Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Equimotion schreef:Heb je bijv. wel eens naar Anky's hulp voor een uitgestrekte draf gekeken? Voor mij was het wel een omschakeling overigens, mijn klassieke instructeur was vooral van het veeeeel been geven, en als dat niet hielp vooral nog meer been geven!
.
sanne83 schreef:het is inderdaad jammer dat er meer aandacht besteed wordt aan rijtechnische dingen dan aan iets heel simpels als leertechnieken. daar zouden de meeste mensen een stuk meer aan hebben.
.suleilitha schreef:[
Uit een boekje kun je niet rijden meis, rijden doe je op gevoel namelijk en dan heb je niks aan leertechniek.
Bandida schreef:Of je kan eens echt kritisch naar sommige rollkurruiters kijken.
Vudress schreef:Waarom zou je in het halthouden je been eraan houden? Je wilt toch geen reactie naar voren op dat moment. Weerstand bieden is niet hetzelfde als vasthouden tot hij nageeft..
Vudress schreef:Pipo, ik ben geen Anky en kan me alleen maar indenken hoe zij rijdt. Als ik het zie dan bedenk ik me altijd dat Anky zoveel voorwaartse drang heeft dat ze zelfs in het uitstrekken nog terug kan schakelen ipv naar voren en uit elkaar te jagen.
. Vudress schreef:Sanne83, je moet het boek van Tineke Bartels eens lezen, daar wordt heel veel aandacht in geschonken aan de wijze hoe een paard leert.
Citaat:Nageven komt altijd voort uit een voorwaartse drang, als je je paard niet nageeflijk kan houden in de overgang naar het halthouden, zou je misschien kunnen bedenken dat de overgang ernaar toe al knap beroerd was. Een paard geeft na op been. Dus juist je been eraan houden als deze niet nageeft. Als ie WEL nageeft, hoef je uiteraard niets te doen.
Citaat:Paarden zijn vluchtdieren, mag jij drie keer raden waar die voorwaartse drang vandaan komt.
suleilitha schreef:Dooddoener? Als je niet in staat bent om aan te voelen of je paard goed en correct loopt, zul je alleen maar onder begeleiding correct kunnen rijden. Ruitergevoel heet dat....
Misschien een rare vraag Sanne maar wat is je nivo van rijden ongeveer?
rijd al heel lang geen wedstrijddressuur meer. Ik ben veel meer geinteresseerd in gedrag 
sanne83 schreef:suleilitha schreef:Dooddoener? Als je niet in staat bent om aan te voelen of je paard goed en correct loopt, zul je alleen maar onder begeleiding correct kunnen rijden. Ruitergevoel heet dat....
Misschien een rare vraag Sanne maar wat is je nivo van rijden ongeveer?
helemaal nietsrijd al heel lang geen wedstrijddressuur meer. Ik ben veel meer geinteresseerd in gedrag
ja, dooddoener. Ik rijd volgens een systeem, Voelen is daar maar één stapje in. Als je niet weet wat je moet voelen, hoe je paard moet lopen, hoe je het daar wilt krijgen, hoe je dat gaat bereiken&aanleren, heb je naar mijn mening al uberhaupt niets op een paard te zoeken. Voelen is wel belangrijk, het is de feedback die je van je paard krijgt tijdens het rijden, maar het enige wat je daar voor hoeft te doen is open staan voor de info. Belangrijk vind ik wat je uiteindelijk met die informatie gaat dóen. Je kan wel je hele level blijven voelen, maar dan gebeurt er ook niets. Je kan dan wel constant naar je instructeur luisteren, maar onafhankelijker wordt je er niet op. Als jij de basics en de logica begrijpt van wat je doet, haal je veel meer uit je rijden, kan je zélf bedenken wat de volgende stap is en kan je logischerwijs gewoon bedenken waarom iets wel of niet werkt.
Vudress schreef:Ik vind die vuisten op die dijen niet zo shocking, als ze haar hand daarin gewoon kan laten staan vind ik het minder erg dan iemand die het nodig vindt om links rechts heen en weer te harken. Het moeilijke is wel als je echt vuisten maakt dat het moeilijker wordt om te voelen wanneer een paard nageeft. Want op het moment dat een paard nageeft moet je heel snel los kunnen laten en er heel snel weer uit rijden.