Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:cherie78 schreef:Eigenlijk vind ik ook, dat een ruiter dit is als eerste zou moeten "herkennen" dus voelen.
Soms zijn er al aanwijzingen inside, die een oplettende ruiter kan herkennen/voelen zonder dat het al aan de outside te zien is.
.
Ja, maar die zal dat toch ergens van moeten leren, lijkt mij.
De natuurtalenten daargelaten.
Merk trouwens dat meer mensen die visie delen.
Er is idd aardig wat kaf onder het koren, op dat gebied, vrees ik
DCitaat:e Academische Rijkunst
De Academische rijscholen uit de Renaissance en Barokke tijd zien het rijden als kunstvorm. De basis voor deze manier van rijden vindt echter zijn oorsprong in een goede basistraining van paard en ruiter. Er wordt gewerkt volgens de traditie en denkwijze van de oude rijacademies en meesters als Pluvinel, de La Guérinièere en Steinbrecht. De basisregel daarbij is: ''eerst denken en dan doen''.
Bent Branderup is van jongs af aan in de ban van het paard en alles wat daar mee te maken heeft. Hij trok Europa door op zoek naar hippologisch cultuurgoed. Hij bestudeerde de klassieke werken van de oude meesters (o.a.Antoine de Pluvinel (1624), Francois Robichon de la Gueriniere (1733) en Steinbrecht (1886)) en raakte in contact met mensen die de oude tradities voortzetten.
claudiaM33 schreef:Niet om het een of ander maar heb net even op de site van Marijke de Jong gekeken.
heb ik deze tekst even geqoute:DCitaat:e Academische Rijkunst
De Academische rijscholen uit de Renaissance en Barokke tijd zien het rijden als kunstvorm. De basis voor deze manier van rijden vindt echter zijn oorsprong in een goede basistraining van paard en ruiter. Er wordt gewerkt volgens de traditie en denkwijze van de oude rijacademies en meesters als Pluvinel, de La Guérinièere en Steinbrecht. De basisregel daarbij is: ''eerst denken en dan doen''.
Bent Branderup is van jongs af aan in de ban van het paard en alles wat daar mee te maken heeft. Hij trok Europa door op zoek naar hippologisch cultuurgoed. Hij bestudeerde de klassieke werken van de oude meesters (o.a.Antoine de Pluvinel (1624), Francois Robichon de la Gueriniere (1733) en Steinbrecht (1886)) en raakte in contact met mensen die de oude tradities voortzetten.
Nu gaat het in dit topic over klassiek versus academisch maar als ik als leek de site van Marijke de Jong bekijk heb ik het idee dat ik klassieke instructie krijg hoor!
cherie78 schreef:[
Ja, maar die zal dat toch ergens van moeten leren, lijkt mij.
De natuurtalenten daargelaten.
Merk trouwens dat meer mensen die visie delen.
Er is idd aardig wat kaf onder het koren, op dat gebied, vrees ik
Professor schreef:Denk dat de tijd waarin wij leven er enorm aan meewerkt dat zovele van die richtingen onstaan.
Er zijn duizende mensen die op een paard zitten, er zijn er maar weinig die zich willen inspannen zowel lichaamelijk als geestelijk om goed te leren rijden, dan is de weg naar AR voor programmeerd omdat kunstjes leren nu eenmaal makkelijker is, en de indruk geeft dat men wat kan.
Helaas is de zg moderne mens alleen maar op uiterlijk vertoon uit, het moet er allemaal "mooi" uitzien, en bij de Klassieke Dressuur gaat het juist om het technisch zo zuiver mogelijk.
.
Professor schreef:Het is jammer dat een BB de geschiedenis vervalst, hij immiteert maar heeft nooit een opleiding bij van Neindorff genoten.
Deze man kan zich goed verkopen en verdient geld met de onwetendheid van de meeste vrijetijd´s ruiters ten koste van de paarden.
AR is een aftreksel en laat de mensen denken dat zij met iets bezig zijn wat goed is.
Denk dat de tijd waarin wij leven er enorm aan meewerkt dat zovele van die richtingen onstaan.
Er zijn duizende mensen die op een paard zitten, er zijn er maar weinig die zich willen inspannen zowel lichaamelijk als geestelijk om goed te leren rijden, dan is de weg naar AR voor programmeerd omdat kunstjes leren nu eenmaal makkelijker is, en de indruk geeft dat men wat kan.
Bovendien de Klassieke Rijkunst is anders opgebouwd, daar is de weg het doel (Konfuzius) en niet alleen de uitvoering die komt vanzelf wanneer de weg er na toe goed bewandeld is.
Helaas is de zg moderne mens alleen maar op uiterlijk vertoon uit, het moet er allemaal "mooi" uitzien, en bij de Klassieke Dressuur gaat het juist om het technisch zo zuiver mogelijk.
En men moet ook niet vergeten dat men tegenwoordig meer quantiteit heeft dan qualiteit, voorheen konden alleen bepaalde mensen paarden rijden tegenwoordig is het de brede massa.
Die dan ook weleens wat trucjes willen doen met hun paarden, vergetende dat het jaren duurt en dat het werken is aan jezelf.
Daarom gaat de paarden vaktaal ook grotendeels verloren waardoor men nog meer Black Magic krijgt.
Gun iedereen dat hij paard mag en kan rijden, maar bij rijden dat heb ik altijd geleerd komt meer kijken dan alleen maar erop zitten.
andafries schreef:Ik denk ook dat het aan de tijd ligt. Men wil tegenwoordig alles snel kunnen. En duurt het te lang dan kiest men voor een andere instructie. Waar ze in korte tijd zoveel mogelijk trukjes kunnen leren zodat het wat lijkt voor de omstanders. En daar is BB op ingesprongen paarden ook in korte tijd trukjes leren die lijken op hogeschool werk. Maar wil je echt een paard naar de top brengen heb je gewoon het scala nodig maar dat duurt jaren en heb je veel geduld voor nodig. Dat wat men tegenwoordig niet heeft. Ik hoop dat dit een golfbeweging is en dat men over een tijdje tot inzicht komt dat het echte klassieke weer terug komt. Iets waar eeuwen aan gewerkt is !
andafries schreef:Ik denk ook dat het aan de tijd ligt. Men wil tegenwoordig alles snel kunnen. En duurt het te lang dan kiest men voor een andere instructie. Waar ze in korte tijd zoveel mogelijk trukjes kunnen leren zodat het wat lijkt voor de omstanders. En daar is BB op ingesprongen paarden ook in korte tijd trukjes leren die lijken op hogeschool werk. Maar wil je echt een paard naar de top brengen heb je gewoon het scala nodig maar dat duurt jaren en heb je veel geduld voor nodig. Dat wat men tegenwoordig niet heeft. Ik hoop dat dit een golfbeweging is en dat men over een tijdje tot inzicht komt dat het echte klassieke weer terug komt. Iets waar eeuwen aan gewerkt is !