Femke16 schreef:Weet je wat ik overigens ook denk... dat wanneer een pony of paard in een periode écht even met hulpt teugel gereden moet worden, niet in de lessen gebruikt behoort te worden. Sowieso vind ik dat een hulpteugel niet als standaard hoort worden gezien. Het moet een hulpje blijven en dat kan het best door hem af en toe te gebruiken met na een reeks ook weer een lange stop.
En een les paard behoort vind ik goed doorgereden te zijn en voor beginners gewoon ook echt mak.
Hetzelfde wat betreft bitten, wanneer je denkt dat het paard/pony een pelham of ander correctie bit nodig heeft, vind ik dat dat paard/pony niet geschikt is als manege pony.
Een manege paard/pony en de instructeur leren de ruiters hoe en wat, dat kan niet als dat paard of ponytje zelf nog geschoolt moeten worden en 'dan maar' met een of andere correctie middel worden gereden. Dat is toch niet eerlijk tov het paard?
Naja, dat is mijn mening. En natuurlijk kan die verandert worden, met goede argumenten maar ik heb dit topic eventjes gevolgd(v.a p 10 ofzo) en zulke goede tegen argumenten heb ik nog niet gehoord. Ten minste, ik vind die van tegen het gebruik veel en vee sterker dan voor het gebruikt.
En hoe denk je dan over een bijzetteugel in longelessen en beginnerslessen? Is ook een hulpteugel!