bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:57

Citaat:
Zie mijn eerdere posts... Ik stel gewoon dat goed paardrijden en met paarden omgaan moeilijk is, en dat het verhaaltje tevaak omgedraaid wordt, namelijk dat het paard moeilijk is. Mi is dat gewoon een grote valkuil. Je legt dan het probleem bij het paard neer, ipv het bij jezelf te zoeken. Bij heel veel problemen die ik hoor/zie bij mensen denk ik: ja, logisch dat dat paard dat doet, waarom zien ze dat zelf niet?

Hier kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn.
Ik heb zelf altijd geleerd dat als het paard iets niet goed doet, jij het niet goed gevraagd hebt..

Ik denk dat "makkelijke" paarden gewoon veel vergevingsgezind zijn dan "moeilijke" paarden..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:06

pharagirlke schreef:
Wederom; stop met woorden in mijn mond te leggen, ik heb nergens gezegd dat mensen dat over mij zeggen. Integendeel zelfs.

Als mensen het dan al niet eens over jou zeggen, dan snap ik al helemaal niet waarom je het aanhaald en/of je er druk om maakt...

jasmijn78 schreef:
Als je je druk gaat maken over wat jij van andere (jongere meiden) hebt gehoord wat anderen volgens hen over hun paard hebben gezegd dan is het eind natuurlijk helemaal zoek.... Je bezig gaan houden met alles wat je van 'horen-zeggen' hebt, zeker als het om van die dingen gaat waarvan je denkt; get-a-life, dat vind ik echt zo zinloos...

pharagirlke schreef:
Nee, dat noemt men realisme, weten dat wedstrijden niet een en al vriendschap is.

Vriendschap weer is imo toch iets heel anders dan gewoon naast je neer leggen wat onbelangrijke omstanders over je te zeggen hebben. Of in jou geval: wat je gehoord hebt van jongere meiden wat anderen over hun paard gezegd hebben...

FitzChivalry schreef:
Ik denk dat "makkelijke" paarden gewoon veel vergevingsgezind zijn dan "moeilijke" paarden..

Weer on-topic :D Ik denk ook dat dat vaak het geval is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:12

jasmijn78 schreef:
Als mensen het dan al niet eens over jou zeggen, dan snap ik al helemaal niet waarom je het aanhaald en/of je er druk om maakt...

Omdat ik ze het wel al over andere dieren heb horen zeggen en ik me kan voorstellen dat sommige mensen zich dat wel aantrekken. Dat noemt men "empathie"

jasmijn78 schreef:
Als je je druk gaat maken over wat jij van andere (jongere meiden) hebt gehoord wat anderen volgens hen over hun paard hebben gezegd dan is het eind natuurlijk helemaal zoek.... Je bezig gaan houden met alles wat je van 'horen-zeggen' hebt, zeker als het om van die dingen gaat waarvan je denkt; get-a-life, dat vind ik echt zo zinloos...

Ik kan, vanwege diezelfde empathie, er in komen dat sommige zich er door gekwetst kunnen voelen als mensen dergelijke opmerkingen maken terwijl die persoon er keihard voor moet werken enz. Ik denk niet snel "get a life" want ik kan me inbeelden dat de ene persoon nu eenmaal anders is dan de andere, en dat die zich, bijgevolg, ook anders zal voelen onder bepaalde omstandigheden. Ik vind het verontrustend dat dat niet meer normaal is tegenwoordig. En met een beetje leeswerk had je er uit kunnen halen dat ik het niet van die jonge meiden heb, maar dat persoon A tegen mij iets dergelijk zei over persoon B. Leuk he, dingen zo verdraaien dat jij gelijk hebt :D Of dat fair/goed voor de discussie is, is dan weer een tweede.

Citaat:
Vriendschap is imo toch iets heel anders dan gewoon naast je neer leggen wat onbelangrijke omstanders over je te zeggen hebben. Of in jou geval: wat je gehoord hebt van jongere meiden wat anderen over hun paard gezegd hebben...

Zoals hierboven gezegd heb ik het dus vanuit eerste hand. Ik heb het een persoon horen zeggen over het paard van een andere persoon. Ik weet niet of het de bedoeling was dat ik haar gelijk zou geven of niet. Ik heb iig gereageerd met "leven en laten leven". Maar ik betwijfel of dat de reactie was die ze hoopte te krijgen :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:33

pharagirlke schreef:
Ik denk niet snel "get a life" want ik kan me inbeelden dat de ene persoon nu eenmaal anders is dan de andere, en dat die zich, bijgevolg, ook anders zal voelen onder bepaalde omstandigheden.

M.a.w.: de doet aanames over hoe iemand zich voelt?

pharagirlke schreef:
Ik weet niet of het de bedoeling was dat ik haar gelijk zou geven of niet. Ik heb iig gereageerd met "leven en laten leven". Maar ik betwijfel of dat de reactie was die ze hoopte te krijgen

Als je dan toch iets zegt wat iemand niet wil horen, in hoeverre spreek je dan nog van empathie?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:43

Waar lees je dat ik aannames doe? Nogmaals: Houd op met me woorden in de mond te leggen want dat begin ik stilletjes aan beu te worden. Houd je bezig met je eigen mening goed te formuleren dat zal al moeilijk genoeg zijn. Dan zal ik me bezig houden om mijn mening zo goed mogelijk te formuleren, goed?

Weet je wat empathie in houd Jasmijn?
Het niet eens zijn met iemand heeft nl niets met empathie te maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:56

pharagirlke schreef:
Waar lees je dat ik aannames doe?

Inbeelden hoe iemand zich voelt... aannemen hoe iemand zich voelt... een aanname doen...

pharagirlke schreef:
Weet je wat empathie in houd Jasmijn?

Empathie is in ieder geval niet: jezelf inbeelden hoe iemand zich voelt en totaal iets anders zeggen dan wat diegene graag horen wil. Dat getuigt niet echt van empathie.

pharagirlke schreef:
Nogmaals: Houd op met me woorden in de mond te leggen want dat begin ik stilletjes aan beu te worden.

Maar wat is je punt nu eigenlijk? Wat is jouw punt nu m.b.t. al dan niet praten over anderen, wat mensen wel en niet over jou zeggen, waarom het er wel/niet toe doet, trots, empatie etc. etc.?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 01:02

Empathie is je kunnen verplaatsen in iemand. Het is niet voorspellen hoe die zich voelt of zal voelen, het is je bedenken dat een persoon zich anders kan voelen dan jij zelf omdat het een andere persoon is met andere meningen en ervaringen. Geen aannames dus, er alleen van uit gaan dat niet iedereen is zoals jij zelf.

Empathie is helemaal niet als A zegt "B gaat er nooit raken met haar pony" dat jij antwoord "je hebt gelijk". Dat heeft helemaal niets met empathie te maken. Empathie is je kunnen voorstellen waarom persoon A zegt.

Mijn doel is om je te proberen te laten begrijpen dat jij niet voor iemand anders kan bepalen wat die persoon hoort te zeggen en waarom. En dat je al zeker niet dingen moet gaan verdraaien en mensen woorden in de mond moet gaan leggen zodat je de discussie naar je hand kan zetten. Dat helpt helemaal niets.

Dat als mensen zeggen dat hun paard moeilijk is, dat niet hoeft te betekenen dat ze het op hun paard steken maar dat ze evengoed kunnen bedoelen dat zij het moeilijk hebben met het paard. Dat het een kwestie van tussen de regels doorlezen is. Maar na de discussie die ik met jou gevoerd heb, vrees ik dat het nutteloos is. Ik houd er dus ook maar mee op. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:37

FitzChivalry schreef:
Citaat:
Zie mijn eerdere posts... Ik stel gewoon dat goed paardrijden en met paarden omgaan moeilijk is, en dat het verhaaltje tevaak omgedraaid wordt, namelijk dat het paard moeilijk is. Mi is dat gewoon een grote valkuil. Je legt dan het probleem bij het paard neer, ipv het bij jezelf te zoeken. Bij heel veel problemen die ik hoor/zie bij mensen denk ik: ja, logisch dat dat paard dat doet, waarom zien ze dat zelf niet?

Hier kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn.
Ik heb zelf altijd geleerd dat als het paard iets niet goed doet, jij het niet goed gevraagd hebt..

Als een paard iets niet goed doet, kan dat ook komen omdat anderen het hem al vele malen niet goed gevraagd hebben....

Komt nog bij dat veel paarden die écht probleemgedrag vertonen (en daarmee bedoel ik gedrag dat gevaarlijk is voor het paard zelf of zijn omgeving, maar ja een beest van 600 kilo wordt al gauw gevaarlijk als ie zich niet binnen een bepaald perk begeeft...) vaak ook ergens pijn hebben, wat de oplossing nog ingewikkelder maakt.

Corrigeren is een vak op zich, er zijn mensen die er hun brood mee verdienen. En tja, dat soort mensen treft ook regelmatig een paard dat eigenlijk helemaal geen probleempaard is, maar gewoon onkundige eigenaren heeft.
In de laatste (natural)demo die ik heb bijgewoond werd zon soort paard 'heropgevoed'. Eitje, maar een deel van het publiek vond het allemaal maar knap. ;)

Ik ben het wel met je eens dat sommige paarden gewoon vergevingsgezinder zijn, meer 'will to please' hebben.
Ik heb zelf enkele van zulke paarden bezeten, paarden die als jij een fout maakt, zelf nog zoeken naar het goede antwoord. Als zulke paarden in hun waarde worden gelaten, worden het echte mensenvrienden.
Het is wel goed te beseffen dat je aan zulke paarden veel te danken hebt, en dat doet niet iedereen.

Ik heb echter ook voldoende paarden gereden (en gehad) die dus níet in staat zijn om om te gaan met ruiterfouten, niet uit onwil maar gewoon door hun eigenschappen.
En die paarden kiezen naargelang hun karakter vaak voor fight, flight of fright als hen de weg niet goed wordt uitgelegd.

Misschien wordt het tijd voor een sterrensysteem: ruiters en paarden worden ingedeeld op een schaal van 1 tot 5. En alleen vijfsterrenruiters mogen op vijfsterrenpaarden.

Oke, is natuurlijk totaal onwerkbaar in de praktijk. :+ :P :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:02

randalinpony schreef:
Corrigeren is een vak op zich, er zijn mensen die er hun brood mee verdienen. En tja, dat soort mensen treft ook regelmatig een paard dat eigenlijk helemaal geen probleempaard is, maar gewoon onkundige eigenaren heeft.

das zo ongeveer 95% :D :D :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:44

KiWiKo schreef:
randalinpony schreef:

das zo ongeveer 95% :D :D :D

Dat denk ik ook :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:36

Tja, lekker toch dat 95% van de paarden zo weer op de rails is...

Het is die andere 5%... ;)

KiWiKo

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:58

het zijn vaak de eigenaren waar het werk in zit :) :) in de paarden zittetum niet :D die weten het wel :)

en van die andere 5 %... tjsa daar moet je niet bang zijn om eens links of rechtsaf te gaan, of iets te doen wat niet in het boekje staat.... creatief zijn, puzzelen...... en dan komt dat ook wel weer goed, alleen zit daar vaak wel werk in. Maar vaak willen de eigenaren die paarden niet meer terug, en heb je ze voor de verkoop :D

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:48

Wat ik me wel eens afvraag hè...zouden er ook bijvoorbeeld paarden tussen zitten die gewoonweg niet helemaal oké zijn, die gewoon een beetje doorgedraaid zijn? Net als dat sommige mensen de weg kwijt kunnen zijn? Want soms heb ik wel eens een beetje het idee alsof dat hier op bokt bijna niet mogelijk is, maar ik ben toch wel nieuwsgierig :) .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:50

jahoor :D :D heb ze wel eens meegemaakt......... en dan gaan ze door naar manege stegeman

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:17

Sunrise_ schreef:
Wat ik me wel eens afvraag hè...zouden er ook bijvoorbeeld paarden tussen zitten die gewoonweg niet helemaal oké zijn, die gewoon een beetje doorgedraaid zijn? Net als dat sommige mensen de weg kwijt kunnen zijn? Want soms heb ik wel eens een beetje het idee alsof dat hier op bokt bijna niet mogelijk is, maar ik ben toch wel nieuwsgierig :) .

Ja ik ken er ook eentje, heb het paard geboren zien worden en vanaf dag 1 gewoon niet helemaal in orde. Voor de rest super mooi paardje maar heeft ze helaas niet helemaal op een rij. Lief dier in de basis maar zo hysterisch dat ze een gevaar voor haar zelf is af en toe. Als je haar reacties zou zien zou je denken dat het gaat om een zwaar mishandeld paard met serieuze trauma's, terwijl het paard in kwestie altijd heel zachtzinnig mee om is gegaan en haar hele leven nog niks anders heeft gedaan dan op de wei grazen :=

Maar goed van alle paarden die ik ben tegen gekomen is dit paard het enige geval dat ik ken, dus ik denk dat het gemiddeld percentage van echt gekke paarden wel onder de 1% licht.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:29

KiWiKo schreef:
jahoor heb ze wel eens meegemaakt......... en dan gaan ze door naar manege stegeman

Wat denk ik wel scheelt in hoe snel een paard wordt 'afgeschreven' o.b.v. karakter of probleemgedrag door verkeerde opvoeding is over hoeveel kwaliteit/capaciteiten een paard beschikt.

Heb je een paard met probleemgedrag (wat daar de oorzaak ook van is) die over heel veel kwaliteiten beschikt (goed sportpaard, goede bewegingen, veel aanleg) dan bestaat er nog wel de kans dat een handige prof (of de betere amateur) er zijn tijd in wil steken. Een goed sportpaard beschikt ook in de regel over wat meer 'karakter', dus dergelijke ruiters zijn daar gewoon meer aan gewend om daar goed mee om te gaan...

Het wordt wat anders als het paard NIET beschikt over veel kwaliteiten (als het loopt als een natte krant, slecht gebouwd is en dan ook nog eens probleemgedrag vertoont. Of gewoon al te oud is en daarom voor de sport/handel niet meer interessant is) De kans is groter dat zo'n paard dan bij de recreatieve/onervaren particulier terechtkomt die zich aangetrokken voelt tot 'zielige' paarden en denkt dat een beetje TLC voldoende is om het dier weer op het juiste pad te krijgen. In het laatste geval levert dat gewoon gevaar op voor paard, ruiter en omgeving.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:23

Die recreant wordt het paard beu en dat gaat voor een appel en ei het handelscircuit in... en wordt naar de volgende recreant doorverkocht... trucjes genoeg om het paard een tijdje 'braaf' te maken.

Driekwart van die paarden mankeert ook van alles (en pijn maakt een paard niet fijner in de omgang), als mensen nou eens gewoon wat meer uitgaven voor gezonde dieren scheelde al veel leed. Maar voor een fatsoenlijk bedrag een gezond paard kopen, oh nee, we kopen nog liever afgekeurde dravers...

Paarden hebben hersenen, en met hersenen kan een hoop mis zijn, dus kronkels komen ook bij paarden voor -net als een hoge of juist lage intelligentie, ik heb er ooit een gereden die gewoon echt dóm bleek te zijn.

En dat moeilijke paarden in de MMMmmmm van Mora komen wanneer ze niet meer voor de sportruiter interessant zijn, dat vind ik persoonlijk alleen maar goed.
Ik vind het veel erger wanneer met zulke dieren doorgefokt wordt, want ja, toch verder niets mee te beginnen.

Maar ja, een heel deel van die 'onhandelbare' paarden begon hun leven wel degelijk als een leuk, braaf paardje...

Dus kip en ei.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:28

randalinpony schreef:
als mensen nou eens gewoon wat meer uitgaven voor gezonde dieren scheelde al veel leed. Maar voor een fatsoenlijk bedrag een gezond paard kopen, oh nee, we kopen nog liever afgekeurde dravers...

Ik begrijp dat nooit hoor... Spaar dan gewoon even door tot je iets knaps kunt kopen. En een knap paard hoeft heus geen 10 duizenden euro's te kosten. Maar je weet gewoon dat de kans dat je wat knaps treft voor onder de 1000,- nihil is. Dan kom je inderdaad in het genre uitgekoerste dravers, een kansloze kruizing, beesten met een probleem etc. Hoe dan ook: of je nu een goede of slechte hebt... Ze vreten allebei evenveel. Dus de extra kosten zitten alleen in de aanschaf.

randalinpony schreef:
Ik vind het veel erger wanneer met zulke dieren doorgefokt wordt, want ja, toch verder niets mee te beginnen.

Ja, inderdaad... Dan hebben ze een goedkoop paard gekocht (waar ze dan weinig mee kunnen) en dan maar voor de leuk er een veulentje bijfokken...

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:13

jasmijn78 schreef:
randalinpony schreef:
als mensen nou eens gewoon wat meer uitgaven voor gezonde dieren scheelde al veel leed. Maar voor een fatsoenlijk bedrag een gezond paard kopen, oh nee, we kopen nog liever afgekeurde dravers...

Ik begrijp dat nooit hoor... Spaar dan gewoon even door tot je iets knaps kunt kopen. En een knap paard hoeft heus geen 10 duizenden euro's te kosten. Maar je weet gewoon dat de kans dat je wat knaps treft voor onder de 1000,- nihil is. Dan kom je inderdaad in het genre uitgekoerste dravers, een kansloze kruizing, beesten met een probleem etc. Hoe dan ook: of je nu een goede of slechte hebt... Ze vreten allebei evenveel. Dus de extra kosten zitten alleen in de aanschaf.

Mijn paardje heeft 1200 euro gekost, heeft 5 jaar gekoerst, was 6 toen ik hem kocht. hij moest weg omdat hij niet meer wou. Ik wist op voorhand wat ik kocht, maar hij heeft me nog geen cent extra gekost. Hij had lichamelijke problemen, wegens spanning en overmedicatie en doping, en mentale problemen. Ik heb hem elke dag gemasseerd, en een paar maanden volledige rust gegeven op een mooie weide met een ander paard. Nu is hij opengebloeid tot een prachtpaard, waar ik in alle rust wandelingen mee kan maken, en die ik 100% vertrouw, en vice versa. Een vriendin van mij heeft ook een miezerige hengst gekocht, die niemand wou als veulen, en ook hij is uitgegroeid tot haar beste vriend. Een andere vriendin van mij heeft een merrie gekocht, aan 8000 euro, met fantastische afkomst, springpaard, 8 jaar. Dit paard is nu niet meer te berijden,wegens beenproblemen. Ik zou dus oppassen met conclusies zoals hierboven. Ik ken veel dure paarden die uiteindelijk niks meer kunnen, en "goedkope" paarden, die nog jaren meegaan. En wat dravers betreft: deze zijn heel sterk qua gestel en gezondheid, en kosten weinig in onderhoud. Maar het hangt van de mensen af, of ze sommige paarden wel de kans willen geven om uit te groeien tot iets moois. Als ik naar mensen ga, voor mijn werk, met probleempaarden, valt het me op dat het meestal om dure paarden gaan. De verwachtingen van de mensen liggen ook hoger, omdat dit paard "toch zoveel heeft gekost , en het dus ook maar moet renderen". Mijn ander paard heeft 750 euro gekost, en heb nog nooit een merrie gezien met zo'n zuivere gangen. haar nadeel: ze heeft een apart karakter, en is nog halfwild tov mensen. ik wist dat, en ik weet ook dat ze me veel kan leren, en dan wordt ze gewoon een toppaardje. Prijzen zeggen niks over de kwaliteit van paarden. En onhandelbare paarden vindt je in elke categorie terug.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:28

Ik zeg: uitzonderingen bevestigen de regel!

Ik denk dat het percentage paarden dat 8000 heeft gekost en afgekeurd wordt iets lager ligt dan die in de categorie "tot 2500".

En vergeet niet dat van "echte" sportpaarden dan ook doorgaans meer wordt gevergd dan het gemiddelde recreatiepaard waardoor deze wellicht langer meekunnen in het werk waarvoor ze worden ingezet. En ook dure sportpaarden kunnen volledig aan gort gereden worden, het aankoopbedrag zegt ook niks over de kunde van de eigenaar, zonder hiermee je vriendin te beledigen overigens. Het blijven levende dieren, garantie op gezondheid is niet te koop!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:21

Ik heb drie gezonde gekregen paarden op stal staan :D Soms is het ook een kwestie van geluk hebben en weten waar ze vandaan komen. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:57

Tuurlijk kan je geluk hebben.
Wij durven ook rustig een veulen of onbeleerd paard van een onbekend fokkertje te kopen, dan heb je uit hele mooie lijnen met predikaten vaak voor een net prijsje een dier.

Voor de ruiter die een afgericht, niet te jong paard zoekt ligt het net anders...

@meliciana: dravers kosten echt niet minder in onderhoud als eender welk paard. Ik denk dat ze eerder bij de categorie komen waar het allemaal minder mág kosten.
Heel wat anders.

Verder hadden wij vroeger een VA die mensen altijd afraadde om paarden met problemen te kopen, ook voor recreatie, want in zijn ogen werd dat zwaar onderschat.
Ik denk nog steeds dat hij gelijk heeft.

Ook bij recreatie zit er gewoon iemand op, tegenwoordig ook nog vaak een zwáár iemand (wat echt tot grotere slijtage leidt) en buitenrijden gaat nou eenmaal niet altijd over een optimale bodem.
En ik denk ook nog dat een grote groep recreanten gewoon niet op tijd door heeft dat het paard iets mankeert en gewoon lekker verder hobbelt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:05

Je kan je niet voorstellen hoeveel geluk ik heb gehad :) Ik heb er soms zelf nog moeite mee... :)

Verder ga ik met je mee :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:21

jasmijn78 schreef:
KiWiKo schreef:
jahoor heb ze wel eens meegemaakt......... en dan gaan ze door naar manege stegeman

Wat denk ik wel scheelt in hoe snel een paard wordt 'afgeschreven' o.b.v. karakter of probleemgedrag door verkeerde opvoeding is over hoeveel kwaliteit/capaciteiten een paard beschikt.

Heb je een paard met probleemgedrag (wat daar de oorzaak ook van is) die over heel veel kwaliteiten beschikt (goed sportpaard, goede bewegingen, veel aanleg) dan bestaat er nog wel de kans dat een handige prof (of de betere amateur) er zijn tijd in wil steken. Een goed sportpaard beschikt ook in de regel over wat meer 'karakter', dus dergelijke ruiters zijn daar gewoon meer aan gewend om daar goed mee om te gaan...

Het wordt wat anders als het paard NIET beschikt over veel kwaliteiten (als het loopt als een natte krant, slecht gebouwd is en dan ook nog eens probleemgedrag vertoont. Of gewoon al te oud is en daarom voor de sport/handel niet meer interessant is) De kans is groter dat zo'n paard dan bij de recreatieve/onervaren particulier terechtkomt die zich aangetrokken voelt tot 'zielige' paarden en denkt dat een beetje TLC voldoende is om het dier weer op het juiste pad te krijgen. In het laatste geval levert dat gewoon gevaar op voor paard, ruiter en omgeving.

dat is ook absoluut zo :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:33

Ik ga er ook van uit dat veel ruiter fouten gemaakt worden uit goede wil, en een stukje onwetendheid daarin..