Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rana schreef:Maar ook in de b hoort een paard netjes in een constante aanleuning te lopen dat is basis africhting, heb je dat niet, zal je nooit een 7 a 8 hebben voor een onderdeel dat is toch niet zoveel gevraagd??
Als je per se mee wil doen aan de wedstrijden dan moet je ook kunnen opboksen tegen de gemiddelde scores van de bitruiters en nier rond de percentages gaan zitten wat hier gebeurd is.
moonprayer schreef:ik kan me hier alleen maar 100% bij aansluiten.
Daan_Ordeal schreef:Ik wil best wel kijken of ik iemand een filmpje kan laten maken, weet alleen niet hoe snel ik dat kan regelen.
Daarbij wil ik wel zeggen dat het niveau absoluut niet is wat het geweest is doordat mijn paard een veulen aan de voet heeft en dus een tijd uit de running is geweest.
NickAltena schreef:Als een paard niet eet, maar ademhaalt
onder het lopen, wordt de slokdarm
wel afgesloten en de luchtpijp helemaal
opengezet. Cook toonde in zijn wetenschappelijke
publicaties aan, dat het bit door het
oproepen van de kauwreflex een conflict in
de keel veroorzaakt,
Hier vast ook te vinden:
http://www.bitlessbridle.com/
Als jij een wetenschappelijk onderzoek onzin vind mag dat van mij hoor....
ponyzotje schreef:De luchtweg volledig open (of half-toe zoals Arabesk dan weer aanhaalt, het tegengestelde?) is ook al zo'n onzin, de luchtpijp staat altijd open (of uitzonderlijk eens dichtgeklapt maar zo zal-ie niet lang lopen), tenzij op het moment van slikken.
NickAltena schreef:Ik vind dat paardje pesten en doe daar dus bewust niet meer aan mee.
Mijn mening, een ieder mag van mij een andere mening hebben hoor.
Ik heb geen tijd meer voorlopig, dus zal ook niet meer reageren op evt. vervolg berichten.
sarabande schreef:NickAltena schreef:Ik vind dat paardje pesten en doe daar dus bewust niet meer aan mee.
Mijn mening, een ieder mag van mij een andere mening hebben hoor.
Ik heb geen tijd meer voorlopig, dus zal ook niet meer reageren op evt. vervolg berichten.
Mijn hemel na het posten van zoveel onzin zou ik ook maken dat ik wegkwam.
jasmijn78 schreef:Om verder al het wetenschappelijk geneuzel weer even te onderbreken; In De Hoefslag van 18 juni staat een artikel over Johan Hamminga. Wellicht voor velen hier wel een leuk stuk om te lezen. Ik kan het helaas niet voor jullie scannen. Ik zal het even kort samenvatten:
Uit het artikel blijkt vooral dat hij absoluut niet van het terugwerken is (paard op lengte en voorwaarts houden). Verder gaat hij er van uit dat zijn lesklanten doen wat hij zegt, en als ze dat niet doen dat ze het niet begrijpen. En dan legt hij het graag nog een keer uit. Lesklanten die het niet met hem eens zijn wijst hij de deur (heerlijk... dat soort instructeurs) Verder is hij erg gericht op ontspanning van paard maar vooral ook de ruiter (die volgens zijn mening vaak erg gespannen zijn omdatze het graag goed willen doen wat averechts werkt) Verder heeft hij nog een goed onderbouwde visie over kreupelheden bij dressuurpaarden en jurering. Hij geeft aan dat hij het erg vindt dat paarden in de ring met een weggedrukte hals/rug die met veel bombarie worden voorgesteld vaak hoog gewaardeerd worden. En dat paarden daarvan kapot gaan. Dat het juryvak in Nederland niet geproffesionaliseerd is. En dat hij het belachelijk vind dat met name in de hogere sport vaak de 'grotere namen' (onterecht) hoge punten krijgen. Verder gaat het artikel er over dat hij een echte man van de praktijk is. Hij heeft ervaring met mennen, dressuur, springen en sgw. Hij is opgeleid door Dhr. Ruiterkamp (een hele bekende trainer vroeger... Laat de man waar ik mijn paarden op stal heb staan en die mij altijd heeft geholpen met mijn paarden daar nu vroeger ook getraint hebben! Als ik het artikel van Johan lees dat herken ik echt wel het een en ander... Vooral het praktische en het no-nonsense
Heerlijk die oude stempel
) Verder stelt Johan dat hij iedere dag dat hij lesgeeft, jureert weer bijleert. Het was een leuk artikel om te lezen, iemand die gewoon een kritische kijk op de sport heeft, en echt niet alles verheerlijkt wat in de sport gebeurd. Terrelativering een goed artikel om te lezen voor al diegene die zichhier zo aangeschoten voelen door zijn opmerkingen.
Esther schreef:Snoevie schreef:mijn pony schuimt met en zonder bit.
wat zou dat dan betekenen?
Ik dacht dat het te maken had met het ontspannen van de kaken en iets met oorspeekselklier.
De finesses ben ik dus vergeten *duikt al weg onder de bank*.
ponyzotje schreef:Hoewel je het belabberd uitlegt, zit er een kern van mogelijke waarheid in, Nick
Een paard kan niet slikken en ademen tegelijk, net zoals de mens, dat klopt. Wat niet klopt aan jouw uitleg:
- het onderzoek bijvoorbeeld, of jouw samenvatting, dat het deels open zou kunnen staan
- het feit dat de ademhaling belemmerd wordt (eerlijk is eerlijk, niet gelezen in jouw post maar wel in die daaronder dus misschien las ik erover), en ik heb zelf het onderzoek van erg nabij gevolgd waaruit het tegendeel bleek
- het strookt niet met het feit dat veel paarden NIET schuimen met bit (het was toch een reflex?) en dat sommige paarden WEL schuimen zónder bit (zoals iemand hierboven aangaf bij haar eigen paard).
Citaat:Dit staat los van jouw interpretaties in je laatste post, dat paarden er last van zouden hebben of het vervelend vinden. Wederom eerlijk is eerlijk, ik heb een paard in het wild ook nog nooit zien schuimbekken, ook niet na een partijtje stoerdoenerij. Dus als iemand daar een mooie uitleg over heeft: doen, graag
Lovely schreef:Dat klopt ook, maar je hebt schuimen en kwijlen en het een is oke en het andere niet. .
Citaat:Maar er is bij sommigen te weinig begrisbereidheid om aan te nemen dat iets soms is zoals het is. Er zijn heel erg veel voorbeelden van plaatjes van schuimende paarden die heel veel prettigs uitstralen en niks geen verzet of open monden.
Snoevie schreef:mijn pony schuimt met en zonder bit.
wat zou dat dan betekenen?