DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:09

QQQQ schreef:
Aimee schreef:
Dat laatste geldt voor iedereen in dit topic, anders zouden ze hier geen berichten plaatsen Knipoog
ZEKER niet voor iedereen .
Karl66 schreef:
En jouw extrapolaties zijn ook gepubliceerd en aan een peer-review onderworpen?
Nee, maar meerdere peers hebben wel vergelijkbare extrapolaties gepubliceerd Haha! .
Karl66 schreef:
Nog los van het feit dat jij eraan vast bleef houden terwijl er logischere verklarigen waren.
De extrapolaties kunnen nog steeds kloppen - zijn nog steeds volledig logisch. Minstens even logisch als de andere verklaringen, vandaar dat ik vraag om het paard het voordeel van de twijfel te geven.

En dat doe ik nou door LDR te gebruiken, en te zien dat de paarden waar ik mee samenwerk daar zichtbaar van opknapten en jeugdig, blij en gezond bij blijven Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:41

Q doet ook het beste voor zijn paarden: hij verkoopt ze... Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:13

Opmerkingen van ruiters in een paardenblad zijn geen peer-review

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:37

QQQQ schreef:
ZEKER niet voor iedereen .

Alles klakkeloos aannemen... dat betekend zonder enige stribbeling precies doen wat opgedragen wordt of aangepraat wordt.... "Befehl ist befehl" om het maar even te concretiseren. Dat sluit discussiëren dus volledig uit en wat is de essentie van dit topic? Precies, discussiëren. Klakkeloze aanname is dus voor een ieder die hier post uitgesloten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 15:41

Oh... misschien begreep ik het wel verkeerd.... Bedoelde je jezelf Q? Dat jij alles wat David zegt klakkeloos aanneemt...... Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:11

Karl66 schreef:
Opmerkingen van ruiters in een paardenblad zijn geen peer-review
Heel goed! Ja
Mireille1970 schreef:
Q schreef:
vandaar dat ik vraag om het paard het voordeel van de twijfel te geven.
En dat doe ik nou door LDR te gebruiken, en te zien dat de paarden waar ik mee samenwerk daar zichtbaar van opknapten en jeugdig, blij en gezond bij blijven Lachen
Nee Mireille, voordeel van de twijfel geven betekent dat je het NIET toepast zolang het niet zeker is of er slechte bijwerkingen aan zitten.

Heb je die paarden zelf eerst lange tijd zonder LDR gereden en knapten ze op toen je het wel ging gebruiken, of knapten ze gewoon op omdat jij netter rijdt dan de mensen die hen daarvóór reden? Of misschien krijgen ze wel meer weidegang nu Knipoog , daar knapt elk paard van op Ja !
Wat ik wil zeggen: Jij rijdt LDR + de paarden knappen op. Twee op zich staande feiten, die heel goed absoluut NIKS met elkaar te maken hoeven te hebben (mijn prof noemde dat altijd: "True-True, unrelated"). Zo lang die twee zaken niet op een "related" manier zijn gekoppeld, weet je niet wat waar is. Zo lang vraag ik dus om de paarden het voordeel van de twijfel te geven en LDR niet toe te passen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:18

Aimee schreef:
Alles klakkeloos aannemen... dat betekend zonder enige stribbeling precies doen wat opgedragen wordt of aangepraat wordt.... "Befehl ist befehl" om het maar even te concretiseren. Dat sluit discussiëren dus volledig uit en wat is de essentie van dit topic? Precies, discussiëren. Klakkeloze aanname is dus voor een ieder die hier post uitgesloten.
Genoeg mensen die hier reageren hebben al gezegd "hoe haal je het in je hoofd met jouw ervaringsniveau, om wat iemand als Anky en Sjef beweert in twijfel te trekken" (of iets vergelijkbaars). Die vinden dus blijkbaar dat je maar klakkeloos moet aannemen wat zo iemand zegt. Heel wat mensen van die mening posten in dit topic.
Aimee schreef:
Oh... misschien begreep ik het wel verkeerd.... Bedoelde je jezelf Q? Dat jij alles wat David zegt klakkeloos aanneemt...... Haha!
Helaas, nee, dat doe ik niet, zelfs niet van een David of Kottas.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:25

Dat de "range of motion" van de voorbenen en "de beweging" van de benen verandert, is logisch. Daar hoef je geen onderzoek voor te doen. Bij het hyperflexen wordt "de schoft omhoog" gebracht.
Waarom ? Omdat de hele synsarcosis van het paard wordt bewerkt. De bedoeling van dressuur is dat de natuurlijke gangen en bewegingen zuiver zijn en blijven, onder het gewicht van de ruiter.
Het vergroten van de range of motion en meer beweging in het voorbeen zijn erg betrekkelijke begrippen, tenzij je aan die kenmerken meer waarde in de sport wilt toekennen, dan in dressuur bedoeld is. Het omhoog brengen van de schoft, de relatieve elevatie behoort op een specifieke manier bereikt te worden, omdat anders de bedoeling en het effect van de relatieve elevatie teniet wordt gedaan. Rijkunstige relatieve elevatie komt ten dele uit de voorhand, de achterhand hoort de belangrijkste rol hierin te vervullen. Mijn conclusie uit wat ik hier op bokt lees, is dat je op grond van dit soort uitspraken, geen conclusies kan verbinden zoals hier op bokt wordt gedaan. De impact van de manier van training en rijden, en de invloed van de ruiter op het paard kan groot zijn. Dat verklaart naar mijn mening ook de conclusies van de belasting van voor- en achterhand. Er zijn andere onderzoeken gedaan, met hele andere resultaten. Het geeft heel duidelijk aan, dan als randvoorwaarden niet eenduidig zijn bepaald, je alle kanten met resultaten opkan. Daarnaast zijn wetenschappers vaak niet de beste ruiters en de beste ruiters zijn niet de beste wetenschappers.
Kortom tal van voorwaarden, die op de resultaten van een onderzoek grote invloed kunnen hebben.
Wat betreft de standjes: die zijn al veel eerder vertoond in andere onderzoeken.

Wat betreft de krachten die optreden in de stuw- en draagfase van de bewegingsafwikkeling van elk been, ook daar is onderzoek naar gedaan. Er is wat dat betreft, ook eigenlijk heel weinig nieuws onder de zon.

De dressuursport is wetenschappelijk gezien een van de sporten die wetenschappelijk nog in de kinderschoenen staat, het is een achtergebleven gebied. Dat was eerder het geval met bv wielrennen en hardlopen. Dat is de laatste jaren sterk veranderd.

Ik zou me met rijden richten op goede resultaten en zorgen voor continuiteit in de resultaten. Het is onverstandig om bij goede resultaten een niet sluitend verhaal te houden, als dat zou moeten aantonen dat de resultaten van het rijden goed zijn. De discussie verzandt vanzelf als je er geen aandacht aan besteed. Dit soort onderwerpen moeten geen STER-spotje worden, onder het motto van "wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat" (..... zelf wat invullen ..... ).
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 08-11-06 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:37

Ofwel: Groter of meer is niet altijd beter Pling .

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:01

Dat ligt eraan ..... Pling Pling Pling

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:16

Goofy44 schreef:
Dat ligt eraan ..... Pling Pling Pling
24 minuten....Goof, je wordt traag! Haha!
(OK, soms is dat beter.... Tong uitsteken )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:22

QQQQ schreef:
Heel goed! Ja
Mireille1970 schreef:
Nee Mireille, voordeel van de twijfel geven betekent dat je het NIET toepast zolang het niet zeker is of er slechte bijwerkingen aan zitten.

Heb je die paarden zelf eerst lange tijd zonder LDR gereden en knapten ze op toen je het wel ging gebruiken, of knapten ze gewoon op omdat jij netter rijdt dan de mensen die hen daarvóór reden? Of misschien krijgen ze wel meer weidegang nu Knipoog , daar knapt elk paard van op Ja !
Wat ik wil zeggen: Jij rijdt LDR + de paarden knappen op. Twee op zich staande feiten, die heel goed absoluut NIKS met elkaar te maken hoeven te hebben (mijn prof noemde dat altijd: "True-True, unrelated"). Zo lang die twee zaken niet op een "related" manier zijn gekoppeld, weet je niet wat waar is. Zo lang vraag ik dus om de paarden het voordeel van de twijfel te geven en LDR niet toe te passen.

Ik geef ze het voordeel van de twijfel door het WEL te doen. Immers ik zie dat ze opknappen, of dat daar aan ligt weten we niet, maar afschaffen zou niet de voordeelregel toepassen, want stel dat het WEL door de LDR komt, dan zou ik ze benadelen Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:32

Mireille1970 schreef:
Ik geef ze het voordeel van de twijfel door het WEL te doen. Immers ik zie dat ze opknappen, of dat daar aan ligt weten we niet, maar afschaffen zou niet de voordeelregel toepassen, want stel dat het WEL door de LDR komt, dan zou ik ze benadelen Knipoog
Wees gerust, er zijn zat vrolijke paarden zonder LDR. Je kunt 't best riskeren Knipoog . Maar ja, word JIJ wel blij zonder...?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:42

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Wees gerust, er zijn zat vrolijke paarden zonder LDR. Je kunt 't best riskeren Knipoog . Maar ja, word JIJ wel blij zonder...?

Ik alleen als ze dan NOG blijer zouden worden, maar ik riskeer liever niets als ik een zekerheid in heb gebouwd door heerlijk ldr te rijden.

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:47

Mireille1970 schreef:
Ik alleen als ze dan NOG blijer zouden worden, maar ik riskeer liever niets als ik een zekerheid in heb gebouwd door heerlijk ldr te rijden.

Pas maar op met die blije beesten. Straks bokken ze je er van blijdschap nog af!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:50

Mireille1970 schreef:
DAN moet je ze toch 24/7 in de kudde gooien - dan heb je zekerheid! (maar niet bij de wadden...)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:49

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
DAN moet je ze toch 24/7 in de kudde gooien - dan heb je zekerheid! (maar niet bij de wadden...)

Ook niet! Want wat als ze ruzie krijgen en de pispaal zijn? Dromen

MJTulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:07

Mireille1970 schreef:
QQQQ schreef:

Mijn paard staat 24/7 in de kudde. Tien hectare weiland, een loopstal met 25 andere paarden in alle soorten en maten.
Het gedoe over blessures, pispaal en wat dan ook is chromelijk overschat. Mijn paard is de onhandigste, die heeft het vaakst wat van allemaal, maar net zo vaak als hij altijd al had toen hij nog in een box stond. Hij heeft nu andere dingen dan hij had. Zo is hij nou eenmaal: een tikkie onhandig. Een weiland van tien hectare, één paal erin en wie loopt er tegenaan? Juist.

De meeste paarden hebben helemaal niks of es hooguit een schram in hun vel.

Wat de voordelen van deze vorm van paardenhouden is, is dat je dus geen kreupele paarden hebt, geen hoefproblemen (aangepast beslag kennen we niet), geen volle gewrichten, geen verkoudheden, geen frustratie... zet er een paard met een stalgewoonte tussen en die gaat over. En ze zijn allemaal blij en makkelijk. En zo kwamen ze niet allemaal in deze stal aan. De groep geeft ze enorm veel beweging en rust in hun hoofd.

Sven Rothenberger is net gepromoveerd op een onderzoek naar deze manier van paardenhouden. Hij vertelde dat een paard in de natuur 16-18 km per dag loopt, een paard in de wei 10 km en een paard op stal 156 meter per dag, in stapjes van 30 cm.
Sven is allemaal paddocks aan de boxen aan het aanbouwen en heeft de paarden in de wei.

Probeer het zelf eens, een dag een uurtje te fitnessen en de rest van de dag in je slaapkamer en niet meer dan 156 meter lopen in stapjes van 30 cm.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:17

QQQQ schreef:

Wat is er mis met een blije ruiter? Denk dat menig paard meer behoefte heeft aan een blije ontspannen ruiter dan aan een discussie over rijmethoden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:56

Mireille1970 schreef:
In een stabiele kudde komt dat nauwelijks voor. Wel als de kudde steeds wisselt, omdat men het te gevaarlijk vind om ze langer dan een paar uurtjes los te laten lopen, bijvoorbeeld.
kataklopje schreef:
Mijn paard staat 24/7 in de kudde. Tien hectare weiland, een loopstal met 25 andere paarden in alle soorten en maten.
Wow!
Kon je zoiets maar hier in de buurt vinden...
Aimee schreef:
Wat is er mis met een blije ruiter? Denk dat menig paard meer behoefte heeft aan een blije ontspannen ruiter dan aan een discussie over rijmethoden.
Ha! Blije ontspannen ruiters? Die mensen die zo snel mogelijk meer uit hun paard willen halen (liefst meer dan erin zit), die willen presteren? Blij en ontspannen? Die is leuk *LOL* .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:00

Waarom doe je in vredesnaam nog aan dressuur als je er zo over denkt?
Hier voel je je vast veel meer thuis: viewforum.php?f=124

Vraag een paar geitewollen sokken met kerst en je bent klaar!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:25

Ik heb al heel lang niet gereageerd omdat ik geen zin heb om mijn tijd in deze uitzichtloze discussie te verdoen maar ik neem voor sommige van jullie echt mijn petje af.
En dan bedoel ik @horseyfries, @mireille enz.
Waar halen jullie de power vandaan om steeds maar weer alles opnieuw te moeten uitleggen aan mensen die toch nooit, nog niet met 1 vinger, tot jullie komen.
OK dan!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:17

Ik had me voorgenomen mij hier allang niet meer mee te bemoeien, maar vooruit:

QQQQ!!! Het onderzoek van dr. van Weeren is ál gepubliceerd!

iedere zelfrespecterende academicus met een beetje kennis van de zoeksystemen had dat artikel nu allang gevonden.

Dus ze jezelf niet zo voor gek en doe eens een beetje echte research, ook al is het in de vorm van literatuuronderzoek en niet jouw favoriete methode, diepteinterviews van informanten.

Groetje van een aanstaand doctorandus...

ps. om de discussie niet helemaal dood te slaan: wetenschap is áltijd in beweging he, dus wat nu precies de waarheid is zullen we nooit echt weten Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:46

Pfft, ik word echt een beetje moe van dit topic...
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 09-11-06 01:49, in het totaal 1 keer bewerkt

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 01:48

Tyrza schreef:
-

Nou, dat is nog eens een mening die je daar geeft! ha ha