Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:14

Ik rijd zonder zweep, (western) de lange teugel gebruik ik wel eens als ze mijn been negeert.
Dan zwiep ik de teugel een keertje naar achteren, zo van 'he hallo ik vroeg je wat, wakker worden dame'.
Ik gebruik de teugel nooit om te straffen, enkel als hulpmiddel om een been/zithulp te versterken.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:18

Mn fjord is al voorwaarts genoeg, maar heb wel is op manege paarden gereden die echt dood voor 't been waren en dan geef ik wel een tik van ; 'Hee doorlopen jij'. Maar niet om te straffen als die ergens van schrikt bijvoorbeeld, nergens voor nodig. Voorderest om een corrigerend tikje bijv achter mijn been te geven om de achterhand er goed bij te betrekken of van ' Let op '

:)

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:57

Om mijn paard te corrigeren, maar wanneer hij/zij bokt, kan ie ook een tikje verwachten.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:33

Helemaal eens met Tinky12 voor deze dingen gebruik ik een zweep ook (Als ik hem gebruik tenminste:P)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:39

ik geef een tikje als het paard niet goed naar mijn been luistert. of ik gebruik het als hulpmiddel, bv. mijn vorige verzorgpony had moeite met wijken (vooral de achterbeen), dan hield het in zweepje aan de zijkant van zn kont voor wat hulp (absoluut niet slaan, hooguit wat drukken en lichte tikje..)..

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:46

Als een verlengde van mijn arm. Ik wil nog wel eens mijn zweepje gebruiken om het achterbeen aan te tikken, dat hij meer zijn been onder zijn lichaam moet zetten bij wendingen bijv. Verder geef ik weleens een tikje als het paard bij de les moet blijven of als hij niet reageert op been. Gebruik het dus niet om te straffen, eerder om hulpen extra duidelijk te maken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:47

rij voor mij doen vrij normaal maar wel met westernteugels ;-) dus niet western of engels maar gewoon uitgezakt op een zadel. Mijn teugels verjagen buiten regelmatig de vliegen en soms wanneer mijn paard midden op een drukke verkeerstraat stilstaat overtuig ik hem met mijn teugels dat hij verder mag gaan.

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:50

Ik rij altijd met zweep, ze reageerd niet altijd op mijn been en krijgt als ze niet luisterd een tik.
Zodra ze goed op mijn been reageerd gebruik ik de zweep ook niet meer maar hem de zweep er wel altijd bij...

Af en toe hebben ze even een tikje nodig...

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 18:17

ik geef hem een tikje zodat ie weer ff wat harder gaat lopen, hij is nogal langzaam en been gaat steeds minder helpen -,-
en afentoe straffen hanger ervanaf wat ie doet

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:57

Ik gebruik mijn zweep puur om het feit, om bij te tikken in de oefening.
vooral bij zijwaartse gangen kan ik de hulpen nog zo duidelijk geven,
mevrouw vergeet soms der achter hand ook mee te nemen.
en vaak een tikje als ze even niet meer bij de les is,
1 keer been geen reactie, 2 keer been nog niet, is tikje op der dikke kont :+

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 08:00

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 27-09-25 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xmerlex1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:56

ik gebruik het voor als mijn paard heel vervevelend besig is dus als corigeerende tik ( sorry ik weet niet hoe ik het schrijf :P )

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:58

voor mijn vriend als hij niet luisterd hihhi grapje,
ik gebruik hem voor zijwaartse gangen,ik leg hem dan op de kont waardoor zij haar kont meeneemt.

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:05

cissie schreef:
Ik rijd zonder zweep, (western) de lange teugel gebruik ik wel eens als ze mijn been negeert.
Dan zwiep ik de teugel een keertje naar achteren, zo van 'he hallo ik vroeg je wat, wakker worden dame'.
Ik gebruik de teugel nooit om te straffen, enkel als hulpmiddel om een been/zithulp te versterken.

Dat is toch hetzelfde?
Op het moment dat jij je teugels naar achteren zwiept straf je haar al voor het negeren van je been. Ookal zou je haar amper raken, heb je je straf wel opgelegd en uitgevoerd :)

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:07

sammy1 schreef:
voor mijn vriend als hij niet luisterd hihhi grapje,
ik gebruik hem voor zijwaartse gangen,ik leg hem dan op de kont waardoor zij haar kont meeneemt.

:D haha dat zeg ik ook altijd tegen mijn vriend }>

Ik gebruik mijn zweep alleen als aanwijsstok/begrenzer, dus op het moment dat hij iets heel moelijk vind (denk aan regelmaat in de SB en de bijvoorbeeld de keertwending) dan leg ik de zweep alleen tegen hem aan, om even 2 tellen steun te bieden en dan haal ik hem weg en et voila... perfecte oefening.
* soms vergeet hij dat hij 4 benen heeft :+ *

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:15

Tsja toch ook wel om mijn paard actief te houden. Vooral in het begin als ze dan niet luistert naar mijn been krijgt ze er een tikje bij. En daarna gaat het vaak vanzelf en heb ik hem niet echt meer nodig. Soms gebruik ik hem ook wel om haar aandacht erbij te houden of als ze bijvoorbeeld onder het wijken ofzo uit probeer te komen. Maar gebruik hem eigenlijk niet om haar te straffen of iets dergelijks.

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:23

@ heidiLOVER, eigenlijk hetzelfde als wat ik tegen cissie zei: het moment dat jij de zweep gebruikt om hem voorwaarts te krijgen, heb je hem al gestraft!
Ik weet niet wat jij anders onder straffen verstaat?
Jij uit namelijk op die manier jouw ongenoegen over het feit dat jouw paard lui aan jouw been is.
Maar de onderliggende probleem heb je niet opgelost.
Heb je je zelf al eens afgevraagd waarom je vooral in het begin je zweep nodig hebt? Hoe zou dat anders kunnen.. Hoe zou jij jouw paard anders duidelijk kunnen maken dat als jij jouw been eraan legt dat jij dan ook reactie verwacht?
Hint: door zijn aandacht en alle tijden naar jou te brengen.
Het gaat toch om samenwerken?

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:26

Siamsmeesje schreef:
Als je je zweep nodig hebt om te straffen en harder te gaan, heb je het hele idee achter het rijden niet begrepen |o
Zelf gebruikte ik m'n zweep alleen om aandacht te vragen, of even een kleine correctie/aanwijzing.
Maar slaan als straf? Nooit! Dat kan zelfs tegen je gaan werken, want dat dier weet dan het verschil niet meer tussen straf en een aanwijzing :n

Wat doe jij dan als je paard vervelend is. Hij een bok geeft of stijgerd? Laat je hem zijn gang gaan?Een correctie is toch ook een soort van straf?
Ik gebruik mijn zweep ook wel zo min mogelijk, maar bij een bokkesprong of dergelijke kan ze echt wel een tik verwachten.
Verder gebruik ik hem soms om haar van achter wat actiever te krijgen.

HANNIEball12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:52

nou niet voor te straffen.. dat vooral ook omdat dat gewoon niet helpt bij mijn pony.
Ik rij nu met zweep alleen nog om af en toe en tikje er bij te geven als hij niet meer op je been reageert.
Als ik 1x een tikje geef, dan hoef ik het kwatier daarna ook niet meer de zweep te gebruiken, dat weet ie dat ie moet reageren.
verder niet.

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:25

beetje sneller maar ik gebruik mijn zweepje niet vaak

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:04

Nog steeds enkel en alleen om mijn paard te corrigeren, of als ze echt verkeerd bezig zijn.
Gisteren tijdens de les wel even een paar meppen uitgedeeld, pony was echt gewoon aan
het doen waar ze zelf zin in had, niet luisteren, de rest treiteren, na die tikken wist ze zich wel te gedragen, en hebben we nog een half uurtje gesprongen, geen last meer van gehad, en zweepje ook
meteen aan de kant geweest.

Dit was dus niet zonder reden, en ook niet zielig,
wij zijn nog steeds baas over ons paard, niet andersom. :)

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:05

Als hij/zij niet actief meedoet, kan hij/zij struikelen.
Als hij/zij een verkeerde beweging maakt, kan hij/zij kreupel worden.
En liever 1 tik, dan 100 benen, niet? ;)

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:43

Mijn zweep licht alleen maar in de kast te liggen :P
Pony is zo fris dat ik m echt niet nodig heb, anders krijgen we helemaal turbo door de bak.
Maarja, iedereen gebruikt m waar die m voor nodig vind..

marvanill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:13

ik gebruik hem wel eens als mijn paard niet luistert naar mijn beenhulpen,
of als hij gewoon irritant aan het doen is.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:49

Om de pony actief te houden, Dus als hij niet reageerd op mijn been.
of even tegen de schouder als ik naar rechts wil en hij naar links, of andersom :+