heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:58

Lusitana schreef:
MiniMouse schreef:
Ik heb ze nog niet gezien in het Z aangezien sporen verplicht zijn :Y)

Het gaat om paarden die en Z proef zouden kúnnen lopen zonder sporen en daar ken ik er tig van..

Dat bedoel ik dus, tijdens de wedstrijd mòet je sporen aan, maar dat zegt helemaal niet dat er geen M- en Z-ruiters zijn die geen goede proef zonder sporen kunnen rijden.

Quote: Het sterke deel van mij kuit zit zo goed als op het zweetblad, en mijn onderste stuk kuit wat er wel onderuit komt raakt hem dus niet goed,

Nou, dat is bij iedereen zo hoor ;) , als het goed is zit je kuit op het zweetblad en steekt het stuk been onder je kuit onder het zweetblad uit. En met dat "sterke deel" moet je je hulpen geven. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat je problemen zou hebben met het gebruik van sporen, maar niet met het gebruik van been/kuit- en zithulpen.

m1992

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:35

Ik lees hier dat mensen het fout vinden om een jong paard te rijden met sporen.. maar ik heb meerdere paarden gereden die met sporen zijn ingereden. 1tje was niet vooruit te branden, de ander had gewoon iets meer duidelijkheid nodig.
1 paard hiervan is verkocht aan een bokker, nou.. dat paard is echt niet verpest hoor? Loopt hartstikke goed zoals ik van haar hoor..
Die andere paarden zijn ook gewoon goed aan het been nu, ook zonder spoortje. Dus degenen die zeggen; Hoe moet dat later wel niet? Nou, gewoon.. zachtjes je been aanleggen en je krijgt reactie.
Ik vind dus dat je niet per defenitie kan zeggen dat het altijd slecht is. Wel moet je natuurlijk je benen stil kunnen houden en alleen drijven wanneer nodig. :)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:37

Ick rijd altijd met sporen. Gebruik ze enkel als het nodig is maar vind dat mijn pony beter aan het been is en zich meer op het werk concentreerd dan.
Tijdens het western rijden gebruik ick ze minder.

danique38

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:15

een paard inrijden met sporen ;( omg he waar ben je mee bezig

ik heb een pony van 4 doe ik absoluut geen sporen bij om moet meer op letten de laatste tijd dat ik me been stil hou anders gaat ze veel te hard :+ Ik heb niks tegen sporen maar een pony inrijden met sporen ;( dan mag je van mij wel weer terug naar de beginners les op de manege :o

:wave:

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:17

ik reed met sporen omdat ik niet genoeg reactie krijg van mijn pony met dressuur. en bij mijn paard is het precies het zelfde verhaal
maar ik rij me pony nu zonder omdat ik genoeg reactie buiten krijg van haar

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:42

Ik niet hoor!

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:38

danique38 schreef:

ik heb een pony van 4 doe ik absoluut geen sporen bij om moet meer op letten de laatste tijd dat ik me been stil hou anders gaat ze veel te hard :+ Ik heb niks tegen sporen maar een pony inrijden met sporen ;( dan mag je van mij wel weer terug naar de beginners les op de manege :o

Neehoor, als je je benen niet stil kunt houden, dan moet je terug naar de beginnersles, als je eedn paard inrijd met sporen niet hoor..
Ik rijd ieder paard in met sporen en rijd sowieso elk paard met sporen..

Ik denk dat de reactie hierboven geplaatst is door iemand die zomaar wat zegt. WAAROM is het ''zielig'' als je een paard inrijd met sporen?

lees net dat je pas 12 bent..

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:46

JeroenK schreef:
danique38 schreef:

Neehoor, als je je benen niet stil kunt houden, dan moet je terug naar de beginnersles, als je eedn paard inrijd met sporen niet hoor..

Ik denk dat de reactie hierboven geplaatst is door iemand die zomaar wat zegt. WAAROM is het ''zielig'' als je een paard inrijd met sporen?

ik zelf zou nooit een paard inrijden met sporen, omdat ik vind dat ze op een rustige been hulp zonder sporen gewoon de basis moeten leren.
als een paard goed is doorgereden en niet meer goed op de beenhulp reageerd dan zou ik zelf wel een spoortje gebruiken
maar dan wel eerst van die knopjes en niet direct sporen van 30 of 40 mm.

maar dat is mijn mening

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:56

inger1204 schreef:
JeroenK schreef:

ik zelf zou nooit een paard inrijden met sporen, omdat ik vind dat ze op een rustige been hulp zonder sporen gewoon de basis moeten leren.
als een paard goed is doorgereden en niet meer goed op de beenhulp reageerd dan zou ik zelf wel een spoortje gebruiken
maar dan wel eerst van die knopjes en niet direct sporen van 30 of 40 mm.

maar dat is mijn mening

Kun je met spoortje dan geen rustige beenhulp geven? Als je dat niet kan hoor je er imo ook niet mee te rijden. Basis is toch Been=reactie.. wat maakt het dan uit of dat met je kuit zonder spoortje of kuit met spoortje is?

Als je paard niet meer goed op de hulpen reageert dan wel met sporen?! dan doe je dus sporen om zodat het harder aankomt en hij beter reageert, niet zo aardig voor het paard.

daarna schrijf je nog: eerst knopjes en niet direct lange sporen.. maar jij begint dus met knop sporen, die doen niet zon zeer.. dan reageert ie daar niet meer op en dan pak je weer iets anders.. op een gegeven moment heb je dus hele scherpe sporen nodig om hem voorwaarts te krijgen

dán ben je pas verkeerd bezig vind ik.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:23

nou ik vind dat zelf niet.
ik bedoel het zeg maar niet om hem voorwaarts te houden
om maar meer te kunnen vragen wat zeg maar niet met het been kan.

maar ik ben zelf best wel bezig met het zo natuurlijk mogelijk rijden van me pony want ik kan nu alle L oefeningen zonder spoortje doen (hogere oefeningen doe ik nog niet)

maar ja iedereen heeft zijn eigen ideeën en meningen hier over.

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:48

Ik ben het met inger1204 eens.
Ik zou een paard ook nooit inrijden met sporen, misschien reageert het dier heel goed op je been en hoef je helemaal niet met sporen te rijden.

Waarom elk paard eigenlijk met sporen rijden?

Ik weet zelf trouwens niet al te veel over sporen dus zal ik ook niet te uitgebreid reageren. :)

En ja, ik ben PAS 13..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:52

Ja, dat snap ik ook niet. Hier op het pensionstal zie ik ook heel veel mensen met sporen lopen. Ik heb zo het idee dat het in is deze tijd? :P Aangezien je op een zéér voorwaartse hengst geen sporen nodig hebt, lijkt mij..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:49

Het gaat niet eens om het voorwaartse! Hulpen komen preciezer aan.. je kunt veel kleinere hulpen geven.

RobinandBart@ als het dier goed op je been reageert, is dat mooi.. en dat moet ook.. ook als je met sporen rijd.. paard moet op beide manieren aan het been zijn..

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:00

Ja, daar was ik al achter..
Ik merk toch dat heel veel mensen zonder echte kennis over sporen met sporen rijden om zijn/haar paard voorwaarts te houden..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:15

Ik reed ook altijd met sporen. Maar nu ga ik endurance starten en daar zijn ze verboden, ik mag wel een zweepje gebruiken maar ik vindt t zo vervelend om dat ding continu vast te houden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:21

daffie1986 schreef:
Ik reed ook altijd met sporen. Maar nu ga ik endurance starten en daar zijn ze verboden, ik mag wel een zweepje gebruiken maar ik vindt t zo vervelend om dat ding continu vast te houden.

Stop 'm in je laars! :+
Ik rijd ook niet met sporen, omdat ik het gewoon 'prut' vind!
Een paard hoort te reageren op je been, zelfs met kleine hulpen.
Ik vind eigenlijk dat je daar geen sporen voor nodig hebt.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:07

daffie1986 schreef:

al je een niet zo'n lange hebt kun je hem ook aan je zadel vast maken als je er even een touwtje aan hebt
doe ik ook heel vaak

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:46

Samira010 schreef:
Ja, dat snap ik ook niet. Hier op het pensionstal zie ik ook heel veel mensen met sporen lopen. Ik heb zo het idee dat het in is deze tijd? :P Aangezien je op een zéér voorwaartse hengst geen sporen nodig hebt, lijkt mij..
Hier concludeer ik dus uit dat je een voorwaarts paard geen spoor nodig doet, een langzame waarschijnlijk wel?
Daar gaat het niet om he! Een paard moet gewoon aan het been zijn, dat is echt een basis. Dan heb je nog snelle paarden en langzame., zolang ze fijn aan je been zijn is dr niets aan de hand. Dan kun je er een spoor aanhangen om hulpen te verduidelijken voor je paard.
Niet omdat je paard niet aan 't been is :n

saskia_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:55

ik haat sporen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:56

Lekker onderbouwdddd :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:09

Ik rij op dit moment niet met sporen, ook al heb ik zo nu en dan het idee dat het wel slimmer is om ermee te rijden, ze reageert namelijk niet super op mijn been.
Maar ik rij er op dit moment niet mee omdat ik zelf vind dat mijn benen bij lange na niet rustig genoeg 'liggen'. Eerst zelf goed zitten en dan eventueel een keer sporen gebruiken (maar waarschijnlijk helemaal niet.)

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:47

Ik vind sporen niet nodig voor het voorwaartser maken, het is meer om je hulpen te verfijnen. Ik rijd nu Z2 met 7 winstpunten met mijn pony, en je mag niet met zweep rijden dan. En dan kan een spoortje best handig zijn als je net dat prikje moet geven voor een appyement.

Ik vind dat je met je zweep en je benen je pony actief moet maken. Daar zijn sporen helemaal niet voor nodig. Meestal als je gewoon met je kuit drijft kom je er helemaal niet met je spoor bij (teminste bij mij).

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:12

Ik zag laatst in de bixie een meisje van 7-9 jaar op een D-pony (zag er redelijk pittig uit) rijden met sporen... voetjes kwamen net onder de zweetbladen uit. sporen dus niet...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:16

ik rijd ook zonder :) wel eens met gedaan bij mijn vorige paard hele kleintjes. Maar hij reageerde nogal heftig er op. Ik vind dat wanneer je consequent rijdt je geen spoortje nodig hebt, misschien later in de hogere klasse om je hulp te verfijnen. Spoortje is imo niet om je dier harder te laten lopen..!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:23

Ik rijd niet met sporen,
simpelweg omdat ik niet weet of ik er wel mee om kan gaan.
Mijn benen zijn goed stil te houden, maar toch.
Ik volg sinds een jaartje geen les meer, dus dat zou ik niet zonder toezicht willen proberen.
En trouwens. Ik heb alleen maar op manege paarden,
en paarden van andere mensen gereden. Dus ikzelf heb er niet zo veel aan.
;)