Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:32

Beter een bijrijder dan een paard wat hele dagen op stal staat en maar eens in de week eruit mag.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:32

Is het dan een probleem om je paard wat langer stil te laten staan? Je paard wegdoen hoeft sowieso niet.

Ik heb voor ik een paar kocht eerst gekeken of het realistisch was. Ga ik in de nabije toekomst van baan veranderen. Ja. Wat voor een werk wil ik dan doen? Tussen de paarden. Is het dan een logische stap om er zelf één te kopen? Nee. Kan ik het financieel aan? Ja. Heb ik er de tijd voor op dit moment. Met een bijrijder ja.

Toen heb ik samen met mijn vriend en ouders de knoop doorgehakt en er één gekocht.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:33

Ess_Ramona schreef:
Beter een bijrijder dan een paard wat hele dagen op stal staat en maar eens in de week eruit mag.

Kunnen paarden dan niet in het weiland?

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:53

Nou haal je iedereen wel over 1 kam. Heel vervelend dat je slechte ervaring hebt met je bijrijdster maar nou doe je wel heel negatief over manegemeisjes!! Er zijn erbij die wel kunnen rijden hoor.[/quote]
Ik zeg ook niet dat ze allemaal slecht rijden, maar ze hebben vaak ervaring met paarden die ruw zijn in de mond, niet vooruit te branden en moeilijk te rijden in een manier van stroef stram en hard. Ik vind het geweldig als ze kunnen leren dat paarden ook soepel zijn - maar niet op mijn paard.

En ik weet ook wel dat ze niet allemaal zo zijn, maar ik weet waar ik over praat, ik ben zelf begonnen als manegemeisje en ik heb meerdere bijrijdsters gehad die allemaal uitliepen op niks, omdat ze A. niet konden rijden, of B. niet wisten hoe het was om een drukke, stuiterende merrie uit een weiland te trekken en/of goed te verzorgen, als in naverzorging na het rijden en/of het rijden zelf.[/quote]

Ik snap wel wat je bedoelt, Maar niet alles is zo zwart wit. Bij ons op de manege zijn er bijv. ook paarden die gevoelig in de mond zijn en heel voorwaarts. En er zitten idd bij die niet zo geod rijden maar ik neem aan dat ze juist lessen omdat ze het willen leren.
Jammer dat het bij jou steeds op niets uitliep. En het goed leren verzorgen dat kan je nou juist goed leren met een verzorgpaard.

Karlijn_xx

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:57

Dat is ook wel zo, dat iedereen het moet leren, en daar geef ik je helemaal gelijk in. Op de handelstal waar ik paarden rij lopen ook meisjes van hooguit 14 rond die op de moeilijke paarden hobbelen en dieren inrijden, en sommigen van hen hebben ook echt talent met een hoofdletter T, maar anderen bakken er niks van en moet ik constant te hulp schieten.

Waarom ze daar rondlopen? Omdat ik de enige volwassene ben die op stal werkt, ik alles moet voeren en rijden, en het soms wel eens een oplossing kan zijn om iemand die er geen geld voor vraagt op je paarden te laten. Vooral omdat deze paarden voor nog geen fatsoenlijke prijs ingekocht zijn, ingereden/doorgereden worden en weer verkocht. En als ze niet verkocht worden, jammer, dan blijven ze op stal staan en fokken we ermee of proberen we ze uit te brengen in de sport.

Ik ben van mening dat het heel goed is dat deze meisjes een kans krijgen, omdat ze het wel kunnen, alleen voor de één is wat meer moeite nodig om haar om te buigen, en ik heb geen tijd en zin om dat op mijn eigen paard te laten gebeuren.

Ik heb er een jaar over gedaan (tot op de dag van vandaag) om mijn paard impulsief, actief en licht in zijn aanleuning te maken, dan laat ik er niemand op die het nog moet leren. Plus, mijn paard is erg onvoorspelbaar, springt wel eens opzij en zijn gangen zijn nogal heftig als je niks gewend bent, dus het zou sowieso geen succes zijn met mijn huidige troef.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:37

Dit is de grootste onzin die ik ooooit gehoord heb _O-
Als jij toch weinig tijd hebt, je paardje toch beweging enzo gunt, is een bijrijder toch juist dè uitkomst.

geen respect haha, wat een grap. :Z

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:46

Ik vind geen respect voor iemand hebben met bijrijders een beetje gek om eerlijk te zijn. Er zijn zoveel redenen waarom je je paard/pony door iemand anders laat rijden...
Zelf heb ik 2 nrps d pony's... Ik ben de pony's echt ontgroeit, en ik heb ze voor de fok en toch wil ik ze graag gereden hebben dus dan is een ruiter/bijrijder echt fijn :)
Kijk van sommigen kan ik het trouwens niet begrijpen. ik zie wel eens advertenties van mensen die hun paard dat 4 dagen willen laten bijrijden, maar dan moet je bijrijder wel het stallingsgeld betalen :(:) En dan zeg ik wel van ja daar heb ik weinig respect voor, want dan wil je gewoon goedkoop een eigen paard hebben ofzo :(:)

stalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:51

Ess_Ramona schreef:

helemaal mee eens!

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:41

Oke karlijn. Ik snap jou kant helemaal. Heb ik ook respect voor. Maar om bij de stelling te blijven. Dat het jou keuze is om niemand op jou paard te laten rijden. Daar geef je goede argumenten voor en je geeft aan dat je het wel geprobeerd hebt maar dat het voor jou en je paard niet werkt. Maar het is toch niet zo dat je geen respect hebt voor mensen die het wel hebben!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:09

Wat een rare mening zeg...

En erg kort door de bocht ook!

Toen ik zwanger was vond ik het niet zo'n goed plan om mijn ijslander stil te laten staan, zo lang. Toen heb ik hem 'op vakantie' gestuurd in een kudde en na drie maanden had ik een bijrijder gevonden die het goed met hem kon vinden, en die heb ik nu nog steeds! Want nu een kind (uitereaard) dus wat minder tijd. Nu heb ik inmiddels meer tijd, paard is namelijk verhuisd naar mijn werk, maar ze rijd hem nog steeds, wel veel minder, maar het is zo'n leuke meid dat ik het alleen maar leuk vind. :D En zij ook, dus hartstikke mooi zo.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:15

Hmm ik ben het hier niet mee eens. Natuurlijk zijn er vast wel uitzonderingen en ik geloof ook zeker dat er mensen zijn die alleen maar een paard hebben "omdat ze dan een paard hebben", maar goed, als er dan bijrijders zijn dan kunnen die er toch mooi mee rijden, is alleen maar beter voor het paard!

Maar er zijn ook genoeg mensen die een eigen paard hebben maar die kunnen bijv. zelf niet elke dag rijden ivm school/werk of misschien wel dat het met de gezondheid te maken heeft van die persoon. Of bijv. dat de pony/paard te klein wordt voor hun. En zo zijn er vast nog meer redenen. Daarom kan een bijrijder soms ideaal zijn! (En soms ook niet :P)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:21

Wat een rare opmerking!

Er zijn zat mensen die werken en/of niet genoeg tijd hebben voor het paard.

Wat doe je dan?
Paard laten staan..

Dan heb ik meer respect voor mensen die wel een bijrijder hebben.
Zodat het paard wel aan zijn/haar beweging komt..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:36

Tja maarja, dan denkt hij natuurlijk weer van; dan moet je geen paard kopen als je er geen tijd voor hebt :7.
Maargoed.... ik ben en blijf het toch niet met hem eens, in sommige dingen kan het wel eens handig zijn.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:53

ik ben zelf een bijrijder!
en ik ben hartstikke blij dat er mensen zijn die bijrijders nemen!
het is alleen natuurlijk wel heel belangrijk dat je precies weet wat je bijrijder met je paard doet en dat hij/zij naar jou luistert en niet andersom!

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:25

ik vind het juist leuk dat iemand een bijrijdster heeft!
omdat er mensen zijn die een paard niet kunnen veroorloven maar dan toch een soort van paardje hebben waar ze leuke dingen mee kunnen doen!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:40

Rare stelling, geen respect voor mensen met bijrijders. Ik ben zelf bijrijdster. De eigenaresse van mijn verzorgpaard rijdt zelf 2 en soms 3 dagen per week, ik 3 dagen en ze staat een dag stil. Zij is druk met haar opleiding dit jaar. Ik heb ook priveles op het paard, dat was min of meer vereist. Nou, daar leer ik alleen maar heel veel van.
Ik betaal mee in de kosten, maar zij betaalt verreweg het meest. We kunnen goed samen opschieten. Ik vind dit prima gaan! Zij zelf is ook tevreden. Waarom zouden mensen geen respect voor haar hebben?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:38

Huertecilla schreef:
Het zou een prima zaak zijn om het paardwelzijn te beschermen met omgekeerde bewijslast; toon maar aan dat je aan de verzorgingseisen kan voldoen, anders geen vergunning voor paardhouden.
Voor de eisen vanuit het páárd is alle kennis en informatie al járen wetenschappelijk onderbouwd aanwezig.
Voor wie goed bezig is, is dit geen enkel punt.
hc

ik geef je 100% gelijk, het zou heel wat paarden heel wat leed kunnen voorkomen...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:41

Sin schreef:
Is het dan niet beter om ineens naar een goede oplossing te zoeken? Te zorgen dat je paard in een kudde kan staan ipv een makkelijke oplossing te nemen en een halve stal (=bijrijder in't Vlaams) te zoeken?
Een investering van jou naar je paard toe?
Ik zit dagelijks een half uur langer dan vroeger in de auto om naar mijn paard te gaan, puur voor zijn welzijn.
En het kan altijd nog beter.

En er is dan nog het verschil tussen een betalende bijrijder of een gratis bijrijder. Ik heb namelijk geen halve stalruiter (of betalende ruiter), eigelijk helemaal geen bijrijder op het moment omdat de (gratis) bijrijder geopereerd moet worden :+

Ik ben echt blij dat alle 3 mijn paarden dag in dag uit op een wei kunnen in kuddeverband, ik weet dat niet iedereen die mogelijkheid heeft, maar voor m'n eigen paarden ben ik dan toch blij.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:43

Ik heb ook een hele tijd een bijrijdstertje gehad en ben het zelf ook maar mijn bijrijdster vond paarden super maar kan dat niet betalen om er 1 zelf te hebben, nou ik had er 1 en ik vond het geweldig om te zien dat die 2 zoveel plezier met mekaar hadden dus als iemand er lol aan beleefd, waarom niet?

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:49

jou collega heeft denk ik een gebrek dat heet egoisme haha
geen gevoel voor z'n medemens

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:01

Pardon? Dus omdat ik geen andere mensen op mijn paard laat zonder dat ik erbij ben ik gelijk egoistisch? Ik heb het toch zelf betaald? Ik betaal toch zelf elke maand een fortuin om mijn dier te onderhouden??

Waarom is het dan egoistisch om geen bijrijdster te nemen?

Als mensen niet redeneren waarom ze iets vinden, kunnen andere mensen er ook geen knopen aan vast binden, dus graag even beargumenteren waarom je ervoor of tegen bent, dan kunnen mensen verder met de discussie ipv 100 mensen die alleen maar zeggen wat ze ervan vinden en er verder niet op in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:08

ik zou liever een bijrijdster nemen dan een paard waar ik om geef weg doen. Mijn paard heeft geen last van die bijrijdster....
Dus zie ik niet in waarom wegdoen beter zou zijn ?

Ik snap ook wel ergens het punt van die man, maargoed het hoofddoel van een paardhouden is toch plezier (voor paard en baas). En als je er plezier aan kan beleven door een paard te houden, en een bijrijdster te hebben. En je paard lijdt er niet onder... Dan is iedereen blij lijkt me zo.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:12

Karlijn, ik denk zomaar dat wintepint doelt op de collega van ts :P

Ik heb een bijrijdster, waarom? Als ik een keer een dag weg moet/op vakantie wil dan heb ik een vast iemand die voor mijn pony zorgt.

In ruil voor dat ze mijn pony rijdt, leer ik haar alles over de verzorging van het paard/verzorging van het tuig en alle andere dingen eromheen. Juist op deze manier worden ze klaar gestoomd voor het hebben van een eigen paard :)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:50

Als ik een dagje niet kan staan de handelspaarden stil, dan maar een dag geen training, mijn eigen paarden krijgen dan een uitgebreide borstelbeurt van mijn buurmeisje, die tevens een stuk met ze gaat wandelen over het ruiterpad. Op Zsa gaat ze soms zonder zadel zitten, nou, als zij dat wilt doen, prima, zo lang ze maar onthoud dat het haar eigen verwantwoordelijkheid is. Meestal loopt ze er gewoon naast en dan komt het wel goed.

Ter compensatie voor wat ze voor me doet, mag ze af en toe op mijn Z paard rijden, en heb ik elke zaterdag een paard voor haar klaar staan dat bij ons op stal rijdt. Zij vind het prima zo, geen vaste tijden, maar als ze graag wilt rijden dan drukt ze op de bel.

Ze hoeft hier niks voor te betalen, geen speciale dingen te doen, gewoon af en toe een kwartiertje a.d hand stappen.

Zij weet dondersgoed dat ze er niet alleen in de bak op mag, ze weet de combinatie van mijn kastje maar ze heeft er echt nog nooit aan gezeten, behalve aan de borstels. Als ze wilt rijden, dan belt ze gewoon, dan bel ik iemand anders en dan kan ze rijden.

En natuurlijk is het dan niet eerlijk om te zeggen dat het geen bijrijdster is, want dat is het wel een soort van, maar zij is wel buiten mij en mijn vriend om de enige die op mijn paard komt te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:34

Wij hebben een paar bijrijdsters gehad voor ons paard, maar ons paard vond hun niet lief of het klikte gewoon niet goed genoeg en dan houdt het op een gegeven moment op natuurlijk... Nu kan ik ook eindelijk rijden dus doe ik mn paard samen met m'n ma en dat gaat gelukkig wel redelijk :p

Mja als een paard een beetje stilstaat dan geeft het niet, zeker niet met weidegang maar in de winter is het toch wel handig dat je paard wel redelijk beweging krijgt? Het zou zonde zijn als je je paard weg moet doen om het feit dat je op dat punt in je leven net minder tijd vrij hebt of het eventjes niet kan; dan is het echt geen schande om een bijrijdster te hebben, als het maar wel goed gaat tussen je paard en de bijrijdster :)