Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:50

Kwalijke zaak, vind ik
Wanneer mag je je trouwens een klassiek instructeur noemen? Of kan iedereen die naam bij eigen naam schrijven en zit ook daar kaf onder het koren?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:56

Inderdaad heel kwalijk. Ik heb echt degene uit haar hoofd moeten praten om dat paard de volgende dag te gaan gebruiken. Gelukkig is dat wel gelukt :-).
Wanneer klassiek genoemd zou het niet weten. Ik volgt de principes volgen de klassieke rijkunst. Maar wil en wordt niet klassieke instructrice genoemd. Ik geef gewoon les en heb mijn diploma's gehaald waar ik overigens niet mee te koop loop. Want veel wat ik tijdens die opleiding geleerd heb pas ik niet toe. Nee datgene wat ik van mijn leermeesters leer dat pas ik toe.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:32

Wanneer klassiek?Wat is dat dan?Mensen uit het BB systeem noemen zich zo,imo is klassiek rijden volgens het skala maar ook mensen die iberisch of barok rijden noemen dat klassiek.De uitstekende pr van mw de Jong en aanhang zorgt ervoor dat de meeste mensen denken dat Klassieke dressuur=academische,of erger nog ze associeëren het met verkleedpartijen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:02

liljebo schreef:
cherie78 schreef:
Eigenlijk vind ik ook, dat een ruiter dit is als eerste zou moeten "herkennen" dus voelen.
Soms zijn er al aanwijzingen inside, die een oplettende ruiter kan herkennen/voelen zonder dat het al aan de outside te zien is.

.

Ja, maar die zal dat toch ergens van moeten leren, lijkt mij.
De natuurtalenten daargelaten.

Merk trouwens dat meer mensen die visie delen.
Er is idd aardig wat kaf onder het koren, op dat gebied, vrees ik

Bedoel je met "die visie" de ruiter of de instructeur?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:43

Niet om het een of ander maar heb net even op de site van Marijke de Jong gekeken.

heb ik deze tekst even geqoute:

Citaat:
e Academische Rijkunst
De Academische rijscholen uit de Renaissance en Barokke tijd zien het rijden als kunstvorm. De basis voor deze manier van rijden vindt echter zijn oorsprong in een goede basistraining van paard en ruiter. Er wordt gewerkt volgens de traditie en denkwijze van de oude rijacademies en meesters als Pluvinel, de La Guérinièere en Steinbrecht. De basisregel daarbij is: ''eerst denken en dan doen''.

Bent Branderup is van jongs af aan in de ban van het paard en alles wat daar mee te maken heeft. Hij trok Europa door op zoek naar hippologisch cultuurgoed. Hij bestudeerde de klassieke werken van de oude meesters (o.a.Antoine de Pluvinel (1624), Francois Robichon de la Gueriniere (1733) en Steinbrecht (1886)) en raakte in contact met mensen die de oude tradities voortzetten.
D

Nu gaat het in dit topic over klassiek versus academisch maar als ik als leek de site van Marijke de Jong bekijk heb ik het idee dat ik klassieke instructie krijg hoor!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:05

claudiaM33 schreef:
Niet om het een of ander maar heb net even op de site van Marijke de Jong gekeken.

heb ik deze tekst even geqoute:

Citaat:
e Academische Rijkunst
De Academische rijscholen uit de Renaissance en Barokke tijd zien het rijden als kunstvorm. De basis voor deze manier van rijden vindt echter zijn oorsprong in een goede basistraining van paard en ruiter. Er wordt gewerkt volgens de traditie en denkwijze van de oude rijacademies en meesters als Pluvinel, de La Guérinièere en Steinbrecht. De basisregel daarbij is: ''eerst denken en dan doen''.

Bent Branderup is van jongs af aan in de ban van het paard en alles wat daar mee te maken heeft. Hij trok Europa door op zoek naar hippologisch cultuurgoed. Hij bestudeerde de klassieke werken van de oude meesters (o.a.Antoine de Pluvinel (1624), Francois Robichon de la Gueriniere (1733) en Steinbrecht (1886)) en raakte in contact met mensen die de oude tradities voortzetten.
D

Nu gaat het in dit topic over klassiek versus academisch maar als ik als leek de site van Marijke de Jong bekijk heb ik het idee dat ik klassieke instructie krijg hoor!

Als ik die quote van de site van Marijke de Jong lees, zie ik totaal geen verschil :o in klassiek of academisch
Maar zoals met alles, is het de uitvoering die het hem doet natuurlijk.
Niet alle klassiekers zijn even "klassiek", net zomin als academisch "academisch" is.

Beide hebben als doelstelling het paard tot op hoge leeftijd zo gezond mogelijk te trainen.
Met inachtneming van zijn natuurlijke bewegingen, exterieur en interieur.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:46

het verschil zit hem in het Skala en daar kunt men al zien dat KR enm AR weldegelijk verschillen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 06:38

Rare is dat ik deze meneer van zijn beschreven geschiedenis niet doe (her)kennen. Ben ik daar nu de enige in, die dit sprookje niet doe geloven?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:30

Dhr BB claimt ook het gedachtengoed van Dhr von Neindorff te bewaken en door te geven?Zijn methode en visie zijn toch echt wezenlijk anders.Heb in het sprookje geloofd en dacht dat ik mij bezig hielt met klassieke dressuur.Feit blijft dat de term klassieke dressuur op verschillende manieren uitgelegd wordt.Mischien is skala dressuur een betere term of origin dressuur.BB mag dezelfde doelstelling hebben als de klassieke dressuur maar de methode faalt,er zijn niet voor niets zoveel mensen die ervan terugkomen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:04

Het is jammer dat een BB de geschiedenis vervalst, hij immiteert maar heeft nooit een opleiding bij van Neindorff genoten.
Deze man kan zich goed verkopen en verdient geld met de onwetendheid van de meeste vrijetijd´s ruiters ten koste van de paarden.
AR is een aftreksel en laat de mensen denken dat zij met iets bezig zijn wat goed is.
Denk dat de tijd waarin wij leven er enorm aan meewerkt dat zovele van die richtingen onstaan.
Er zijn duizende mensen die op een paard zitten, er zijn er maar weinig die zich willen inspannen zowel lichaamelijk als geestelijk om goed te leren rijden, dan is de weg naar AR voor programmeerd omdat kunstjes leren nu eenmaal makkelijker is, en de indruk geeft dat men wat kan.
Bovendien de Klassieke Rijkunst is anders opgebouwd, daar is de weg het doel (Konfuzius) en niet alleen de uitvoering die komt vanzelf wanneer de weg er na toe goed bewandeld is.
Helaas is de zg moderne mens alleen maar op uiterlijk vertoon uit, het moet er allemaal "mooi" uitzien, en bij de Klassieke Dressuur gaat het juist om het technisch zo zuiver mogelijk.
En men moet ook niet vergeten dat men tegenwoordig meer quantiteit heeft dan qualiteit, voorheen konden alleen bepaalde mensen paarden rijden tegenwoordig is het de brede massa.
Die dan ook weleens wat trucjes willen doen met hun paarden, vergetende dat het jaren duurt en dat het werken is aan jezelf.
Daarom gaat de paarden vaktaal ook grotendeels verloren waardoor men nog meer Black Magic krijgt.
Gun iedereen dat hij paard mag en kan rijden, maar bij rijden dat heb ik altijd geleerd komt meer kijken dan alleen maar erop zitten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:09

cherie78 schreef:
[

Ja, maar die zal dat toch ergens van moeten leren, lijkt mij.
De natuurtalenten daargelaten.

Merk trouwens dat meer mensen die visie delen.
Er is idd aardig wat kaf onder het koren, op dat gebied, vrees ik

Bedoel je met "die visie" de ruiter of de instructeur?[/quote]

Ik bedoel dat er hier meer mensen zijn die de mening delen dat het een taak van de instructeur is om de ruiter te leren het paard aan te voelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:27

Professor schreef:
Denk dat de tijd waarin wij leven er enorm aan meewerkt dat zovele van die richtingen onstaan.
Er zijn duizende mensen die op een paard zitten, er zijn er maar weinig die zich willen inspannen zowel lichaamelijk als geestelijk om goed te leren rijden, dan is de weg naar AR voor programmeerd omdat kunstjes leren nu eenmaal makkelijker is, en de indruk geeft dat men wat kan.

Helaas is de zg moderne mens alleen maar op uiterlijk vertoon uit, het moet er allemaal "mooi" uitzien, en bij de Klassieke Dressuur gaat het juist om het technisch zo zuiver mogelijk.
.

Ik heb even deze twee zinnen eruit gehaald voor een aanvulling, die m.i. ook hierbij hoort.

U geeft aan dat de hang naar het mooie plaatje en het snel willen leren van bepaalde dingen een rol speelt waarom o.a. AR en zoveel andere stromingen zoveel grond onder de voeten krijgt.

Ik zou dat graag willen aanvullen met twee punten

-de hang naar het 'mooie plaatje' zorgt idd ook m.i. na ervoor dat heel erg veel instructeurs in het midden van de piste staan die dit kunnen bewerkstelligen, maar daarbij puur gefixeerd zijn op het gevraagde in de wedstrijden, zoals, denk ik, de instructeur van de vorige eigenaresse van mijn paard.

Voor alle duidelijkheid... ik wil hiermee niet de wedstrijdruiter onderuit halen. Ik denk dat ook tussen wedstrijdruiters veel verschil zit; nl degene die snel de lintjes binnen willen halen tegen iedere prijs en degene die jarenlang besteden aan het perfectioneren van het rijden, keihard aan zichzelf werken daar de tijd voor nemen en hun paarden ruim de tijd geven en wel degelijk werken via het scala.
Voor de laatste groep kan ik alleen respect hebben.
Ik denk dat de keuze voor instructeur samen hangt met de aard van de ruiter, voor zover de ruiter zich niet laat besodemieteren door mooie woorden.
Een gevaar voor de beginnende ruiter.

Ik denk echter niet dat de wedstrijdruiter erg snel richting AR of een andere stroming zal gaan
(maar kan mij vergissen

- de andere groep die beginnen met AR en de vele andere stromingen zijn volgens mij mensen die genoeg hebben van de vele instructeurs en ruiters die vooral gefixeerd zijn op het plaatje ten koste van het paard en een andere weg zoeken om aan zichzelf te werken en het paard gezond en atletisch te houden.
Ik denk dat dit wel degelijk goed willende mensen zijn, bereid om aan zichzelf te werken, beu aan in de krul getrokken paarden die voortijdig versleten zijn. Ik denk dat het vaak deze mensen zijn die ontvankelijk zijn voor andere stromingen. Juist niet omdat ze snel kunstjes willen leren, denk ik dan, maar omdat ze het anders willen doen. Beter.
Of hun keuze dan altijd een gelukkige keuze is, is een ander verhaal,
De bedoeling is goed. En daar wordt in de media volop gebruik van gemaakt.

Er zijn tegenwoordig zoveel stromingen waarmee je als zoekende wordt bekogeld, dat men door de bomen het bos niet meer ziet.
Academisch, Barok, Atletisch, Natural Dressage... weet ik het... te veel om op te noemen.

Dat er geen short cuts zijn op gebied van training, hoe dan ook, mag duidelijk zijn.
U noemt het voorbeeld van het rijden
Maar dat geldt ook als je bijvoorbeeld besluit om vrijheidsdressuur te doen.
Geen dressuur, maar kunstjes. Klopt.
Maar ook dat kan tot kunst worden verheven door de goede trainer die er jaren in steekt.
Niet door de vele jeugd die tegenwoordig een paard 20 kunstjes in een paar weken wil leren

En is hetzelfde principe niet op al het werk van toepassing, ongeacht wat je precies met je paard wil doen?

In dat opzicht heeft u absoluut gelijk. Alles moet snel. Ten koste van...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:05

Liljebo,...dat heb je goed gezegd!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:12

Professor schreef:
Het is jammer dat een BB de geschiedenis vervalst, hij immiteert maar heeft nooit een opleiding bij van Neindorff genoten.
Deze man kan zich goed verkopen en verdient geld met de onwetendheid van de meeste vrijetijd´s ruiters ten koste van de paarden.
AR is een aftreksel en laat de mensen denken dat zij met iets bezig zijn wat goed is.
Bovendien de Klassieke Rijkunst is anders opgebouwd, daar is de weg het doel (Konfuzius) en niet alleen de uitvoering die komt vanzelf wanneer de weg er na toe goed bewandeld is.
En men moet ook niet vergeten dat men tegenwoordig meer quantiteit heeft dan qualiteit, voorheen konden alleen bepaalde mensen paarden rijden tegenwoordig is het de brede massa.
Die dan ook weleens wat trucjes willen doen met hun paarden, vergetende dat het jaren duurt en dat het werken is aan jezelf.
Daarom gaat de paarden vaktaal ook grotendeels verloren waardoor men nog meer Black Magic krijgt.
Gun iedereen dat hij paard mag en kan rijden, maar bij rijden dat heb ik altijd geleerd komt meer kijken dan alleen maar erop zitten.

Wat denkt u, Professor, zit de K.R in de gevarenzone, of is het een kwestie van tijd dat men tot inkeer komt en terug zal komen op het Skala?!
E.e.a. heeft natuurlijk ook met de tijdsgeest te maken: we leven in alles heel "snel" tegenwoordig.
De K.R. zal altijd blijven bestaan, denk ik, maar zal die groep van het snelle, moderne rijden groter worden of hangt e.e.a. misschien ook af van hoe we er economisch voor blijven staan?!

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:21

Ik denk ook dat het aan de tijd ligt. Men wil tegenwoordig alles snel kunnen. En duurt het te lang dan kiest men voor een andere instructie. Waar ze in korte tijd zoveel mogelijk trukjes kunnen leren zodat het wat lijkt voor de omstanders. En daar is BB op ingesprongen paarden ook in korte tijd trukjes leren die lijken op hogeschool werk. Maar wil je echt een paard naar de top brengen heb je gewoon het scala nodig maar dat duurt jaren en heb je veel geduld voor nodig. Dat wat men tegenwoordig niet heeft. Ik hoop dat dit een golfbeweging is en dat men over een tijdje tot inzicht komt dat het echte klassieke weer terug komt. Iets waar eeuwen aan gewerkt is !

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:24

Er is imo altijd een groep mensen die niet (geheel) meegaat in een tijdsgeest, en dus bijvoorbeeld wel klassiek, volgens het scala, gaat rijden.

Ik zou graag een boekenlijst willen maken voor alle ´nieuwelingen´; mensen die wel willen maar de kennis missen. Deze lijst zou in de openingspost kunnen komen staan. Of misschien kan er wel ergens een ´sticky´ over klassieke dressuur gemaakt worden? Of een wiki pagina?

Wat vinden jullie in die zin van deze boeken?

Gustav Steinbrecht Das Gymnasium des Pferdes
Gerd Heuschmann Dressuur onder vuur
Philippe Karl Twisted Truths of Modern dressage

En welke boeken zijn echt een must-read?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:48

andafries schreef:
Ik denk ook dat het aan de tijd ligt. Men wil tegenwoordig alles snel kunnen. En duurt het te lang dan kiest men voor een andere instructie. Waar ze in korte tijd zoveel mogelijk trukjes kunnen leren zodat het wat lijkt voor de omstanders. En daar is BB op ingesprongen paarden ook in korte tijd trukjes leren die lijken op hogeschool werk. Maar wil je echt een paard naar de top brengen heb je gewoon het scala nodig maar dat duurt jaren en heb je veel geduld voor nodig. Dat wat men tegenwoordig niet heeft. Ik hoop dat dit een golfbeweging is en dat men over een tijdje tot inzicht komt dat het echte klassieke weer terug komt. Iets waar eeuwen aan gewerkt is !

Maar ook mensen als SJ! Wat zou er moeten gebeuren om mensen tot inkeer te brengen?
Zelf denk ik nog steeds door zelf het voorbeeld te zijn, waardoor men weer zelf gaat nadenken en tot de conclusie komt dat het anders moet en kan.
Ook Baucher kwam uiteindelijk tot die slotsom; echter, ik hoop dat de tijd waarin wij nú leven en paardensport tot een soort algeheel volksvermaak is verheven, mensen als BB en SJ nog even "stand kunnen houden", helaas!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:51

Dat "hoop" ik natuurlijk niet, dat vrees ik!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:54

Naar mijn idee blijft het skala altijd modern,juist in deze tijd waarin zoveel onderzoek word gedaan naar paardenwelzijn en de rijkunst dus ook wetenschappelijk onderbouwd kan worden.Het probleem van de klassieke rijkunst is dat deze dus niet als "modern"beschouwd word en er bovendien veel vervuiling van de term plaatsvindt waardoor veel mensen niet weten wat het inhoud.Verder bestaat er geen levende goeroe met een overspannen informatie apparaat en een berg volgelingen die op religieuze wijze "de leer"uitdragen.Dat is i.m.o.de grootste bedreiging,de onbekendheid(i.d.d. samen met de spektakelruiterij waar het grote publiek zo van smult)Verder lijkt er toch wel een tendens de goeie kant op te zijn al is het langzaam.Zolang de meeste maneges hobbeluurtjes gespeend van informatie bieden i.p.v.paardrijlessen blijft de basis slecht.Het moet komen van de kinderen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:13

Zou het niet kunnen helpen als slechts goed onderrichtte juryleden, zeer bekend met het scala, de dressuur gaan beoordelen in de wedstrijden en dat slechts de mensen die weten wat het betekent en daarnaar rijden in de top komen?

Dat zijn uiteindelijk de grote voorbeelden, ook voor de nog onervaren ruiter die droomt van de top.

Meer onderzoek omtrent de 'houdbaarheid' van het paard bij een deskundige, langzaam opgebouwde training en het publiceren van de gegevens, kan wellicht ook helpen.

En misschien ervoor zorgen dat jonge paarden nog geen toegang hebben tot de zwaardere sport? Ook dat kan voorkomen dat paarden te jong over hun grenzen worden gepusht.

En wellicht de opleiding tot instructeur herzien?

of zeg ik iets stoms?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:18

Dat is ook zo, Piepenfiets, het woordje klassiek wordt helaas gezien als iets "stoffigs en ouderwets".
Bovendien is sport als zodanig vernieuwend, wat opzich natuurlijk niet verkeerd is: dat een wielrenner een topconditie moet hebben en dat daar wellicht andere oefeningen voor zijn als alleen de houding op zijn fiets, kan ik mij heel goed voorstellen. Men vergeet echter dat binnen de paardensport het paard dé atleet is, die uiteraard een hele fitte ruiter nodig heeft en dat de bestaande oefeningen, gedompeld in het sausje van het Skala, het gereedschap zijn om dit doel, nl. het vormen van een atleet, te bewerkstelligen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:32

men denkt dat een paard van nu anders is dan de paarden van eeuwen geleden. en dat is niet zo. daarom is de training ook niet aan 'ontwikkeling' onderhevig. paarden zijn en blijven dezelfde dieren, mensen zitten nog hetzelfde in elkaar. daarom werkt de klassieke leer, omdat die ontwikkeld is door mensen die geleefd hebben met hun paarden en die heel goed wisten hoe deze dieren in elkaar zaten.

men haalt echter kunst en oorlogspraktijk door elkaar, tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 30-03-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:32

[quote="liljebo"]Zou het niet kunnen helpen als slechts goed onderrichtte juryleden, zeer bekend met het scala, de dressuur gaan beoordelen in de wedstrijden en dat slechts de mensen die weten wat het betekent en daarnaar rijden in de top komen?

Dat zijn uiteindelijk de grote voorbeelden, ook voor de nog onervaren ruiter die droomt van de top.

Meer onderzoek omtrent de 'houdbaarheid' van het paard bij een deskundige, langzaam opgebouwde training en het publiceren van de gegevens, kan wellicht ook helpen.

En misschien ervoor zorgen dat jonge paarden nog geen toegang hebben tot de zwaardere sport? Ook dat kan voorkomen dat paarden te jong over hun grenzen worden gepusht.

En wellicht de opleiding tot instructeur herzien.

Wij wéten hier dat dat nodig is. Professor heeft daarover al eerder dit topic een "plan van aanpak" gelanceerd.
Het punt is echter, dat degenen die het hier voor het zeggen hebben, de KNHS is. Zij hebben een monopolie-positie. Nadat de VVDR, NBVR, NPC en de Landelijke Rijverenigingen samen zijn gevoegd tot de KNHS, is deze veel te groot geworden. Veel mensen (niet allen) zijn "omhoog geklommen" binnen de KNHS na, aanvankelijk, eerst de "rot"-baantjes gedaan te hebben en worden daar nu rijkelijk voor beloond. Maar zijn het vakmensen?? Nee, veelal niet.
Tel daarbij op dat de KNHS en SJ 2 handen op één buik zijn (we kennen inmiddels de invloed van SJ), dat ook Uitgeverij Bartels een flinke duit in het zakje doet en dat zij met z'n allen "weten" en bepalen hoe er opgeleid wordt -of dat nu juryleden zijn of toekomstige instructeurs-, is allesbepalend voor de toekomst van paardrijdend Nederland en misschien zelfs wel daarbuiten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:45

andafries schreef:

Had tijdje geleden aanverwant aan het moet "snel" ook maar eens een topic geopend.
[RT-D] Trainen, opleidings niveau versus tijd.

Ik zie dus inderdaad mensen van instr. hoppen, omdat het ze niet snel genoeg gaat, doorgaans zit het probleem bij hun zelf.
Vervolgens wordt er een slof aan het paard geknoopt, want het moet "aan de teugel lopen" (hier speciaal lopen ipv gaan neergezet ;) ).
En dan dusdanig die slof er strak aan houden dat paard ook geen kant op kan.
Morgen Z... is het motto... (want voor velen is wedstrijden nog steeds het doel)

Wat het rare is dat velen zich dan vervolgens verbazen over dat de resultaten op wedstrijden uit blijven.
Niet vreemd echter lijkt mij.. Aangezien getruct paard, uiteindelijk nooit hetzelfde kan lopen, als netjes beleerd paard dat heeft leren gaan.
En nooit hetzelfde gevoel kan geven, wat velen blijkbaar nog nooit gevoeld hebben, want dan zouden ze weten wat ze missen.

Snap het probleem van de instr. ook wel, hoe moet je in een hap-snap maatschappij, mensen gemotiveerd houden voor een langer traject?'
Je klanten lopen zo weg, achter andere "goeroe" aan. En ze willen toch brood op de plank.
Denk dat sommigen best weten dat het niet de goede weg is, maar in de vaart der tijden, meerennen, om toch financieel gezien een graantje
mee te pikken. (jammer dat ze hun vak, zo neerhalen, ze zouden beter moeten weten)
En dan heb je nog de instr. die gewoon niet weten wat ze aan het doen zijn. (dat is ook jammer, maar die kunnen tenminste zeggen dat ze
het echt niet beter wisten.) Iemand die 1 paard de L in heeft gereden en ORUN heeft gehaald, met of zonder eigen rijden.
Van zo iemand kan je niet verwachten dat die je alle ins en outs kan leren.
Net zo min als van diegene die 1 cursus CR heeft gedaan en zich op marktplaats aanbiedt als instructie. (waarvan ik dan ook nog eens weet,
dat ze al 2 paarden de prak in heeft gereden, hele leuke meid, maar jongens... daar kan je echt niets van leren.)

Maar hoe herken je als beginner nou een goede instr? Dat is via mond op mond reclame en die komt van die ruiters die snel hap snap resultaat hebben.
Dan wel men neemt een instr. met een gelikte site.

Blijf het moeilijk vinden, zelfs voor mezelf! Moet er niet aan denken dat mijn huidige instr. zou stoppen.
Geen flauw idee waar ik dan zou moeten gaan lessen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:41

Hier in de wijde omgeving (en ik woon in zweden en val dus niet onder KHNS ) zou ik niet eens een instructeur weten die les geeft volgens de principes van KR. Ze zijn er wel, maar alleen op zeer grote afstand

Ook hier zijn de meeste lessen gebaseerd op resultaat en ik geloof niet dat het beeld van de wedstrijden hier anders is dan in nl.

Ik heb onlangs een lang gesprek met iemand gehad die in die wereld zit en ook grote voorstander is van een verstandige opleiding, in alle rust. Ze maakte zich erg kwaad over een verzekering hier in zweden, die het mogelijk maakt dat ruiters hun paard in de prak rijden en vervolgens geld innen van de verzekeringsmaatschappij twv aankoopbedrag.
Het kapotgereden paard proberen ze vervolgens te slijten aan de recreatieruiter of gaat richting slacht.
Ondertussen rommelt het hier gelukkig in verzekeringsland en willen ze daarvan af stappen.

Het blijkt namelijk dat mensen daardoor maling hebben aan de gevolgen van een veel te harde, resultaat gerichte training omdat ze de waarde van het paard toch wel vergoed krijgen als ze het kapot rijden. De dame in kwestie wist van een paar wedstrijdruiters die keer op keer hun paarden in de prak reden. Dat zegt meer dan genoeg over de trainingsmethode van de betreffende mensen.

Ik denk dan ook, net als deze dame, dat het opheffen van die verzekering een goede zaak is.

Maar het geeft wel aan hoe sommige mensen denken. Helaas.