[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:55

Ik ga in ieder geval de twee clinics van piet bakker kijken en uiteraard naar de vele standjes. Heerlijk struinen tussen de paardenspullen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:15

Zie ik ze nou vliegen? Er stonden hier toch net meer posts?

Gaan er nog mensen naar de clinic met Rien van der Schaft? Zeker de moeite waard.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:21

Nee jij ziet ze niet vliegen, bij mij zijn ze ook weggehaald. Raar

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:23

Ja, die posts zijn weg???? :?
Nu was het ook wel zware tekst wat erin stond. Met geen inhoudelijke bijdrage. Dus mis ze niet. Maar wat het nou was????

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:35

Ja mijn post is ook weg? Krijg je daar geen berichtje van als ze iets van je verwijderen? (edit: nu wel berichtje gekregen :) liep beetje langs elkaar heen denk ik )
Heb ook een PB gekregen die al verwijderd is voordat ik hem kon lezen.... maar goed...

Ik heb voorlopig iig niet echt beeldmateriaal ... eigen ouwe paard rijdt ik lekker veel buiten en merrie die ik voor iemand rijd is over 2 weken uitgerekend... dus duurt wel even voordat er foto's/filmpjes zijn waar ik anderen naar wil laten kijken.

Ga wel naar Masterclass!... volgend weekend Rien van der Schaft en Tristan Tucker... ben heel benieuwd en heb er zin in.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:05

Tristan Tucker vind ik altijd zo'n sukkel := Maar ben wel benieuwd wat hij te zeggen heeft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:14

juliedo24 schreef:
Tristan Tucker vind ik altijd zo'n sukkel := Maar ben wel benieuwd wat hij te zeggen heeft.

Die ken ik niet echt, ga ik daar wel zien.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:15

Leuk, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:14

Tristan, ik viind m leuk! Vind zijn idee toch altijd wel interessant!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:04

postings verdwenen hier ? ehem... :list: bokt team ??

Inspirerende E-day; met Chris, Piet en Niek Elings.
Niek kreeg echt geen makkie voor hem, maar respect voor hem hoe hij de basis aanpakte bij deze merrie.

Punt van aandacht voor organisatie was de erg nauwe doorgang bij Hal2, door de aldaar geplaatste stands en poffertjeskraam.
Tevens kritiek in hal 1 op de aldaar _O- onzin "aan elkaar prater" die echt lachwekkend/zieluuug totaal de toegang miste 8)7 van wat er feitelijk gebeurde aldaar.
Daar zijn zat mensen voor te vinden met wel paardeninzicht.

Goede organisatie verder, keurig op schema en duidelijkheid voor zowel bezoeker als deelnemers.
Mij is vooral de scheiding tussen publiek <> paarden opgevallen, dat wat 2 jaar terug wel anders.
Maar ook dat had weer zijn charme's

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:38

hallo!
mijn pony loopt veel te diep. ik heb mijn teugels altijd op contact. ik rij veel overgangen en als hij begint te duiken dan rij ik naar voren. ik krijg les. hij versnelt ook heel veel.
hier de foto's: ik heb mijn teugels te lang. puntje om aan te werken.

hier kan je goed zien dat hij te diep loopt.

Afbeelding
hier loopt hij met zijn hoofd omhoog
Afbeelding
hier loopt hij fijn maar niet zo actief

Afbeelding
groetjes!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:57

Om hier uit te ontsnappen moet je je pony leren de hals te strekken.
Wanneer dit een beetje bevestigd is dan ga je op het moment dat hij strekt voorwaarts drijven.
De teugel zo lang mogelijk houden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:00

Oke dankje. Dus eigelijk gewoon hals strekken? En dan naar voren drijven? Hoelang zou dit moet in een training van 3 kwartier?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:12

Het neerwaarts voorwaarts is waar alles op gebouwd wordt, het is de fundering.
Van hier uit ga je op gebogen lijnen werken, neerwaarts voorwaarts.
Wanneer dit bevestigd is heb je losgelatenheid en tact.
De aanleuning voor de verticale lijn is dan je cadeautje, die krijg je er gratis bij.

Daar vanuit werk je aan nageeflijkheid.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:14

Heel raar dat er bepaalde berichten gewoon weg zijn, ik vond dat ze zeker een punt had.

@Cas123 heel goed dat jij je er bewust van bent dat je paard te diep loopt. Probeer eens zelf je handen wat hoger te houden, meer te dragen. Ik denk dat dit al een heleboel zal schelen.
Let ook verder op je eigen houding. Je trekt nu je rug hol en op die manier is het lastig voor je paardje om wel fijn over zn rug te lopen. Op de eerste foto zit je wat te ver naar achteren. Probeer ontspannen en rechtop te zitten.
De laatste foto vind ik m wel fijn lopen hoor. Ook actief genoeg, hij zet zn achterbeen er mooi onder. Je bent zeker goed op weg.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:26

Cas123 schreef:
hallo!
mijn pony loopt veel te diep. ik heb mijn teugels altijd op contact. ik rij veel overgangen en als hij begint te duiken dan rij ik naar voren. ik krijg les. hij versnelt ook heel veel.
hier de foto's: ik heb mijn teugels te lang. puntje om aan te werken.

hier kan je goed zien dat hij te diep loopt.

[ [url=m/oXPBAz.jpg]Afbeelding[/url] ]
hier loopt hij met zijn hoofd omhoog
[ [url=m/Cs3VtV.jpg]Afbeelding[/url] ]
hier loopt hij fijn maar niet zo actief

[ [url=m/qkCIdK.jpg]Afbeelding[/url] ]
groetjes!

Als ik naar de foto's kijk dan lijkt het alsof z'n achterbeen eigenlijk helemaal niks doet. Alleen een beetje meepeddelen. Bedenk je dat om goed de rug en hals en nek te ontspannen de achterhand van het paard ontspannen moet werken.
Dat is eigenlijk wat hier niet gebeurd. Niet ontspannen, maar ook niet werken.

Rij hem door die activiteit. Ga verruimen. Als ie in plaats van veruimt gaat versnellen is dat logisch. Blijf dan goed op z'n achterbeen zitten en blijf rijden. Het gaat wel even kosten voordat ze gaat leren om te werken vanuit dat been.
Vraag op rechte stukken een beetje stelling naar binnen. En ga ook dan weer echt actief rijden. In zo'n oefening zal het tempo enorm terug komen. Maar blijf rijden, blijf de activiteit zoeken. Niet erg als het niet meteen lukt, maar blijf er naar toe werken.
Je kan ook op een volte steeds spiraalsgewijs naar binnen en naar buiten wijken. Wel langzaam, dus neem rustig 5 rondjes om 5 meter naar binnen te schuiven. En dan weer net zo veel rondjes om weer naar buiten te rijden.

Heeft er wel eens een osteopaat naar d'r gekeken?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:35

Ja de osteopaat komt 1 keer per jaar.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:42

MODjes, hoezo halen jullie zonder verdere vermelding ineens posts weg?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:27

Excuses, ik heb idd enkele posts verwijderd en de posters daarvan op de hoogte gesteld.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:28

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 16:15

Er zijn twee manieren om een paard zijn achterbeen verder onder te laten brengen.
De eerste is, net zoals wij wanneer we wandelen, vanuit de heup het been naar voren brengen en daarmee kleinere of grotere passen maken.
Bij grotere passen komt het been uiteraard verder naar voren.
Dit is heel relaxt bewegen, het vraagt relatief weinig spierinspanning, wij en ook paarden houden het heel lang vol.
Dit heeft helaas alleen helemaal niets te maken met het veel genoemde en gewenste "dragen".
Als een paard een beetje wordt opgedreven komt het achterbeen vanzelf verder naar voren.
We noemen een paard met dit soort van beweging een schenkelganger, dit paard beweegt zonder vering.
Wanneer we ons hierop focussen dan zijn we aan het kijken naar het verkeerde objectief.

Het gaat in de rijkunst echter om een ander soort van onderbrengen.
Dat wat we zoeken is een z.g. "rugganger".
Een rugganger laat zich los in zijn lendenen, romp, hals en kaken en het zal daarom zijn hals willen strekken.
In die losheid kunnen we door met de kuiten en zit te drijven het paard manipuleren zijn buikspieren aan te spannen.
Biomechanica.
Op het moment dat het dit doet zal het zich ook meer moeten buigen in het bekken en de gewrichten van de achterbenen.
Het paard gaat nu met buiging in alle gewrichten lopen, de gewrichten gaan daarmee veren.
Denk aan jezelf wanneer je gaat joggen met kleine sprongetjes en met gebogen knieën.
Dit is een sportieve beweging die de spieren van het hele bewegingsmechanisme aan het werk zetten.
Dit is wat men in werkelijkheid met "dragen" bedoelt.

Helaas loopt het merendeel van de paarden op de eerste manier.
Op het op de tweede manier te leren lopen moeten we het paard eerst leren zich los te laten en vervolgens gehoorzaam voorwaarts te gaan op aandrijvende hulpen.
Een zich vasthoudend paard voorwaarts drijven levert geen losgelatenheid op, dat houdt hij gemakkelijk 50 km achter elkaar vol.

Bewegen zonder buiging in de gewrichten bij het landen/plaatsen van het been levert telkens een schok op die opgevangen wordt op de gewrichtsvlakken.
Bewegen mét buiging bij het landen/plaatsen leidt die schok af naar de spieren, die dus als schokabsobeerder gaan functioneren.
Dat is Klassieke Rijkunst, zo gaan paarden veel en veel langer gezond mee.

Fascinerende bijkomstigheid bij het halsstrekken is dat het paard stopt met adrenaline aanmaken....

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:01

Dankje voor de duidelijke uitleg simpelman! Als ik been geef, krijg ik reactie. Dat is heel belangerijk vind ik. Ook als ik naar voren rijd dan gaat zijn hoofd meteen omlaag. Weet niet of dit goed is. :)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:56

@cas123 wat vind je van mijn reactie? En van veulen84? (want daar staan in mijn ogen ook goede tips in)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:38

Sorry was vergeten te reageren. Dat van mijn handen ga ik wat mee doen. Dank je wel

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:51

De kans bestaat dat als je je handen omhoog brengt en je enigszins terugwerkt je je paard juist achter de loodlijn brengt. Ik zou voorlopig het advies van simpelman volgen en alleen maar voorwaards neerwaards gaan rijden.