dat ook dat de buik teveel naar buiten(links) uitzwaait, als je een (begrenzende) beenhulp op die buik uitoefend werkt dat door naar de schouder en de achterhand.
Ach, ik snap wat je bedoelt hoor, en bij een aantal paarden werkt het zeker zo. Maar ik wil je vragen een keer mijn paard te rijden, op die manier, en dan zul je merken dat je er niet komt. Door eerst te gaan rechtrichten en dan door te gaan meer richting tde dressuur krijg ik mijn paard wel zo aan het lopen als ik wil. En de manier maakt niet veel uit toch, ieder zijn ding erin. Zolang je maar het gewenste resultaat krijgt!