moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:01

Misschien moet je je gelukkig prijzen dat het niks nieuws voor je is. Voor mij was het destijds een eye-opener, voor die tijd had ik vooral geleerd dat je véél been moest geven en als het dan niet helemaal lekker ging moest je vooral nog meer been geven of harder drijven. Ik weet zeker dat dat op veel plaatselijke rijverenigingen nog steeds gangbaar is (tijdens mijn ORUN cursus iig wel) Ik heb de basis voor dit werk overigens geleerd bij een springamazone.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:06

daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wel in de dressuurwereld misschien, daar heb je wel gelijk in, daar ziet heel veel rijden er nogal hangerig uit, maar buiten dat wereldje zijn er genoeg mensen die daar nog veel beter in zijn. Daar ligt volgens mij ook de meerwaarde van eens buiten je eigen discipline kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:07

Nou Equimotion, je hebt het er zelf ook over alsof het een openbaring is met de profeet Anky als boegbeeld van het zaligmakende nut hiervan. Lijkt mij ook wat overdreven.

Een negatief exces van het signaalrijden vind ik de methode om in stilstand de hand naar onder te drukken en met been eraf te wachten tot het paard inknikt. Heel bekende ruiters (met fanclub) zie ik dit vertellen aan leerlingen, niks meer niks minder 'vasthouden tot hij nageeft'.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:08

het is inderdaad jammer dat er meer aandacht besteed wordt aan rijtechnische dingen dan aan iets heel simpels als leertechnieken. daar zouden de meeste mensen een stuk meer aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:11

Equimotion schreef:
Heb je bijv. wel eens naar Anky's hulp voor een uitgestrekte draf gekeken? Voor mij was het wel een omschakeling overigens, mijn klassieke instructeur was vooral van het veeeeel been geven, en als dat niet hielp vooral nog meer been geven!

.

Ik heb daar meerdere malen naar gekeken. Het is de hulp die ook in de rensport gegeven worden. Vasthouden aan zijn kop. In de rensport gaan ze daar harder op. Bij anky verruimen ze erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:16

sanne83 schreef:
het is inderdaad jammer dat er meer aandacht besteed wordt aan rijtechnische dingen dan aan iets heel simpels als leertechnieken. daar zouden de meeste mensen een stuk meer aan hebben.

Uit een boekje kun je niet rijden meis, rijden doe je op gevoel namelijk en dan heb je niks aan leertechniek.

Tja Pipo, reageren/lopen op druk. Een van de basisinstincten van een paard, blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:18

Pipo, in de bokttraditie moet nu iemand zeggen dat ze er al heel vaak mee heeft gewonnen en dat het dus wel héél goed moet zijn. Goed genoeg om thuis na te doen :j.

Sul, ik denk dat je altijd moet blijven nadenken wat je je paard wil leren en of je dat wel op de juiste manier aanbiedt. Dus: wat leert een paard ervan als ik hem heel hard aan zijn kop trek, terwijl hij er niet vandoor gaat????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:19

suleilitha schreef:
[
Uit een boekje kun je niet rijden meis, rijden doe je op gevoel namelijk en dan heb je niks aan leertechniek.

En daarvoor moet je veelvuldig op een paard zitten. En niet zoals sommige mensen hier reageren alsof ze de wijsheid in pacht hebben, maar vervolgens nooit op een paard zitten of in de sport rijden. En dat hoeft ook allemaal niet, echter wel als je jezelf als prof verkoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:20

Lovely schreef:
Pipo, in de bokttraditie moet nu iemand zeggen dat ze er al heel vaak mee heeft gewonnen en dat het dus wel héél goed moet zijn. Goed genoeg om thuis na te doen :j.

Hoog penny nivo :D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:21

Waarom zou je in het halthouden je been eraan houden? Je wilt toch geen reactie naar voren op dat moment. Weerstand bieden is niet hetzelfde als vasthouden tot hij nageeft.

Fijn dat iedereen het normaal vindt, ik heb het echt moeten leren en ook heel duidelijk mijn been eraf moeten leren houden. De volgende stap is de voorwaartse energie te leren begrenzen en je paard ook aan de voorkant heel duidelijk los kunt laten (boog in de teugel!) als je het gewenste tempo hebt. Dat is ook iets wat ik bij mijn klassiekere instructeurs nooit geleerd had.

Bandida schreef:
Of je kan eens echt kritisch naar sommige rollkurruiters kijken.

Begin maar eens met kritisch naar jezelf te kijken.

Sanne83, je moet het boek van Tineke Bartels eens lezen, daar wordt heel veel aandacht in geschonken aan de wijze hoe een paard leert.

Pipo, ik ben geen Anky en kan me alleen maar indenken hoe zij rijdt. Als ik het zie dan bedenk ik me altijd dat Anky zoveel voorwaartse drang heeft dat ze zelfs in het uitstrekken nog terug kan schakelen ipv naar voren en uit elkaar te jagen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:24

suleilitha schreef:

Vooral niet nadenken, gewoon doen :+
Ik vind dat geleuter over "gevoel" altijd zo'n dooddoener :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:25

Vudress schreef:
Waarom zou je in het halthouden je been eraan houden? Je wilt toch geen reactie naar voren op dat moment. Weerstand bieden is niet hetzelfde als vasthouden tot hij nageeft..

Nageven komt altijd voort uit een voorwaartse drang, als je je paard niet nageeflijk kan houden in de overgang naar het halthouden, zou je misschien kunnen bedenken dat de overgang ernaar toe al knap beroerd was. Een paard geeft na op been. Dus juist je been eraan houden als deze niet nageeft. Als ie WEL nageeft, hoef je uiteraard niets te doen.

Vudress schreef:
Pipo, ik ben geen Anky en kan me alleen maar indenken hoe zij rijdt. Als ik het zie dan bedenk ik me altijd dat Anky zoveel voorwaartse drang heeft dat ze zelfs in het uitstrekken nog terug kan schakelen ipv naar voren en uit elkaar te jagen.

Paarden zijn vluchtdieren, mag jij drie keer raden waar die voorwaartse drang vandaan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:25

Dooddoener? Als je niet in staat bent om aan te voelen of je paard goed en correct loopt, zul je alleen maar onder begeleiding correct kunnen rijden. Ruitergevoel heet dat....

Misschien een rare vraag Sanne maar wat is je nivo van rijden ongeveer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:27

Vudress, als je gewoon stil staat heb je je been niet nodig en mag je van mij ook rustig je teugels om de knop leggen en een shaggie gaan rollen.
Maar als je echter als instructeur zegt en bedoelt dat de leerling de teugels strak moet pakken, vuisten op de dijen, been eraf en zegt 'vasthouden tot hij nageeft'; dan vind ik dat bedenkelijk om diverse redenen.

Anky schakelt niet terug in het uitstrekken, integendeel :).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:28

Vudress schreef:
Sanne83, je moet het boek van Tineke Bartels eens lezen, daar wordt heel veel aandacht in geschonken aan de wijze hoe een paard leert.

boek heb ik allang gelezen en vind ik eerlijk gezegd niet veel toevoegen. Als ik meer wil weten over leerprincipes en de toepassing daarvan, ga ik eerlijk gezegd niet als eerste in de dressuurwereld kijken :D

Equimotion

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:29

André Geeroms is ook wel aardig, "als fluisteren niet helpt"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:30

Dat is wel een beetje een pennyboekje hoor, dat van Geeroms.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:34

Het legt wel een paar basale dingen uit in hele duidelijke Jip en Janneke taal met voorbeelden, zonder extreem kort door de bocht te worden. Dat maakt het heel toegankelijk, mag jij Penny vinden als je dat graag wilt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:36

Citaat:
Nageven komt altijd voort uit een voorwaartse drang, als je je paard niet nageeflijk kan houden in de overgang naar het halthouden, zou je misschien kunnen bedenken dat de overgang ernaar toe al knap beroerd was. Een paard geeft na op been. Dus juist je been eraan houden als deze niet nageeft. Als ie WEL nageeft, hoef je uiteraard niets te doen.

Een paard geeft niet na op je been, een paard geeft na op je hand waar je eerst met je been naar toegereden bent. Maar het uiteindelijke nageven gebeurt altijd op je hand. Daar zit nl. je begrenzing.

Citaat:
Paarden zijn vluchtdieren, mag jij drie keer raden waar die voorwaartse drang vandaan komt.

Paarden als Salinero hebben al veel meer voorwaartse drang dan veel andere paarden, daarom zijn het ook GP-paarden die bovenin de wereldtop meelopen. Daar red je het niet met een koude trapzak. Op paarden als Briar na dan.

Lovely, je gaat me toch niet vertellen dat je vindt dat Salinero uit elkaar gejaagd wordt in het uitstrekken?

Ik vind die vuisten op die dijen niet zo shocking, als ze haar hand daarin gewoon kan laten staan vind ik het minder erg dan iemand die het nodig vindt om links rechts heen en weer te harken. Het moeilijke is wel als je echt vuisten maakt dat het moeilijker wordt om te voelen wanneer een paard nageeft. Want op het moment dat een paard nageeft moet je heel snel los kunnen laten en er heel snel weer uit rijden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:39

suleilitha schreef:
Dooddoener? Als je niet in staat bent om aan te voelen of je paard goed en correct loopt, zul je alleen maar onder begeleiding correct kunnen rijden. Ruitergevoel heet dat....

helemaal niets :D rijd al heel lang geen wedstrijddressuur meer. Ik ben veel meer geinteresseerd in gedrag ;)

ja, dooddoener. Ik rijd volgens een systeem, Voelen is daar maar één stapje in. Als je niet weet wat je moet voelen, hoe je paard moet lopen, hoe je het daar wilt krijgen, hoe je dat gaat bereiken&aanleren, heb je naar mijn mening al uberhaupt niets op een paard te zoeken. Voelen is wel belangrijk, het is de feedback die je van je paard krijgt tijdens het rijden, maar het enige wat je daar voor hoeft te doen is open staan voor de info. Belangrijk vind ik wat je uiteindelijk met die informatie gaat dóen. Je kan wel je hele level blijven voelen, maar dan gebeurt er ook niets. Je kan dan wel constant naar je instructeur luisteren, maar onafhankelijker wordt je er niet op. Als jij de basics en de logica begrijpt van wat je doet, haal je veel meer uit je rijden, kan je zélf bedenken wat de volgende stap is en kan je logischerwijs gewoon bedenken waarom iets wel of niet werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:42

Vudress, ik vind niet dat Anky Salinero uit elkaar jaagt en dat zeg ik ook nergens. Maar ze schakelt ook zeker niet terug in het uitstrekken in de proef. Ze kàn het wel natuurlijk, maar in de proef zie ik juist iets anders.

Wat die vuisten op de dijen betreft wil het nog niet zo bij je landen geloof ik. Dat maakt mij niet zoveel uit, het was een voorbeeld van wat ik bekende ruiters zie/hoor vertellen aan leerlingen die Z+ zijn.
Dat je met je vuisten niet zo gevoelig bent, ben ik met je eens, maar mijn bezwaren gaan ook nog wel wat verder.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:44

Het wil nog niet zo landen? Misschien moet je dan je bezwaren eens wat duidelijker uiteen zetten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:32

sanne83 schreef:
suleilitha schreef:

helemaal niets :D rijd al heel lang geen wedstrijddressuur meer. Ik ben veel meer geinteresseerd in gedrag ;)ja, dooddoener. Ik rijd volgens een systeem, Voelen is daar maar één stapje in. Als je niet weet wat je moet voelen, hoe je paard moet lopen, hoe je het daar wilt krijgen, hoe je dat gaat bereiken&aanleren, heb je naar mijn mening al uberhaupt niets op een paard te zoeken. Voelen is wel belangrijk, het is de feedback die je van je paard krijgt tijdens het rijden, maar het enige wat je daar voor hoeft te doen is open staan voor de info. Belangrijk vind ik wat je uiteindelijk met die informatie gaat dóen. Je kan wel je hele level blijven voelen, maar dan gebeurt er ook niets. Je kan dan wel constant naar je instructeur luisteren, maar onafhankelijker wordt je er niet op. Als jij de basics en de logica begrijpt van wat je doet, haal je veel meer uit je rijden, kan je zélf bedenken wat de volgende stap is en kan je logischerwijs gewoon bedenken waarom iets wel of niet werkt.

imo Is het onmogelijk om het ver te schoppen in de dressuur als je niet open staat voor het gedrag van je paard! Timing, belonen wat het goed doet, etc, dat is zo belangrijk..
En dát heeft imo ook met ruitergevoel te maken.
Anky nadoen gaat toch nergens over? moet een dier zich dan maar fysiek onderwerpen aan iemand die iets heeft afgekeken of een boekje heeft gelezen?!?
It takes two to tango.
Hoeveel paarden er al niet kapot worden gereden op deze manier.. :+

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:56

Vudress schreef:
Ik vind die vuisten op die dijen niet zo shocking, als ze haar hand daarin gewoon kan laten staan vind ik het minder erg dan iemand die het nodig vindt om links rechts heen en weer te harken. Het moeilijke is wel als je echt vuisten maakt dat het moeilijker wordt om te voelen wanneer een paard nageeft. Want op het moment dat een paard nageeft moet je heel snel los kunnen laten en er heel snel weer uit rijden.

Als je vuisten maakt en die op je dijen parkeert kun je onmogelijk verkrijgen dat je paard licht op de hand wordt. Je verliest daarmee je flexibiliteit en reactievermogen en zit daardoor je paard in de weg. Deze methode wordt nogal vaak toegepast en is als je het mij vraagt een van de meest essentiele punten die niet goed zijn aan de moderne dressuur. De korte termijn reactie is effectief, maar op de langere termijn schiet je er niets mee op en wordt het paard steeds ongevoeliger.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:57

ok, sorry, ik volg je echt totaal niet detour. Je quote mijn stukje, maar heb je het tegen mij :? ik begrijp even niet waar je stukje op slaat :D