Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:57

Weet je wat ik eigenlijk graag wil zien? Een paar filmpjes van bitloze ruiters die een proef rijden! (En dan niet van de wedstrijd in Ermelo, maar van degene die hier meediscussiëren). Is dat mogelijk??

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:11

Ik wil best wel kijken of ik iemand een filmpje kan laten maken, weet alleen niet hoe snel ik dat kan regelen.
Daarbij wil ik wel zeggen dat het niveau absoluut niet is wat het geweest is doordat mijn paard een veulen aan de voet heeft en dus een tijd uit de running is geweest.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:12

Rana schreef:
Maar ook in de b hoort een paard netjes in een constante aanleuning te lopen dat is basis africhting, heb je dat niet, zal je nooit een 7 a 8 hebben voor een onderdeel dat is toch niet zoveel gevraagd??

Als je per se mee wil doen aan de wedstrijden dan moet je ook kunnen opboksen tegen de gemiddelde scores van de bitruiters en nier rond de percentages gaan zitten wat hier gebeurd is.

Ja, volgens het boekje, heb je gelijk ;) . Ga eens in de praktijk kijken hoeveel paarden er echt ontspannen, in een constante aanleuning lopen in de B?
Het resultaat zal je tegenvallen. Je bent als ruiter immers afhankelijk van factoren van buitenaf zoals iedereen weet en pas als je dat helemaal onder controle hebt; loopt het "volgens het boekje".

In mijn ogen zijn de percentages die hier vielen niet anders dan een normale wedstrijd.
Als je op een normale wedstrijd 4 ruiters in 1 klasse hebt, hebben ze ook niet allemaal een wp. Zo wel, is het Sinterklaas. Voor ieder wat wils ....
Het gaat alleen om de negatieve manier van uiten van Dhr H.

moonprayer schreef:
ik kan me hier alleen maar 100% bij aansluiten.

+:)+

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:17

Daan_Ordeal schreef:
Ik wil best wel kijken of ik iemand een filmpje kan laten maken, weet alleen niet hoe snel ik dat kan regelen.
Daarbij wil ik wel zeggen dat het niveau absoluut niet is wat het geweest is doordat mijn paard een veulen aan de voet heeft en dus een tijd uit de running is geweest.

Lijkt me leuk!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:55

heel misschien kan iemand mij woensdag filmen..
maar ik weet het niet zeker. lijkt me leuk.

word dan wel mijn aller eerste oefening / poging tot een Z proef.
dus de oefeningen zullen nog lang niet goed genoeg zijn,
maar er is wel aan af te zien of een paard zichzelf kan dragen, achter meekomt
en lengtebuiging gevraagd kan worden.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:31

Ik ben benieuwd moonprayer.

@ Arabesk, lukt het jouw misschien ook iets op film te zetten in de vorm van een proefje? Ik ben namelijk ook erg nieuwsgierig naar jouw rijvaardigheid na het volgen van dit topic. (Goed bedoeld) :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:07

NickAltena schreef:
Als een paard niet eet, maar ademhaalt
onder het lopen, wordt de slokdarm
wel afgesloten en de luchtpijp helemaal
opengezet. Cook toonde in zijn wetenschappelijke
publicaties aan, dat het bit door het
oproepen van de kauwreflex een conflict in
de keel veroorzaakt,
Hier vast ook te vinden:
http://www.bitlessbridle.com/

Als jij een wetenschappelijk onderzoek onzin vind mag dat van mij hoor....

Even voor de goede orde: de meeste paarden eten "aan de teugel" uit hun voerbak. Mocht de slokdarm echt afgesloten worden konden ze dus simpelweg NIET eten :+

De luchtweg volledig open (of half-toe zoals Arabesk dan weer aanhaalt, het tegengestelde?) is ook al zo'n onzin, de luchtpijp staat altijd open (of uitzonderlijk eens dichtgeklapt maar zo zal-ie niet lang lopen), tenzij op het moment van slikken. Er is overigens geen significant verschil in zuurstoftransport tussen het paard aan teugel en het paard in vrije beweging. Daar is twee jaar geleden een hele mooie thesis over gemaakt incl metingen van bloedwaardes +:)+

Overigens inderdaad alweer een paar keer geopperd, zoals ik zelf ook aangaf: als men bitloze combinaties laat deelnemen zullen diegenen die zich niet conformeren aan het KNHS zichzelf eruit filteren, zoals ook bij "normale" combinaties het geval is.

Esther: interessant artikel, deze mevrouw ziet het bit als een andere soort 'tool' eigenlijk, tegelijk staat er onrechtstreeks eigenlijk dat het bit in ervaren handen thuishoort :j

Kynshiri: fijn dat je ervaringsdeskundige bent :j ik vind jouw post wel interessant, dat je ook met een bitloze optoming leert omgaan en leert inwerken!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:20

Als ik wat wetenschappelijke artikelen inkijk (de samenvattingen dan) dan zijn er geloof ik geen die echt harde conclusies trekken. Misschien die van Cook wel, maar die beste man heeft natuurlijk belang bij de zaak dus die artikelen, die hij overigens ook allemaal alleen heeft geschreven, schuif ik terzijde.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:25

ponyzotje schreef:
De luchtweg volledig open (of half-toe zoals Arabesk dan weer aanhaalt, het tegengestelde?) is ook al zo'n onzin, de luchtpijp staat altijd open (of uitzonderlijk eens dichtgeklapt maar zo zal-ie niet lang lopen), tenzij op het moment van slikken.

En nu juist dáár ligt het probleem en dáárover schreef ik ook ;)

Eigenlijk is het een kwestie van simpel nadenken hoe iets functioneerd , al zijn gedegen onderzoeken om iets zeker te weten te komen vaak nuttig.

Zou op het moment van slikken de luchtpijp geheel of gedeeltelijk open blijven staan komt er iets anders in de long terrecht dan lucht.....(door de manier van opbouw van die pijpleidingen)
Een paard ademd dan ook niet door zijn mond, kan dat niet....

Nee... het bit verdwijnt niet in die long natuurlijk....maar dan zou dit bij elk voorwerp in die mond het geval zijn... ook bij gras bijv.
Het is natuurlijk niet de bedoeling van een long om daar ander materiaal dan lucht in te laten komen.... en moedertje natuur heeft er dus simpelweg voor gezorgd dat dat (normaal gesproken) dan ook niet gebeurd door bij die ingang een leuk en vooral handig "klepje" te maken.
Slikken en ademhalen gaat dus niet samen... bij ons mensen overigens ook niet.

Speekselvorming is een voor het paard noodzakelijk (voor de vertering) relfex , ingebakken wat het paard niet zomaar even uit kan schakelen.
Het kan niet denken... ho even....dit is geen polleke gras in mijn mond maar metaal of rubber of what ever.... dus hoef ik geen speeksel aan te maken.
Omdat er wat in de mond ligt...die prikkels in de hersenen verwerkt worden en het paard bijv.ook nog eens met de tong gaat lopen hannesen komt er dus automatisch speeksel in die mond...maar slikken en ademhalen ging niet samen.

Adem halen is ook een automatisch gebeuren en als je (grote) inspanning moet verrichten zal het lichaam voor dat ademhalen kiezen , het heeft immers veel zuurstof nodig....
Natuurlijk zal het dier af en toe best slikken tussendoor...maar het ademhalen blijft voorrang houden.
Zie daar de reden dat het schuim dan de mond uit komt.....

Dat het paard dan een probleem heeft of dit op zijn minst iritant gaat vinden zal dan toch duidelijk zijn.
Ik vind dat paardje pesten en doe daar dus bewust niet meer aan mee.
Mijn mening, een ieder mag van mij een andere mening hebben hoor.

Ik heb geen tijd meer voorlopig, dus zal ook niet meer reageren op evt. vervolg berichten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 17:44

NickAltena schreef:

Ik heb geen tijd meer voorlopig, dus zal ook niet meer reageren op evt. vervolg berichten.

Mijn hemel na het posten van zoveel onzin zou ik ook maken dat ik wegkwam.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:05

sarabande schreef:
NickAltena schreef:

Mijn hemel na het posten van zoveel onzin zou ik ook maken dat ik wegkwam.

Dat is precies wat ik eigenlijk wilde zeggen (maar uit beleefdheid voor me hield :D )

@Nickaltena: ik snap je verhaaltje niet zo, om eerlijk te zijn. Wat probeer je nu te zeggen? Als een paard iets in zijn mond heeft, moet hij wel continu slikken, en dan kan hij niet ademhalen? Slik jij ook continu als je een stukje kauwgom in je mond hebt?

Ik heb geen diergeneeskunde gestudeerd en kan er inhoudelijk niet zoveel over zeggen (maar dit geld volgens mij voor iedereen - en zeker arabesk- hier in dit topic) maar als paarden werkelijk niet goed kunnen ademhalen met bit, waarom merk je daar dan volstrekt NIKS van tijdens het rijden? Niet in het minste, en zelfs niet als je je paard intensief rijdt? Het is theoretisch gewauwel, imo!

Waar blijft arabesk?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:10

Hoewel je het belabberd uitlegt, zit er een kern van mogelijke waarheid in, Nick

Een paard kan niet slikken en ademen tegelijk, net zoals de mens, dat klopt. Wat niet klopt aan jouw uitleg:
- het onderzoek bijvoorbeeld, of jouw samenvatting, dat het deels open zou kunnen staan
- het feit dat de ademhaling belemmerd wordt (eerlijk is eerlijk, niet gelezen in jouw post maar wel in die daaronder dus misschien las ik erover), en ik heb zelf het onderzoek van erg nabij gevolgd waaruit het tegendeel bleek
- het strookt niet met het feit dat veel paarden NIET schuimen met bit (het was toch een reflex?) en dat sommige paarden WEL schuimen zónder bit (zoals iemand hierboven aangaf bij haar eigen paard).

Dit staat los van jouw interpretaties in je laatste post, dat paarden er last van zouden hebben of het vervelend vinden. Wederom eerlijk is eerlijk, ik heb een paard in het wild ook nog nooit zien schuimbekken, ook niet na een partijtje stoerdoenerij. Dus als iemand daar een mooie uitleg over heeft: doen, graag.

Edit post Hinke: paarden kunnen prima ademen in bijgebrachte houding. Het onderzoek is gevoerd en er waren geen significante verschillen in de gemeten bloedgaswaarden.
Enneuh: Arabesk heeft vast ook nog een leven naast dit topic ;-)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:22

mijn pony schuimt met en zonder bit.
wat zou dat dan betekenen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:23

Snoevie schreef:

Direkt DA bellen :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:33

Hinke schreef:
Waar blijft arabesk?

Anky kijken met mij, in Opmeer :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:38

sarabande schreef:
Snoevie schreef:

Direkt DA bellen :+

gillende sirenes :D

maar ik ben wel benieuwd hoe dat beiden verklaard zou worden :D
ze is in beide gevallen ontspannen als dat gebeurd!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:01

jasmijn78 schreef:
Om verder al het wetenschappelijk geneuzel weer even te onderbreken; In De Hoefslag van 18 juni staat een artikel over Johan Hamminga. Wellicht voor velen hier wel een leuk stuk om te lezen. Ik kan het helaas niet voor jullie scannen. Ik zal het even kort samenvatten:

Uit het artikel blijkt vooral dat hij absoluut niet van het terugwerken is (paard op lengte en voorwaarts houden). Verder gaat hij er van uit dat zijn lesklanten doen wat hij zegt, en als ze dat niet doen dat ze het niet begrijpen. En dan legt hij het graag nog een keer uit. Lesklanten die het niet met hem eens zijn wijst hij de deur (heerlijk... dat soort instructeurs :D ) Verder is hij erg gericht op ontspanning van paard maar vooral ook de ruiter (die volgens zijn mening vaak erg gespannen zijn omdatze het graag goed willen doen wat averechts werkt) Verder heeft hij nog een goed onderbouwde visie over kreupelheden bij dressuurpaarden en jurering. Hij geeft aan dat hij het erg vindt dat paarden in de ring met een weggedrukte hals/rug die met veel bombarie worden voorgesteld vaak hoog gewaardeerd worden. En dat paarden daarvan kapot gaan. Dat het juryvak in Nederland niet geproffesionaliseerd is. En dat hij het belachelijk vind dat met name in de hogere sport vaak de 'grotere namen' (onterecht) hoge punten krijgen. Verder gaat het artikel er over dat hij een echte man van de praktijk is. Hij heeft ervaring met mennen, dressuur, springen en sgw. Hij is opgeleid door Dhr. Ruiterkamp (een hele bekende trainer vroeger... Laat de man waar ik mijn paarden op stal heb staan en die mij altijd heeft geholpen met mijn paarden daar nu vroeger ook getraint hebben! Als ik het artikel van Johan lees dat herken ik echt wel het een en ander... Vooral het praktische en het no-nonsense :D Heerlijk die oude stempel ;) ) Verder stelt Johan dat hij iedere dag dat hij lesgeeft, jureert weer bijleert. Het was een leuk artikel om te lezen, iemand die gewoon een kritische kijk op de sport heeft, en echt niet alles verheerlijkt wat in de sport gebeurd. Terrelativering een goed artikel om te lezen voor al diegene die zichhier zo aangeschoten voelen door zijn opmerkingen. ;)

Hier kan ik me wel in vinden. Heb meneer Hamminga niet gehoord of gezien tijdens de wedstrijd,
kan dus geen zinnig woord zeggen over hoe ik ben afgekat of de hemel in geprezen (laatste zal vast wel niet :D ).
Maar de strekking van dit artikel is ook vind ik vele malen milder dan dat bij de bitloos wedstrijd.
Maar goed daar heb ik paar pagina's terug al uitgebreid commentaar op geleverd.

Overigens er heilig van overtuigd dat mijn paard prima kan ademen met bit, aangezien ze dat door haar neus doet.
Heb mijn paard namelijk nog nooit door haar mond zien ademhalen (dan moet je pas echt de dierenarts gaan bellen).
Echter op het moment dat ik vreselijk aan het prutsen ga en haar achter de loodlijn zou willen rijden,
heb ik een ander probleem. Namelijk kaaktakken met weinig ruimte, uitpuilende speekselklieren en rechts ook nog
een ln. die sinds ze droes heeft gehad als veulen groter is vanwege litteken weefsel. Dat drukt wel, echter
aan de ruiter om dat te bedenken en dus een paard met dat probleem niet hopeloos lang in zo'n krul te trekken.
En dan nog een heel eind te willen galoperen. Alles met mate is geen enkel probleem.
(heb dan ook geen dressuurpaard :+ wel wereldknol!)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:13

Snoevie schreef:

Ik dacht dat het te maken had met het ontspannen van de kaken en iets met oorspeekselklier.
De finesses ben ik dus vergeten *duikt al weg onder de bank*. }:0

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:16

ik heb iemand zo ver om woensdag mee te gaan naar les en te filmen.
ik zal niet beloven dat het een proefje word want ik weet neit of daar tijd voor is na de les. maar in elk geval dus een paardje dat bitloos klaargestoomd word voor de Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:42

Esther schreef:
Snoevie schreef:

Ik dacht dat het te maken had met het ontspannen van de kaken en iets met oorspeekselklier.
De finesses ben ik dus vergeten *duikt al weg onder de bank*. }:0

Dat klopt ook, maar je hebt schuimen en kwijlen en het een is oke en het andere niet. Maar er is bij sommigen te weinig begrisbereidheid om aan te nemen dat iets soms is zoals het is. Er zijn heel erg veel voorbeelden van plaatjes van schuimende paarden die heel veel prettigs uitstralen en niks geen verzet of open monden.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:47

ponyzotje schreef:
Hoewel je het belabberd uitlegt, zit er een kern van mogelijke waarheid in, Nick

Een paard kan niet slikken en ademen tegelijk, net zoals de mens, dat klopt. Wat niet klopt aan jouw uitleg:
- het onderzoek bijvoorbeeld, of jouw samenvatting, dat het deels open zou kunnen staan
- het feit dat de ademhaling belemmerd wordt (eerlijk is eerlijk, niet gelezen in jouw post maar wel in die daaronder dus misschien las ik erover), en ik heb zelf het onderzoek van erg nabij gevolgd waaruit het tegendeel bleek
- het strookt niet met het feit dat veel paarden NIET schuimen met bit (het was toch een reflex?) en dat sommige paarden WEL schuimen zónder bit (zoals iemand hierboven aangaf bij haar eigen paard).

Ja sorry...mijn uitlegkunde is niet zo groots.
Ik heb idd. nergens geschreven dat ademhalen een probleem is bij bitgebruik...wel het slikprobleem EN het moeten ademhalen.

Dat het ene paard meer (zichtbaar) schuim produceerd dan het andere vind ik niet zo heel vreemd.
Dat zie je wel bij meerdere dieren,zoals ook weer bij mensen , de een heeft vaak een droge b*k (en drinkt daardoor vaak meer dan gemiddeld ) .... de andere kwijlt als een vaatdoek en lijkt niet te kunnen stoppen met dat speekselaanmaak.

Dat paarden zonder bit ook kunnen schuimen had ik al eerder beantwoord... dat kán ook aangeleerd gedrag zijn (zoals bij de hond van pavlov , voor de niet kenners simpel uitgelegd....de hond maakt ook speeksel aan als ze voer krijgen , deze kreeg een bel signaal als teken dat het voer er aan kwam en ging op den duur spontaan kwijlen , dus ook zelfs als het geen voer kreeg )
Dit kan dus veroorzaakt worden door vroeger bit gebruik , of bijv. door een afwijking in de mond , problemen met gebit, het "spelen" met de tong enz.enz. redenen genoeg lijkt me.

Citaat:
Dit staat los van jouw interpretaties in je laatste post, dat paarden er last van zouden hebben of het vervelend vinden. Wederom eerlijk is eerlijk, ik heb een paard in het wild ook nog nooit zien schuimbekken, ook niet na een partijtje stoerdoenerij. Dus als iemand daar een mooie uitleg over heeft: doen, graag

Hier ben ik ook reuze benieuwd naar , mede gezien de opmerking van sommige over mijn berichten maar zonder verdere onderbouwing.

@hinke... er is een groot verschil tussen moeten en willen.

@Sabranda ,
Je bijdrage vind ik netjes gezegd erg vreemd , is bovendien persoonlijk gericht met het doel iemand te kwetsen en heeft ook nog eens weinig inhoudelijke waarde voor dit topic.
Als je commentaar hebt over mijn manier van denken onderbouw het dan, daar hebben we wat aan ... misschien.
Hoe ik mijn tijd in deel lijkt me mijn zaak... niet de jouwe.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:54

Lovely schreef:
Dat klopt ook, maar je hebt schuimen en kwijlen en het een is oke en het andere niet. .

Kan je dan op zijn minst dit verschil eens uitleggen en onderbouwen ? ik leer graag.
Schuim is naar mijn mening nml. niets anders dan kwijl met wat opgesloten luchtbelletjes.

Citaat:
Maar er is bij sommigen te weinig begrisbereidheid om aan te nemen dat iets soms is zoals het is. Er zijn heel erg veel voorbeelden van plaatjes van schuimende paarden die heel veel prettigs uitstralen en niks geen verzet of open monden.

Gezien jou commentaar en de manier hoe je dit doet op mijn berichten neem ik voor het gemak maar even aan dat je mij hier ook onder schaart.
Een onderbouwing van al dat commentaar heb ik helaas nog niet gelezen en ja, ik heb de hele draad en dus elk bericht gelezen hier.
Hierboven is nog een leuke vraag gesteld en gezien jou antwoorden doe je voorkomen alsof je hier erg veel verstand van hebt.
Ik zou dus graag jou uitleg eens willen zien.
Misschien kan ik ook hier nog wat van leren ?
Maar dan moet je wel met controleerbare zaken aan komen, ik ben nml. niet zo heel erg goedgelovig, wat totaal iets anders is als niets aan willen nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:57

Waarom zou ik met controleerbare zaken aan moeten komen terwijl jij de grootste onzin als waar verkondigt, waarvan geen lettergreep door de praktijk bevestigd wordt.
Je zou weggaan, dus ik negeer je verzoeken verder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:59

Even knuppel in het kwijlhok gooien....

Kwijlen kan 2 oorzaken hebben (of schuimen is maar hoe je het noemen wilt)
1.) verhoogde speekselproduktie
2.) verminderd slikken.
(oke en combi ervan)

Kwijl verwordt tot wit schuim, door opgekopt te worden en dus luchtbelletjes erin te stoppen.
(knabbellen/spelen met bit, wat weer uit rust of ongemak kan, ook frusties kunnen schuimen
en hele fijne paarden kunnen ook geen schuim hebben. Tja, altijd die uitzonderingen, zucht.)

Tot morgen avond... Nu bedtijd...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:02

Snoevie schreef:

Hmm misschien ligt het inderdaad helemaal niet aan het bit, ook omdat het ene paard niet schuimt en de ander wel..
Ik geloof ook dat wij anders ademhalen als we aan het sporten zijn, ik gok zo dat dat bij paarden ook geldt. En we slikken denk ik ook minder.. en zal dat bij paarden dan ook niet zo zijn?
Dan komt er automatisch meer speeksel in de mond waardoor ze gaan schuimen?
Maar netzoals mensen ademhalen paarden ook niet allemaal gelijk, dus vandaar het verschil schuimen of niet schuimen.
Toch? :+