Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:Ok, willen degenen die de moeite niet hebben genomen om het topic door te lezen, dit op zijn minst doen met het eerste bericht? Al jullie paarden zijn voorwaarts, bij jullie paarden heb je de zweep niet nodig. Maar wat als een paard niet reageert op je been en onnodig hysterisch op de zweep? Hoe pakken jullie dat aan? En kijk even over de rand van je bord dat "eigen paard" of "verzorgpaard" heet, en probeer het hele plaatje te zien.
Voor mensen die de zweep nodig zouden hebben, en er niet mee durven te rijden, wat is jullie alternatief?
Shadow0 schreef:En als de instructeur zegt 'zweepje erbij'? Zou je dan, eventueel samen met de instructeur, het paard toch laten wennen aan de zweep, of vind je dat per definitie geen goede instructeur?
mick75 schreef:Ik vind in principe dat je elk paard met zweep zou moeten kunnen berijden. Of je hem nodig hebt is een ander verhaal, als het goed is namelijk niet of nouwelijks. Als ze ervan in paniek raken laat ik ze er rustig aan wennen. Een zweep is, zeker als je buiten rijdt, voor veel meer doeleinden handig dan alleen voor je paard (verkeer laten afremmen werkt meestal beter met je zweep dan alleen met je arm, met je zweep zijn ze bang dat je ermee op de auto gaat slaan en schade maakt en voor honden die graag in de staart van je paard hangen is het ook heel handig).
Esther schreef:mick75 schreef:Ik vind in principe dat je elk paard met zweep zou moeten kunnen berijden. Of je hem nodig hebt is een ander verhaal, als het goed is namelijk niet of nouwelijks. Als ze ervan in paniek raken laat ik ze er rustig aan wennen. Een zweep is, zeker als je buiten rijdt, voor veel meer doeleinden handig dan alleen voor je paard (verkeer laten afremmen werkt meestal beter met je zweep dan alleen met je arm, met je zweep zijn ze bang dat je ermee op de auto gaat slaan en schade maakt en voor honden die graag in de staart van je paard hangen is het ook heel handig).
Teugels aannemen en paard laten dribbelen op de weg werkt ook heel goed om auto af te remmen, ze zijn nog banger om een paard op de motorkap te krijgen. En je kunt je paard leren om achter honden aan te gaan, daar gaan de meeste honden wel voor op de loop en anders worden de baasjes dan wel ongerust en roepen hun hond wel terug. Dussss heb ik nog steeds geen zweep nodig..![]()
AP_Art schreef:Tja heel makkelijk, mijn pony kan óók niet tegen de zweep. Ze is er puur gewoon dood en doodsbang voor. Dan ga ik haar ECHT niet dwingen om aan zon rotding te wennen!
Zelf ben ik ook zwaar antizweep. Waarvoor heb je zon ding nou nodig?
Oke als je hoge school dressuur rijdt oid, kan het een extra aanwijzing zijn voor je paard. Maar een zweep wordt grotendeels gebruikt om een paard te straffen.
En straffen is neit altijd goed. Men zegt niet voor niks; goed gedrag belonen slecht gedrag negeren.
Ik rijd mijn paard dus niet met zweep.