Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:50

Snoevie schreef:
dubbelgebroken is niet per definitie vriendelijker en bitloos ook niet altijd.
niet ieder paard reageert er goed op.

op mijn manege rijdt een pony bitloos,omdat het bit plekjes bij de mond veroorzaakte.
voor zover ik weet gaat dat prima

Ik bedoel kwa scherpte in de mond
is dubbelgebroken wel vriendelijker dan enkelgebroken ;)

Kan je zelf ook eens zien als je het bit op je hand houd, voel/zie je een heel verschil!
Laatst bijgewerkt door xPenny op 10-06-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:52

Ilja000 schreef:
Hulpteugels bij manegepaarden worden bij ons altijd eerst door personeel aan de longeerlijn zonder ruiter uitgeprobeerd. Daarna onder het zadel, met personeel in het zadel. Juist om problemen te voorkomen. Pas als de hulpteugel werkelijk helpt en het paard er goed mee om gaat, gaat het met hulpteugel in de les.

Heb afgelopen zondag nog ergens anders een paard onderuit zien gaan omdat het nerveus werd van een bijzetteugel waar het niet aangewend was...

Waarom had hij dan bijzetteugels gekregen als ik vragen mag? :P

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:53

De manege waar ik vroeger reed hadden een paar paarden hulpteugels.
Het paard waar ik altijd op reed had ook een of andere hulpteugel.
Weet niet meer wat voor hulpteugel dat was maar moest altijd met rijden..

Een keer was de hulpteugel spoorloos verdwenen en moest ik wel zonder :o
Vond ik alleen maar beter, paard deed niks :+

Femke16

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:06

Weet je wat ik overigens ook denk... dat wanneer een pony of paard in een periode écht even met hulpt teugel gereden moet worden, niet in de lessen gebruikt behoort te worden. Sowieso vind ik dat een hulpteugel niet als standaard hoort worden gezien. Het moet een hulpje blijven en dat kan het best door hem af en toe te gebruiken met na een reeks ook weer een lange stop.
En een les paard behoort vind ik goed doorgereden te zijn en voor beginners gewoon ook echt mak.
Hetzelfde wat betreft bitten, wanneer je denkt dat het paard/pony een pelham of ander correctie bit nodig heeft, vind ik dat dat paard/pony niet geschikt is als manege pony.
Een manege paard/pony en de instructeur leren de ruiters hoe en wat, dat kan niet als dat paard of ponytje zelf nog geschoolt moeten worden en 'dan maar' met een of andere correctie middel worden gereden. Dat is toch niet eerlijk tov het paard?
Naja, dat is mijn mening. En natuurlijk kan die verandert worden, met goede argumenten maar ik heb dit topic eventjes gevolgd(v.a p 10 ofzo) en zulke goede tegen argumenten heb ik nog niet gehoord. Ten minste, ik vind die van tegen het gebruik veel en vee sterker dan voor het gebruikt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:04

xPenny schreef:
Ilja000 schreef:
Hulpteugels bij manegepaarden worden bij ons altijd eerst door personeel aan de longeerlijn zonder ruiter uitgeprobeerd. Daarna onder het zadel, met personeel in het zadel. Juist om problemen te voorkomen. Pas als de hulpteugel werkelijk helpt en het paard er goed mee om gaat, gaat het met hulpteugel in de les.

Heb afgelopen zondag nog ergens anders een paard onderuit zien gaan omdat het nerveus werd van een bijzetteugel waar het niet aangewend was...

Waarom had hij dan bijzetteugels gekregen als ik vragen mag? :P

Omdat dat op dat moment nodig was voor het evenement en hij het elastiek steeds los maakte.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:05

Femke16 schreef:
Weet je wat ik overigens ook denk... dat wanneer een pony of paard in een periode écht even met hulpt teugel gereden moet worden, niet in de lessen gebruikt behoort te worden. Sowieso vind ik dat een hulpteugel niet als standaard hoort worden gezien. Het moet een hulpje blijven en dat kan het best door hem af en toe te gebruiken met na een reeks ook weer een lange stop.
En een les paard behoort vind ik goed doorgereden te zijn en voor beginners gewoon ook echt mak.
Hetzelfde wat betreft bitten, wanneer je denkt dat het paard/pony een pelham of ander correctie bit nodig heeft, vind ik dat dat paard/pony niet geschikt is als manege pony.
Een manege paard/pony en de instructeur leren de ruiters hoe en wat, dat kan niet als dat paard of ponytje zelf nog geschoolt moeten worden en 'dan maar' met een of andere correctie middel worden gereden. Dat is toch niet eerlijk tov het paard?
Naja, dat is mijn mening. En natuurlijk kan die verandert worden, met goede argumenten maar ik heb dit topic eventjes gevolgd(v.a p 10 ofzo) en zulke goede tegen argumenten heb ik nog niet gehoord. Ten minste, ik vind die van tegen het gebruik veel en vee sterker dan voor het gebruikt.

En hoe denk je dan over een bijzetteugel in longelessen en beginnerslessen? Is ook een hulpteugel!

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:15

Bij ons op de manege gebruiken ze voor één pony bijzetteugels, omdat die verschrikkelijk met haar hoofd in de lucht gaat als je gaat galloperen. Dit is alleen in de beginnersles, in de gevorderde les zit die er niet op.
Verder hebben meeste pony's martingalen om, maar die zitten zeker niet te strak.
De pony's lopen heel hoog met hun hoofd(zit in het ras ofzo?)
Mensen met eigen paarden rijden wel bijna allemaal met slof, en ik betwijfel of dat allemaal wel nodig is. :\

Op de andere manege waar ik ook heb gereden, heeft geen enkele pony een hulpteugel. Behalve de pony waar ik altijd op reed, die moest van de instructrice een thiedemann aan.
Volgens mij heb ik één enkele gezien met een martingaal.
Vind het allemaal best, zolang ze op de goede manier gebruikt worden en niet zomaar iets in elkaar flansen omdat het "nodig" is.
Als je het doet, doe het dan wel goed.:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 05:45

xPenny schreef:
Snoevie schreef:
dubbelgebroken is niet per definitie vriendelijker en bitloos ook niet altijd.
niet ieder paard reageert er goed op.

op mijn manege rijdt een pony bitloos,omdat het bit plekjes bij de mond veroorzaakte.
voor zover ik weet gaat dat prima

Ik bedoel kwa scherpte in de mond
is dubbelgebroken wel vriendelijker dan enkelgebroken ;)

Kan je zelf ook eens zien als je het bit op je hand houd, voel/zie je een heel verschil!

nogmaals,dat verschilt dus per paard en per paardenmond.
ik heb al heel wat bitten gezien en in mijn handen gehouden.

dus nee,dubbelgebroken is niet altijd vriendelijker in de mond als enkelgebroken.
dat hangt van het paard af,bij dubbelgebroken is de druk meer verdeeld over de tong,en ik ken paarden die dat gewoon niet fijn vinden

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:41

Citaat:
nogmaals,dat verschilt dus per paard en per paardenmond.
ik heb al heel wat bitten gezien en in mijn handen gehouden.

dus nee,dubbelgebroken is niet altijd vriendelijker in de mond als enkelgebroken.
dat hangt van het paard af,bij dubbelgebroken is de druk meer verdeeld over de tong,en ik ken paarden die dat gewoon niet fijn vinden

Ik heb altijd geleert gekregen dat het minder druk geeft,
En bij een andere paardenmond daarvoor heb je toch ook bitmaten voor?
Ik snap jou'n bedoeling niet helemaal
sorry :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:02

nou het ene paard reageert gewoon fijner op het ene bit dan op het andere,het ene paard heeft een hele dikke tong en een ander een wat minder dikke.
het ene paard reageert gevoeliger op druk op de tong dan op de lagen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:36

Snoevie schreef:
nou het ene paard reageert gewoon fijner op het ene bit dan op het andere,het ene paard heeft een hele dikke tong en een ander een wat minder dikke.
het ene paard reageert gevoeliger op druk op de tong dan op de lagen.

Dat is waar ;)
ik snap het al haha,

Maar in vergelijking is een dubbel gebroken fijner toch?
Als je niet naar de dikte van de tong en naar een druk op de mond van een paard kijkt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:56

dat is dus niet perse zo,je kan niet zeggen welke fijner is,omdat dat per paard verschilt.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:06

Snoevie schreef:
dat is dus niet perse zo,je kan niet zeggen welke fijner is,omdat dat per paard verschilt.

Daarom bedoelde ik met 1 normale paardenmond ;)
Dat in de vergelijking dubbelgebroken vriendelijker voor de mond is,
en dus niet kijken even naar de dikte van de tong, en of een paard het fijner vind op de druk van de tong.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:08

je snapt me niet,dat is dus niet zo,omdat ieder paard anders is.
voor het ene paard is het vriendelijker,voor het andere niet.

en bij een bit kijk je juist wel naar de dikte van de tong en hoe het paard er qua druk op reageert.
dus je kan niet zeggen dat je daar niet naar kijkt

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 19:45

Snoevie schreef:
je snapt me niet,dat is dus niet zo,omdat ieder paard anders is.
voor het ene paard is het vriendelijker,voor het andere niet.

en bij een bit kijk je juist wel naar de dikte van de tong en hoe het paard er qua druk op reageert.
dus je kan niet zeggen dat je daar niet naar kijkt

Ik probeer ook iets heels anders uit te leggen.
Een dubbelgebroken is gewoon minder scherper gemaakt als een enkelgebroken en ook voor de meeste vriendelijker in de mond.
Ikzelf heb ook een dubbelgebroken gepakt omdat dat bij mijn pony beter is en ik hem niet teveel wil belasten in zijn mond.
Dat is bij andere paarden wel anders zoals jij zegt.
Maar technisch gezien is een dubbelgebroken minder scherp aan de tong dan een enkelgebroken.
(uitgezonderd voor paarden als wat jij al zei)

Dit is mij allemaal vertelt in een echte ruitersportzaak die er ook veel verstand van hebben.
tuurlijk, ieder paard is anders.
Maar je kunt niet zeggen dat een enkelgebroken minder scherp is als een dubbelgebroken, want zou dan dom zijn als ze een dubbelgebroken hadden uitgevonden.

mijn mening ;)
maar laten we er niet meer omheen draaien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:21

Ongebroken/enkelgebroken/dubbelgebroken zijn alledrie ongeveer even scherp, alleen het ene paard vindt druk op de tong prettiger, de ander op de lagen, de volgende wil het gecombineerd en nog een ander wil het gecombineerd maar op een andere manier (dubbele breuk anders liggend, ander middenstuk).

De meeste paarden vinden dubbelgebroken best. Zeker als het een bustrens is zodat het niet teveel wiebelt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:24

nee hij is ook niet perse scherper of minder scherp,xpenny.

en paarden die fijner reageren op een enkelgebroken trens zijn heus niet uitgezonderd of een uitzondering.

je kan gewoon niet zeggen dat de een scherper is dan de ander.
en waarom is het dom dat er een dubbelgebroken bit is uitgevonden?
juist,omdat er zoveel verschillende soorten paarden zijn
er zijn ook veel paarden die dat gewiebel niks vinden en beter lopen op een ongebroken trens.
dat maakt een dubbelgebroken dan niet scherper.

je mag je mening hebben,ik leg gewoon voor hoe het zit.
wie draait waar omheen?

en ik heb niet echt de ervaring dat zoveel paarden beter reageren op dubbel gebroken eigenlijk

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:44

Snoevie schreef:
nee hij is ook niet perse scherper of minder scherp,xpenny.

en paarden die fijner reageren op een enkelgebroken trens zijn heus niet uitgezonderd of een uitzondering.

je kan gewoon niet zeggen dat de een scherper is dan de ander.
en waarom is het dom dat er een dubbelgebroken bit is uitgevonden?
juist,omdat er zoveel verschillende soorten paarden zijn
er zijn ook veel paarden die dat gewiebel niks vinden en beter lopen op een ongebroken trens.
dat maakt een dubbelgebroken dan niet scherper.

je mag je mening hebben,ik leg gewoon voor hoe het zit.
wie draait waar omheen?

en ik heb niet echt de ervaring dat zoveel paarden beter reageren op dubbel gebroken eigenlijk

Nee oke dat heb ik juist dus wel,
Omdat dubbelgebroken beter in een paards mond ligt en een enkelgebroken meer als een notenkraker werkt en in de mondholte prikt.
Maar elk paard is natuurlijk anders, en mijn paarden die ik allemaal rijd, rijden fijner met een dubbelgebroken dan enkel.

MAAR ik vertel hier natuurlijk alleen maar wat ik allemaal weet,
als ik iets natuurlijk niet weet ga ik er ook niet op in en kan er dus ook geen antwoord op geven.
De een zegt dat een enkelgebroken zachter is en de ander een dubbelgebroken.

Heeft ook een keer in BIT gestaan dat enkel toch zachter is, terwijl merendeels zegt dat dubbel wat zachter in de mond ligt, en of het middenstukje nou plat of bol is, is allemaal een heel verschil.

maargoed haha :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:04

Een dubbelgebroken bit past zich beter aan aan de mond van het paard en werkt dus deels op de tong in en minder op de lagen en is daardoor zachter voor de paardenmond. Pak Google er maar bij.

http://www.kerckhaert.be/hoofstellen/bitten/

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:06

Ilja000 schreef:
Een dubbelgebroken bit past zich beter aan aan de mond van het paard en werkt dus deels op de tong in en minder op de lagen en is daardoor zachter voor de paardenmond. Pak Google er maar bij.

http://www.kerckhaert.be/hoofstellen/bitten/

Dat dacht ik dus ook al de hele tijd,
Maar omdat iedereen iets anders zegt, weet ik zelf ook niet meer wat ik moet geloven.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:09

@snoevie:
Misschien vinden paarden enkelgebroken wel fijner voor te rijden, maar wie zegt dat dubbelgebroken niet beter ligt in een mond?
Misschien is het paard alleen een enkelgebroken gewend en doet raar om een ander bit zoals in dit geval een dubbelgebroken en moet wennen omdat dit bit was losser in de mond ligt en alleen meer druk op de tong geeft dan in het mondgeheelte van een enkelgebroken.
Daar zit ik eigenlijk steeds mee te twijfelen... :o

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:09

Nou ja... ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zo staat het op meerdere websites. Ik schreef het ook omdat ik het met je eens ben :) Kan me voorstellen dat het om wat voor reden dan ook niet voor ieder paard geldt, tenslotte is het de uitzondering die de regel bevestigd, maar je hebt altijd een grote lijn en die lijkt te zeggen dat dubbelgebroken zachter werkt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 05:43

xPenny schreef:
@snoevie:
Misschien vinden paarden enkelgebroken wel fijner voor te rijden, maar wie zegt dat dubbelgebroken niet beter ligt in een mond?
Misschien is het paard alleen een enkelgebroken gewend en doet raar om een ander bit zoals in dit geval een dubbelgebroken en moet wennen omdat dit bit was losser in de mond ligt en alleen meer druk op de tong geeft dan in het mondgeheelte van een enkelgebroken.
Daar zit ik eigenlijk steeds mee te twijfelen... :o

weet je,ik probeer alleen maar uit te leggen dat ik vind dat de een niet echt scherper is dan de ander.
een dubbel gebroken zal inderdaad best wel een betere pasvorm hebben,maar het werkt gewoon niet voor elk paard.

waarom zou een paard aan iets anders moeten wennen als iets al goed bevalt?

en je hoeft niet te twijfelen,gewoon doen wat goed voelt voor jouw paard

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:33

Ik ken geen een manege die hulpteugels gebruikt, ik vind het persoonlijk ook niet nodig/niet goed. Die manegepaarden lopen (meestal) hun rondjes toch wel dus ik snap het nut van een hulpteugel ook niet. Bovendien gaan kleinere kinderen denken dat zo'n hulpteugel verplicht nodig is en als hun later een paard krijgen, hangen ze er meteen een hulpteugel aan, die soms geen enige goede nut heeft voor het paard, en de ruiter. ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:34

tja ik vind het soms in het voordeel werken voor het paard en de ruiter.
op zich kan het best goed zijn,mits met beleid.

en wat mensen later aan hun eigen paard hangen,daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.