"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SarahSamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:47

toen ik mn paard ging kopen, had de eiegenaar gezegd dat hij t zweepje eng vond, en dat ze langzaam was gaan oefenen met aleen een hadvat. en daarna een heel kort zweepje en hem natuurlijk nooit ermee slaan. maar langzamerhand ging het steeds beter en nu kan ik gewoon met lange dressuur zwepen rijden, en hem erook mee aan tikken
dus ik denk dat elk paard met zweep te rijden valt, als je maar geduld heb en de tijd ervoor neemt!
sterkte!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:25

Ik snap niet waarom ik mijn pony zou moeten laten wennen aan de zweep als ik hem niet nodig ben.
En ik ben het ook niet eens met de stelling dat de zweep alleen maar gebruikt word op te straffen. Ik rij mijn friesse ruin met een dressuur zweep maar gewoon om hem te begeleiden en even aandacht te vragen. Ik sla hem dus niet! maar tik hem alleen wat aan.
Dus het is toch wat iedereen zelf wil. en elk paard is toch anders?
:o Teminste dat lijkt mij,,

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:33

Hallo,

Ik heb niet het hele topic gelezen en dat ga ik ook echt niet doen :j

Ik heb een 5,5 jarige ruin die erg goed voorwaarts is.
Voor de zweep is hij niet bang ( longeerzweep etc)

Ik gebruik geen zweep met rijden, heel soms om zijn achterhand soms wat bij te kunnen tikken ( heeft hij heel veel moeite mee) heb er echt misschien 4 keer mee gereden!
Dit doe ik dan met een springzweep, en ik hoef hem werkelijk alleen langs zijn bil te aaien of hij wipt al met die achterbenen omhoog omdat hij *schrikt*.
Wil ik het harder doen krijg ik een flinke bok partij.

Ook verstoor je de rust in de mond, omdat je toch als je een tik wilt geven je hand naar achteren richt.
Nee ik vind de zweep helemaal niet nodig :n

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:49

mijn verzorgpaard word ook erg onrustig als ik met zweep rijd.
nu was al best bang van de zweep want ik als met de zweep/longeerzweep
een kwam rende ze weg. nu heb ik oefeningen gedaan met de zweep;
met de longeerzweep over de lichaam gaan en erboven zwaaien, ernaast zwaaien
sinds dien er niet meer bang van :) ook ben in vd dressuur gaan doen met zweep
als ik emt de zweep kom en ik loop van d'r af dan loopt ze mee, omdat ze weet wat we gaan doen.

maar ik rijd nog steeds niet met zweep. en ik ga er ook niet op oefenen.
het is ook helemaal niet nodig bij haar dus waarom zou ik er dan mee oefenen
met de longeerzweep vond ik ook niet persé nodig maar ik wilde gewoon
laten weten dat het niet eng is. ik longeer haar trouwens ook niet mer zweep.

ik weet dus ook niet hoe ze reageert met zweep tijdens rijden, maar daar hoef ik ook niet achter te komen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:29

Ok, willen degenen die de moeite niet hebben genomen om het topic door te lezen, dit op zijn minst doen met het eerste bericht? Al jullie paarden zijn voorwaarts, bij jullie paarden heb je de zweep niet nodig. Maar wat als een paard niet reageert op je been en onnodig hysterisch op de zweep? Hoe pakken jullie dat aan? En kijk even over de rand van je bord dat "eigen paard" of "verzorgpaard" heet, en probeer het hele plaatje te zien.

Voor mensen die de zweep nodig zouden hebben, en er niet mee durven te rijden, wat is jullie alternatief?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:15

Buiten mijn eigen bordje :D : als alternatief zou ik knopspoortjes proberen.

Spetterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:29

als z'n paard dan panies is van een zweepje waarom gebruiken de mensen die dan op dat paardje.
dat is tog ook niet leuk voor z'n paardje en gebruik dan sporen

xxliefs

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:56

mijn verzorg pony die reageerd niet eens op de zweep :+ en als je der egt een harde tik geeft en dat een paar keer geeft ze een bok

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:55

Cassidy schreef:
Ok, willen degenen die de moeite niet hebben genomen om het topic door te lezen, dit op zijn minst doen met het eerste bericht? Al jullie paarden zijn voorwaarts, bij jullie paarden heb je de zweep niet nodig. Maar wat als een paard niet reageert op je been en onnodig hysterisch op de zweep? Hoe pakken jullie dat aan? En kijk even over de rand van je bord dat "eigen paard" of "verzorgpaard" heet, en probeer het hele plaatje te zien.

Voor mensen die de zweep nodig zouden hebben, en er niet mee durven te rijden, wat is jullie alternatief?

Mijn alternatief is goed les en sporen indien dan nog nodig. Mijn paard is nl. niet goed voorwaarts en volledig opgeleid geboren. ;)

Shadow0

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:57

En als de instructeur zegt 'zweepje erbij'? Zou je dan, eventueel samen met de instructeur, het paard toch laten wennen aan de zweep, of vind je dat per definitie geen goede instructeur?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:07

Als het nodig is (omdat paard niet voldoende reageert) zou ik het wel proberen, waarom niet.
Wie ben ik om het beter te weten dan mijn instructeur :+ en ik sta open voor elke verbetering.
Maar de mijne reageert op dit moment, op dit niveau, goed genoeg zonder, dus ik zie de noodzaak nu niet.

Heb tegenwoordig buiten wel een zweepje bij, niet zozeer omdat ik door dit topic "het licht gezien heb", maar omdat ie grapjes begon te maken als ik het terrein af ging ;) en op zweep reageerde hij minder heftig als op sporen. Ik hoef hem er maar mee te aaien :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:01

Shadow0 schreef:
En als de instructeur zegt 'zweepje erbij'? Zou je dan, eventueel samen met de instructeur, het paard toch laten wennen aan de zweep, of vind je dat per definitie geen goede instructeur?

Voor mij is een instructeur er niet beter of slechter om, alleen is mijn ervaring nu dat problemen ook opgelost kunnen worden zonder zweep.
Maar ja, dat ligt voor een deel ook aan mijzelf, ik vind het een crime om met een zweep te rijden en vind ook dat ik met sporen duidelijkere hulp kan geven. Dat kan ik dan beter timen en mijn handen blijven op de plaats, voor mij alleen voordelen zonder zweep...
Met grondwerken en longeren wordt hij niet koud of warm van de zweep overigens.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:40

Ik vind in principe dat je elk paard met zweep zou moeten kunnen berijden. Of je hem nodig hebt is een ander verhaal, als het goed is namelijk niet of nouwelijks. Als ze ervan in paniek raken laat ik ze er rustig aan wennen. Een zweep is, zeker als je buiten rijdt, voor veel meer doeleinden handig dan alleen voor je paard (verkeer laten afremmen werkt meestal beter met je zweep dan alleen met je arm, met je zweep zijn ze bang dat je ermee op de auto gaat slaan en schade maakt en voor honden die graag in de staart van je paard hangen is het ook heel handig).

En ik vind dat een zweep dusdanig standaard is dat een paard er maar aan heeft te wennen of ze dat nou leuk vinden of niet. Je kan onmogelijk alle zwepen op een beetje stal ontlopen en ik heb weinig geduld met paarden die bij het zien van een zweep opzij springen. Vind dat het bij de opvoeding hoort, of je hem nou gebruikt of niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:58

mick75 schreef:
Ik vind in principe dat je elk paard met zweep zou moeten kunnen berijden. Of je hem nodig hebt is een ander verhaal, als het goed is namelijk niet of nouwelijks. Als ze ervan in paniek raken laat ik ze er rustig aan wennen. Een zweep is, zeker als je buiten rijdt, voor veel meer doeleinden handig dan alleen voor je paard (verkeer laten afremmen werkt meestal beter met je zweep dan alleen met je arm, met je zweep zijn ze bang dat je ermee op de auto gaat slaan en schade maakt en voor honden die graag in de staart van je paard hangen is het ook heel handig).

Teugels aannemen en paard laten dribbelen op de weg werkt ook heel goed om auto af te remmen, ze zijn nog banger om een paard op de motorkap te krijgen. En je kunt je paard leren om achter honden aan te gaan, daar gaan de meeste honden wel voor op de loop en anders worden de baasjes dan wel ongerust en roepen hun hond wel terug. Dussss heb ik nog steeds geen zweep nodig.. ;) :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:01

Paard laten dribbelen werkt dus lang niet altijd. Er zijn altijd mensen die dat leuk en grappig vinden en dus nog een keertje langskomen om het nogmaals te zien en dan liefst wat extremer. En achter een auto aangaan lijkt me niet bepaald goed voor de hoeven van je paard. Honden opjagen kan je ze leren, maar dat lukt niet bij alle paarden en onder alle omstandigheden.

Mijn ervaring is dat je met een eventueel dreigende zweep toch even wat meer indruk maakt.

Bovendien, op een beetje pensionstal of manege zwerven overal zwepen rond. Lijkt me ideaal als je paard bij het zicht op een zweep flipt... Nee, ze hebben er maar aan te wennen. Zelfs al gebruik je hem niet, het is altijd prettig dat je die optie hebt. En ook niet alle paarden reageren goed op sporen, heb er ook wel omhoog zien komen door spoorgebruik. En spoorgebruik is zeker door minder ervaren ruiters heel moeilijk te doseren. Met een zweepje kan je al snel goed omgaan, terwijl voor goed spoorgebruik een stille beenligging en volledige controle over je benen in alle gangen een vereiste is. Als je je paard niet bij elke stap wil prikken natuurlijk. Zelf heb ik de neiging in stap mijn hakken wat op te trekken, dus doe ik buiten de les om geen sporen aan. Terwijl ik met de zweep heel precieze hulpen kan geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:09

Esther schreef:
mick75 schreef:

Teugels aannemen en paard laten dribbelen op de weg werkt ook heel goed om auto af te remmen, ze zijn nog banger om een paard op de motorkap te krijgen. En je kunt je paard leren om achter honden aan te gaan, daar gaan de meeste honden wel voor op de loop en anders worden de baasjes dan wel ongerust en roepen hun hond wel terug. Dussss heb ik nog steeds geen zweep nodig.. ;) :+

Mijn paard dribbelt niet als hij de teugels aanneem hoor, daar is meer voor nodig :D. En als ik zoveel moeite moet doen om het voor een buitenstaander uit te laten zien dat mijn paard bang is voor verkeer, kun je er donder op zeggen dat men je niet gelooft, of dat je heel agressief rijgedrag uitlokt. En geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om mijn paard aan dergelijk rijgedrag en mogelijke gevolgen bloot te stellen, daar is ze me te dierbaar voor.

abefidosam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 02:46

AP_Art schreef:
Tja heel makkelijk, mijn pony kan óók niet tegen de zweep. Ze is er puur gewoon dood en doodsbang voor. Dan ga ik haar ECHT niet dwingen om aan zon rotding te wennen!
Zelf ben ik ook zwaar antizweep. Waarvoor heb je zon ding nou nodig?
Oke als je hoge school dressuur rijdt oid, kan het een extra aanwijzing zijn voor je paard. Maar een zweep wordt grotendeels gebruikt om een paard te straffen.

En straffen is neit altijd goed. Men zegt niet voor niks; goed gedrag belonen slecht gedrag negeren.

Ik rijd mijn paard dus niet met zweep.

er zijn veel mensen die zweep als ''het strafstokje'' zien , maar dat is niet altijd t geval mijn ene vz-paard rij ik ook met een zweepje , gewoon puur om hem op een aantal punten te corrigeren. en ik mep er niet mee maar geef kleine drukjes/tikjes maar k geef je wel gelijk dat sommige mensen niet weten hoe ze met een zweepje om moeten gaan

abefidosam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 02:56

miss is t handig om vrijheids dressuur te proberen. Mijn verzorgpaardje is mishandeld geweest vroeger (toen die 2 was) nu is ie 21 en heb m net geleerd dat een zweepje niet eng is. Door met hem samen in de bak te gaan staan met een klein zweepje . eerst gewoon voor zn neus houden . zodra die er aan gaat ruiken super goed belonen ! en dat een paar keer herhalen daarna gewoon t zweepje vast pakken (hoe je dat normaal ook doet) als je er op zit en probeer m bij zn hals te aaien . dat vond mn verzorgpaard heel erg spannend! maar hij liet het wel toe omdat hij me vertrouwde dat heb ik ook heeeel erg beloond! en zo ga je steeds een stapje verder maar neem dr de tijd voor t hoeft allemaal niet in 1 dag . en als je klaar laat m dan ff los in de bak zodat ie zn energie ff kwijt kan en even kan ontspannen ;) hopelijk werkt dit ook bij jullie

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:54

Met inrijden en eigelijk het leer proces aan de longe leer ik een paard al aan de zweep wennen.
Ik begin met de longeer zweep.
Ik raak ze overal op het lichaam er mee aan.

Ze moeten het niet zien als een straf object.
Het is een verlenging van je been...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:40

Topic uit 2009 :-) Ik zet een slotje.